فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 50 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فرانک جهانگرد* صفحات 9-22

    پژوهش حاضر با تاکید بر خوانش کهن الگویی متن، در به تصویر کشیدن عناصر داستان و کنش های آنها تلاش می کند مناسبات میان شهریار و همسر وی که می تواند نمودی از آنیمای منفی باشد که در چهره زن خیانتکار ظاهر شده، را به تصویر بکشد. ضمن این که شهرزاد میتواند نمودی از آنیمای مثبت باشد، که با ارتباط برقرار کردن با شهریار و سخن گفتن با او، شهریار را درمان میکند. درمانی با جلوه زایش و فرزندآوری که در نهایت با به فعلیت درآوردن نیمه وجودی زنانه وی در راستای تعادل و بهبودی شهریار، نتیجه ای مطلوب از داستان را روایت می کند. وزیر نیز در نقش وجدان ملامتگر ظاهر میشود که زمینه را برای ظهور آنیمای مثبت فراهم میسازد. فرایند فردیت و همراهی بیمار با آنیمای مثبت، به درمان و باروری می انجامد. کهن الگوهای دیگری مانند شب و روز، مروارید، کلام، عدد سه نیز در این متن دیده میشوند، که به خوانش کهن الگویی متن، به عنوان روش پژوهش انجام شده غنا و عمق بیشتری میدهند. بدیهی است وجود این کهن الگوها در داستان بنیادین هزار و یک شب در زمره عوامل ماندگاری اثر به شمار می آیند.

    کلیدواژگان: نقد کهن الگویی، هزار و یک شب، شهرزاد، آنیما، فرایند فردیت
  • سیما فولادپور*، محمد شکری فومشی صفحات 23-56

    این پژوهش به بررسی میزان و چگونگی تاثیر ادبیات مانوی بر ادبیات فارسی می پردازد. برای این کار، ابتدا قطعات تمثیلی آثار مانوی به زبا نهای ایرانی میانه بررسی ، و آن گاه به جست وجوی نمونه های فارسی مشابه در میان آثار منثور فارسی پرداخته شد. در این پژوهش سیوهفت اثر منثور شاخص فارسی، که زمان نگارش آنها پیش از حمله مغول بوده، بررسی شده است که طیف وسیعی از موضوعات مختلف را دربرمیگیرد. برخلاف انتظار، نمونه های مشابه فارسی از فراوانی بسیاری برخوردار نبودد و حکایتهایی که از نظر مضمون و ساختار دقیقا با تمثیلات مانوی مطابقت کند، فقط در کلیله و دمنه و سندبادنامه وجود داشت. همچنین به نظر می رسد، حضور نمونه هایی از متون عرفانی، که از نظر مضمون به تمثیلات مانوی نزدیک اسست، میتواند نمودی از تاثیر غیرمستقیم تفکر گنوسی مانویان در این گونه آثار باشد.

    کلیدواژگان: ادبیات مانوی، ادبیات منثور فارسی، تمثیل در ادب فارسی، کلیله و دمنه
  • فرزاد قائمی* صفحات 57-82

    این جستار به یاری شواهد به مقایسه و بررسی تشابه ها و تفاوتهای جایگاه اجتماعی دو گروه در دوره پیشاتاریخی ایران باستان و قبایل عرب جاهلی، قبل و بعد از سرایش گاثاها و نزول و « کیش چندخدایی- شعر شمنی » قرآن مجید پرداخته و یک نظریه در نسبت پارادیمی میان ارائه کرده است که بر مبنای آن، گسترش « گسترش یگانهانگاری- شعر مدحی » تحول آن به وحدانیت، جایگاه شاعران در نظام اجتماعی را از تبلیغ خدایان و اصنام به مدح قدرت متمرکز سیاسی- دینی دگرگون کرده است.

    کلیدواژگان: کوی و کرپن، شاعران و کاهنان، ایران باستان، عرب جاهلی، تطبیق نقش اجتماعی شاعران
  • افسون قنبری*، غلامحسین غلامحسین زاده صفحات 83-122

    درباره جایگاه ادبیات عیاری در طبقه بندی انواع ادبی فارسی اختلاف نظر وجود دارد. برخی آن را زیر مجموعه ادبیات حماسی قرار داده ، و برخی دیگر آن را از اقسام رمانس محسوب داشته، و برخی دیگر آن را در زمره ادبیات عامیانه برشمرده اند. در این مقاله فرض هم سنخ بودن ادبیات عیاری با ادبیات حماسی مورد بحث قرار گرفته و با بررسی مناسبات ادبیات حماسی و عیاری، مهمترین متن ادبی فارسی هر یک از این دو گروه، یعنی شاهنامه و سمک عیار برگزیده شده است و سپس با بررسی روابط بینامتنی آنها از دیدگاه سه رویکرد" خاستگاهی، تولیدی و خوانشی" ارتباطات و مناسباتی که بین این دو نمونه برجسته متون حماسی و عیاری وجود دارد توضیح داده، و تبیین شده، و در نهایت به این نتیجه رسیده است که با توجه به وجود رابطه معنادار بین متون عیاری و متون حماسی می توان گفت که هر یک از متون عیاری و متون« حماسی قهرمانی » حماسی به عنوان زیر ژانرهایی از مجموعه نوع ادبی کلی تری به نام ادبیات قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: ادبیات عیاری، ادبیات حماسی، روابط بینامتنی، شاهنامه، سمک عیار
  • صدف گلمرادی* صفحات 123-144

