فهرست مطالب

نشریه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی
سال دوم شماره 3 (پیاپی 6، تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فرزانه اعجازی، ابوالفضل ذوالفقاری صفحات 1-14
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان میزان استفاده از موبایل با میزان مصرف سیگار است. از روش پیمایش که عام ترین نوع روش در تحقیقات اجتماعی است استفاده شده و داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. جامعه آماری شامل مردان سیگاری ساکن شهر تهران که با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند. نمونه آماری 090 نفر مردان سیگاری بودند که در زمان تحقیق از موبایل استفاده و سیگار می کشیدند. یافته ها نشان داد که کم ترین سن مصرف سیگار و سن استفاده از موبایل به صورت یکسان کاهش یافته است که 04 سال بوده است. آزمون رگرسیون نشان داد که میان میزان استفاده از موبایل با میزان مصرف سیگار و میان الگوی استفاده از موبایل با میزان مصرف سیگار رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد و میان میزان استفاده از موبایل با الگوی مصرف سیگار رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
    نتیجه گیری
    موبایل ظرفیت مداخله برای کاهش مصرف سیگار بخصوص برای جوانان را دارد و کاربرد اجتماعی موبایل را می توان افزایش داد.
    کلیدواژگان: میزان استفاده از موبایل، الگوی مصرف سیگار، میزان مصرف سیگار، الگوی استفاده از موبایل
  • یلدا پورداور *، شایسته عسکری صفحات 15-20
    امروزه پیشرفت در فناوری ارتباطات و راه های تعامل، شکل ارتباط جدیدی را بین بیمار و مراقبت کننده برقرار می کند. این راه جدید ارتباطی می تواند دسترسی به خدمات و ارائه ارزان و سریع آن را فارغ از مرزهای جغرافیایی راحت تر کند. برای تحقیق در این امر، شناخت ملاحظات اخلاقی متناسب با این نوع ارتباط امری ضروری محسوب می شود. این مدل جدید ارتباط بیمار با مراقبت کنند بدلیل شکل و ماهیت مجازی آن نیازمند شناسایی و رعایت ملاحظات اخلاقی خاص خود است. بناباین شناسایی چالش های اخلاقی آن در حوزه های مختلف از جمله رضایت، رازداری، حریم شخصی و تمهیدات حرفه ای بسیار مهم و نیازمند توجه از سوی مسئولان است تا بهترین و مناسبترین استفاده از این شکل ارتباطی جدید صورت گیرد.
    کلیدواژگان: مراقبت از راه دور، پرستاری، چالش های اخلاقی
  • صدف علی نیا *، سوسن خطایی صفحات 21-36
    تاکنون، تفاوت مد مفهومی و مد متعارف چندان مورد تحلیل قرار نگرفته، زیرا کاروزان و طراحان مد در گذشته موارد مربوط به تحقیقات خود در زمینهی فعالیتهای مد را منتشر نکردهاند. با توجه به این قضیه، امروزه کمبود منابع جهت مشخص نمودن محتوا و پایهی کار برای طراحان مد، مشکل ساز شده است. فرضیات مورد بررسی در این تحقیق، تمایز مد متعارف از مد مفهومی، ارتباط بین هنر مفهومی و مد مفهومی و همچنین ارتباط بین مد مفهومی و مد متعارف میباشد. با استفاده از مد مفهومی به عنوان یک رسانه میتوان مسائل اجتماعی را به شکل فیزیکی به اجرا درآورد و با توجه به این نکته، این مقاله در جهت تحقق اهداف این فصلنامه گام برمیدارد. در این مقاله، جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای صورت پذیرفته و داده ها با رویکرد توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این تحقیق، اصول مد متعارف، مبانی مد مفهومی، رابطهی بین مد مفهومی و هنر مفهومی و در نهایت شیوهی نمایش مسائل اجتماعی با تحلیل روند کاری طراح مد مفهومی، حسین چالایان، مورد بررسی قرار میگیرد. این تحقیق همچنین مشخص میکند که مد مفهومی از مسائل بصری جهت انتقال ایده ها به مخاطب و زیر سوال بردن ماهیت و سرشت اصول متعارف مد استفاده میکند، اما مد متعارف از مسائل دیداری تنها در حوزهی مبانی زیباییشناسی بهره میگیرد.
