فهرست مطالب

مدیریت کسب و کار - پیاپی 40 (زمستان 1397)

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 40 (زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/10/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پوریا حافظ تقوا، حسن اسماعیل پور* صفحات 1-16

    در این پژوهش به تعیین ارتباط بین تصویر ذهنی از فروشگاه، رضایت مصرف کننده از خرده فروشی بر تبلیغات شفاهی مثبت پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نظرهدف کاربردی و از لحاظ روش علی می باشد. در این راستا ضمن مرور بر ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانه ای، محقق از پرسشنامه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است. 220 پرسشنامه در بین جامعه آماری توزیع شد که 169 مورد آن قابل استفاده بود. جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان فروشگاه های شهروند در تهران می باشد. فرضیات این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت متغیرهای (رضایت مصرف کننده از خرده فروشی و تصویر ذهنی از فروشگاه شهروند) بر رضایت مصرف کننده در تبلیغات شفاهی مثبت و تاثیر مثبت تصویر ذهنی از فروشگاه شهروند بر رضایت مصرف کننده از خرده فروشی، و تاثیر مثبت نگرش نسبت به بازارپردازی بر تصویر ذهنی فروشگاه شهروند و تاثیر منفی متغیرهای(جذابیت و نگرش نسبت به خدمات) بر تصویر ذهنی فروشگاه شهروند می باشد.

    کلیدواژگان: تصویر ذهنی، رضایت مصرف کننده، تبلیغات شفاهی، بازاریابی، نگرش نسبت به خدمت
  • حسینعلی حیدری*، حسن علی حیدری، خلیل خدایاری صفحات 17-45

    این پژوهش با هدف بررسی تاثیرات راهبردها و فرایندهای مدیریت دانش بر تعالی سازمانی در شرکت پالایش گاز ایلام انجام شد.روش انجام پژوهش،توصیفی از نوع همبستگی- معادلات ساختاری می باشد. نمونه این پژوهش شامل 155 نفر از کارکنان شرکت پالایش گاز ایلام بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای از میان 256 نفر پرسنل رسمی انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و معادلات ساختاری استفاده گردید.یافته های حاصل از برازش الگوی ساختاری،نشان داد میان راهبردهای انسان - محور و سیستم محور با تعالی سازمانی،تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد.همچنین نقش میانجی فرایندهای مدیریت دانش (فرایندهای کسب و خلق دانش به همراه تسهیم دانش) در مدل مفهومی پژوهش (ارتباط غیر مستقیم) مورد تایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: راهبردهای مدیریت دانش، فرایندهای مدیریت دانش، تعالی سازمان، شرکت پالایش گاز ایلام
  • آزاده رجبی*، بهروز قاسمی صفحات 46-68
    در محیط کسب و کار بسیار پویای امروز، سازمان نیاز به توسعه مزیت‏های رقابتی جدید دارد تا با سرعت تغییر در فن آوری، خواسته های مشتری و رقابت جهانی همگام شود. هر یک از سیستم‏های موجود در سطوح استراتژی سازمان هم باید با زیرسیستم‏های خود و هم با سطوح بالادست و سیستم‏های هم‏تراز خود هماهنگ باشد تا موضوع هم‏افزایی تجلی پیدا کند و باعث ایجاد هم‏افزایی جهت رسیدن به هدف‏های سازمان شود. در این پژوهش به بررسی تاثیر بکارگیری مولفه های هماهنگی های سازمانی و استراتژیکی بر مزیت رقابتی پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، متشکل از مدیران ارشد و میانی و کارشناسان ارشد ستاد مرکزی بانک سپه است که مشتمل بر حدود 500 نفر می‏باشد. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 218 تعیین شد. سنجش میدانی متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسشنامه‏ انجام شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار صوری و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ (0.73) تایید شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن بود که متغیرهای هماهنگی های سازمانی و استراتژیکی از طریق همراستایی و کارآفرینی استراتژیک و منابع انسانی نوآورانه بر کسب مزیت رقابتی سازمان تاثیر معنادار باشد.
    کلیدواژگان: هماهنگی‏ سازمانی، هماهنگی استراتژیکی، همراستایی استراتژیک، کارآفرینی استراتژیک، منابع انسانی نوآورانه، مزیت رقابتی
  • یدالله تاری وردی، عباس نعیمی، مریم رستمی* صفحات 69-86

