فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 39 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هادی شفیعی*، حسن صفرنیا، علی ملاحسینی صفحات 8-34
    در عصری که بر اصل مشتری گرایی استوار است، تبلیغات تلویزیونی از طریق ارایه تصاویر و اشکال ثابت و متحرک به بینندگان، فرصت های ارتباطی بی شماری را برای موسسات فراهم می سازد . با توجه به این امر؛ در پژوهش حاضر، اثر تبلیغات تلویزیونی بر قصد خرید مجدد مشتریان از محصولات گلرنگ بررسی شده است. بدین منظور نمونه ای متشکل از 391 نفر از میان مشتریان فروشگاه های زنجیره ای انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن از روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ(89.9 درصد) تایید گردید. همچنین بررسی فرضیه ها و مدل نهایی تحقیق توسط نرم افزار   AMOS20 بررسی و تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد که تبلیغات تلویزیونی از میان متغیرهای رفتارشناختی بیشترین تاثیر را بر نشانه های بیرونی(55/0) و کمترین تاثیر را بر خریدآنی(1/0) دارد و از طرف دیگر از میان متغیرهای رفتارشناختی، کیفیت درک شده (75/0) بیشترین تاثیر و نشانه های بیرونی (1/0-) کمترین تاثیر را بر قصد خرید مجدد مشتریان از محصولات گلرنگ دارد؛ در نتیجه پیشنهاد می شود گروه صنعتی گلرنگ با بررسی جایگاه رقابتی خود و تعداد رقبایی که برای محصولاتشان در بازار وجود دارد، ویژگی های درونی و بیرونی مناسبی برای محصولاتشان در راستای جلب رضایت قصد خرید مجدد مشتریان در فروشگاه رفاه کرمان باید ارائه کند.
    کلیدواژگان: تبلیغات تلویزیونی، قصد خرید مجدد، متغیرهای رفتارشناختی، رفتار مصرف کننده، محصولات گلرنگ
  • هرمز مهرانی، منصوره صادقی* صفحات 36-74

    پژوهش های متعدد نشان داده است که مصرف کنندگان از سبک های مختلفی هنگام مواجه شدن با تصمیمات در بازار پیروی می کنند.این سبک ها رویکرد ذهنی مصرف کنندگان در فرآیند تصمیم گیری برای خرید می باشد.لذا هدف از این مطالعه بررسی ارتباط سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان با خرید نوشیدنی های گازدار در فروشگاه های زنجیره ای رفاه استان گیلان می باشد.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعه ی آماری آن،کلیه مصرف کنندگان نوشیدنی های گازدار در فروشگاه های زنجیره ای رفاه استان گیلان می باشند. تعداد نمونه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،384نفر بوده است . ابزار گرداوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه است که ازپرسشنامه سبک مصرف کنندگان (سی.اس.آی) استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ همه آن ها بالای 7/0 بوده است.  جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSSاستفاده شده است.نتایج پژوهش نشان داد هر هفت فرضیه پژوهش که  شامل: « کمال گرا و حساس به کیفیت بالا، حساس به برند، سردرگمی به دلیل گزینه های در دسترس زیاد، لذتگرا و طالب خرید به عنوان سرگرمی، حساس به قیمت و ارزش قائل شدن برای پول، واکنشی- بی برنامه و بی هدف ، عادتگرا و وفادار به برند » مورد تایید قرار گرفتند و بین  سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان با خرید نوشیدنی های گازدار در فروشگاه های زنجیره ای استان گیلان رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: رفتار مصرف کننده، سبک های تصمیم گیری مصرف کننده، مدل اسپرولز و کندال، نوشیدنی های گازدار، استان گیلان
  • ابوالفضل نشاطی*، اکبر عبدالحسین زاده، لعیا مختاری صفحات 76-93
    پژوهش حاضر با هدف عوامل موثر در پذیرش تبلیغ اینترنتی در دیدگاه مدیران تولیدی های لوازم ورزشی در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی در سال 95 انجام شد. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مدیران اجرایی و ارشد تولیدی های لوازم ورزشی به تعداد 128 نفر می باشد به علت کوچک بودن حجم جامعه آماری، تعداد نمونه برابر با حجم جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای جمع آوری داده های لازم جهت آزمون فرضیه های تحقیق از پرسشنامه های محقق ساخته عوامل موثر بر پذیرش تبلیغ اینترنتی(دولت، ماهیت کالا، و تجارت الکترونیک) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها مورد تآیید متخصصان و میزان آلفا کرونباخ بالای0.75 بدست آمد. برای تحلیل توصیفی داده ها، از جداول نمودارها، شاخص های پراکندگی و برای تحلیل استنباطی فرضیه ها، آزمون کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.نتایج نشان داد که، رشد تجارت الکترونیک ، دولت وماهیت کالا وخدمات بر پذیرش تبلیغ اینترنتی در دیدگاه مدیران تولیدی های ورزشی در کسب و کارهای کوچک و متوسط تاثیرگذار است.
    کلیدواژگان: تبلیغ اینترنتی، مدیران تولیدی لوازم ورزشی، کسب کارهای کوچک و متوسط
  • علیرضا علی نژاد*، جواد خلیلی صفحات 95-111

