فهرست مطالب

مجله علمی پزشکی جندی شاپور - پیاپی 42 (آذر 1383)

مجله علمی پزشکی جندی شاپور
پیاپی 42 (آذر 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/11/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • ناهید خواجه موگهی، سرور نعمت پور صفحه 1
    ورزشکاران از فعالترین و سالم ترین افراد هر جامعه می باشند که احتمال موفقیت، پیشرفت و ثبات جامعه خویش را بالا می برند. عموما فرد سالم ورزش را به عنوان یک حرفه انتخاب می کند و احتمال حفظ سلامتی وی با تمرین مداوم در زمین بازی بیشتر می شود. انتخاب رشته ورزشی با ویژگی های شخصیتی هر فرد در ارتباط می باشد. روانشناسی ورزشی درصدد فراهم آوردن اطلاعاتی درباره نقش عوامل و فاکتورهای روانشناختی در ورزش، بازی و فعالیتهای جسمانی می باشد و هدف آن آموزش مشارکتهای روانی، رفتاری، روانی- اجتماعی و مهارتهای کنترل هیجانات در شرایط ورزشی، تمرین و فعالیتهای فیزیکی با استفاده از روش های روانشناختی می باشد. با درنظر گرفتن مشخصات رفتاری روانی ورزشکاران می توان روحیه ورزشکاری، احتمال موفقیت در مسابقات، میزان انگیزه و توان و قدرت ورزشی آنها را برآورد نمود. به همین منظور پژوهشی با هدف بررسی و شناسایی سبک های شخصیتی، میزان استرسهای حاد و مزمن و ارتباط آنها با بیماری های جسمی ورزشکاران و مقایسه آن با افراد غیر ورزشکار انجام یافته است. در این پژوهش 66 ورزشکار (54 زن و 12 مرد) در رشته های مختلف ورزشی با روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. جمعیت نمونه و گروه غیر ورزشکار (66نفر) همتای آنها پرسشنامه سلامت رفتاری میلون2 و فرم ثبت اطلاعات را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از برنامه نرم افزاری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش در قالب تحلیل واریانس نشان داد که بین میزان استرسهای مزمن و حاد تجربه شده در دو گروه تفاوت وجود ندارد. ولی بین سبک شخصیتی دو گروه با P<0.05 تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد که بین سبک شخصیتی ورزشکاران و غیر ورزشکاران در بروز و تعداد بیماری های جسمی با P<0.01 تفاوت معنی دار وجود دارد. نتایج با توجه به سبک شخصیتی متفاوت دو گروه پیشنهاد می کند که ورزشکاران در شرایط استرس زای مشابه با افراد غیر ورزشکار کمتر به بیماری جسمی دچار می شوند.
    کلیدواژگان: سبک شخصیتی، استرس، بیماری جسمی، ورزشکار، غیر ورزشکار
  • عبدالله حسین خان ناظر، ریحان سعادتمند صفحه 8
    مصرف روزافزون و بی رویه آنتی بیوتیکها موجب افزایش تعداد و انواع مقاومتهای میکربی گردیده است که می تواند باعث اشکال در درمان عفونتهای باکتریایی در انسان گردد. در این تحقیق حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد (MIC) و حداقل غلظت کشنده (MBC) آنتی بیوتیک های بتالاکتام شامل آموکسی سیلین، آمپی سیلین و سفالکسین بر روی 1085 باکتری خانواده انتروباکتریاسه مقاوم به این آنتی بیوتیک ها، جدا شده از مدفوع بیماران تحت درمان با آنتی بیوتیک به شکل داخل وریدی و خوراکی، با استفاده از روش تهیه رقت در لوله، اندازه گیری شد. در کنار آنتی بیوتیک های بتالاکتام فوق، حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد و حداقل غلظت کشنده استرپتومایسین بر روی 1136 باکتری جدا شده از 540 نمونه مدفوع، اعم از حساس و مقاوم به استرپتومایسین نیز آزمایش گردید. حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد بالاتر از 100 میکروگرم در میلی لیتر برای چهار آنتی بیوتیک آمپی سیلین، آموکسی سیلین، سفالکسین و استرپتومایسین به ترتیب برابر 68.1%،72.3%،73.5%،29.9%، در باکتری ها بود و در مورد حداقل غلظت کشنده باکتری به ترتیب 92.4%،92.95%،9.0%، 65.1% بدست آمد. در مجموع میزان متوسط حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد و حداقل غلظت کشنده بدست آمده برای 13 باکتری جدا شده از خانواده انتروباکتریاسه برای گروهی که آنتی بیوتیک خوراکی مصرف می نمودند، بیش از گروهی بود که آنتی بیوتیک داخل وریدی دریافت کرده بودند.
    کلیدواژگان: حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد، آنتی بیوتیک های بتالاکتام، انتروباکتریاسه
  • ماشاءالله خانه مسجدی، لیلا بصیر صفحه 20
    هدف از این بررسی تعیین میزان فراوانی ناهنجاری های دندانی فکی براساس طبقه بندی انگل در دانش آموزان 11 تا 14 ساله مدارس راهنمایی پسرانه شهر اهواز در سال تحصیلی 80-79 می باشد.
