فهرست مطالب

بیولوژی کاربردی - سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، پاییز 1393)

نشریه بیولوژی کاربردی
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید سهیل آقایی*، فرزانه فخاریان، محمدرضا ذوالفقاری، محمد سلیمانی درجاق صفحات 1-18

    از جمله مزیت های بیوسورفکتانت ها نسبت به سورفکتانت های سنتتیک سازگاری آن ها با محیط زیست، قابلیت تجزیه پذیری به صورت طبیعی، سمیت پایین، عملکرد اختصاصی، فعالیت باال تحت شرایط سخت دمایی، فشار و اسموالریتی باال و هم چنین قدرت کف کنندگی باالی آن هاست. اکتینومیست های نمک دوست می توانند در خاک های شور یا محیط های آبی با درصد باالی نمک مانند دریاچه نمک قم حضور داشته باشند. میکروارگانیسم ها زمانی که در شرایط افراطی و استرس قرار می گیرند، برای زنده ماندن نیاز به سازگاری با شرایط جدید دارند. این سازگاری مستلزم تولید برخی متابولیت های جدید توسط میکروارگانیسم ها می باشد. از آن جایی که شوری یک فاکتور استرس برای باکتری به حساب می آید، به جداسازی اکتینومیست های مولد بیوسورفکتانت از خاک های نمکی پرداخته شد. در این تحقیق 111 سویه اکتینومیست از خاک دریاچه نمک قم جداسازی شدند که از این بین 11 جدایه توانستند نمک 11 % را تحمل کنند و در گروه هالوتولرانت جای بگیرند. سپس بر اساس تست های بیوشیمیایی، جدایه های اکتینومیست هالوتولرانت برای تولید بیوسورفکتانت مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به تست های رایج بررسی تولید بیوسورفکتانت (رشد بر روی منبع هیدروفوب، همولیز گلبول قرمز، کنار زدن نفت، سنجش ظرفیت امولسیون کنندگی، انهدام قطره روغن و سنجش کشش سطح) 8 جدایه اکتینومیست به عنوان جدایه هایی با توان تولید بیوسورفکتانت انتخاب شدند. با توجه به نتایج به دست آمده، جدایه 9 به عنوان بهترین جدایه انتخاب گردید.

    کلیدواژگان: آکتینومیست، بیوسورفاکتانت، تحملکننده نمک، دریاچه نمک، قم
  • آتنا بیانی*، فرح فراهانی، زهرا نورمحمدی، طاهر نژاد ستاری صفحات 19-25

    آلوئه (Aloe littoralis) از نظر اقتصادی و دارویی اهمیت دارد. این گیاه بومی ایران تکثیر طبیعی و سنتی بسیار کند دارد. بنابراین، نمی تواند نیاز صنعت دارویی کشور را تامین کند. برای تکثیر سریع گیاه آلوئه (A.littoralis) می توان از روش ریزازدیادی استفاده نمود. هدف پروژه ریزازدیادی گیاه آلوئه بومی ایران (A. littoralis) است. در این تحقیق ریزنمونه جوانه انتهایی و جوانه جانبی برروی محیط کشت پایهMS حاوی هورمون BAP با مقادیر (0/5, 1,2 میلی گرم بر لیتر) و هورمون IAA با مقادیر (0/5, 1 میلی گرم بر لیتر) کشت شدند. بیشترین میانگین تعداد ساقه (1.25) و بلندترین طول ساقه نوپدید (1.13 سانتی متر) در محیط کشت دارای BAP (2 mg/l) و IAA (0/5 mg/l) بوجود آمدند، همچنین بیشترین میانگین تعداد برگ (3.7) و تعداد ریشه (2.32) و بلندترین طول ریشه (4.66 سانتی متر) در محیط کشت دارای BAP (0/5 mg/l) و IAA (0/5 mg/l) تولید شدند، در ریزازدیادی گیاه آلوئه (A.littoralis) مصرف هورمون ها کم است، پایه بومی و در مناطق جنوب ایران قابل دسترس است، خواص دارویی مشابه با گیاه آلوئه ورا (Aloe barbedensis) دارد، در نتیجه هزینه تولید پایین است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد.

