فهرست مطالب

نخبگان علوم و مهندسی - سال چهارم شماره 4 (مهر 1398)

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال چهارم شماره 4 (مهر 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/05
  • تعداد عناوین: 13
|
  • رضوان علوی سالکویه*، رضا فدایی کیوانی صفحات 1-12

    امروزه با توجه به حضور چشمگیر زنان در سطوح مختلف دانشگاهی و رسیدن آنان به مدارج بالای علمی و نقش اساسی آنان در توسعه فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور میزان پیشرفت آنها در مشاغل مدیریتی متناسب با تعداد آنها در سازمان ها محسوس نبوده است و تا زمانی که زنان توانایی پیشرفت، از طریق ارتقای توانمندی های خود را به دست نیاورند، حقوق آنها در معرض تعرض بوده و همواره موقعیت اجتماعی آنان در خطر خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سقف شیشه ای بر عدالت سازمانی انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه کارکنان زن سازمان های دولتی استان گیلان و روش نمونه گیری مورد استفاده  تصادفی ساده،  و 100نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه های سقف شیشه ای و عدالت سازمانی بودند. داده های پژوهش پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و تحلیل واریانس یک طرفه تحلیل شده اند. یافته های پژوهش نشان داد که بین سقف شیشه ای و عدالت سازمانی و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و از بین ابعاد سازمانی، درصد بالایی از تغییرات واریانس عدالت رویه ای (37/0)، توسط سقف شیشه ای قابل تبیین و پیش بینی است. 

    کلیدواژگان: سقف شیشه ای، عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت تعاملی
  • علیرضا شمس، احمد زارع، ایمان رستمی، سعید صابری فیروزی صفحات 13-26

    فرورزونانس، رزونانس غیرخطی است که بین خازن شبکه نظیر خازن کابل ها، خطوط، کلیدهای قدرت و اندوکتانس غیرخطی تجهیزاتی نظیر راکتورها و ترانسفورماتورها، بهنگام اشباع آنها، رخ می دهد. در هنگام وقوع این پدیده، جریان های پالسی با دامنه ی زیاد از سیم پیچی ترانسفورماتور، عبور می کنند که انتظار می رود به تبع آنها، نیروهای الکترومغناطیسی شدیدی بر سیم پیچی ترانسفورماتور وارد گردند. هدف اصلی این مقاله، محاسبه و بررسی نیروهای الکترومغناطیسی وارده بر سیم پیچی ترانسفورماتور، ناشی از وقوع پدیده فرورزونانس می باشد. بدین منظور، یک مدل دو بعدی اجزاء محدود (FEM) از یک ترانسفورماتورv400/ Kv20با توان نامی KVA25  توسعه داده شده و با تزویج مدار شبکه، محاسبات اجزاء محدود ترانسفورماتور در وضعیت فرورزونانس، انجام شده است. به منظور ارزیابی صحت مدل اجزاء محدود، نتایج بدست آمده از تحلیل اجزاء محدود با روش تحلیلی در شرایط کاری نرمال ترانسفورماتور مقایسه شده است که بیانگر دقت مدل توسعه داده شده می باشد. نتایج حاصل از این مطالعه، که وجود نیروهایی با بزرگی چند پریونیت بر سیم پیچی های ترانسفومارماتور، ناشی از پدیده فروزونانس، را نشان می دهند در طراحی الکتریکی و مکانیکی ترانسفورماتورها و سیم پیچی های آن، نقش مهمی ایفاء خواهد کرد.

