فهرست مطالب

پژوهشنامه علم سنجی - پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1396)

پژوهشنامه علم سنجی
پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فاطمه آتش دلیگانی*، سعید اسدی، حمزه علی نورمحمدی صفحات 1-14
    هدف

    پژوهش حاضر با مطالعه مراکز علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی، به شناسایی و طبقه بندی اهداف، مخاطبان و چالش هایی که این مراکز با آنها روبه رو هستند می پردازد.

    روش شناسی

    این تحقیق از نوع کیفی کاربردی علم سنجی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل خبرگان و همچنین دست اندرکاران فعالیت های علم سنجی در دانشگاه های علوم پزشکی است. تحقیق حاضر از نوع کیفی است و گردآوری اطلاعات با استفاده از تکنیک مصاحبه بین جامعه آماری صورت گرفته است.  

    یافته ها

    نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها به سبک گرانددتئوری، منجر به استخراج دو مقوله اصلی به عنوان اهداف مراکز علم سنجی شامل «برنامه ریزی و نگاشت علمی-پژوهشی» و «توسعه و ارتقای سطح پژوهش» شده است. همچنین مخاطبان شناسایی شده برای مراکز علم سنجی در دو گروه اصلی «مخاطبان درون دانشگاهی» و «مخاطبان برون دانشگاهی» تقسیم شدند. چالش های پیش روی مراکز علم سنجی نیز در دو مقوله اصلی: «چالش های مرتبط با رسمیت و ساختار سازمان» و «ترجمان دانش» شناسایی و استخراج شدند.

    نتیجه گیری

    شناسایی و دسته بندی اهداف، گروه های مخاطب و همچنین تعیین مشکلات پیش روی مراکز علم سنجی گام های اولیه در راستای بهینه سازی این مراکز و کاربردی کردن آنها هستند که درمجموع باعث کمک به پژوهش و تولید علم در دانشگاه های علوم پزشکی خواهند شد.

