فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 52 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سیده زیبا بهروز*، اسحاق طغیانی، سید مرتضی هاشمی صفحات 9-40

    این پژوهش با هدف تحلیل چنددیدگاهی ادبی، هنری و روانشناختی-اجتماعی حکایتهای کتاب جوامع الحکایات عوفی، نویسنده قرن هفتم ه.ق. انجام شده است. توجه به تحلیل این حکایات از ابعاد چندگانه از ویژگی واقعگرا و گستره وسیع موضوعی آنها در کنار برخورداری از هنر ادبی مایه می گیرد و از این رو، منبع نادر و ارزشمندی از ادبیات کهن در باب چنین پژوهشی را فراهم می آورد؛ بدین منظور، ابتدا ویژگی های هنری و ادبی این حکایتها در ابعاد چندگانه مکاتب ادبی، گفتمان در سطوح شناختی، عاطفی، زیبایی شناختی، پدیدارشناختی... بررسی شده است؛ سپس به تحلیل آنها در باب زنان و تبیین روانی و اجتماعی شخصیت آنان از دو بعد رفتار بین زنان و مردان و توانایی اقناعی پرداخته شده است. بر اساس نتایج، حتی در مقام ستایش زن، تفکر فرودستی و وابستگی روانی و اجتماعی زن در مقایسه با مرد مشهود است که در قالب پارسایی جبرگرایانه و مردمحور، عفت ریاضت جویانه، خردورزی دیگرخواهانه و انکار عواطف و احساسات در حکایات بیان شده است.

    کلیدواژگان: جوامع الحکایات، فرایند اقناعی، حکایتها، تحلیل روانشناختی-اجتماعی زن، گفتمان تعاملی در حکایتها
  • احمد پاشازانوس، ابراهیم ناطق تجرق*، علی خالقی صفحات 41-64

    در این مقاله دو مجموعه شعری «مکابدات الشجر» بشری بستانی و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» فروغ فرخزاد، که دوران پر التهاب تاریخ ایران یعنی پهلوی دوم و سالهای استعمار پس از جنگ جهانی دوم در عراق را در بر می گیرد به شیوه توصیفی-تحلیلی بررسی شده که حاوی این نتایج است: توجه به کانون گرم خانواده با احساسی مادرانه و با مضامینی عاشقانه، مورد توجه دو شاعر بوده است. با توجه به عدم پایبندی جامعه عراق و ایران به حقوق زن به عنوان اصل مورد اهتمام اسلام، توجه به جایگاه زن و دفاع از حقوق او در شعر دو شاعر موج می زند. وجود مشکلاتی چون فقر، بیکاری و تضاد طبقاتی، دو شاعر را به انعکاس دردهای اجتماعی متعهد ساخته است. ساختار سیاسی و تقابل سنت و مدرنیته به صورت منتقدانه و با زبانی تند در شعر دو شاعر جلوه می کند. تندی زبان فروغ در انتقادات وی بیش از بشری، و پیچیدگی و ابهام زبان شعری بشری بیشتر از فروغ است.

    کلیدواژگان: نقد شعر، زن، جامعه شناسی ادبیات، خانواده
  • الهام سیدان، راضیه حجتی زاده صفحات 65-90

    با توجه به اینکه فهم عمیق داده های حسی ادراکی، نقش موثری در تحلیل متون عرفانی دارد، این پژوهش تحلیل شطحیات عرفانی را بر پایه نظریه نشانه شناسی احساسات وجهه همت خود قرار داد. تقدم ادراک دیداری بر دیگر داده های حسی ادراکی و تعامل پایدار این داده ها با یکدیگر، به شطحیات عرفانی وجهه ای نشانه پدیدارشناختی می دهد. سیالیت، پویایی و انعطاف گزاره های حاصل از حاسه های مختلف و نیز ارتباط پایدار سوژه و ابژه این وجهه دو گانه را تقویت می کند. با این توصیف در این مقاله سعی می شود که با تطبیق الگوی نشانه شناسی احساسات بر شطحیات، حضور گزاره های احساسی و تاثیر پایدار آن در متون ادبی بررسی و تحلیل شود.

