فهرست مطالب

بیولوژی کاربردی - سال ششم شماره 2 (پیاپی 22، تابستان 1395)

نشریه بیولوژی کاربردی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 22، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد ابوطالب*، هاتف آجودانی فر صفحات 1-7
    زمینه

    آنتی ژن ایمنی بخش باسیلوس آنتراسیس (PA) پروتئینی با خاصیت اتصال به گیرنده های سطحی سلول های بدن انسان می باشد ولی در سطح سلو ل های سرطانی گیرنده اختصاصی uPA (Urokinase plasminogen activator) ایجاد می-شود که این پروتئین قدرت اتصال به آن را ندارد. هدف از انجام این تحقیق تغییر جایگاه اتصال موجود بر روی PA با جهش زایی مستقیم می باشد که این پروتئین فقط بتواند به سلول های سرطانی متصل گردد.

    مواد و روش ها

    در طی این تحقیق پلاسمید pMNA1 حاوی ژن PA از B.subtilis حاوی این وکتور استخراج و با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلی مراز SOE ، جهش هدفدار بر روی ژن PA صورت پذیرفت. قطعه حاصله بطور مستقیم بر روی ناقل PTZ57R کلون و با استفاده از روش cacl2 به E.coli سویه DH5α انتقال یافت و وجود ژن و جهش بر روی آن بوسیله PCR ، هضم آنزیمی و تعیین ترادف بازی مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    قطعه ژنی PA با روش PCR جداسازی و بر روی آن جهش هدفمند صورت پذیرفت. از انتقال محصول PCR جهش یافته بر روی وکتور pTZ57R پلاسمیدی با اندازه 1/5 بدست آمد که این اندازه با روش هضم آنزیمی ثابت شد. سپس وجود ژن توسط PCR و جهش بر روی ژن توسط تعیین ترادف بازی تایید گردید. نتیجه گیری: سرطان مشهور به بیماری مرگ آور است. یکی از روش های درمان سرطان استفاده از توکسین های باکتریایی است لذا با استفاده از پروتئین تغییر یافته PA که فقط به سلول های سرطانی متصل می گردد، می توان امیدی تازه در درمان سرطان ایجاد کرد.

    کلیدواژگان: جهش زایی، آنتی ژن ایمنی بخش، باسیلوس آنتراسیس
  • مهدی احمدی فر*، سید مهدی کلانتر، ناصر کلهر، سپیده جعفرزاده راستین، فاطمه تقوایی، مهدی لطفی پناه صفحات 9-13
    مقدمه

    افزایش بیماری های کلیوی در جوامع بشری در حال حاضر یکی از نگرانی های متخصصان اورولوژی محسوب میشود. بسیاری از این اختلالات کلیوی می تواند مربوط به مصرف داروهای مختلف از جمله داروهای پایین آورنده فشار خون باشد.

    روش کار

    در این مطالعه تجربی از 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار استفاده گردید. رت ها در 4 گروه 10 تایی که گروه کنترل آب و گروه های تجربی به ترتیب 03/0 ،6 0/0 و 08/0 میلی گرم بر کیلوگرم داروی متیل دوپا را به طریق گاواژ دریافت کردند. بعد از 1 ماه 40 سر موش هریک از گروه ها تحت بیهوشی قرار گرفتند و کلیه آن ها خارج شد. مقاطع میکروسکوپی تهیه شده پس از آماده سازی با استفاده از روش هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی شدند و سپس نمونه های رنگ آمیزی شده با میکروسکوپ نوری مورد مشاهده و بررسی قرار گرفتند و از نمونه های مورد نظر با استفاده از میکروسکوپ نوری دوربین دارتصویر تهیه گردید.

    نتیجه

    نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان می دهد که مصرف داروی متیل دوپا با دوز بالا باعث اختلال در عملکرد کلیه و همچنین در فرآیند آنزیم های مربوطه عملکرد منفی دارد و باعث تغییرات چشم گیری در لایه های مختلف کلیه خواهد شد.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج باید دقت لازم در تجویز داروی متیل دوپا به بیماران با احتیاط بیش تری صورت گیرد.

