فهرست مطالب

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال سیزدهم شماره 2 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/05/15
  • تعداد عناوین: 16
|
  • شادمان اکبری *، اکبر اعتباریان خوراسگانی، مجتبی شاهنوشی صفحات 9-26

    یکی از روندهای بسیار شگفتی که در سازمان های امروزی در حال شکل گیری است، قدرتمندسازی یا مشارکت در قدرت است. برچسب های این روند مدیریت مشارکتی، تصمیم گیری مشارکتی و تفویض است. هر نامی که به این روند گذاشته شود در ماهیت فراگرد آن تفاوتی ایجاد نمی کند. ماهیت این روند عدم تمرکز در قدرت است.هدف پژوهش بررسی الگوی تلطیف روابط قدرت در سازمان های دولتی ایران است. تلطیف به معنی اعمال قدرت نرم و باورپذیرتر نمودن قدرت می باشد. پژوهش با سه روش مختلف به این موضوع پرداخته است سه روش شامل: مصاحبه، دلفی و پیمایشی است. جامعه آماری به ترتیب اساتید دانشگاهی، خبرگان و کارکنان رسمی و پیمانی سازمان های دولتی ایران است. همچنین روش نمونه گیری به ترتیب نمونه گیری هدفمند، مبتنی فازی و تصادفی است. برای آنالیزهای آماری پژوهش از نرم افزارهای Lisrel و Amus و SPSS استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد از بین 4 بعد تلطیف روابط قدرت (عوامل مربوط به مهارت های ارتباطی مدیران، حمایت عاطفی از کارکنان، مدیریت ارزش ها و باورهای سازمانی، اخلاق و معنوی سازی محیط کار)، مهارت های ارتباطی مدیران با ضریب استاندارد 97/0 و آماره تی (19/26) در رتبه اول و عوامل اخلاق و معنوی سازی محیط کار با ضریب استاندارد 84/0 و آماره تی 68/20 در رتبه چهارم قرار گرفت.

    کلیدواژگان: تلطیف روابط قدرت، مهارت های ارتباطی، حمایت عاطفی
  • فرشاد بزرگی *، مجید جهانگیرفرد صفحات 27-41

    هدف این تحقیق شناسایی مولفه ها و شاخص های رهبری کوانتومی و بررسی شکاف عملکرد رهبری موجود و مطلوب در دانشگاه های دولتی بود. روش تحقیق ترکیبی (کیفی و کمی) و از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی بودند که بر اساس اصل اشباع نظری 17 نفر با روش نمونه گیری هدفمند و جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران و معاونان دانشگاه های دولتی بودند که بر اساس فرمول کوکران 140 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS با روش تحلیل عاملی و آزمون تی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که هفت عامل شامل دیدن کوانتومی، تفکر کوانتومی، احساس کوانتومی، دانش کوانتومی، عمل کوانتومی، اعتماد کوانتومی و وجود کوانتومی به عنوان مولفه ها و شاخص های رهبری کوانتومی شناسایی شدند که بار عاملی همه آنها بالاتر از 7/0 بود. همچنین بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب رهبری کوانتومی در دانشگاه های دولتی تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<p).

    کلیدواژگان: رهبری کوانتومی، دانشگاه های دولتی، مدیران و معاونان
  • هادی ترشیزی فاروجی * _مهدی زیرک_حسین مومنی مهمویی_علی حسین زاده صفحات 43-67

    این پژوهش بر اساس یک مدل جامع و متمرکز، به بررسی وضعیت رهبری توزیعی و مولفه های آن در دانشگاه فردوسی مشهد می پردازد. این‎ ‎پژوهش‎ ‎بر‎ ‎حسب‎ ‎هدف‎ ‎توسعه ای-کاربردی،‎ ‎براساس‎ ‎شیوه‎ های‎ ‎گردآوری‎ ‎داده ها‎ ‎توصیفی‎ ‎از‎ ‎نوع پیمایشی، و بر ‏مبنای ماهیت داده ها پژوهشی آمیخته (کیفی- کمی) به شمار می آید. نمونه منتخب از بین اساتید (عضو هیئت علمی و حق التدریس) و ‏کارکنانی انتخاب می شوند. برای سنجش روایی پژوهش پرسشنامه در اختیار 30 نفر از خبرگان دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت، که خبرگان پایایی صوری پرسشنامه را مورد تایید قرار دادند. همچنین برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای این منظور پرسشنامه در اختیار 30 نفر از جامعه آماری بخش کمی قرار گرفت که با توجه به ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده پایایی پرسشنامه مورد تایید است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که فرهنگ سازمانی، تصمیم گیری مشارکتی، توسعه کارگروهی، جو اخلاقی، ماموریت چشم انداز و اهداف، اعتماد، حمایت همه جانبه و بهبود قابلیت رهبری از عوامل تاثیر گذار بر مدل رهبری توزیعی در نظام آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد می باشد

