فهرست مطالب

مجله دراسات فی العلوم الانسانیه
سال بیست و چهارم شماره 1 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا فروزنده، عزت سادات میرخانی*، محسن ایمانی، مریم اسماعیلی نسب صفحات 1-28
    تحظی تربیه وتعلیم الاطفال باهتمام واسع وکبیر فی جمیع القطاعات التربویه الإسلامیه وقد تم التاکید علی ها باشکال مختلفه وطرق متعدده. ونظرا لاهمیه السنوات الاولی  فی تربیه الطفل والتی ینفقها بالقرب من الام، فإن طریقه تعامل الام وتربیتها للطفل تعتبر من اهم العوامل الموثره فی شخصیه الإنسان فی مختلف مجالات الحیاه. إن إلقاء نظره علی الازمات التربویه الراهنه والتعارضات الموجوده فی هذا المجال تفرض علینا الاهتمام بدور الام فی عملیه تربیه الطفل وتنمیته. تسعی هذه الدراسه لتسلیط الضوء علی دور الام فی تربیه الطفل من وجهه نظر علماء المسلمین، و هی من نوع الدراسات التاصیلیه والکیفیه وتسلک المنهج الوصفی - التحلیلی فی البحث والدراسه. کما سیتم فی دراستنا الحالیه توظیف منهج تحلیل المحتوی المتعارف او ما یعرف بالدارج والمرسوم [1] وقد استندنا علی الدراسات المکتبیه وقد تمت الاستعانه بالمصادر الموثوق بها ک (الکتب والنشریات العلمیه ونتائج البحوث والدراسات). ومن النتائج التی توصلنا إلی ها فی هذه الدراسه هی ان هناک نوعا من الإجماع لدی العلماء المسلمین (النماذج التی استندت إلی ها الدراسه) علی اهمیه دور المراه فی التربیه وضروره اعتناء المراه برعایه الموازین الدینیه فی تربیه الطفل واهمیه اختیار الزوجهالمتدینه والخلوقه؛ کما افادت النتائج المستخلصه من المعلومات والجداول النهائیه فی الدراسه، وکل ذلک بسبب اهمیه دور المراه فی التربیه ومکانتها الخاصه من وجهه نظر القرآن والنبی الکریم(ص) فی ما یتعلق بتربیه الطفل.

     

    * الکاتب المسوول:                                                                                                                              [email protected]       E-mail:[1]. conventional content analysis
    کلیدواژگان: الدور التربوی، الام، الإسلام، العلماء المسلمون
  • کاوه خضری، کبری روشنفکر*، هادی نظری منظم، فرامرز میرزایی صفحات 29-52
    نظریه العالمیه الادبیه، منهج نقدی جدید یحاول ان یدرس آلیات عالمیه العمل الادبی فی المستویات الذاتیه، اللغویه، والإطاریه. والإطاریه إشاره إلی اثر العوامل السیاسیه والثقافیه وغیرهما فی عالمیه الاعمال الادبیه. والعالمیه هی الحصول علی مستوی الاعتراف العالمی العام بعظمه العمل الادبی والإقبال علی ترجمته وقراءته ودراسته. لا شک انها کانت لجهود نجیب محفوظ الروائیه دلاله واسعه فی حرکه الروایه العربیه نحو العالمیه. یحاول هذا البحث دراسه مقومات العالمیه الادبیه فی روایه "اولاد حارتنا" ضمن نظریه العالمیه الادبیه وذلک یکون من خلال منهج یجمع بین نظریه العالمیه الادبیه والمنهج الوصفی - التحلیلی. تدل النتائج علی ان هذه الروایه تمتاز بمیزات توهلها للحضور فی الفضاء العالمی ومن اهمها هی فوز نجیب محفوظ بجائزه نوبل. علاوه علی حضور العناصر الذاتیه کطرح موضوع الصراع بین الدین والمعرفه، ومراعاه جانب التوازن بین المجتمع المصری والمستوی العالمی من ناحیه الافکار، إنتماء الکاتب إلی السلطه السیاسیه فی مصر وثقافتها العریقه، زادته مساعده للدخول إلی الفضاء العالمی للادب. ثم ترجمه الروایه إلی اهم اللغات العالمیه کالإنجلیزیه والفرنسیه، ساعدتها ان تجتاز حدود مصر. هذا وإن عالمیه هذه الروایه لا تعنی توفر جمیع مقومات العالمیه الادبیه فی ها.
