فهرست مطالب

بیولوژی کاربردی - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1393)

نشریه بیولوژی کاربردی
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهیندخت سعادتمند*، سارا دائمی، نگین سیاری صفحات 7-10
    سابقه و هدف

    واریکوسل یعنی گشاد شدن سیاهرگ های بیضه به دلیل برگشت خون وریدی که از بیضه به سمت قلب پیش می رود. واریکوسل بین مردان خیلی شایع است. حدود 15 درصد مردان 35-25 ساله دارای واریکوسل هستند و 40 درصد مردانیکه دارای ناباروری می باشند، مبتلا به واریکوسل هستند. در این بیماری که مادرزادی بوده و اکتسابی نیست، وریدهای دور بیضه متورم می شوند. تجمع خون در وریدهای بیضه منجر به افزایش دمای بیضه و سرازیر شدن مواد زائد و سمی از کلیه و غده فوق کلیوی به بیضه و در نتیجه کاهش تولید تستوسترون و اسپرم توسط بیضه می باشد. بنابراین شایع ترین علت ناباروری اولیه و ثانویه در مردان می باشد .واریکوسل 90 درصد در سمت چپ ایجاد می شود. 8% موارد دوطرف بوده و 2% موارد فقط در سمت راست بوجود می آید. درمان واریکوسل دارویی نبوده و فقط از طریق جراحی قابل درمان است و درواقع شایع ترین عمل جراحی انجام شده برای اصالح ناباروری مردان است. اگرچه واریکوسل تولید و کیفیت اسپرم را آسیب می زند ولی آن دلیل بر این نیست که تمامی مردان مبتلا به واریکوسل دارای مشکل در باروری هستند. درنتیجه تمامی افراد مبتلا به واریکوسل، نیازمند درمان نمی باشند. از مواردی که توصیه به درمان واریکوسل می شود میتوان به زوج های ناباروری اشاره کرد که مرد در معاینه توسط متخصص ارولوژی واریکوسل داشته، زن از نظر باروری طبیعی بوده و یا اگر مشکلی هم دارد با درمان قابل رفع باشد، و در آزمایش منی، اسپرم ها از نظر تعداد، حرکت، شکل و تست های عملکردی غیرطبیعی باشد. در مردان دچار واریکوسل که در آزمایش منی تعداد اسپرم آن ها صفر می باشد درمان می تواند منجر به پیدایش اسپرم در منی شود. میزان بهبودی در کیفیت اسپرم بعد از درمان واریکوسل 51 تا 78 درصد می باشد. میزان وقوع حاملگی خودبخودی بعد از درمان واریکوسل 30 تا 50 درصد می باشد. اکثر دانشمندان معتقد هستند که عمل جراحی واریکوسل سبب بهبود کیفیت اسپرم و قدرت باروری مرد می شود، اما از آنجا که عده ای نیز معتقد هستند که عمل جراحی واریکوسل تاثیری در بهبود قدرت باروری مرد ندارد، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان باروری بعد از جراحی واریکوسل در مردان مراجعه کننده به مرکز رویان جهاد دانشگاهی قم صورت گرفت.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1394 بر روی 30 مرد مبتلا به واریکوسل که جهت درمان ناباروری به مرکز رویان جهاد دانشگاهی شهر قم مراجعه کرده بودند انجام شد . انتخاب نمونه ها به روش غیر تصادفی ساده انجام شد . ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل مشخصات دموگرافیگ و سواالت مربوط به ناباروری بود .تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون انجام شد . میزان P کمتر از 0/05 معنی دار در نظر گرفته شد .

    یافته ها

    از بین نمونه های موجود 17 نفر واریکوسل سمت چپ داشتند. 5 نفر دارای واریکوسل خفیف و 5 نفر دارای واریکوسل گرید 2 و 3 بودند. بیشترین مشکل در آنالیز اسپرم، تعداد و حرکت آنها بود. 10 نفر سابقه مصرف دخانیات داشته و یک مورد هم اعتیاد به مواد مخدر را ذکر نموده بود. از این میان 6 نفر به علت مشکل ناباروری همزمان همسر، 2 نفر به دلیل انتخاب طب سنتی به جای جراحی، 2نفر بدلیل انصراف از ادامه درمان، 2 نفر بدلیل انتخاب IUI قبل از انجام جراحی، یک نفر هم به دلیل اعتیاد به مواد مخدر حذف شدند، همچنین بارداری همسر در یک مورد واریکوسل گرید 3 سمت چپ قبل از اقدام به جراحی مشاهده شد که خواه ناخواه از نمونه های مورد پژوهش حذف گردید. درنهایت از بین 14 مورد باقیمانده که اقدام به جراحی واریکوسل نمودند 2 مورد (14/2%) منجر به باروری همسرانشان گردید.