    کلیدواژگان: رهبری توزیعی، نظام آموزش عالی، دانشگاه فردوسی مشهد
  • عزت خبازی * _پریناز بنیسی صفحات 69-86

    هدف این تحقیق تدوین الگوی هویت دانش آموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی در دانش آموزان دوره اول متوسطه برای ارائه الگوی مناسب بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش محتوای کتب درسی علوم اجتماعی پایه هفتم، هشتم و نهم و خبرگان حوزه تعلیم و تربیت بودند که با توجه به اصل اشباع نظری تعداد 9 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل روش های فیش برداری و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و اعتبار داده ها و یافته ها با روش های بازبینی مشارکت کنندگان و بررسی خبرگان تایید شد. همچنین داده ها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مولفه های تشکیل دهنده هویت شامل جامعه و روابط اجتماعی، خانواده و والدین، وسایل ارتباط جمعی، سن، مدرسه، نظام آموزشی، آینده شغلی، شخصیت فرد و معلمان بودند. علاوه بر آن بر اساس مولفه های مذکور الگوی مناسب هویت دانش آموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی علوم اجتماعی در دانش آموزان دوره اول متوسطه طراحی شد.

    کلیدواژگان: الگوی هویت، دانش آموزان، طراحی محتوای کتب درسی
  • محمد خوب چهره *، احمد اکبری، هادی پورشافعی، مسلم چرابین صفحات 87-110

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مولفه های آموزش و پرورش استاندارد، از نظر خبرگان آموزشی انجام گرفت. روش تحقیق آمیخته و نوع تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. داده ها به صورت مصاحبه و میدانی گردآوری گردید. جامعه آماری کارشناسان و خبرگان در حوزه آموزش و پرورش بودند در بخش کیفی با رویکرد نمونه گیری هدفمند گلوله برفی، تعداد 21 نفر جهت مصاحبه در بخش کمی برای گردآوری داده های مورد نیاز، تعداد 260 نفر از خبرگان و کارشناسان در حوزه آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 97-96 به روش نمونه گیری خوشه ای سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردید. برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازه گیری نیز از آلفای کرونباخ، روایی محتوایی و همزمان استفاده شد. برای تحلیل داده های کیفی از روش داده بنیاد و برای داده های کمی از شاخص های توصیفی، آزمون فریدمن نرم افزار SPSS21 استفاده شد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که آموزش و پرورش دارای سه بعد بنیادی، ساختاری و فرایندی است. همچنین مولفه های آموزش و پرورش استاندارد مطالعه حاضر مشتمل بر 27 مولفه به روش کدگذاری به دست آمد.

    کلیدواژگان: آموزش و پرورش، استاندارد سازی، آموزش و پرورش استاندارد
  • محمود رحمانی *، سیداحمد هاشمی، مهدی باقری صفحات 111-128

    هدف تحقیق حاضر تبیین الگوی شایستگی مدیران بر پایه رفتار کارآفرینانه و اعتماد سازمانی مدیران آموزشی بود. روش مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی منابع، اسناد، کتب و مقالات و در بخش کمی اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان فارس به تعداد 310 نفر بودند که تعداد 185 نفر آنان با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شایستگی مدیران و پرسشنامه های استانداردشده رفتار کارآفرینانه و اعتماد سازمانی بودند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظر متخصصان تایید و پایایی پرسشنامه های شایستگی مدیران، رفتار کارآفرینانه و اعتماد سازمان با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 87/0 و 79/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد شایستگی مدیران هشت مولفه مهارت های ارتباطی، تصمیم گیری، ارتباطات کاری، مهارت های رهبری، مهارت های حرفه ای، بکارگیری قابلیت های مثبت خود و دیگران، توسعه فعالیت های تیمی و تشویق، تغییر و نوآوری داشت، برازش مدل مناسب بود و شایستگی مدیران از طریق مولفه های مذکور بر رفتارهای کارآفرینانه و اعتماد سازمانی تاثیر مثبت و معنادار داشتند (05/0>P). بنابراین برای بهبود رفتارهای کارآفرینانه و اعتماد سازمانی باید مولفه های شایستگی مدیران را از طریق کارگاه های آموزشی ارتقاء بخشید.