    کلیدواژگان: علم سنجی، مراکز علم سنجی، گراندد تئوری، دانشگاه های علوم پزشکی
  • افسانه حاضری، فاطمه مکی زاده، فرزانه بیک خورمیزی، فرامرز سهیلی* صفحات 15-28
    که بیش از نیمی از پایان نامه های حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی به مرحله انتشار نرسیده اند و این مسئله که بیش از یک سوم مقالات مستخرج در
    هدف
    هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت انتشار مقالات برگرفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، دفاع شده در فاصله سال های 1380 تا 1392 است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی کتاب سنجی است و با استفاده از کتابخانه ای انجام گرفته است. بدین منظور اطلاعات مربوط به 1237 پایان نامه از "فهرست پایان نامه های کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های ایران"، "پایگاه اطلاعات پایان نامه های ایران" و" پایگاه پایان نامه های علم اطلاعات و دانش شناسی" جمع آوری شد و نشر مقالات برگرفته از آنها در دو پایگاه "مگ ایران " و "نورمگز" مورد جستجو قرار گرفت و اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل های بعدی به نرم افزار "اکسل" منتقل شد.
    یافته ها
    مطالعه روند استخراج مقاله از پایان نامه های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در بازه زمانی مورد نظر نشانگر رشد نمایی با ضریب رشد 13. 1 است. در بررسی وضعیت استخراج مقاله از پایان نامه های کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی مشخص شد که نتایج بیش از نیمی از پایان نامه های این حوزه (61 درصد) منجر به تولید مقاله نشده اند و فقط 39 درصد پایان نامه ها به تولید 508 مقاله منتهی شده اند که از آن میان 95 درصد پایان نامه ها نتایج خود را در قالب یک مقاله منتشرکرده اند.
    نتیجه گیری
    این واقعیت مجلات سایر حوزه ها منتشر شده اند، برای سیاست گذاران علمی این حوزه جای تامل دارد.
    کلیدواژگان: تولید علم، انتشار مقاله، استخراج مقاله، پایان نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
  • امیر رضا اصنافی*، مهدی رحمانی صفحات 29-42
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی صحت استنادی مقالات منتشرشده در فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات در بازه های زمانی 1394-1392 (شماره های 75 الی 83) بود. روش شناسی: پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است که به روش های تحلیل استنادی و کتابخانه ای انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 108 مقاله فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات در سال های 1394-1392 است که 2700 استناد دریافت کرده اند. با استفاده از فرمول کوکران با ضریب اطمینان 7. 95 درصد تعداد 436 استناد به عنوان نمونه برای بررسی صحت استنادی و میزان مطابقت با شیوه نامه ایران انتخاب شدند، اما با توجه به اینکه برخی از مقالات تعدادی از استنادات را نداشتند تعداد 392 استناد مورد بررسی قرار گرفتند، به این منظور، از هر مقاله تعداد 4 استناد بر اساس مولفه های نوع مدرک و زبان مدرک بررسی شدند. روش گردآوری داده ها، مشاهده مستقیم و جستجوی استنادها از طریق پایگاه های اطلاعاتی و موتورهای جستجو است، داده ها در سیاهه وارسی که بر اساس کار آزاده، واعظ و قریب (1388) تهیه شده بود، وارد شد.      
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که از 392 استناد مورد بررسی 269 استناد (62. 68 درصد) فاقد هرگونه خطای استنادی بودند، همچنین مقاله های استنادی نسبت به کتاب های استنادی و منابع استنادی لاتین نسبت به منابع استنادی فارسی خطای استنادی بیشتری داشتند. از میان شماره های منتشرشده پردازش و مدیریت اطلاعات از سال های 1392 الی 1394 فصلنامه شماره 76 دارای بیشترین خطای استنادی و فصلنامه شماره 83 دارای کمترین خطای استنادی بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داد که استنادهای پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات نسبت به پژوهش های انجام شده در ایران وضعیت صحت استنادی مطلوب تری دارند. عوامل مختلفی را می توان در بروز خطای استنادی دخیل دانست از جمله؛ عدم آگاهی دانشجویان از اهمیت یکدستی استنادها در آثار علمی، آشنانبودن پژوهشگران با نرم افزارهای مدیریت منابع و مآخذ مثل (اندنوت، پژوهیار و غیره) به منظور مدیریت بهینه استناددهی در پایان نامه ها و کپی برداری از استنادها برشمرد.
