فهرست مطالب

فناوری آزمون های غیرمخرب - سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1397)

نشریه فناوری آزمون های غیرمخرب
سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • فرهنگ هنرور صفحه 6
  • ناصر راستخواه* صفحات 7-9

    شاید بحث ساماندهی از اولین دغدغه های تمام تشکل هایی است که در زمینه بازرسی فعالیت می نمایند. اگرچه صلاحیت تمامی افراد در سپردن مسولیت به آن ها مهم است، اما به جهت قرار گرفتن فرایند بازرسی فنی و آزمون های غیرمخرب در انتهای عملیات کنترل کیفی محصول، صلاحیت کارکنان در این رشته تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر چند در این زمینه تلاش های بسیاری صورت گرفته است، لیکن همواره در خصوص موضوع "نظام تایید صلاحیت کارکنان آزمون های غیرمخرب"، بیش از خود مفهوم "نظام"، به موضوعات حاشیه ای پرداخته شده است و چه بسا این امر در عدم توفیق چشمگیر این ساماندهی هم بی تاثیر نبوده باشد. در واقع ممکن است در تشخیص نیازهای کلان به خطا رفته باشیم و لذا منافع کوتاه مدت را ترجیح داده ایم. بی شک ثمره تلاش های طولانی مدت، گرچه ممکن است طاقت فرسا باشد، ولی قطعا حلاوت بیشتری خواهد داشت.

    کلیدواژگان: تایید صلاحیت، نظام تایید صلاحیت، انجمن بازرسی غیرمخرب ایران
  • میرمجید قائمی* صفحات 10-13

    برای تایید صلاحیت و صدور گواهینامه کارکنان آزمون های غیرمخرب در سطح جهانی دو نوع استاندارد و در سه سطح 1، 2 و 3 معمول است. در این خصوص دو مقاله بسیار جامع و مفیدی در شماره پیشین این نشریه به قلم دیگر اعضا و همکاران متخصص انجمن منتشر گردیده است که علاقه مندان را به مطالعه آن ها دعوت می نماید. از همین رو در این مقاله تنها به اجمال به دو نوع استاندارد مذکور اشاره شده و در ادامه به طرح دو پرسش مهم و ارائه پاسخ به آن ها پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: استاندارد مرکزی IRCCP، IRCCP
  • جلال جواهری پور* صفحات 14-18

    آزمون های غیرمخرب به عنوان یکی از شاخه های کنترل کیفی و گاه اطمینان از مرغوبیت، روش هایی هستند که بدون اعمال هر گونه تخریبی قادرند عیوب احتمالی در قطعات، سیستم ها و مواد اولیه را شناسایی نمایند. لذا این تخصص و مهارت مورد توجه جهانی قرار گرفته و نگاه خاص به آن را طلب کرده است. آزمون های غیرمخرب همواره از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و به صورت مستمر توسعه داده شده اند. از منظر تجهیزات، سخت افزار و نرم افزار تجهیزات روز به روز توسعه یافته و از منظر روند اجرایی، دستورالعمل ها و استانداردها پیوسته تدوین، ویرایش و توسعه یافته است. از منظر عوامل انسانی نیز روند آموزش و اثبات صلاحیت کارکنان توسعه و ارتقاء پیدا کرده است. این رشد و توسعه همه جانبه، حاصل و نتیجه چیزی جز استفاده از خرد جمعی و کار گروهی نیست که به دلایل مختلف در ایران این فرایند هنوز کمتر شکوفا، گسترش و همگانی شده است. هر چند در ایران به تاسی از کشورهای پیشرفته مجامع و انجمن های مختلفی تاسیس گردیده ولی بهره لازم از آن گرفته نشده است. در این مختصر ابتدا مقوله اثبات صلاحیت کارکنان و سپس نظام های اثبات صلاحیت معرفی می‎گردد و ضمن بررسی روند اثبات صلاحیت کارکنان آزمون های غیرمخرب در صنعت هوایی کشور، به نقش پررنگ هیئت ملی آزمون های غیرمخرب برای برطرف کردن کاستی ها و همچنین مشکلات موجود اشاره می‎شود.

