فهرست مطالب

نشریه مطالعات مدیریت گردشگری
پیاپی 45 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/14
  • تعداد عناوین: 10
|
  • امیر اصلانی افراشته، محمدرضا کریمی علویجه*، مریم نائلی صفحات 1-34

    با افزایش سرعت پیری جمعیت جهان و افزایش تعداد سالمندان، یکی از صنایعی که در چند دهه اخیر، این بخش از بازار برای آن ها جذاب به نظر می رسد، صنعت گردشگری است. لذا این پژوهش به دنبال بررسی پیشایندها و پیامدهای رضایت از تجربه سفر گردشگران سالمند است. جامعه آماری، کلیه گردشگرانی هستند که به شهر اصفهان مسافرت کرده و از حداقل سن 60 سال برخوردار هستند. برای جمع آوری داده ها، پرسش نامه ای ساختمند بر اساس پیشینه پژوهش تنظیم شده است که با روش نمونه گیری خوشه ایو در دسترس ، تعداد 346 پرسشنامه، به طور کامل پاسخ داده شده و مبنای تحلیل این پژوهش قرار گرفته است. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم افزار پی ال اس استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از مجموع پیشایندهای موثر بر رضایت از تجربه سفر گردشگران سالمند، متغیر تازگی، درگیری و فرهنگ محلی مورد تایید قرار نگرفتند و ارزش ادراک شده، تایید گردید. در بررسی پیامدهای رضایت از تجربه سفر سالمندان، تمام فرضیات ازجمله کیفیت زندگی، رضایت از اوقات فراغت و رفتارهای آینده مورد پذیرش قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: گردشگری سالمند، کیفیت زندگی، تجربه سفر، اوقات فراغت، رفتار آتی گردشگر
  • نگار جلیلیان، مهدی کروبی*، اسماعیل قادری صفحات 35-56
    مقصدهای گردشگری به عنوان کانون اصلی جذب گردشگران، نقش بنیادی را در توسعه صنعت گردشگری دارند زمانی می توان یک مقصد گردشگری را متمایز و موفق جلوه داد که بتوان تجربه های منحصر به فرد و جدیدی را به گردشگر ارائه داد. این وظیفه بر عهده رویدادهای گردشگری نهاده شده است. رویداد در ترکیب با توسعه گردشگری باعث شکل گیری جاذبه در میان گردشگران می شود و از طریق برنامه ریزی، بازاریابیو اجرای اصولی، به عنوان یکی از استراتژی های مهم برای توزیع گردشگری به صورت عادلانه و منظم در مناطق مختلف و در زمان های مختلف در کشور محسوب می گردد. پژوهش حاضر به بررسیمنابع و عوامل موثر جهت توسعه گردشگری رویدادهای فرهنگی در راستای تعدیل فصلی بودن گردشگری شهر همدان پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان گردشگری شهر همدان می باشند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و برایتجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئیاستفاده شده است. نتایج نشان می دهد وضعیت منابع گردشگری، منابع حمایتی، منابع مصنوع و عوامل موقعیتی جهت توسعه گردشگری رویدادهای فرهنگی در شهر همدان به جز منابع حمایتی،جهت تعدیل فصلی بودن گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
    کلیدواژگان: : مقصد گردشگری، بازاریابی گردشگری، گردشگری رویداد، رویداد فرهنگی، آمیخته های فصلی بودن بازاریابی، تعدیل فصلی بودن گردشگری
  • سجاد پاشایی*، فریبا عسکریان، عبدالرضا روزافزون صفحات 57-80

    امروزه صنعت گردشگری ورزشی ازجمله صنایع پر درآمد و در عین حال سالم و پاک برای اقتصاد هر کشور محسوب می‎گردد. هدف از انجام پژوهش، بررسی نقش میانجی گری عوامل نهادی در تاثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو بود. جامعه ی آماری این پژوهش را گردشگران ورزشی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در سال 95، که به علت نامشخص بودن تعداد گردشگران در منطقه مذکور حجم نمونه انتخاب شده 385 نفر گردید که بالاترین حجم نمونه آماری می‎باشد. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری است. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شد. روایی(محتوی، همگری، واگرا) و پایایی(بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسش نامه ها در حد قابل قبول و خوب بودند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها را می توان توسط نرم افزار AMOS23 و با استفاده از ضرایب رگرسیونی نشان داد. یافته های پژوهش نشان داد که تمامی مولفه های مشارکت جامعه محلی (اقتصادی/ اجتماعی/ محیطی / نهادی)، بر توسعه گردشگری ورزشی تاثیر معنی داری داشت که از این میان عامل اجتماعی با اثر کلی %55 بیشترین تآثیر را داشت و از طرفی نقش میانجی گری عوامل نهادی بر توسعه گردشگری ورزشی تایید شد. در مجموع با توجه به اهمیت گردشگری ورزشی مناطق آزاد، مدیران و برنامه ریزان بخش گردشگری و ورزش کشور باید  در زمینه اجتماعی اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند.