    کلیدواژگان: تحلیل استنادی، فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، خطای استنادی، شیوه نامه ایران
  • سعید غفاری، محبوبه غلامحسینی، نیره جعفری فر* صفحات 43-62
    هدف
    پژوهش حاضر به بررسی تولیدات علمی جهان در حوزه کتابخانه دیجیتالی، بر اساس شاخص های علم سنجی در پایگاه Web of science پرداخته است. روش شناسی: این مطالعه، از نوع کاربردی است که با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده و کلیه تولیدات علمی نمایه شده در حوزه کتابخانه دیجیتالی، بین سال های 2015-1992 در این پایگاه استنادی جامعه پژوهش را تشکیل داده است.      
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد امریکا و انگلستان به ترتیب دو کشور پیشتاز تولید علم در حوزه کتابخانه های دیجیتالی هستند و ایران رتبه 30 جهانی را دارد. بیشترین تولیدات این حوزه مربوط به شاخه موضوعی علوم کامپیوتر (سیستم های اطلاعاتی) بوده و کتابداری و علم اطلاعات در جایگاه دوم جای گرفته است. نویسنده برتر این حوزه Edward Fox با 26 اثر بوده و دکتر علی شیری با کسب رتبه 23 جهانی چهره ایرانی در حوزه کتابخانه دیجیتالی در سطح بین المللی مطرح است.
    نتیجه گیری
    علی رغم جوان بودن این حوزه تا سال 2006 با رشد متناسبی در زمینه انتشار مقالات علمی در این حوزه روبه رو بوده است، اما از سال 2006 روند تولیدات علمی دچار افت شده است. با توجه به رشد و گسترش این گونه کتابخانه ها فقدان پشتوانه علمی قوی، در آینده آنها حتما تاثیرات نامطلوبی را خواهد داشت.
    کلیدواژگان: کتابخانه دیجیتالی، ISI Web of science، تولید علم، علم سنجی
  • افشین موسوی چلک*، سیمین حداد عراقی صفحات 63-82
    هدف
    هدف پژوهش حاضر سنجش وضعیت شاخص اچ اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در پایگاه استنادی اسکوپوس می باشد. در این پژوهش شاخص اچ اعضای هیئت علمی دانشگاه به تفکیک جنسیت، مرتبه علمی، حوزه موضوعی و دانشکده موردسنجش قرار گرفته است. روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات علم سنجی است که با استفاده از روش کتابخانه ای و تکنیک ارزیابانه به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش را 553 نفر عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران تشکیل داده اند.     
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که بیش از 74 درصد اعضای هیئت علمی دارای شاخص اچ برابر صفر می باشند و میانگین شاخص اچ مردان دو برابر زنان است و همچنین میانگین شاخص اچ اعضای هیئت علمی به تفکیک مرتبه علمی به ترتیب از بیشتر به کمتر به دانشیاران، استادان، استادیاران و مربیان تعلق دارد و یافته ها نشان دادند که بین میانگین شاخص اچ در بین مردان و زنان، حوزه های موضوعی و مرتبه های دانشگاهی تفاوت معنی داری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران با توجه به شاخص اچ بسیار ضعیف اند و اکثر آنان تعداد کل انتشارات و استناداتشان نیز در سطح پایینی قرار دارند.
    کلیدواژگان: شاخص اچ، علم سنجی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، اسکوپوس
  • اسماعیل وزیری*، منصوره فیض آبادی صفحات 83-96
    هدف
    هدف مقاله حاضر بررسی وضعیت مقالات مروری نظام مند حوزه علوم پزشکی ایران بر اساس شاخص های علم سنجی می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کمی و استفاده از نرم افزارها و فنون علم سنجی و آمار توصیفی، به بررسی 382 مقاله مروری نظام مند حوزه پزشکی ایران در بازه زمانی 1970 لغایت 14 ژوئن 2016 میلادی در پایگاه Web of Science پرداخته است.
    یافته ها
