فهرست مطالب

پژوهشنامه علم سنجی - پیاپی 7 (بهار و تابستان 1397)

پژوهشنامه علم سنجی
پیاپی 7 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/01/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اسماعیل وزیری*، نادر نقشینه، عبدالرضا نوروزی چاکلی صفحات 1-16
    هدف
    اشتراک گذاری داده های پژوهشی یکی از عوامل اصلی پیشبرد علم و توسعه پژوهش می باشد و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و جنبش دسترسی آزاد نقش مهمی در توسعه این حوزه داشته اند. هدف پژوهش حاضر مطالعه علم سنجی مقالات حوزه اشتراک گذاری داده های پژوهشی در پایگاه و ب آو ساینس (WOS) طی بازه زمانی 1970 لغایت 15 می 2016 میلادی است. روش شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کمی و با استفاده از فنون و نرم افزارهای علم سنجی به بررسی و تحلیل مقالات این حوزه پرداخته است.    
    یافته ها
    نتایج نشان داد که طی سال های اخیر مقالات اشتراک گذاری داده ها از رشد سریعی برخوردار بوده است. رشد تولیدات نشان می دهد که گروه های موضوعی حوزه پزشکی، علوم زیستی و علم اطلاعات و دانش شناسی رشد قابل توجهی در این حوزه داشته اند. کشور آمریکا بیش از 50 درصد تولیدات این حوزه را تولید کرده است. حدود 27 هزار نویسنده، 6742 سازمان، 3500 نشریه و 142 کشور مقالات این حوزه را منتشر کرده اند. مقالات این حوزه در 231 گروه موضوعی پایگاه وب آو ساینس نمایه شده است که 20 گروه موضوعی برتر بیش از 90 درصد تولیدات این حوزه را منتشر کرده اند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد به دلیل ماهیت و مزایای اشتراک گذاری داده های پژوهشی در تولید علم و توجه جوامع علمی به این پدیده، در آینده ای نزدیک شاهد تمایل بیشتر پژوهشگران و جوامع علمی به اشتراک گذاری داده های پژوهشی در جهان و توجه بیشتر به الزامات فنی، فرهنگی و ساختاری مورد نیاز توسط ذی نفعان این حوزه باشیم.
    کلیدواژگان: اشتراک گذاری داده های پژوهشی، داده های پژوهشی، همکاری علمی، علم سنجی، اشتراک داده
  • حسین مرادی مقدم* صفحات 17-36
    هدف
    هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تولید علم ایران در حوزه علوم طی سال ها پس از انقلاب اسلامی و مقایسه آن با وضعیت تولید علم جهان، همچنین تعیین سهم ایران از تولید علم جهان در حوزه علوم و هر یک از رشته های زیرمجموعه آن (شاخه های 22گانه علوم) در کشور در همین مدت است. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علم سنجی است. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه تولیدات علمی نمایه شده ایران و جهان در نمایه استنادی علوم (SCI) در سال های 2016-1980 بوده است. تعداد کل تولیدات علمی ایران در حوزه علوم طی دوره مورد مطالعه 267626 مدرک و تعداد کل تولیدات علمی جهان در همین مدت به میزان 40297747 مدرک است که به شیوه سرشماری تمامی آنها مورد مطالعه قرار گرفتند.    
