فهرست مطالب

فصلنامه آموزش در علوم انتظامی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 24، بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حمید علی اکبری، عباس خورشیدی، کامبیز پوشنه، لطف الله عباسی سروک صفحات 11-49
    در این پژوهش به ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای مدرسان پرداخته شده است. جامعه آماری مورد نظر پژوهش حاضر را تعداد 30 نفر (5 زن و 25 مرد) از خبرگان تشکیل داده است که به کمک نمونه گیری گلوله برفی هدفمند تعداد 30 نفر خبره حوزه علوم تربیتی انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر ازنظر اهداف؛ کاربردی و ازنظر داده کیفی و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد است. ابزار سنجش پژوهش حاضر به کمک یک فرم سازمان یافته مصاحبه که در آن الگو، ابعاد، مولفه ها و شاخص های الگو پرورش خلاقیت تنظیم شده است. ابتدا کلیه الگوها، یافته ها و مطالعات و تئوری ها بررسی شده و سپس توسط کد گذاری باز شاخصه ها احصا شدند و بعد از مقوله بندی کد گذاری محوری برای 30 نفر از خبرگان حوزه ارسال شده تا کد گذاری انتخابی انجام شود و از طریق فن دلفی و مصاحبه عمیق به اشباع نظری رسیده شد. اعتبار و روایی فرم مصاحبه سازمان یافته به مدد فن دلفی به دست آورده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها کیفی است و نخستین یافته پژوهش حاضر بیانگر آن است که ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای مدرسان کدام است؟ این الگو مرکب از 120 شاخص است که می تواند مددیار مدرسان و مدیران باشد. دومین یافته پژوهش حاضر بیانگر آن است که الگوی مذکور مرکب از چه ابعادی است . این الگو مرکب از 6 بعد است که به ترتیب اولویت شامل بعد فردی، سازمانی، آموزشی، محیطی، اجتماعی- فرهنگی و اخلاقی می باشد در سومین یافته پژوهش حاضر مولفه های سازنده الگوی مذکور شامل 19 مورد است که شامل ویژگی های شخصیتی، ویژگی های انگیزشی، ویژگی های فکری- شناختی، نظام آموزشی، مدیران آموزشی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، اهداف، محتوا، روش تدریس، کلاس درس، محیط آموزشی، وسایل کمک آموزشی، فضای فیزیکی، نظام آموزشی، خانواده، رسانه، ارزشی و مسئولیت پذیری می باشد.
    کلیدواژگان: الگو، پرورش، خلاقیت مدرسان، بعد فردی، بعد سازمانی، بعد آموزشی، بعد محیطی، بعد اجتماعی- فرهنگی، بعد اخلاقی
  • مائده تقی زاده طبرسی، سعید غیاثی ندوشن صفحات 51-70
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مولفه های خودکارآمدی و خودناتوان سازی دانشجویان بر فرایند نگارش پایان نامه/ رساله است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ورودی سالهای 89 تا 94 دانشگاه علامه طباطبایی است. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه استاندارد که توسط جونز و ردوالت(1982) و وارنی(2003) طراحی شده است، می باشد. پرسشنامه مذکور با 35 گویه میان 364 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای توزیع و تعداد 226 عدد جمع آوری شد. برای بررسی رابطه میان متغیرهای مستقل با متغیر وابسته و نیز تاثیر هر یک از متغیرهای متغیرهای جمعیت شناختی بر متغیر وابسته از آزمون رگرسیون لجستیک استفاده و با کمک نرم افزارspss محاسبه شده است.نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر عدم تاثیر مولفه های خودکارآمدی و خودناتوان سازی دانشجویان بر فرایند نگارش پایان نامه/ رساله است. در راستای ارتقاء سطح کیفی پژوهش های دانشگاهی، شناسایی و تسهیل دشواری ها و موانع درونی و بیرونی موجود بر سر راه نگارش این پژوهش ها باید مورد توجه خاص مسوولان دانشگاهی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، خودناتوان سازی، فرایند نگارش پایان نامه، رساله
  • فرید مهدی زاده، حسین مومنی مهمویی صفحات 71-91
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هویت تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 3870 دانش آموز بود که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان 364 نفر از دانش آموزان دوره دوم متوسطه به روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. سه پرسشنامه ی،اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم، نگرش نسبت به مدرسه مک کوچ و سیگل (2002) منزلت های هویت تحصیلی(AIS) واز و ایزاکسون(2008) جهت گردآوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از دیدگاه اساتید صاحبنظر مورد تایید قرار گرفت علاوه بر آن برای سنجش اعتبار پرسشنامه ازتحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ازضریب پایایی ترکیبی (CR) جهت محاسبه پایایی استفاده شد. تمامی این ضرایب از مقدار 7/0 بالاتر می باشند و نشان دهنده پایایی بالای پرسشنامه ها می باشد. از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به کمک نرم افزارPLS Smart جهت تحلیل داده ها استفاده شد.نتایج نشان داد که بین هویت تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بین نگرش نسبت به مدرسه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی ومعنی داری وجود دارد. بین نگرش نسبت به مدرسه و هویت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: اهمال کاری تحصیلی، هویت تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه
  • منوچهر اکبری، علیرضا حاجیان نژاد، نور محمد صابری صفحات 93-120