    این مقاله نتایج تحقیق تاثیر مدیریت سود فزاینده و کاهنده بر کیفیت گزارشگری مالی را نشان می دهد. دقت پیش بینی جریان های نقدی عملیاتی آتی و پایداری سود حسابداری به عنوان شاخص هایی از کیفیت گزارشگری مالی مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله مدیریت سود با استفاده از مدل کاسنیک و کیفیت گزارشگری مالی از طریق مدل تعدیل شده بارث محاسبه گردیده است. فرضیه های تحقیق از طریق داده های پانل با استفاده از اطلاعات 70 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385-1395 مورد آزمون قرار گرفته است.نتایج تحقیق نشان می دهد که مدیریت سود فزاینده و مدیریت سود کاهنده باعث کاهش کیفیت گزارشگری مالی شده است، یعنی انجام مدیریت سود به سمت تحریف گزارشهای مالی و منافع فرصت طلبانه گرایش دارد؛ اما مدیریت سود تاثیری بر پایداری سود حسابداری ندارد.

    کلیدواژگان: مدیریت سود فزاینده، مدیریت سود کاهنده، مدل کاسنیک، مدل تعدیل شده بارث و مدل پیش بینی پایداری سود حسابداری
  • علی نجفی مقدم، رضا صفا* صفحات 87-110

    هدف مطالعه حاضر؛ بررسی تاثیر ریسک اعتباری بر نرخ نقدینگی و مدیریت سود بانک ها بوده است. در این پژوهش؛ جامعه آماری شامل تمامی بانک های پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران در خلال سال های 1390 الی 1395 که به صورت سالانه از صورت های مالی بانک‎ها گرداوری، استخراج و موردبررسی قرارگرفته است و با توجه به محدودیت تعداد نمونه، اطلاعات کلیه بانک های پذیرفته در بهابازار در سال های موردتحقیق که اطلاعات آنان در دسترس بود به صورت تمام شماری که 9 بانک است، بوده است. مقاله حاضر، ازنظر هدف کاربردی است و با توجه به انتخاب مجموعه بانک های بهابازار، این مطالعه از روش رگرسیون هیئت رئیسه انجام خواهد شد.تحقیق حاضر با دو فرضیه تدوین شده است، که در این راستا در اجرای اولیه مدل نخست با استفاده از آماره های چاو و یاسمن نوع مدل مناسب برازش رگرسیون (داده های تلفیقی یا هیئت رئیسه با اثرات ثابت و تصادفی) تعیین شده و با استفاده از آماره های همچون؛ نوین این و چو پایایی متغیرها بررسی شده است، سپس در اجرای ثانویه مدل فروض کلاسیک رگرسیون شامل نرمال بودن توزیع متغیرها، استقلال توزیع خطاها، نرمال بودن توزیع خطاها، ناهمسانی واریانس ها و هم خطی میان متغیرهای مستقل و کنترلی توسط نرم افزارهای Eviews و Stata بررسی شده است و درنهایت نتایج تحقیق نشان می دهد که ریسک اعتباری بر نرخ نقدینگی و همچنین بر مدیریت سود تاثیر معنادار دارد. این نتیجه بیانگر آن است که توانایی بانک های منتخب در جذب سپرده ها، منابع لازم برای اعطای تسهیلات، خرید دارایی های ثابت و.. را در اختیار آن ها  قرار می دهد و ازاین جهت منتج به افزایش نقدینگی و همچنین مدیریت در سود می گردد.