    یافته ها
    نتایج بررسی شاخص  Yiکه به وضعیت شاخه های مختلف علوم در یک کشور می پردازد نشان داد که به ترتیب شاخه های شیمی (با 95. 16 درصد کل تولید علم ایران)، پزشکی بالینی (با 84. 14 درصد کل تولید علم ایران)، مهندسی (با 80. 12 درصد کل تولید علم ایران)، فیزیک (با 7. 8 درصد کل تولید علم ایران) و علوم مواد (با 20. 7 درصد کل تولید علم ایران) در بین شاخه های 22گانه عملکرد بهتری نسبت به دیگر شاخه ها داشته اند و این 5 شاخه بیشترین سهم را از تولید علم ایران به خود اختصاص داده اند. شاخص Xi که به بررسی وضعیت سهم یک کشور از تولید علم جهان در هر یک از شاخه های مختلف علوم می پردازد نیز نشان داد که به ترتیب شاخه ریاضیات (66. 0 درصد)، مهندسی (63. 0 درصد)، شیمی (57. 0 درصد) و علوم کشاورزی (53. 0 درصد) بالای 50. 0 درصد بوده و در سایر حوزه ها کمتر از 50. 0 درصد بوده است. نتایج شاخص فقر علمی (Sx) که برای محاسبه عملکرد نسبی کشورها با توجه به درصد جمعیت آن کشور از کل جمعیت جهان به کار می رود نشان داد که در سال های 1980-2009 وضعیت ایران در تک تک شاخه های موضوعی بیست و دوگانه زیر خط فقر علمی (زیر یک درصد) بوده است؛ اما از سال 2009 به بعد به بالای 1 درصد رسیده و درواقع بالای خط فقر علمی قرار گرفته است و حتی در برخی حوزه ها به بالای 2 درصد رسیده است. بررسی این شاخص در تمام حوزه ها در کشور از سال 1980 -2016 نیز نشان داد که این شاخص از 19. 1 درصد در سال 2009 به حدود 2 درصد (99. 1 درصد) در سال 2016 رسیده است.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد به دلیل ماهیت و مزایای اشتراک گذاری داده های پژوهشی در تولید علم و توجه جوامع علمی به این پدیده، در آینده ای نزدیک شاهد تمایل بیشتر پژوهشگران و جوامع علمی به اشتراک گذاری داده های پژوهشی در جهان و توجه بیشتر به الزامات فنی، فرهنگی و ساختاری مورد نیاز توسط ذی نفعان این حوزه باشیم.
    کلیدواژگان: تولید علم ایران، تولید علم جهان، نمایه استنادی علوم، شاخص Yi، شاخص Xi، شاخص فقر علمی (Sx)
  • مانی صادق ویشکایی، محمدرضا اسمعیلی گیوی*، مریم ناخدا صفحات 37-58
    هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تحرک علمی بین المللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران بر عملکرد پژوهشی و همکاری های علمی آنهاست. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علم سنجی است که با استفاده از روش کتابخانه ای و تحلیل ارزیابانه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کل اعضای هیئت علمی از دانشگاه تهران است که در بازه 1388-1393 دست کم یک بار به فرصت مطالعاتی خارج از کشور رفته بودند. داده های جمعیت شناختی و فرصت های مطالعاتی از سامانه هوش سازمانی دانشگاه تهران و داده های مربوط به مقالات از پایگاه وب آوساینس استخراج شد. 
    یافته ها
    یافته ها نشان دادند بین فرصت های مطالعاتی خارجی اعضای هیئت علمی و تعداد مقالات آنان همبستگی معناداری وجود ندارد، اما بین فرصت های مطالعاتی و تعداد استنادات مقالات و هم نویسندگی های بین المللی به ترتیب همبستگی اندک منفی و همبستگی معنادار مثبت وجود دارد. نگاشت های هم‎نویسندگی نیز نشان دادند که الگوی همکاری های علمی جامعه پژوهش از گروه های هم نویسندگی بیشتر و دارای اعضای کمتر در دوره قبل از آغاز فرصت مطالعاتی به گروه های هم نویسندگی کمتر و دارای اعضای بیشتر در دوره پس از آن تغییر کرده است.
    نتیجه گیری
    فرصت مطالعاتی خارجی با وجود بی تاثیربودن بر تعداد مقالات و استنادات موجب افزایش میزان همکاری های علمی بین المللی، کاهش گروه های هم نویسندگی و بزرگ ترشدن آنها شده است.
    کلیدواژگان: تحرک علمی بین المللی، عملکرد پژوهشی، همکاری های علمی، هم نویسندگی
  • اورانوس تاج الدینی*، مرضیه بنی اسدی صفحات 59-76
    هدف
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تسلسل زیستی در مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات نمایه شده در وبگاه علوم تا سال 2017 است. روش شناسی: این پژوهش با رویکرد کمی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر همه مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات از ابتدا تا سال 2017 است که در وبگاه علوم نمایه شده اند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش سیاهه مقوله بندی موضوعی زارعی (1393) می باشد که موضوعات علم اطلاعات و دانش شناسی را به 14 مقوله موضوعی اصلی و 110 مقوله موضوعی فرعی تقسیم کرده است. در این پژوهش جهت تحلیل محتوای مقالات مورد بررسی از نرم افزار WordStat 7.0 و برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار Excel 2013 استفاده شده است.    