    در این مقاله پس از تبیین جامعه شناسی رمان به بازنمایی انواع سرمایه زنان در داستان کوتاه کنیزو اثر منیرو روانی پور پرداخته می شود و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و روایت شناسی، این نتیجه به دست می آید که این داستان، بازتولید جایگاه فرودستی زنان را در میدانهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی آشکار می کند؛ به بازنمایی شیوه های گوناگون سرمایه های منفی و ضعف انواع سرمایه های زنان می پردازد؛ سوژه منفعل اقتصادی بودن زنان را نشان می دهد؛ سرمایه فرهنگی ناچیز آنان را بر ملا می کند؛ از روابط محدود و غیر مولد آنان به عنوان سرمایه اجتماعی ناکارآمد پرده برمی دارد و فقر سرمایه نمادین زنان را عیان می کند.

    کلیدواژگان: جامعه شناسی ادبیات، انواع سرمایه پیر بوردیو، داستان معاصر فارسی، داستانهای منیرو روانی پور
  • حامد نوروزی*، کلثوم قربانی جویباری صفحات 145-194

    مهاجرت عربها به ایران از قرن اول اسلامی آغاز شد. در آن زمان طوایف متعددی از مناطق مختلف عراق و عربستان به ایران مهاجرت کردند و در مناطق گوناگون ایران سکنی گزیدند. یکی از مناطق مطلوب آنان جنوب خراسان بود. از آن زمان تا کنون اقوام عرب زبان مختلفی در ناحیه ای با عنوان عربخانه، که در تقسیمات جدید کشوری دهستانی از توابع شهرستان نهبندان به شمار می رود، ساکن هستند. زبان این اقوام به نسبت بقیه اعراب ساکن در خراسان دست نخورده تر مانده است؛ اما با این حال عناصر فراوانی از فارسی به آن راه یافته است. یکی از مهمترین تاثیرهای زبان فارسی بر گویش عربی عربخانه، ورود ساختهای مختلف فعل اسنادی به آن است. در این مقاله نگارندگان بر اساس پژوهشهای میدانی در یکی آبادی خسروآباد از توابع دهستان عربخانه میزان تاثیر ساخت اسنادی فارسی را بر گویش عربی این منطقه بررسی کرده اند. در نهایت می توان گفت به صورت کلی چهار نوع ساخت اسنادی در این گویش مشاهده شد: 1. فعل اسنادی فارسی 2. ضمیر منفصل جانشین فعل اسنادی فارسی عربی (با انواعی از تحولات آوایی). « کان » 3. ترکیب فعل اسنادی فارسی و فعل عربی 4. فعل از این میان گونه های 1 و 3 مستقیما تحت تاثیر ساخت اسنادی و با استفاده از فعل اسنادی ساخته شده است. در گونه های 2 و 4 نیز گرچه فعل-واژه /est/ فارسی اما با تلفظ « است » عربی است، تاثیر نحو فارسی بر آن غیر قابل انکار است. این چهار نوع ساخت تنها در با انواعی از) « کان » ساختمان افعال مثبت مشاهده می شود و در افعال منفی تنها از فعل عربی تحولات آوایی) استفاده می شود.

    کلیدواژگان: گویش عربی، فعل اسنادی، تاثیر ساخت، عربخانه، خسروآباد
|
  • Faranak Jahangard* Pages 9-22

    The recent study puts emphasis on the interpretation of the archetype text, depicting the folk tale’s characters and their actions; while making every effort to display the relations between Shahriar and his spouse, which can be a symbol of negative anima, appearing in the countenance of an betraying woman. Moreover, Shahrzad can be an epitome of positive anima, who through communicating and speaking with Shahriar, remedies and treats the latter. Upon giving birth to an infant, and activation of her feminine aspect which is in line with betterment of Shahriar, an appropriate outcome from this folk tale is narrated. The vizier appears in the form of reprimanding conscience, which lays the ground for emergence of the positive anima. The process of individuality and accompaniment of patient with positive anima, leads to treatment and fertility. Other archetypes such as Night and Day, Morvarid, Kalam, and Number Three are included in this text, which in turn enrich the interpretation of the archetype text, as the methodology of choice. Obviously, the presence of these archetypes in the folk tale of One Thousand and One Nights has contributed to the immortality of this work of art.

