فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت توسعه و تحول
پیاپی 37 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سهیلا داروییان، ناصر میرسپاسی*، کرم الله دانش فر صفحات 1-12

    هدف این پژوهش شناخت مولفه های وضع موجود و مطلوب مدیریت استعداد و فاصله بین آنها و طراحی مدل و بهینه مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاه می باشد. مدیریت استعداد در حقیقت به عنوان تعهد یک سازمان به استخدام، به کارگیری، حفظ و بهبود با استعدادترین و ماهرترین نیروهای کار موجود در سازمان وایجاد زمینه توان تبدیل نیرو و استعداد بالقوه به بالفعل کارکنان در هر سطح سازمان است. که بهره مندی از آن موجب بهبود مدیریت هرچه بیشتر سرمایه های انسانی مستعد و تحول در سیستم عملکرد دانشگاه (مورد مطالعه این پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران) می گردد.دانشگاه به عنوان اهرم آموزش و انسان پروری یکی از مهم ترین بخش های کلیدی جامعه است بنابراین شناخت وضعیت مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاهی و طراحی مدل برای آن بسیار مهم می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدرسان دانشگاه با حجم نمونه 360 نفر (روش کوکران) بوده است. در این پژوهش محقق در راستای رسیدن به مدل مناسب مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاه ابتدا براساس ادبیات نظری، وضع مطلوب و موجود مدیریت استعداد را آسیب شناسی و فاصله میان آن  را شناسایی نمود. ابزارگردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بوده است. نتایج پژوهش نشان می دهد براساس سنجش مولفه های مدیریت استعداد بین وضع مطلوب و وضع موجود مدیریت استعداد فاصله وجود دارد، که یافته های پژوهش نشان می دهد که  مدیریت استعداد در ابعاد ساختاری با مولفه های شرایط استخدامی، جایگاه سرمایه انسانی متخصص، زیرساخت های علمی، زیرساخت های الکترونیک و فناوری، بعد زمینه ای با مولفه های بسترهای قانونی وحقوقی، شرایط فرهنگی، بعد محتوایی با مولفه های پذیرش و حمایت مدیران، پذیرش و حمایت مدرسین دارای آسیب و فاصله وضع موجود و مطلوب بیشتری نسبت به سایر مولفه های بررسی شده است. مدل  بهینه پژوهش حاضربراساس نظرات نخبگان و اساتید از طریق آزمون آماری طراحی شده و راهکارهایی نیز براساس نظرسنجی از اساتید و نخبگان برای بهبود مدیریت استعداد در دانشگاه ارائه گردیده است  که نتایج آن می تواند در راستای سیاست گذاری ها وتصمیمات مدیران در راستای ضرورت توجه بیشتر به مدیریت استعدادها، توسعه ،بهیود و تحول آن موثر باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، آسیب شناسی سازمانی، ابعاد ساختاری-زمینه ای- فرآیندی، مدل بهینه مدیریت استعداد
  • نرجس سادات نسبی*، سید رضاسیدجوادین، طهمورث حسن قلی پور، کامران باقری صفحات 13-24

    توسعه مسیر شغلی پرستاران به عنوان بازوی توانمند و جزء مهم نظام سلامت یکی از مهم ترین وظایف مدیریتی است که ارزش افزوده می آفریند. حال آنکه علی رغم اهمیت و تاثیر قابل توجهی که دارد به عنوان یکی از چالش های نظام سلامت ایران به شمار می رود. این مطالعه کیفی با هدف طراحی چارچوب مفهومی توسعه مسیر شغلی پرستاران بالین به مرحله اجرا در آمد. در این پژوهش از تحلیل محتوای کیفی و استقرایی برای تفسیر هدفمند نظرات 30 نفر از خبرگان مدیریتی و پرستاری مشارکت کننده که با ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمع آوری شده بودند، استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها منجر به استخراج و تعریف 243 مفهوم کلی، 8 زیرطبقه، 5 مقوله اصلی گردید. درنهایت چارچوب مفهومی توسعه مسیر شغلی به عنوان راهبردی جهت افزایش ماندگاری و رضایت شغلی پرستاران با محوریت حرفه پرستاری، برنامه ریزی مسیر شغلی و مدیریت مسیر شغلی به عنوان زیرساخت های اصلی طراحی گردید که البته پیاده سازی و اجرایی نمودن این چارچوب نیازمند سیاست گذاری و برنامه ریزی در سطح کلان و جلب همکاری چندجانبه و بین بخشی است.

