فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال شصت و یکم شماره 6 (پیاپی 161، بهمن و اسفند 1397)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سال شصت و یکم شماره 6 (پیاپی 161، بهمن و اسفند 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امین صابری، منیبا بیجاری، علی اشراقی* صفحات 1264-1278
    مقدمه
     بیماری عروق کرونر (ACS) یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در جهان است و شناسایی عوامل تعیین کننده خطر مرگ و میر این بیماران اهمیت بسیاری دارد.
    هدف
    این مرور سیستماتیک بررسی نقش نسبت پلاکت به لنفوسیت (PLR) در تعیین پیش آگهی بیماران مبتلا به ACS است. روش کار پایگاه های داده PubMed، Embase و Web of Knowledge در تاریخ 29 دسامبر 2018 برای یافتن مطالعات مرتبط جستجو شدند. مطالعاتی که ارتباط PLR را با میزان مرگ و میر بیماران ACS بررسی کرده بودند وارد مرور سیستماتیک شدند. استخراج داده ها و بررسی کیفیت مقالات به طور مستقل توسط دو نویسنده انجام شد. متاآنالیز بر روی نسبت های خطر و نتایج روش‎های آماری تشخیصی انجام شد.
    نتایج
    سیزده مطالعه شامل 17111 بیمار وارد مرور سیستماتیک شدند. در تمام مطالعات به جز یک مورد ارتباط معنادار میان PLR و میزان مرگ و میر مشاهده شد. میزان ضریب خطر ادغام شده وقوع مرگ و میر کوتاه مدت و بلندمدت در گروه PLR بالا در مقایسه با گروه PLR پایین به ترتیب 187/2 (فاصله اطمینان 95%: 1/56 - 3/06) و 2/40 (فاصله اطمینان 95%: 1/69 - 3/42) بود. همچنین PLR با سطح زیرمنحنی SROC 0/710 برای مرگ و میر کوتاه مدت و 0/668 برای مرگ و میر بلندمدت توانایی متوسطی در تعیین پیش آگهی نشان داد.
    نتیجه گیری
    PLR به صورت معنادار با مرگ و میر بیماران ACS مرتبط است و می تواند به تنهایی یا در تلفیق با سایر مارکرهای پیش آگهی و همچنین سیستم های امتیازدهی در تفکیک ریسک خطر این بیماران استفاده شود.
    کلیدواژگان: سندرم حاد کرونری، نسبت پلاکت به لنفوسیت، پیش آگهی، مرور سیستماتیک، متاآنالیز
  • فاطمه سادات محمدی، محمود محمدزاده، آرمان مساوات، فائزه ثابت، فرناز مزینی، فرحزاد جباری آزاد، عبدالرحیم رضایی* صفحات 1279-1287
    مقدمه
     آترواسکلروزیس یکی از عوامل شایع مرگ و میر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بوده و التهاب مزمن از عوامل خطر در بیماری آترواسکلروزیس می‎باشد.
    هدف
    از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آلودگی به HTLV-1 بر حضور یا عدم حضور و وسعت بیماری آترواسکلروزیس در منطقه اندمیک ابتلا به HTLV-1 می‎باشد.
    روش کار
    در این مطالعه از 50 نفر در4 گروه شامل، 14 بیمار CAD+HTLV-1+، 8 بیمار CAD-HTLV-1+، 17 بیمار CAD+HTLV-1-و 11 فرد کنترل سالم (CAD-HTLV-1-)، نمونه خون دریافت شد. سپس، بیان ژن Tax در آن ها‎‎با روشReal-Time PCR, TaqMan  ارزیابی گردید. شاخص‎های لیپیدی، کلسترول، تری گلیسرید، LDL و HDL به عنوان عوامل خطر شایع بیماری عروق کرونر در سرم بیماران اندازه گیری شد.
