فهرست مطالب

نشریه مطالعات راهبردی بسیج
پیاپی 80 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/08/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فرحناز آهنگ*، عبدالمجید ایمانی، مریم راشکی، گل بهار پورانجنار، زینب بختیاری صفحات 5-30

    گرایش به مصرف کالاهای خارجی یکی از مشکلات کشور می باشد که تاثیر آن بر جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای برای گسترده کردن سبد حمایتی از کالای ایرانی با رویکرد اقتصادی می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی- توسعه ای و از نظر روش، آمیخته (کیفی و کمی) است. همچنین از نظر مسئله پژوهشی و گردآوری داده ها در گروه پژوهش های توصیفی- موردی قرار دارد. جامعه آماری مربوط به مطالعه کیفی، 300 مورد از سخنرانی های آیت الله خامنه ای بوده است. که جهت بالا بردن تعمیم پذیری، کل جامعه با استفاده از نرم افزار Maxquda10 و روش کد گذاری تحلیل شد. ابزار مورد استفاده در جمع آوری داده ها در مرحله اول چک لیست کد گذاری است. برای اطمینان از صحت اطلاعات ثبت شده از 3 کد گذار استفاده شد مدل استخراجی که به صورت جداول سوات (swot)تنظیم شد در بین خبرگان دانشگاهی توزیع گردید. خبرگان با نمونه گیری قضاوتی شامل اساتید منتخب داشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام حسین و دانشگاه اصفهان ده نفر انتخاب شده اند و داده ها با استفاده از ماتریس سوات (swot) تحلیل شد. در نهایت با تحلیل موقعیت راهبردی کشور ایران در این زمینه راهبردهای حمایت از کالای ایرانی تدوین گردید.

    کلیدواژگان: اقتصاد، کالای ایرانی، راهبردهای حمایتی
  • سید رضی نبوی، داود فیض*، عباس علی رستگار صفحات 31-57

    مستندسازی تجربیات حاصل از دوران دفاع مقدس در ابعاد مختلف می تواند برای حل مسائل پیش رو در زمان حال و آینده به ویژه در موقعیت های مشابه بسیار سودمند و ارزشمند باشد. یکی از این ابعاد، مطالعه موضوعات مدیریتی در اردوگاه های اسرای ایرانی در عراق است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین عناصر و مولفه های مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی (SHRM) اسرای جنگی ایران در اردوگاه های عراق است. این تحقیق از نوع پژوهش های توصیفی- تاریخی است. جامعه آماری این پژوهش را آزادگان کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده اند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته با 40 نفر از آزادگان و بررسی اسناد و مدارک تا رسیدن به حد اشباع جمع آوری و با استفاده از روش داده بنیاد تجزیه وتحلیل شدند. یافته های تحقیق در قالب مدل مدیریت استراتژیک اسرای ایرانی طراحی و ارائه شده است. عناصر اصلی مدل شامل علل و عوامل موثر بر شکل گیری مدیریت استراتژیک منابع انسانی در اردوگاه، نقش صلیب سرخ و رهبران استراتژیک، شکل گیری هسته اولیه و توسعه مدل، استراتژی های مدیریت منابع انسانی، اجرای استراتژی ها و پیامدهای ناشی از پیاده سازی استراتژی های مدیریت منابع انسانی در اردوگاه و یک حلقه بازخور می باشد. پس از طراحی اولیه مدل، مشارکت کنندگان در تحقیق آن را بررسی و مورد تائید قراردادند.

    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک منابع انسانی، مدل مدیریت منابع انسانی، اسرای جنگی ایران، اردوگاه های عراق
  • میثم فرخی* صفحات 59-84

    این مقاله به دنبال شناسایی ویژگی های رهبری باز نمایی شده از فرماندهان جنگ تحمیلی در سه فیلم دفاع مقدس، ایستاده در غبار، شورشیرین و به کبودی یاس می باشد.به طور اعم به بازنمایی ویژگی های فرماندهان در سینمای دفاع مقدس و به طور اخص در فیلم ایستاده در غبار فرماندهی احمد متوسلیان، در فیلم شورشیرین فرماندهی محمودکاوه و در فیلم به کبودی یاس به فرماندهی عبدالحسین پرداخته شده است. و تلاش بر آن بوده که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، سه فیلم مد نظر، که با نمونه گیری هدف مند انتخاب شده اند، تجزیه و تحلیل شوند. نتایج این تحلیل نشان می دهد:که ویژگی های رهبری فرماندهان در فیلم های مذکور را می توان به پنچ ویژگی شخصیتی (ویژگی های ظاهری، مهارتها، ارزشها، انگیزه ها، خصلت ها) و سه ویژگی رفتاری (رفتار شخصی، رفتار سازمانی، اقدامات راهبردی) و دو عامل وضعیتی (ویژگی پیروان و ویژگی محیطی) تقسیم و طبقه بندی کرد.و هر کدام از این ویژگی ها دارای مضامین مرتبط به خود می باشند. و بر این اساس با توجه به مقوله ها و مضامین به دست آمده الگوی ویژگی های رهبری فرماندهان ترسیم شده است