    کلیدواژگان: مد متعارف، مد مفهومی، فرآیند طراحی، مسائل اجتماعی، حسین چالایان
  • علیرضا مشبکی اصفهانی *، محمدرضا مشبکی اصفهانی صفحات 37-50
    معماری و شهرسازی علومی هستند که در ارتباط با نیازهای زیستی-سکونتی انسان میباشد. اهمیت این علوم زمانی مشخص می شود که نیازهای انسان جنبه کالبدی-فضایی می یابد و هدف دسترسی به فضایی شایسته جهت انسان میباشد، فضایی که علاوه بر داشتن ابعاد انسانی، خصلتی باشد که مقام انسان طلب می کند. از آنجایی که گفته می شود چگونه کیفیت فضای شهر و معماری در « : معلولیت، محدودیت نیست سعی بر آن می باشد که با طرح این پرسش که به این موضوع پرداخته شود. مقاله پیش رو از نوع کاربردی و روش ،» جهت کمک به این شهروندان تاثیر میگذارد پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی میباشد. روش گردآوری اطلاعات در بخش ادبیات پژوهش و پیشینه پژوهش از نوع مطالعه اسنادی و کتابخانه ای میباشد و در بخش تجزیه و تحلیل از منطق استقرایی استفاده شده است. این مقاله به دنبال دستیابی به الگویی از فضا و مکان با استفاده از تعریف معماری و همچنین معیارهای طراحی فضاهایی به منظور سازگار کردن این فضا برای زندگی این دسته از شهروندان میباشد.
    کلیدواژگان: مطلوبیت فضایی، کیفیت زندگی، معلولین جسمی حرکتی
  • مسعود نیک روش *، فاطمه میناخانی صفحات 51-90
    رسانه ها همواره برای تثبیت حضور خود و تداوم فعالیتهایشان در سپهر ارتباطات نوین، به عنصری کلیدی به نام مخاطب و همچنین اعتماد او نیازمندند. رادیو نیز به عنوان یک رسانه گرم و اثرگذار، تاکنون حیات خویش را بر همین مبنا از دست نداده و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله سهولت دسترسی و قدرت نفوذ بالا، جایگاهش را در میان رسانه های پرمخاطب دنیای امروز حفظ کرده است. در این بین، بررسی عنصر مخاطب در برنامه های دینی رادیو دارای اهمیتی مضاعف خواهد بود؛ چراکه برنامهسازان این حوزه امکان بهرهمندی از تمامی ظرفیتهای ممکن برای جذب مخاطب را نخواهند داشت و از برخی جهات در مضیقه هستند. لذا در پژوهش پیشرو سعی شد تا ضمن لحاظ این محدودیتها و با استفاده از روش اسنادی و نیز بهرهگیری از داده های پیمایشی موجود، راهبرد موثر نگهداشت مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید در عرصه برنامهسازی دینی مورد مطالعه قرار گیرد تا بدینوسیله گامی نو در راستای رسالت اصلی این فعالیتها که همان ابلاغ پیام دین به مخاطبان است، برداشته شود. تحقیق و مطالعه صورتگرفته این نتیجه را به دنبال داشت که به طورمعمول، مخاطبان در انتخاب برنامه های رادیویی، به نیازهای روحی خود توجه کرده و در پی تامین آن از طریق استماع محتوای رادیویی هستند. بنابراین برنامهسازان دینی رادیو میتوانند با عرضه صحیح و شایسته کارکرد دین که همان ایجاد رضایت و آرامش درونی از طریق ایجاد تغییر در بینش و رفتار مخاطبان است، آنها را به صورت پایدار به این دست از برنامه ها متعهد و علاقهمند سازند و از به کارگیری شیوه های جذب کوتاهمدت نیز همچون استفاده از موسیقی، کمدی و... بینیاز گردند.
    کلیدواژگان: رادیو، دین، مخاطب، آرامش، جذب
  • ادیب شریفی *، فرشاد نجفی صفحات 61-70
    بقا قانونمندی و پذیرش قانون ریشه در ساختارهای اجتماعی دارد و در رابطه بافرهنگ عمومی جامعه قابلبررسی است. هدف پژوهش حاضر شناخت رابطه بین میزان آگاهی از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی با پیشگیری از وقوع جرائم راهور در بین شهروندان شهر کرمانشاه است. منطق پژوهش قیاسی و کمی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساختی بوده است. در این پژوهش، برای محاسبه حجم نمونه آماری لازم از فرمول کوکران استفاده شده است، حجم 1 با آماره / 1 و سطح اطمینان 80 / نمونه پس از محاسبه با استفاده از فرمول کوکران، با توجه به خطای نمونه گیری 10 استفاده SPSS است. برای پردازش اطلاعات، از نرم افزار آماری n= مجذور کای برای یک درجه آزادی، مقدار 384 میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد از هشت فرضیه مورد بررسی، پنج فرضیه تائید و سه فرضیه رد شده اند، یعنی سن و تحصیلات و هوش اخلاقی و آگاهی ترافیکی و آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی رابطه مثبت و مستقیم با پیشگیری از وقوع جرم دارند ولی متغیرهای جنس و وضعیت تا هل و اشتغال رابطهای با پیشگیری از وقوع جرم ندارند.
