فهرست مطالب

روش شناسی علوم انسانی - پیاپی 99 (تابستان 1398)

فصلنامه روش شناسی علوم انسانی
پیاپی 99 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/04/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید نصرالله حجازی*، وحید بهرامی صفحات 1-18

    یکی از روش های کیفی که اندیشمندان علوم سیاسی برای بررسی مفاهیم و تحول آن مورد توجه قرار می دهند، روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف است. پرسش اصلی این پژوهش، پرسش از چگونگی استفاده و کاربرد روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف در عرصه رشته علوم سیاسی است و اینکه چگونه و در چه ابعادی می‏توان از تحلیل گفتمان برای فهم و توضیح علوم سیاسی استفاده کرد؟ مدعا و مفروض این تحقیق آن است که امکان استفاده از دانش تحلیل گفتمان در عرصه‏های مختلف علوم سیاسی کاملا منتفی نیست و با حذف جوانب ناهمساز آن می توان از این روش برای تجزیه و تحلیل پژوهش های سیاسی استفاده نمود. کاربرد رویکرد تحلیل گفتمان در حوزه سیاست، افق های تازه ای را پیش روی ما می گشاید و نتایج روش شناختی و نظری مهمی را به بار می آورد. در این مقاله به کاربرد و برخی از دستاوردهای روش شناختی و معرفت شناختی رویکرد تحلیل گفتمان لاکلا و موف در سیاست می پردازیم

    کلیدواژگان: روش شناسی، تحلیل، گفتمان، لاکلا و موف علوم سیاسی
  • علیرضا منصوری*، علی پایا صفحات 19-23

    هدف مقاله حاضر این است که از منظری فلسفی رابطه علوم انسانی و تکنولوژی را تا حد امکان روشن کند. علوم انسانی دارای دو وجه است: وجهی که علم است، و وجهی که تکنولوژی است. به واسطه این نقش دوگانه، تعامل علوم انسانی با تکنولوژی پیچیده تر از رابطه علوم طبیعی با تکنولوژی است. رابطه وجه تکنولوژیک علوم انسانی با حیطه های مختلف تکنولوژی هم افزایانه است. ولی این رابطه در خصوص رابطه وجه علمی علوم انسانی با تکنولوژی ها یک رابطه نامتقارن بوده، تاثیر تکنولوژی ها بر وجه علمی علوم انسانی تاثیری ایجابی است. این درحالی است که تاثیر وجه علمی علوم انسانی بر تکنولوژی ها به طور عمده سلبی و نقادانه است؛ نه به این معنا که این وجه علمی خدمتی به تکنولوژی نمی کند، بلکه توضیح می دهیم نحوه درست این تاثیرگذاری چگونه است. این تحلیل در توضیح اینکه چگونه تکنولوژی می تواند در سپهر عقلانیت قرار گیرد، مفید است

    کلیدواژگان: تکنولوژی، علوم انسانی، عقلانیت، عقلانیت نقاد، تکنولوژی انسانی
  • امیرحسین امامی کوپایی*، سید صادق حقیقت صفحات 35-56

    علم جدید و دموکراسی مدرن به عنوان عناصر اصلی مدرنیته، با تقویت مولفه های یکدیگر، به آمیزه ای بسیار درهم تنیده نائل آمده بودند. اما دهه های پایانی قرن بیستم به سبب شروع اعتراض های اجتماعی نسبت به سیاست علم، و به طور همزمان، شکل گیری چرخش های تاریخی و اجتماعی در فلسفه علم، که به تضعیف واقع گرایی و عینیت معرفت علمی انجامید، شاهد شکل گیری تنش میان علم و دموکراسی بود. دموکراسی خواهان خواستار دخالت در فعالیت علمی از طریق مشارکت در تعیین اهداف، روند ها، و سیاست گذاری های علمی بودند؛ و نخبه گراهای طرفدار استقلال علم با تخصصی دانستن جنبه های آن، خواهان عدم دخالت عموم شدند. مقاله حاضر با کاربست چارچوب مفهومی برآمده از نسبت سنجی وجوه معنایی دوگانه علم، شامل، علم نهادی و معرفت علمی، و دموکراسی، شامل دموکراسی روش شناسانه و ارزش شناسانه به توصیف و تبیین تعاملات علم و دموکراسی در مطالعات و فلسفه علم معاصر می پردازد. بدین منظور، پس از نیم نگاهی به تاریخ شکل گیری تنش، افزون بر مطالعه و بررسی مهم ترین آثار در رابطه با علم و دموکراسی، تبیینی نظام مند و فراگیر از این مناسبات ارایه شده است. مقاله به این نتیجه رسیده که تلقی دوگانه از دموکراسی توانسته است در حوزه علم نهادی، پیروز نزاع با جریان های نخبه گرا شود، اما کماکان، با تفوق گونه ای از واقع گرایی در معرفت علمی، دست روش دموکراتیک از دامان معرفت علمی کوتاه است