    کلیدواژگان: الروایه العربیه، العالمیه الادبیه، مقومات العالمیه، نجیب محفوظ، اولاد حارتنا
  • حامد پورحشمتی*، علی اکبر محسنی صفحات 53-78
    لقد انفتحت الیوم ابواب القصیده المعاصره علی تقنیات السرد ومعالمه فی نطاق واسع وانطوت علی عناصر وحدود معینه تجعل الشعریه والسرد فی بنیه متلاحمه علی تحقیق دینامیه اکثر فی النص والحصول علی شحنات دلالیه رحبه لا یمکن ان ینقلها الإنتاج الشعری لوحده. إن محمد الماغوط شاعر سوری معاصر یستعین بالتقنیات السردیه فی بناء قصائده من خلال اقتناء کلمات بسیطه وتعابیر قد تستر الخیال والواقع سویا علی تسییر الاحداث وتکمیلها. تحاول هذه الدراسه باعتماد المنهج الوصفی - التحلیلی ان تتناول ابرز ملامح السرد فی نماذج من ثلاثه دواوین شعریه لمحمد الماغوط ویدل مجمل نتائجها علی ان الشاعر ینزع فی معظم قصائده إلی تقنیات السرد الاربع ویضفی علی ذلک تنمیه تصاعدیه بجانب تکثیف الوقائع وتعمیقها دون ان یقع فی شرک التعاقب والتراتبیه فی الحبکه. یشبه وصف المکان فی شعره اسلوب الرویه التجزئیه او المنظر القریب ویحوم الزمن السردی عنده حول المفارقات الزمنیه فی استرجاع الزمن واستباقه بجانب تقنیه المده فی تقدیر سرعه الاحداث. تظهر انماط توظیف الشخصیه کثیرا فی الاستغلال المتتالی للضمائر، وعلی الخصوص ضمیر المتکلم «انا» الذی یتبدل إلی آثار قدم للشخصیه الرئیسه وهی السارد بنفسه.
    کلیدواژگان: السرد، الحبکه، الزمن، المکان، الشخصیه، محمد الماغوط
  • محمد جواد پورعابد*، علی اصغر قهرمانی مقبل، لیلا یادگاری صفحات 79-101
    احتل الحیوان مساحه واسعه فی شعر احمد مطر. والکلب وحده بالنسبه إلی الحیوانات التی وظفها الشاعر فی شعره حظی بحضور اوسع وبتطور دلالی متنوع. تم استخدام لفظه الکلب فی 50 قصیده تردد فی ها 100 مره. جاء ذلک نتیجه لمعرفه الشاعر بما افرزته سلوکیات ذلک الحیوان وطبائعه فی ذاکره الإنسان العربی من دلالات ومعان. ما ورد فی کتب التراث عن الکلب یدل علی ان العرب توسعوا فی دلالاته؛ حیث اخذوا یطلقون هذه الکلمه علی معان مجازیه وجاءت روی الشاعر للوضع السیاسی السائد فی مجتمعه مواتیه لهذه المعانی، لذا فتح نصه الشعری علی ها وتاثر بها، وشرب من رافدها. وکان للامثال دور بارز، وذلک ان الطابع الفنی الذی تنطوی علیه الامثال یلائم طابع شعره التهکمی، فتوجه إلی الامثال التی ارسلت فی الکلب واستنطق لفظه الکلب وفجر هذا الدال وما یحتوی علیه من معان قد عهدها العقل العربی لیوجه التهکم اللاذعإلی النظام السیاسی الحاکم فی العراق ومستکبری العالم.