    درمجموع ایران با 421 مقاله مروری نظام مند در رده 22 کشور جهان قرار دارد. نتایج نشانگر رشد این نوع مقالات طی سال های مورد بررسی می باشد به طوری که در فاصله سال های 2006 تا 2015، تعداد این مقالات 21 برابر شده است. بیشترین مقالات مروری حوزه پزشکی ایران به گروه موضوعی پزشکی عمومی و داخلی تعلق دارد. از نظر همکاری های علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین میزان همکاری را با سازمان های خارجی داشته و کشورهای آمریکا، ایتالیا، فرانسه و آلمان نیز بیشترین نقش را در تولید مقالات مروری پزشکی ایران داشته اند. از مجموع ده نشریه ای که بیشترین مقالات مروری ایران را منتشر کرده اند، 6 نشریه توسط سازمان های داخلی و تنها 4 نشریه متعلق به سایر کشورهاست.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت این نوع مقالات در سیاست گذاری حوزه سلامت و در تصمیم گیری های بالینی و رشد روزافزون این نوع مقالات، برنامه ریزی لازم به منظور توجه و سرمایه گذاری بیشتر نسبت به این نوع مقالات ضروری است.
    کلیدواژگان: مقالات مروری نظام مند، علم سنجی، همکاری علمی، علوم پزشکی، ایران
  • محبوبه فرزین یزدی*، سعید رضایی شریف آبادی صفحات 97-114
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت تولیدات علمی کشورهای خاورمیانه در حوزه هوش مصنوعی طی سال های 1996 تا 2014 میلادی و میزان پیشرفت علمی آنهاست. روش شناسی: این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی- کاربردی علم سنجی است که با استفاده از روش کتابخانه ای به انجام رسیده است. با جستجوی انجام شده در پایگاه اسکوپوس، درمجموع 376709 مدرک طی محدوده سال های مربوطه در حوزه موضوعی موردنظر به دست آمد. سپس از طریق سایمگو و نمایه نوآوری جهانی و با استفاده از نرم افزار اکسل تحلیل های لازم روی آنها انجام گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که کشورهای خاورمیانه، تنها 03. 4 درصد انتشارات جهان در حوزه هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده اند. ایران از نظر تعداد تولیدات علمی و تعداد مدارک قابل استناد در رتبه 17 جهانی و با تولید 5156 مدرک دارای رتبه اول در خاورمیانه است. در زمینه همکاری با سایر کشورها و از نظر شاخص های هیرش، تعداد استنادهای تعلق گرفته، تعداد استناد در هر مدرک و پیشرفت علمی رژیم اشغالگر قدس و از نظر تعداد خوداستنادی، ترکیه جایگاه نخست را در بین کشورهای منطقه دارند.
    نتیجه گیری
    کشور ایران رتبه اول را در خاورمیانه از نظر تعداد تولیدات علمی در حوزه موضوعی هوش مصنوعی داراست اما از نظر وضعیت استنادی، مشارکت بین المللی در تولید علم و پیشرفت علمی نیاز به تقویت و توسعه دارد.
    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، کشورهای خاورمیانه، علم سنجی، پیشرفت علمی
  • قاسم آزادی*، حمیدرضا جمالی مهمویی صفحات 115-134
    هدف
    پژوهش حاضر درنظر دارد با مطالعه و مقایسه موضوعات مشارکت کننده در تولیدات علمی مرتبط با فناوری های هم گرا در کشور ایران در سال های 2001 تا 2015، اشتراک و افتراق زیرحوزه های مرتبط با هریک از چهار حوزه نانو، فناوری اطلاعات، علوم اعصاب شناختی و علوم زیستی را نشان دهد. روش شناسی: این پژوهش بر اساس هدف، از نوع توصیفی- کاربردی علم سنجی است که با استفاده از روش های تحلیل محتوا و کتابخانه ای انجام شده است. مبنای تجزیه و تحلیل ها نیز مقالات نمایه شده ایران در پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس است.
    یافته ها
    بیشترین فراوانی مقالات ایران در حوزه فناوری های هم گرا به ترتیب به حوزه زیستی، نانو، اطلاعات و شناختی اختصاص داشته است. بالاترین میزان رشد مقالات حوزه های مورد مطالعه در سال 2015 نسبت به سال 2001 به حوزه نانو، فناوری اطلاعات، علوم اعصاب شناختی و علوم زیستی مربوط بوده است.
    نتیجه گیری
    تنوع و پراکندگی موضوعی مقالات نانو و زیستی بیش از سایر حوزه هاست و علوم شناختی از کمترین تنوع موضوعی برخوردار است. زیرحوزه های «شیمی زیستی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی»؛ «پزشکی»؛ «علوم رایانه»؛ «مهندسی» و «دارو، سم شناسی و داروشناسی» از جمله موضوعاتی هستند که بین چهار حوزه مورد مطالعه، مشترک بوده و در تولید مقالات آنها مشارکت داشته اند. «شیمی» و «علم مواد» از زیرحوزه هایی هستند که به شدت می توانند بر رشته های نانو، زیستی و اطلاعات تاثیرگذار باشند.
    کلیدواژگان: فناوری های هم گرا، تولیدات علمی ایران، علم و فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات، علوم شناختی
  • منصوره صراطی شیرازی*، فریده عصاره، عبدالحسین فرج پهلو صفحات 135-146
