فهرست مطالب

مدیریت کسب و کار - پیاپی 43 (پاییز 1398)

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 43 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/07/01
  • تعداد عناوین: 20
|
  • رامین ابوالحسنی، احمدرضا کسرایی* صفحات 1-17
    هدف از این پژوهش، سنجش و اندازه گیری فرهنگ سازمانی در شرکت نفت پاسارگاد بوده تا در پی آن با ارائه راهکارهای اجرایی موجبات بهبود شاخص های مرتبط فراهم آید. ارزیابی مبتنی بر پرسشنامه وایزبورد صورت گرفت. 263 نفر از کارکنان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و از آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که وضعیت فرهنگ سازمانی در سازمان دارای مطلوبیت است. از میان ابعاد هفت گانه؛ بعد ارتباطات و رهبری بالاترین امتیاز و بعد پاداش کمترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. ابعاد فرهنگ سازمانی با به کارگیری آزمون فریدمن اولویت بندی گردید. بر اساس نتایج حاصله بعد ارتباطات سازمانی دارای بالاترین اولویت و پاداش سازمانی دارای پایین ترین اولویت می باشد. همچنین به منظور ارزیابی ارتباط میان ابعاد فرهنگ سازمانی، از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده و معنادار بودن تمامی ابعاد فرهنگ سازمانی تایید شد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، مدل وایزبورد
  • آرش استواری، مهران آقایی*، محسن محمدی صفحات 18-35

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر نگرش به اطلاعات ارائه شده در تبلیغات سرزبانی الکترونیکی و نگرش نسبت به وبسایت بر اثربخشی تبلیغات سرزبانی الکترونیکی در صنعت خرده فروشی آنلاین به انجام رسید. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان وبسایت های خرده فروش در شهر تهران بودند. بر اساس برآوردهای اولیه، تعداد این جامعه آماری بیش از 100،000 نفر تخمین زده شد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، به حداقل 384 نمونه آماری نیاز بود. جهت انتخاب افراد مشمول در نمونه آماری تحقیق، از روش نمونه برداری خوشه ایبا حجم برابر استفاده شد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق جهت جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای استاندارد مشتمل بر 21 گویه بود که از در آن پاسخ ها بر اساس طیف پنج  گزینه ای لیکرت تنظیم شدند. بعد از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل های توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام شد. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، آمار توصیفی در خصوص متغیرهای پژوهش، آزمون کولموگراف-اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی، و تحلیل مسیر به انجام رسید. سرانجام نتایج پژوهش نشان داد که در صنعت خرده فروشی آنلاین، قدرت رابطه، همرنگی و اعتبار منبع بر نگرش نسبت به اطلاعات ارائه شده در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و نگرش نسبت به وبسایت تاثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین، تاثیر مثبت و معنادار نگرش نسبت به اطلاعات ارائه شده در تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و نگرش نسبت به وبسایت بر اثربخشی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی نیز به اثبات رسید.

    کلیدواژگان: نگرش به اطلاعات، نگرش نسبت به وبسایت، اثربخشی تبلیغات سرزبانی الکترونیکی
  • سمانه نژاد یوسفی، حسن اسماعیل پور* صفحات 36-48

    هدف از این تحقیق بررسی تاثیر محرک های ارزش برند بر روی ارزش برند مشتری محور در مورد مشتریان برند نایکی[i] در شهر تهران است. این تحقیق از نظر ماهیت گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی هست. جامعه آماری ین پژوهش مشتریان برند نایکی شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس،، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد 25 سوالی (برایان، 2017)، استفاده شد. روایی تحقیق حاضر از نوع محتوایی بود و پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ مقدار 0.778 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد 2 χبه دست آمده کمتر از 3 و 072/0= RMSEA است که مناسب بودن برازش مدل تایید شد. تحلیل داده ها با استفاده از معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و نرم افزار LISREL انجام شد. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر معنادار محرک های ارزش برند بر روی ارزش برند مشتری محور هست.