    کلیدواژگان: توسعه مسیر شغلی، مدیریت مسیر شغلی، برنامه ریزی مسیر شغلی، پرستاری
  • جلال رضایی *، منصوره یاری، اسماعیل هداوندی، محمدحسین روزیهانی صفحات 25-34

    برای محیط همیشه در حال تغییر این دوران و تغییر در شیوه تعاملات شرکت ها با تامین کنندگان و مشتریان و پیچیدگی بازارها، کاهش دوره عمر محصولات و اهمیت یافتن زمان پاسخگویی به مشتریان، پیش بینی تقاضای محصول  عامل حیاتی برای رقابت پذیری سازمان ها می باشد. با پیش بینی دقیق الگوهای تقاضا، دولت و تولیدکنندگان  می توانند براساس میزان و جهت جریان آتی تولید، برنامه ریزی ها را سازماندهی کنند و زیرساخت بهتری در رشد صنعت مهیا سازند. با هدف ارائه یک  ابزار دقیق پیش بینی در صنعت فولاد، این مطالعه، به بهینه سازی شبکه عصبی ELM به کمک الگوریتم ژنتیک می پردازد. که در آن پارامترهای شبکه، از قبیل تعداد و توابع فعالسازی نورون ها در لایه مخفی، وزن های اتصالی بین ورودی ها و نورون های لایه مخفی، بایاس نورون های لایه مخفی و  (پارامتر تنظیم سازی)، به کمک الگوریتم ژنتیک تعیین می شود. برای پیش بینی تقاضا فولاد خام کشور، داده های  مرتبط با تولید و مصرف فولاد خام و محصولات فولادی کشور، بصورت ماهیانه و در بازه زمانی دی ماه 88 تا مرداد ماه 92 (جمعا 44 نمونه و 22 مشخصه) جمع آوری گردید. داده های دی ماه 88تا بهمن91 در آموزش شبکه و داده های مربوط به  اسفند91 تا مرداد 92 در آزمون شبکه استفاده شد. برای نشان دادن کارایی مدل پیش بینی کننده،مقایسه ی عملکرد از لحاظ دقت پیش بینی و سرعت یادگیری بین الگوریتم ELM بهینه شده باالگوریتم ELM و سایر شبکه های عصبی صورت گرفته است. معیارهای پیش بینی نشان دهنده ی عملکرد خوب ELM بهینه شده نسبت به سایر شبکه های عصبی می باشد. براساس آزمون های آماری و  خطاهای RMSE و MAPE نتایج نشان می دهد که دقت ELM به مراتب بهتر از سایر روش های شبکه عصبی است. به علاوه، مدل ELM دو بار سریعتر از شبکه های عصبی کلاسیک است. براساس یافته ها می توان به یقین گفت که بین الگوریتم های مورد بررسی، ELM ابزار دقیق تر و قوی تری در مسئله تقاضای فولاداست.البته نوع بهینه یافته شبکه عصبی ELM دقت بهتری در مدل سازی تابع تقاضا داشته است ، ولی روش ELM از نظرزمانی بهینه تر بوده است.

    کلیدواژگان: شبکه های عصبی مصنوعی، الگوریتم ژنتیک، پیش بینی، تقاضای فولاد خام
  • ارشد فرهمندیان، رضا رادفر*، محمدعلی افشار صفحات 35-41