    هدف
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط میان هم انتشاری دانشگاه و صنعت با تجاری سازی دانش در قالب اسپین آف در ایران می باشد. روش شناسی: این پژوهش با رویکرد علم سنجی و استفاده از روش پژوهش اسنادی، هم انتشاری صنعت و دانشگاه ایران را در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 2010 تا 2014 محاسبه کرده و ارتباط آن را با اسپین آف هایی که توسط دانشگاه های ایران در دوره پنج ساله 1389 تا 1393 شکل گرفته اند مورد بررسی قرار داده است. به منظور بررسی این ارتباط، از روش آماری هم بستگی اسپیرمن استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که در تمامی این سال ها تعداد هم انتشاری دانشگاه های ایران با تعداد اسپین آف های برگزارشده توسط این دانشگاه ها ارتباطی قوی داشته است. به عبارت دیگر، هم انتشاری بیشتر، به شکل گیری اسپین آف های بیشتری منجر شده است.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، می توان سیاست های پژوهشی را به گونه ای اتخاذ نمود که همکاری پژوهشی میان دانشگاه ها و بخش تحقیق و توسعه در صنایع، در قالب هم انتشاری افزایش یابد و از این طریق منجر به گسترش تجاری سازی دانش دانشگاهی گردد. پژوهش های مشترکی که سودآوری تجاری دارند، می توانند علاوه بر تقویت پیوند میان صنعت و دانشگاه، نیازهای شغلی هردو گروه را برآورده سازند. بر این اساس از طریق تمرکز بر پژوهش های مشترک، می توان به تجاری سازی دانش دست یافت.
    کلیدواژگان: هم انتشاری، همکاری صنعت و دانشگاه، تجاری سازی دانش، اسپین اف، علم سنجی
  • هدی عابدی، فهیمه باب الحوائجی*، محمدحسن زاده صفحات 147-172
    هدف
    این پژوهش، تحلیل میزان هم افزایی اقتصاد دانش بنیان در سطوح استانی و ملی و تدوین الگوی هم افزایی اقتصاد دانش بنیان در شرکت های صنعتی ایران است. روش شناسی: این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی علم سنجی است که با استفاده از رویکرد مارپیچ سه گانه، نظام های نوآوری استانی و ملی ایران بر مبنای توزیع جغرافیایی، فناورانه و سازمانی شرکت های صنعتی اندازه گیری شدند. جامعه این پژوهش تعداد 46150 شرکت صنعتی است که بر مبنای کد رده بندی NACE به سه دسته فناوری بالا، فناوری متوسط-بالا و خدمات دانش محور تقسیم شدند. به منظور استخراج عوامل موثر در هم افزایی اقتصاد دانش بنیان، پنل دلفی دومرحله ای با حضور 12 صاحب نظر تشکیل شد و تعداد 10 مولفه موثر در اقتصاد دانش بنیان شامل جمعیت، نرخ رشد، نرخ اشتغال، نرخ باسوادی، نرخ مشارکت اقتصادی، ضریب نفوذ اینترنت، تعداد دانشجویان، تعداد دانشگاه، تولید علمی و میزان صادرات شناسایی شد و با تکنیک معادلات ساختاری روابط آنها با هم افزایی اقتصاد دانش بنیان در قالب الگو طراحی شد.
    یافته ها
    بر مبنای مدل مارپیچ سه گانه، مقادیر (میزان هم افزایی اقتصاد دانش بنیان) محاسبه شده ایران در سطح ملی علامت منفی دارند (005. 0- بیت)، این در حالی است که میزان هم افزایی اقتصاد دانش بنیان در 23 استان از 31 استان، به شدت مثبت بودند که این مسئله وضعیت نامطلوب اقتصاد دانش بنیان را خصوصا در سطوح استانی نشان می دهد. از بین عوامل مستقل در طراحی الگو، تنها دو عامل جمعیت و میزان دانشجو بر میزان هم افزایی اقتصاد دانش بنیان در شرکت های صنعتی رابطه معنادار را نشان دادند.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از بخش مارپیچ سه گانه نشان داد که تجمع ملی آشکارا بر هم افزایی سیستم می افزاید. به عبارت دیگر، در ایران یک سیستم نوآوری ملی به شدت مجتمع پیش بینی می شود. از طرفی، از میان 10 عامل موثر در الگوی هم افزایی اقتصاد دانش بنیان، عامل جمعیت تاثیر معنادار مثبت در میزان هم افزایی اقتصاد دانش بنیان نشان می دهد و عامل تعداد دانشجو تاثیر معنادار منفی را با میزان هم افزایی اقتصاد دانش بنیان نمایان می سازد و سایر عوامل تاثیر معنادار را نشان نمی دهد که دلایل آن به تفصیل در مقاله بحث شده است.
    کلیدواژگان: مارپیچ سه گانه، رویکرد علم سنجی، آنتروپی احتمالات، نظام های نوآوری، الگوی اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان
|
  • FATEMEH ATASHDELIGANI*, SAID ASADI, hamzeali noormohammadi Pages 1-14
    Purpose