    کلیدواژگان: معرفت علمی، علم نهادی، روش شناسی دموکراتیک، ارزششناسی دموکراتیک، فلسفه علم، مطالعات علم
  • محمد بیدهندی*، بیت الله ندرلو، محمد جواد صافیان صفحات 57-72

    تفکر از ایده هائی است که هایدگر متاخر از دریچه آن تلاش می کند در مورد نسبت انسان با حقیقت وجود کاوش کند. حقیقت وجود، رویداد بنیادینی است که ذیل حوالت های تاریخی اعطایی آن، انکشاف و اختفاء تحقق می یابد و انسان مبتنی بر آن، فهمی از حقیقت دارد. از دیدگاه هایدگر متاخر، ما در عصر عسرت و غفلت از حقیقت وجود زندگی می کنیم و به دلیل استیلای اراده معطوف به قدرت، از تفکر اصیل و نسبت اصیل با عالم بی بهره مانده ایم. گشتل، ذات حوالتی از وجود است که ما در دنیای تکنولوژیک معاصر در آن به سر می بریم. گشتل در مقام ذات غیرتکنیکی تکنولوژی به بی فکری دامن می زند. البته بی فکری یا فقدان تفکر، خود حوالت حقیقت وجود است و عدم توجه آدمیان به این مساله بر تشدید عسرت می انجامد. در مقاله حاضر تلاش می کنیم معنای تفکر معنوی را در متن وجودشناسی هایدگر به عنوان تفکر متذکرانه درباره حقیقت وجود که راهی برای رهائی را برای انسان در دنیای معاصر در مواجهه با گشتل فراهم می کند بدست دهیم. از دیدگاه این نوشتار، نقد ژوزف سی. پیت، یکی از فیلسوفان سرشناس تکنولوژی، مبنی بر منفعل و غیراصیل بودن رویکرد هایدگر به تکنولوژی، حاصل نوعی بدفهمی از موضع هایدگر است. به نظر می‏رسد نظریه «انسانیت در مقام کار» پیت، که مبتنی بر نگاه به تکنولوژی به عنوان مصنوع انسان است، مبتنی بر فهمی از انسان می‏باشد که نسبت اصیل با حقیقت وجود را محال می سازد.

    کلیدواژگان: تفکر، بیفکری، حقیقت وجود، گشتل، تفکر معنوی، گلاسنهایت، هایدگر متاخر، ژوزف سی، پیت
  • عابد عابدی جعفری*، مجتبی امیری صفحات 73-87

    در میان مطالعات حوزه علوم انسانی و اجتماعی، تعداد پژوهش هایی که برای بررسی و تفسیر پدیده ها از روش های کیفی بهره می برند رو به افزایش است. در بسیاری از موضوعات می توان مطالعات کیفی متعددی را یافت که پدیده مشترکی را مورد بررسی قرار داده اند. تعدد مطالعات کیفی در مورد یک پدیده واحد، این امکان را فراهم آورده تا با سنتز این مطالعات، امکان ایجاد تفسیری جدید از پدیده ای انسانی و یا اجتماعی حاصل گردد. روش فراترکیب از روش های نوظهور در مطالعات کیفی است که استفاده از آن در تحقیقات علوم اجتماعی  رو به گسترش است. این روش جهت تفسیر سیستماتیک نتایج مطالعات کیفی برای تبیینی جدید از پدیده مشترک مورد مطالعه، استفاده می شود. افزایش بهره گیری از این روش، باعث اهمیت آشنایی محققان با جایگاه فراترکیب، مراحل انجام، نحوه اعتبارسنجی و مشکلات متداول در استفاده از آن می گردد. این مقاله با استفاده از ادبیات روش شناسی متنوع روش فراترکیب، با مشخص کردن تشابه و تفاوت این روش با سایر روش های مشابه، پیشنهاد مراحل فرایند تحقیق، شیوه افزایش اعتبار این نوع از تحقیقات و در نهایت اشتباهات شایع در استفاده از این روش را رائه می نماید