    کلیدواژگان: شایستگی مدیران، رفتار کارآفرینانه، اعتماد سازمانی
  • لطف الله سمندری *، محمدرضا کرمی پور، رسول داودی، نقی کمالی صفحات 129-148

    این پژوهش با هدف «ارائه مدلی برای نظام تربیت معلم ایران براساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش» در نظر گرفته شد. روش پژوهش؛ از نظر هدف ترکیبی از مدل های کاربردی و توسعه ای است. از نظر جمع آوری داده ها نیز، دارای رویکرد آمیخته (کیفی - کمی) است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی شامل جدول و نمودار فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده(AVE)، ماتریس جذر AVE، آزمون کولموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی (کومو، بارتلت)، تحلیل عاملی تاییدی، رتبه بندی فریدمن و t تک نمونه ای از طریق نرم افزارهای آماری 21SPSS-v، Smart-PLS، Lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: عوامل تشکیل دهنده نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد فلسفه تربیت با 5 مولفه، اهداف با 5 مولفه، برنامه درسی با 6 مولفه، ساختار سازمانی با 6 مولفه و ارزشیابی کیفیت آموزش با 7 مولفه می باشد.
    عوامل اثر گذاربر نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد سیاست های کلان اداری کشور با 3 مولفه و برنامه ریزی استراتژیک وزارت عتف و آ.پ با 4 مولفه و مدیریت حرفه ای با 5 مولفه می باشد.

    کلیدواژگان: نظام تربیت معلم، عوامل تشکیل دهنده، عوامل اثر گذار
  • الهه علیپور * صفحات 149-156

    هدف پژوهش ارائه مدل بازگشت سرمایه در آموزش عالی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و مدیران آموزش عالی و در بخش کمی کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (16000 نفر) بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع نظری 10 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی با توجه به فرمول کوکران 540 نفر بودند که با روش نمونه ای طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبه خبرگان تایید و پایایی آن با روش پایایی بین دو کدگذار %1/75 و روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. داده ها با روش تحلیل محتوا، مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل بازگشت سرمایه در آموزش عالی شامل ارزشیابی، جمع آوری داده، تاثیر برنامه، تبدیل داده به ارزش پولی، محاسبه نرخ بازگشت، شناسایی مزایا و گزارش نویسی بود. همچنین مدل بازگشت سرمایه در آموزش عالی برازش مناسبی داشت و میانگین مشاهده شده بازگشت سرمایه در آموزش عالی، راهبردها، بسترها و عوامل مداخله گر در وضعیت مطلوبی قرار داشتند.

    کلیدواژگان: مدل، بازگشت سرمایه، آموزش عالی
  • محمدحسین غلامی نوقاب * _هادی پورشافعی_بدری شاه طالبی حسین آبادی صفحات 167-181

    هدف مطالعه حاضر بررسی مولفه های موثر بر رشد حرفه ای معلمان بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ترکیبی (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی مدیران و مسئولان آموزش و پروش کشور ایران بودند. برای نمونه گیری در بخش کیفی 15 نفر با روش در دسترس و در بخش کمی 600 نفر با روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه 85 آیتمی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و خبرگان دانشگاهی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و به روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر رشد حرفه ای معلمان دارای 85 شاخص و پنج مولفه دانش، نگرش و ارزش، مهارت، توانایی و ویژگی های شخصیتی بود و مولفه های مذکور به طور معناداری توانستند 19/85 درصد از رشد حرفه ای معلمان را تبیین نمایند. بنابراین پیشنهاد می شود برنامه ریزان نظام آموزش و پرورش برای بهبود رشد حرفه ای معلمان مولفه های فوق را بهبود بخشند.