    نتایج
    میزان HDL در گروه CAD+HTLV-1+ در مقایسه با گروه CAD-HTLV-1+ بطور قابل توجهی کمتر بود (0/04=p). میزان کلسترول تام در گروه CAD+HTLV-1+ بیشتر از گروه CAD+HTLV-1- و CAD-HTLV-1- بود (به ترتیب، 0/001=p و 0/001 =p). میزان کلسترول تام در گروه CAD-HTLV-1+ بیشتر از گروه  CAD+HTLV-1-و  CAD-HTLV-1- بود (به ترتیب، 0/001=p و 0/002=p) . میزان LDL در گروه CAD+HTLV-1+ بطور قابل توجهی بیشتر از گروه CAD+HTLV-1- بود (0/001=p). همچنین، میزان LDL در گروه CAD-HTLV-1+ بیشتر از گروه CAD+HTLV-1-  بود (0/01=p).
    نتیجه گیری
    HTLV-1  می‎تواند پروفایل لیپیدی را تغییر دهد. همراهی بین LDL، HDL، کلسترول و Tax نشان داد، Tax به عنوان فاکتور بیماری زایی اصلی ویروس می‎تواند با برهم زدن غلظت سایتوکاین‎ها، افزایش کلسترول تام، LDL و کاهش HDL، تشکیل پلاک را در بیماران آلوده با HTLV-1 تسهیل نماید.
    کلیدواژگان: آترواسکلروزیس، HTLV-1، LDL، Tax، تری گلیسرید، کلسترول
  • بشرا حسن زمانی، ملیحه صابر * صفحات 1288-1293
    مقدمه
    یکی از عوارض شایع و مهم پس از پیوند کلیه ،پروتئینوری می‎باشد .ایجاد پروتئینوری در بیمار پیوند کلیه تاثیر مهمی بر بقای گرافت و بیمار دارد. از طرف دیگر فیبروز بینابینی /آتروفی توبولی یک اندکس هیستولوژیک می‎باشد، این فاکتور هیستولوژیک نیز با سرنوشت گرافت ارتباط نزدیکی دارد. پروتئینوری یک نشانه ایجاد فیبروز بینابینی/آتروفی توبولی می‎‎باشد.
    روش کار
    از تاریخ نوامبر 2013 تا نوامبر 2018 تمام بیمارانی که در بیمارستان منتصریه تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفتند وارد مطالعه شدند. در صورتی که بیمارانی که دچار پروتئینوری و یا افزایش کراتینین میشدند تحت بیوپسی کلیه قرار گرفتند. میزان پروتئینوری و اطلاعات دموگرافیک بیماران ثبت شد. در نمونه‎های بیوپسی شدت فیبروز و آتروفی توبولی اندازه گیری شد. سپس ارتباط بین میزان پروتئینوری و شدت فیبروز مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    از 60 بیمار مورد مطالعه، 25%بیماران پروتئینوری در حد نفروتیک و 75%بیماران پروتئینوری در حد کمتر از نفروتیک داشتند. با توجه به شدت فیبروز، بیماران را به سه دسته تقسیم کردیم: خفیف (IFTA%<20ومتوسط IFTA%20-40) و شدید (IFTA≥ 40). شیوع IFTA در 57/8% خفیف، متوسط در 32/8% وشدید در 9/4% بود. براساس
    نتایج
    این مطالعه، ارتباط مقدار پروتئینوری و شدت فیبروزارتباط معنی داروجود داشت. بیماران مبتلا به پروتئینوریدر حد نفروتیک فیبروز بیشتر داشتند (005/0>p). نتیجه گیری با توجه به نتایج این مطالعه،  در صورت بروز پروتئینوری در بیماران پیوند کلیه جهت پیشگیری از آسیب غیرقابل برگشت کلیوی هر چه سریع‎تر باید اقدامات لازم انجام شود.
    کلیدواژگان: پیوند کلیه، پروتئینوری، فیبروز بینابینی، آتروفی توبولی
  • زهرا خرقانی*، محمدرضا حسین علی زاده، علی اکبر ایلاتی، سمیرا یعقوبی صفحات 1294-1301
    مقدمه
    بیماری ‎های قلبی از مهم‎ترین علل مرگ و میر در جهان است لذا هدف ما در این مطالعه به ارزیابی میانگین خطرسنجی بیماری‎های قلبی ومغزی در پرسنل بالای 30 سال بیمارستان شریعتی مشهد در سال 1397 ‎‎‎می‎باشد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی از روش نمونه گیری تصادفی برای انتخاب نمونه ‎‎‎ها استفاده شده است. پس از اخذ رضایت نامه کتبی از افراد مورد مطالعه اطلاعات افراد با استفاده از پرسشنامه طراحی شده اطلاعات دموگرافیکی و شاخص ‎های انتروپومتریک شد. جهت براورد میانگین خطر سنجی از نرم افزار طراحی شده و جهت انالیز داده ‎‎‎ها و بررسی ارتباطات آنها از نرم افزار 18 SPSS V استفاده شد.