    کلیدواژگان: آلوئه، محیط کشت، ریزازدیادی
  • سهیلا صنعتی زاده، احمد علی پوربابایی*، محمد علی آموزگار صفحات 26-40
    سابقه و هدف

    یونجه یک لگوم پایایی است که به طور گسترده ای در سرتاسر دنیا برای تغذیه دام و به عنوان یکی از منابع مهم کود سبز کشت می شود این گیاه علوفه ای قادر است که با باکتری های گرم منفی خاکزی از جنس سینوریزوبیوم همزیستی مفید تثبیت کننده ازت برقرار کند.

    روش بررسی

    در این مطالعه پس از جداسازی 50 گرهک از ریشه گیاه یونجه در مزارع یزد در فصل بهار ، 20 سویه باکتری جدا شده از گرهک ها از طریق صفات فوتیپی (ریخت شناسی میکروسکوپی و ماکروسکوپی ،ویژگی های فیزویولوژیک و بیوشیمیایی) و روش مولکولی با استفاده از پرایمر 16SrRNAوPCR و توالی یابی شناسایی شدند .

    یافته ها

    از تعیین توالی سویه های جدا شده از Medicago sativaتا %99/9و در بعضی از گونه ها تا %100 شباهت بسیار زیادی به اینسیفر ملیلوتی داشتند با توجه به آزمایشات مولکولی و تعیین قطعه خاص آن (16SrRNA) و قرآبت نزدیکتر با S.meliloti می توان اینطور نتیجه گیری کرد که باکتری جدا شده از یونجه Meticago sativa همان Sinorhizobium melilotiمی باشد . سه جدایه%99Pseudomonas koreensis بودند که تشکیل گرهک داده بودند ولی این نشان دهنده این نیست که تثبیت ازت هم بکنند .مقایسه همولوژی توالی قطعه حاصل از PCR16S rRNA، Sinorhizobium meliloti تا %98 همولوژی به اثبات رسانده است .

    نتیجه گیری

    فراوانی سویه های Ensifer melilotiدر مزارع یونجه استان یزد نسبتا بالاست و احتمالا وجود ژن های nod در جدایه های Pseudomonas koriensisموجب توانمندی گره سازی آنها می شود.

    کلیدواژگان: فنوتیپ، ژنوتیپ، ریزوبیوم، گرهک، اینسیفر ملیلوتی
  • نرجس نظری، نسرین حیدریه* صفحات 41-49

    ترمیم زخم پروسه پاتوفیزیولوژیکی شامل ارتباط متقابل پروسه های سلولی و بیوشیمیایی است.با توجه به اثر ضد التهابی گیاه زبان گنجشک هدف از این مطالعه بررسی اثر پماد زبان گنجشک در ترمیم زخم برشی در موش های صحرایی نر شده میباشد.

    روش کار

    از سرشاخه میوه دار و برگ دار زبان گنجشک پس از شناسایی توسط هرباریوم دانشگاه ، عصاره هیدروالکلی توسط سوکسله استخراج و با استفاده از روتاری پودر عصاره تهیه گردید.سپس پماد 70% و 35% به صورت درصد حجمی با استفاده از اوسرین(پایه پماد) و پودر عصاره ساخته شد.برای ایجاد زخم ابتدا موش صحرایی نر نژاد ویستار (g200 ±230) با اتر بیهوش شدند و در ناحیه وسط پشت حیوانات زخم برشی به طول2 (cm)و به ضخامت درم ایجاد گردید. موش ها در چهار گروه (n=8) ، بدون تیمار(کنترل منفی) ، تیمار اوسرین (کنترل مثبت)، تیمار با پماد 35% و 70% زبان گنجشک قرار گرفتند. تیمار به صورت یک روز در میان به مدت 14 روز صورت گرفت. قبل از تیمار با کمک دوربین دیجیتال از محل زخم عکس گرفته و سپس با کمک نرم افزار اتوکد مساحت زخم و درصد ترمیم زخم تعیین شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS و آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفتند. (P˂ 0/05) نتایج نشان داد پماد 35% و 70% زبان گنجشک سبب افزایش معنی داری در درصد ترمیم زخم نسبت به گروه کنترل مثبت گردیدند.