    کلیدواژگان: نشانه معناشناسی احساسات، فاعل احساسی (شوش گر)، ادراک حسی، شطح گفتمان، شطح رویداد
  • مرتضی قاسمی* صفحات 91-101

    این نوشته را می توان با اندکی تغییرات در حوزه «بینامتنیت» یا «ادبیات تطبیقی» جای داد؛ اما نگارنده فارغ از هر دو رویکرد در این مقاله می کوشد خاستگاه اصلی شعر «پشت دریاها» را نشان دهد؛ سروده ای که یکی از مشهورترین شعرهای مجموعه حجم سبز سپهری است و بر پوسترها و کارت پستالهای بسیاری نقش بسته و به کتاب ادبیات فارسی دوم دبیرستان نیز راه یافته است. آقای حسین معصومی همدانی در مقاله «سپهری و مشکل شعر امروز» معتقد است که شاعر در انتخاب عنوان و توصیف این شعر به احتمال زیاد تحت تاثیر روایتی از امام صادق(ع) بوده است. پس از ایشان بسیاری با یا بدون اشاره به این مقاله، این شعر را تلمیحی به این روایت پنداشته اند. این مقاله پس از نقد و بررسی این نظر نشان می دهد که سروده سهراب در واقع الهام گرفته از شعری چینی با ترجمه خود اوست. آگاهی از این «پیش متن» به خواننده در درک بهتر و دریافت دقیقتر شعر کمک می نماید و راه را برای پژوهشهای بیشتر فراهم می سازد.

    کلیدواژگان: شعر سهراب سپهری، تلمیح در شعر پشت دریاها، ادبیات تطبیقی فارسی و چینی، شعر معاصر
  • هاله کیانی بارفروشی*، علی اکبر باقری خلیلی صفحات 103-124

    در این پژوهش، گزاره های پرسشی در اشعار فروغ فرخزاد در دو حوزه 1) فکری، 2) عاطفی بررسی شده است. بر اساس یافته های پژوهش، گزاره های پرسشی در اشعار فروغ فرخزاد بر «جستجوگری» او دلالت دارد و در سه محور جستجوی عشق، جستجوی خود یا هویت یابی و جستجوی انسانیت بازتاب یافته است. فروغ در فرایند هویت یابی، چیستی عشق، زندگی و کیستی خود را مورد تامل و پرسش قرار می دهد. تحلیل گزاره های پرسشی از دید عاطفی، نشان می دهد، عشق که محور اصلی پرسشگری در دو دفتر نخست اوست بتدریج محوریت خود را در دفترهای بعدی از دست می دهد و پرسشهای او از لحاظ کمی و کیفی، دگرگون می شود. مخاطب گزاره های پرسشی فروغ نیز نمودی از دگردیسی فکری و عاطفی اوست و این پژوهش نشان می دهد که مخاطب او از «من» شخصی و یا مخاطب فرضی بتدریج به ضمیری قابل تاویل به تمام خوانندگان و مخاطبی عام و جهانشمول تغییر می یابد که دال بر گسترده شدن دیدگاه های فکری و عاطفی اوست.

    کلیدواژگان: گزاره های پرسشی در شعر معاصر، شعر فروغ فرخزاد، دگردیسی فکری- عاطفی در شعر فروغ، جستجوگری و هویت یابی در شعر فروغ
  • زرین تاج واردی، زهرا ریاحی زمین، لیلا امیری* صفحات 125-142

    این پژوهش بر آن است تا جلوه های اثرپذیری انوری را از اشعار ابوالفرج رونی با رویکرد ساختارگرایی در زمینه های ساخت زبانی و موسیقایی بررسی، و عوامل انگیزش ادبی سروده های دو شاعر را به شیوه تحلیلی توصیفی واکاوی کند. بررسی ها نشان می دهد بی تردید انوری از اشعار رونی تاثیر پذیرفته است؛ اما این اثرپذیری در حد تقلید صرف نمانده است؛ بلکه با ابداعات و ابتکارات شاعر نیز همراه شده است. او تلفیقی از ترفندها و راز و رمزهای زیبایی آفرینی همچون به گزینی واژگان و پیوندهای واژگانی، معنایی و هنری را در روند انسجام و استواری کلام خویش به کار می برد.

    کلیدواژگان: اثرپذیری انوری، زبان و شعر ابوالفرج رونی، ساختار و موسیقی در شعر ابوالفرج، تحلیل کلاسیک فارسی
|
  • seyyede ziba behrouz* Pages 9-40

    By adopting a multidimensional research methodology, this research tries to analyze literary, artistic and psycho – sociological aspect of Jawāmi ul-Hikāyāt wa Lawāmi’ ul-Riwāyāt ‘s stories by Aufi, the 7th centuries writer. This multidimensional approach to the analysis originates from realistic aspects and great extent of literary themes of this collection which prepares the valuable and unique source of research on Old Persian literature. To this end, at first , the authors have investigated in multidisciplinary way of discourse ,the cognitive, affective, aesthetic and phenomenological characteristics of these stories and then they have analyzed and explained these features in comparison with women and men persuasive competence socially and psychologically . According to results, even in the case of women’s praise, low rank attitude toward women and psychological-social dependence of women in comparison with men is obvious. These attributes have been expressed in the form of deterministic pietism and man-centered, austerity, altruistic discretion and denial of passions and affections.