    این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بوده و نمونه گیری به روش خوشه ایتصادفی انجام شده است. جمع آوری اطلاعات به کمک پرسشنامه و معاینه بالینی بر روی 744 دانش آموز 11 تا 14 ساله انجام شد. آزمون به کار رفته در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها تست Chi-Square می باشد. همچنین از Z.Test برای سنجش دقت معاینه کننده استفاده شده است.
    در این تحقیق میزان فراوانی اکلوژن ایده آل %2.8 می باشد. مال اکلوژن کلاسI شیوعی معادل 69.9%، مال اکلوژن کلاس دو دسته یک شیوعی معادل 26.3% مال اکلوژن کلاس سه معادل 5.1% و مال اکلوژن کلاس دو دسته دو معادل 2.8% است.
    هر چند بین نتایج به دست آمده در این تحقیق و دیگر تحقیقات مشابه اختلاف وجود دارد ولی ترتیب فراوانی انواع مال اکلوژن در این تحقیق با سایر تحقیقات انجام شده هماهنگی داشته و به شرح زیر می باشد.
    1-کلاس 1.
    2-کلاس دو دسته یکر3- کلاس سه4-کلاس دو دسته دو
    کلیدواژگان: مال اکلوژن، ارتودنسی پیشگیری، مال فورماسیونهای دندانی، فکی
  • نسترن مجدی نسب، ناصر شرف الدین زاده صفحه 26
    بیماری نوروآکانتوستوزیس که به نامهای سندرم لوین کریچلی و کره آکانتوسیتوزیس نیز نامیده می شود، یک بیماری سیستمیک نورودژنراتیو است که به وسیله وجود گلبول های قرمز آکانتوسیت در خون، با لیپوپروتئین و لیپیدنرمال پلاسما و تظاهرات نورولوژیک مشخص می شود، شروع بیماری معمولا در دهه 4 و 5 است. ثابت ترین تظاهر بالینی بیماری به صورت حرکات غیرارادی اندامها، دمانس و تغییرات شخصیتی است. همچنین نوروپاتی آکسونال وفقدان رفلکسهای تاندونی در بیشتر بیماران رخ می دهد. در حدود 40% از بیماران تشنج دارند. سیر بیماری پیشرونده و درمان آن علامتی است.
    گزارش موجود آقای 34 ساله ای را معرفی می کند که از 2 سال قبل از بستری دچار حرکات غیرارادی اندامها، گازگرفتگی زبان و لبها بطور غیرارادی و نیز تشنج شده بود. در طی بررسی های انجام شده برای بیمار آکانتوسیت در خون محیطی، آتروفی هسته کودیت در بررسی های رادیولوژیک و آکسونال نروپاتی در یافته های الکتروفیزیولوژیک وجود داشت همچنین لیپیدها و لیپوپروتئین خون بیمار نرمال بود.
    بیمار در طی بستری تحت درمان با داروهای تترابنازین، هالوپریدول، کاربامازپین و آرتان قرار گرفت که در نتیجه آن تشنج بیمار کاملا کنترل شد و حرکات غیرارادی اندامها نیز تا حدود زیادی کاهش یافت.
    کلیدواژگان: نوروپاتی آکسونال، آتروفی کودیت، لیپوپروتئین نرمال، حرکات غیر طبیعی، آکانتوسیت
  • نصرالله استادیان صفحه 31
    ناهنجاری های آنورکتال یکی از بیماری های مادرزادی با شیوع 5-3 در هزار تولد زنده و با طیف وسیعی از اشکال بالینی است که از جابجائی مقعد به طرف قدام تا فرم بسیار شدید آنومالی کلواک که یک مجرای مشترک در پرینه برای ادرار، مدفوع و واژن متغیر می باشد.
    ما طی 5 سال به روش گذشته نگر 60 بیمار که با روش ساژیتال خلفی (پنا) مورد عمل جراحی قرار گرفته اند. و مراجعه مرتب داشته اند مورد بررسی قرار دادیم.
    تمام بیماران توسط یک جراح عمل شده اند و با توجه به عدم انتخاب در بیماران می توان نتایج درمان را بخصوص در رابطه با کنترل مدفوع که حدود 90% بوده است با روش های قبلی (ابدومینوساکرال) مقایسه کرد که البته امروزه این روش انجام نمی شود ولی بیمارانی که قبلا عمل شده اند اغلب ازبی اختیاری مدفوع رنج می برند.
    نشت مدفوع 8% بوده، تنگی با توجه به برنامه کامل دیلاتاسیون وجود نداشته است و عوارض کلی اعمال جراحی مانند تب و عفونت زخم حذف شده است.