    کلیدواژگان: هیئت ملی آزمون‎های غیرمخرب هوانوردی، NANDTB، EASA
  • علی چهرقانی*، عاطفه فتوت اسکندری، مهدی حلاجان، محمد جواد ترکمنی، سید حسن نبوی صفحات 19-25

    امروزه از برش نگاری1 لیزری به عنوان یکی از روش های موثر اپتیکی با قابلیت بالا در شناسایی عیوب زیر سطحی برای مقاصد آزمون های غیر مخرب استفاده می شود. در این مقاله، روش تجربی تعیین عیوب زیر سطحی روی قطعات فلزی با روش برش نگاری لیزری و به کمک بارگذاری حرارتی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، در مرحله اول نمونه هایی از جنس آلومینیوم و به ضخامت mm3 وmm5 در چیدمان برش نگاری لیزری، تحت تابش لیزر دیودی قرار گرفته و ارزیابی شده است. عیوب زیر سطحی به صورت حفره هایی با قطر و عمق مختلف در پشت نمونه ی تحت ارزیابی ایجاد شده اند. پس از برپایی چیدمان مناسب، تاثیر جهت و میزان برش اعمال شده و همچنین مقدار بارگذاری حرارتی بررسی شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد، در تعیین عیوب زیر سطحی نسبت قطر به عمق عیوب از اهمیت بالایی برخوردار است. در نمونه های ارزیابی شده، کمینه قطر عیوب قابل شناسایی در حدود 5/2 برابر عمق می باشد. عیوب زیرسطحی معمولا به صورت یک شکل نسبتا متقارن در تصاویر فاز مشاهده می شود.

    کلیدواژگان: روش های اپتیکی، برش نگاری لیزری، عیوب زیر سطحی، بارگذاری حرارتی
  • مهدی اسکندرزاده اصل*، علی کلاکی صفحات 26-31
    با افزایش قیمت بنزین رغبت به استفاده از ماشین های دو گانه سوز در کشور روز به روز افزایش می یابد. در ایران برای ذخیره گاز طبیعی در ماشین های دوگانه سوز از کپسولهای CNG فولادی استفاده می شود. در حال حاضر میلیونها ماشین سواری در کشور از کپسولهایی استفاده می کنند که بیش از 10 سال از عمر آنها گذشته است. اخیرا سازمان ملی استاندارد بازرسی دوره ای کپسولهای CNG را برای ناوگان تاکسیرانی اجباری نموده است. در دستورالعمل این سازمان آزمونهای چشمی، در موارد بحرانی آزمون اولتراسونیک پیش بینی شده است. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله به بررسی وضعیت کپسولهای CNG کشور پرداخته شده و عیوب محتمل در کپسولهای CNG مستعمل بررسی شده است همچنین بازرسی دوره ای مرسوم برای کپسولهای CNG در داخل و خارج کشور با هم مقایسه گردیده اند. نتایج بیانگر این است که آزمونهای پیشنهادی سازمان ملی استاندارد برای برآورد الزامات ایمنی کپسولها کافی می باشد. ولی از آنجایی که نزدیک به 25% کپسولهای مورد استفاده در کشور را مخازن غیر استاندارد تشکیل می دهند پیشنهاد می شود دوره بازرسی از 36 ماه کاهش یابد.
    کلیدواژگان: کپسولهای CNG، بازرسی فنی مخازن تحت فشار، آزمون اولتراسونیک، آزمون هیدرواستاتیک
  • امیر موافقی*، نورالدین محمدزاده، عفت یاحقی، جهانگیر نکویی، پیمان رستمی، غلامرضا مرادی صفحات 32-37
    بازرسی لوله های انتقال نفت و گاز و مواد شیمیایی، از مهمترین مشکلات در صنعت انتقال مواد است. عدم تشخیص خوردگی ها در این لوله ها، منجر به بروز حوادثی می شود که خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری دارد. با توجه به زیر بار بودن این لوله ها نیاز به آزمون هایی است که بدون هر گونه تخریب بتوان به مقدار و محل خوردگی لوله دست پیدا کرد. یکی از این آزمون های غیر مخرب که در این امر استفاده می شود، پرتونگاری صنعتی است. در این روش صفحه حساس که اطلاعات را ثبت می کند بدور لوله بسته شده و با تابش اشعه ایکس یا گاما به لوله اطلاعات درونی و خوردگی های آن روی صفحه حساس ثبت می شود. به علت پراکندگی، تصاویر حاصل نیاز به پردازش دارند تا نواحی عیوب و خوردگی در آنها واضح تر شود. مفسرین و متخصصین تصاویر پرتونگاری برای تشخیص نواحی عیوب به تصاویری با کیفیت و کنتراست بهتر نیاز دارند. الگوریتم های پردازش تصویر می توانند در این امر کمک کنند. الگوریتم موجک مختلط تصویر را به مولفه های مختلف فاز و دامنه تجزیه کرده و حذف بعضی از این مولفه ها می تواند بر بهبود کنتراست تصویر موثر باشد. در این تحقیق از روش موجک مختلط برای حذف زمینه و وضوح تصاویر استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که این روش کارایی قابل قبولی در بهبود کنتراست تصاویر پرتونگاری در نواحی خوردگی لوله های حاوی آمونیاک داشته و ارزیابی متخصصین پرتونگاری صنعتی نیز بهبود تصاوبر را با درصد بالایی تائید می کند.
    کلیدواژگان: پرتونگاری صنعتی، روش موجک مختلط، خوردگی، لوله های آمونیاک
  • فریدون میانجی*، اسد باباخانی، عبدالله دادخواه، سمانه برادران صفحات 38-41