    سعت الدراسه فی إطار منهج وصفی- تحلیلی وبالاعتماد علی الإحصاء إلی تبیین مکانه الامثال فی بعض قصائد الشاعر وتبیین مدی انطباعه عنها، کما حاولت الوصول إلی التطور الدلالی الحاصل لکلمه الکلب عن طریق الإجابه عن الاسئله التالیه: 1-ما هو سبب الحضور الموسع لکلمه الکلب فی شعر احمد مطر؟ 2-کیف کانت رویه الشاعر إلی تداول کلمه الکلب فی شعره؟ 2-ما هی الاقطاب الدلالیه التی تمحورت علی ها رویه الشاعر؟ 4- هل توظیف الشاعر لکلمه الکلب یتسق مع موضوعات اشعاره؟
    کلیدواژگان: احمد مطر، الکلب، الامثال، التطور الدلالی
  • منیره زیبایی* صفحات 103-121
    تعتبر روایات کافکا من الاعمال الغربیه التی تعرف عبرها الادب العربی المعاصر علی الفلسفه الوجودیه ومبادئها. جورج سالم من الکتاب السوریین المتاثرین بالوجودیه، قرا روایات کافکا وتاثر بافکاره فی روایته «فی المنفی». قد تولی بحثنا تتبع هذه الافکار فی روایه سالم وتسلیط الضوء علی ها. فیدرس بمنهج وصفی تحلیلی، روایه «فی المنفی» فیقوم علی ذکر نماذج من نص الروایه ودرسها من حیث حضور المفاهیم الوجودیه فی ها ثم یحاول مطابقتها لروایات کافکا. وانطلاقا من ذلک، فإنه یرمی إلی تبیین ملامح تاثر سالم باعمال کافکا وافکاره الوجودیه. ونتائج هذه الدراسه تدل علی ان سالم یری الإنسان ملقی فی عالم الوجود دون ای اختیار بحیث یکتشف نفسه فی وضع او حاله محدده. فبالترکیز علی فکره «الارتماء» الوجودیهیوکد روایه «القلعه» لکافکا فی القسم الاول من روایته، وفی القسم الثانی یصور فکره «الآخر وهیمنته علی الفرد» عبر شخصیات الروایه وباعتماده علی هذه الثیمهیوکد تاثره بروایه «المحاکمه» لکافکا. وکما هو الشان لدی کافکا، یعکس سالم فی روایته «فی المنفی» مرتکزات وجودیه اخری کفکره الخطیئه الاولی، والشعور بالذنب الناتج عنه، والاغتراب، والغربه الروحیه للإنسان.
    کلیدواژگان: الافکار الوجودیه، جورج سالم، فی المنفی، کافکا، الارتماء
  • سمیه کاظمی نجف آبادی*، سید محمدرضا ابن الرسول صفحات 123-146
    تعد الجمله الشرطیه وحده نسیجیه متماسکه الاجزاء وهی اشبه بسلسله متصله الحلقات، فإذا انتزعنا منها حلقه او اختل التماسک بین حلقاتها لسبب من الاسباب یضیع النظام السائد فی الجمله فتستقل اجزاوها. إن النظام الذی یجری علیه الائتلاف بین مکونات الجمله الشرطیه حتی ینشا المعنی الدلالی العام یجری وفق ظاهره الربط التی تلجا إلی ها اللغه حین تکون العلاقه بین اجزاء الکلام غیر وثیقه، وهی بنفسها تنقسم إلی ظاهرتین ترکیبیتین وهما: الربط اللفظی والربط المعنوی. اما الربط المعنوی بین الشرط والجواب فهو نشوء علاقه سیاقیه وثیقه فی الکلام تسهم فی نشوء المعنی الدلالی العام للترکیب الشرطی، وهو مساوق للربط اللفظی او العلاقه اللفظیه بین الترکیبین الإسنادیین اللذین تتالف منهما الجمله الشرطیه. نظرا لاهمیه الربط المعنوی بین رکنی الجمله الشرطیه یهدف هذا البحث إلی تسلیط الضوء علی حقیقه الارتباط الدلالی بین مکونات الجمله الشرطیه وانواعه المختلفه فی العربیه والفارسیه عبر المنهج الوصفی التحلیلی لتتبین من خلاله اهمیه هذه العلاقه السیاقیه فی فهم دقائق الاسلوب الشرطی. ومن اهم ما توصل إلیه البحث ان الارتباط التلازمی هو المحور الرئیس فی الربط بین اجزاء الترکیب الشرطی فی العربیه والفارسیه والارتباط السببی لیس إلا فرعا من فروع الارتباط التلازمی
    کلیدواژگان: اللغه العربیه، اللغه الفارسیه، التراکیب الشرطیه، جمله الشرط، جمله الجواب، الارتباط الدلالی
|
  • Zahra Forozandeh, Ezatsadat Mirkhani*, Mohsen Imani, Maryam Esmaeilinasab Pages 1-28
    In all fields of Islamic education science, education is especially emphasized. Since the most important birth years of the child's personality are in the mother's environment, the way the mother interacts and educates is one of the most important and most durable factors affecting the various aspects of the individual's life.Attention to educational crises and existing challenges and conflicts highlights the role of parenting in the process of child development. The purpose of this research is to investigate the role of educational parenting from the perspective of Muslim thinkers during the developmental stages.Research method is conventional content analysis which is based on a documentary-library study, using authoritative scientific resources (books, scientific publications and research results). The findings of the research are based on the consensus of Islamic scholars opinions (selected research), and the results derived from the processing of information and the themes from the final tables,expresses the importance of mother's educational role the necessity of mother's attention to the observance of religious standards in the education of the child, the importance of moral and religious orientation due to the effect of mother's educational role, effect ofmother's knowledge in the upbringing of the child and the mother special position from the perspective of the Quran and the hadith in the education of the child.