    کلیدواژگان: پدیده فرورزونانس، نیروی الکترومغناطیسی، روش اجزاء محدود (FEM)، ترانسفورماتور توزیع
  • عبدالرسول رنجبران، محمد رنجبران، فاطمه رنجبران صفحات 27-46

    پایداری شیب ها از جمله مسایل مهم مهندسی است که به دو روش قطعی و احتمالی انجام می شود. روش قطعی ساده است ولی نمی تواند، عدم قطعیت های موجود در داده های مربوط به مشخصات هندسی و مکانیکی شیب را در خود منظور نماید. در روش احتمالی، امکان منظور کردن عدم قطعیت ها، البته با صرف وقت و هزینه بیشتر امکان پذیر است. در مورد دوم، با استفاده از آزمایش در آزمایشگاه و یا در محل شیب، مشخصات اندازه گیری شده و داده های حاصل برای ساخت منحنی چگالی و تجمعی احتمال مورد استفاده قرار می گیرد. منحنی های احتمال در بررسی پایداری شیب، عامل اصلی به حساب می آیند. با توجه به این که شکل منحنی از قبل معلوم نیست، در نتیجه روش های مختلف، متنوع، و اغلب مفصل و گرانی برای انطباق منحنی احتمال قابل قبول به جامعه علمی معرفی شده و می شود. علی الرغم کار های زیاد، در روش های موجود اعتماد کامل وجود ندارد. تحقیقات گروه هنر در دو دهه گذشته منجر به کشف و تولید منحنی های فارسی برای ساخت منحنی های احتمال شده، که می تواند برای هر داده منحنی احتمال مربوطه را به سادگی و به طور دقیق تهیه نماید، و به عنوان جانشین روش های موجود معرفی کند. در این مقاله مبانی منطقی و دقیق منحنی های فارسی معرفی شده، و با بکارگیری آن در ساخت منحنی احتمال برای سه دسته داده معتبر مربوط به پایداری شیب، صحت، و کارآیی تحقیق به تایید رسیده است.
     

    کلیدواژگان: فلسفه تغییر حالت (فتح)، توابع حالت، توابع پدیده، منحنی فارسی، زمین لغزه، پایداری، شیروانی خاکی، شیب، قطعی، احتمالی
  • سیدعلی فارغ، راحله حیاتی صفحات 47-69

     با گسترش روزافزون تکنولوژی در عصر حاضر روز به روز کاربردهای چندرسانه ای بیشتر می شوند و با استفاده از کاربردهای تکنولوژی و هنر توامان باهم و تعامل کاربر با رایانه، اپلیکیشن های مختلفی در همه زمینه های موردعلاقه بشر ساخته می شوند و حتی کاربردهای پزشکی نیز پیدا کردند و بر کیفیت زندگی بشر می افزایند، در زمینه های مختلف بازی های رایانه ای توسعه می یابند، خصوصا شبیه ساز ی های کامپیوتری که در همه ی زمینه های علمی در حال توسعه هستند، بحث توسعه و تحقیق خصوصا در مورد محتوا و نوآوری و خلاقیت، مدیریت این پروژه های چندرسانه ای را حساس تر و چالش برانگیزتر و درنتیجه مهم تر جلوه می کند. پژوهشگر با دغدغه ی بحث مدیریت تولید چندرسانه ای به بررسی مولفه های مهم مدیریت پروژه پرداخته است و به دنبال شناسایی فرصت ها و چالش ها می باشد و با روش کتابخانه ای و بررسی مقالات به بررسی استانداردها و تجربیات و استفاده از فرصت ها و راه حل ها برای چالش های آن پرداخته است و در جستجوی پاسخ به سوال بهترین رویکرد یا بهترین استاندارد یا بهترین راهکار برای مدیریت پروژه ی چندرسانه ای می گردد. پژوهشگر در این تحقیق به این نتیجه رسیده است که تحقیقات زیادی در تک تک مولفه های مدیریت پروژه چندرسانه ای نیاز است و شاید مدل خاص مدیریت پروژه چند رسانه ای و با عنوان بهتر هنر مدیریت خلاق چندرسانه ای در این زمینه نیاز باشد و هم چنین استفاده از روش چابک می تواند در موفقیت این پروژه ها موثر باشد و درنهایت یک مدل مدیریت پروژه ی چندرسانه ای ارائه شده است.