    یافته ها
    طبق یافته های این پژوهش، از میان مقوله های اصلی موضوعی علم اطلاعات و دانش شناسی در مقالات مورد نظر مقوله های موضوعی کلیات علم اطلاعات و دانش شناسی، آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی، روش شناسی، کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی، مطالعات کاربران، ذخیره و بازیابی اطلاعات، کتابخانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت نشر و توزیع، مسائل اخلاقی و قانونی اطلاعات و مدیریت دانش در وضعیت مناسبی قرار دارد.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان گفت وضعیت تسلسل موضوعی در فرایند زیستی مقالات مورد بررسی در علم اطلاعات و دانش شناسی سطح قابل قبولی دارد که این موضوع بیانگر سیر موضوعی مناسب و علمی تلاش پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی ایران را به تصویر می کشد. تسلسل زیستی حاکم بر موضوعات عامل تعیین کننده ای در اثبات قدرت حاکمیت و بقا می باشد.
    کلیدواژگان: تسلسل زیستی، اصول زیست، مقالات پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات نمایه شده در وبگاه علوم، تحلیل محتوا
  • عیسی زارعی*، علیرضا اسفندیاری مقدم، محمدحسن زاده صفحات 77-98
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه ها و عناصر اساسی برنامه سازی در حوزه علم و فناوری، مدل مطلوب ترویج علم در رسانه تلویزیون را ارائه می کند. روش شناسی: روش تحقیق حاضر، ترکیبی یا آمیخته است. بدین لحاظ روش گردآوری اطلاعات، تلفیقی از مصاحبه اکتشافی و مطالعات پیمایشی بوده است. رهاورد مصاحبه ها، تدوین پرسشنامه ای محقق ساخته جهت ترسیم مدل نهایی است. جامعه آماری، تهیه کنندگان برنامه های علمی تلویزیون و صاحب نظران ترویج علم و روش نمونه گیری، هدفمند و گلوله برفی است. به منظور ایجاد مدل اندازه گیری برازنده و قابل قبول، تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرم افزارLisrel8.5 ، در مورد کلیه عوامل نهفته متغیرهای تحقیق انجام گرفت. در پایان با استفاده از تحلیل مسیر، روابط علی بین متغیرهای تحقیق مورد آزمون واقع شد.       
    یافته ها
    بر اساس الگوی نهایی ارائه شده در این تحقیق، فرایند تولید با انتخاب قالب و الگو ی تولید مناسب و سنجیده می تواند با تاثیر بر محتوای برنامه، نگرش مخاطبان را تغییر داده و آنها را درنهایت به مشارکت در علم تهییج نماید. رابطه میان الگوهای برنامه سازی و قالب های برنامه با نگرش مخاطبان، رابطه ای دوطرفه پیش بینی شده است؛ چراکه به همان نسبت که برنامه های علمی می توانند با نگاه ترویجی و با رعایت اسلوب برنامه سازی، نگرش مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند، بازخوردگیری از مخاطبان نیز که یکی از مولفه های اصلی پس تولید نیز می باشد، الگوها و قالب های برنامه را دچار دگردیسی کرده و اصلاح کند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که مراحل تولید برنامه ها، پیش تولید و پس تولید به واسطه محتوای برنامه، ارتباط مثبت و معناداری با نگرش مخاطبان دارند.
    کلیدواژگان: الگوی ترویج علم، تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • احسان گرایی*، نعیمه نوربخش صفحات 99-118
    هدف
    مجلات علمی زمینه ساز شکل گیری و توسعه شبکه ارتباطی پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی مختلف است. پژوهش حاضر بر آن است که میزان تحقق این هدف را بر اساس شاخص خودانتشاری سازمانی و اعضای هیئت تحریریه در مجلات برتر پایگاه علوم استنادی جهان اسلام مطالعه نماید. روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات علم سنجی است که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 7 مجله برتر نمایه شده در پایگاه علوم استنادی جهان اسلام در بازه زمانی 1390- 1394 است. برای گردآوری داده ها از سیاهه وارسی استفاده شد.   
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد که نرخ خودانتشاری اعضای هیئت تحریریه در مجلات مورد بررسی برابر 12.33 درصد است. مجله زمین شناسی کاربردی پیشرفته با نرخ خودانتشاری اعضای هیئت تحریریه 95. 20 درصد جایگاه نخست را دارد. بالاترین نرخ خودانتشاری سازمانی به مجله تحقیقات دامپزشکی با 33. 9 درصد اختصاص دارد. همچنین میان خودانتشاری سازمانی و کیفیت مجلات همبستگی منفی قوی وجود دارد.