    کلیدواژگان: محرک های ارزش برند، ارزش برند، مشتری محور
  • حسین رجب دری، ذبیح الله خانی معصوم آبادی* صفحات 49-69

    دو سو توانی به استفاده همزمان از رویکردهای اکتشافی و استخراجی اشاره دارد. راهبرد رقابتی نیز شامل رهبری هزینه، تمایز و تمرکز است. هدف این پژوهش، شناسایی رابطه دو سو توانی سازمانی و راهبرد های رقابتی (رهبری هزینه، تمایز و تمرکز) است. مطالعه پیش رو از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است. ابزار جمع آوری داده های پژوهش نیز پرسشنامه است. نمونه گیری پژوهش حاضر به صورت تصادفی ساده، از 158 نفر از حسابداران و مدیران شرکت های صنعتی در استان فارس صورت گرفت. برای تحلیل یافته های پژوهش نیز در قالب 3 فرضیه اصلی از روش معادلات ساختاری توسط نرم افزار Smart PLS، استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین دو سو توانی سازمانی و راهبرد های رقابتی (رهبری هزینه، تمایز و تمرکز) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با افزایش سطح دو سو توانی، میزان راهبرد رهبری هزینه، تمایز، افزایش می یابد. یافته های پژوهش موید آن است که دو سو توانی در حرفه حسابداری نیازمند توجه بیشتری است و با توجه به رابطه آن با راهبرد های تجاری، لازم است به این موضوع توجه بیشتری شود.

    کلیدواژگان: دو سو توانی، راهبرد، رهبری هزینه، تمایز، تمرکز
  • نرگس دل افروز، امیرعلی تقوی، علی قاسمی، سیامک جعفری* صفحات 70-87
    امروزه، شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای کسب و کار سازمان ها محسوب شده و بسیاری از سازمان ها از این طریق، مشتریان بسیاری جذب کرده اند. هدف از نگارش تحقیق حاضر، بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر توسعه تجارت الکترونیک بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتریان سازمان هایی بودند که سفارشات خود را از طریق شبکه های مجازی انجام می دادند. با مراجعه به جدول کریسی و مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای می باشد. در این تحقیق، تعداد دوستان و کاربران شبکه های اجتماعی، حس گروهی و حمایت اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل، تجارت الکترونیک به عنوان متغیر میانجی و رضایتمندی از تجارت الکترونیک نیز به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. پرسشنامه مورد نظر نیز از نوع استاندارد بوده که پس از تائید روایی (محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ) میان افراد جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل، بیانگر تاثیر مثبت و معنادار دوستان و کاربران شبکه های اجتماعی و حمایت اجتماعی بر تجارت الکترونیک بود. ضمن اینکه تجارت الکترونیک و حس گروهی نیز بر رضایتمندی مشتریان تاثیر معنادار داشتند.
    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، حمایت اجتماعی، تعداد دوستان شبکه های اجتماعی، تعداد کاربران شبکه های اجتماعی، تجارت الکترونیک، رضایت مشتریان
  • محمدحسین رنجبر*، مهدی باقری، مظفر اسپید صفحات 88-104

    پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه ی بین هوش هیجانی و مولفه های سرمایه فکری به منظور تدوین راهبردهای کاربردی برای کسب مزیت رقابتی در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان انجام شده است. بدین منظور تعداد 42 نفر از اساتید و کارکنان این واحد دانشگاهی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها در این پژوهش شامل پرسشنامه29 سئوالی هوش هیجانی و پرسشنامه 41 سئوالی سرمایه فکری است که سئوالات آنها با استفاده از پرسشنامه های علمی مختلف تهیه و سپس روایی و پایایی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها با استفاده از آزمون های آماری و معادلات ساختاری و با بکارگیری نرم افزارهای SPSS و Amos Graphics انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه ی منفی بین خودآکاهی با سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری است. همچنین بین آگاهی اجتماعی و سرمایه ی رابطه ای و بین مدیریت ارتباطات و سرمایه ساختاری نیز رابطه ی منفی مشاهده گردید. ولی بین خودآگاهی و سرمایه ی رابطه ای و بین خود مدیریتی و ابعاد سه گانه سرمایه فکری، بین آگاهی اجتماعی با سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری و در نهایت بین مدیریت ارتباطات با سرمایه ی رابطه ای و سرمایه انسانی، رابطه ی مثبت و معنی داری مشاهده گردید.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، سرمایه فکری، دانشگاه آزاد اسلامی
  • محمدرضا رادفر، غلامرضا زمردیان*، منصوره علیقلی، مهرزاد مینویی، فرهاد حنیفی صفحات 105-132
    صنعت سرمایه گذاری مخاطره پذیر از جمله مهمترین ضروریات اقتصاد کشورهای جهان به شمار می رود. پژوهش ها نشان داده است که ویژگی های فردی کارآفرین از جمله مهمترین عناصر درسرمایه گذاری  مخاطره پذیر به شمار می آید؛ اما تاکنون پژوهشی به شناسایی این ویژگی های فردی نپرداخته است. لذا پژوهش حاضر به طراحی و تبیین مدل بومی ویژگی های فردی کارآفرین جهت انتخاب سرمایه گذاری مخاطره پذیر در شرکت های نوپا می پردازد. در این راستا و برای نیل به این هدف، با اتکا بر رویکرد کیفی تحلیل مضمون (تحلیل تم)، به جمع آوری داده های کیفی از طریق مصاحبه با خبرگان و شرکت های سرمایه گذاری مخاطره پذیر پرداخته شد و سپس مدل بومی ویژگی های فردی کارآفرین جهت انتخاب سرمایه گذاری مخاطره پذیر در شرکت های نوپا ارائه گردید. در این مدل، تجربه کارآفرین، شایستگی های فردی کارآفرین، منش کارآفرین و ویژگی های شخصیتی کارآفرین به عنوان ویژگی های فردی کارآفرین در نظر گرفته شدند. در ادامه و در بخش کمی، پرسش نامه ای طراحی و توسط مدیران شرکت های سرمایه گذاری مخاطره پذیر تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسش نامه، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج بیانگر این است که هر چهار مضمون معرفی شده در این پژوهش شامل تجربه کار آفرین، شایستگی های فردی کار آفرین، منش کارآفرین و ویژگی های شخصیتی کارآفرین برای انتخاب سرمایه گذاری مخاطره پذیر در شرکت های نوپا تاثیر دارند.
    کلیدواژگان: سرمایه گذاری مخاطره پذیر، ویژگی های فردی، تجربه کارآفرین، شایستگی های فردی، منش، ویژگی های شخصیتی
  • زین العابدین امینی سابق*، هادی ردایی، احسان ساده صفحات 133-157
    هدف این مطالعه مدل سازی معادلات ساختاری مسئولیت اجتماعی جوانان با رویکرد انقلابی با تاکید بر حکمرانی خوب در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. این پژوهش کاربردی و از نوع کیفی است. در این پژوهش به تبیین مسئولیت اجتماعی جوانان با رویکرد انقلابی پرداخته شد. بنابراین ضمن ارائه تعاریفی از مسئولیت اجتماعی و حکمرانی خوب و مروری بر مهم ترین مفاهیم آن به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و انقلابی بودن به عنوان لازمه تحقق حکمرانی خوب اشاره گردید. برای شناسایی معیارها و بیان روابط بین معیارها، پس از مطالعه ادبیات پژوهش های مرتبط و مصاحبه با صاحب نظران از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی جوانان در پنج بعد اقتصادی، اجتماعی - سیاسی، قانونی، معنوی- اخلاقی و نوع دوستی و حکمرانی خوب در پنج بعد مشارکت اقتصادی، استقلال و آزادی، عدالت خواهی و مبارزه با فساد، حاکمیت قانون و کارایی و اثربخشی دولت قرار گرفت. همچنین مدل مسئولیت اجتماعی جوانان با رویکرد انقلابی با تاکید بر حکمرانی خوب، برازش خیلی خوبی داشت و در نهایت مدل مسئولیت اجتماعی جوانان با رویکرد انقلابی با تاکید بر حکمرانی خوب طراحی و ارائه شد.
    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی جوانان، رویکرد انقلابی، حکمرانی خوب، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
  • مجید سعیدیان* صفحات 158-174
    شکست کسب و کارها واقعیتی است که باید از همان مراحل اولیه ایجاد یک کسب و کار در نظر گرفته شود. چنین پیش بینی نیازمند توسعه طرح های احتمالی و درک موثر و کافی از رویدادهایی است که حتی ممکن است هرگز اتفاق نیافتد. تعیین منشا شکست یک کسب و کار هیچگاه ساده نبوده و بسیاری از کسب و کارها حتی پس از شکست هم نمی توانند به دلایل واقعی آن پی ببرند. بسیاری از شکست ها به علت توقف های ناگهانی در کسب و کار اتفاق می افتد که به اشتباه ممکن است علت شکست را همین توقف ها بدانند، در حالیکه اینگونه نیست، و منشا بسیاری از شکست ها می تواند در پدیده های قبلی باشد که اکنون تشدید شده اند. مقاله حاضر به روش کتابخانه ای و با مرور ادبیات نظری و پیشینه مطالعات قبلی، پدیده جدیدی به نام ضربه قوچ و نقش آن در شکست کسب و کارها را معرفی خواهد کرد.
    کلیدواژگان: شکست کسب و کار، ورشکستگی، خروج کسب و کار، نشانه های شکست، پدیده های تشدید شده
  • فاطمه صدرایی سینک، محمدرضا بابایی*، محمدحسن تابش صفحات 175-200