    عیب یابی به روش فراآوایی بر روی دو سر انتهائی لوله ها یا لبه قطعات کاری بسیار دشوار است که این مشکل در روش خودکار در بیشتر تجهیزات ساخته شده به وسیله شرکت های شناخته شده جهانی ناممکن اعلام می گردد. معمولا بازه ای ده تا بیست سانتیمتری از هر سر قطعه به وسیله سازنده ها بیرون از محدوده آزمون اعلام شده وکاربر دستگاه ناچار از یافتن راهکاری برای رهایی از این کاستی می باشد. مهمترین دلیل این وضعیت هندسه قرارگیری نگاهدارنده پروب ها بر روی بدنه قطعه در زمان انجام آزمون است. از آنجائی که مجموعه ای از پروب های کاوشگر به کمک یک محفظه بسیار بزرگتر از ابعاد پروب بر روی قطعه حرکت داده می شوند، این امکان وجود ندارد که در زمان صفر آزمون (لحظه آغاز آزمون از یک انتها)، همه پروب های کاوشکر بتوانند امواج خود را بر روی لبه قطعه بفرستند. این کار حتی در آزمون دستی نیز ناممکن است و نمی توان در جهت همسو با جهت جاروب قطعه پروب را بگونه ای بر لبه قطع نشانید که امواج فراآوایی گسیل شده از آن بتوانند درست از لبه بدرون قطعه نفوذ نمایند. یکی از راهکارهای ممکن برای حل این مشکل بکارگیری روش غوطه وری است که در آن پروب و قطعه هر دو در کوپلانت قرار داده می شوند. این راه حل بدلیل نیاز به واردکردن قطعه یا لوله در مخزن کوپلانت روشی نسبتا زمانبر برای آزمون خودکار قطعات بزرگ است. همچنین، آزمون خودکار بر پایه غوطه وری کامل پیچیده و پرهزینه می باشد.