    نتایج
    از 181 نفر حاضر در مطالعه 105 نفر (58%) مرد و 76 نفر (42%) زن ‎‎‎، ‎میانگین سن افراد 1/39 سال و میانگین شاخص توده ‎‎‎‎ی ‎بدنی 25/5بود. تری گلیسرید و سن، کلسترول با وزن شاخص توده بدنی و سن ‎‎‎، ‎فشار خون سیتولیک با قد ‎‎‎، ‎وزن شاخص توده بدنی و سن، فشار خون دیاستولیک با قد و قند خون ناشتا با وزن ‎‎‎، ‎شاخص توده بدنی و سن دارای ارتباط معنی دار مثبت بود. تمامی افراد مورد مطالعه دارای ریسک ابتلا به بیماری ‎های قلبی و مغزی زیر 10% بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که میانگین خطرسنجی بیماری‎های قلبی ومغزی برای افراد جاضر در مطالعه زیر 10% بود.
    کلیدواژگان: خطرسنجی، بیماریهای قلبی، بیماری های مغزی، افراد بالای 30 سال
  • سمیه طهماسبی، محمدرضا حامدی نیا*، رویا عسکری، مرتضی حاجی نیا، رضا جلی صفحات 1302-1313
    مقدمه
    هدف از مطالعه حاضر مقایسه چگالی ماده سفید و خاکستری مغز، عملکرد شناختی و برخی فاکتور های آمادگی جسمانی در زنان سالمند فعال و کم تحرک بود.
    روش کار
    مطالعه حاضر، پژوهشی علی مقایسه ای بود. جامعه آماری مدنظر سالمندان عضو کانون جهاندیدگان شهر شیراز بودند.از بین آن ها25 زن سالمند با دامنه ی سنی86-60 سال به صورت داوطلبانه (با میانگین قد 155/63 سانتیمتر، وزن 64/65کیلوگرم و BMI 27/28کیلوگرم بر متر مربع) شرکت داشتند. آزمودنی ها پرسشنامه ارزیابی وضعیت ذهنی (فلستین و همکاران 1975) را جهت ارزیابی دمانس واندازه گیری نمره عملکرد شناختی تکمیل کردند. تصاویر MRI از سر آزمودنی ها جهت بررسی چگالی ماده سفید و خاکستری به دست آمد. تجزیه و تحلیل تصاویر به روش ریخت سنجی بر اساس وکسل (آشبرونر و فریستو 1997) انجام شد. علاوه براین با استفاده از پرسشنامه فعالیت بدنی بک (1982) نمره فعالیت بدنی آزمودنی ها به دست آمد و آزمودنی ها به صورت هدفمند دو گروه فعال و کم تحرک تقسیم شدند. آزمون‎های عملکردی استقامت عضلانی، قدرت عضلانی بالاتنه و پایین تنه و انعطاف پذیری بالاتنه و پایین تنه اجرا شد.
    نتایج
    چگالی ماده سفید و خاکستری مغز و نمره عملکرد شناختی بین دو گروه فعال و کم تحرک، تفاوت معناداری نداشت. اما میانگین نمره فعالیت بدنی و شاخص های آمادگی جسمانی، استقامت عضلانی، قدرت عضلانی بالاتنه و انعطاف پذیری بالاتنه درگروه فعال به طور معناداری بیش از گروه کم تحرک بود.
    نتیجه گیری
    بین دو گروه فعال و کم تحرک از نظر چگالی ماده سفید و خاکستری کل مغز تفاوتی مشاهده نشد. در صورتی که اگر این امکان وجود داشت که مقایسه ناحیه‎ای و بین اجزا مغز انجام میشد، احتمالا تفاوت معنی داری مشاهده میشد.