    نتیجه گیری

    یک مطالعه رندوم آینده نگر کنترل شده توسط Magdar و همکارانش اثبات نموده که جراحی واریکوسل یک روش موثر در درمان ناباروری مردان است. او و همکارانش 2 گروه از مردان و همسرانشان را به صورت گروه A و گروه B مطالعه نمودند. گروه A (مرد دارای واریکوسل) به مدت یک سال تحت بررسی قرار گرفتند و تنها 2 نفر (10%) توانستند زنان خود را حامله کنند. بقیه مردانیکه نتوانستند زن خود را حامله کنند تحت عمل ترمیم واریکوسل قرار گرفتند و در طول 2 سال 12 نفر (66%) از آنان موفق به ایجاد حاملگی شدند. در همین حال، 25 مرد مورد مطالعه در گروه B سریعا تحت درمان واریکوسل قرار گرفتند. در سال اول، 15 نفر (60%) موجب حاملگی شدند. پس از 3 سال، 4 نفر دیگر (16%) موفق به باروری شدند. بدون در نظر گرفتن حاملگی، پارامترهای مایع منی در همه افرادیکه تحت درمان جراحی واریکوسل قرار گرفته بودند ارتقاء یافته بود. در حالیکه در گروه A در طی یکسال، بررسی این پارامترها تغییری را نشان نمیداد. این مطالعه مهم نشان داد که واریکوسل با کاهش باروری و افت عملکرد بیضه ها همراه می باشد؛ در حالیکه ترمیم آن باعث افزایش پارامترهای مایع منی و میزان باروری می شود. به علاوه، Levin-Vasquez و همکارانشان اخیرا نشان داده اند که ترمیم واریکوسل در ترمیم شکل اسپرمها موثر میباشد. نتایج پژوهش حاضر بیشتر شبیه مطالعهEver و Collins است که یک متاآنالیز بر روی 7 بررسی تصادفی انجام دادند. از آنجا که میزان حاملگی کلی در بیماران عمل شده 21/7% و در بیماران کنترل 19/3% بود؛ آنها نتیجه گیری کردند که ترمیم واریکوسل میزانهای طبیعی باروری را بهبود نمی بخشد. نکات این متاآنالیز این است که معیار تصمیمگیری با توجه به شدت آسیب پارامترهای مایع منی یکسان نبوده و معیارهای تشخیصی و درجه بندی آن متفاوت بوده و فاکتورهای زنان در نتیجه کلی آنها منظور نشده است.

    کلیدواژگان: واریکوسل، ناباروری، جراحی
  • عطیه جلالی فر، شهلا محمدگنجی*، بهروز عباس زاده موخر صفحات 11-26

    آنتی ژن های گروه های خونی بر سطح گلبول های قرمز قرار دارند و شامل ده ها نوع هستند که مهم ترین آن ها، آنتی ژن های A و B می باشند. برخی افراد آنتی ژن نوع A، برخی نوع B و برخی هر دو آنتی ژن A و B را دارا هستند و برخی نیز هیچ یک از این آنتی ژن ها را ندارند که به گروه خونی O معروف می باشند. به این ترتیب، افراد مختلف در گروه های خونیAB ،B ،A و O قرار می گیرند. این آنتی ژن ها ممکن است شرایط را برای ابتلای شخص به بعضی از بیماری ها مهیا کنند زیرا آنتی ژن های مختلف در مقابل بعضی بیماری ها مقاومند و در برابر برخی دیگر ضعیف عمل می کنند. نتایج تحقیقات متعدد انجام شده طی سالیان متمادی نشان می دهد بین گروه های خونی و بعضی از بیماری ها از جمله سرطان رابطه وجود دارد هدف از این مقاله مروری،بررسی تعدادی از مطالعات اخیر در زمینه رابطه آنتی ژن های گروه های خونی با انواع سرطان می باشد.برای مثال داشتن گروه خونی O خطر ابتلا به سرطان های معده، روده بزرگ و لوزالمعده را کاهش می دهد اما می تواند منجر به کاهش مقاومت فرد نسبت به سرطان های پوست و مثانه شود و یا گروه خونی A احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

    کلیدواژگان: آنتی ژن های ABO، گروه خونی، انواع سرطان
  • مهیار زینی وند، محمد دخیلی*، سید سهیل آقایی صفحات 27-43