    کلیدواژگان: آزمون خودکار، فراصوتی، غوطه وری، کوپلانت
  • تیمور حیدری، سید حسین (حسام الدین) صادقی* صفحات 42-48
    آشکارسازی و اندازه گیری ترک های ناشی از خستگی در سطوح ساختارهای فلزی از کاربرد های مهم آزمونهای غیرمخرب می باشد. یکی از روش های غیر مخرب برای این منظور، روش جریان گردابی می باشد. در این روش با استفاده از یک سیم پیچ حامل جریان متناوب در سطح قطعه جریان گردابی ایجاد می گردد. وجود ترک باعث به هم خوردن توزیع این جریان و در نتیجه تغییر امپدانس سیم پیچ می گردد. تخمین شکل و ابعاد ترک از روی تغییرات امپدانس سیم پیچ که یک مساله معکوس نامیده می شود برای تخمین عمرقطعه و استفاده بهینه از آن مهم می باشد. در این مقاله، یک مدل معکوس سازی مبتنی بر شناسایی پدیده و الگوریتم بهینه سازی ازدحام جمعیت جهت تشخیص شکل و عمق ترک ها از روی تغییرات امپدانس سیم پیچ ارائه می گردد. نتایج بدست آمده از تخمین شکل ترک ها از روی داده های اندازه گیری نشان می دهد که مدل پیشنهادی در تشخیص شکل و عمق ترک ها از دقت بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: آزمونهای غیرمخرب، جریان گردابی، بهینه سازی ازدحام جمعیت، معکوس سازی
  • مجتبی جواهری، مجید عباسی*، سید محمد علی بوترابی، نیما عزیزی صفحات 49-57
    در این تحقیق از آزمون غیرمخرب جریان گردابی برای ارزیابی میزان آستنیت باقیمانده در ریزساختار و سختی گلوله های آسیا ‏از جنس چدن پر کروم استفاده شد. به این منظور نمونه هایی از گلوله چدن آلیاژی با ترکیب اسمی 30 درصد وزنی کروم و 3 ‏درصد وزنی کربن و با قطر 40 میلیمتر پس از ریخته گری در ماسه انتخاب شدند. برای دستیابی به سختی و میزان آستنیت ‏باقیمانده متفاوت، گلوله ها تحت سیکل های متفاوت عملیات حرارتی شامل دماهای مختلف آستنیت زایی و برگشت قرار گرفتند. ‏مطالعات ریزساختاری توسط میکروسکوپ های نوری و الکترونی روبشی، ‏XRD‏ و سختی سنجی به روش ویکرز انجام شد. در ‏ادامه با استفاده از یک دستگاه جریان گردابی، ریزساختار گلوله ها در فرکانس های مختلف 50 تا ‏kHz‏ 200 مورد ارزیابی قرار ‏گرفتند. نتایج نشان داد که با استفاده از روش جریان گردابی می توان ریزساختارهای مختلف گلوله ها با مقادیر متفاوت از ‏آستنیت باقیمانده و سختی را به صورت غیرمخرب و سریع، شناسایی و تفکیک کرد. به این منظور، بازرسی جریان گردابی در ‏فرکانس ‏kHz‏ 150 با استفاده از شاخص امپدانس به عنوان روش ارزیابی غیرمخرب انتخاب شده است. این شاخص با افزایش ‏میزان آستنیت باقیمانده، کاهش می یابد.‏
    کلیدواژگان: ارزیابی غیرمخرب، جریان گردابی، چدن پرکروم، گلوله های آسیا، آستنیت باقیمانده
  • بهاره جمشیدی* صفحات 58-65
    آفت کش ها یا سموم شیمیایی که برای کنترل آفت ها و بیماری های گیاهی استفاده می شوند، اگر چه سبب افزایش کارایی تولید محصول هستند، می توانند محیط زیست و مواد غذایی را آلوده کنند. استفاده بیش از حد و نادرست آفت کش ها در طول تولید، عدم توجه به دوره کارنس سموم، برداشت زودهنگام محصولات سم پاشی شده و ارائه آنها به بازار، و فروش این محصولات بلافاصله یا در مدت زمان کوتاهی پس از سم پاشی، منجر به افزایش باقی مانده سموم در آنها از حد مجاز می شود که مخاطرات جدی برای سلامت و ایمنی مصرف کننده در پی دارد. به منظور حفظ سلامت عمومی، شناسایی و تعیین آلودگی محصولات کشاورزی (به ویژه میوه ها و سبزی ها) به سموم آفت کش بسیار ضروری است. در حال حاضر برای اندازه گیری غلظت باقی مانده سموم، از روش های مخرب مختلفی استفاده می شود که بسیار پرهزینه و زمان بر هستند و نیاز به نیروی متخصص و آموزش دیده و آزمایشگاه های پیشرفته دارند. بنابراین، توسعه یک روش غیرمخرب سریع، ساده، کم هزینه، ناآلاینده و قابل اعتماد به منظور تشخیص باقی مانده سموم آفت کش بسیار ضروری است. در این مقاله، ضمن ارائه پیشرفت های نوین در فناوری آزمون غیرمخرب که می توانند برای شناسایی سریع محصول آلوده به سموم شیمیایی استفاده شوند، به معرفی سامانه نوین و قابل حمل طراحی شده برای این منظور مبتنی بر روش اپتیکی اسپکتروسکوپی فروسرخ نزدیک پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: اسپکتروسکوپی، باقی مانده سم، تصویربرداری ابرطیفی، فناوری آزمون غیرمخرب، فروسرخ نزدیک
|
  • Naser Rastkhah * Pages 7-9
  • Mirmajid Ghaemi * Pages 10-13
  • Jalal Javaheri Pour * Pages 14-18
  • Ali Chehrghani *, Fatemeh Fotovat Eskandari, Mehdi Hallajan, Mohammad Javad Torkamani, Seyed Hasan Nabavi Pages 19-25