    This research investigates the aims, audiences and challenges that the scientometrics departments of Iranian medical universities are faced with.

    Methodology

    The present research is an applied survey in which qualitative methods are utilized. The research population consists of the Iranian scientometricians as well as the staff and managers involved in scientometrics and research offices in three medical universities in Tehran i.e. Tehran University of Medical Sciences (TUMS), Iran University of Medical Sciences (IUMS) and Shahid Beheshti University of Medical Sciences (SBUMS). In total 25 people were interviewed and the data were processed in a grounded theory method in which main categories and sub-categories were identified.

    Findings

    Two main categories were identified as the aims of the departments: (1) science planning and mapping; and, (2) research promotion and development. The potential audiences of the scientometrics departments are categorized as internal and external groups where internal audiences are those who work in the university. The main challenges the scientometrics departments in medical universities are faced with can be categorized as: (1) organizational structure; and (2) knowledge interpretation.

    Conclusion

    The categories and subcategories explored for the scientometrics departments in medical universities can help better understanding of such departments in universities and can facilitate development of scientometrics departments and programs in other universities and institutions.

    Keywords: scientometrics, Scientometrics departments, Medical universities, IraGoal
  • AFSANEH HAZERI, FATEMEH MAKHIZADEH, FARZANEH BEIK, FARAMARZ SOHEILI * Pages 15-28
    Background and aim
    These are one of the most important documents in the production of scientific information that their results can be of help to many issues. The purpose of this study was to determine the status of publications from the Master thesis in the Information Science and Knowledge Studies sector, submitted during 2001-2013.
    Materials and methods
    This study is a descriptive survey, which has been conducted using bibliometrics approaches. The information related to 1237 master theses were collected from "List of LIS theses at Iranian universities" and" Listhesis", as well as "Irandoc" website.
    Findings
    Results reveal that in total, the average of annual growth rate for the papers published out of these were 1.13. According to the findings, more than half of theses (61%) remained unpublished, and only .39% of them resulted to the publication of 508 papers.
    Conclusion
    The fact that more than half of theses in the Library and Information Science sector do not publish and the fact that more than one third of the papers extracted from theses in this field, are published in non-LIS journals, are warning for scientific policy makers of the field.
    Keywords: science production, Paper publication, extracting papers, Master Thesis, Knowledge, Information Science Studies
  • AMIRREZA ASNAFI *, MEHDI RAHMANI Pages 29-42
    Purpose
    The aim of this study was to review the accuracy of citations of articles published in Iranian Journal of Information Processing & Management in the period 1392-1394, respectively. Methodology/Approach: It is an applied research and based on data gathering methods is analytic and survey. The population consists of articles Number. 75-83 Journal of Journal of Information Processing & Management in the years 1392-1394, the total number of articles of the three numbers 108 articles. The study population of 108 total citations to an article published in the Journal of Journal of Information Processing & Management, the total number of citations for approximately 108 articles with 2,700 citations.
    Results
    The results showed that of the 392 citations reviewed 269 citations (62/68 percent) were cited without any error, the article citation, citation and references to books Latin citation to the citation of citation errors were more Persian.
    Conclusion
    Among the published issues of Iranian Journal of Information Processing & Management of the Year 1392-1394 Quarterly and Journal Citation (76) have the most errors than and number (83) were the least error protection.
    Keywords: Citation Analysis_Iranian Journal of Information Processing & Management_citation errors
  • Saed Ghaffari, Mahboobeh Gholamhoseini, Nayere Jafarifar * Pages 43-62
    Objective
    The purpose of this study is Analysis of scientific publications produced in the field Digital library in Web of science Based on the indices scientometrics.
    Method
