فهرست مطالب

علوم و تکنولوژی محیط زیست - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 18، پاییز 1382)

نشریه علوم و تکنولوژی محیط زیست
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 18، پاییز 1382)

  • تاریخ انتشار: 1383/11/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحه 0
  • مجید عباسپور، سعیدرضا صباغ یزدی، امیرحسین جاوید، سید احمد میرباقری صفحه 1
    هیدروکربورهای نفتی وارد شده به آب، تحت تاثیربردارهای سرعت در سطح آب جابه جا می گردند. همچنین نفت در اثر نیروهای جاذبه، لزجت، کشش سطحی و اینرسی در سطح پخش می گردد که نتیجه آن، افزایش سطح لکه نفتی می باشد. در این تحقیق پس از تدوین مدل هیدرودینامیکی، مدل سازی حرکت ماندگار آب و سپس پخش لکه نفتی انجام گرفته است. ویژگی این مدل در آن است که روند واقعی حرکت و پخش لکه نفتی را با در نظر گرفتن اثر پارامترهای جریان تعیین می نماید. در نهایت مدل، میزان و موقعیت نفتی را مشخص می نماید که به سواحل رسیده و باعث آلودگی های زیست محیطی شدید و وسیع گردیده و به تاسیسات و تجهیزات ساحلی و بندری آسیب می رساند.
    کلیدواژگان: مدل سازی، لکه نفتی، محیط زیست، احجام محدود
  • داریوش منصوری، مسعود ترابی آزاد صفحه 13
    در بسیاری از فعالیت های دریایی، حرکت با سرعت بالا یک ضرورت و نیاز پر اهمیت است. از این رو شناورهای تندرو دارای اهمیت فراوانی گشته و در حال حاضر سرمایه گذاری های بسیار در تحقیقات و بهینه سازی مربوط به آنها صورت پذیرفته است و نیز شناورهای تجاری باید ضمن طی مسیر در حداقل زمان، دارای حداکثر فضا برای کالا و حداقل فضا برای تجهیزات رانش باشند که این امر از دیگر اهداف در طراحی و ساخت شناورهای تجاری می باشد. در این مقاله نیروهای مقاوم در برابر حرکت شناور مورد بررسی قرار گرفته و به صورت تئوریک نحوه محاسبه آنها شرح داده شده است.
    کلیدواژگان: مقاومت شناور، بدنه شناور، دریای آرام
  • محمود کرمی، محمد ابراهیم عامری صفحه 25
    نظر به انجام فعالیت های شدید در دو دهه گذشته برای آگاهی کشورها از اهمیت ذخیره گاه ها و تشویق آنها به احداث این نوع مناطق، در این تحقیق به بررسی یکی از ذخیره گاه های ایران و جهان یعنی ذخیره گاه زیسپهر توران پرداخته شده است. این مطالعه با استفاده از منابع اکولوژیک و اقتصادی - اجتماعی انجام شده است. در این مطالعه به بهره گیری زا روش سیستمی و تهیه نقشه سه گانه ذخیره گاه و با استفاده از روش سیستمی زون های مربوطه تعریف شده اند. همچنین در این مطالعه بهره برداری بهینه از منطقه در راستای اهداف ذخیره گاه زیسپهر و برنامه ریزی مربوطه به هر یک از آنها و نوع کاربری مناسب برای هر زون پیشنهاد گردیده است.
    کلیدواژگان: ذخیره گاه زیسپهر، برنامه ریزی و مدیریت، زون بندی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده توران
  • عباس اسماعیلی، پرونی فرشچی، فریبا درویشی صفحه 35
    همزمان با گزارش های تهاجم جانوری از خانواده شانه داران با نام علمی Mnemiopsis leidyi به آب های دریای خزر از طریق مجامع علمی داخلی و بین المللی، شرکت سهامی شیلات ایران گزارش هایی را مبنی بر کاهش میزان صید کلیکا ماهیان در آب های سواحل گیلان و مازندران ارائه داد. با بررسی میزان صید کیلکا و سایر پارامترها پیش و پس از حضور M. leidyi، اثرات اقتصادس ظهور این شانه دار مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این بررسی ها نشان می دهد که میزان زیان وارده کاهش صید کیلکا بر صیادان به سال های 1379 و 1380 در کل کشور به 44 میلیارد ریال بالغ می شود.
    کلیدواژگان: شانه داران، ماهیان کیلکا، صید صنعتی
  • ثریا جواهریان، محمود شریعت، حسنعلی لقایی صفحه 55
    در سال 1367، ساخت نیروگاه حرارتی قم با ظرفیت 514 مگاوات به تصویب رسید و در سال 1372 به بهره برداری رسید. در سال 1373، نیروگاه به فرم سیکل ترکیبی تبدیل شد. نیروگاه سیکل ترکیبی قم 4 واحد گازی (توربین گازی) دارد و برای جلوگیری از هدر رفتن حرارت و نیروی بخار، دو واحد بخاری (توربوژنراتور) که از خروجی واحدهای گازی استفاده می کند، اضافه شده است. ظرفیت کل آن 714 مگاوات است. اولین فاز بهره برداری آن در سال 1374 بود. قسمت اعظم آن صرف الکتریسیته در قم می شود. 4% الکتریسیته خط سراسری را نیز تامین می کند.
    کلیدواژگان: ارزیابی زیست محیطی، نیروگاه، سیکل ترکیبی، قم
  • پروین نصیری، فرهنگ فرهمند صفحه 75
    هدف از این پژوهش، بررسی اثر عوامل نظیر افزایش ارتفاع و فاصله از حاشیه روی کمیت های تراز معادل فشار صوت، تراز آلودگی صدا و فاکتور عدم رضایت در مسیر بزرگراه شیخ فضل الله نوری تهران و پیدا کردن رابطه ای بین این فاکتورها بود. برای دستیابی به تراز آلودگی صدا ابتدا تراز معادل فشار صوت اندازه گیری شد و سپس از روی رابطه ریاضی، تراز آلودگی صدا محاسبه شد و همچنین برای به دست آوردن فاکتور عدم رضایت، نظرسنجی از ساکنین حاشیه مسیر به عمل آمد. در این پژوهش تغییرات صدای حاصل از ترافیک وسایط نقلیه در اثر افزایش ارتفاع و دور شدن از حاشیه در مسیر بزرگراه شیخ فضل الله نوری تهران از طریق اندازه گیری با دستگاه انجام شد.
    کلیدواژگان: منبع خطی، صدا سنج، منحنی ایزوسونیک، آلودگی صدا، تراز معادل فشار صوت