    نتیجه گیری
    الگوهای مختلف خودانتشاری می تواند به عنوان شاخصی برای سنجش و ارزشیابی تولیدات علمی کشورها، دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، پژوهشگران و مجلات استفاده شود.
    کلیدواژگان: مجلات، خودانتشاری اعضای هیئت تحریریه، خودانتشاری سازمانی، پایگاه علوم استنادی جهان اسلام
  • سمیرا دانیالی*، نادر نقشینه صفحات 119-142
    هدف
    : بررسی روند پژوهش، تعیین عناصر برتر و ترسیم نقشه دانش حوزه بازیابی تصویر بر اساس مقالات علمی وب آو ساینس است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های علم سنجی است، و از فنون کتاب سنجی مانند تحلیل هم استنادی بهره گرفته است. جامعه آماری آن تمامی مقالات نمایه شده در وب آو ساینس طی سال های 2001 تا 2012 میلادی در ارتباط با بازیابی تصویر است که تعداد 2537 مقاله بازیابی شد. از نرم افزار سایت اسپیس و وبمتریک آنالیست جهت تحلیل داده ها استفاده شد.         
    یافته ها
    آمریکا با تولید 584 مقاله رتبه نخست و ایران با تولید 24 مقاله رتبه 22 را به خود اختصاص داده است. مجله ‹‹لکچر نوت این کامپیوتر ساینس›› با تولید 457 مقاله و مایکروسافت با تولید 61 مقاله رتبه نخست را در میان سازمان ها و موسسات برتر تولیدکننده مقاله در حوزه بازیابی تصویر کسب نموده است. بالاترین مرکزیت عدد 08 . 0 در سال 2004 در رشته سنجش از دور، بالاترین شکوفایی عدد 38. 15 در سال 2002 و بالاترین سیگما عدد 26. 1 در سال 2001 در رشته علوم تصویربرداری و تکنولوژی عکس می باشد.
    نتیجه گیری
    حوزه بازیابی تصویر دارای روابط میان رشته ای نسبتا گسترده ای است. به طوری که 68 قلمرو پژوهشی در نوشتن مقالات این حوزه نقش داشته اند. علوم کامپیوتر حوزه پیشگام و کتابداری جایگاه ششم را کسب کرده است.
    کلیدواژگان: بازیابی تصویر، سیگما، شکوفایی، مرکزیت، نمایه استنادی علوم، نقشه دانش، نرم افزار سایت اسپیس
  • سعید روشنی*، جهانیار صوفی، سروش قاضی نوری، مقصود امیری صفحات 143-158
    هدف
    هدف این مقاله شناسایی و کشف مدارک علمی است که بطور بالقوه دارای خاصیت دگرگون سازی در طول زمان بوده و ساختار یک حوزه علمی(در این پژوهش مدلسازی عامل بنیان) را تحت تاثیر قرار می دهند. دگرگون سازی به خاصیتی از مدارک علمی اشاره دارد که بر اساس آن یک مدرک علاوه بر اینکه شکاف های ارتباطی شبکه های مختلف را با یک ساختار علمی پر می کند بلکه خود مبنای توسعه و گسترش یک حوزه دانشی در شبکه های علمی مرتبط با یک ساختار علمی می گردد. روش شناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل هم استنادی بوده و از شاخص سیگما به منظور شناسایی مدارک دگرگون ساز استفاده شده است. بر این اساس نرخ شکوفایی هر یک از مدارک در طول زمان و مرکزیت بینابینی هر یک از گره های موجود در شبکه محاسبه و به منظور سنجش شاخص سیگما مورد بررسی قرار گرفته اند. سیگما شاخص جدیدی است که با ترکیب ویژگی های دو شاخص مرکزیت بینابینی و شاخص شکوفایی نتایج قابل اعتمادتری را در سنجش مدارک دگروگون ساز و تطور یک حوزه دانشی ارائه می دهد.           