    Keywords: educational role, mother, Islam, Muslim scholars
  • Kawe Khezri, Kobra Roshanfekr*, Hadi Nazarimonazam, Faramarz Mirzaie Pages 29-52
    Universal literary theory is a new critical approach that aims to study universal mechanisms literary work at the levels of Inline text, language, and framework. The Universality is to achieve the level of universal recognition of the greatness of literary work and the desire to translate, read and study. There is no doubt that the efforts of Najib Mahfouz in the case of the novel had a great significance in the movement of Arab narratives towards the world. This article attempts to investigate the Universal literary elements in the novel "Our neighborhood kids" within the Universal literary theory, through a curriculum that is a bridge between the Universal literary theory and the descriptive-analytical approach. The results indicate that this novel has the advantages to qualify for the presence in the world space, the most important is the victory of Najib Mahfouz Nobel Prize. In addition to the presence of Inline text element’s such as the conflict between religion and knowledge, and the balance between Egyptian society and the Universal level in terms of ideas, the author's involvement in Egypt's political power and culture has helped him gain access to the Universal literary space. Then translating the novel into the most important languages of the world, such as English and French, which helped her to cross the border of Egypt. But the universality of this novel does not imply the availability of all the elements of the Universal literary
    Keywords: Arab Narrative, Universal literature, Universal Elements, Najib Mahfouz, Our neighborhood kids
  • Hamed Poorheshmati*, Ali Akbar Mohseni Pages 53-78
    Due to its certain elements and limits, the exemplum brings about poetic and narrative nature in a coordinated structure in order to realize dynamism in the text with easy access to wide conceptual burden that poems cannot transfer lonely, accordingly, contemporary exemplum, today, welcomes narrative techniques and its symbols. Mohammed al-Maghout, a contemporary Syrian poet, makes use of narrative techniques in his exemplum by applying simple words and expressions which normally combines reality and fancy to advance events and accomplish them. The present descriptive-analytical research aims to address main narrative signs in a sample of three divans of Mohammed al-Maghout. Results indicate that the poet mostly uses quadruple narrative techniques, while he is not bounded to a sequence and uniformity of the texture, which it gives profundity and an upward trend along accumulation of events. Description of places in his works simulates a partial look or a close appearance and, for him, narration time circulates around time differences for recovering and anticipating time alongside the time length technique for determining rate of events. Methods of developing characters in his poems are blazoned over steady function of pronouns, especially the first-person which is turned to footsteps of the main character, that is, narrator
    Keywords: narration, texture, time, place, character, Mohammed al-Maghout
  • Mohammad Javad Pour Abed*, Aliasghar Ghahramani Moghbel, Leyla Yadegari Pages 79-101
