فهرست مطالب

رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی - پیاپی 5 (تابستان 1398)

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 5 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/09
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رحیم مالمیر * صفحات 1-15
    در مطالعه حاضر، ارتباط بین زاویه اسکیو و تعداد پره بر عملکرد هیدرودینامیکی یک پروانه زیردریایی به صورت عددی با استفاده از تکنیک دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) بررسی شده است. بدین منظور، تعداد سه پره مختلف (3، 5 و 7) و چهار زاویه اسکیو مختلف (از 0 درجه تا 52 درجه) بر اساس مدل پروانهINSEAN E1619 به عنوان هندسه اصلی در نظر گرفته شده است. شبیه سازی عددی به صورت سه بعدی براساس معادلات ناویر-استوکس متوسط گیری شده رینولدز ناپایا (URANS) همراه با مدل توربولانسی SST k-ω می باشد. ضرایب و راندمان هیدرودینامیکی با نتایج عددی و آزمایشگاهی موجود در ضرایب پیشروی (J) مختلف مقایسه و تطابق خوبی به دست آمده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش تعداد پره، ضرایب هیدرودینامیکی بهبود یافته است. تداخل بین 7 پره، ناحیه ویک منفی در مکان های نزدیک به پره های پروانه زیر دریایی که منجر به تولید راندمان هیدرودینامیکی بالاتری نسبت به سایر پروانه ها می شود، از بین می برد. حداکثر ضریب گشتاور توسط پروانه با 7 پره بدست آمده است که نسبت به پروانه با 3 پره در شرایط J = 0.8در حدود 8/11% افزایش یافته است. علاوه بر این، زاویه اسکیو پایین، مقدار کمی عملکرد بالاتری نسبت به پروانه با زاویه اسکیو بالا داشته است. به طور کلی، راندمان هیدرودینامیکی پروانه با زاویه اسکیو برابر 0 درجه در حدود 4/19% در مقایسه با پروانه با زاویه اسکیو 52 درجه در شرایط J = 0.88 افزایش یافته است.
    کلیدواژگان: پروانه، زاویه اسکیو، تعداد پره، هیدرودینامیک، دینامیک سیالات محاسباتی
  • علی ثامری پور، رضا شکری الوار، رضا علی زاده * صفحات 16-24
    در این مقاله می خواهیم خواص طیفی عملگر دیفرانسیل بیضوی غیر خودالحاق که در فضای با شرایط مرزی دیریکله تعریف شده است را بررسی کنیم. که یک تابع ماتریسی است و در این جا فرض می کنیم که ماتریس دارای مقدار ویژه دوبه دو متمایز مانند در صفحه مختلط می باشد. و و این مقادیر ویژه دارای مکان های متفاوت در صفحه مختلط نسبت به قطاع هستند و که . در این مقاله می خواهیم حلال را تخمین بزنیم و نحوه توزیع مقادیر ویژه این عملگر را با کمک فرمول ویل بررسی نماییم.
    کلیدواژگان: عملگر دیفرانسیلی غیرخودالحاق، طیف عملگر، حلال عملگر
  • محمدرضا دهقانی *، سعید چهره گشا، جلیل استاد علی اکبری، محمدرضا ملاحسینی صفحات 25-31

    با توجه به توسعه در سیستم های اطلاع رسانی و تکنولوژی های چند رسانه ای در دهه اخیر ذخیره و نمایش داده ای ابزارهای تصویری با ابعاد و رزولوشن های متفاوت با کیفیت بالا احساس می گردد و می تواند از پایه های اساسی در این معقوله باشد. برای نمایش بهتر از تصاویر در دستگاه ها با توجه به اندازه های متفاوت تغییر سایز تصاویر احساس می شود. در این زمینه الگوریتم حذف درز به عنوان یک روش تغییر ابعاد تصاویر، کاربردهای ضروری دارد. این روش براساس سطوح انرژی، پیکسل های کم اهمیت روشی کارا با افت کیفیت کمتر را به انسان پیشنهاد می دهد تا محتوای اطلاعاتی تصویر را تا حد امکان حفظ نماید. ولی در بعضی تصاویر باعث تخریب و افت کیفیت تصویر می گردد. بنابراین برای بهبود تصاویر خروجی به دنبال رفع اشکالات موجود در تصاویر با بهبود روش حذف درز می باشیم. یکی از مسائل مهم در تصاویر تعیین میزان اهمیت قسمت های مختلف تصویر می باشد. که با استفاده از تابع آنتروپی یا تابع انرژی قابل نمایش است. در روش ذخیره شده اندازه میزان تغییر تصاویر مهم می باشد. در این مقاله با استفاده از مرور مقالات متفاوت مزایا و معایبی برای هر روش بدست آورده ایم تا بتوان مسیرهای به هم پیوسته کم اهمیت را با توجه به میزان تغییر، انتخاب و حذف نمود.