    کلیدواژگان: مقعد بسته، ناهنجاری های آنورکتال، آنور کتوپلاستی ساژیتال خلفی
  • سید منصور عالمشاه صفحه 36
    آنوریسم های شریانی عروق محیطی از آن جهت دارای اهمیت هستند که محلی شایع برای تشکیل لخته و آمبولی ناگهانی و انسدادهای پیشرونده و بدون علامت دیستال اندام می باشند. نادرترین و خطرناکترین نوع این آنوریسم ها، متعلق به شریان کاروتید خارج جمجمه ای بوده بطوریکه، آنوریسم شریان کاروتید داخلی سومین علت ضایعات آمبولیک مغزی عروقی را پس از انسداد در اثر ضایعات اولسراتیو- آترواسکلروتیک و آمبولی های قبلی تشکیل می دهد. آنوریسم های فوق الذکر علی الخصوص در مقایسه با انواع داخل جمجمه ای)مغزی) نیز نادرترند. علیرغم نادر بودن، بروز و ثبوت ضایعات مغزی عروقی در دهه های اولیه زندگی بدون علل زمینه ای، آنوریسم های پنهان شریان های کاروتید گردنی را بعنوان اولین احتمال تشخیصی مطرح می سازد. اهمیت و خطر تشکیل لخته در حفره آنوریسم و آمبولی های جبران ناپذیر بحدی است که توده های عمیق زاویه فکی اگرچه جامد، باید بدقت در افراد میانسال و بالاتر بررسی گردند. در این گزارش دو مورد آنوریسم شریان کاروتید داخلی از نوع کیسه ای که دومین نادرترین نوع آنوریسم های خارج جمجمه ای شریان های کاروتید بعد از شریان کاروتید خارجی محسوب می گردند، معرفی می شوند.
    کلیدواژگان: آنوریسم حقیقی، شریان خارج جمجمه ای (گردنی)، کاروتید داخلی
  • سید علی مرعشی، سید سعید طباطبایی، سید عبدالحسین مهدی نسب، ناصر صرافان صفحه 42
    دیسپلازی نموی مفصل ران (DDH) طیفی از اختلالات مفصل ران است که به شکل های مختلف و در سنین مختلف تظاهر می نماید. در صورت تشخیص به موقع در دوران نوزادی، درمان بلافاصله شروع شده، استفاده از پاولیک هارنس در اکثر موارد با موفقیت همراه است. اما در صورت عدم تشخیص و یا عدم مراجعه به موقع بیمار، بخصوص بعد از سن شش ماهگی معمولا نیاز به اعمال جراحی وجود دارد که با گذشت زمان هم درمان ها پیچیده تر و مشکل تر شده و هم نتیجه آن با موفقیت کمتری همراه است. هدف از این مقاله بررسی اعمال جراحی بر روی بیماران مبتلا به دیسپلازی نموی مفصل ران بوده که پس از سن 6 ماهگی جهت درمان به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز مراجعه نموده اند. این بیماران طی فروردین 1362 لغایت اسفند 1380 و از شهرهای مختلف استان خوزستان و همچنین استانهای مجاور (کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و بوشهر) در مرکز درمانی مذکور تحت اعمال مختلف جراحی قرار گرفته اند. تعداد این بیماران 133 نفر بوده (120 دختر و 13 پسر) بیشترین عمل جراحی انجام شده ادکتور تناتومی+ جا اندازی باز+ استئوتومی سالتر بوده است که در مورد 75 تن از بیماران صورت گرفته است. سن بیماران از 6 ماه تا 10 سال بوده است. سمت مبتلا در 33 درصدچپ، در 27 درصد راست و در 40 درصد دو طرفه بوده است.
    کلیدواژگان: در رفتگی نموی، ادکتور تناتومی، جا اندازی باز، سالتراستئوتومی
  • محمدحسین سرمست شوشتری، محمدحسن حافظی، ایران رشیدی، احمد الهی صفحه 48
    التهاب حاد شایعترین تغییر پاتولوژیک در آپاندیس بوده و تظاهرات آن بخوبی شناخته شده است. با این حال در تعدادی از بیماران ممکن است سیر علائم غیر معمول باشد بنحوی که تشخیص و درمان مناسب با تاخیر انجام شود. از تشخیص های احتمالی مطرح شده برای بیماران مبتلا به دردهای مزمن ناحیه پایین و راست شکم آپاندیسیت مزمن می باشد که مورد قبول همه متخصصین جراحی عمومی و پاتولوژیست نمی باشد.
    ما در این بررسی گذشته نگر وجود ضایعه پاتولوژیک التهاب مزمن در آپاندیس را در 1152 نمونه عمل آپاندکتومی در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز، در بین سالهای 1377-1379، مورد ارزیابی قرار دادیم. براساس نتایج بدست آمده عمل جراحی بدلیل آپاندیسیت 754 مورد (65.5%) در مردان و در 398 مورد (34.5%) در زنان انجام شده است. در نتایج پاتولوژی آپاندیس نرمال در 162 مورد (14%)، فاز اولیه یا کاتارال در 30 مورد (2.6%)، ساپوراتیو 844 مورد (73.3%)، گانگرن 67 مورد (5.8%)، پرفوراسیون 32 مورد (2.8%) و التهاب مزمن در 17 مورد (1.5%) گزارش شد.
    با توجه به یافته ها در این بررسی اگرچه التهاب مزمن پدیده شایعی در آپاندیس نمی باشد ولی ممکن است توجیه کننده وضعیت بالینی درد مزمن یا حملات راجعه درد ناحیه باشد.