    Digital shearography is widely used as a nondestructive inspection method in detection of subsurface defects and strain measurement in experimental mechanics. In addition, full field measurement and low vibration isolation requirements cause to higher application of this method in quality control applications. In this paper, the application of digital shearography in inspection of metallic samples has been studied. The subsurface defects of aluminum samples have been investigated by using a proper setup of digital shearography. The thickness of samples is 3mm and 5mm and the shear size in experiments is equal to 4mm. The samples are irradiated by a 660nm diode laser and recorded shearograms before and after thermal load have been analyzed by means of appropriate software. The results showed that, the diameter to depth ratio of defects employs important role in detectability of subsurface defects. By using this method, the minimum detectable diameter of defect is 2.5 times of its depth.

    Keywords: optical methods, laser shearography, metallic samples, finite element modeling
  • Mehdi Eskandarzade *, Ali Kalaki Pages 26-31
    Considering day to day increase in the cost of the gasoline for Iranian customers; the interested for using dual fuel automobiles are increasing. It is common using steel CNG vessels in Iranian dual fuel cars. Nowadays; there are millions of CNG vessels with more than 10 years of commissioning time in Iran. Recently, periodic inspection regulations are issued by the Iranian Standard bureau which is mandatory for taxi services. In this regulation, visual inspections are considered and it is recommended using ultrasonic inspections and/or hydraulic tests for critical vessels. Because of the importance of the topic for the safety of the citizens, this paper dedicated to investigate the statistics of the CNG vessels and their most common defects in country. In addition, the periodic inspection procedure of the Iranian regulations is compared with international counterparts. According to the discussion, inspection measures which considered by the Iranian standard bureau are enough and useful for standard CNG vessels; however, more than 25% of all CNG vessels in Iran are manufactured in nonstandard manners and they need more inspection measures. It seems that reducing of the inspection period from 36 months to 24 months will be of value.
    Keywords: CNG vessels, vehicles, corrosion, Inspection
  • Amir Movafeghi *, Nouroddin Mohammadzadeh, Effat Yahaghi, Jahangir Nekoui, Peyman Rostami, Gholamreza Moradi Pages 32-37
    Inspection of oil and gas and chemical materials pipelines is one of the most important problems in the material transfer industry. Lack of corrosion detection in these pipes causes irreparable human and financial accidents. Due to the under loading of these pipes, kind of tests are needed that can be achieved to location of corrosion without any damage to the tube. One of these destructive tests is industrial radiography, which is used in this case. In this method, the sensitive plate is closed around the tube and transmitted X-rays or gamma-ray and the location of corrosion are recorded the sensitive plate. Due to the scattering, the resulted images need to be processed in order to clear the areas of defect and corrosion regions. Interpreter and radiographers need images with better quality and contrast to detect areas of defects. Image processing algorithms can help. The complex wavelet algorithm, using image decomposition into various phase and domain components and removing some of these components, can be effective in improving image contrast. In this research, the complex wavelet method was used to remove the background and clarity of images. The results show that this method has acceptable performance in improving the contrast of radiographic images in corrosion areas of ammonia tubes. And the evaluation of industrial radiography also confirms the improvement of images with a high percentage.
    Keywords: Industrial Radiography, Complex Wavelet Method, corrosion, Ammonia Tubes
  • Fereidoon Mianji *, Asad Babakhani, Abdollah Dadkhah, Samaneh Baradaran Pages 38-41

    Most of automatic ultrasonic testing (AUT) systems are unable of testing of the two ends of parts so that usually 10 cm of pipe-ends remain untested. The main reason for this limitation is the geometry of the probe holder with respect to the part during the test. When several probes are positioned in different directions inside a probe holder, the waves emitted by all probes cannot enter the part from its edge. This is a serious challenge even in manual UT: a probe cannot test the very beginning area of a pipe or part in the same direction of its scanning direction. One solution for this obstacle is application of the full immersion method. However, in testing of relatively big parts, this reduces the overall testing speed of AUT. This article presents the experience of authors in developing a simpler and faster contact-based immersion technique that efficiently tackles the issue.