    کلیدواژگان: رهبری، فرمانده جنگ، سینما دفاع مقدس، رهیافت صفات مشخص، رهیافت رفتاری، بازنمایی
  • علی فلاحی* صفحات 85-114

    در ادبیات سرمایه اجتماعی همواره سه مولفه مهم، سرمایه کلان یا نهادی، میانی یا سازمانی و خرد یا تعاملات اجتماعی وجود دارد. این تحقیق به منظور شناخت میزان سرمایه اجتماعی میانی یا سازمانی در کشور با تاکید بر سرمایه اجتماعی سازمان بسیج در استان های کشور صورت گرفت. روش انجام تحقیق از نوع تحلیل داده های ثانویه می باشد که تحلیلی بر روی 14200 مورد است. سطوح تحلیل این تحقیق از نوع کلان بوده و واحد تحلیل استان های کشور است. نمرات حاصل شده از داده ها برای امکان مقایسه با شاخص ها به کمک نرم افزار اکسل و فرمول تراز صد یکسان سازی شدند. سرمایه اجتماعی سازمانی پس از محاسبه میزان اعتماد، آمادگی برای همکاری و مشارکت در صورت نیاز، میزان فعالیت های داوطلبانه، میزان کمک به سازمان ها به تفکیک استان های کشور بررسی شد. سپس بر اساس چارچوب نظری تحقیق رابطه سرمایه اجتماعی سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمان بسیج با شاخص های ذکر شده و میزان احساس امنیت در استان های کشور توسط تکنیک تحلیل مسیر با کمک نرم افزار لیزرل بدست آمد. یافته های تحقیق نشان می دهد در استان های کشور میان اعتماد به بسیج، کمک سازمانی به بسیج، پاسخگویی بسیج به نیازها در استان های کشور و بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت معناداری وجود دارد و متغیرهای ذکر شده با احساس امنیت در استان های کشور رابطه همسو دارند.

    کلیدواژگان: تحلیل استانی، سرمایه اجتماعی سازمانی، سازمان بسیج، امنیت
  • یحیی گلی*، علی فلاحتی، مجتبی الماسی صفحات 107-125

    لازمه تحقق تنوع سازی صادرات، به عنوان یکی از اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، شناسایی مزیت های صادراتی هر بخش است. یکی از عوامل ایجاد کننده مزیت صادراتی به ویژه در بخش صنعت، حجم تقاضای بازار داخلی می باشد، که نقش بسزایی در ارتقاء رقابت پذیری صنایع در بازارهای بین المللی ایفا می کند. در این مطالعه با استفاده از داده های تجارت ایران و شرکای تجاری آن طی دوره زمانی 2014-2000 ، به تحلیل اثر بازار داخلی در الگوی صادراتی زیر بخش های مختلف صنعتی درسطح کدهای دو رقمی آیسیک می پردازد. نتایج نشان می دهد اثر بازار داخلی در 17 بخش از 21 بخش مورد مطالعه مثبت بوده، لکن تنها در 6 بخش این اثر از نظر آماری معنادار است، لذا می توان با بهره گیری از بند 10 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، ضمن حمایت از توسعه بازار داخلی بخش های منتخب صنعتی از طریق محدود نمودن واردات و توسعه مقیاس تولید داخلی، افزایش بهره وری و کیفیت کالاهای تولید داخل، می توان هدف تنوع صادراتی رقابت پذیر را محقق نمود. علاوه بر این تمرکز بر تقویت تجارت دوجانبه با کشورهای مطنقه، می تواند زمینه را برای نفوذ بهتر در بازارهای بین المللی فراهم آورده و منجر به رشد پایدار صادرات صنعتی کشور گردد.