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان می دهند که شبکه هم استنادی تشکیل شده از 699 مقاله استخراج شده از پایگاه وب.آو.نالج،  دارای 2339 گره است.  تعداد مدارکی که بر اساس شاخص سیگما به عنوان مدارک با پتانسیل تغییرات بالقوه مورد شناسایی قرار گرفته اند، 23 مدرک شامل کتب و مقاله ها از سال های 1970 تا 2017 است. از میان این 23 مدرک، 8 مدرک به نظریه مبنایی پیچیدگی و مدل سازی عامل بنیان، تعداد 4 مدرک مرتبط با حوزه دانشی علوم اجتماعی، تعداد 6 مدرک مرتبط با حوزه دانشی مدیریت با گرایش های مختلف همانند بازاریابی و مالی، تعداد 3مدرک مرتبط با اقتصاد، 1 مدرک روش شناسی پژوهش(در این مقاله رویکرد شبیه سازی به پژوهش مورد بررسی قرارگرفته است) و 1 مدرک مرتبط با مطالعات نوآوری است.
    نتیجه گیری
    تحلیل نتایج نشان می دهند که نتایج بررسی هر یک از شاخص های مرکزیت بینابینی و شکوفایی که برای سنجش مدارک دگرگون ساز در یک حوزه علمی توسعه یافته اند از یکدگیر پراکندگی شدیدی داشته و استفاده از شاخص سیگما به منظور درک مسیرهای توسعه و تطور یک حوزه دانشی می تواند از اثرگذاری بالاتری برخوردار باشد.
    کلیدواژگان: شبکه هم استنادی، تغییرات دگرگون شونده علمی، شاخص سیگما، نرخ شکوفایی، مرکزیت بینابینی
  • ربابه منصورکیایی، فهیمه باب الحوائجی*، فاطمه نوشین فرد، فرامرز سهیلی صفحات 159-176
    هدف
    هدف اصلی این مقاله ارزیابی میزان اشاعه مقالات علمی پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی جهان در شبکه های اجتماعی است. روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات علم سنجی است که با روش تحلیل محتوا و با استفاده از شاخص های آلمتریک انجام شد. تمام مقالات حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس از نظر شاخص های آلتمتریک و همچنین تحلیل محتوای مقالات در شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. 
    یافته ها
    میزان نرخ رشد سالانه اشاعه مقالات علمی در شبکه های اجتماعی از سال 2005 تا اواسط 2016، 32 درصد بوده که بیشترین میزان اشاعه مربوط به شبکه اجتماعی ریسرچ گیت به مقدار 78 درصد و بیشترین فراوانی حوزه های موضوعی اشاعه یافته در شبکه های اجتماعی کتابداری و اطلاع رسانی، بازیابی اطلاعات و کتاب سنجی است.
    نتیجه گیری
    بر اساس مطالعه حاضر، شبکه های اجتماعی پیوسته نقش اشاعه دهندگان اطلاعات علمی را ایفا می کنند و دشواری های اشاعه اطلاعات به شیوه سنتی را ندارند، همچنین می توان از نمره اشاعه به عنوان سنجه جایگزین دیگر شاخص های آلتمتریک در ارزیابی شبکه های اجتماعی به کار برد.
    کلیدواژگان: آلتمتریکس، شبکه های اجتماعی، علم سنجی، اشاعه اطلاعات، تحلیل محتوا
  • مهدی رحمانی*، ندا نظربلند، رضوانه رحمانی، محمد امین عرفان منش صفحات 177-190
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر، ترسیم نقشه موضوعی پایان نامه های گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی در بازه زمانی 94-1384 با استفاده از روش هم رخدادی واژگان این پایان نامه ها بوده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف نوعی مطالعه کاربردی بوده و با رویکرد توصیفی و استفاده از شاخص های علم سنجی و تحلیل شبکه های اجتماعی و روش تحلیل شبکه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه پایان نامه های دفاع شده گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی در بازه زمانی 94-1384 به تعداد 145 پایان نامه بود. عنوان و چکیده تمامی این پایان نامه ها از سوی دو نفر متخصص در حوزه مشاوره بررسی و موضوعاتی به هر پایان نامه اختصاص داده شد. سپس ماتریس مجاورت هم رخدادی واژگان پایان نامه ها در نرم افزار اکسل تهیه و توسط نرم افزارهای تحلیل شبکه یو.سی.آ.نت و وی.او. اس.ویوور مورد مطالعه قرار گرفت.         