    فرایند ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان باید با بررسی همه گزینه های ممکن و سناریوهای مختلف برای هریک از پیمانکاران انجام گیرد، در غیر اینصورت در مرحله پیاده سازی و اجرای تعهدات، سازمان با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد. هدف مطالعه حاضر تعیین نقاط بی تفاوتی ارزیابی تامین کنندگان شرکت گاز استان زنجان می باشد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی می باشد. داده های این مطالعه مربوط به ارزیابی تامین کنندگان یکی از پروژه های شرکت گاز استان زنجان می باشد. داده ها بر اساس نظرات 10 نفر از خبرگان که دارای حداقل مدرک کارشناسی و همچنین حداقل 5 سال سابقه کار در شرکت را داشتند بر اساس فرم ارزیابی تامین کنندگان جمع آوری شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار متلب نسخه 2014 تحلیل شده اند. تعداد  6 مورد ماتریس هم ارز با ماتریس اولیه تصمیم گیری به تفکیک برای هر یک روش های رتبه بندی شناسایی و تولید گردیده است.  روش TOPSIS-GA=0 ،TOPSIS- PSO = 3 ، AHP- GA= 0، AHP- PSO = 3  .ازبین نتایج حاصل از رتبه بندی گزینه ها،پیمانکار سوم رتبه اول را نسبت به سایر گزینه ها کسب نموده است. با توجه به ماتریس های بی تفاوتی شناسایی شده سناریوهای مختلف برای پیمانکار سوم تعیین شده است. با توجه به وضعیت بودجه و انتظارات شرکت که با نقطه بی تفاوتی چهارم  (OUT PUT 5- AHP-PSO) تطابق بیشتری دارداز پیمانکار  سوم درخواست می شود که توانمندی های خود را تقویت نماید تا ضمن موفقیت در قرارداد منعقده شانس خود را برای همکاری های آتی افزایش دهد.

    کلیدواژگان: منحنی های بی تفاوتی، الگوریتم های فراابتکاری، ماتریس های هم ارز، نرخ نهایی جانشینی
  • سالار مهدوی، سلیمان ایران زاده* صفحات 43-53

    سازمان ها جنبه انکارناپذیر دنیای امروز هستند که بر اساس تلاش های ذهنی و جسمانی نیروی انسانی که رکن اصلی آن است، اداره و هدایت می شود. بنابراین توجه به نیروی انسانی منجر به ایجاد تعهد در کارکنان شده و باعث رضایت آنها از شغل خود و عملکرد بهتر شده و بر رفتار کارکنان تاثیر چشم گیری دارد و می توان در راستای تحقق اهداف سازمان قدم برداشت. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نقش واسط سوگیری روانشناختی بر سکوت سازمانی و رفتارهای انحرافی در بین کارکنان شعب بانک صادرات استان آذربایجان غربی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی واز لحاظ ماهیت، توصیفی (پیمایشی) است. شیوه گردآوری داده ها، تک مقطعی و ابزار آن پرسشنامه است. جامعه تحقیق حاضر کلیه کارکنان شعب بانک صادرات استان آذربایجان غربی است و آمار آنها حدود 950 نفر می باشد که پرسشنامه های پژوهش به روش تصادفی خوشه ایدربین آنها توزیع گردید. داده های تحقیق پس از جمع آوری ازطریق مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار های آماری Spss و Smart PLS تحلیل شدند.نتایج نشان داد که اگر سکوت سازمانی افزایش یابد رفتار انحرافی در بین کارکنان بیشتر می شود که این خود  تحت تاثیر انواع سوگیری های روانشناختی و در واقع نگرش ها، اهداف، امال و آرزوهای کارکنان می باشد که بیشتر از قبل چنین رفتار هایی را ارتقا می دهد.

    کلیدواژگان: سوگیری روانشناختی، رفتار انحرافی، سکوت سازمانی، بانک صادرات
  • قنبر امیرنژاد*، ژاله اژدری صفحات 53-62

    یکی از عوامل مهمی که امروزه منجر به کسب مزایای رقابتی می شود، چابکی سازمانی است. در سازمان های چابک که همواره با تغییرات مستمر محیطی روبرو هستند، توانایی و انعطاف پذیری منابع انسانی نقش مهمی در موفقیت سازمان ها ایفا می کند. استراتژی های منابع انسانی با تعیین، پیاده سازی و اجرای مجموعه طرح ها و برنامه ها، شایستگی منابع انسانی سازمان را برای پاسخگویی به نیازهای آینده محیط درونی و بیرونی توسعه می دهند و کسب موفقیت های سازمانی را به همراه دارند. از اینرو، هدف از این تحقیق توسعه ی مدلی برای کسب مزایای رقابتی و خلق قابلیت های چابکی سازمانی به عنوان ابزاری برای مقابله با تغییرات مداوم و غیرقابل پیش بینی با تاکید خاص بر بعد منابع انسانی است. در واقع پیشنهاد ما بر این است که برای دستیابی به نتایج سازمانی مطلوب، باید استراتژی های موثر منابع انسانی را برای پرورش و چابک سازی منابع انسانی بکار بگیریم. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی-توصیفی است و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 200 استاد و 40 مدیر است که با استفاده از روش نمونه گیری متناسب با حجم 132 استاد و 36 مدیر به عنوان نمونه انتخاب شد. به منظور آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری استفاده کردیم. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد استراتژی های منابع انسانی تاثیر مثبت و قابل توجهی بر مزیت رقابتی با نقش میانجی چابکی سازمانی دارند.