    اخیرا شبکه های اجتماعی، نحوه تبادلات فروشنده و خریدار را تغییر داده اند. همچنین افزایش درگیری مشتریان با خریدار در اثر استفاده از ابزارهای شبکه اجتماعی ، نتایج مثبتی را برای فروشندگان در بر خواهد داشت. می توان گفت  شبکه های اجتماعی ابزاری برای افزایش رضایت و ارتباط با مشتریان با استفاده از  افزایش قابل ملاحظه پاسخگویی فروشندگان می باشد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر استفاده از شبکه اجتماعی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رضایت مشتری در تجارت B2B   صورت گرفت.
    این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی - پیمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران ، سرپرستان و کارکنان شرکت افرانت به تعداد 200 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است ، که با توجه به جامعه 200 نفری کارکنان حجم نمونه مورد نیاز پژوهش 132 نفر می باشد . ابزار گردآوری در این پژوهش ، پرسشنامه استاندارد بر اساس تحقیق اگنیهوتری و همکاران (2015) می باشد، که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ  0.824 تائید شد. جهت تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار مدل سازی معادلات ساختاری اموس استفاده گردید.  نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از شبکه اجتماعی بر رضایت مشتری در تجارت B2B   تاثیر ضعیفی دارد .همچنین نتایج نشان حاکی از آن است که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رضایت مشتری در تجارت B2B   تاثیر متوسطی دارد. مطابق یافته های این تحقیق ، مدیران بایستی استفاده کارکنان از شبکه های اجتماعی را با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار داده و از آن به عنوان اهرمی برای افزایش رضایت و پاسخگویی استفاده کنند.