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که از لحاظ شاخص مرکزیت درجه، موضوعات مداخله گروهی، پیشرفت تحصیلی و شخصیت و از لحاظ شاخص مرکزیت بینیت، موضوعات مداخله گروهی، پیشرفت تحصیلی، شخصیت و راهبردهای مقابله ای از اهمیت بیشتری نیست به سایر حیطه های موضوعی در حوزه مشاوره برخوردار بوده اند. همچنین بررسی نقشه چگالی شبکه نشان داد که مقوله های مداخله گروهی، پیشرفت تحصیلی، راهبردهای مقابله ای، استرس، سلامت روانی و شخصیت مهم ترین موضوعات مطرح در پایان نامه های گروه روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده اند.
    نتیجه گیری
    ترسیم و تحلیل نقشه موضوعی پایان نامه های گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی سبب آگاهی پژوهشگران این گروه و سایر گروه های علمی کشور درخصوص موضوعات پایان نامه های انجام گرفته، آگاهی از شکاف های موضوعی و جلوگیری از پژوهش های تکراری خواهد شد.
    کلیدواژگان: پایان نامه، دانشگاه شهید بهشتی، مشاوره، مصورسازی، نقشه علمی
|
  • Esmaeil Vaziri *, Nader Naghshineh, Abdolreza Norozi Pages 1-16
    Purpose
    data sharing is one of the critical drivers of science advancement. ICTs and Open Access movement have significant role in data sharing. This study, is reviewed the ratio of articles, subject categories, institutions and countries contributed to data sharing literature.
    Methodology
    This research used quantitative approach with scientometric techniques and softwares to analyze data sharing literature.
    Findings
    Results showed that during recent years, the number of articles on data sharing increased dramatically. The rate of these articles shows that medical sciences categories, biological sciences and library and information sciences increased considerably, United States produced more than half of the articles, all articles written by about 27000 authors from 6742 institutions from 140 countries. 3500 journals published the articles. These articles indexed in 231 subject categories. The first 20 subject categories indexed more than 90% of the articles.
    Conclusion
    It seems due to data sharing functions and benefits in advancing science and attention of scientific communities to this subject and multidisciplinary context of data sharing, in near future, more and more researchers and scientific communities will tend to data sharing, and this matter will be needed more attention to technical, cultural and structural infrastructures on behalf of data sharing stakeholders.
    Keywords: Data sharing, Research data sharing, Scientometric, Research data, Scientific collaboration
  • Hossein Moradimoghadam * Pages 17-36
    This research aimed to investigate the status of Iran’s scientific production in Science Citation Index during the years after Islamic Revolution and compare it with the world’s scientific production as well as identify Iran’s contribution to the latter production as to each scientific fields in this duration.
    Methodology
    This research is applied conducted by applying scientometric methods. Research population included all Iran’s and the world’s scientific production indexed in Science Citation Index (SCI) during 1980-2016. Iran’s scientific production was 267626 items and that of the world was 40297747 during the time span. They were dealt with consensus method.
    Yi index which considers various scientific branches in a country revealed that chemistry field (with 16.95% of Iran’s total scientific production), clinical medicine (with 14.84% of Iran’s total scientific production), engineering (with 12.80% of Iran’s total scientific production), physics (with 8.7% of Iran’s total scientific production) and material sciences (with 7.20% of Iran’s total scientific production) had higher ranks among the 22 scientific fields, respectively. Xi index which considers the global contribution of a country in various scientific fields showed that mathematics (.66%), engineering (.63%), chemistry (.57%) and agriculture (.53%) had higher than Xi of .05%, respectively. ...
    Keywords: Iran’s Scientific Production_World’s Scientific Production_Yi Indicators_Xi Indicators_Sx ( scientific poverty index(
  • Mani Sadegh Vishkaei, Mohammad Reza Esmaili Givi *, Maryam Nakhoda Pages 37-58
    Purpose
    The aim of this research is to investigate the effect of international academic mobility of Tehran University faculty members on their research performance and scientific collaborations.
    Methodology
    This is an applied scientometric study, conducted by using library research and descriptive-evaluative survey methods. The statistical population of the research consists of all the faculty members of Tehran University who had taken at least a foreign sabbatical during 2009-2015. The demographic data and data concerning the sabbaticals were extracted from the Business Intelligence System of Tehran University and the bibliometric data were extracted from WoS database.
    Findings
    The findings showed no significant correlation between foreign sabbaticals and the articles' number of the faculty members but showed a little negative and a significant positive correlation between foreign sabbaticals and the number of citations and international co-authorships, respectively. The co-authorship maps also indicated that the scientific collaborations' pattern has changed from a greater number of co-authorship groups with fewer members during the pre-sabbatical period to fewer groups with more members during the post-sabbatical period.