    کلیدواژگان: رشد حرفه ای، معلمان، نظام آموزش و پرورش
  • غلامرضا قجاوند * _علی رشیدپور_آذر قلی زاده_رضا ابراهیم زاده دستجردی صفحات 183-198

    هدف این تحقیق شناسایی و ارائه مدل سنجش نیازهای فرهنگی دانشجویان بود. روش مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان و در بخش کمی کلیه دانشجویان روزانه دانشگاه صنعتی اصفهان (9175 نفر) در سال تحصیلی 98-1397 بودند. در بخش کیفی 26 نفر با توجه به اصل اشباع نظری با روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی 384 نفر بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ای انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی با روش مصاحبه فردی عمیق (بدون ساختار) و در بخش کمی با روش پرسشنامه محقق ساخته نیازهای فرهنگی دانشجویان (163 گویه ای) جمع آوری شدند. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه با روش تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. داده ها با روش های تحلیل محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که 910 نیاز فرهنگی در قالب 48 طبقه و 17 خوشه شناسایی شد. بار عاملی همه خوشه ها یا عامل ها بالاتر از 5/0 و مدل برازش مناسبی داشت.

    کلیدواژگان: نیازهای فرهنگی، دانشجویان، شناسایی و ارائه مدل
  • علیرضا قربانی *، قنبر امیرنژاد صفحات 199-216

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش بر بهره وری کارکنان بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پژوهش میدانی بود. جامعه پژوهش کارکنان ستادی شامل سرپرستان، روسا و مدیران شرکت ملی حفاری ایران به تعداد 4280 نفر بودند که از میان آنان تعداد 400 نفر بر اساس فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش (رهنورد و محمدی، 1388) و بهره وری (میرکاظمی و همکاران، 1396) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و همگرای ابزارها تایید و پایایی پرسشنامه های مدیریت دانش و بهره وری با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 921/0 و 850/0 محاسبه شد. داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که مدیریت دانش و زیرسیستم های مدیریت دانش یعنی توسعه منابع انسانی، جهت گیری دانایی محور، فرهنگ مشارکتی، زیرساخت سیستم اطلاعاتی، ارزیابی و انتقال دانش، الگوگیری و درگیری افراد بر بهره وری کارکنان تاثیر مثبت و معنادار داشتند (05/0>P). بنابراین برای افزایش بهره وری کارکنان می توان میزان مدیریت دانش آنان ارتقاء بخشید.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، بهره وری، کارکنان
  • رضا محمدزاده اول * _فردوس یادگاری_علی اصغر شریفی صفحات 217-232

    این پژوهش با هدف بررسی مولفه های موثر بر عدالت آموزشی در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. مطالعه حاضر کاربردی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اساتید و در بخش کمی اساتید و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران بودند. در بخش کیفی بر اساس اصل اشباع نظری 20 نفر با روش نمونه گیری در دسترس و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 300 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری، محتوایی و سازه آن تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. داده ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی به کمک نرم افزار SPSS-19 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عدالت آموزشی در سیزده بعد و سه مولفه ساختاری (شامل شش بعد اهداف و برنامه های آموزشی، سبک های مدیریت و رهبری، ساختار دانشگاه، فرهنگ حاکم بر دانشگاه، روش ها و فرایندهای اجرایی و توجه به روش های یادگیری)، رفتاری (شامل سه بعد نیازها و ارزش های فردی، انگیزش و نگرش و الزامات و مهارت های فردی) و زمینه ای (شامل چهار بعد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، نابرابری در اجرای قوانین آموزشی و روش ها و فرایندها) شناسایی شد.

    کلیدواژگان: عدالت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، اساتید و دانشجویان
  • راحله معماری، فاطمه احمدبیگی * صفحات 233-247

    مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر راهبردهای حل مساله در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی از دیدگاه معلمان و مدیران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی زمینه یابی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان و مدیران مدارس دخترانه دوره دوم ابتدایی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برای معلمان 100 نفر و برای مدیران 60 نفر برآورد شد. نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و علاوه بر پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی به پرسشنامه محقق ساخته (40 سوالی) پاسخ دادند. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. داده ها با روش آزمون تی و با نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین نظر معلمان و مدیران از نظر نقش راهبردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر راهبردهای حل مساله و مولفه های آن شامل اعتماد به حل مساله، سبک گرایش- اجتناب و کنترل شخصی تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<p). بنابراین، معلمان و مدیران درباره نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر راهبردهای حل مساله در دانش آموزان دختر اتفاق نظر دارند.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهبردهای حل مساله، معلمان و مدیران
  • مریم نادرزاده گوارشگی * صفحات 249-266

