فهرست مطالب

مطالعات منافع ملی - پیاپی 8 (تابستان 1396)

نشریه مطالعات منافع ملی
پیاپی 8 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عبدالرحمن عالم*، علی فرزعلیان صفحات 1-27

    گرایش به معنویت، از جمله به دین اسلام در جهان بویژه در آمریکا رو به گسترش است. دلایل این امر را در موضوعاتی از قبیل بحران های اخلاقی و هویتی، ناکامی مدرنیته در سعادت مندی و معنا بخشی به زندگی انسانها و سیاست های جهان غرب علیه جهان اسلام و مسلمانان می توان جستجو کرد. اما گرایش به شیعه در آمریکا نسبت به گذشته افزایش یافته است که این مهم را می توان با توجه به افزایش مساجد، مراکز اسلامی، مراسم های مذهبی مطرح کرد. البته این گرایش ها بیشتر در ابعاد عرفانی و لیبرالی از اسلام بوده است. شیعیان در آمریکا علاوه بر مشکلات و چالش هایی که دولت آمریکا و همچنین نگرش منفی برخی مردم این کشور به اسلام دارد با چالش های دیگری همانند بحران هویتی، تضادهای درونی با یکدیگر از جمله سیاست ها و رفتارهای وهابیت، تبعیض، نگرش انحرافی و منفی رسانه ای آمریکایی مواجه هستند.

    کلیدواژگان: شیعیان، ایالات متحده آمریکا، مسلمانان آمریکا، 11 سپتامبر، اسلام هراسی
  • ابراهیم متقی*، حمید شایسته صفحات 29-55

    یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده کشورها برای تاثیرگذاری بیشتر در عرصه سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی است. در این رابطه، قدرت نرم، منبع دیپلماسی عمومی تلقی می شود. با گسترش دیپلماسی عمومی، قدرت نرم یک کشور می تواند بهبود یافته و تقویت شود.در این پژوهش مفهوم دیپلماسی عمومی و اشکال مختلف آن مورد تجزیه و تحلیل و براساس آن دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت ها و فرصت های موجود مورد بررسی قرار گرفت. در دهه های اخیر وقایعی چون انقلاب اسلامی ایران، تجاوز اسرائیل غاصب به لبنان، بمباران لیبی توسط آمریکا و... سبب رشد روز افزون سازمان های اسلامی در آمریکا گردید.یافته های تحقیق حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت و توانایی هایی نظیر فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی برخوردار است که با بهره گیری از آن و به کمک دیپلماسی رسانه ای و دیجیتال می تواند به عنوان یک کشور صاحب فکر و اندیشه و تاثیرگذار بر سیاست های بین المللی در جلب مسلمانان آمریکا و تاثیر گذاری بر جریانات فکری و مراکز اسلامی آمریکا ایفای نقش نماید.

    کلیدواژگان: دیپلماسی عمومی، قدرت نرم، ایران، سیاست های بین المللی
  • حسن مجیدی *، محمد رستم پور صفحات 57-81

    این مقاله به بررسی مناسبات دولت (قوه مجریه) و طبقه متوسط در سال های پس از جنگ (1368-1384) می پردازد. سوال اصلی این پژوهش این است که سیاست های دولت های پس از جنگ (دولت های هاشمی، خاتمی) چه تاثیری بر طبقه متوسط داشته و در مقابل، طبقه متوسط چه جهت گیری ای نسبت به دولت های مذکور داشته است؟ فرضیه پژوهش این است که گفتمان مسلط در دولت های پس از جنگ، ویژگی های شخصیتی روسای دولت، تاثیر اجرای برنامه های توسعه و شرایط عمومی کشور متاثر از تحولات جهانی، سیر مناسبات طبقه متوسط و دولت ها را به صورت سینوسی و با نوسان همراه ساخته است. با توجه به خصلت تحصیلدار بودن دولت و شخصی بودن سیاست در ایران، رویکرد دولت به طبقه متوسط در جمهوری اسلامی متاثر از سه عامل کلی درآمدهای نفتی، ویژگی های شخصی و منش های رفتاری روسای دولت و شرایط جهانی بوده، اما شخصیت متفاوت روسای دولت ها و تحولات جهانی متمایز سبب شده دولت آقای هاشمی طبقه متوسط جدید را احیاء کند و دولت آقای خاتمی به تعادل برساند.