    کلیدواژگان: سالمند، فعال وکم تحرک، ماده سفید مغز، ماده خاکستری مغز، عملکرد شناختی
  • نعمتاللهآهنگر، ستاره قربانیان، شهرام علا* صفحات 1314-1322
    مقدمه
    اشتباهات دارویی رخداد شایع بالقوه خطرناک است که می‎تواند در سیستم درمان به عنوان یکی از چالش‎ها ‎و معیارهای سنجش ایمنی بیمار مورد استفاده قرار گیرد.در این مطالعه، برخی از خطاهای رایج دارویی در بخش‎های داخلی بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر، مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    نوع مطالعه توصیفی- مقطعی و جامعه مورد مطالعه شامل200پرونده بیمار بستری در بخش داخلی بیمارستان سجاد رامسر در فاصله زمانی بهار و تابستان سال 1396 بود. اطلاعات جمع آوری شده شامل اطلاعات دموگرافیک بیماران از پرونده، دستورات دارویی  ثبت شده در پرونده بیمار و دستورات دارویی منتقل شده به کاردکس دارویی بیمار بود. جهت تعیین تداخلات دارویی و شدت عوارض  از Medscape استفاده شد. 
    نتایج
    در مجموع 200 پرونده‎، 1888 مورد تجویز دارو از بین 112 قلم داروی مختلف صورت گرفت. 166 مورد تداخل دارویی مشاهده شد. افزایش تعداد اقلام دارویی و افزایش تعداد روزهای بستری با بروز تداخلات دارویی ارتباط معنی دار داشت(0/05>p). از 1720 دستور دارویی ثبت شده توسط پزشکان،  223 خطای دارویی در بخش داخلی توسط پزشکان و 36 خطای در اجرای بازنویسی دستورات دارویی و دارو دهی توسط پرستاران ثبت شد. بیشترین تعداد خطای رخ داده توسط تیم پزشکی 86/1% رخ داد و سهم تیم پرستاری در بروز خطای رونویسی و اجرای دستورات دارودهی 13/9% بود.
    نتیجه گیری
    بازخورد مناسب نتایج این مطالعه می‎تواند در کاهش خطاهای دارویی پزشکان و پرستاران اثرگذار و ارزشمند باشد.
    کلیدواژگان: ایران، بخش داخلی، بیمارستان امام سجاد، خطای دارویی، دستور دارویی، رامسر
  • محمود فرهودی، علی مختاری فر*، محمد فرهودی صفحات 1323-1327
    مقدمه
    اپیدرمولیزیس بولوزا[1] ، شامل گروهی از بیماری های ارثی و یا اکتسابی است که با ایجاد تاول در بیمار، در پاسخ به ضربه های فیزیکی و یا هوای گرم  بروز می کند و براساس علائم بالینی، بافت شناسی و الگوی ارثی و شدت آن، پیش آگهی و طبقه بندی می شود
     معرفی بیمار
    دختر خانم "فاطمه ج" 24 ساله که به علت آنمی بسیار شدید، اختلال تنفسی، ضعف عمومی و ضایعات پوستی کاملا منتشر تاولی در سراسر بدن همراه با خوردگی و از بین رفتن انگشتان، مخصوصا در دستها و به درجاتی در پاها و اختلال حرکتی، در تاریخ  31/6/95 به بیمارستان امام رضا(ع) مراجعه داده شده و برای ارزیابی تشخیصی و درمانی آن در بخش داخلی بستری گردید. به گفته مادر بیمار ضایعات منتشر تاولی پوستی در بدن بیمار از سه روز بعد از تولد قابل مشاهده بود، فرزندان دیگر خانواده سالم بودند. وزن بیمار 24 کیلو گرم و سن تقویمی او 24 ساله بود ولی با رشد جسمی بیمار که کودکی 10 تا 12 ساله را می نمود ، مطابقت نداشت ، بیوپسی و آسیب شناسی انجام شده از پوست او با بیماری اپیدرمولیز بولوزا مطابقت داشت. در بررسی حال عمومی بیمار که درجاتی از اختلال هوشیار ی نیز داشت، در سمع قلب تا کیکاردی و در ریه ها رال مرطوب شنیده می شد. با تجویز مایعات ، فرآورده های خونی و آنتی بیوتیک درمانی وسیع الطیف در مدت چند روز حال عمومی بیمار بهبودی مناسب یافت و مقدار هموگلوبین خون او که در هنگام پذیرش مورخه 31/6/95،  هموگلوبین 1/6 گرم درد سی لیتر، هماتوکریت 7/2%، گلبول سفید "WBC" چهارهزار و گلبول قرمز 910 هزار در میکرولیتر و پلاکت 275 هزار در میکرولیتر اندازه گیری شد، اوره و کراتینین خون و آنزیمهای کبدی در حد طبیعی ارزیابی شد، با پرفوزیون پنج واحد گلبول قرمز متراکم ایزو گروه و ایزو RH در مدت سه روز و نیز پرفوزیون چند واحد پلاسما (F.F.P)  برای تعادل عوامل ONCOTIC  و   NONONCOTIC خون و آنتی بیوتیک درمانی وسیع الطیف ، هموگلوبین به 5/10 گرم درصد میلی متر و هماتوکریت 33%، گلبول سفید5600 در تاریخ 4/7/95 رسید و بیمار از خطر از دست دادن حیات نجات یافت.