    Conclusion
    Foreign sabbaticals, while having no effect upon the articles' and citations' number, increase the amount of international co-authorships, and decrease the number of co-authorship groups and enlarge them.
    Keywords: &quot, International scientific mobility&quot, &quot, research performance&quot, &quot, co-authership&quot, &quot, sabbatical&quot _
  • Oranus Tajedini *, Marziye Baniasadi Pages 59-76
    Objective
    The aim of the present study was to investigate the biological sequence in Iranian researchers’ articles on Information Science indexed in web of science till 2017.
    Method
    This quantitative study was a content analysis. The population of the study consisted of all Iranian researchers’ articles on Information Science, which had been indexed in web of science till 2015. The data collection instrument included the thematic categorizing list (Zarei, 2014), which classified the issues in Knowledge and Information Science into 14 main subject categories, and 110 sub-categories. To analyze the content of the articles software was used, and to analyze the data, WordStat 7.0 Excel 2013 and SPSS 20 were used.
    Results
    As the findings showed, among the main categories of Knowledge and Information Science in the mentioned articles, general themes in Knowledge and Information Science, Knowledge and Information Science education, methodology, libraries and information centers, users’ studies, storage and retrieval of information, library and ICT, publishing and distribution industry, ethical and legal issues, and information management were in proper conditions.
    Keywords: of Biological Sequence, of Biological Principles, Iranian Researchers’ Articles on Information Science Indexed in Web of Science, Content analysis
  • Easa Zarei *, Alireza Isfanyari Moghaddam, Mohammad Hassanzadeh Pages 77-98
    Purpose
    this paper, with purpose of investigate the basic components and elements of programming in the field of science and technology, provide favorable model in television media.
    Methodology
    the method of collecting data is a compilation of interviews and survey. The statistical population, is producers of TV programs and experts in popularization of science. sampling metod is and snowball and targeted. In order to creating a graceful and acceptable measurement model, was performed confirmatory factor analysis using software Lisrel8.5 about all the factors underlying variables. Finally, using path analysis, was tested causal relationships between variables.
    Findings
    the media because of the diversity, simplicity of use and its strong influence in the community have prominent role in popularization of science. In this regard, the use of visual media such as television, despite the recency of time, has increased much wider and more general than other media tools. Analysis capabilities of this effective medium in popularization of science, can help TV managers and stakeholders in order to planing better and moving in the right direction. The results showed that in the process of Production of programs, pre-production and post-production through program content, have a significant and positive relationship with audiences attitude.
    Keywords: popularization of Science, Television, IRIB
  • Ehsan Geraei *, Naeimeh Noorbakhsh Pages 99-118
    Organizational Self-Publishing and Editorial Boards Rates in Top Journals Index in Islamic World Science Citation (ISC)
    Introduction
    Scientific journals are the basis of creating and developing communication networks between researchers in various universities and educational and research institutions. The current study aims to analyze and compare the self-publishing rates of journals in ISC.
    Method
    This is an applied study that was carried out using scientometrics method. The statistical population consists of 7 top journals of ISC. A checklist was used for data gathering.
    Findings
    Data analysis showed that the rate of editorial boards self-publishing in journals is 12.33%. The highest editorial boards self-publishing rate belonging to Journal of Advanced Applied Geology (20.95%).The highest organizational self-publishing rate belonging to Journal of Veterinary Research (9.33%).
    Conclusion
    Patterns of Self-publishing can be used as an indicator for the assessment and evaluation of scientific production countries, universities and research and educational institutes, researchers and journals. Keywords: Journals, Editorial Boards Self-publishing, Organizational Self-publishing, Islamic World Science Citation (ISC).
    Keywords: Journals, Editorial Boards Self-publishing, Organizational Self-publishing, Islamic World Science Citation (ISC)
  • Samira Daniali *, Nader Naghshineh Pages 119-142
    Background and aim
    The present investigation examines the research trends and significant factors within the field of image retrieval and attempts to draw the relevant knowledge map based on the articles retrieved from Web of Science.