    کلیدواژگان: چندرسانه ای تعاملی، پروژه خلاق، پروژه چند منظوره، مدیریت پروژه چابک
  • بهزاد کریم خانی، سمیه یعقوبی کوپانی صفحات 70-75

    با  توجه  به افزایش روزافزون بیماری های عضلانی اسکلتی و دامنه تحریک قسمت هایی از دست از جمله آرنج، در افراد با سنین مختلف، اهمیت ارتزها بیشتر شده، به گونه ای  که  برای پیشگیری و درمان بیماری هایی از جمله کاهش دامنه حرکتی قسمت های مختلف از جمله دست مانند آرنج ، مورد توجه واقع می گردد که ،در این جا ارتز مد نظر ،در نرم افزار کتیا، طراحی شده است . هدف از انجام ساخت  این ارتز ،کمک به حرکات طبیعی آرنج با استفاده از ساختار های الاستیکی مانند فنر همراه با یک ساختار قفل مانند، ارتز طراحی شده که می توانند در زوایای گوناگون عمل فلکشن را انجام دهند. با آزاد کردن هر یک از پیچ های موجود در مفصل می تواند آن را با دامنه  بیشتری در  فلکشن طی نموده و یا اجازه دهد مفصل به اکستنشن کامل برگردد.با تکرار این عمل فرد در روند بهبود قرار می گیرد. در این پژوهش ابتدا با آناتومی دست آشنا شده، سپس به بررسی ارتز و طراحی و نتایج حاصل از آن در نرم افزار کتیا پرداخته می شود .

    کلیدواژگان: ارتزEo، نرم افزار کتیا، ترمو پلاستیک، استخوان اولنا و رادیوس، ارتزآرنج فلکشن[1]
  • سید ارشاد مجتوی، امید حسین زاده، مرضیه حجاریان صفحات 76-79

    هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر خلاقیت دانشجویان بود. با توجه به ماهیت موضوع و هدف های تحقیق، این پژوهش ازنظر روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف، کاربردی بود. در این پژوهش به منظور بررسی خلاقیت دانشجویان دانشگاه ارومیه با استفاده از پرسشنامه ی خلاقیت عابدی از تعداد 360 نفر از دانشجویان دانشکده های کشاورزی، اقتصاد و مدیریت، منابع طبیعی و فنی و مهندسی به عنوان نمونه آماربرداری به تناسب تعداد دانشجویان هر دانشکده داده ها برداشت شد. طبق نتایج حاصل از آزمون پیرسون بین سن دانشجویان موردمطالعه و خلاقیت با ضریب همبستگی (093/0) ارتباط معناداری وجود نداشت. بین تعداد اعضای خانوار دانشجو و خلاقیت با ضریب همبستگی (019/0-) ارتباط معناداری وجود نداشت. بر اساس نتایج آزمون اسپیرمن مولفه سطح درآمد خانوادگی دانشجو با خلاقیت با ضریب همبستگی (037/0) ارتباط معنی داری نداشت. همچنین رابطه معنی داری بین میزان تحصیلات دانشجو و خلاقیت با ضریب همبستگی (085/0) دیده نشد. براساس نتایج آزمون اتا بین رشته تحصیلی دانشجویان با خلاقیت با ضریب همبستگی (499/0) ارتباط معنی داری وجود داشت، همچنین بین جنسیت دانشجویان و خلاقیت با ضریب همبستگی (471/0) ارتباط معنی داری وجود داشت.
     