    کلیدواژگان: متیل دوپا، بافت کلیه، فشار خون، رت
  • شهین مرادنسب بدرآبادی*، داریوش سرداری، میترا اطهری صفحات 15-38

    آشکارسازهای ذرات یا پرتو ابزاری هستند که با آن ها ذرات پرانرژی را آشکار، ردیابی یا شناسایی می کنند. یکی از این آشکارسازها گالیم آرسناید (GaAs) می باشد. مشکلات در تولید لایه های ضخیم با دوپینگ (ناخالص سازی یا تغلیظ) به اندازه کافی کم نیاز به عمق های تهی سازی کافی (بیشتر از 100 میکرومتر) داشت، در حالی که مانع توسعه بیشتر می شدند. سپس، علاقه جدیدی به آشکارسازهای برپایه هم مواد حجیم و هم مواد رشد یافته اپیتاکسیالی به وجود آمد. لذا، هدف این مقاله بررسی خصوصیات، کاربردها، مزایا و معایب GaAs بود. عیوب GaAs می توانند تحت جنبه های ژئومتریال (چند بعدی) یا تحت جنبه منشا ان (نقایص ذاتی و بیرونی) طبقه بندی شود. در استفاده از GaAs به عنوان آشکار ساز پرتو ایکس باید خصوصیات جذب، مقاومت ویژه، تحرک و طول عمر، یکنواختی ماده مورد استفاده در آشکارساز، پایداری عملکرد و قابلیت پردازش را مد نظر قرار داد. انواع آشکارسازهای تصویربرداری GaAs عبارتند از آشکارسازهای مبتنی برGaAs اپی تاکسیال، آشکارسازهای مبتنی بر SI-GaAs (جبرانی) و آشکارسازهای مبتنی بر HR-GaAs جبران شده با Cr. یک عملکرد اسپکتروسکوپی خوب، مقادیر CCE بالا و کیفیت تصویر خوب با آشکارسازهای مبتنی بر GaAs می تواند به دست آید. نسبت به مواد حجیم، در این آشکارسازها یکنواختی ماده بالاتر است و تغییرات موضعی خواص مواد کمتر می باشد. به علاوه، پیشرفت های حاصل شده در تکنیک های فرآوری flip-chip برای نیمه هادی های با Z بالا دلیلی برای بازده های پیکسلی بالا و بنابراین کیفیت تصویر خوب هستند.

    کلیدواژگان: آشکارساز، گالیم آرسناید، کاربردها، مزایا، معایب
  • راضیه زارعی*، محمد زهیر حسن صراف، ابوالقاسم عجمی، داریوش مسلمی، امرالله مصطفی زاده صفحات 39-49

    سرطان معده یا گاستریک کانسر اولین سرطان شایع در ایران و چهارمین سرطان شایع و دومین سرطانکشنده در سراسر جهان است.پاسخهای ایمنی در گاستریک کانسر شامل ایمنی ذاتی و اکتسابی است.سلولهای Treg در چندین بدخیمی از جمله در گاستریک کانسر افزایش مییابدسلولهای Treg در تیظیم پاسخ ایمنی، حفظ تولرانس و هموستاز ایمنی دخالت دارد، اتوایمونیتی و بقا سرطان را کنترل میکند.غضروف کوسه ماهی اساسا بعنوان درمان جانبی برای سرطان مطرح شده است.. غضروف کوسه ماهی ، پروتئینی دارد که آنژیوژنز(رگ زایی) را در شرایط آزمایشگاهی و مدلهای حیوانی متوقف می سازد. تومورها به شبکه ی از عروق خونی برای بقا و رشد نیازمندند ، بنابراین با متوقف کردن خون رسانی به آن ، تومور از بین می رود، مشاهده شد که در گروه تحت درمان با غضروف کوسه ماهی میزان سلولهای Treg بطور میانگین از 48/1% قبل از درمان به 2/0% بعد درمان کاهش ومیزان سایتوکاین مهاری TGF-βاز pg/ml183 قبل از درمان به pg/ml110 بعد درمان کاهش ولی میزان سایتوکاین سرمی IFN-γ (الگوی سایتوکاینیTH1) از pg/ml160قبل از درمان به pg/ml187 بعد درمان افزایش ومیزانIL-4 (الگوی سایتوکاینی TH2)ازpg/ml37 قبل از درمان به pg/ml30 بعد درمان کاهش داشته است. در گروه کنترل تفاوت معنی داری در اندازه گیری ها بدست نیامد.بحث نهایی:غضروف کوسه ماهی در انسان های مبتلا به سرطان معده ، با کاهش سلولهای مهاری Treg و سایتوکاین مهاریTGF-β و همچنین با کاهشIL-4 (ایمونیتی سلولهای TH2)و افزایش تولید IFN-γ (ایمونیتی سلولهای TH1) موجب تقویت پاسخهای ایمنی سلولی ضد توموری می شود.