    کلیدواژگان: آپاندیس، التهاب مزمن، سلول های تک هسته ای، فیبروز
  • رضا امانی صفحه 54
    هدف از این پژوهش ارزیابی و مقایسه الگو و رفتارهای تغذیه ای بهداشتی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه در رشته های مختلف دانشگاهی بوده است. طی این تحقیق مقطعی، یکصد دانشجوی رشته های وابسته به علوم پزشکی و یکصد دانشجوی غیر پزشکی با میانگین سنی 1.8±21.4سال پرسشنامه های بسامد غذایی، تن سنجی، مصرف داروها و مکمل ها، سابقه بیماری ها، وضعیت اجتماعی اقتصادی خانوار، اطلاعات تغذیه ای، وضعیت خواب، علایم بالینی مرتبط با کمبودهای تغذیه ای را تکمیل و آزمایشات هماتولوژیک (کلیه شاخص های گلبولی) را انجام دادند.
    نتایج نشان داد که تنها 5% از دانشجویان یک یا چند واحد لبنیات و حدود 6% از آنان یک وعده گوشت یا بیش از آن را بطور روزانه مصرف می کنند و یک پنجم دانشجویان صبحانه را بندرت یا گاه گاه می خورند. بر اساس نمرات حاصل از مصرف گروه های مختلف طبق هرم غذایی 57 درصد از دانشجویان نمره مطلوب را اخذ کردند که میانگین نمره دانشجویان تغذیه 3 امتیاز بیش از سایرین بود (P<0.01). کمبود مزمن انرژی بر اساس نمایه توده بدن در 12% و کم خونی براساس شاخص هموگلوبین در 16% نمونه ها مشاهده شد. 50% دانشجویان از پوسیدگی دندانها و حدود 30% از بی اشتهائی شاکی بودند. میانگین محیط دور بازوی دانشجویان 3±25.5 سانتی متر و آزمون رگرسیون بین این اشخاص با (r=0.79، p<0.01) BMI و نسبت دور کمر به دور لگن (r=0.4، p<0.05) ارتباط معنی داری نشان داد. 46% دانشجویان مورد بررسی گروه های غذایی و 62% مواد مغذی را نمی شناسند و 53% از دختران دانشجو، زنان را جزء گروه های آسیب پذیر تغذیه ای نمی دانند. میانگین زمان خواب دانشجویان 7.9±1.6 ساعت بوده و 38% اظهار می کنند که خواب کافی ندارند. با توجه به نتایج فوق مشاهده می شود که دانشجویان به فراگیری اصول تغذیه صحیح نیازمند هستند و افت کیفیت تغذیه در نیمی از آنان مشهود است و در این زمینه دانشجویان علوم تغذیه می توانند آموزش های لازم را ارائه دهند.
    کلیدواژگان: شیوه زندگی، تغذیه، دانشجویان دختر، خوابگاه
  • آزیتا آذریان صفحه 62
    در زمان حاضر درمان هورمونی جایگزین (HRT) به منظور پیشگیری از عوارض یائسگی بطور وسیع مورد استفاده می باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثرات انواع مختلف رژیم های درمان هورمونی جایگزین(HRT)، بر دانسیته ماموگرافیک در خانم های یائسه انجام گردید. 90 خانم یائسه که به سرویس ماموگرافی بخش رادیولوژی بیمارستان قائم مشهد مراجعه نموده بودند و تحت یکی از رژیم های سه گانه HRT قرار داشتند، تحت این مطالعه قرار گرفتند. متوسط زمان درمان نزد این خانمها 22 ماه بود. ماموگرام قبل از شروع درمان و در حین درمان در هر یک از افراد مورد مطالعه، مشاهده و تفسیر گردید و تغییرات آنها مورد بررسی قرار گرفت. از این تعداد 14 نفر تحت درمان با استروژن کونژوگه به تنهایی)گروه الف) و 54 نفر تحت درمان با استروژن کونژوگه همراه با مدروکسی پروژسترون استات بطور مداوم بدون قطع، (گروه ب) و 22 نفر تحت درمان با استروژن کونژوگه همراه با مدروکسی پروژسترون استات که بصورت دوره ای و بمدت 12 روز در ماه به آن اضافه می شد (گروه ج) قرار داشتند.
    در کنترل ماموگرافیک انجام شده از این خانم ها، 2 نفر از گروه الف (14.3%) و 21 نفر از گروه «ب» (39%) و 3 نفر از گروه «ج» (13.6%) افزایش دانسیته ماموگرافیک نشان دادند. افزایش دانسیته ماموگرافیک گروه «ب» در مقایسه با 2 گروه دیگر معنی دار بود (P<0.05)، نتایج حاصله نشان داد که درمان هورمونی جایگزین می تواند سبب افزایش دانسیته ماموگرافیک شود. شیوع افزایش دانسیته وابسته به نوع رژیم درمانی است و بیشترین میزان افزایش در گروه تحت درمان مداوم استروژن و پروژسترون دیده می شود.