    کلیدواژگان: استراتژی های منابع انسانی، چابکی سازمانی، مزیت رقابتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر
  • کبری میرزامحمدی، امیر محمدزاده* صفحات 63-76

    در پژوهش حاضر تاثیر ساختارهای پیچیده مالکیت، بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد مطالعه قرارگرفته است. منظور از ساختارهای پیچیده مالکیت وجود سهامدار عمده (دارای سهام بیش از 50 درصد) و سهامدار ردیف دوم (دارای سهام بیش از 10 درصد و کمتر از 50 درصد) در شرکت ها می باشد. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 لغایت 1396 بوده که تعداد 152 شرکت به روش غربالگری به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. رویکرد انتخابی برای آزمون فرضیه ها با استفاده از تلفیق داده های ترکیبی بوده و از روش رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته نسبت به تحلیل داده ها اقدام شده است. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که رابطه مستقیمی بین وجود سهامدار عمده، درصد مالکیت سهام توسط سهامدار عمده، وجود سهامدار ردیف دوم و درصد مالکیت سهام توسط سهامدار ردیف دوم با عملکرد شرکت ها وجود دارد.

    کلیدواژگان: سهامدار عمده، سهامدار ردیف دوم، درصد مالکیت سهامدار عمده، درصد مالکیت سهامدار ردیف دوم، عملکرد شرکت
  • غزل لالوها، عبدالرضا میری* صفحات 77-86

    امروزه فعالیت ها و قابلیت های مربوط به فضای مجازی، به عنوان جزء لاینفک ارتقاء دهنده کیفیت زندگی شناخته می شود. این موضوع باعث شده است تا شناسایی و تحلیل عملکرد افراد در تعاملات بازرگانی این فضا، به بخش مهمی از مطالعات بازاریابی تبدیل شود. در مطالعه حاضر که با هدف بررسی نقش سایت های خرید اینترنتی در زندگی روزمره افراد صورت پذیرفته است، تلاش شده تا تاثیر عوامل محرک و انگیزاننده بر واکنش های شناختی مصرف کنندگان و بروز رفتارهای عملی از سوی ایشان مورد بررسی قرار گیرد. رفتارهایی که در قالب تمایل به خرید بدون برنامه ریزی آنلاین یا اصرار بر خرید آنلاین به صورت بدون برنامه ریزی بروز می یابد. یکی از واکنش های شناختی جدیدی که در مطالعه حاضر بدان پرداخته شد، رفتارهای تعاملی فرااجتماعی می باشد.این پژوهش کاربردی با رویکرد توصیفی - همبستگی به بررسی این رفتارها پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا (در استان البرز) می باشد. داده های آن نیز به کمک پرسشنامه گردآوری و در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش نشان می دهد که ارتقاء جاذبه محصول از طریق شکل و رنگ از نظر کیفیت، لذت افراد در خرید آن محصول را افزایش می دهد. شباهت بین کاربران نیز بر شکل گیری تعاملات فراجتماعی کاربران در محیط تجارت اجتماعی تاثیر مثبت دارد. بنابراین هر چه خریداران از لحاظ سن، ویژگی های اخلاقی، سطح تحصیلات و درآمد به یکدیگر نزدیک تر باشند، در نتیجه تعاملات فرااجتماعی بیشتر و مناسب تری در بین آن ها اتفاق می افتد. بر اساس این نتایج فروشندگان کالا و خدمات اینترنتی می توانند با ارائه محصولات در گروه های سنی مشخص و طبقه بندی بازار بر اساس ویژگی های آن عملکرد موفق تری در فروش و کسب سهم بازار داشته باشند.