    This study is cross-sectional survey and applied. Research community is all indexed scientific production in the field of digital library, between the years 1992-2015 in Web of science.
    Findings
    The results showed that America and England as two countries are leading the production of knowledge in the field of digital libraries and Iran ranks is 30 in the world. The highest number of branches in the field of computer science (information systems), and library and information science is placed at the second position. Premier author Digital library areas is Edward Fox with 26 work. Doctor Ali Shiri in between Iranian researchers most scientific works in the field of digital library has indexed in Web of science.
    Conclusion
    Until 2006 with proportionate growth in the production of paper in Web of science and after it has been less. Digital libraries around the world are spreading, lack of strong scientific support, in the future Digital libraries will be adverse effects.
    Keywords: Digital librarie, ISI Web of science, knowledge production, scientometrics
  • AFSHIN MOSAVICHLAK * Pages 63-82
    The Purpose of this research determines h-index of faculty members at Tehran Sciences and Research Branch Islamic Azad University in Scopus. Accordingly. Research population is composed of 553 faculty members. The approach applied is Scientometrics along with library research method. Needed data were collected via searching in Scopus. Afterwards, desire data were inserted in a questionnaire for final analysis. Findings showed that more than 74% of the faculty members' h-index equals to zero; h-index average in men is double compared to women's. Additionally, it was found that the highest h-index is of associate professors, professors, assistant professors, and lecturers, respectively. Also, there was a significant difference at h-index of the participants in terms of gender, scientific rank,and subject area. Generally, h-index of mentioned faculty members is so less compared to rate of h-index at international level.
    Keywords: H-index_Sciencoetrics_faculty members_Islamic Azad University – Sciences_Research Branch_Scopus
  • Esmaeil Vaziri *, Mansoureh Feizabadi Pages 83-96
    Purpose
    analyzing the Iranian medical sciences systematic reviews based on scientometric indicators is the purpose of this study.
    Methodology
    this study with quantitative approach and using scientometric technique and software analyzes the 382 systematic reviews in Iran Medical Sciences from 1970 to 14 June, 2016 in Web of Science database.
    Finding
    in sum, Iranian researchers with indexing 421 systematic review articles are in the 22nd places among other countries, 382 out of these 421 articles are in the medical sciences field. Results show the fast rate of this type of articles since 2006 to 2015, most of the review articles indexed in General and internal medicine. At the point of scientific collaboration, Mashhad University of medical sciences produces most of the articles with researchers from other countries and United States, Italy, France and Germany has the significant role in producing Iranian medical sciences review articles, 6 out of 10 journals published most of the review articles belong to Iranian organizations.
    Conclusion
    regarding to the importance of review articles in health domain policy making and clinical decisions and the growing world attention to these kinds of articles, suitable planning to publishing and producing these type of articles are necessary.
    Keywords: systematic review articles, scientometrics, Scientific collaboration, medical sciences, Iran
  • MAHBOBEH FARZINYAZDI *, SAID REZAIISHARIFABADI Pages 97-114
    The aim of this study was to investigate the scientific production in the Middle East during the years 1996 to 2014 and their scientific progress in the field of artificial intelligence.
    Methodology
    In this study, the method of scientometric is used. With the search conducted in the Scopus database, a total of 376 709 documents were obtained within the range of the target years. Then through SCIMAGO and Global Innovation Index and using Excel software necessary analyzes were performed on them.
    Findings
    The results showed that Middle Eastern countries, only 4.03 percent of world publications in the field of artificial intelligence had. Iran in terms of scientific production and the number of documents cited have Rank 17 in the World and Based on the same indicator has ranked first in the Middle East with producing 5156 document. In cooperation with other countries and H index, citations and the number of citations per document and scientific progress Israel and the number of self-citations, Turkey ranks the first among the countries of the region.