    نتیجه گیری
    زمانیکه بیماری با اختلالات شدید و تهدید کننده زندگی مراجعه داده می شود، پزشک باید با تظاهرات و درمان ممکن عوارض اپی درمولیز بولوز نیز آشنا باشد تا خدمات پزشکی مربوطه را به درستی و با آگاهی مناسب علمی برای نجات جان بیمار انجام دهد. [1] EPIDERMOLYSIS BULLOSA
    کلیدواژگان: اپی درمولیزیس بولوزا، نوع دیستروفیک و مادرزادی آن
  • علیرضا عبدالهی مقدم*، هدی رفیعی صفحات 1328-1340
    مقدمه
     بیماری قلبی عروقی در دیابتیک‎ها بیشتر از جمعیت عمومی است و  عوارض نامطلوب آن نیز  بیشتر است. تاکنون روش‎های متعددی جهت کنترل سطح گلوکز خون در سندرم حاد کرونری پیشنهاد شده است. در مطالعه حاضر  به منظور کاهش عوارض داخل بیمارستانی  دو روش متفاوت کنترل قند  بررسی شد.
    روش کار
    200  بیمار دیابتیک مبتلا به  سندرم حاد کرونری بستری شده در دپارتمان قلب بیمارستان امام رضا(ع) در ابتدای بستری تحت درمان انسولین به مدت 48ساعت قرار گرفتند و بعد به صورت تصادفی به دو گروه  کنترل شدید[1] و کنترل متعارف[2] تقسیم شدند. در گروه اول (گروه کنترل شدید) یکبار قبل از هر وعده غذایی و یکبار 2 ساعت بعد از غذا (6نوبت) قند خون کنترل گردید و میزان انسولین بر اساس جدول تجویز  شد. سطح هدف  گلوکز ناشتا70   تا110 mg/dl  و 2 ساعت بعد غذا زیر mg/dl180 بود. در گروه دوم (گروه کنترل متعارف) روزانه یک بار قند(FBS)  اندازه گیری شد و بیماران، تحت درمان متداول دارو‎های خوراکی  با هدف سطح گلوکز ناشتا  70تا130   mg/dl بر اساس درمان قبلی قرار گرفتند.کلیه بیماران روزانه ویزیت شدند  و حوادث ناخواسته عمده قلبی (MACE) ثبت  شدند.
    نتایج
    ایسکمی راجعه در 12% بیماران دیده شد  شامل ((10%) در گروه کنترل شدید و (14%) در گروه کنترل متداول (514/0=p)، انفارکتوس مجدد در یک  بیمار در گروه کنترل متداول (1/000=p)، آریتمی در  5بیمار (2/5 %) دیده شد شامل 3 بیمار (3%)  در گروه کنترل متداول و در مقابل 2 بیمار (2%)  در  گروه کنترل شدید  (1/000=p) اختلال عملکرد بطنی در 85%  بیماران دیده شد  84 بیمار (84%) در گروه کنترل شدید در مقابل86  بیمار (86%) در گروه کنترل متداول، (0/843=p). مرگ  داخل بیمارستانی د ر4% بیماران  در  گروه کنترل متداول در 5 بیمار (5%) در مقابل 3 بیمار در گروه کنترل شدید (3%) دیده شد (0/721=p).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته‎های مطالعه‎ی فعلی تفاوت قابل ملاحظه ای  در رخداد حوادث ناخواسته عمده قلبی در دو روش کنترل شدید و متداول قند خون وجود ندارد.