    کلیدواژگان: عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل محیطی، عوامل نهادی، گردشگری ورزشی
  • امیر صابری، جمیله توکلی نیا*، محمد تقی رضویان صفحات 81-103
    توسعهصنعتگردشگریبهعنوان صنعتی نوپا در جهان، در ردیف یکی از سه منبع درآمدی اول به شمار می آید ولی در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. در کشورهای توسعه یافته این صنعت، در حال گسترش بوده است. لذا برنامه ریزانبرآنند تاجهتتوسعهفعالیت هایگردشگری به مقوله ارزیابی ظرفیت مدیریت یکپارچه برای توسعه گردشگری شهرستان کاشان توجه کنند. بنابراین،بهره وریهرچهبیشترتوسعهگردشگریوافزایشپیامدهایمثبتآن،نیازمندمدیریتیکپارچه یآنمی باشد. این پژوهشبااستفادهازروش هایتوصیفیتحلیلیوبهره گیریازپرسشنامهوتحلیل هایآماری شامل تحلیل رگرسیون و آزمون T بهارزیابی ظرفیت مدیریت یکپارچه برای توسعه گردشگری شهرستان کاشانپرداخته است، جامعهآماریموردبررسیدراینتحقیق337 نفر که با روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند، می باشد. در این پژوهش از نرم افزار spss21 و Excel2013 جهت آنالیز داده های پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاصل از آمار استنباطی انجام شده، میزان معنادار در آزمون T 01/0، نشان دهنده معنادار بودن آزمون است، در نتیجه فرضیه های تحقیق «1) نبود تعامل و هماهنگی بین عناصر و بخش های مدیریتی گردشگری منجر به عدم مدیریت یکپارچه شهرستان کاشان شده است. 2) نبود تعامل و هماهنگی بین عناصر و بخش های مدیریتی گردشگری منجر به عدم توسعه متوازن سیستم گردشگری شهرستان کاشان شده است.» تعامل و هماهنگی در بخش های مدیریتی گردشگری سبب توازن خواهد شد.
    کلیدواژگان: مدیریت یکپارچه، توسعه گردشگری، توسعه پایدار
  • وجیهه قربان نیا خیبری*، میرمهرداد میرسنجری، هومان لیاقتی، محسن آرمین صفحات 105-137
    در این تحقیق ابتدا نقشه شاخص های گردشگری طبیعت شامل شاخص توزیع حیات وحش،  شاخص جاذبه گردشگری طبیعت، شاخص انعطاف پذیری (مقاومت) محیط ، شاخص تسهیلات زیربنایی و شاخص تنوع گردشگری طبیعت در شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی بالغ بر 1577 کیلومتر مربع تهیه شده اند. سپس مناطق بالقوه توسعه اکوتوریسم با استفاده از روش میانگین خطی وزن دار و محاسبه وزن نسبی شاخص ها از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی و اتخاذ استراتژی های تصمیم گیری مختلف شامل تصمیم گیری ریسک گریز، تصمیم گیری ریسک پذیر، تصمیم گیری حداکثر جبران و ریسک میانی، تصمیم گیری ریسک پایین و مقدار اندک جبران و تصمیم گیری ریسک بالا و مقدار اندک جبران و اعمال وزن های ترتیبی، شناسایی و اولویت بندی شده اند. تفاوت در مساحت اختصاص یافته به کلاس های مختلف گردشگری طبیعت نشان دهنده نقش استراتژی های تصمیم گیری مختلف در تعیین قابلیت و اختصاص درجات شایستگی متفاوت به یک منطقه برای توسعه گردشگری است. می توان محدوده بی نهایتی از راه حل های ممکن تعریف نمود که از نظر ریسک پذیری در یک انتهایش روش ترکیب بولی OR (وجود حداقل یک شاخص برای مطلوبیت گردشگری طبیعت) و در انتهای دیگرش منطق بولی AND قرار دارد که برای مطلوبیت یک منطقه برای گردشگری طبیعت باید تمام معیارها برقرار باشند. از نظر جبران پذیری، ممکن است که موقعیتی از نظر یک معیار نامطلوب باشد اما از نظر معیارهای دیگر ارزش فوق العاده ای داشته باشد. بنابراین جبران پذیری نیز در دامنه ای از عدم  جبران تا جبران حداکثر شاخص ها قرار دارد.