    هدف از این مطالعه بررسی و شناسایی فلور باکتریایی روده ی ماهی زینتی کوی و بررسی باکتریایی با احتمال پروبیوتیک می باشد . نمونه برداری از تعداد 06 عدد ماهی پرورشی کوی ازمراکز پرورش ماهی های زینتی استان قم توسط تور به صورت تصادفی صورت گرفت ، سپس اقدام به کشت روده بر روی 3 محیط کشت MRS , EMB , PCA گردید . که روده هر 26 قطعه ماهی کوی به عنوان یک تکرار در نظر گرفته شد ، و پس از 84 – 28 ساعت در دمای 36 درجه سانتی گراد تعداد باکتری ها د بر حسب ml / CFU ارزیابی شد سپس رنگ آمیزی گرم و آزمایشات تکمیلی انجام شد و هم چنین میانگین شمارش باکتری های هوازی و بی هوازی اختیاری روده) ml /CFU , Log) 33/6 ± 13/0 ثبت گردید . باکتری های Vibrio , Vibrio alginolyticus ,Vibrio vulnficus ,Vibrio parahaemolyticus شامل روده در شده شناسایی Enterobacteriaceae , Corynebacterium sP. , Pseudomonas mendocina , mostichinokovi در. بود (Entrococcus , Loconostoc , Lactococcus (Strebtococcase , Staphylococcus epidermidis, روده ماهی باکتری ویبریو مستیچینوکووی با فراوانی 1 / 14 درصد و پس ازآن اشریشیا کالی با فراوانی 13 درصد فراوان ترین باکتری ها در روده ماهی بود . با توجه به یافته ها ، روده ماهی زینتی کوی دارای سه باکتری مهم شامل جنس های Lactococcus , Loconostoc , Entrococcus دارای خاصیت ضد میکروبی علیه باکتری های هدف داشتند لذا از نظر خاصیت پروبیوتیکی قابل بررسی می باشد.

    کلیدواژگان: فلور باکتریایی، روده، ماهی کوی، پروبیوتیک
  • مهیندخت سعادتمند*، محمد پرورش مسعود صفحات 45-55
    مقدمه

    بسیاری از مبتلایان به سرطان مشکلات و علائمی دارند که بر احساس آنها از خوب بودن و عملکرد فیزیکی و اجتماعی آنان تاثیر گذار است وموجب کاهش کیفیت زندگی و افزایش پیامد نامطلوب در آنها می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی و عوامل موثر برآن در مبتلایان به سرطان تحت شیمی درمانی طراحی گردیده است.

    روش بررسی

    مطالعه حاضر از نوع توصیفی - مقطعی می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس برروی 118 بیمار مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی در مرکز شیمی درمانی حضرت فاطمه زهرا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات فردی بیمار و نسخه فارسی و کوتاه شده ابزار سنجش کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. اطلاعات حاصل با کمک نرم افزارSPSS و روش های آماری توصیفی، تی مستقل، آنوای یک طرفه، آزمون تعقیبی توکی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    بیشتر بیماران از نظر نمره کل کیفیت زندگی در محدوده متوسط قرار داشتند. هیچ ارتباطی میان وضعیت تاهل، مدت بیماری، مدت درمان و نمرات کیفیت زندگی یافت نشد.

    نتیجه گیری

    بیماران این مطالعه سطوح متوسطی از نمرات کلی کیفیت زندگی را کسب کردند که می تواند بیانگر تاثیر باورهای مذهبی یا حمایت خانواده بر کیفیت زندگی آنها باشد. از آنجا که بیماران دارای سن بیشتر و تحصیلات کمتر، نمرات کمتری از کیفیت زندگی را کسب کردند، بنابراین ممکن است این بیماران نیازمند سطوح بالاتری از حمایت و آموزش در جهت بهبود کیفیت زندگی خود باشند.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، سرطان، شیمی درمانی، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت
  • مژگان سقازاده*، مجید ریاضی پور، زهرا متقیان صفحات 50-61