    Conclusion
    Iran’s rank is first in the Middle East in terms of scientific production but need to strengthen the citations and the international cooperation in science and development.
    Keywords: Artificial Intelligence, Middle East, Scientometric, scientific progress
  • GHASEM AZADI *, HAMIDREZA GAMALIMAHMOII Pages 115-134
    Subject diversity and distribution of Iranian Scientific Outputs in Convergent Technologies Hamid R. Jamali Ghasem Azadi Ahmadabadi Abstract
    Purpose
    The aim is to study and compare subject fields contributing in converging technologies scientific output in Iran (2001-2015) and find out about their common and uncommon fields.
    Methodology
    This applied study uses scientometric techniques.
    Findings
    The largest number of articles belonged to Bio, Nano, Info and cognitive sciences respectively. The highest growth rate occurred during the period belonged to nano, info, cognitive and bio sciences respectively.
    Conclusion
    Diversity of subjects contribution to nano and bio sciences was more than cognitive and information sciences. Biochemistry, genetics and molecular biology; medicine; computer sciences; engineering; and Pharmacology, Toxicology and Pharmaceutics were common in all four areas. Chemistry and material science were the fields that could massively impact nano, bio and information sciences. Keywords: Convergent Technologies, Iranian Scientific Outputs, Nanotechnology, Biotechnology, Information Technology, Cognitive science.
    Keywords: Convergent Technologies, Nanotechnology, Biotechnology, Information Technology, Cognitive science
  • Mansoureh Serati Shirazi *, Farideh Osareh, Abdolhossein Farajpahlou Pages 135-146
    Purpose
    .The aim of this research is to investigate the relationship between the state of university- industry co-publication and the state of commercialization of knowledge in the form of spin-off in the Iranian universities.
    Methodology
    Using scientometrics method, the university-industry co-publications in Iran is calculated during 2010-2014, as well as its relation with spin-off formation in the Iranian universities during the mentioned period by calculating the Spearman Correlation Coefficient.
    Findings
    The results of the study indicated that there was a significant relationship between the university-industry co-publications and spin-off formation in the target universities during the target years. In other words, more co-publication between universities and industries meant more spin-off formation in universities.
    Conclusion
    Based on the results of this research, relevant authorities can develop research policies so that the university-industry collaboration in the form of co-publication are encouraged so as to increase and help commercialization of knowledge.Joint research with commercial interest can make the linkage between university and industry stronger, and at the same time, meets the job requirements of both groups. Considering this, focusing on joint publication is expected to create knowledge commercialization.
    Keywords: co-publication, university-industry collaboration, knowledge commercialization, spin- off, scientometrics
  • Hoda Abedi, Fahimeh Babalhavaeji *, Mohammad Hassanzadeh Pages 147-172
    Aim
    The aim of this research is to measure the synergy of knowledge based economy at provicinal and national levels of Iranian industrial firms as well as modeling the encountered synergy.
    Methodology
    The triple helix model of innovation systems among geographical, technological and organizational distributions of industrial fims was measured. A mong 87934 active firm’s documented in Iranian Ministry of industry, mine and trade, 46150 firms categorized based on NACE into high tech, medium-high tech and knowledge intensive sectors which formed our research community. Extracting the parameters affecting the synergy of KBE, was performed by forming a two-stage Delphi Panel using 12 experts of related fiels and hence 10 effective components were indentified. Then using the structured equations procedure, their relationship with KBE were designed as a comperhansive model.
    Finding
    Our triple helix calculations showed that while TGTO at national level is negative (-0.005 bit), The correspounding values at provincial level are clearly positive for 23 provinces among all 31 provinces denoting unfavorite situations, among components in our proposed model, merely population and number of university students appear to have meaningful relations with synergy of industial firms.
    Keywords: triple helix, knowledge economy model, scientometric approach