    کلیدواژگان: گردشگری طبیعت، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، میانگین وزنی ترتیبی، استراتژی تصمیم گیری، شهرستان دنا
  • محمد نجارزاده*، سید عباس ابراهیمی، رضوان گلستانه صفحات 139-166
    همگام با تغییرات شگرف تکنولوژی و ارتباطات در قرن حاضر، گردشگری نیز شاهد پیشرفت های زیادی بوده است. از طرف دیگر، دنیای پرمشغله امروز فرصت کمی را برای تفریح و لذت افراد باقی گذاشته است و مصرف کنندگان خدمات گردشگری مایل اند به راحتی و سرعت هرچه بیش تر به اطلاعات مورد نیاز خود برای سفر دست پیدا کنند. به همین منظور تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات کاربردی است و از دسته پژوهش های توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی به شمار می رود، با هدف بررسی تاثیر برند گردشگری در شبکه های اجتماعی جهت ایجاد انگیزه سفر به شهر تهران با در نظر گرفتن نقش میانجی نگرش نسبت به مقصد انجام گرفته است. پرسشنامه ای شامل 28 گویه به روش تصادفی ساده در شبکه های اجتماعی توزیع و 313  نمونه جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این آزمون ها نشان داد که برند گردشگری و نگرش نسبت به مقصد تاثیر مثبت و معناداری بر ایجاد انگیزه سفر دارد؛ همچنین نگرش نسبت به مقصد در رابطه برند گردشگری و ایجاد انگیزه سفر نقش میانجی را ایفا می کند.
    کلیدواژگان: برند گردشگری، انگیزه سفر، نگرش نسبت به مقصد
  • محبوبه عرب، میثم شیر خدایی، فاطمه علی گلی فیرزوجایی* صفحات 167-192
    در صنعت گردشگری حفظ و نگهداری مشتری برای رشد سازمان امری حیاتی محسوب می شود. به گونه ای که کاهش هزینه های بازاریابی، کسب سهم بیشتر در بازار و قدرت نفوذ تجاری را به همراه دارد؛ از این رو هدف پژوهش، بررسی رابطه بین سه متغیر کیفیت خدمات، رضایت مشتری و ارزش مشتری به عنوان متغیر مستقل و وفاداری مشتری به عنوان متغیر وابسته که با نقش میانجی متغیر کیفیت مدیریت ارتباط مشتری بررسی می شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با ماهیت پیمایشی است. داده های مورد نیاز با روش نمونه-گیری تصادفی نظام مند از مشتریان مجتمع تفریحی توریستی میزبان بابلسر و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است و نتایج تجزیه وتحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری نشان داد رابطه ی بین کیفیت مدیریت ارتباط مشتری بر وفاداری مشتری و همچنین رابطه ی بین کیفیت خدمات، رضایت مشتری و ارزش مشتری با توجه به نقش میانجی کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری مثبت و معنی دار است و به عبارتی فرضیه های پژوهش پذیرفته شد.
    کلیدواژگان: ارزش مشتری، رضایت مشتری، کیفیت خدمات، کیفیت مدیریت ارتباط با مشتری، وفاداری مشتری
  • منیژه بحرینی زاد*، بابک بوشهری سنگی زاد صفحات 193-220
    هنگامی که گردشگران اقدامبهتبلیغاتدهانبهدهان و تعریفوتمجیددرموردمقصدگردشگریمی کنند، به آن مقصد وفادار هستند. هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل بومی شده وفاداری به مقصد گردشگری بوشهر با استفاده از روش داده بنیاد است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد پژوهش کیفی استفاده شده است و بر مبنای روش داده بنیاد و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاری از متخصصین حوزه گردشگری در شهرستان بوشهر تبیین کننده های وفاداری به مقصد گردشگری متناسب با شرایط اقلیمی و فرهنگی شناسایی شده است. حجم نمونه با منطق نمونه گیری نظری و قضاوتی و تا حصول اشباع نظری در مجموع 16 نفر را در برگرفت. کدگذاری داده ها با استفاده از نرم افزار NVIVO8 به انجام رسید و پیش بینی کننده های وفاداری به مقصد گردشگری شناسایی و دسته بندی شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد وفاداری به مقصد گردشگری با پنج عامل و 45 مولفه شامل: ارزش ادراک شده(5 مولفه)، کیفیت خدمات(5 مولفه)، شرایط میزبانی(3 مولفه)، آگاهی و شناخت(11 مولفه) و ادراک از تنگناها(21 مولفه) تببین می شود.