    اماکن عمومی می توانند مخزن و منبعی برای انتقال قارچ های بیماری زا محسوب شوند و با انتقال عوامل بیماری زا به افرادی که از این مراکز استفاده می کنند آنها را در معرض ابتلاء به عفونت قرار دهند. هدف از این پژوهش بررسی کف پوش مساجد و نمازخانه های مسیر اتوبان تهران- قم از نظر آلودگی به قارچ های درماتوفیت بود. در مطالعه حاضر 9 مکان نمازگزاری مورد بررسی قرار گرفت. برای نمونه برداری طبق دستورالعمل توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی تعداد نمونه های لازم بر اساس مساحت نمازخانه محاسبه شد. نمونه برداری به روش قطعات موکت صورت گرفت.سپس کشت نمونه ها بر روی محیط های SCC ، PDA انجام و در صورت نیاز برای تشخیص ایزوله ها از محیط های اختصاصی استفاده شد. در این تحقیق 107 نمونه با روش موکت به دست آمد. از مجموع نمونه های جمع آوری شده با روش موکت 4 نمونه حاوی قارچ های درماتوفیت بود (7/3 %) و هر 4 درماتوفیت جدا شده از اماکن مختلف ترایکوفایتون منتاگروفایتیس تشخیص داده شد. نتیجه آنکه از مجموع 9 مکان نمازگزاری موجود در بزرگراه قم - تهران ، 4 مکان یعنی بیش از 44 درصد از آن ها به قارچ های درماتوفیت آلودگی دارند. این نتیجه نشان دهنده اهمیت مکان های نمازگزاری را به عنوان منبعی برای انتقال بیماری های قارچی گوشزد می کند.

    کلیدواژگان: قارچ، آلودگی، درماتوفیت، نماز خانه، مساجد
  • نیلوفر سلیمانی، محسن زرگر*، پروانه جعفری صفحات 55-65

    زنبور عسل حشره ای مفید است که در طبیعت به واسطه گرده افشانی نقش مهمی دارد. دستگاه گوارش زنبور عسل دارای میکروارگانیسم های همزیست است. تحقیقات اخیر نشان داده میکروارگانیسم هایی مفید در زنبور عسل شناخته شده اند که در فعل و انفعالات بدن زنبور عسل شرکت دارند. استفاده از مکمل های پروبیوتیک در صنعت زنبورداری سبب افزایش سرعت رشد و بهبود ضریب تبدیل خوراک و بهبود مقاومت در مقابل بیماری و افزایش تولید عسل می شود. هدف از این پژوهش جداسازی باکتری های مفید دستگاه گوارش زنبور عسل در چند منطقه از استان مرکزی و بررسی شاخص های پروبیوتیکی جدایه ها است. بر این اساس نمونه های زنبور عسل کارگر سالم از زنبورستان ها جداسازی و به آزمایشگاه جهت جداسازی دستگاه گوارش انتقال یافت. نمونه ها در محیط MRS براث در شرایط بی هوازی گرماگذاری و غنی سازی شدند. کلنی های کاتالاز منفی و همولایز منفی مورد آزمون تشخیص فیلوژنی قرار گرفتند. از مجموع باکتر ی ها یک جدایه لاکتوباسیل مورد آزمون شناسایی فیلوژنی قرار گرفت که از گونه لاکتوباسیلوس فارسیمینس بود. نتایج مطالعه حاضر بیانگر حضور باکتری های اسید لاکتیک در دستگاه گوارش زنبور عسل است.

    کلیدواژگان: زنبور عسل، الکتوباسیلوس فارسیمینس، پروبیوتیک
|
  • Shahla Mohamadganji* Pages 11-26

    Blood group antigens are on surface of red blood cells, they are including several class that the most important antigens are ABO. the base of this bloob group is expression or lack of expression A & B antigens. Some people have type A or B antigen and some have both A and B antigens, but some do not have any of these antigens therefore they known as O blood group. The results of several studies are indicate there are important relationship between blood groups and some diseases, including cancer. The purpose of this paper is review a number of recent studies on the relationship between blood group antigens with different types of cancer. For example, O blood group can reduce the risk of cancer of the stomach, colon and pancreas, but can decrease resistance to skin and bladder cancer and A blood group can increase the risk of breast cancer.

    Keywords: ABO antigens, blood group, Types of Cancer
  • M.Zynivand, M. Dakhili*, S.S.AgaYi Pages 27-43