    کلیدواژگان: دیابت، کنترل شدید، حوادث ناخواسته عمده قلبی
|
  • Amin Saberi, Moniba Bijari, Ali Eshraghi * Pages 1264-1278
    Introduction
    Acute coronary syndrome (ACS) is an important cause of death. It is important to identify factors predicting mortality of these patients. The aim of this systematic review was to evaluate the prognostic role of platelet-to-lymphocyte ratio (PLR) in patients with ACS.
    Materials and Methods
    PubMed, Embase and Web of Knowledge databases were searched for relevant studies in, December 29th 2018. Studies investigating the association of PLR with mortality of ACS patients were included in the systematic review. Data extraction and quality assessment are performed independently by two authors. Meta-analysis of hazard ratios and the results of diagnostic statistical methods was performed.
    Results
    A total of Thirteen studies with 17111 participants were included in the systematic review. Significant association between PLR and mortality rate was observed in all but one study. The pooled hazard ratios of short-term and long-term mortality in high PLR group compared to low PLR group were 2.187 (CI95%: 1.56-3.06) and 2.40 (CI95%: 1.69-3.42), respectively. Moreover, PLR showed a moderate prognostic accuracy for short-term and long-term mortality with area under the SROC curves of 0.710 and 0.668, respectively.
    Conclusion
    PLR is significantly associated with mortality in ACS patients and can be used alone or in combination with other prognostic markers and scoring systems to stratify the risk of these patients.
    Keywords: Acute coronary syndrome, Platelet-to-lymphocyte ratio, Prognosis, Systematic review, Meta-analysis
  • Fatemeh Sadat Mohammadi, Arman Mosavat, Faezeh Sabet, Farnaz Mozayani, Farahzad Jabbari Azad, Seyed Abdolrahim Rezaee *, Mohammad Mohammad Zadeh Pages 1279-1287
    Introduction
    Atherosclerosis is one of the most common causes of mortality in developed and developing countries, and chronic inflammation is an important risk factor for atherosclerosis. The study was aimed to investigate the effect of human lymphotropic virus type 1 (HTLV-1) infection on the progression of atherosclerosis in the HTLV-1 endemic area.
    Materials and Methods
    Of 50 patients in 4 groups including 14 coronary artery disease+HTLV-1+ patients, 8 CAD-HTLV-1+, 17 CAD+HTLV-1- subjects and 11 healthy controls (CAD-HTLV-1-), blood specimens were obtained. Then, Tax gene expression was evaluated via real-time PCR, TaqMan method. Furthermore, lipid factors such as cholesterol, triglyceride, LDL and HDL were measured as common risk factors of coronary artery disease.
    Results
    The HDL levels in CAD+HTLV-1+ group was significantly lower than the CAD-HTLV-1+ group (p=0.04). Total cholesterol in CAD+HTLV-1+ group was higher than CAD+HTLV-1- and CAD-HTLV-1- groups (p=0.001 and p=0.001). Also, total cholesterol in CAD-HTLV-1+ group was higher than CAD+HTLV-1- and healthy groups (p=0.001 and p=0.002). The LDL level in CAD+HTLV-1+ group was significantly higher than CAD+HTLV-1- group (p=0.001). Moreover, LDL level in CAD-HTLV-1+ group was higher than CAD+HTLV-1- group (p=0.01).
    Conclusion
    The HTLV-1 can alter the lipid profiles. Association between HDL, LDL, cholesterol and Tax showed that Tax as main virulence factor of virus by dysregulation of cytokines production, increasing of cholesterol, LDL and decreasing of HDL can facilitate the plaque formation in HTLV-1-infected patients.