    نتیجه گیری

    عصاره هیدروالکلی زبان گنجشک سبب تسریع بهبود زخم در موش های صحرایی می شود .

    کلیدواژگان: زخم برشی، ترمیم زخم، عصاره هیدروالکلی زبان گنجشک، موش صحرایی نر
  • سارا رضایی، فاطمه زرنگ*، شهرام ارسنگ، زهرا قاسمی امان، معصومه صادقی صفحات 46-57
    مقدمه و هدف 

    عفونت سیستم ادراری یک مشکل بالینی رایج در همه ی گروه های سنی به ویژه نوزادان میباشد بطوریکه یک سوم از عفونت های باکتریال این دوران را تشکیل میدهد. تشخیص و درمان مناسب برای جلوگیری از عوارض آن الزم است و زردی نیز در دوره ی نوزادی میتواند ناشی ازاختالل عملکرد کبد کلستاز مجاری صفراوی باشد. این اختالل در یک نفر از 2011نوزاد زنده برآمد شده است. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی ارتباط عفونت ادراری با بیلیروبین و سایر همبسته های آن در نوزادان بدو تولد شهر قم میباشد.

    مواد و روش ها 

    مطالعه مقطعی حاضر در سال 94 بر روی 50 نوزاد متولد شده با زردی در شهر قم اجرا گردید. نمونه های مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب گردیدند. متغیرهای مورد بررسی شامل، جنسیت، سن نوزاد، بیلی روبین توتال، بیلی روبین مستقیم،WBC ادرار، RBC ادرار، سلولهای اپیتلیال ادرار،WBC خون، RBC خون، هموگلوبین، هماتوکریت، MCV ،MCH ،MCHC ،نوتروفیل، لنفوسیت، مونوسیت، ائوزینوفیل، کشت ادرار و نوع باکتری بود. برای توصیف اطلاعات جمع آوری شده از آماره های توصیفی بر حسب نوع متغیر و برای بررسی ارتباط بین مقدار بیلیروبین با سابقه ابتال به عفونت ادراری با تعدیل اثر سایر متغیرها از مدل رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام پسرو در سطح معنی داری 5 درصد در نرم افزار 20 SPSS استفاده گردید

    یافته ها

    میانگین سنی و بیلیروبین نوزادان بترتیب برابر 6/2 ± 8 روز و 4/8 ±15/2 بود. 28 نفر (56%) از نوزادان دختر و 14 نفر (28%) دارای عفونت ادراری بودند، که که 64/2 درصد از نوع باکتری اشیرشیا کالی، 28/6 درصد از نوع کلبسیال و 7/1 درصد از نوع انترو باکتر بودند. از نظر آماری ارتباط معنی داری با عفونت ادراری در دوران بارداری با مقدار بیلیروبین کل وجود داشت (MD=3/13,P=0/045) ارتباط سایر متغیرها با عفونت ادراری از نظر آماری در سطح معنی داری 5 درصد رد شد (p>0/05).

    نتیجه گیری

    با توجه به مطالعه حاضر بین عفونت ادراری نوزادان و سطح بیلیروبین ارتباط معنی داری وجود داشته و عفونت ادراری میتواند یکی از همبسته های مهم زردی دوران نوزادی باشد، بنابراین پیشنهاد می شود نوزادان ایکتریک از نظر عفونت ادراری مورد بررسی قرار گیرند و انجام کشت ادرار و بررسی رادیولوژیک و سونوگرافیک در نوزادان مبتال به عفونت ادراری صورت پذیرد. 