    Keywords: Archetype criticism, One Thousand, One Nights, Shahrzad, anima, process of individuality
  • Sima Fouladpour* Pages 23-56

    This research studies the level and terms of the impact of Manichaeism literature on Farsi literature. To this end, initially the alegories in the works of Mani which have been penned in Iranian languages are studied. Thereafter, the alegori Farsi examples among Farsi works of prose have been searched. This study has taken into consideration thirty-seven Farsi works of prose, which have been authored prior to Mongol raids; that cover a relatively diverse range of topics. In contrast to expectations, the alegori Farsi examples were not diverse as such. In fact, the only anecdotes that precisely matched the Manichaeism alegories in theme and structure were the two books of “Kelil-e va Demneh” and Sinbad Nameh”. Also, it seems as though there are cases of mystic texts, which resemble Manichaeism alegories in regard to theme and content. In fact, this is possibly a manifestation of the indirect impact of gnostic ideology of followers of Mani in this genre of works.

    Keywords: Key terms: Manichaeism literature, Farsi prose literature, alegories in Farsi literature, Kelil-e VA Demneh
  • Farzad Ghaemi* Pages 57-82

    This article, with the assistance of evidences, compares and studies the similarities and differences of the social status of two groups in the pre-historic era of ancient Iran and Arab tribes of the Age of Ignorance; prior and after composition of gathas and the divine revelation of ayahs of Holy Quran. The article has presented a theory on the level of paradigm of polytheism-Shamani poems, and its development into monotheism-eulogy. On this basis, the promotion of monotheism changed the status of poets in the social system from propagators of gods and idols to admirers of centralized political-religious power.

    Keywords: Key terms: poets, ancient Iran, Arabs of Age of Ignorance, compatibility of social role of poets
  • Afsoon Ghanbari*, GholamHussein GholamHusseinZadeh Pages 83-122

    On the status of chivalric literature, there are differences of opinion in classification of the Farsi literature genres. Some have considered this literary category as a sub-group of epic literature. Some others have referred to chivalric types as novels, while another group has categorized this genre under the heading of common literature. In this article, the assumed compatibility of epic and chivalric literature has been discussed and the relation between these two genres of literature has been studied, while the most important examples of these two groups of Farsi literary texts, namely the collection of poems of the celebrated and acclaimed Iranian poet Ferdowsi, referred to as Shah-Nameh, and the chivalric literary book named “Samak-e Ayyaar” have been selected. Thereafter, the intertextual relations between two books, based on the three foundation, productive, and interpretive oriented approaches have been scrutinized and the bonds between these two exemplary chivalric and epic literary books have been detailed and elaborated. Ultimately, it is concluded that given the meaningful relation between epic and chivalric texts, each of these two genres’ texts are categorized as sub-groups to a more general genre, stated as “heroic epic literature” genre.

    Keywords: Chivalric literature, epic literature, intertextual relations, Shah-Nameh, Samak-e Ayyaar
  • Sadaf Golmoradi* Pages 123-144

    In this article, after the sociological study of the novel, the different forms of capital of women are studied in the framework of short story “Kanizu” which is authored by Moniru Ravanipor. Upon the analysis of the quality of the story, it is concluded that this short story is a reminder of the lower status of women in different economic, cultural, and social fields. It displays the different negative capitals and fragility of women’s capitals; while manifesting the passive economic status of women and revealing their negligible cultural assets. This article also uncovers the restricted and unproductive ties of women as inefficient social assets; and states the low symbolic assets and capitals of women.

    Keywords: Sociological study of literature, theory on forms of capital, presented by Pierre Bourdieu, contemporary Farsi story, stories penned by Moniru Ravanipor
  • Hamed Norouzi*, Kolsoum Qorbani Jouybari Pages 145-194

    The migration of Arabs to Iran began as of 1st Century AH. In that period of time, several tribes from different parts of Iraq and Saudi Arabia immigrated to Iran and settled down in a number of regions in Iran. One of their favorite regions was south of Khorasan. As of then, a number of Arabic-speaking tribes have taken up residence in a region named Arab-Khaneh, which is a village in the vicinity of the city of Nahbandan. The language of these tribes has remained relatively intact. However, still many Farsi terms have entered their language. One of the most important impacts of Farsi language on the Arabic dialect of residents in Arab-Khaneh is the entry of different forms of copula in their dialect. The authors of this article, via carrying out studies in an oasis in the proximity of Arab-Khaneh, have researched the level of impact of Farsi copula on the Arabic dialect of this region. Ultimately, it can be said that in general four types of copula have been observed in this dialect, namely Farsi copula; separable pronouns replacing Farsi copula; a combined form of Farsi copula and Arabic verb; and the Arabic verb کان (with a variety of phonetic types). Among these types, the first and third types are directly impacted by copula and have been shaped with the usage of the Farsi copula است . In the 2nd and 4th types, although the verb is Arabic, the impact of Farsi grammar on it is irrefutable. These four types of structure are only observed in the structure of positive verbs; and in negative verbs only the Arabic verb کان is used (with a variety of phonetic developments).

    Keywords: Key terms: Arabic dialect, copula, impact of structure, Arab-Khaneh