  • حامد اسفندیاری*، حسین پوراحمدی صفحات 127-150

    تحریم های اقتصادی و بعضا ناکارامدی ها در ساختار اقتصاد داخلی، موانع مهمی برای حرکت جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه اقتصادی و قدرت افزایی ایجاد کرده است. در این بین ایده اقتصاد مقاومتی کوشیده است هم راستا با اولویت بخشی به اقتصاد و الزامات توسعه کشور، زمینه های مقاومت بر سر ارزش ها و ایده های انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین معیارهای تجدیدنظرطلبی ج..ا.ا را نیز فراهم کند. حال سوال آن است که مطابق ایده اقتصاد مقاومتی با چه سازوکارهایی میتوان ضمن تلاش برای حفظ و تقویت گفتمان کلان انقلاب اسلامی، به توسعه اقتصادی کشور پرداخت؟ برای پاسخ به این سوال، تلاش کرده ایم با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی اسناد بالادستی اقتصادی کشور به یک الگوی کلی برای حرکت نظام اسلامی به سمت توسعه اقتصادی با حفظ ظرفیت های تجدیدنظرطلبی انقلاب اسلامی دست یابیم. نتایج پژوهش و دقت در محورهای ابلاغی سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی، حاکی از توجه به فعال سازی و بهسازی کارویژه های دولت، به عنوان مهمترین عنصر توسعه ای کشور است. در چارچوب نظریه دولت توسعه گرا می توان با فعال سازی ظرفیت های دولت در چند عرصه تعاملی، تنظیمی، تولیدی، بازتوزیعی و مشارکتی، ضمن ایستادگی بر سر ارزش های انقلاب اسلامی و اهداف کلان نظام اسلامی به اهداف توسعه اقتصادی نیز دست یافت.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، توسعه اقتصادی، دولت توسعه گرا، اقتصاد مقاومتی، تجدید نظرطلبی
  • ابوذر گوهری، حامد کیانی * صفحات 151-175

    اگر بخواهیم مخاطرات فراروی نظام اسلامی را برشماریم، بدون شک، یکی از اصلی ترین این چالش ها، «مساله نفوذ» است. با عنایت به این مهم، مقاله حاضر از دریچه نظریه سیستم ها به مساله نفوذ نگریسته و در پی پاسخ به این پرسش است که مساله نفوذ در قالب نظریه سیستم ها چگونه عمل کرده و چه تاثیری بر سطوح فردی، اجتماعی و سیاسی جامعه مخاطب نفوذ بر جای می گذارد؟ در این راستا، نگارندگان، ضمن اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، برای جمع آوری داده ها، از منابع کتابخانه ای و داده های حاصل از مصاحبه بهره برده اند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که پروژه نفوذ، در کلیت آن، به صورت سیستمی عمل می کند. بدین معنا که در فرآیند نفوذ، ورودی های سیستم از طریق کاربست سیستم ابزارهای نفوذ، سبب اثرگذاری بر سه سطح فردی، اجتماعی و سیاسی در جامعه هدف می شوند که این مساله خود سبب تغییر خواست ها، نیازها و تمایلات پذیرندگان نفوذ متناسب با خواست ها، نیازها و تمایلات مبدا نفوذگذاری می گردد.

    کلیدواژگان: نفوذ، نظریه سیستم ها، نفوذ سیستمی، دیپلماسی، جامعه پذیری سیاسی
|
  • Farahnaz Ahang *, Abdolmajid Imani, Maryam Rashki, Golbahar Pouranjenar, Zainab Bakhtiari Pages 5-30

    The tendency to use foreign goods is one of the problems of the country, which can be seen in the economic, social and cultural aspects of the country. Accordingly, the purpose of this study is to identify strategies to expand the supportive basket of Iranian goods with economic approach. This research is in terms of applied-developmental purpose and in terms of method, it is mixed. Also, in terms of research problem and data collection, there is a descriptive-case study group. The statistical population of the qualitative study was 300 lectures by Imam Khamenei. In order to increase generalizability, the whole society was analyzed using Maxquda10 software and coding method. The data gathering tool is the first step in coding the checklist. In order to ensure the accuracy of the information recorded, three codes were used. The extraction model, which was arranged in the form of swot tables, was distributed among academic experts. Experts were selected by judging sampling including selected professors from Sistan and Baluchestan, Imam Sadiq ,Imam Hossein and Isfahan University. Ten people were selected and data were analyzed using swot matrix. Finally, analyzing the strategic position of Iran in this regard, strategies for supporting Iranian goods were developed.

    Keywords: Economics, Iranian goods, Supportive strategies
  • Davood Feiz *, Abbasali Rastgar, Seyedrazi Nabavi Pages 31-57

    In this research, one of the issues of management in the Iranian POWs in Iraqi camps is discussed. Studies show that few studies have been conducted with a scientific approach, especially in the field of management regarding the captivity of the Iranian POWs in Iraqi camps. The purpose of this study was to identify and explain the elements and components of the Human Resources Management Strategic Management Model (SHRM) of the Iranian prisoners of war in Iraqi camps. This research is a Historical descriptive research. The data was collected using a method of examining the documents and books published about the prisoners of war (POW), as well as some semi-structured interviews with 40 Azadegan (prisoners) to reach main results. The interviewees were selected through a decision making process of those strategic leaders, with cultural activists at the time of captivity and camp administrators. The Data was analyzed using content analysis method and the research model was so designed. The main elements of the model include the causes and factors affecting the formation of strategic human resources management in the camp, the role of the Red Cross and strategic leaders, the formation of the initial core and model development, human resource management strategies, implementation of strategies and implications of implementation of human resources management strategies in the camp, and A feedback loop. After the initial design of the model, the participants in the study examined and verified.