    کلیدواژگان: خلاقیت، دانشگاه ارومیه، منابع طبیعی
  • لاله نراقی صفحات 80-89

    با توجه به نتایج تحقیقات خارج از کشور در خصوص کارآیی قارچ آنتاگونیست Talaromyces flavus در کنترل عوامل مهم بیماری زای گیاهی، در ایران نیز در سال 1379 اقدام به جداسازی جدایه ای از این قارچ از مزارع پنبه استان گلستان شد. پس از اثبات کارآیی این جدایه در کنترل بیماری پژمردگی ورتیسلیومی پنبه، جداسازی جدایه های مختلف قارچ مذکور از مزارع و گلخانه های برخی محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، چغندرقند، گوجه فرنگی و خیار گلخانه ای صورت پذیرفت و کارآیی آن ها نیز در کنترل برخی بیماری های مهم محصولات فوق ارزیابی شد. در مرحله بعد، با توجه به کسب نتایج مثبت و حصول اطمینان از کارآیی جدایه های T. flavus در کنترل بیماری های گیاهی مورد مطالعه، جهت تولید قارچ کش بیولوژیک از این قارچ، نسبت به تکثیر آن بر روی بسترهای معدنی و آلی در قالب فرمولاسیون های محتلف اقدام شد. در بررسی های مذکور، بستر سبوس برنج به عنوان موثرترین بستر برای تکتیر جدایه های مربوط به محصولات زراعی و بستر خاک پیت توام با سبوس برنج برای محصولات گلخانه ای معرفی شد و فرمولاسیون های جدایه های مختلف T. flavus تهیه شد. جهت فرآیند تجاری سازی این فرمولاسیون های بیولوژیک، ابتدا معرفی این فرآورده به عنوان قارچ کش بیولوژیک برای کنترل بیماری های گیاهی به شرکت تولید کننده آفت کش های بیولوژیک (شرکت بهاران دشت ساحل) صورت پذیرفت و پس از انعقاد قرارداد میان این شرکت و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، نسبت به فعالیت های مربوطه برای دریافت گواهی ثبت از سازمان حفظ نباتات اقدام گردید. لازم به ذکر است که از زمان دریافت گواهی ثبت از سازمان حفظ نباتات در تاریخ دهم اردیبهشت ماه 97، شرکت بهاران دشت ساحل فعالیت خود را جهت تولید انبوه قارچ کش تالارومین اقدام نموده و معرفی این فرآورده با همکاری محقق مربوطه به مصرف کنندگان بخش کشاورزی در حال اجراست.

     

    کلیدواژگان: قارچ کش بیولوژیک، Talaromyces flavus، تجاری سازی
  • سید ارشاد مجتوی، امید حسین زاده، مرضیه حجاریان صفحات 90-94

    هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی و تمایل به کارآفرینی دانشجویان است؛ زیرا برای آموزش دانشجویان و ارتقای کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاه شناخت عوامل و فرآیندهای تصمیم سازی که منجر به کارآفرین شدن آن ها می شود، ضروری است. با توجه به ماهیت موضوع و هدف های تحقیق، این پژوهش ازنظر روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. در این پژوهش به منظور بررسی کارآفرینی دانشجویان دانشگاه ارومیه با استفاده از پرسشنامه ی ویژگی های کارآفرینی کردنائیج از تعداد 360 نفر از دانشجویان دانشکده های کشاورزی، اقتصاد و مدیریت، منابع طبیعی و فنی و مهندسی به عنوان نمونه آماربرداری به تناسب تعداد دانشجویان هر دانشکده نظرسنجی به عمل آمد. از کل دانشجویان موردبررسی در این پژوهش حدود 38% در دانشکده کشاورزی، 16% در دانشکده اقتصاد و مدیریت،  7% در دانشکده منابع طبیعی و 39% هم در دانشکده فنی و مهندسی مشغول به تحصیل بودند. تعداد اعضای خانوار و سن دانشجویان موردمطالعه و سطح درآمد خانوادگی دانشجو و مقطع تحصیلی دانشجو با کارآفرینی و مولفه های آن هیچ گونه ارتباط معناداری نداشت. بین مولفه تحمل ابهام و بقیه مولفه های کارآفرینی و کارآفرینی، ارتباط معنادار وجود داشت. ازلحاظ بیشتر مولفه های کارآفرینی تمامی دانشجویان موردبررسی در سطح مشابهی قرار داشتند و ازلحاظ مولفه کانون کنترل دانشجویان دانشکده اقتصاد و مدیریت نسبت به بقیه وضعیت کمی بهتری داشتند و ازلحاظ کارآفرینی دانشکده منابع طبیعی در وضعیت کمی بهتر قرار داشته بعدازآن دانشکده اقتصاد و مدیریت و در آخر دانشکده های کشاورزی و فنی و مهندسی در وضعیت نامناسبی بودند. با توجه به نتایج حاصله، برپایی دوره های منظم آموزشی کارآفرینی و حتی تخصیص واحد درسی تحت این عنوان در برنامه ی کلاسی دانشجویان و همچنین برنامه ریزی درسی سایر کلاس ها بر اساس الگوهای کارآفرینانه ضروری می نماید.