    کلیدواژگان: قوانین و مقررات، هوش اخلاقی، آگاهی ترافیکی
  • محمدعلی زکی * صفحات 71-86
    مهارتهای اجتماعی بهعنوان مهارتهای لازم برای تطبیق با نیازهای اجتماعی و نیز حفظ روابط بین فردی رضایتبخش تعریف میشود. برخورداری افراد از مهارتهای اجتماعی شاخص کارکرد)عملکرد(اجتماعی آنان بوده و نارسائی درآن موجب بروز مشکلات در حوزه های مختلف فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی افراد میشود. مهارتهای اجتماعی به افراد کمک میکند تا به کمیت و کیفیت زندگی اجتماعی خود و دیگران غنای بیشتری ببخشد. اهمیت مهارتهای اجتماعی به عنوان مهمترین عامل اجتماعیشدن و سازگاری اجتماعی را هیچ گاه نمیتوان از نظر دور داشت. آنچه باعث عملکرد مناسب اجتماعی افراد خواهد شد، مهارتهای اجتماعی است. برخورداری از مهارتهای اجتماعی نشانه های رشد اجتماعی، مسئولیتپذیری اجتماعی و همچنین کفایت و شایستگی اجتماعی افراد بوده و موجب ارتقاء رضایت از زندگی، بهداشت روانی و سلامت اجتماعی خواهد شد. بر این اساس ضروری خواهد بود که به ساخت و طراحی مدل جامع مهارتهای اجتماعی در ایران پرداخته شود. مدل جامع نشاندهنده ابعاد اهمیت و هم چنین زوایای گوناگون مهارتهای اجتماعی بهمثابه موضوعی اساسی در جامعهشناسی ایران معاصر خواهد بود. تا بدینوسیله بتوان به صورتی کارآمد از آن در برنامهریزی های فرهنگی-اجتماعی ایران بهره جست. بعلاوه میتوان از طریق مدل جامع به شناسائی زمینه های بروز آسیبهای اجتماعی و همچنین کاهش مسائل اجتماعی در ایران معاصر نائل آمد. بر این اساس پژوهشی بر اساس "فراترکیب" به تحلیل مقالات مجلات علمی پژوهشی بیست ساله در ایران خواهد پرداخت. اطلاعات تحقیق با استفاده از سه منبع اینترنتی پایگاه "اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی"، پایگاه اطلاع رسانی "نشریات علمی ایران" و پایگاه های اختصاصی الکترونیکی برخی مجلات علمی پژوهشی مصوب وزارت علوم گردآوری شده است. بررسی تاریخی نشر مقالات طی بیست سال)سالهای 0729 تا بهمن ماه 0772 (نشان ازروند افزایشی تحقیقات مهارتهای اجتماعی درایران داشته است. در مجموع 787 مقاله تولید دانش و پژوهش مهارتهای اجتماعی در ایران طی بیست سال نشر یافته است. بر اساس بررسی کلیه تحقیقات موجود، مدل یکپارچه مهارتهای اجتماعی در ایران طراحی شده است. نتایج نهائی نشان داده که تحقیقات مهارتهای اجتماعی در ایران به ترتیب اختصاص به پیشایندهای مهارتهای اجتماعی) 001 مقاله و 27 متغیر(، پسایندهای مهارتهای اجتماعی) 017 مقاله و 81 متغیر(، کلیات، وضعیت و مقایسه مهارتهای اجتماعی) 79 مقاله(، بررسی و تحلیل محتوای مهارتهای اجتماعی درکتاب های درسی ایران) 2 مقاله(، همبسته های مهارتهای اجتماعی") 8 مقاله(و بررسی روایی و پایایی ابزارهای سنجش مهارتهای اجتماعی درایران) 8 مقاله(داشته است. البته 071 مقاله به ابعاد گوناگون موضوع "اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی" پرداخته اند که در دو بخش پیشایندها و پسایندهای مهارتهای اجتماعی گزارش شده اند.
    کلیدواژگان: انسان شناسی تفسیری، فهم، معنی، متن، تجلی حیات