    کلیدواژگان: ماموگرافی، درمان هورمونی جایگزین، یائسگی
  • سیمین منتظری، زهرا پورمهدی، مهندس سیدمحمود لطیفی، منصوره آقایی صفحه 68
    تهوع و استفراغ به طور مکرر در حین و بعد از بی حسی نخاعی رخ می دهد. داروهای ضدتهوع و استفراغ میزان آن را کاهش می دهند ولی دارای عوارض جانبی بالقوه هستند. طب فشاری یک شیوه غیرتهاجمی و غیر دارویی است که برخی از محققین آن را برای درمان تهوع و استفراغ بعد از عمل پیشنهاد کرده اند. پژوهش حاضر یک کارآزمائی بالینی با هدف تعیین تاثیر طب فشاری بر تهوع و استفراغ بعد از عمل سزارین تحت بی حسی نخاعی در زنان مراجعه کننده به بیمارستان رازی اهواز سال 1379 می باشد. در این پژوهش 100 زن باردار مراجعه کننده جهت ختم حاملگی به شیوه سزارین تحت بی حسی نخاعی (که واجد شرایط مورد نظر در پژوهش بودند) انتخاب و در گروه طب فشاری و شاهد به صورت تصادفی قرار گرفتند. (هر گروه 50 نفر). بیماران در محدوده سنی 35-18 سال با حاملگی ترم و تک قلو بوده و تحت برش رحمی و شکمی عرضی و بی حسی با 50-35 میلی گرم لیدوکائین 5 درصد و 35-25 میلی گرم پتیدین قرار گرفتند. نمونه های مورد پژوهش از نظر قد، شاخص توده بدنی، میزان تحصیلات، تعداد حاملگی، سن حاملگی، علت سزارین، سابقه تهوع و استفراغ در بارداری فعلی با یکدیگر همگون انتخاب شده بودند. در گروه طب فشاری 15 دقیقه قبل از القای بی حسی، باند طب فشاری بر روی نقطه P6 بر روی هر دست قرار داده شد. گروه شاهد هیچ دارو یا باندی را به صورت پروفیلاکسی دریافت نکردند. کلیه واحدهای پژوهش در طی دوره عمل و 2 ساعت بعد از آن از نظر بروز و شدت و زمان وقوع تهوع و استفراغ و نیاز به داروهای ضدتهوع و استفراغ بررسی شدند. نتایج بدست آمده نشان داد که بین وقوع تهوع حین عمل در دو گروه اختلاف آماری معنی دار وجود ندارد (P<0.11) اما طب فشاری قادر به کاهش وقوع استفراغ حین عمل، کاهش تهوع و استفراغ بعد از عمل، کاهش شدت تهوع و استفراغ حین و بعد از عمل بوده است. به علاوه طب فشاری نیاز به دریافت داروهای ضد تهوع و استفراغ در دوره حین و بعد از عمل را کاهش داده (P<0.05) وقادر به تاخیر انداختن وقوع تهوع حین عمل بود (P<0.05). بنابراین می توان از طب فشاری به عنوان یک روش موثر غیردارویی برای کاهش تهوع و استفراغ ناشی از بی حسی نخاعی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: طب فشاری، بی حسی نخاعی، تهوع و استفراغ، سزارین
  • بیژن کیخایی، خدامراد زندیان صفحه 77
    بیماری های تالاسمی و سیکل سل از فوریت های خاموش است، اگر امروز دست بکار نشویم، فردا خیلی دیر است. بیماری تالاسمی یکی از شایعترین اختلالات ژنتیکی در ایران، بویژه استان خوزستان می باشند. بیماری تالاسمی به 4 نوع می نیما، خفیف، متوسط و ماژور دیده می شود این سندرم برخلاف دیگر هموگلوبینوپاتی ها (مانند کمخونی داسی شکل) با داشتن بیش از 170 جهش نقطه ای ژنی مختلف، از ژنتیک پیچیده ای برخوردار است و بصورت اتوزوم مغلوب از والدین به فرزندان منتقل می شود. با توجه به فراوانی ژن بتا تالاسمی مینور در استان خوزستان (10 درصد)، همچنین وجود ژن کمخونی داسی شکل و ژن آلفا تالاسمی، هدف عمده این پژوهش بیان ضرورت تدوین و طراحی دستورالعمل جامع به منظور شناسایی و تنظیم خانواده در داوطلبان ازدواج و مزدوجین مبتلا به این بیماری ها است. زیرا با توجه به شرایط خاص استان و وجود اقوام و قبایل مختلف و وفور ژن کمخونی داسی شکل در اقوام عرب، سادات و قنواتی های اهواز، ماهشهر و اهالی هندیجان و همچنین شیوع ژن آلفا تالاسمی در استان خوزستان متاسفانه دستورالعمل های موجود وزارتی جوابگوی پوشش داوطلبان ازدواج و مزدوجین استان نمی باشند. بدون تردید پیشگیری از تولد یک نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور، کمخونی داسی شکل، سیکل تالاسمی و بیماری هموگلوبین H، علاوه بر ارتقا سطح سلامت و بهداشت جامعه، موجب کاستن فشار بار سنگین مالی بر سیستم بهداشت و درمان و اقتصاد کشور نیز می گردد.