    The purpose of this study was to investigate and identify ornamental koi fish gut bacterial flora and bacterial evaluation of probiotics is likely . Sample of 60 fish breeding koi fish aquarium Azmrakz Qom province by randomly took a tour , then proceed to the culture medium at the gut on third PCA, EMB, MRS was. Koi fish as a recurring every 20 pieces of intestine were considered , and after 48-24 h at 30 ° C. The number of bacteria in terms of CFU / ml was assessed by Gram stain and then further tests were conducted. the mean counts of aerobic and anaerobic bacteria in the gut (Log, CFU / ml) 73/0 ± 13/6 was recorded . Identification of bacteria in the bowel alginolyticus, Vibrio vulnficus, Vibrio parahaemolyticus Vibrio, Vibrio mostichinokovi, Pseudomonas mendocina, Corynebacterium sP. , Enterobacteriaceae Staphylococcus epidermidis,, Strebtococcase (Lactococcus, Loconostoc, Entrococcus) , respectively. Fish intestinal bacterium Vibrio Mstychynvkvvy frequency 1/18 percent and then 17 percent of most common bacteria Escherichia Clay with abundant fish intestine . According to the findings, ornamental koi fish intestine consists of three important bacterial genus Lactococcus, Loconostoc, Entrococcus have antimicrobial properties against bacteria were targeted probiotics so the property can be verified .

    Keywords: bacterial flora, intestinal, koi fish, probiotics
  • Mahindokht Saadatmand *, Mohammad Parvaresh Masoud Pages 45-55
    Background & Objective

    Many patients with cancer have multiple symptoms affecting their sense of well-being and their physical and social performance that will be reduced quality of life and increased their unfavorable outcome. The purpose was to evaluate the quality of life (QOL) and effective factors in Iranian cancer patients undergoing chemotherapy.

    Materials & Methods

    This cross-sectional analytical study including118 cancer patients who underwent chemotherapy at Qom chemotherapy Center and had inclusion criteria, that completed an Iranian version of the brief form of the WHOQOL assessment instrument and a demographic checklist. Data were analysed using SPSS-PC software, descriptive analysis, independent sample t-tests, one way ANOVA models, Tukey’s Post Hoc test and linear regression.

    Results

    Most patients had a relatively average level of overall QOL. QOL scores were low in older and less educated patients, but these scores were not affected by the marital status or types of cancer. No significant regression was observed between duration of disease and treatment and mean QOL scores.

    Conclusions

    Overall, patients in the present study had a relatively average level of global QOL that could be the impact of religious beliefs or family support on their quality of life. The results emphasize that older and less educated patients have lower QOL scores. These patients may require a greater level of support and education to improve their QOL.

    Keywords: quality of life, Cancer, Chemotherapy, WHOQOL BRIEF
  • mohsen saghazadeh* Pages 50-61

    Pathogenic fungi can be easily transmitted in public places; people who use such places are prone to catch infections due to be exposed to the pathogenic agents. The purpose of this study is to investigate the role of carpets of mosques and praying rooms en route Tehran-Qom Highway in terms of probable contamination to dermatophyes. In order to carry out this study, 9 praying centers were investigated. Sampling was carried out based on the Directive issued by the World Health Organization (WHO); the number of isolated specimens was on the basis of the praying centers' area. Sampling was carried out by means of pieces of mat. Samples were cultured in the following media; other specific media were used as the complementary tests, if necessary: • Sabouraud – Cyclohexamide – Chloramphenicol agar (SCC) • Potato Dextrose Agar (PDA)A number of 107 samples were collected by means of pieces of mat. Dermatophyte fungi were cultured from 4 specimens (3.7%) out of 107 samples collected by means of pieces of mat; all 4 isolated specimens were found to be Trichophyton mentagrophytis. The results of this study indicate that 4 (i.e. 44%) out of 9 praying centers, en route of Tehran-Qom Highway, were infected by dermatophyte fungi. These results are extremely alarming and warn us that the praying centers can be breeding grounds for transmission of mycoses.

    Keywords: Fungus, Infection, Dermatophyte, Praying Room, Mosques
  • mohsen zargar* Pages 55-65

    Honeybee is a useful insect who plays a critical role due to pollination. Gastrointestinal system of honeybee has coexistent microorganisms. The recent researches showed that the useful microorganisms in honeybee are recognized to participate in the interactions of honeybee body. Using probiotic supplements in apiculture industry will increase the speed of growth, improve coefficient of food transformation, improve the resistance to disease and increase the honey production. The purpose of this research is to separate the useful bacteria of gastrointestinal system of honeybee in several districts of Markazi Province and study the probiotic indices of samples. Accordingly, the samples of healthy worker bees were separated from apiaries and carried to the laboratory for separation of gastrointestinal system. They were heated and enriched in MRS broth under anaerobic condition. Colonies of negative catalysis and hemolysis were analyzed by phylogenic diagnosis test. One lactobacillus was tested for the phylogenic identification which was lactobacillus alimentarius. The results of this research indicated that presence of lactic acid bacteria in gastrointestinal system of honeybee.

    Keywords: Honey bee, Lactobacillus farciminis, Probiotic