    کلیدواژگان: شبکه اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رضایت مشتری، تجارت B2B
  • مهرانه بهمنش، صدیقه طوطیان*، نیلوفر میرسپاسی صفحات 201-224
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین دانش مالی مدیرعامل و سیاست های مالی (شامل؛ سیاست پرداخت سود، اهرم مالی و نگهداشت وجه نقد) در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این تحقیق از حیث هدف کاربردی، از لحاظ روش همبستگی و از نوع پس رویدادی (گذشته نگر) می باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 تا 1396 می باشد. دراین پژوهش برای آزمون فرضیه های مطرح شده از روش داده های ترکیبی و  رویکرد حداقل مربعات تعمیم یافته استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین دانش مالی مدیرعامل و سیاست پرداخت سود رابطه منفی و معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، تقسیم سود در شرکت هایی که مدیران عامل آنها از دانش مالی بهره می برند، کمتر است. علاوه براین، یافته های پژوهش نشان می دهد که رابطه بین دانش مالی مدیرعامل و نگهداشت وجه نقد مثبت و معنادار است. به این مفهوم که مدیران عامل با دانش مالی وجه نقد بیشتری نگهداری می کنند. یافته های دیگر پژوهش حاکی از آن است که بین دانش مالی مدیرعامل و اهرم مالی رابطه منفی وجود دارد اما معنادار نیست. این نتیجه نشان می دهد که اهرم مالی در شرکت های با مدیران عامل متخصص مالی و سایر شرکت ها تفاوت معناداری ندارد.
    کلیدواژگان: حاکمیت شرکتی، دانش مالی مدیرعامل، سیاست های مالی، بورس اوراق بهادار تهران
  • احمد علمشاهی*، ابراهیم معینی، فاطمه عاشری صفحات 225-237
    اجرای موافقت نامه جنبه های تجارتی حقوق مالکیت فکری (تریپس)، همواره یکی از موضوعات مورد نقد و مناقشه در بین صاحب نظران علوم مختلف است. برخی با زیر سوال بردن این توافق نامه، وجود آن را بالقوه برای رفاه عمومی جهانی و منافع ملی کشورها مضر می دانند. برخی دیگر نیز، الزامات و ضعف های سازمان تجارت جهانی را بر آسیب های توافقنامه تریپس تاثیرگذار می دانند. با این حال، برخی نیز معتقدند جایگزین های تریپس می تواند مضرتر باشد. در این مقاله ضمن مرور دیدگاه های صاحب نظران حقوق مالکیت فکری، اثرات قرارگرفتن موافقت نامه تریپس در سازمان تجارت جهانی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. بررسی این دیدگاه ها به کشورهایی مانند ایران که در نظر دارند به عضویت سازمان تجارت جهانی ملحق شوند یاری می رساند تا با درک روشن تری نسبت به این الحاق و پذیرش موافقت نامه تریپس اقدام نمایند.
    کلیدواژگان: حقوق مالکیت فکری، سازمان تجارت جهانی، موافقت نامه تریپس
  • مسعود غلامی، حسین وظیفه دوست* صفحات 238-253
    صنعت هتلداری با نقش پررنگی که در گردشگری و رشد اقتصادی کشور دارد ازجمله صنایع مهم کشور به شمار می رود. قیمت گذاری در این بخش علاوه بر اینکه یک فعالیت علمی است یک هنر به شمار می رود که اهداف اصلی آن بهینه سازی سود، کاهش تلفات و حفظ سهم بازار برای این صنعت می باشد. سیاست های قیمت گذاری جز اساسی ترین عملیات روزانه شرکت های تولیدی و خدماتی است و به عنوان یک متغیر موثر برای تشویق و یا تضعیف تقاضا در کوتاه مدت توسط مدیر تنظیم می گردد. تصمیمات قیمت گذاری مانند دیگر تصمیمات آمیخته بازاریابی به چیزی بیش از دانش فنی نیازمند است. ازاین رو شناخت عوامل موثر در قیمت گذاری صنعت هتلداری از فعالیت های مهمی است که با به کارگیری دقیق آن ها پایداری درآمد و دستیابی به سطح بالایی در رشد اقتصادی حاصل از بخش خدمات در این صنعت را به همراه خواهد داشت. لذا در پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر قیمت گذاری صنعت هتلداری در ایران پرداخته شد. روش پژوهش مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. واحد آماری موردمطالعه شامل 70 هتل بودند که به روش خوشه ایطبقه بندی شده از 7 استان، تهران، مشهد، اصفهان، قم، کیش، شیراز و یزد انتخاب شدند. در هرکدام از استان های مذکور، 10 هتل انتخاب و موردبررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی ساختارمند بود. نتایج به دست آمده نشان داد مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت گذاری صنعت هتلداری در ایران شامل عوامل مدیریت منابع انسانی، عوامل زیرساختی، مدیریت مالی و عوامل بیرونی تاثیرگذار بر هتل می باشد.
    کلیدواژگان: قیمت گذاری، صنعت هتلداری، درآمد پایدار، ایران
  • محسن قشلاقی* صفحات 254-281