    Keywords: Strategic Human Rasource Management (SHRM), Human Rasource Management (HRM), prisoners of war (POWs), Iraqi Camps
  • Meysam Farokhi * Pages 59-84

    This article seeks to identify the features of open-ended leadership from warlord commanders in three sacred defense videos, standing in dust, shock absorbers, and Yas bruises. In general, representing the characteristics of commanders in the holy defense cinema and in particular in The film stands in the dust of Commander Ahmad Motazulian, in the movie Shoshairin Commander Mahmood Kavu, and in the film, Kabudi Yas was headed by Abdul Hussein. And tried to analyze the three targeted films selected by targeted sampling using the qualitative content analysis method. The results of this analysis show that the leadership characteristics of the commanders in these films can be divided into five personality traits (appearance characteristics, skills, values, motivations, characteristics) and three behavioral characteristics (personal behavior, organizational behavior, actions Strategic) and two status factors (attribute of followers and environmental characteristics) and each of these features has its own themes. Accordingly, according to the categories and themes obtained, the pattern of leadership attributes of commanders is drawn.

    Keywords: leadership, Commander of War, Holocaust Cinema, Approximation of Traits, Behavioral Approach, Representation
  • Ali Fallahi* Pages 85-114

    Literature has three important elements of social capital, institutional investors or large, medium or micro enterprise or social interactions. This study aims to identify the social capital among or organization in the country with an emphasis on social capital mobilization took place in the provinces of the country. This research is based on an analysis of data on 14,200 cases. The analysis of the macro-level research and analysis of the country's provinces. Scores of data to enable comparisons with indexes using Excel formulas were the same percentage level. After calculating corporate social investment trust, readiness to cooperate in case of need, the volunteers, the aid organizations were separate provinces. Then, based on the theoretical framework to investigate the relationship between social capital and social capital mobilization index and sense of security in the provinces listed by the technique of path analysis with LISREL software was obtained. The results show in the country the confidence to mobilize to help an organization to mobilize, to meet packaging needs in the provinces and on the basis of demographic characteristics there are significant differences and variables with a sense of security in the provinces are aligned relationship.

    Keywords: Provincial Analysis, organizational social capital, Basij Organization, Security
  • Hosein Pourahmadi Pages 127-150

    Regarding IRI revisionary ideas to resistant against statue quo and seeking for autonomy and independence, international pressures such as economic sanctions imposed against Iran. Nevertheless, Iran supreme leader by focusing on Islamic Revolution ultimate aims presented Resistance Economic Theory, which determined to achieve both economic development and revisionary idea as taking more room for autonomous behaviors internally and externally. Now the question is that how this issue could be done. Irrespective of non-state agents' capacities for taking some economic duties, sanctions challenge their abilities. Under this circumstances and respecting undeniable State missions for tackling economic situation toward making fair society and achieving economic progress and prosperity constitutionally, we focus on State capacities. Undoubtedly, without a strong, initiative and progress seeker state, not only the lag of Iran economy is continued but its popularity and revolutionary goals be jeopardized seriously. Cleary by activating the State domestically, regionally and internationally, Iran economic challenges can be control and its revisionary ideas be sustained base on domestic autonomy and foreign independence policy.

    Keywords: Economic Development, Developmental State, Islamic Revolution of Iran, Revision-seeker
  • Abuzar Gohari, Abouzar Kiani * Pages 151-175

    If we look at the dangers of the Islamic system, one of the main challenges is, of course, the "issue of influence." Given this important point, the present paper focuses on the problem of system theory of systems and seeks to answer the question of how the question of influence in the form of system theory works and how it affects the individual, social and political levels of the audience of influence. ? In this regard, the authors, while adopting elite interviewing method and descriptive-analytical method, have used library resources to collect data.The results of the research show that the project of influence, in its entirety, acts as a system. In the process of influence, the inputs of the system through the use of the system of penetrative tools influence the three levels of individual, social and political in the target society, which itself changes the demands, needs and desires of the adopters of influence in accordance with the wishes, needs and desires The source is infiltrated.

    Keywords: Influence, System Theory, System Influence, Diplomacy, Political Socialization