    کلیدواژگان: طبقه متوسط جدید، دولت هاشمی، دولت خاتمی
  • آرمین امینی *، علی رضایی پناه صفحات 83-107

    از دیدگاه سیاسی- فرهنگی، اینترنت، دموکراسی، عرصه خصوصی، قدرت سیاسی و سلطه را دچار تغییرات خاصی نموده است که بالطبع با توجه به این تغییرات، حقوق زنان، تعاملات قدرت با زنان، نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با زنان، رفتار مردان با زنان، قدرت اقتصادی زنان و ادبیات سیاسی و... نیز دچار تحولات خاصی شده است.هدف این پژوهش، بررسی انتخابات ریاست جمهوری  2016 امریکا از زوایای مختلف است. یکی از این ابعاد جایگاه پوپولیسم در پیروزی ترامپ در انتخابات است. البته ظهور پوپولیسم در کشورهای توسعه یافته را می توان از زوایای گوناگونی چون روان شناختی، سیاسی و اقتصادی  مورد بررسی قرار داد. بطور مثال می توان به جهانی شدن، افزایش شکاف های طبقاتی و... اشاره کرد. در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دلایل مختلف اجتماعی، سیاسی، روان شناختی در ظهور پوپولیسم تاثیرگذار بودند چنانکه در بعد اجتماعی می توان به شکل گیری پوپولیسم فنی، شکاف های اجتماعی، شکاف های طبقاتی، شکاف های هویتی، تاکید بر فاسد بودن کل سیستم و نظام سیاسی را مد نظر قرار داد. البته دلایل شخصیتی ترامپ همانند فقدان سابقه سیاسی، زبان و ادبیات سیاسی، عدم اشنایی مردم با ترامپ، تبدیل کردن خود به یک برند و خود را مخالف وضع موجود نشان دادن تاثر خاصی در پدیده پوپولیسم داشت.

    کلیدواژگان: امریکا، انتخابات، ریاست جمهوری، شبکه های اجتماعی، ترامپ
  • حسن شمسینی*، رضا نصیری صفحات 109-129

    در عصر جهانی شدن و اطلاعات تعریف و کارکرد سیاسی نخبگان تغییر یافته است. نخبگان سمبولیک و رسانه ای، قدرت اجتماعی بیشتری یافته اند ولی تاثیرگذاری نخبگان علمی و دانشگاهی رو به زوال رفته است. البته باید خاطر نشان کرد که افزایش یا کاهش کارکردهای سیاسی و اجتماعی نخبگان در عرصه انتخابات، به عوامل و عناصری از جمله نوع تعامل نخبگان با جامعه، شرایط اقتصادی کشور، شکاف های اجتماعی، میزان دسترسی نخبگان به رسانه های عمومی و سوابق سیاسی نخبگان وابسته است. با وجودی که تحولات اجتماعی در جامعه ایران، در صورت بندی نخبگان تغییراتی ایجاد کرده، کارکردهای انتخاباتی آنها تغییر چندانی نکرده است. کارکردهای نخبگان در انتخابات ریاست جمهوری را می توان در مولفه هایی همچون آگاهی بخشی، حمایت و پشتیبانی از انتخابات، بهره گیری مردم از حقوق سیاسی خود، ارائه ملاک ها و معیارهای مطلوب برای نامزدها و نقد و بررسی برنامه های نامزدها و نیروهای سیاسی در نظر گرفت. البته جایگاه نخبگان علمی نسبت به گذشته در موضوعاتی همچون تاثیرگذاری بر مشارکت مردم، جهت گیری افکار عمومی، تصمیم گیری عقلایی مردم و...کاهش یافته است و پوپولیسم در انتخابات نقش محوری ایفا می کند.

    کلیدواژگان: نخبگان، الیت ها، نخبگان سیاسی، دهمین انتخابات ریاست جمهوری
  • صائب شعبانی*، موسی فرهنگ رنجبر صفحات 131-153

    در عصر جهانی شدن عوامل مختلفی در فرار مغزها تاثیرگذار هستند. یکی از مهمترین چالش های اکثر جوامع از جمله کشورهای در حال توسعه فرار مغزها است. که این موضوع علاوه بر ایجاد مشکلات علمی، روانی، جامعه شناختی، صدمات منفی و مخرب اقتصادی بر این جوامع می گذارد. در عصر اطلاعات عوامل مختلف داخلی و جهانی بر مهاجرت نخبگان تاثیرگذار هستند. درباره عوامل جهانی می توان به عناصری همچون دسترسی به امکانات در جوامع پیشرفته، امنیت شغلی، شان اجتماعی بالا، کاهش نگرش های ناسیونالیستی و سرزمینی، شکاف در تکنولوژی و در سطح داخلی به مولفه هایی همچون بحران های اقتصادی، آینده مبهم جوامع در حال توسعه، وضعیت اقتصادی نامناسب اشاره کرد.