    کلیدواژگان: ریسک اعتباری، نرخ نقدینگی، مدیریت سود
  • سید حسام وقفی*، محمد رضاجوی آبکنار، علی فیاض، محمد مهدی قمیان صفحات 111-132
    با گسترش روزافزون استفاده از رسانه های اجتماعی، کسب وکار و بازاریابی از طریق این وسایل ارتباط جمعی جانی تازه به صنایع بخشیده و با استفاده از این ابزارهای جدید، مشتریان را به خود وفادار کرده است امروزه افشای اطلاعات مالی شرکت ها از طریق اینترنت و وجود یک سیستم اطلاع رسانی کامل، به عنوان یکی از مباحث و موضوعات بااهمیت در کشورهای مختلف جهان مطرح گردیده است. این موضوع با فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات مرتبط گردیده و در بعضی موارد، رویه های معمول حسابداری را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که بیانیه های متعددی در زمینه افشای اینترنتی اطلاعات مالی در سراسر جهان منتشر گردیده است. در این تحقیق، به بررسی کیفیت وب سایت اطلاع رسانی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر قدرت بازار یابی آن ها(شامل حجم فروش شرکت و حجم معاملات سهام) با استفاده از روش معادلات ساختاری، طی سال های 1391 -1395 پرداخته شده است. در این پژوهش حجم معامله سهام شرکت و رشد فروش شرکت به عنوان معیار قدرت بازاریابی شرکت مورد سنجش قرار گرفته است و نتایج نشان می دهد، که کیفیت بالا وب سایت شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران باعث افزایش قدرت بازار یابی می شود. به مدیران شرکت ها و صاحبان مشاغل توصیه می شود که علاوه بر ایجاد وب        سایت هایی فعال و سایر  ابزارهای تجارت اجتماعی، با ایجاد صفحات شخصی در شبکه های اجتماعی، تعامل و ارتباط بین مشتری های بالقوه و همچنین مشتری های گذشته را امکان پذیر کنند.
    کلیدواژگان: کیفیت وب سایت، قدرت بازار یابی، بورس اوراق بهادار تهران
  • محمد خواجه سروی*، محمدحسن ابراهیمی سروعلیا صفحات 133-167
    بازارگرا بودن رهبری اخلاقی از نیازهای اولیه برای گذر از یک اقتصاد درحال توسعه به توسعه یافته است باعنایت به نقش بی بدیل محرکهای نیروی انسانی  در تحقق این مهم و خطر مواجه شدن با فرسودگی شغلی، بررسی این عوامل می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیارمدیران شرکتها و سرمایه گذاران نهادی قراردهد. در این راستا روش پرسشنامه ای منطبق باطیف 5 ماده ای لیکرت، با در نظرگرفتن فاصله زمانی و مکانی پژوهش بانک شهرایران و کلیه کارکنان حاضر و فعال شعب بانک تا تاریخ 30/08/1395 و باتوجه نسبت سهمی تقسیم منابع انسانی گرفته شده ازسرپرستی ها، شامل کارکنان و مدیران سرپرستی منطقه 3  این بانک متشکل از 26 شعبه و19 باجه جهت نمونه انتخاب گردیده و 283 پرسشنامه ازنظر روایی وپایایی مورد تائید قرارگرفته و تحلیل داده ها دراین تحقیق بااستفاده ازنرم افزارهای آماری spss وsmart pls انجام شد. درتحقیق حاضر با توجه به نتیجه فرضیات مدل اصلی تاثیر بازارگرایی داخلی رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی برتعهدسازمانی تائید می گردد. ضریب تعیین برای متغیر تعهد سازمانی 69% برآورد شده و نشان می دهد که متغیرهای بازارگرایی داخلی رهبری اخلاقی و فرسودگی شغلی روی هم رفته می توانند 69% ازتغیرات تعهد سازمانی را توضیح دهند.
    کلیدواژگان: بازارگرایی داخلی رهبری اخلاقی، فرسودگی شغلی، تعهدسازمانی