    کلیدواژگان: کارآفرینی، دانشگاه ارومیه، منابع طبیعی
  • محمد میرسلیمانی*، حسین مهرنو صفحات 95-108

    ازآنجایی که بقای بسیاری از شرکت ها در بازار رقابتی به استفاده صحیح از منابع و پایین آوردن هزینه ها وابسته است.بسیاری از شرکتها بخشی از فعالیتهای جاری خود را به بخش خصوصی واگذار میکنند.ازاین رو انتخاب صحیح پیمانکاران شایسته میتواند باعث جلوگیری از هدر رفتن منابع ، کاهش هزینه ها و اجرایی شدن پروژه ها درزمان معین وبه صورت مطلوب گردد. در پژوهش حاضر با استفاده از معیارهای مناسب انتخاب پیمانکاران بر اساس رویکرد تحلیلی فازی ، از روش دیمتل[1] فازی  برای تعیین روابط و چگونگی تاثیر معیارها بر یکدیگر و از روش تحلیل شبکه[2] فازی  با در نظر گرفتن ارتباط درونی مشخص شده میان معیارها، برای اولویت بندی و وزن دهی معیارها استفاده شده و در نهایت از روش ویکور[3] فازی برای رتبه بندی پیمانکاران استفاده می شود. تا از این طریق بتوان به سازمان ها جهت انتخاب صحیح پیمانکاران برتر کمک کرد.

    کلیدواژگان: اولویت بندی، انتخاب پیمانکار، تصمیم گیری چند معیاره، اعداد فازی
  • مریم رودباری*، نیما رفاهتی، علی مهدی پور عمرانی صفحات 109-114

    یکی از روش های نوین در تولید کامپوزیت زمینه آلومینیومی روش جوشکاری انفجاری می باشد. جوشکاری انفجاری یک فرآیند حالت جامد است که در آن از انرژی انفجار برای اتصال دو یا چند ماده با هم تحت فشار بالا استفاده می شود. در این تحقیق, صفحات آلومینیوم 1050 به روش جوشکاری انفجاری با الیاف فولادی تقویت شده اند. الیاف فولادی در چیدمان بین دو صفحه آلومینیومی قرار گرفته و با انجام فرآیند جوشکاری انفجاری اتصال صفحات و الیاف تقویت کننده ایجاد گردید. عوامل مختلفی بر روی اتصال قابل قبول تاثیر دارد. در این مقاله با استفاده از رسم پنجره جوشکاری پارامترهای مناسب فرآیند تعیین شده و چیدمان فرآیند جوشکاری انفجاری طراحی گردید. قطعات تولید شده با استفاده از این فرآیند مورد بررسی توسط میکروسکوپ نوری قرار گرفتند نتایج نشان داد با استفاده از این فرآیند می توان آلیاژهای مختلف آلومینیوم با تقویت کننده فولادی تهیه نمود.