    نهادینه شدن نقش تربیت و آموزش در توسعه و بالندگی نسل جوان و نوجوان و پیوند آن با ادبیات تعلیمی بخش وسیعی از نظام آمورشی امروز را تشکیل می دهد و هدف این ادبیات،تربیت و آموزش و بهبود منش اخلاقی انسان ها برای رسیدن به سعادت و نیکبختی در دنیا و آخرت است. مولانا در مثنوی، به شیوه خاص خود،مبانی تربیت و آموزش را بیان می کند. او اخلاق و عرفان را در کنار هم می نشاند و با استعانت از قرآن کریم و احادیث به آموزه های خود رنگ دینی می دهد. مولوی از شیوه تمثیل در طرح مباحث اخلاقی بهره می گیرد تا هر کسی فراخور ظرف وجودش از آن بهره گیرد. بررسی آرای تربیتی مولوی بیانگر دیدگاه جامع و انسانی وی به مقوله تربیت و آموزش است؛ به یقین دیدگاه های وی بیانگر بسیاری از روش های نوین امروز آموزشی است. در نتیجه پژوهش حاضر، به استخراج و تحلیل دلالت های اخلاقی و تربیتی از نگاه مولوی پرداخته است.
    کلیدواژگان: مولوی، اخلاق، تربیت، آموزش
  • رسول نجار باغسیاه *، مهری ذبیحی، رضا صالحی صفحات 121-144
    توانش راهبردهای یادگیری در محیط انگلیسی با اهداف ویژه (از جمله انگلیسی با اهداف پلیسی) اخیرا مورد توجه محققان حوزه آموزش زبان انگلیسی قرار گرفته است. از طرفی شناسایی راهبردهای یادگیری، میزان استفاده از آنها و نحوه بکارگیری آنها توسط زبان آموزان می تواند یادگیری زبان آنها را تسهیل کند. بنابراین این مطالعه تلاشی است تا با استفاده از روش های توصیفی و ابزار پرسشنامه نحوه استفاده از راهبردهای شناسایی شده در حوزه یادگیری زبان انگلیسی را در میان زبان آموزانی که انگلیسی را با اهداف پلیسی فرا می گیرند بررسی نماید. داده های لازم از طریق توزیع پرسشنامه استاندارد شده در بین جامعه آماری 120 بدست آمده است. تحقیق نشان داد دانشجویانی که انگلیسی را با اهداف پلیسی مطالعه می کنند در استفاده از راهبردهای فراشناختی فراوانی بیشتری را نشان می دهند. آنها در عین حالی که کمترین فراوانی را در استفاده از راهبردهای عاطفی نشان می دهند اما بیشترین اهمیت را به این نوع راهبردها می دهند. همچنین بطور کلی این دسته از فراگیران از راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی در سطح متوسط استفاده می کنند. تحقیق پیشنهاداتی را برای اساتید زبان انگلیسی با اهداف پلیسی (زبان تخصصی دانشگاهی) ارائه می کند.
    کلیدواژگان: انگلیسی با اهداف پلیسی، فهرست راهبردهای یادگیری زبان انگلیسی آکسفورد، آموزش راهبرد محور، روش تدریس زبان انگلیسی
  • مژگان غلامی پور، افسانه توحیدی، قاسم عسکر زاده صفحات 145-172
    هدف پژوهش، بررسی رابطه امید تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی با نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی دانش آموزان متاهل دوره اول و دوم متوسطه شهرستان بافق یزد به روش توصیفی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان متاهل دختر دوره اول و دوم متوسطه تشکیل دادند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . جهت گرد آوری داده ها از معدل نیم سال اول تحصیلی، پرسش نامه میزان انگیزه به تحصیل، مقیاس امیدواری حوزه های خاص سیمپسون، و پرسش نامه خوش بینی تحصیلی دانش آموزان استفاده شد، نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد که امید تحصیلی به طور مستقیم و معنادار با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی رابطه دارد و خوش بینی تحصیلی نقش واسطه ای با پیشرفت تحصیلی ندارد، ولی با انگیزه تحصیلی نقش واسطه ای را دارد، نتیجه گرفته می شود که امید تحصیلی به طور مستقیم می تواند در بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متاهل موثر باشد و انگیزه به تحصیل را در آنان با  توجه به خوش بینی تحصیلی به طور مستقیم و غیرمستقیم افزایش دهد.
    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، انگیزه تحصیلی، امید تحصیلی، خوش بینی تحصیلی، دانش آموزان متاهل
  • رضا ساعی مهربان*، اسد حجازی، سید رسول حسینی، محمد عزیزی صفحات 191-219

    هدف پژوهش، بررسی رابطه امید تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی با نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی دانش آموزان متاهل دوره اول و دوم متوسطه شهرستان بافق یزد به روش توصیفی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان متاهل دختر دوره اول و دوم متوسطه تشکیل دادند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . جهت گرد آوری داده ها از معدل نیم سال اول تحصیلی، پرسش نامه میزان انگیزه به تحصیل، مقیاس امیدواری حوزه های خاص سیمپسون، و پرسش نامه خوش بینی تحصیلی دانش آموزان استفاده شد، نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد که امید تحصیلی به طور مستقیم و معنادار با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی رابطه دارد و خوش بینی تحصیلی نقش واسطه ای با پیشرفت تحصیلی ندارد، ولی با انگیزه تحصیلی نقش واسطه ای را دارد، نتیجه گرفته می شود که امید تحصیلی به طور مستقیم می تواند در بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متاهل موثر باشد و انگیزه به تحصیل را در آنان با توجه به خوش بینی تحصیلی به طور مستقیم و غیرمستقیم افزایش دهد. 

    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، انگیزه تحصیلی، امید تحصیلی، خوش بینی تحصیلی، دانش آموزان متاهل