    امروزه با رقابتی شدن صنعت بانکداری و توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در بانک ها، ارزیابی کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک به یک نیاز اساسی تبدیل شده است.بنابراین با توسعه روزافزون خدمات بانکداری الکترونیکی ، نیاز به روش های نوین برای ارزیابی کیفیت اینگونه خدمات در بانک ها نیز افزایش می یابد. با توجه به تاثیر متقابل شاخص های کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک بر یکدیگر، افزایش پیچیدگی در شرایط عدم قطعیت بدلیل وجود متغیرهای کیفی، روش های سنتی نمی توانند ارزیابی دقیق و درستی از این کیفیت ارائه کنند، بر همین روی اقدام به فازی سازی این شاخص ها می گردد.در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه AHP(ماتریس مقایسه زوجی) و با نظرسنجی خبرگان و به کارگیری تکنیک F.D.AHP در محدوده مکانی شعب شهر تهران و به روش توصیفی در خرداد ماه 1397 شاخص های ارزیابی کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک ، معیارها و زیرمعیارهای اولیه شناسایی و تدوین شده و سپس با استفاده از پرسشنامه/ ماتریس تصمیم گیری و روش F.TOPSIS  و به کمک نرم افزار Expert choice رتبه بندی شاخص ها، زیرشاخص ها و شعب انجام گرفته است. از نتایج بدست آمده، شاخص«اجرا»بیش ترین تاثیر را در میان معیارهای در نظرگرفته شده داشته، زیرشاخص «قابلیت استفاده از خدمات الکترونیکی در هر زمانی از شبانه روز» از بین شش زیرشاخص؛ بیش ترین تاثیر را بر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک داشته و شاخص «عدم افشای اطلاعات مربوط به خدمات دریافتی مشتری» و دو شاخص دیگر کمترین امتیاز را کسب کرده اند و شعبه قلهک از بالاترین اولویت نسبت به شعب دیگر برخوردار است.

    کلیدواژگان: ارزیابی کیفیت خدمات، بانکداری الکترونیک، پست بانک، سلسله مراتبی دلفی فازی، تاپسیس فازی
  • نجم الدین موسوی، راضیه فعلی*، محمد بوعذار صفحات 282-310

    هدف پژوهش، بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر تصویر برند با نقش میانجی بازاریابی رابطه ای، ارزش ادراک شده و وفاداری مشتریان در شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و ارتباطی می باشد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی - علی است. جامعه آماری پژوهش کاربران خدمات اینترنتی و ارتباطی ارائه شده توسط شرکت های ارائه دهنده در شهر خرم آباد می باشد. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه، حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون نرمال بودن و مدل معادلات ساختاری) و نرم افزارهای SPSS(22.0) و AMOS(22) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت خدمات بر متغیرهای ارزش ادراک شده، بازاریابی رابطه ای، وفاداری به برند و تصویر برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. ارزش ادراک شده و بازاریابی رابطه ای بر وفاداری به برند و تصویر برند دارای تاثیر مثبتی بودند. همچنین تاثیر وفاداری بر تصویر برند تایید گردید.