    در بررسی بعمل آمده در بین 162 زوج (342 نفر) داوطلب ازدواج از قومیتهای عرب در شهرستانهای دشت آزادگان و خرمشهر، به ترتیب 3.63 درصد و 10.57درصد از مزدوجین شهرستانهای مذکور ناقل ژن داسی شکل بوده اند، و در بین این تعداد 84.21 درصد دارای شاخص های خونی MCV و MCH طبیعی بود و همگی آنها آزمایش سیکل پرپ یک ساعته مثبت داشته اند. همچنین در 25 داوطلب ازدواجی در شهرستان اهواز که MCV (80-78) و MCH نزدیک به طبیعی داشته اند با انجام آزمایشات تکمیلی مبتلا به آلفا تالاسمی خاموش بوده اند، ضمنا لازم به یادآوری است که در استان خوزستان مواردی از ژن هموگلوبین j،C،D و... وجود دارد که بدلیل موارد اندک جز دستورالعمل پیشگیری نمی باشند. در طراحی دستورالعمل جدید، ویژگی های استان و استفاده بهینه از امکانات موجود به لحاظ هزینه فایده و هزینه اثربخشی و صرفه و صلاح دولت که همواره مدنظر متخصصان و علمای بهداشتی بوده، در نظر گرفته شده است.
    کلیدواژگان: بتا تالاسمی و سیکل سل و داوطلب های ازدواج، پیشگیری در برنامه کشوری
|
  • Khajehmougahi N., Neamatpour S Page 1
    Athletes are most active and most healthy persons of any society who can contribute in promoting success, advancement and stability of their community. Generally healthy individual choose exercise as profession. Maintenance of healthy athletic activity is made possible with continuous practice in athletic–arena. Choosing athletic field is related to personality of an individual. Sport psychology studies the role of psychological factors in sport, exercise, and physical activity. It aims are to prepare the participant athletes to gain specific mental, behavioral, psychosocial, and emotional control skills during sport, exercise and physical activity contexts. Evaluating the behavioral–mental capabilities of the athletes, their morale, motivation and probability of success in competitions are assessed. The aim of this study was to identify the personality styles, rate of chronic and acute stresses and their relationship with the physical diseases among athletes in comparison with the non–athletic individuals. In this research, 66 athletes (54 females, 12 males) from various athletic fields were selected by simple sampling procedure. Sample population and their non- athlete counterpart group completed both Millon Behavioral Health Inventory (MBHI) and data forms. Research finding indicated that there was no significant difference between chronic and acute stress experienced in both group. But there was significant difference between personality styles the two groups and occurrence and number of physical diseases with 99 percent certainty. The results suggest that physical diseases affect athletes less frequently than non-athletics when exposed to similar stressful conditions.
  • Khan Nazer A.H., Saadatmand R Page 8
    Improper use of antibiotics in humans is the most important cause of increasing the number and type of resistant bacteria against antimicrobial agents. It may have an impact on the therapeutic effect of antibiotics in bacterial infections. This study was carried out to determine the MIC and MBC of beta-lactam antibiotics (ampicillin, amoxicillin and cephalexin) against 1085 resistant Enterobacteriaceae bacteria isolated from stool samples of patient treated with above antibiotics (either intravenously or orally) by means of tube dilution technique. The MIC and MBC of streptomycin against 1136 resistant and susceptible Enterobacteriaceae isolated from 540 stool samples of patients were also tested. Ampicillin, amoxicillin, cephalexin and streptomycin showed a MIC greater than 100ug/ml in 68.1, 72.5, 73.5 and 29.9 % percent of isolates respectively. While for the 4 above antibiotics, the MBC level was higher than 100ug/ml in 92.4,, 93.0, 98.8 and 65.1 % of the isolates respectively. The overall average MIC and MBC of these antibiotics against 13 species of Enterobacteriaceae for oral group was significantly higher than intravenous group.
  • Khanehmasjedi M., Basir L Page 20
    The purpose of this descriptive cross - sectional study was to determine the prevalence of dentofacial malocclusion according to Angle’s classification in 11-14 year old boy students in Ahwaz. Sampling was by randomized cluster method on 744 male students aged between 11 to 14 years. The prevalence of ideal occlusion was 2.8%, Cl I malocclusion 69.9%, ClII div1 26.3%, Cl III 5/1% and Cl II div2 2.8%. Although there were differences between the prevalence rate in the findings from our study and other reported investigations but the order of malocclusion was same.
  • Majdinasab N., Sharafoddinzadeh N Page 26
    Neuroacanthocytosis (Levin-Critchly syndrome or chorea acanthocytosis) is multi system neurodegenerative disorder characterized by acanthocytes, normal plasma lipids and lipoproteins and variable neurological manifestations. Onset is usually in the fourth and fifth decade. The most consistent clinical feature is a hyperkinetic movement disorder, dementia and personality changes. An axonal neuropathy and absent tendon reflexes occurs in most patients. About 40% have epileptic seizure. The course is progressive and only symptomatic therapy is available. In this article a case neroacanthocytosis was presented. The patient was a 34-year old man with two years history of abnormal body movement, tongue and lips biting and seizure. Acanthocytosis was found in his peripheral blood smear, caudate atrophy in radiological examination, normal lipoprotein and axonal neuropathy in E.M.G-N.C.V.The patient was treated with tetrabenazine, haloperiodol, trihexiphenydril and carbamazepin. His seizure was completely controlled and abnormal movements were significantly reduced.