    کلیدواژگان: وفاداری نسبت به مقصد گردشگری، تئوری داده بنیاد، مصاحبه اکتشافی
  • ویدا علی یاری، مریم شریف زاده*، مصطفی احمدوند صفحات 221-247
    این پژوهش پیمایشی با هدف ارزیابی اثرات توسعه ی گردشگری بر نواحی روستایی هدف گردشگری بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد، صورت پذیرفته است. از جامعه ی آماری 437 خانوار ساکن، با استفاده از جدول بارتلت، 155 سرپرست خانوار به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ای محقق ساخته بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که در حیطه ی اثرات اقتصادی از ترکیب 21 متغیر، 4 عامل فرصت های اقتصادی، هزینه های زندگی، اشتغال و شکاف اقتصادی 301/63 درصد از واریانس را تبیین نمود. در حیطه ی اثرات اجتماعی 7 عامل تثبیت جامعه، آسیب اجتماعی و ارتقاء فرهنگ، مبادلات فرهنگی، فرهنگ پذیری، الگوپذیری و تغییر سبک زندگی به ترتیب از 33 متغیر بارگیری شد و در مجموع 646/65 درصد از واریانس را تبیین نمود. مهم ترین آثار کالبدی- زیست محیطی نیز به ترتیب شامل چهار عامل مشکلات بهداشتی، اثرات کالبدی، تخریب چشم انداز و تغییر محیط طبیعی بود که از ترکیب 27 متغیر بدست آمد.
    کلیدواژگان: گردشگری روستایی، تبعات اقتصادی- اجتماعی، تحلیل عاملی، جامعه ی میزبان، فیروزآباد
  • وحید ثانوی گروسیان، وحیدرضا میرابی*، حمیدرضا کردلویی، اسماعیل حسن پور صفحات 249-269
    توریسم سلامت، صنعتی بسیار حساس است. از آن جا که سلامتی بزرگترین سرمایه هر فرد است، هیچ شکی نیست که انتخاب یک کشور مقصد بهعنوان جایی که قرار است سلامت فرد را بهبود بخشد، فرآیندی بااهمیت و نیازمند بررسی شاخص های گوناگونی است. اینپژوهشبا هدف شناساییعوامل موثر بر بازاریابی خدمات توریسم سلامت انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف توصیفی و از نظر نتایج کاربردی است. با توجه به نوع داده ها این مطالعه نوعی روش تحقیق آمیخته است، چرا که با استفاده از روش دلفی و تاپسیس فازی، مهمترین عوامل تعیین شدند و به منظور نهایی کردن عوامل موثر بر توسعه ی گردشگری سلامت از مصاحبه با خبرگان و جهت رتبه بندی و بررسی ارتباط مفهومی بین شاخص ها، از پرسشنامه استفاده شده است. در این تحقیق با استفاده از روش تاپسیس فازی، مهمترین عوامل موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری سلامت استخراج گردید. نتایج نشان داد که 13 عامل قیمت و هزینه ها، برنامه ریزی مدون و اجرایی، کیفیت فنی و اجرایی خدمات درمانی، سیستم اطلاعاتی، فرآیند پذیرش و نوبت دهی، وفاداری مشتری، پایداری و تداوم،قوانین و مقررات، حضور در سطح بین الملل، برند پزشک، خدمات اقامتی، مکان جغرافیایی، برند مرکز درمانی، سرعت ارائه خدمات  به ترتیب بیشترین تا کمترین  اهمیت را در جذب توریسم سلامت در شهرستان مشهد  دارند.