    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، بازاریابی رابطه ای، ارزش ادراک شده، وفاداری مشتری، تصویر برند
  • محمد میرمحمدی صدرآبادی، حامد شاکریان* صفحات 311-335
    امروزه بسیاری از نهادها به منظور افزایش سطح سرمایه خود، اقدام به فروش سهام در بورس اوراق بهادار در سطح کشور نموده اند. این بازار با وجود سود بالا و جذابیت های خود، به واسطه نوسانات قیمت سهام می تواند ضررهای زیادی را متوجه افراد سرمایه گذار نماید. بنابراین نیاز است تا افراد پیش از ورود به این نوع بازار، پیش زمینه هایی چون سواد و دانش مالی مرتبط را در خود ارتقا دهند. هدف از پژوهش پیش رو بررسی نقش تعدیل کنندگی ادراک ریسک بر روابط بین سواد مالی و دانش مالی با تصمیم گیری سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار یزد می باشد. این پژوهش از حیث هدف به صورت کاربردی و از نظر ماهیت و روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و به صورت پیمایشی است. جامعه آماری، شامل سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار یزد بوده که تعداد 77 نفر بر اساس روش نمونه گیری دردسترس در این پژوهش مشارکت داشته اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد بوده و تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS21 و PLS Smart انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد سواد مالی، دانش مالی و نیز ریسک ادراک شده بر تصمی م گیری جهت سرمایه گذاری تاثیری معنادار داشته و ریسک ادراک شده رابطه بین دانش مالی و تصمیم به سرمایه گذاری را به شکلی منفی تعدیل نموده و این در حالی است که در رابطه بین سواد مالی و تصمیم به سرمایه گذاری را تعدیل نمی نماید.
    کلیدواژگان: سواد مالی، دانش مالی، ریسک ادراک شده، تصمیم گیری جهت سرمایه گذاری
  • احسانه نظری، نصرت الله شادنوش*، طهمورث سهرابی صفحات 336-361
    یکی از مهمترین موضوعات پیش روی پیمانکاران پروژه های مختلف، کاهش مدت زمان اجرای فعالیت های پروژه در کنار کنترل هزینه های آن است. علی الخصوص پروژه هایی که کارفرما برای اتمام آن یک ضرب الاجل (تاریخ مشخص) تعیین نموده است. گاها این امر موجب می گردد در صورت عدم تکمیل پروژه در تاریخ معین ، مجریان و پیمانکاران با جریمه های سنگین مواجه شوند. می‏دانیم که کاهش مدت زمان اجرای فعالیت ها با تخصیص منابع بیشتر به هر فعالیت امکان پذیر است اما این امر نیازمند صرف هزینه های بالاتر برای اجرای آن فعالیت هاست. از طرف دیگر، تعجیل در انجام فعالیت ها می‏تواند منجر به کاهش سطح کیفی آن ها گردد. بنابراین، می بایست در فرآیند فشرده سازی زمان فعالیت ها در کنار شاخص هزینه، شاخص کیفیت فعالیت ها را نیز لحاظ نمود. در این مقاله، یک مدل ریاضی مبتنی بر روش مسیر بحرانی ارائه شده است که هدف اصلی آن حداقل سازی مجموع هزینه‏ های پروژه (مدل کلاسیک) و حداکثرسازی کیفیت فعالیت های پروژه به صورت توامان است به نحوی که الزام تکمیل پروژه در تاریخ معین را نیز برآورده سازد.  نتیجه حل مدل ارائه شده موجب کاهش زمان اتمام پروژه با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت اجرای فعالیت‏ ها خواهد شد. همچنین، تاثیر پیروی از مدل ریاضی پیشنهادی برای بهینه‏ سازی هزینه و کیفیت پروژه‏ ها بر بهبود بهره ‏وری مدل‏ های کسب و کار در این مقاله ارائه شده است.
    کلیدواژگان: مسیربحرانی، شبکهCPM، فشرده سازی، ضرب الاجل، کیفیت، موازنه زمان-هزینه، مدل کسب و کار
  • راضیه کوکبی، علیرضا سلامی*، حمیدرضا نعمتی صفحات 362-383
    خرید تفننی یکی از جنبه های بسیار مهم رفتار مصرف کننده و یک مفهوم حیاتی در بازار است. به محض افزایش درآمد و توان خرید، خریدهای تفننی افزایش یافته و بصورت یک پدیده غالب در رفتار مصرف کننده نمایان می شود. طبق ادبیات موجود اگر مصرف کنندگان فقط به هنگام نیاز خرید کنند، اقتصاد بازار با شکست مواجه می شود که این خود به وضوح اهمیت و نقش خرید تفننی در بازارهای مصرفی را نشان می دهد.
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر گرایش به مد و محیط فروشگاه بر روی رفتار خرید تفننی مشتریان بود. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامه ها در پاساژ یاس تهران توزیع و در نهایت تعداد 273 پرسشنامه برای پژوهش حاضر قابل استفاده بود. از مدل سازی معادلات ساختاری به منظور تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که گرایش به مد و محیط فروشگاه هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق احساس مثبت بر روی رفتار خرید تفننی مشتریان تاثیرگذار هستند.
    کلیدواژگان: خرید تفننی، گرایش به مد، احساس مثبت، ویژگی های شخصی
  • هدایت امیری، سیداکبر نیلی پور طباطبایی* صفحات 384-409