  • Ostadian N Page 31
    Anorectal malformation is one of the congenital diseases with incidence of 3 to 5 in 1000 live births, with a wide range of clinical manifestation from anterior displacement of anus to more severe anomaly with common channel in perineum for defecation and urination and vaginal interoitus.A 5 year retrospective study on 60 patients, all of whom were operated on with postrior sagital approach ((Pena)) and were then followed up on out-patient basis.To rule out any variations in operation procedure, all the patients were operated by one surgeon. The results showed 90 % success in fecal continence, which is favorable comparable with previous abdominosacral technique. Although now-a-days abdominosacral approach is not used, most of the patients underwent this operation suffered from incontinence. In our study, soiling was observed in 8% of our patients. Furthermore, there was neither stricture, following the compete dilatation programme, nor other common complications such as fever.
  • Alamshah S.M Page 36
    Extracranial internal carotid artery aneurysms is the second most prevalent type after common carotid artery aneurysms. These aneurysms are very rare and because of scattered reporting, their real incidence has not been determined. There are two types, fusiform and saccular. The aneurysms of main common carotid artery and its bifurcation are usually fusiform whereas, the branch aneurysms are mainly saccular. Their main clinical importance is clot formation and consequentely, cerebral embolism. Rupture and infection also may happen. One third of patients present with a pulsatile mass of submandibular angle. Pain, central nervous disorders such as TIA, CVA with paralysis have been reported as well. Palpation and auscultation comfired by CT scan, doppler ultrasound and angiogram are diagnostic. The treatment is total resection and primary arterial repair. The other modalities of treatment are aneurysmal wrapping, endoaneurysmorrhaphy and rarely ligation. In this report, two cases of true saccular internal carotid aneurysms are presented. The second was huge asymptomatic one. Both cases were thoroughly investigated and after confirming the diagnosis, they were operated on by resection with primary end - to - end repair of native arteries during uneventful procedures. Some temporary complications presented in the second case in the form of tongue disability for three days and persistent dysarteria for two weeks probably due to hypoglossal nerve stretch. During the follow up period, the patient improved and spoke well. The other case was free of complications.
  • Marashi S.A., Tabatabai S.S., Mehdinasab S.A.H., Sarrafan N Page 42
    Developmental Dysplasia of the Hip (DDH) is a spectrum of disorders of the hip that present in different forms at different ages. In case of early diagnosis in infancy it can be easily treated by pelvic Harness with a high rate of success. However, if the disorder is undiagnosed or the patient is not referred early to the physician especially after six months, surgery is often becomes necessary. Furthermore, as the child grows older not only the treatment becomes more difficult but the result is also less successful. The purpose of this study was to review of surgical procedures performed on those DDH patients who were referred to Ahwaz Imam Khomaini Hospital, after the age of six months. The results showed that between 1983 and 2001, 133 patients (120 girls and 13 boys) were operated on. The most common operation was adductor tenotomy + open reduction + innominate (Salter) osteotomy (75 cases). The age of the patients was between 6 months to 10 years. The left- and right-side involvements were 33 and 27 % of cases respectively, and bilaterally in 40 % of the cases.
  • Sarmast Shooshtary M. H., Hafezi M.H., Rashidi I., Elahi A Page 48
    Acute inflammation is the most common pathologic change in appendix and it has a well-recognized clinical presentation. However, in some patients, definite diagnosis and treatment may be delayed due to the atypical clinical course of the disease. Patients may present with chronic pain alone or chronic with acute attack of abdominal pain in right lower quadrant with or without other gastrointestinal symptoms. Chronic appendicitis may be a cause of chronic right lower quadrant (RLQ) abdominal pain and its prevalence has been a debated between surgeons and pathologists. This study was retrospectively performed on 1152 appendix specimens obtained following appendectomy due to acute appendicitis, in Ahwaz Imam Khomeini Hospital between 1998-2000. We evaluated the presence of pathological changes associated with chronic inflammation in the samples. We found that acute appendicitis was more prevalent in men (754 cases and 65.5%) than in women (398 cases and 34.5%). Pathologically 162 (14%) of cases had normal appendix, 30 (2.6%) were in early phase, 844 (73.3%) were in suppurative phase of appendicitis. On the other hand, 67 (5.8%), 32(2.8%), 17(1.5%) of cases were in gangrenous, perforation and chronic phases of appendicitis respectively.We concluded that although the chronic inflammation is less common pathologic change of appendix but this may explain some cases of chronic abdominal pain in right lower quadrant.
  • Amani R Page 54
    In this research nutritional practice, health related habits and hematological indices of 200 female students with mean age of 21.4 ± 1.8 were assessed. Information negarding food frequency, socioeconomic, healthy habits, anthropometric, medical histories and clinical questionnaires were collected. Results showed that only 5% of students consumed one or more servings of dairy products and 6% of them eat one or more servings of meats daily. By scoring on the basis of the food guide pyramid, only 57% of subjects had good nutritional practices, and the average score of the nutrition students was 3 points more than the other students’ scores (19.5 vs 16.5, p <0.01). Under weight rate was observed in 12% of students and anemia was prevalent in 16% of them. Mid arm circumference and BMI of subjects were significantly correlated (r = 0.79, P<0.01). Forty six percent of the students had not enough information about the food groups and 53% of them did not know that women are nutritionally at risk. One-half of subjects had dental carries and 30% had low appetite. Moreover, 20% of girls normally did have breakfast daily. Thirty eight percent of students have complained of insufficient sleeping time. The findings of this sludy revealed that the female students need more basic education nutrixtion and some dietary modifications and in about half of them the nutrition quality was low. Nutrition students can help the other students in improving their nutritional status.