    کلیدواژگان: تعاملات فرااجتماعی، رفتار خرید آنی، تجارت اجتماعی، لذت ادراک شده، مشابهت کاربران
|
  • Sohiela Darouian, Naser Mirsepasi *, Karamolah Daneshfard Pages 1-12

    The purpose of this study was to identify the components of the existing and desirable talent management and the gap between them, designing a pathologic model and optimizing talent management among university lecturers. Talent Management is, in fact, an organization's commitment to hiring, deploying, maintaining and improving the most talented and skilled workforce in the organization, and creating the potential of transforming strength and potential talent into the actual staff at each level of the organization. In fact, the talent management talent has all the practical processes and systems associated with maintaining and enhancing the most efficient workforce available, which benefits the improvement of talent management at the university and increasing the productivity of talent and the development of more talented human capital and The evolution of the university's performance system (the study of this research is the Islamic Azad University of Tehran units). The university as the lever of education and human development is one of the key components of society. Therefore, recognizing talent management status among academic instructors and designing a model for that very much. It is important. The research method is descriptive-survey method. The statistical population of the study was university instructors with a sample of 360 people (Cochran method).

    Keywords: talent management, organizational pathology, talent management model, optimal management model of talen
  • Narjes Alsadat Nasabi *, Seyed Reza Seyedjavadin, Tahmoreth Hasangholipour, Kamran Bageri Pages 13-24
    Background & Aims

    Career development of nurses as a powerful arm and key component of the health system, is one of the most important managerial tasks that creates value added. However, despite its significance and influece, it is considered as one of the challenges of the Iranian health system.

    Materials & Methods

    This qualitative study was conducted with the aim of designing a conceptual framework for the clinical nurses' career development. In this study, qualitative and inductive content analysis were used for purposeful interpretation of 30 managerial and nursing experts' views. Data was collecyed by deep and semi-structured interviews.

    Results

    Data analysis led to the extraction and definition of 243 general concepts, 8 subcategories, and 5 main categories.

    Conclusion

    The conceptual framework for the career development of clinical nurses was designed to increase nurses' job satisfaction and retention. This framework consists of nursing career, career planning and career management as the main infrastructure of career development. Finally, the implementation of this framework requires startegic policymaking and planning and forging multilateral cooperation

    Keywords: Career planning, Career management, Career development, Nursing
  • Jalal Rezaeenour *, Esmaiel Roozbahani, Mohammad Hossein Roozbahani, Mansoureh Yari Pages 25-34

    Prediction of supply and demand, is a crucial issue for supply chain partners. With the accurate forecasted supply and patterns that indicate the sizes and directions of future production flow, the government and suppliers can have a well-organized strategy and provide a better infrastructure for improving industrial sector.With the aim of developing accurate forecasting tool in steel industry, this study present a new optimized neural network, by combination of Extreme Learning Machine and genetic algorithm. We employed our model on a dataset for steel supply - demand in Iran from jul-2009 to jan2013 to estimating the performance. The results show that prediction accuracy and performance relatively better than other classical approaches, according to RMSE and MAPE evaluations. In our model. Based on statistical tests, our new model is better than other model in accuracy, so can be used in as a suitable forecasting tool in steel supply forecasting problems.

    Keywords: Artificial Neural Network_Genetic Algorithm_Extreme learning machine_Supply & demand steel Prediction
  • Arshad Farahmandian, Reza Radfar *, Mohammadali Afshar Pages 35-41

    The process of evaluating and selecting suppliers should be done by examining all possible options and scenarios for each contractor, otherwise the organization will face a lot of difficulties in the implementation and implementation phase of the commitments. The purpose of this study was to determine the indifference points of the suppliers of gas companies in Zanjan province.This study is descriptive. The data of this study is related to the evaluation of suppliers of Zanjan province gas company projects. The data was collected based on the views of 10 experts with at least a bachelor's degree and at least 5 years of work experience in the company based on the "supplier assessment form". The data has been analyzed using the 2014 version of MATLAB software.A total of 6 items of matrix matched with the initial decision matrix are identified and generated for each method.TOPSIS-GA = 2 and TOPSIS-PSO = 3 and AHP-GA = 2 and AHP-PSO = 3. From the results of the ranking of options, the third-party contractor has ranked first among the other options. Depending on the indeterminate matrices identified, different scenarios are set for the third contractor. Considering the company's budget and expectations that are more in line with the fourth indifference point (OUT PUT-5-AHP-PSO), the third contractor is being asked to strengthen his capabilities so that he will succeed in the contract with his chance for future cooperation. Increase.