    نفت خام و آینده آن همواره چالشی پایان ناپذیر برای کشور ما بوده است. در سال های اخیر آشفتگی، تغییرات پرشتاب و ظهور مسائل جدید، بر این چالش افزوده است. آنچه نیاز است تجدیدنظر در رویکردهای کلان مدیریتی و به کارگیری ابزارهای جدید در برنامه ریزی است. آینده نگاری به عنوان رویکردی نوین، فرآیندی است که منجر به نتیجه پایدار عمل برنامه ریزی میشود. در این راستا این پژوهش، با رویکرد آینده نگاری به شناسایی مهمترین پیشران های کلیدی موثر بر آینده نفت خام در افق 1414 و بررسی میزان و چگونگی تاثیرگذاری این عوامل بر یکدیگر می پردازد . در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی ، پویش محیطی و نظرات خبرگان استفاده شده است. جامعه نمونه در این پژوهش شامل 15 نفر ا متخصصین(مدیران و کارشناسان) وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، پژوهشی و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مرتبط با حوزه نفت ، اقتصاد انرژی وآینده نگاری می باشد. نتایج این پژوهش حاکی از ناپایداری سیستم می باشد که بیشتر پیشران ها در اطراف محور قطری صفحه پراکنده هستند. بنابراین پیشران های تاثیرگذار، دووجهی، تنظیمی، تاثیرپذیر و مستقل قابل شناسایی هستند. در نهایت از میان پیشران های یاد شده پس از بررسی میزان و چگونگی تاثیرگذاری آن ها بر همدیگر و بر وضعیت آینده نفت خام با روش های مستقیم و غیرمستقیم، پیشران های کلیدی که بیشترین نقش را در آینده نفت خام (افق 1414) خواهند داشت انتخاب شدند.

    کلیدواژگان: آینده نگاری، پویش محیطی، تحلیل اثرات متقاطع، میک مک
  • مهدی نصراصفهانی* صفحات 410-430
    باتوجه به محیط های رقابتی بین بانک ها و موسسه های اعتباری مشتری مداری اهمیت شایانی پیدا نموده است و به عنوان یک عامل اصلی در موفقیت کسب و کارها است، داشتن مشتریان باتجربه و وفادار در این عرصه رقابتی می تواند باعث بقا و مزیت رقابتی در این صنعت باشد. هدف از انجام پژوهش بررسی تاثیر بین تجربه مشتری و وفاداری بر میزان سرمایه گذاری مشتریان موسسه اعتباری کوثر اصفهان می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است که درصد توصیف و تبین تاثیر بین تجربه مشتری و وفاداری برمیزان سرمایه گذاری مشتریان موسسه اعتباری کوثر اصفهان است. جامعه آماری پژوهش مشتریان موسسه اعتباری کوثر اصفهان می باشد. روایی پرسشنامه ها توسط متخصصین و پایایی پرسشنامه ها به کمک ضریب آلفای کرونباخ 958/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss 22 وSmart Pls 2.0 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین تجربه مشتری، وفاداری و میزان سرمایه گذاری مشتریان موسسه اعتباری کوثر اصفهان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تجربه مشتری بر وفاداری نگرشی مشتریان موسسه اعتباری کوثر اصفهان و تجربه مشتری بر وفاداری رفتاری، وفاداری نگرشی بر سرمایه گذاری مشتریان، وفاداری رفتاری بر سرمایه گذاری مشتریان، تجربه مشتری بر سرمایه گذاری مشتریان موسسه اعتباری کوثر اصفهان تاثیر معناداری دارد.
    کلیدواژگان: تجربه مشتری، سرمایه گذاری مشتری، موسسه اعتباری کوثر اصفهان، وفاداری رفتاری، وفاداری نگرشی