    کلیدواژگان: فراترکیب، متاسنتز کیفی، فراتحلیل کیفی، سنتز مطالعات کیفی، روش کیفی
  • محمدعلی فراهانی فرد، سعید فراهانی فرد* صفحات 89-109
    حس گرایی از ظهور ابتدایی آن در قرن 19 تا اثبات گرایی منطقی در قرن بیستم و تا ابطال گرایی، آثار و آسیب هایی بر علوم روزگار خود داشته است. این آثار و آسیب ها در علم اقتصاد، شامل اموری مانند جدایی بخش تجویزی از دانش، تغییر نام اقتصاد سیاسی به علم اقتصاد، تغییر هویت اقتصاد به علمی ابزاری، تاثیر بر انسان اقتصادی، تغییر روش نظریه پردازی و نگارش مقالات علمی، گسترش اقتصادسنجی و بی توجهی به تاریخ عقاید اقتصادی است. حس گرایی ناخواسته بر نظرات اقتصاددانان اسلامی نیز سایه افکنده و منجر به تلقی خروج نظام اقتصادی اسلام از علم اقتصاد گشته است. این امر موجب نوعی ناسازگاری درونی در جریان علم اقتصاد اسلامی گشته، نظریات اقتصاد اسلامی در بعد اثباتی و تجویزی با ابزارهای تحلیلی اقتصاد متعارف تبیین می گردند. تبیین این امور در اقتصاد متعارف و اسلامی و عوامل آن، مقدمه بازسازی اقتصاد اسلامی است.
    کلیدواژگان: حس گرایی، اقتصاد متعارف، اقتصاد اسلامی، روش بنیادین و کاربردی
|
  • Seyyed Nasrollah Hejazi*, Vahid Bahrami Pages 1-18

    One of the qualitative methods that political science scholars interest in examining its concepts and developments is the Laclau and Mouffe discourse analysis method. The main question of this research is how to use and apply the method of discourse analysis in the field of political science, and how and to what extent can discourse analysis be used to understand and explain political science? The claim and assumption of this research is possibility of using the knowledge of discourse analysis in various fields of political science is not completely eliminated, the application of the discourse-analysis approach in the field of politics opens up new horizons and yields significant methodological and theoretical results

    Keywords: Methodology, Discourse Analysis, Laclau, Mouffe, Political Science
  • Alireza Mansouri*, Ali Paya Pages 19-23

    The purpose of this paper is to shed some light on the Philosophical relationship between humanities and technology. It will be explained that most disciplines in humanities are Janus-faced: they are part science/knowledge and part technology. The thesis of the paper is that the relationship between the technological aspect of humanities and other technologies is positive and synergetic, while the relationship between their scientific aspect and technologies is almost entirely critical and negative. The argument of the paper is not that the scientific aspect of humanities has nothing positive to offer to the development of technologies, but rather to clarify the nature of this assistance. It is also hoped that the paper’s analysis could help to explain how the scientific aspect of humanities can partake in the process of rationalisation of the development of technology

    Keywords: Technology, Humanities, Rationality, Critical Rationalism, Humane Technology
  • Amir Hossein Emami koobai*, Seyyed Sadegh Haghighat Pages 35-56

    Modern science and democracy, as the main elements of modernity, had been compounded by the strengthening of each other's components. But the late decades of the twentieth century, for beginning of social protests against the science policy, in the same time, the formation of historical and social turns in the philosophy of science, - Which undermined the realism and objectivity of scientific knowledge- led to the formation of tension between science and democracy. On the one hand, Democrats wanted to interfere in scientific activity by contributing to the definition of goals, trends, and policy-making; and on the other hand, by elaborating the aspects of science, the elites demanded that the public not be involved. This paper seeks to apply the conceptual framework derived from the dual meaning of science, including institutional science and scientific knowledge, and democracy, including democracy as method and as value, to describe and explain the interactions of science and democracy. In order to do, after looking at the history of the tension, the most important works on science and democracy have been studied; and through the conceptualization, the systematic and comprehensive categorization and explanation of these relationships has been presented. We will end the paper by concluding that despite the triumph of democracy in the field of institutional science, still, with the supremacy of realism in scientific knowledge, the democratic method does not enter into scientific knowledge