    پژوهش حاضر در سال 1397 باهدف طراحی مدل ارزیابی عملکرد گروه های آموزش پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با رویکرد آمیخته (کیفی وکمی) انجام شد. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته با 35 مولفه استفاده گردید که مولفه های آن بر اساس مطالعه دلفی، مطالعات پیشین و اخذ نظر خبرگان شناسایی شدند. با توجه به ادبیات موضوع ، مولفه های ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابعاد 6 گانه (عوامل فردی، عوامل مرتبط با نقش، عوامل درون گروهی، عوامل سازمانی، عوامل خارج از سازمان، عوامل کارآمدی و کارایی روش ها) دسته بندی گردید. مدل پیشنهادی ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته تبیین شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه و روایی سازه از طریق تحلیل عامل اکتشافی تاییدی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحلیل عامل اکتشافی-تاییدی نشان داد که مولفه های ذکر شده به خوبی مدل ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی را تبیین می کنند. همچنین یافته های بخش کمی، مهمترین مولفه-های ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی مشهد را ارتباطات درون گروهی، ساختار سازمانی، توانمندسازی پرسنل، تفکر راهبردی سازمانی و قدرت یادگیری نشان داد.

    کلیدواژگان: مدل ارزیابی عملکرد، گروه های آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی
  • حسن نادعلی پورپلکی *، فریبا کریمی، محمدعلی نادی صفحات 267-284

    هدف تحقیق حاضر تبیین شرایط زمینه ای در راستای توسعه کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایران بود. این پژوهش جزء پژوهش های کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل صاحب نظران حوزه کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی ایران بودند که مجموعا 24 نفر بر اساس اصل اشباع نظری با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته گرد آوری شد. روایی داده ها با روش روایی درونی و روایی بیرونی و پایایی داده ها و یافته ها با روش های همکار پژوهشی و ناظر بیرونی تایید شد. داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عواملی مانند استعدادهای بالقوه با زیرمقوله های صلاحیت های شخصی و صلاحیت های گروهی، خط مشی های عمومی با زیرمقوله های رسمی سازی ها و رویه های کارآفرینان و سرمایه گذاری مادی و معنوی با زیرمقوله های سرمایه های اجتماعی و سرمایه های مالی به عنوان عوامل زمینه ای توسعه کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی شناسایی شدند. در نهایت، مولفه ها و عناصر شناسایی شده جهت کاربرد در الگوی نهایی توسعه کارآفرینی اجتماعی بکار برده شد.

    کلیدواژگان: شرایط زمینه ای، کارآفرینی اجتماعی، آموزش عالی
  • ابراهیم نظری *، بدری شاه طالبی حسین آبادی، اکبر اعتباریان خوراسگانی صفحات 285-302

    مطالعه حاضر با هدف شناسایی مولفه های امنیت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارائه مدلی جهت ارتقای آن انجام شد. این مطالعه آمیخته یعنی کیفی و کمی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی اساتید هیات علمی دانشگاه جامع آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 بودند. در بخش کیفی بر اساس اصل اشباع نظری 28 نفر با روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 387 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی و روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان تایید و پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS با روش تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که در امنیت سازمانی شرایط علی شامل عوامل درون سازمانی و برون سازمانی، عوامل زمینه ای شامل قابلیت های فردی و قابلیت های سازمانی، عوامل مداخله گر شامل عوامل کلان و عوامل خرد، راهبردها شامل مدیریت حرفه ای، استراتژی ساختار متمایز، راهبردهای رقابتی و راهبردهای ایمنی و پیامدها شامل توسعه سازمانی و ارتقای سلامت انسانی بودند و بار عاملی همه آنها معنادار بود (001/0>p).

    کلیدواژگان: امنیت سازمانی، مدل، دانشگاه آزاد اسلامی