    Material and methods
    This scientometric study was performed using bibliometric techniques such as co-citation analysis. Samples of the current study were all articles indexed in Web of Science in the field of image retrieval from 2001 to 2012. Therefore, 2537 papers were retrieved in this field. Citespace and Webometric Analyst software were used to analyze the co-citation of authors
    Findings
    results indicate that the United States leads with 584 papers. Iran ranks 22nd with only 24 papers. The Journal "LECTURE NOTES IN COMPUTER SCIENCE" is the leading publisher of research papers with 457 article published. Microsoft is the foremost corporate author with 61 papers. Highest centrality with 0/08 in 2004were related to Remote Sensing, Highest burst with 15/38 in 2002 and Highest sigma whit1.26 in 2001 were related to Imaging Science& Photographic Technology.
    Conclusion
    Overall, image retrieval demonstrates wide interdisciplinary scope, with 68 research domains contributing to the field. The leading field by the number of papers published is computer sciences. Librarianship ranked 6th.
    Keywords: image retrieval, science knowlege, sigma, burst, centrality
  • Saeed Roshani *, Jahanyar Soofi, Soroush Ghazinoori, Maghsoud Amiri Pages 143-158
    The aim of this article is to identify and discover scientific documents that potentially transformative during the time and impress the structure of a scientific area. Transformativeness is a characteristic of scientific documents, according to which a scientific document, not only fills the communication gaps of different networks with a scientific structure, but also is the basis of development and expansion of a scientific area in scientific networks that are related to a scientific structure. The method used in this project is co-citation analysis, and in order to identify transformative documents the index of sigma has been used. The result of the project shows that the co-citation network, made from 699 extracted articles of web of knowledge data base, includes 2339 nodes. Based on the index of sigma 23 documents are identified as potentially transformative, and include books and articles from 1970 up to 2017. Among these 23, 8 documents are related to the basic theory of complexity and agent-based modeling, 4 documents are related to scientific area of social science, 6 documents are related to scientific area of management with different attitudes such as marketing and financial, 3 documents are related to economy, 1 document related to research methodology
    Keywords: Co-Citation Network, Transformative Change, Sigma Index, Burstness, Betweeness Centrality
  • Robabeh Mansourkiaie, Fahimeh Babalhavaegi *, Fatemeh Nooshinfard, Faramarz Soheili Pages 159-176
    purpose
    The purpose of this paper is to evaluate the dissemination of scientific papers of knowledge and information science researchers in social networks using scientometrics methods. Methodology / inquiry approach: This research aimed is practical with descriptive approach using methods of scientometrics include althemetrics and content analysis was performed, all articles of knowledge and information science indexed in the web of science was studied has been investigated about altmetric indicators content analysis in social networks. The
    findings
    The annual growth rate of dissemination of articles from 2005 to mid 2016 is (32%) and the most of dissemination rate is related to Reasearchgate social network (78%) and the most frequency disseminated subject areas in the social networks respestively, are library and information science, informatin retrieval, bibliometrics.
    Conclusions
    according to the study, online social networks like libraries and information science centers play as information disseminators for researchers but this difficult social networks doesn’t have difficulties of traditional dissemination, also can be dissemination score as alternative metric for the other altmetric indicators to evaluate social networks and knowledge Keywords: Altmetrics, Socialnetworks, Scientometrics, Knowledge and information science, Information Dessimination, content analysis.
    Keywords: Altmetrics, Socialnetworks, ScientometricsInformation Dessimination, Content analysis
  • Mehdi Rahmani *, Neda Nazarboland, Rezvane Rahmani, Mohammad Amin Erfan Manesh Pages 177-190
    Aim
    The aim of this study was to visualize and analysis of topics in the Department of Consulting of the Shahid Beheshti University’s theses during 2005-2015.
    Method
    The current study is an applied research in terms of objectives while it is a descriptive and survey in terms of data analysis and conducted using scientometric and social network analysis indicators. The research population comprised of all 145 master’s theses which have been conducted at the Department of Consulting of the Shahid Beheshti University during 2005-2015. Titles and abstracts of the theses were investigated by two specialists in consulting and a few keywords were assigned to each document. Then, the adjacency matrix of word co-occurrences was generated in a Microsoft Excel spreadsheet and transferred to the UCINet and VOSViewer for analysis.
    Results
    According to the findings, the most important and prolific topics in terms of degree centrality measures were group intervention, academic achievement and character. Moreover, group intervention, academic achievement, character and coping strategies were four topics with the highest betweenness centrality. Moreover, the density map of the word co-occurrence map showed that topics including group intervention, academic achievement, the most important and trending topics in Department of Consulting’s theses.
    Keywords: Consultation, Scientific Map, Shahid Beheshti University, Visualization, theses