    کلیدواژگان: مهاجرت، فرار مغزها، جهانی شدن، کشورهای در حال توسعه، نخبگان
  • مسعود مطلبی*، سید قدیر غنی زاده زاویه صفحات 155-179

    آیت الله مصباح یزدی از جمله فقهایی است که درباره دموکراسی و مردم سالاری دینی آراء و نظریاتی ارایه کرده است. از نظر وی در اسلام دو اصل معتبر است: الف) حاکمیت مردم و نفی استبداد، ب) سعادت و رستگاری مردم. نقطه جدایی حاکمیت مردم در غرب با حاکمیت مردم در اسلام این است که غرب زمام حکومت را به دست مردم سپرده و برای آن قید و شرطی قایل نیست، درحالی که اسلام زمام حکومت را به دست خدا می داند و مردم را در چارچوب قوانین الاهی آزاد نهاده تا در پرتو آن سرنوشت خود را رقم زنند. همچنین اهداف دموکراسی دینی هم دنیوی هستند همانند عدالت اجتماعی، تامین امنیت، رضایت، مشارکت مردم، کارآمدی، حاکمیت قانون، آزادی سیاسی و هم اهداف معنوی و اخلاقی همانند. گسترش فرهنگ دینی، اقامه حق و دفع باطل. از نظر ایشان در اسلام اراده و حاکمیت انسان در طول اراده و حاکمیت خدا، تعین غایات انسان توسط خداوند، پیوستگی همه شئون زندگی است. از سوی دیگر تقدم اخلاقی جامعه برفرد، مصالح منافع، جامعه و غایات فردی در صورت تزاحم میان آنها است. همچنین چون سیاست مسئول هدایت و سعادت مندی انسانها است نمی توان سعادت انسانها را به مشارکت مردم واگذار کرد. فرضیه پژوهش بر این مبنا است که آیت الله مصباح، در نظریه حکومت اسلامی خود امکان تحقق در گفتمان علوی را برای دموکراسی مهیا ساخته است.

    کلیدواژگان: مصباح یزدی، اسلام، دموکراسی، مشروعیت، دولت اسلامی
|
  • Abdul Rahman Alem*, Ali Farzaliyan Pages 1-27

    Autopsy of Shia in USDr. Abdul Rahman AlemAli FarzaliyanAbstract:Tendency toward spirituality, including Islam, in the world and US has been increasing. Its reasons include identity and ethical crisis, the failure of modernity in order to bring salvation and the policies of the west against Islam and Muslims. Given the increase of mosques, Islamic centers and religious ceremonies, the tendency to Shia has been increased in the US. The tendency has a Sufism dimension. In the US, Shia Muslims face challenges such as the policies of US government, negative attitudes of Americans toward them, policies of Wahhabis, Identity crisis, negative attitudes of US media and discrimination.Key Words: Shia, US, American Muslims, 11th September, Islam

    Keywords: Shia, US, American Muslims, 11th September, Islam
  • Ebrahim Motaghi*, Hamid Shaieste Pages 29-55

    Iran’s Public Diplomacy: Capacities and ChallengesDr. Ebrahim MotaghiHamid ShaiesteAbstract:One of the most important tools used by countries to influence foreign policy is public diplomacy. Soft power is a source of public diplomacy. The soft power of a country could be improved and strengthen by developing public diplomacy.In the research, the concept of public diplomacy and its different forms would be analyzed. Moreover, Islamic Republic of Iran’s public diplomacy and its capacities and challenges would be assessed. In recent decades the events such as the Islamic revolution in Iran, Israel invasion of Lebanon and Bombardment of Libya by United States lead to the increase of Islamic organization in the US.The findings of research suggest that the Islamic Republic of Iran has capacities such as rich culture and civilization to influence US Islamic organization, and to attract US Muslims by using digital media.Key Words: Public Diplomacy, Soft Power, Iran, International

    Keywords: Public Diplomacy, Soft power, Iran, International
  • Hasan majidi*, Mohmmad Rostam Por Pages 57-81