    Keywords: Jawāmi ul-Hikāyāt_Persuasive strategy_Psycho – sociological analysis_woman_Interactive Discourse in Stories
  • ebrahim nategh tajregh* Pages 41-64

    In this article; two collection of poems entitled “Mokabedat-Al Shajar” and “Let us believe in the beginning of cold season” by Boshra’ Bostani and Forough Farrokhzad’s where we encounter critical period of Iran’s’ history – between the second Pahlavi dynasty and post second world war period of colonialism in Iraq have been analyzed by descriptive – analytic research methodology . The results showed that both poets have paid special attention to hearth of family with motherhood passions and love. Taking into consideration the infidelity of Iraq and Iran society in relation to women rights as unique principle of Islam, these poets have reflected the place of women and their rights in their works. Both poets have been engaged in reflecting social problems like poverty, unemployment and class distinctions. Also, political structure and tradition – modernity contrast have been the main themes in the poems of both poets uttered acidly. The acute language of Forough Farrokhzad in her diatribes is more salient than Boshra. In its turn, complexity and ambiguity o

    Keywords: Poem’s Critique, woman, Sociology of literature, Family
  • elham seydan, razieh hojatizadeh* Pages 65-90

    The profound understanding of sensible- perceptive data has a crucial rule in order to analyze mystic texts. This research aims at investigating mystic Shath’s based on semiotic foundations of passions. The priority of visual perception in comparison with other sensible –perceptive data and their interaction reveal the phenomenological aspects of mystic Shath’s. Fluidity, dynamicity and flexibility of these resulted and diverse propositions besides constant relationship between subject and object reinforce this bilateral aspect. Thus, in this study, by adopting the approach of semiotics of passion to analyze and adjust mystic Shath’s, the presence and effect of the sensible propositions are examined in literary texts.

    Keywords: Semiotics of Passions, Stative subject, Sensible Perception, Discourse Shath’s, Shath’s of Event
  • morteza ghasemi* Pages 91-101

    Regarding few cases of change, it is possible to consider this essay in the field of intertextuality and comparative literature. Apart from both approaches, the author tries to investigate the main origin of the poem “Beyond the Seas” by Sohrab Sepehri, the most famous poem of Green Volume’s collection written on postal cards and posters and Persian textbooks of second year high school. In an article “ Sepehri and the question of today’s poem” By Hussein Ma’sui Hamedani ; he believes that the choice of title and the description of this poem on behalf of the poet has been under influence of a narration by Imam Sadeq. After the publication of this article, several scholars have attributed this poem to an allusion of this narration. This study shows that the origin of this poem is in fact a Chinese lyrics with his own translation. To be aware of pre text helps reader better understand the exact universe of poem and prepare the way to further studies.

    Keywords: Sohrab Sepehri Poem’s, Allusion in “Beyond the Seas”, Comparative Literature of Persian, Chinese, Contemporary Poem
  • haleh kiani barforoshi* Pages 103-124

    In this study and based on mental and affective axis the interrogative propositions have been investigated. According to results of this research, these propositions signify her quest and are crystalized in the form of love, the quest of self or searching identity, and the concern for humanity. Through this process of searching identification and in the poetic universe of Forough Farrokhzad, she asks always numerous question on the nature of love, life and herself. From affective view point, the analysis of interrogative propositions shows that the priority of love in her both early works gradually get pale and her questions have been quantitatively and qualitatively transformed. It is worthy to note that the addressee of these propositions is an example of her mental and affective metamorphosis and this study tries to show that her addressee from personal “I” or default and presupposed addressee changes into an interpretable and generalizable pronoun to all readers and addressees. With no doubt, adopting this approach shows the great extent of Forough Farrokhzad mental and affective universe.

    Keywords: Interrogative Propositions in Contemporary Poem, Forough Farrokhzad Poetry, Mental-Affective Metamorphosis of Forough Farrokhzad, Quest, Identification Searching in Forough Farrokhzad Poem
  • leila amiri* Pages 125-142

    By referring to insights of structural theories in the field of linguistics and music besides literary motifs of both poets’ lyrics; this study aims at investigating the effects of Anvari’s Impressionability from poems of Abul Faraj Runi using descriptive –analytic research methodology. The results showed that Anvari has been undoubtedly under the influence of Abul Faraj Runi’s poems but this was not merely the pure imitation; rather this impressionability has been always with innovation and creation. He benefits from an integrative and other aesthetic manners like euphemism, lexical linkage, semantic and artistic strategies to guaranty the cohesion of his poetic discourse.

    Keywords: Anvari’s Impressionability, Language, Poem of Abul Faraj Runi, Structure, Music in Abul Faraj Runi’s Poem, Classic Analysis of Persian