    کلیدواژگان: : بازاریابی خدمات، تاپسیس فازی، توریسم سلامت
|
  • Amir Aslani Afrashteh, Mohammad Reza Karimi Alavijeh *, Maryam Naeli Pages 1-34

    The study sought to investigate and examine the antecedents and consequences of satisfaction of elderly tourists trip experience. The statistical population is all tourists who travel to Isfahan and have a minimum age of 60 years. With cluster sampling and available 346 Structured questionnaire based on literature was administered to the target statistical sample. To analyze the data and to test the research hypotheses, structural equation modeling using Smart PLS software is used. The results indicate that of antecedents affecting the satisfaction of elderly tourists trip experience, Novelty, Involvement and local culture rejected and perceived value accepted. In examining the consequences of satisfaction of elderly trip experience, all assumptions, including quality of life, Leisure life satisfaction and future behaviors are accepted.

    Keywords: elderly tourism, Quality of life, Travel Experience, Leisure time, Future Behavior of Tourist
  • Negar Jalilian, Mehdi Kaaroubi *, Esmail Ghaderi Pages 35-56
    Tourist destinations, as the main focus of tourists’ attraction, play the fundamental role in the development of the tourism industry. A tourism destination appears distinctive and successful when new and unique experiences are provided to tourists. This task is responsible for tourism events.The event, combined with the development of tourism, creates attractions among tourists. This research aids to measure the impact of events tourism on moderating tourist destinations seasonality. For the analysis of research data, 60 questionnaires were totally collected and analyzed with Smart-PLS software Single sample t-test is used to verify the status of each of the dimensions of the tourism, synthetic, and supportive resources and situational factors. The results show that tourism, synthetic and situational factors for event tourism development in Hamedan, lie in favorable conditions, excluding supportive resources.
    Keywords: Tourism destination, tourism marketing, Event Tourism, Cultural Event, 7Ps, Tourism Seasonal Adjustment
  • Sajjad Pashaie, Fariba Askarian, Abdolreza Roozafzon Pages 57-80

    The purpose of this study was, structural modeling to explain the mediating role of institutional factors affecting participation of local community in Sports tourism development planning Maku Free Zone (Iran). The population of this sport tourist’s free trade zone and industrial research Maku in 2016 years. The present study was descriptive, is the correlation type survey. A questionnaire was used to collect data. The validity and reliability questionnaires were well within acceptable limits. The results of hypotheses testing can be used by software AMOS23 respectively and using the path (B). Research results show that, had a significant influence all of the participation of the local community (economic / social / environmental / institutional), on the development of sports tourism among which social factors with the greatest impact on the overall effect of 55%,

    Keywords: social factors, Economic Factors, Environmental Factors, Institutional Factors, Sport Tourism
  • Amir Saberi, Jamila Takkali Nia*, Mohammad Taghi Razavian Pages 81-103
    Evaluation of Integrated Management Capacity for Tourism Development in KashanAbstractDevelopment of the tourism industry as one of the major economic activities of developed and developing countries has led planners to pay attention to the development of tourism activities to assess the integrated management capacity for tourism development in the city of Kashan. This study was conducted using descriptive-analytic methods and using a questionnaire and statistical analysis to assess the integrated management capacity for tourism development in Kashan. The statistical population of this study is 337 people. In this study, spss21 and Excel2013 software was used to analyze to examine the adequacy of sampling of meaningful numbers. These numbers for the tourism boom are 0.527, tourism development is 0.665 and for integration "Keywords: Integrated Management, Tourism Development, Sustainable Development.
    Keywords: Integrated Management, Tourism Development, Sustainable Development
  • Vajihe Ghorbannia *, Mir Mehrdad Mirsanjari, Homan Liaghati, Mohsen Armin Pages 105-137
    In this research, at first, map of ecotourism indicators including WDI, EAI, ERI, IFI and EDI was developed in Dena County. Then, potential areas of ecotourism development using the linear weighted average method and calculating the relative weight of the indicators through the hierarchical analysis process and adopting various decision-making strategies and applying ordered weights are identified and prioritized. The difference in the area allocated to various classes of ecotourism reflects the role of different decision-making strategies in determining the capability and assigning different degrees of suitability to a region for the development of ecotourism.One can define an infinite range of possible solutions that, in terms of riskiness, at the end of it, is the Boolean OR , and at the other end it is the Boolean logic of AND which all criteria must be met for the suitability of an area for ecotourism.