    The Approach of Government to New Middle Class in Islamic Republic of Iran (1989-2005)Dr.Hasan majidiMohmmad Rostam PorAbstract:The article deal with relations between the government and middle class in era of post Iran-Iraq war. The main question of the article is: what is the impact of post war government’s policies on the middle class? And what approach has the middle class adopted to post war government?The hypothesis of the article is: the policies of post war governments, personality of Iranian presidents, the impact of deve-lopment plans and globalization would lead to vacillated relations between government and middle class. In Iran, oil revenues, personal characteristics and globalization influence the government’s approach to middle class. Nevertheless, different personality of Iranian presi-dents and global developments encouraged President Hashemi Rafsanjani to revive new middle class and President Khatami to strengthen it.Key Words: New Middle Class, Hashemi Rafsanjani, Khatami

    Keywords: New Middle Class, Hashemi Rafsanjani, Khatami
  • Armin Amini*, Ali Rezaei panah Pages 83-107

    The Role of Social Media in Trump’s Victory in 2016 US Presidential ElectionDr.Armin AminiAli Rezaei panahAbstract:From a political and cultural perspective, the internet has trans-formed private sphere, political power and dominance,and subse-quently, it has changed women’s rights, state and non-state institutions related to women, the behavior of men towards women, the economic power of women and political literature.The aim of the research is to analyze 2016 US presidential election from different aspects. One of them is the role of populism in Trump’s victory. The emergence of populism in developing countries would be analyzed from different psychological, political and economic aspects such as globalization, social class gap and etc. In the US presidential election, various social, political and psychological factors influence the emergence of populism. From social perspectives, social class gaps, technical populism, identity crisis and the corrupted political system would be considered. Moreover, lack of political experience, political language, creation of the brand and the opposition to the status quo have impacts on populism.Key Words: US, Election, Presidency, Social Media, Trump

    Keywords: US, Election, Presidency, Social Media, Trump
  • Hasan Shamsini *, Reza Nasiri Pages 109-129

    Presidential Election and ElitesDr.Hasan Shamsini GhiasvandReza NasiriAbstract:In globalization and information era the definition and function of political elites have been changed. Symbolic and academic elites have more power, however, the influence of academic elites has suffered a decline. The increase or decrease of elites’ political and social fun-ctions in an election is dependent on the kind of elite relations with society, economic conditions, and social gaps, access of elites to mass media and political background of elites. Social transformation has changed elite formation, however, it has not changed election function. The function of elites in the election include: Informing, supporting elections, supporting political rights, establishing criteria forcand-idates and criticizing the plans of candidates and political forces. In comparison with the past, scientific elites play a minor role in voter participation, public opinion and rational decision making. Recently, populism has played a key role in the election.Key Words :Elites, Political elites, Presidential Election

    Keywords: Elites, Political elites, Presidential Election
  • Saeb Shabani*, Mosa farhang Ranjbar Pages 131-153

    The reasons of Iranian Emigration (2001-2011)Saeb ShabaniMosa farhang RanjbarAbstract:In globalization era, various factors influence the brain drain. One of the most important of developing countries’ challenges is the brain drain. The phenomena can create social, economic, psychological and scientific problems. In the information age, different domestic and foreign factors influence the brain drain. Domestic factors include economic crisis and ambiguous future and foreign factors include access to facilities, job security, high social status, decline of nationalism and technological gap.Key words: Emigration, Brain Drain, Job Security, Globalization

    Keywords: Emigration, Brain Drain, job security, globalization
  • Masoud Motallebi*, Seyed Ghadir Ghanizadi Zaveyh Pages 155-179

    Democracy Discourse in Political Mesbah-YazdiDr. Masoud MotallebiSeyed Ghadir Ghanizadi ZaveyhAbstract:Ayatollah Mesbah-Yazdi is among Faghih who formulate theories about democracy. According to Islam, two principles are legitimate: A) popular sovereignty and rejection of despotism, B) salvation of people. The difference between popular sovereignty in the west with popular sovereignty in the Islam is: in the west, the government is run by people without any restrictions, however, in the Islamic world the government would be legitimized by God and people would make their fate according to Islamic laws. Moreover, the goals of religious democracy are worldly- such as social justice, security, satisfaction, people’s participation, and efficiency, rule of law, political freedom- and ethical – such as expansion of religious culture, righteousness and nullification. In his views, the will and control of mankind are during God's will. On the other hand, if there is a conflict between Individual and society, the society has priority over individuals. Moreover, since the politics is responsible for the guidance and salvation of the people, the salvation of the people cannot be left to people's participation. The hypothesis of the research is: Ayatollah Mesbah-Yazdi maintain that the democracy could be established by Alavi method.Keywords: Ayatollah Mesbah-Yazdi, Islam, Democracy, Legitim

    Keywords: Ayatollah Mesbah-Yazdi, Islam, Democracy, Legitim