    Keywords: Ultrasonic testing, automatic testing, immersion method, couplant
  • Teymour Heidari, Seyed Hosein Sadeghi * Pages 42-48
    The use of Eddy Current (EC) technique has proved to be a viable means for crack detection and sizing in metals. In this technique, a crack is evaluated from the observation of probe impedance changes due to the interaction between induced current in a metal and the crack. Since the growth of fatigue crack in metals is a stochastic process, the cracks do not have a constant predetermined shape. Detection and Sizing of the cracks from probe signals witch called inverse problem is important for predicting the life of the workpiece. In this paper, an inverse algorithm based on the particle swarm optimization (PSO) technique is proposed for predicting the crack depth profile from EC probe signals. The validity of the proposed algorithm is demonstrated by comparing the actual and reconstructed depth profiles from measurement EC probe signals. In this paper, an inverse algorithm based on the particle swarm optimization (PSO) technique is proposed for predicting the crack depth profile from EC probe signals. The validity of the proposed algorithm is demonstrated by comparing the actual and reconstructed depth profiles from measurement EC probe signals.
    Keywords: Nondestructive testing, Eddy current, Inverse algorithm, Particle Swarm Optimization
  • Mojtaba Javahery, Majid Abbasi *, Seyed Mohammad Ali Boutorabi, Nima Azizi Pages 49-57
    In this paper, the eddy current nondestructive testing method was presented to evaluate the residual ‎austenite in the microstructure and hardness of high chromium cast iron mill balls. For this purpose, some ‎‎40 mm high alloy cast iron balls with 30 wt.% Cr and 3 wt.% C nominal composition were selected after ‎sand casting process. To achieve the different hardness and different residual austenite contents in the ‎microstructure, the balls were heat treated at different austenitzing and tempering temperatures. The ‎microstructural studies using by optical and scanning electron microscopies, XRD and Vickers hardness ‎were performed on the samples. Then, the microstructures of the samples were evaluated using an eddy ‎current device at 50 to 200 kHz frequencies. The result showed that, using the eddy current method, ‎different microstructures of the balls with different values of residual austenite and hardness can be ‎identified and separated, rapidly and nondestructively. To the purpose, the eddy current inspection at 150 ‎kHz frequency is selected using the impedance index as a non-destructive evaluation method. This index ‎decreases with increasing residual austenite content.‎
    Keywords: Non-Destructive Evaluation, Eddy current, High Chromium Cast Iron, Mill Balls, Residual Austenite
  • Bahareh Jamshidi * Pages 58-65
    Although pesticides which are used to control plant pests and diseases increase the productivity, they have the potential to contaminate the environment and foods. By using pesticides excessively or incorrectly during production, ignoring the degradation period of pesticides and early harvesting, transferring to the market and selling the products immediately or a few days after spraying, the pesticides residue will exceed the maximum residue limits, thus indicating a potential risk to consumer health and safety. To ensure public health, it is essential to detect and determine pesticides contamination of agricultural products especially fruits and vegetables. Currently, several different destructive technologies are used to determine the concentration of pesticides residue which are destructive, have a highly time-consuming sample preparation, are very expensive, and require well-trained personnel and advanced laboratories. Therefore, development of a non-destructive, fast, simple, low-cost, environmentally friendly and reliable detection technique of pesticides residue is imperative. In this paper, some advances in non-destructive testing technology which can use for rapid detection of pesticides-contaminated product are presented and a novel portable system designed based on visible/near-infrared spectroscopy is introduced for this end.
    Keywords: Hyperspectral Imaging, NDT Technology, NIR, Pesticide Residue, Spectroscopy