    کلیدواژگان: حذف درز، تصویر، انرژی، آنتروپی، کیفیت
  • محمدرضا دهقانی *، جلیل استادعلی اکبری، کمال میرزایی صفحات 32-39
    ربات در زندگی روزمره ی کنونی انسان دارای نقش مهم و اساسی می باشد. هر ربات دارای پارامترهایی می باشد که این پارامترها در انتخاب آن توسط کاربرد نقش به سزایی دارد. بنابراین با توجه به تنوع پارامترهای ربات، انتخاب ربات مناسب در هر کاربرد از مسائل مهم می باشد. امروزه ارزیابی هر ربات توسط ترکیب خطی از پارامترهای ربات توسط ضرایب ثابت انجام می شود اما انتخاب ضریب تاثیر هر پارامتر در رتبه بندی ربات باید به صورت پویا و براساس داده ی موجود محاسبه شود. در این مقاله ضمن معرفی پارامترهای مختلف تاثیرگذار در رتبه بندی ربات، ضریب هر پارامتر در رتبه بندی با استفاده از داده کاوی به صورت پویا محاسبه می شود و در پایان رتبه ی هر ربات با استفاده از خوشه بندی در داده کاوی محاسبه می شود. نتایج آزمایش ها نشان می دهد، روش پیشنهادی از کارایی شایسته ای نسبت به روش های موجود برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: رتبه بندی، ربات، خوشه بندی، پویا
  • منصوره سادات موسوی *، حسین جعفر کریمی صفحات 40-59
    اثر انگشت انسان دارای قابلیت های فراوانی است و استفاده از آن در سیستم های بیومتریک روز به روز گسترده تر می شود چرا که نمونه برداری از آن راحت و دسترسی به آن سریع می باشد. همچنین احتمال دستکاری شدن و صدمه دیدن نمونه های آن بسیار کم است. در این تحقیق، به ارائه روشی مبتنی بر تکنیک های داده کاوی پرداخته شده است و هدف از آن تشخیص اثر انگشت تقلبی از اثر انگشت زنده در سیستم های احراز هویت با دقت بالا می باشد. علاوه بر تشخیص تقلب به بررسی نوع مواد تقلبی که در ساخت اثر انگشت از آن استفاده شده است، پرداخته شد. تا بر اساس نوع مواد، ارزیابی های لازم صورت گیرد و به کشف دانش در خصوص حساسیت حس گر ها نسبت به نوع مواد تقلب رسید. مواد استفاده شده در این پژوهش شامل ژلاتین، اکو فلکس، چسب چوب و لاتکس میباشد. مراحل مورد بررسی در این تحقیق به شرح ذیل است: در مرحله استخراج ویژگی از روش های آماری مرتبه اول بر روی هیستوگرام تصویر استفاده شد. سپس برای طبقه بندی از الگو ریتم ترکیبی ماشین بردار پشتیبان و درخت تصمیم بهره گرفته شد. در مرحله آخر ، با استفاده از نرم افزار Rapid Miner و پایگاه داده Livdet2015، داده کاوی بر روی اثر انگشتها صورت پذیرفت .با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق اثر انگشت های تقلبی که با ژلاتین ساخته شده بود ، دارای کمترین میزان خطا و چسب چوب دارای بیشترین خطا، در طبقه بندی عنوان شد.
    کلیدواژگان: درخت تصمیم، بیومتریک، اثر انگشت، ماشین بردار پشتیبان
  • مهرنوش جمشیدی *، مصطفی عادلی زاده صفحات 60-69
    زمینه و هدف
    پسماندهای بیمارستانی حاوی مقادیر زیادی از عوامل بیماریزای واگیر میباشند و تماس افراد مستعد با آنها می تواند موجب ایجاد بیماری های عفونی گردد. هدف از این مطالعه، تعیین وضعیت مدیریت مواد زائد جامد پسماند های پزشکی با تاکید بر کاهش خطرات زیست محیطی است.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی می باشد که با مطالعه کامل منابع (مقالات، کتب، مجلات و ..) فارسی و انگلیسی در پایگاه های معتبری چون SID, Irandoc,magiran,googlescholar نمایه شده اند،تنظیم و به رشته ی تحریر در آمده است.
    یافته ها
    بررسی مطالعات گذشته در این حوزه نشان میدهد که وجود بیماری های واگیر و انواع میکرو ارگانیسم های بیماری زا در پسماند های پزشکی، تفکیک، جمع آوری و دفن آنها بسیار حائز اهمیت است. مواد زائد پزشکی شامل مواد زائد غیرعفونی، مواد زائد عفونی، مواد زائد خطرناک می باشند. جداسازی، بسته بندی و برچسب گذاری با آرم مخصوص، جمع آوری، حمل و نقل، تصفیه و دفع از مراحل مختلف مدیریت این مواد است.
    نتیجه گیری
    زباله های عفونی، خطرات ناشی از آنها و نحوه برخورد و دفع آنها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. دو مشکل عمده در مدیریت پسماندهای بیمارستانی عبارت است از: (1) عدم آگاهی پرسنل و مدیران بیمارستان درمورد معضلات پسماندهای بیمارستانی، (2) عدم وجود سرمایه کافی جهت تهیه بی خطرسازها.
    کلیدواژگان: پسماند پزشکی، مدیریت پسماند، زباله سوز، اتوکلاو