    The animalsare used widely in Áḥmad Maṭar’s poems. He used the word dog more than other animals in his poems because has the semantic transformation and also different usages in Arabic literature. He introduced the word dog as a flexible word which is compatible with different meanings in poems. The poet has used this word in 50 elegies and repeated it 100 times which indicates he had a great recognition about the behavior and the characteristics of dog in Arabs’ thoughts. The ancient literary works and their cultural heritage have used this word for different and metaphorical meanings too. Since the disorganized political situation of the society in ÁḥmadMaṭar’s time was aligned with different meanings of the dog in Arab literature, he has used it many times. The proverbs which used this word have influenced his poems a lot. They have played an important role in his poems because these literary samples were compatible with his sharp tongue, especially the proverbs which used the word dog. We can see the influence of these proverbs on his poems obviously. He has used this word to criticize the political regime in Iraq and the world arrogance in an imperious way.
     The study sought in the framework of a descriptive-analytical approach and relying on statistics to indicate the functions of proverbs in some of the poems and to indicate the extent of his impression on them. The researchers also tried to reach the semantic evolution of the word of the dog by answering the following questions. What is the reason for the extensive presence of the word "dog" in the poetry of Ahmed Matar? How was the poet's vision of using the word "the dog" in his poetry? What are the semantic poles on which the poet's vision is centered? Is use of the word "the dog" consistent with the themes of his poetry?
    Keywords: Áḥmad Maṭar, the Word Dog, the Proverbs, Semantic Devel
  • Monireh Zibayi* Pages 103-121
    Kafka's novels are one of the Western novels that contemporary Arabic literature through it became familiar with the philosophy of existentialism and its principles. George Salem, a Syrian writer who was influenced by existentialism, read Kafka’s novels and was influenced in the novel “In exile” from his thoughts. This article follows and reveals the thoughts in the novel “In exile”.
    Using an adaptive method, the present research studies Salem’s novel “in exile” and compares it with Kafka’s Palace and Trial and aims to reveal Salem’s impressibility from Kafka’s works and existential thoughts.
     Based on result, George Salem believes that human without any optional thrown into existence So that he finds himself in a certain situation. Influenced by Kafka’s works which instill existentialist concepts, the Syrian writer focuses in the first part of his novel on Kafka's novel “Palace” by relying on falling to the ground theme and in the second part relating to one’s dominance on an individual he focuses on Kafka's novel “Trial”. George survives Kafka reflects the existential topics in the novel ‘In exile’, Concepts such as original Sin, Guilt and human alienation.
    Keywords: existential thoughts, George Salem, in exile, Kafka, get falling to the ground
  • Somayye Kazemi Najafabadi*, Sayyed Mohammadreza Ibnorrasool Pages 123-146
    Conditional sentence is a cohesive structure whose components are interconnected just like a series of chains. If any component in this structure is omitted, the whole structure falls apart. 
    The system which makes coherence between components of the conditional sentence is divided in to two parts; verbal and semantic relationships, The semantic relationship in conditional sentence is signified by the emergence of contextual relationship witch is contributed to the emergence of the semantic textures of the conditional sentence which is linked to verbal relationship.  
    Due to the importance of the semantic relations in conditional sentences, this study, which is conducted by descriptive analytical method, aims to investigate the semantic relationship between the components of the conditional sentence with examples of Arabic and Persian Languages and indicates the contextual relationship of these structures. The most important findings of this study show that concomitance relation is the main aspect in the relationship between components of the conditional sentences, also, the Causal relation is a subdivision of the concomitance relation.
    Keywords: Arabic Language, Persian Language, Conditional sentences, protasis clause, apodosis clause, Semantic relationship