    کلیدواژگان: عفونت ادراری، نوزادی، بیلیروبین، ایکتریک، قم
  • احمدعلی پوربابایی*، الهه شجاعی منش، سیدسهیل آقایی صفحات 62-73

    باکتری های اکسید کننده گوگرد در گروه های فیزیولوژیک متفاوتی قراردارند. جنس Thiobacillus یکی از مهمترین اکسیدکنندگان گوگرد است که امروزه در صنایع مختلف به صورت خالص یا همراه با سایر اکسید کننده ها کار برد دارد. نظرباینکه پتانسیل و تنوع این باکتری ها در اقلیم های مختلف متفاوت می باشد, هدف از این پژوهش، جداسازی باکتری اکسید کننده گوگرد از خاک های اطراف معدن منگنز قم و تعیین شرایط بهینه رشد و اکسیداسیون تیوسولفات سدیم بوده است. در این تحقیق به منظور جداسازی و شناسایی گونه مزوفیل واسیددوست PASH1,100 نمونه خاک از مناطق مختلف اطراف معدن منگنز در پاکت های پلی اتیلن جمع آوری گردید و در محیط های غنی شده اختصاصی مایع M789 و M701 تلقیح و در انکوباتور شیکردار با rpm برابر 150 و در دمای C 30 گرماگذاری گردید. از 20 سویه باسیل گرم منفی جدا شده تنها یک جدایه PASH1 توانایی اکسیداسیون تیوسولفات سدیم را به ترکیبات احیا شده معدنی گوگردی نشان داد. سپس 10ml ازمحیط کشت را به محیط های غنی شده انتخابی (M752, 9K, S2, ATMI (مایع گرماگذاری شد. سپس در گرمخنه شیکردار (150rpm (در C 30 گرماگذاری شدند. طی غنی سازی براساس کاهش pH تا حدود 3 به میزان 1ml.0 با روش اسپرید متد روی محیط ATMI جامد که به عنوان محیط انتخابی تیوباسیلوس می باشد غنی سازی انجام شد. سپس روی محیط های کشت اختصاصی مایع 9K, S2, ATMI, M752 که در محدوده pH جدایه توانایی رشد داشتند نگهداری و پس از 10 روز تنها بر روی محیط ATMI توانایی رشد داشت; سپس رشد جدایه روی محیط کشت جامد ATMI بررسی گردید. شناسایی جدایه PASH1 براساس خصوصیات مرفولوژی کلنی، شکل میکروسکوپی، صفات فیزیولوژیک و بیوشیمیایی در حد جنس تیوباسیلوس برطبق باکتریولوژی سیستماتیک برجی منوال انجام شد. بهینه سازی شرایط اکسیداسیون تیوسولفات سدیم جهت تعیین شرایط اپتیمم با استفاده از pH متر و دستگاه اسپکتروفتومتری انجام گردید. نتایج نشان داد که تیوسولفات سدیم طی 10 روز روی محیط ATMI در گرمخانه شیکردار با rpm برابر 200 و در دمای C 30 و pH برابر 4 اکسید می گردد.

    کلیدواژگان: غربالگری، غنی سازی انتخابی، باکتری های اکسیدکننده گوگرد، معدن منگنز
|
  • soheil Aghaei* Pages 1-18

    Biosurfactants are surface-active compounds synthesized by a wide variety of microorganisms. They are molecules that have both hydrophobic and hydrophilic domains and are capable of lowering the surface tension and the interfacial tension of the growth medium. They are nontoxic biomolecules that are biodegradable. Halotolerant actinomycetes can isolate from saline soil and lake with a high concentration of sodium chloride like qom saline lake. Bacteria need to adapt when are under extreme condition like salinity, If adaptation to the environment is due to metabolic changes, the production of new bioactive compounds as biosurfactants may be expected. In this research, 100 actinomycete species isolated from qom saline lake which 15 isolate among them were able to tolerate high salt concentrations, up to approximately 10% of NaCl, these 15 halotolerant actinomycetes were examined for biosurfactant production by common tests ( growth on the hydrophobic resources, hemolysis of erythrocytes, oil spreading test, surface tention measurement and etc.) . according to the results 8 actinomycete isolates were selected as biosurfactant producer. Results show that the species 9 has the best potential production..