    کلیدواژگان: سلولهای Treg، سایتوکاین های TGF-β، IFN-γ، IL-4، سرطان معده
  • علیرضا محب علی*، مجید عبدوس، سیدمحمود رضایی صفحات 51-60

    داروهای دهنده نیترات، یکی از مهمترین داروهای قلبی بوده که نقش بسیار مهمی در درمان بیماری های قلبی دارند. نیمه عمر کوتاه، عوارض جانبی و مقاومت بدن در برابر این داروها، یکی از معضلات متخصصان در ارتباط با درمان بیماری های مزمن قلبی است. پلیمرهای قالب مولکولوی بعنوان حاملی مطمئن می توانند مولکولهای دارو را به بافت مورد نظر رسانده و با رهایش آهسته نیمه عمر دارو را افزایش دهند. در این کار تحقیقاتی برای تهیه پلیمرها از پلیمریزاسیون رسوبی استفاده شد. در تصاویر میکروسکوپ الکترونی، مورفولوژی کروی پلیمرها با توپولوژی مناسب به اثبات رسید. ظرفیت جذب برای پلیمرها حساب شد و نسبت مولی بهینه اندازه گیری شد. مطالعات انجام شده in-vitro نشان می دهد که پلیمرهای قالب مولکولی می توانند حاملهای مطمئنی برای دارو رسانی هدفمند و آهسته رهش باشند.مطالعات انجام شده in-vitro نشان می دهد که پلیمرهای قالب مولکولی می توانند حاملهای مطمئنی برای دارو رسانی هدفمند و آهسته رهش باشند.

    کلیدواژگان: دارو رسانی، نیتراتها، نیتروکانتین، پلیمرهای قالب مولکولولی، رهایش دارو
  • محمد ابوطالب، نرجس محمدی بندری* صفحات 61-69

    بیماری های عفونی ناشی از میکروارگانیسم ها هم چنان به عنوان علل عمده مرگ در سراسر جهان مطرح بوده و افزایش تعداد سویه های مقاوم آن ها باعث نگرانی زیادی شده است. از زمان کشف خاموشی ژن توسط RNA (RNAi) انقلابی در زمینه کاربرد درمانی آن به راه افتاده است. استفاده از RNA مداخله گر پتانسیل درمانی بسیاری برای درمان یا پیش گیری از بیماری ها دارد. این RNA ها نقش های حیاتی در تنظیم رونویسی و پس از رونویسی، خاموشی ژن و دمتیلاسیون DNA دارند. امروزه بر علیه بسیاری از آنتی بیوتیک ها در باکتری ها مقاومت دیده شده است و حتی برای برخی از آن ها هیچ آنتی بیوتیکی وجود ندارد. و روش های جایگزین برای درمان آن ها به شدت احساس می شود. با به کارگیری این روش از تکثیر و پیشرفت عفونت های ویروسی، قارچی، باکتریایی و انگلی جلوگیری به عمل آمده است. انتقال موضعی siRNA برای درمان بیماری ها دارای رشد سریعی است و امید می رود که در آینده بتواند در مطالعات بالینی کاربرد بیابد. تزریق موضعی موجب کاهش آثار سمی می شود و در دسترس بودن دارو برای سلول های توموری را افزایش می دهد.در این مقاله،وضعیت درمانی حال حاضر با siRNA ، فواید کاربرد آن و چالش های استفاده از آن بررسی شده است.

    کلیدواژگان: RNA مداخله گر، خاموشی ژن، عفونت
|
  • Mohammad aboutaleb*, Hatef Ajoudanifar Pages 1-7
    Background

    Protective Antigen of Bacillus anthracis (PA) is a protein that binds to receptors on OF human body cells. There is special Urokinase plasminogen activator receptor on cancer cells and PA can not bind to them. The aim of this study is modify the receptor of PA with site directed mutagenesis that the protein can only be bind to the cancer cells.

    Material and methods

    In this study, pMNA1 plasmid that contained PA gene was extracted and site directed mutagenesis done with SOE PCR on PA gene. Mutant gene cloned on pTZ57R vector directly and transformed into E. coli DH5α with CaCl2 method. Finally exiting of the gene and mutation on PA evaluated with PCR , digestion and sequencing.

    Results

    PA gene separated with PCR and mutated with SOE PCR. Mutated PCR product cloned on pTZ57R vector and earned 5.1 kb plasmid. Recombinant plasmid evaluated with digestion and PCR. Mutation confirmed with sequencing. Conclsion: Cancer has a deadly disease. One of the methods for treaeting cancer using bacterial toxins. Therefore Using a modified PA protein that binds to the cancer cells can create new hope for cancer treatment.

    Keywords: Mutagenesis, Protective Antigene, Bacillus anthrasis
  • Mehdi Ahmadifar * Pages 9-13
    Introduction

    Increased kidney disease in human societies is now one of the urologists concerns. Many of these kidney disorders can be caused by various drugs including blood pressure lowering drugs.