    Keywords: Ecotourism, analytic hierarchy process, Ordered weighted Average, Decision making strategy, Dena county
  • Mohammad Najjarzadeh *, Seyed Abbas Ebrahimi, Rezvan Golestaneh Pages 139-166
    With the dramatic changes in communications in the current century, tourism has witnessed a great deal of transformation. On the other hand, today's busy world has provided little opportunity for pleasure and entertainment, and consumers services are eager to get the travel information they need as quickly and easily as possible. The purpose of this study is to investigate the effect of tourism brand in social media in order to develop the travel motivation to Tehran, considering the mediator role of attitude toward the destination. A questionnaire consisting of 35 items and 313 samples was collected. Factor analysis and structural equation modeling were used for data analysis. The results indicated that tourism brand (t valu: 11.38) and attitude toward destination (t valu: 3.96) have positive and significant effect on travel motivation. Also, in the impact of the tourism brand on travel motivating, the attitude toward destination plays as a mediator.
    Keywords: Tourism Brand, Travel Motivation, Attitude toward Destination
  • Mahbubeh Arab, Meysam Shirkhodaei, Fafemeh Aligolifiroozjaii * Pages 167-192
    In the tourism industry, maintenance of the customer is critical to the growth of the organization; therefore, the purpose of the study was to evaluation the relationship between the three variables of service quality, customer satisfaction and customer value as independent variable and customer loyalty as an associated variable that is examined by the role of mediator of customer relationship management. This research method is an applied type research conducted by a descriptive survey method. Data were collected from customers at a Tourist Recreation Complex Mizban Babolsar it Systematic random sampling. The results of the research with structural equations showed that the relationship between customer relationship management quality and customer loyalty is positive and significant. Also, the relationship between quality of service, customer satisfaction and customer value is positive and significant in terms of the role of mediator of customer relationship management.
    Keywords: : Customer Value, Customer Satisfaction, Service Quality, Quality of Customer Relationship Management, Customer Loyalty
  • Manizheh Bahrainizadeh *, Babak Busheri Sangizad Pages 193-220
    The aim of this study was to identify factors affecting the loyalty of tourists to the Bushehr province by using grounded theory. Another goal is to provide a conceptual framework based on the identified factors and then is evaluating the conceptual model.This project is done by using qualitative methods based on grounded theory by using semi-structured interviews of experts in the field of Bushehr, factors affecting tourism destination loyalty was determined according to climatic and cultural conditions. The initial sample size is 16 persons of tourism experts who were identified during the study period. The data coding was performed using the NVIVO8 software. The results showed that tourist destination loyalty by using 3 items , Perceived value with 5 items, quality of service with 5 items, hosttig by using 3 items, knowledge with 11 items and restrictions by 21 items were operated
    Keywords: Loyalty to tourism destination, Grounded Theory, Exploratory interview
  • Vida Aliyari, Maryam Sharifzadeh *, Mostafa Ahmadvand Pages 221-247
    This survey research was conducted with the aim of evaluating the effects of tourism development on rural tourism destination areas. The statistical population was composed of 437 households resided in central District of Firoozabad county from which, 155 households were selected by using Bartlett Table and simple random sampling method. The research instrument was a custom-made questionnaire. Factor analysis findings showed that in terms of the economic effects of the combination of 21 variables, four factors (economic opportunities, living expenses, employment and economic gap) explained 63.30 % of variances. In the field of social effects, factor loadings of the 33 items were produced seven factors (community consolidation, social harm and promotion of culture, cultural exchanges, acculturation, assimilation and changing lifestyle) and overall accounted for 65.646 % of variances. A combination of 27 physical- environmental items yielded four factors, health and sanitation problems, infrastructural effects, landscape degradation and natural environment change.
    Keywords: Rural Tourism, Economic-Social Consequences, factor analysis, Host community, Firoozabad
  • Vahid Sanavi, Vahidreza Mirabi *, Hamidreza Kordlouie, Esmaeil Hasanpour Pages 249-269
    Health tourism is very sensitive industry. Since health is the greatest for tune of each person, there is no doubt that choosing a destination country as a place in order to improve the health of a person is an important process and requires the examination of various indices. using the fuzzy topsis method, the most important effective factors on the development of health tourism industry were determined. The results illustrated that 13 factors including of price and costs, designed and executive planning ,technical and executive quality of health services, information system, process of acceptance and queue, customer loyalty, sustainability and continuity, laws and regulations attendance in international level, physician brand, residential services, geographical location, brand of medical center, service presentation velocity are the most importance to attract health tourism in Mashhad , respectively
    Keywords: Marketing Services, Fuzzy TOPSIS, Health Tourism