    کلیدواژگان: کامپوزیت زمینه آلومینیومی، جوشکاری انفجاری، تقویت کننده فولادی، متالوگرافی
  • مقالات گروه علوم پایه
  • علی صابری صفحات 125-129

    پیشرفت تکنولوژی مدل های سیستمی را شکل داده است به نحویی که ساختار فعالیت ها و نتایج به مولفه های متعددی بستگی داشته باشد و موفقیت یا عدم موفقیت به عناصر مختلفی . در یک سیستم هوشمند و سازمانی نمی توان داده هایی استفاده کرد بدون آنکه ماهیت تاثیر آنها تحلیل شود  برای هر نوع فعالیت و ارتباط مجموعه ای در هر ساختاری می توان نوعی الگوی بازی را تعریف کرد الگو یا تئوری که قابل تغییر و تعمیم است و اصولا مدل بازی یک الگوریتم ثابت ندارد بلکه با توجه به اعضا ، شیوه عمل و سایر عوامل موثر و مرتبط شکل می گیرد تئوری که قابل درک ، تحلیل و توسعه است که برای موفقیت باید دانش آن را کسب کرد تا در بازی فکر با فکر یا فکر با افکار به تئوری فکر برتر رسید فکر برتری که محصول پیروز شدن است . تئوری بازی ها را می توان در هر نوع ساختار جامعه مشاهده کرد هر نوع فعالیت برای رسیدن به هدف از نوعی تئوری بازی پیروی می کند پس ارائه مدل های برتر از تئوری ها می تواند نتایج مطلوبی را حاصل کند.

    کلیدواژگان: تئوری بازی، مدل، ساختار، سیستم، مجموعه
  • فاطمه صفرپورفیضی *، عابدین درویش پور، عاطفه عبدی، زینب هواسی صفحات 130-139

    کلمه کوه (جبال)38 بار در قران کریم ذکر شده است که در تعدادی از این سوره ها (رعد، حشر، نحل، نمل، غاشیه (به مباحث گوناگونی درباره کوه ها یا به عبارت های مختلف برای پی بردن انسان ها به عظمت خلقت خالق بی همتا است. دانشمندان و محققین علوم زمین برآن اند که کوه ها طی زمان های طولانی تشکیل شده و تکامل یافته اند و کوهزایی در پوسته زمین براثر فرآیندهایی مثل فرو رانش در لبه ناآرام قاره ها با چین خوردگی لایه ها و یا براثر نفوذ ماگمای مذاب از ماگمای گداخته به صورت های مختلف ،مثل آتشفشان ایجاد می شوند .بررسی کاربرد کوه و توصیف آن در قران کریم روشن ساخت که این اشارات علمی با یافته های بدست آمده از زمین شناسی مانند زمین ساخت صفحه ای، ایزوستازی و ریشه دار بودن کوه ها، ساختمان درون کوه ها، فواید وجود کوه ها در روی زمین و... نه تنها درتعارض نیست ،بلکه منشا وحیاتی این سخنان را ثابت می کند. مطالب علمی زمین شناسی امروزه از موارد مهم در تحقیقات و یافته های جدید می باشد که قرآن صراحتا انسان را به سیر ، تفحص و تحقیق در خصوص زمین تشویق و ترغیب نموده است.

    کلیدواژگان: کوه، قران، زمین شناسی
|
  • Behrang Sharafi, Valiollah Panahizadeh Rahimloo*, Amir Refahi Oskouie Pages 115-124

    In this paper, we make a brief overview of the maintenance procedures and condition monitoring methods. The WKL32 model high pressure pump made in Iran Pump Co, be evaluated by the vibration analysis and sound tests, based on the proactive maintenance procedure. We study the effect of electric current leakage which is made of using the pump chassis as the welding connection cable (NULL) and check the effect of the ambience temperature on the grease lubricant viscosity and on the corrosion of the pump’s bearings. Finally, we make appropriate cures according to the proactive maintenance procedure.

    Keywords: High Pressure Pump, Corrosion, Electric current leakage, Air temperature, Proactive Maintenance