    Keywords: scientific knowledge, institutional science, Democratic methodology, democratic Axiology, philosophy of science, studies of science
  • Mohammad Bidhendi*, Beytollah Naderlew, Mohammad Javad Safian Pages 57-72

    Thinking is one of those themes through of which Later Heidegger investigates about relationship of man with the Truth of Being. Truth of Being is the fundamental event under the historical destines sent by it the uncovering and hiddenness have their essential sway accomplished and man has an understanding of truth. According to Later Heidegger, we live in the age of need and forgetfulness of being and due to the domination of Will to Power we are deprived from an authentic thinking and also an original relationship with the world. Of course, thoughtlessness or lack of thinking is itself a destiny of Truth of Being and our negligence of this issue leads to the exacerbation of this need. In the current essay we study the meaning of original thinking which is referred to by Heidegger as meditative thinking within the context of his discussion of the hidden essence of being. We will show that Heidegger's debate of thinking has a well-established relevance to the core issue of his philosophy, i.e. problem of the Truth of Being. Moreover, it will be shown that the stance of such critics as Joseph C. Pitt concerning Heidegger's notion of technology as a passive understanding of technology is untenable because it does not ground itself on the originary concept of man as the Da of Seyn. Rather Pitt's notion of technology is founded on the understanding of calculative thinking that insists on Cartesian Subject that exacerbates the Seinsvergessenheit

    Keywords: Thinking, Thoughtlessness, Truth of Being, Calculative Thinking, Meditative Thinking, Gelassenheit, Ges-tell, Later Heidegger, Joseph C. Pitt
  • Abed Abedi Jafari*, Mojtaba Amiri Pages 73-87

    Among studies in Humanities and Social Sciences, there is an increasing number of studies using qualitative methods for studying and interpreting various phenomena. Several studies have used qualitative methods to investigate a single phenomena. The variety of qualitative studies about a single phenomenon has enabled the synthesis of these studies to provide new interpretations of a social phenomenon. The meta-synthesis method is one of the emerging methods in qualitative studies that is expanding its use in social science research. This method is used to systematically interpret the results of qualitative studies to provide a new explanation of the single phenomenon under investigation. Increasing use of this method leads more researchers to familiarize themselves with the importance of meta-synthesis, its applications, the steps involved, the validation process, and the common difficulties researchers have to deal with when using this approach. Using the diverse literature on the methodology of meta-synthesis, here we present similarities and differences of meta-syntehsis compared with other similar methods, identify the processes needed to conduct this type of research, to improve the reliability of it, and finally we address the common errors researchers face when using this method

    Keywords: Meta-Synthesis, Qualitative Meta-Synthesis, Qualitative Meta-Analysis, Qualitative Meta-Analysis Synthesizing of Qualitative Researches, Qualitative Method
  • Mohammadali Farahanifard, Saeed Farahani Fard * Pages 89-109
    The empiricism from its emergence in the 19th century to the logical Positivism and Falsificationism in the 20th century has had its effects on sciences in its period. These effects in Economics include matters such as: the separation of the prescriptive Economics, renaming the Political economy to Economics, converting the identity of Economics into an instrumental science, effecting on the economic heuman, the change in the method of theorizing and writing of scientific articles, spreading of econometrics and neglecting history of economic ideas and so on. The empiricism has effected unwantedly on economic ideas of Islamic theoresians so that the Islamic economic system does not be counted as of Economics. This leads to some kind of interior incompatibility in the Islamic Economics and likewise the positive and prescriptive dimensions of Islamic Economics be explained with the analytical tools of the Mainstream Economics. The explanation of these issues in the Mainstream and Islamic Economics and its factors is introduction to the reconstruction of the Islamic Economics
    Keywords: empiricism, Mainstream Economics, Islamic Economics, Fundamental, Applied Method