    Keywords: Indifference Points, Metaheuristic Algorithms, Parallel Matrixs, Marginal Rate of Substitution
  • Salar Mahdavi, Soleiman Iranzadeh * Pages 43-53

    Organizations are the undeniable aspect of today's world that is governed and guided by the mental and physical efforts of the mainstream human resources. Therefore, attention to human resources leads to commitment in the staff and makes them more satisfied with their job and performance and has a significant impact on employee behavior and can be used to achieve the goals of the organization. The purpose of this study was to investigate the effect of the role of psychological bias on organizational silence and deviant behaviors among employees of Saderat Bank Branches in West Azarbaijan. The present research is objective, applied and in terms of nature, descriptive (survey). The method of data collection is one-sectional and the tool of this questionnaire. The research community consists of all employees of branches of Saderat Bank in West Azarbaijan province and their statistics is about 950 people. The research questionnaires were distributed randomly among cluster randomly. The research data were analyzed by structural equation model using Spss and Smart PLS software. Results showed that if organizational silence increases, deviant behavior increases among employees, which is influenced by the types of bias Psychology, and in fact the attitudes, goals, dreams and aspirations of the employees that more than ever advance such behaviors.

    Keywords: Psychological bias, Deviant behavior, Organizational silence, Saderat bank
  • Ghanbar Amirnejad *, Zhale Azhdari Pages 53-62

    One of the most important factors that lead to access competitive advantage is organizational agility. Capability and flexibility of human resources plays an important role in the organizational success, in agile organizations that experiences Continuous environmental changes. Human resource strategy with determination, implementation of plans and programs, develop Human Resource competence for responding the future needs of internal and external environment and access the organizational success. Hence, the aim of this research is develop a model to gain competitive advantage as well to create organizational agility capabilities as a tool to cope with continuous and unpredictable changes with a special emphasis on the human resources. In fact, our suggest is to use effective human resource strategies for training and creating agile human resources to access desired organizational results. This study is a Applied-descriptive research and been done in Islamic Azad University of Shoushtar. The study population is consisting of 200 masters and 40 managers that were selected 132 masters and 36 managers as sample with using stratified sampling method. In order to the hypothesis test, we used structural equation modeling. Data from the questionnaires got analyze with SPSS and LISREL statistical software. The results showed human resources strategy has a significant positive impact on the competitive advantages with the mediation of organizational agility.

    Keywords: Human Resource Strategy, Organizational agility, Competitive Advantage, Islamic Azad University of Shoustar
  • Kobra Mirzamohamadi, Amir Mohamadzadeh * Pages 63-76

    In the present study, the effect of complex ownership structures on the performance of companies listed in Tehran Stock Exchange has been studied. The concept of complex ownership structures is characterized by the existence of a major shareholder (holding more than 50% shares) and a second-tier shareholder (with shares exceeding 10%) in companies. This is a descriptive survey. In this research, a sample of Tehran Stock Exchange companies was selected and systematic sampling method was used, 152 companies were selected as the statistical sample of the study. Selective approach is used to test hypotheses by panel data and the generalized least squares regression method has been used. The results of the research hypothesis test showed that there is a positive relationship between the presence of a major shareholder, the percentage of ownership of the shares by the major shareholder, the existence of a second-tier shareholder, and the percentage of ownership of the shares by the second-tier shareholder with the firm's performance.

    Keywords: Proportion of ownership of the second-tier shareholder, Major shareholder ownership, Second-tier shareholder, Major shareholder, Corporate performance
  • Ghazal Laluha, Abdolreza Miri * Pages 77-86

    Today, cyberspace activities and capabilities are recognized as an integral part of enhancing the quality of life. This has made identifying and analyzing the performance of individuals in the business interactions of this space an important part of marketing studies. The purpose of this study was to investigate the role of internet shopping sites in daily life. Behaviors that arise in the form of a tendency to shop without planning online or to insist on shopping online without planning. One of the new cognitive responses addressed in this study is trans-social interactive behaviors. This applied research with a descriptive-correlation approach has investigated these behaviors. The statistical population of this study is customers of DigiKala online store (Alborz province). Data were collected by a questionnaire and analyzed in two parts: descriptive and inferential. The results show that enhancing product appeal through shape and color enhances people's enjoyment of the product. Similarity among users also has a positive impact on the formation of users' social interactions in the social business environment. Therefore, the closer buyers are to each other in terms of age, ethical characteristics, level of education, and income, the more and more societal interactions occur between them. Based on these results, Internet product and service vendors can better market share by classifying the market according to its characteristics.

    Keywords: social interactions, instantaneous shopping behavior, social commerce, perceived enjoyment, similarity of users