    Keywords: Atherosclerosis, HTLV-1, Tax, LDL, HDL, TG, Cholesterol
  • Boshra Hasanzamani, Malihe Saber * Pages 1288-1293
    Introduction
    The amount of proteinuria is a predictor of renal outcome in kidney transplantation. In this study we investigated the relationship between the amount of proteinuria and interstitial fibrosis /renal atrophy (IFTA) in biopsy samples taken from kidney transplantation.
    Materials and Methods
    In total 60 patients with proteinuria from November 2013 to May 2017 in Montaseriyeh hospital, transplant center of Mashhad, Iran were investigated. For all patients, Biopsy of kidney transplantation was performed. Then, the relationship between proteinuria and IFTA was evaluated. 
    Results
    Among 60 patients 25% had nephrotic range and 75% had sub- nephrotic range proteinuria. According to the severity of fibrosis we divided the patients into three categories: mild (IFTA40). The prevalence of IFTA was mild in 57.8%, moderate in 32.8% and severe in 9.4%. According to the results of this stu57dy, there were relationships between amount of proteinuria and severity of fibrosis. Patients with nephrotic range proteinuria had more fibrosis (P<0.005).
    Conclusion
    Understanding the symptoms associated with fibrosis in transplanted kidney, may be useful in early diagnosis of development of fibrosis.
    Keywords: Proteinuria, Kidney Transplantation, tubular atrophy, interstitial fibrosis
  • Zahra Kharghani *, Mohammad Reza Hoseinalizade, Aliakbar Ilati, Samira Yaghoubi Pages 1294-1301
    Introduction
    Cardiovascular diseases are one of the most important causes of mortality in the world. Therefore, our goal in this study was to evaluate the average risk of cardiovascular disease in employees over 30 years of age in Shariati hospital in Mashhad in 1397.
    Materials and Methods
    In this descriptive cross-sectional study, random sampling was used to select the samples. After obtaining written consent from the subjects, information was collected using a demographic questionnaire and anthropometric indicators. The software was designed for estimating the average risk level and SPSS V18 software was used to analyze the data.
    Results
    Of 181 subjects in this study, 105 (58%) men and 76 (42%) women, the mean age was 1.39 and the mean BMI was 25.5. Triglyceride and age, cholesterol with weight, body mass index and age, cytological hypertension with height, body mass index and age, diastolic blood pressure with height, fasting blood glucose, body mass index and age were positively correlated . all subjects had a less than 10% for a risk of heart and brain disease.
    Conclusion
    The results of this study showed that the mean of cardiovascular and cardiovascular disease risk was lower than 10% in subjects under study.
    Keywords: Average risk, Cardiovascular Disease, Employees over 30 years of age
  • Somaye Tahmasebi, Mohammad Reza Hamedinia *, Roya Askari, Morteza Hajinia, Reza Jalli Pages 1302-1313
    Introduction
    The purpose of this study was to compare the white and gray matter of the brain, cognitive function and some physical fitness factors active and low active elderly women.
    Materials and Methods
    This study was a causal-comparative study. The statistical population was the elderly of the members of the Jahanideh Shahr club. Among them, 25 elderly women aged 60-86 years were volunteered (average height 155.63 cm, weight 65.64 kg, and BMI 28.27 kg / m2).. Subjects completed the Mental Status Questionnaire (Feltin et al., 1975) for assessing dementia and measuring cognitive performance score. MRI images were obtained from the subjects to examine the white matter and gray matter content. The analysis of the images was done by Voxel-based morphometric method (Ashbourne and Fristo 1997). In addition, physical activity score of Beck (Baecke & et al 1982) was measured and the subjects were divided Purposefully into active and low active groups. Functional tests of upper and lower muscular endurance and strength and lower extremity flexibility were performed.
    Results
    There was no significant difference between the two groups (active and low active) in density of the white and gray matter of the brain and the cognitive performance score. However, the mean score of physical activity and physical fitness indices, muscular endurance, upper strength and upper flexibility in the active group was significantly more than that of the low active group.
    Conclusion
    There was no difference between the two active and non-active groups in white matter and gray matter of the whole brain. However, if there was a possibility of a regional comparison between the components of the brain, probably, a significant difference could be observed.