  • Azarian A Page 62
    Hormone replacement therapy (HRT) is widely used now a days to prevent the post menopausal complications. The aim of this study was to evaluate the effects of different types of HRT on mammary density in postmenopausal women. Ninety postmenopausal women who had been referred to radiology department of Mashad Ghaem hospital for mammography and were under HRT treatment were included in this study. The mean time for HRT was 22 months. The baseline pre-mammary mammograms were compared with those taken during treatment with HRT. Among these, fourteen women were treated just with continuos conjugated estrogen, (Group A). Fifty-four women were treated with continuos conjugated estrogen plus daily medroxyprogesterone acetate (Group B).Twenty two women were treated with continuos conjugated estrogene plus medroxy progesterne acetate added sequentially for 12 days per month (Group C). The results showed that an increase in the mammographic density in two women (14.3 %) in group A, twenty-one (39%) women in group B and three (13.6 %) women in group C. The increase in mammographic density in group B was statistically significant (P < 0.05) when compared with group A and C. The results suggest that the frequency of increase in density is related to the type of HRT used. Furthermore, this increase is more significant with continuous combined therapy with estogen and medroxtyprogesterone.
  • Montazer S., Pormehdi Z., Latifi M., Aghaie M Page 68
    Nausea and vomiting are common complications during and after spinal anesthesia. Antiemetic drugs are used to reduce vomiting, but these drugs have some inherent potential side effects. Acupressure is a non-aggressive method, which lacks drug-induced side effects, that some the researchers recommend it for controlling and reducing nausea and vomiting. The aim of this study clinical trial was to evaluate the effect of the acupressure on the nausea and vomiting during and after cesarean section under spinal and was conducted at Razi hospital in Ahwaz 1379. In this study 100 pregnant women (aged 18-35), were randomly assigned into either an acupressure group (n = 50) or a control group (n = 50). The patients were at term pregnancy; single gestation; underwent transversal uterine and abdominal incision and spinal anesthesia with lidocaine 5% plus pethedin. Height, BMI, education, gravity, and gestational age, cause of cesarean section and nausea and vomiting in pregnancy were matched in both groups. In acupressure group, at least 15min before the induction of anesthesia, sea bands were placed on the Neiguan (p6) pointed hands. In the control group no bands were placed and no antiemetic drug was administered. All the patient were assessed for incidence and severity of vomiting during and two hours after cesarean section. In addition, the incidence time of nausea and vomiting and need of antiemetic drug were compared between the two groups. The results showed that acupressure was not effective in decreasing nausea incidence during sectioning (P = 0.11). However, acupressure reduced both the incidence and severity of nausea and vomiting during and after operation (P<0.05). There was also a significant reduction in administration antiemetic drugs between two groups (P<0.05). In addiiton, acupressure produced a delayed nausea and vomiting (P<0.05). The findings from this study suggest that acupressure is as an effective as non-drug method and can be used for reduction of nausea and vomiting caused by spinal anesthesia in cesarean section.
  • Keikhaei B., Zandian Kh Page 77
    Thalassemia is one of the most common genetic diseases in Iran, especially in Khuzestan province. It is classified into 4 groups: minima, minor, intermediate and major. It has a complex genetic structure with more than 170 different gene mutations types of inheritance. All of which are in the form of autosomal recessive. Due to the high prevalence of -Thalassemia minor (nearly 10%), in addition to the presence of sickle cell and -thal minor genes in Khuzestan province, it is necessary to collect and designing a comprehensive direction in order to provide birth control measures in new wedding couples as well as gene-carrying couples. Prudently, it is clear enough that prevention of birth a newborn affected by major thalassemic or similar diseases not only is an important measure in the pathway towards promotion in the quality of community health services, but also decreases the profound financial burden forced on health and treatment system. The specific prevailing condition in this province, where the presence of different ethnic and tribal families (Arabic, Sadat and Ghanavati) as well as Mahshahr, Hendijan population in whom there is an abundance of sickle cell anemia and -gene, making the present ministerial circular not to be comprehensive enough for this province and which dose not take account as appropriate actions that facilitate limiting the spreading of this disease among this population. This study was conducted on 162 couple-to-be volunteers from Arab families in Dasht-Azadegan and Khoramshahr, 3.63% of couples in Dasht –Azadegan and 10.57% of couples in Khoramshahr were carriers for sickle cell gene. However, despite the fact that among these 84.21% had normal RBC indices (MCV and MCH), 1-hour sickle prep test was positive in all. In addition, among 25 couple-to-be volunteers in Ahwaz who had near normal RBC indices (MCV and MCH), showed to suffer from silent -thalassemia after complementary tests.It is worth noting that in Khuzestan province, some cases of Hb j, C, and D genes are present too, which due to their low prevalence are not included in presen preventive direction. In planning the new proposal, the special prevailing condition in Khozestan was specifically considered and this may bring about better utilization of the health resources in this province, both in terms of cost-effectiveness and cost benefits which are the aims of all specialties and authorities involved.