    Methods

    In this experimental study, 40 male wistar rats were used. The rats were divided into 4 groups of 10 including control, first, second and third experimental groups which received respectively water, 0.03, 0.06 and 0.08 mg/ kg methyldopa drug via gavage. After 1 month, these40 mice were anesthetized and their kidneys were removed.After preparing microscopic sections, they were stained using H & E staining and stained samples were observed with a light microscope. Then images of desired samples were prepared using a light microscope equipped with camera.

    Results

    the obtained results shows that the consumption of high doses methyldopa drugs lead to disturbance in kidney function and related enzymatic processes. Moreover it can cause remarkable changes in different kidney layers.

    Conclusion

    regarding obtained results, prescribing methyldopa drug should be done more carefully.

    Keywords: methyldopa, kidney tissue, Blood pressure, Rat
  • Shahin Morad Nasab Badrabadi* Pages 15-38

    Particles or ray detectors are devices with which detect, trace or distinguish high energy particles. One of these detectors is Gallium arsenide (GaAs). Difficulties in producing consistently the thick layers with sufficiently low doping required for adequate depletion depth (>100 µm), however, precluded further development. Then, there has been renewed interest in detectors based on both bulk- and epitaxially- grown materials. Hence, aim of this study was studying characterization, application, advantages and disadvantages of Gallium arsenide (GaAs). Defects of GaAs can be classified under geometrical aspects (dimensionality) or under the aspect of their origin (intrinsic and extrinsic defects). When GaAs uses as X ray detector, absorption character, resistivity, mobility and lifetime, material uniformity used in detector, performance stability and processibility should be consider. Types of imaging detectors GaAs are detectors based on epitaxial GaAs, detectors based on (compensated) SI-GaAs, detectors based on Cr-compensated HR-GaAs. A good spectroscopic performance, high CCE values and good image quality can be achieved with detectors based on epitaxial GaAs. The material homogeneity was reported to be higher and local variations of material properties to be less pronounced than in bulk material. In addition, advances in flip-chip processing techniques for high-Z compound semiconductors give reason for hope for high pixel yields and thus good image quality.

    Keywords: Detector, Gallium arsenide (GaAs), application, advantages, disadvantages
  • Razieh Zareii* Pages 39-49
    Introduction

    Gastric cancer or gastric cancer, the fourth most common cancer and the second most common cancer in Iran and around the world Srtankshndh safety Ast.paskhhay in gastric cancer include innate and adaptive immunity Treg The cells in several malignancies including gastric cancer in Myyabdslvlhay increase in Treg immune response settings, maintaining homeostasis and immune tolerance, autoimmunity and cancer survival primarily as a treatment for cancer control Myknd.ghzrvf shark is .. Shark cartilage, a protein that angiogenesis (angiogenesis) in vitro and stop animal models. A network of blood vessels tumors need to survive and grow, so by blocking the blood supply to the tumor disappears,It was observed that in the group treated with shark cartilage cell viability Treg an average of 48/1% before treatment to 2/0% post treatment decrease the amount of cytokine inhibition of TGF-β from pg / ml183 before treatment pg / ml110 after treatment decreased, but the amount of cytokines in serum IFN-γ (pattern of cytokine TH1) of pg / ml160 before treatment pg / ml187 after treatment increased the amount of IL-4 (pattern of cytokine TH2) of pg / ml37 before treatment pg / ml30 after treatment decreased Is. In the control group there was no significant difference in the measurement.

    Final argument

    Shark cartilage in people suffering from gastric cancer cell depletion inhibitory Treg and cytokine inhibiting TGF-β as well as a reduction in IL-4 (Aymvnyty cells, TH2) and increased production of IFN-γ (Aymvnyty cells, TH1) to enhance immune responses anti-tumor cell.

    Keywords: Treg, cytokine TGF-β, IFN-γ, IL-4, gastric cancer
  • Mohammad Abootaleb, Narjes Mohammadi Bandari * Pages 61-69

    Infectious diseases caused by microorganisms are still major causes of death all over the world and the increasing number of their resistant strains results in great concerns. Using RNA interference, many therapeutic potential have for the treatment or prevention of diseases. This RNA have vital roles in transcriptional regulation and post-transcriptional gene. The current, against many antibiotic in bacteria has been accessed resistance and even for some of them there is no antibiotic. And alternative methods to treat them severely felt. Since the discovery of gene silencing using RNA interference (RNAi), there has been a revolution in its medical applications. Local transfer of siRNA for treat diseases is rapidly expanding and it is hoped that in the future could find use in clinical trials. Local injection reduces the toxic effects and increase the availability of Drugs to tumor cells. In this review, the current clinical status of siRNA therapeutics,The advantages and challenges of using it are investigated

    Keywords: RNA Interference, gene silencing, Infection