    Keywords: Elderly_active & sedentary_White Matter_grey matter_Cognitive function
  • Nematollah Ahangar, Setareh Ghorbanian Khorshidi, Shahram Ala * Pages 1314-1322
    Introduction
    Drug errors are a potentially hazardous occurrence that can be used in the treatment systems as one of the challenges and criteria for patient safety assessment. In this study, some of the main medication errors were evaluated in internal wards of Ramsar Imam Sajjad Hospital.
    Materials and Methods
    This was a descriptive prospective cross- sectional study. Subjects were including 200 files of patients hospitalized in internal wards of Imam Sajjad hospital between March and September 2017. Gathered data were including demographic data obtained from patient’s file, drug orders documented in patient’ s file and drug orders transferred to patient’s drug cardex. Medscape was used for evaluating of any drug interactions.
    Results
    A total of 1888 prescribing were noted from 112 different drugs, in overall 200 investigated files, 166 cases of drug interaction were noted. There was significant relationship between number of drug use and hospitalization period with detection of drug interaction (p<0.05). Of 1720 registered orders, 223 medication errors occurred by the physicians and 36 errors by the nurses in drug transcription and administration. Physicians’ contribution in medication error was more (86.1 %). Nurses ’contribution in transcription error and drug order running was 13.9 %.  
    Conclusion
    Appropriate feedback of results of the present study could be effective and valuable in reducing medication error.
    Keywords: Drug order, Imam Sajjad hospital, Internal ward, Iran, Medication error, Ramsar
  • Mahmood Farhodi, Ali Mokhtarifar *, Mohammad Farhodi Pages 1323-1327
    Definition
    Epidermolysis bullosa is a group of acquired or inherited mechanobullous skin disorder, characterized by blister formation in response to physical traumas and hot weather. They differ according to severity, clinical feature, prognosis, histology and heredity pattern. Case report: Miss J is a 24 years old girl. She was admitted at Emam-Reza hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Iran due to confusion, severe anemia, respiratory distress, sepsis, general weakness and generalized skin bullae. The skin bullae have appeared since the third day of her life. The patient looks like a severely pale small child. Her body weight was 24 kg and her physical growth was far less than her chronological age. Her skin biopsy was compatible with epidermolysis bullosa. Her general feature improved after administration of fluid, blood products and wide spectrum antibiotics.
    Conclusion
    While the patients might have life threatening medical problems, physicians should be familiar with manifestations and treatment of rare and severe cases of epidermolysis bullosa.   Key word: Epidermolysis bullosa,Dystrophic type, Gastrointestinal
    Keywords: Epinepsis of Bolus, a type of dystrophic, congenital
  • Alireza Abdollahi *, Hoda Raffiei Pages 1328-1340
    Introduction
    Prevalence of cardiovascular disease in diabetic patients is more than general population and its adverse events are more common, though  multiple different protocol of glucose control in acute coronary syndrome were proposed , in this study  two different protocol of controlling blood sugar level for decreasing hospital adverse events were compared.
    Method
    200 diabetic patients with acute coronary syndrome in Imam Reza Cardiology Department after 48 hours insulin therapy randomly divided in to two groups: intensive control, in this  group we checked  blood glucose level before meal and two hours post prandial (6 times a day) and insulin depending on chart  with target fasting glucose70-110 mg/dl and two hours post prandial lower than 180 mg/dl. second  group was conventional control with checking fasting blood glucose level daily, with using the diabetes treatment like before admission  with target of fasting glucose 70-130 mg/dl. All patients have been visited  daily and major  adverse cardiac (MACE) events were recorded.
    Results
    Overall 12% of all  patients had recurrent ischemia (10% of intensive group versus 14% in conventional group, p=0.0514), Reinfarction  in one patient of conventional group (p=1.000), arrhythmia in 5 patients (2.5%), 3 patients (3%) of conventional  group versus 2 patients(2%) of intensive group (p=1.000), ventricular dysfunction in 85% of patients, 84 patients (84%) of intensive group versus 86 patients (86%) of conventional group (p=0.843)
    and intra hospital mortality rate was 4%, 5 patients (5%) in conventional versus 3 patients (3%) in intensive group, (p=0.721).
    Conclusion
    depending on the study  we didn’t find any  significant differences  in major  adverse cardiac events in two groups .
    Keywords: Diabetes, Intensive control, Mace