    Keywords: Biosurfactant, Actinomycete, Halotolerant, Saline lake, Qom
  • atena bayani* Pages 19-25

    Aloe (Aloe littoralis) is important clinically and economically. This plant is native in Iran and natural and traditional of proliferation is very slow, in the result, needs of medicinal industry do not prepare. Aloe (A. littoralis) can proliferate from micropropagation technique rapidly. The subject of project is micropropagation of Aloe (A. littoralis) native in Iran. The terminal and axillary buds of explants cultured on media culture, MS with BAP (0.5 , 1, 2 mg/l) and IAA (0.5 , 1 mg/l). The largest number of shoot (1.25) and the highest length of shoot (1.13 cm) produced on MS medium culture with BAP (2 mg/l) and IAA (0.5 mg/l), the largest number of leaves (1.25) and root (2.32) and the highest length of root (4.66 cm) produced on MS medium culture with BAP (0.5 mg/l) and IAA (0.5 mg/l). Aloe micropropagation used low concentration of hormones, mother plants are native in south of Iran region, medicinal properties are common with aloe vera (Aloe barbedensis). In the results, cost of production is low and is better economically.

    Keywords: Aloe, Medium Culture, Micropropagation
  • sohila sanatizadeh, *Ahmadali Porbabaee, Mohammad ali Amozegar Pages 26-40

    Purpose of the study Alfaalfa is a permanent legumes which is widely planted around the world for animal nutrition and is a main source of green fertilizer . This plant is a rare grass that can establish a helpful and nitrogen fixing coexistence with terrestrial – gram negative bacteria of Sinorhizobium .Materials and methodIn this study,after isolated of 50 nodule from alfalfa,s root in fields of Yazd province in spring, 20 bacteria strain that are isolated from nodule were identified regarding their phenotypic traits (microscopic and macroscopic morphology,biological and physiological traits ) and molecular methods using 16SrRNA primer,PCR and sequencing.FindingsRegarding the molecular tests determining its special piece(16SrRNA) and its nearness to so Meliloti , and after determining the sequence Medicago Sativa and 100% similar to Ensifer meliloti, it can be found that Medicago Sativa , which is a bacteria isolated from alfalfa,s , is the same as Sinorhizobium Meliloti . The degree of similarity of three Pseudomonas Koreensis is isolations that had made a noudule was 99% but this doesn,t prove that they also fix the nitrogen. Comparing hemology of sequence of resulting piece of 16SrRNA PCR Sinorhizobium meliloti to 98% has proved that it can be used as a suitable marker of this species in the next experiments. Results Frequency of Ensifer meliloti strains is relatively high in alfalfa in Yazd province and probably the nod genes in Pseudomonas Koreensis isolations cause their ability in nodulation.

    Keywords: Phenotype, Genotype, Rhizobium, noudule, Ensifer meliloti
  • narjes nazari, nasrin heidarieh* Pages 41-49

    Pato physiological process of wound healing involves the interaction of cellular and biochemical processes. According to Ash anti-inflammatory effect Fraxinus extract the aim of this study was to evaluate the effect of Fraxinus extract ointment incisional wound healing in rats can be.

    Method

    Ash fruits and leafy branches after identification by the university herbarium, extract by Soxhlet extraction using rotary powder was prepared.Then ointment 70% and 35% as a percentage of the volume using eucerin (ointment base) and the dried extract was created.To induce colitis in male Wistar rats first (g200 ± 230) were anesthetized with ether and In the middle of incisional wound to the back of the animals during 2 (cm) and the thickness of the dermis was created. Rats in four groups (n = 8), no treatment (negative control), eucerin treatment (positive control), treated with ointment were 35% and 70% Fraxinus extract .Treatment every other day for . 14 days was done Before treatment, the wound was photographed by a digital camera and then with the help of AutoCAD software and the percentage of wound healing, wound surface area was determined.Data analyzed by SPSS software and ANOVA and Tukey test were analyzed.The results showed ointment 35% and 70% Ash significant increase in the percentage of wound healing compared to the control group were positive.

    Result

    Fraxinus extract extract is accelerated wound healing in rats.

    Keywords: Incisional wound, Wound healing, Fraxinus extract extract, Rats