    هدف این تحقیق، اولویت بندی مشتریان فرآورده های نفتی در زنجیره تامین چند معیاره سبز و محیط خاکستری و با توجه به استانداردهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و شاخص های عملکردی زیست محیطی، در زمینه توزیع هر یک از فرآورده ها به مشتریان مختلف توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس می باشد. تحقیق حاضر تحت شرایط عدم قطعیت با ساختار خاکستری و با بهره گیری از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره و در نظر داشتن معیارهای زیست محیطی مورد مطالعه قرار گرفت، به طوری که ابتدا با استفاده از روش تحلیل شبکه ای[1] در محیط خاکستری و نظرسنجی از خبرگان سازمان به تعیین اوزان شاخص های مطرح در توزیع فرآورده های نفتی پرداخته شد. سپس با روش ویکور خاکستری[2]، به رتبه بندی و تعیین اولویت مشتریان محصولات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس پرداخته شد.

    کلیدواژگان: اولویت بندی مشتریان، مدیریت زنجیره تامین سبز، تصمیم گیری با معیارهای چندگانه، تئوری سیستم های خاکستری
  • سید مصطفی مقیمی* صفحات 113-131
    مدیریت استعداد برای موفقیت سازمان ها حیاتی است چرا که از طریق شناسایی،توسعه و چینش مجدد کارکنان مستعد و نخبه،امکان دستیابی به مزیت رقابتی را فراهم می آورد.به زعم محققان، مقوله مدیریت استعداد در راستای جلوه بخشیدن به مدیریت منابع انسانی برای کسب مزیت رقابتی و توان بالقوه آن برای ایجاد ارزش افزوده مطرح شده است. تبیین اهمیت مدیریت استعداد برای موفقیت سازمان، یکی از دستاوردهای این مقاله است. در این مقاله، به مدیران و برنامه ریزان سازمان های اجرایی کشور،پیشنهاد شده است که جهت جذب، نگهداری و بهره گیری از نیروهای نخبه و با استعداد، تدابیر ویژه ای را در دستور کار قرار دهند. بدین منظور باید ساختار و معماری منابع انسانی متمایزی که بر مدیریت نیروهای نخبه و با استعداد تمرکز دارد، طراحی شود. به این صورت که ابتدا ارزش ها و شایستگی های محوری سازمان را مشخص کرده، سپس پست های کلیدی و استراتژیکی که بر این ارزش ها و شایستگی ها تاثیر می گذارند را شناسایی نموده و متناسب با هر پست،اقدام به نیاز سنجی نخبگان و استعداد های مورد نیاز برای تصدی آن پست نمایند.آنگاه یک منبع استعدادی را که متشکل از نیروهای  نخبه و با استعداد در ارتباط با مشاغل کلیدی سازمان است ایجاد نمایند. برای ایجاد انگیزه در این نیروها و حفظ آنها، از سیستم کاری منعطف استفاده نمایند و به آنها استقلال و آزادی عمل بیشتری بدهند. همچنین، محققان به برنامه های جامع به کارگیری نخبگان و سیستم های تشویقی کاهش مهاجرت نخبگان، در کشورهای آسیای شرقی، اروپایی و آمریکایی پرداخته اند.
    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، به کارگیری نخبگان، مهاجرت نخبگان، نیروی انسانی، مدیریت نیروهای نخبه
  • رقیه نوری*، سید ذبیح الله هاشمی صفحات 133-153

    موفقیت مدیریت دانش، مستلزم شناسایی عوامل و ویژگی های موثر بر آن است. در شناسایی عوامل کلیدی موضوعی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، عدم توجه به رویکرد و استراتژی سازمان در استقرار مدیریت دانش است. از سوی دیگر محدودیت منابع سازمانی ضرورت توجه به رویکرد مناسب مدیریت دانش در سازمان را بیشتر می کند. هدف تحقیق حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش مبتنی بر استراتژی های شخصی سازی و کدگذاری است. پس از مطالعه ادبیات موضوع و بررسی عوامل و ویژگی های آنها به تفکیک هر استراتژی، پرسشنامه ای طراحی شد که دارای خصوصیت روائی و اعتبار لازم بوده است و در بین 152 تن از خبرگان توزیع و به کمک نرم افزار لیزرل و روش تحلیل عاملی تاییدی، مدل مفهومی تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد که کلیه عوامل و ویژگی های شناسایی شده در استراتژی شخصی سازی و کدگذاری، تایید شدند و عوامل ساختار و رهبری در هر دو استراتژی در بالاترین اولویت قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: استراتژی شخصی سازی، استراتژی کدگذاری، تحلیل عاملی تاییدی، عوامل کلیدی، مدیریت دانش
  • زهره مقدس*، شادان صدیق بهزادی، محسن واعظ، محمد علوی ششتمد صفحات 155-171
    مدیریت زنجیره تامین برای مدیران سازمان های مختلف به منظور بهبود عملکرد آن سیستم ها یک امر حائز اهمیت است. از جمله موارد این مدیریت آنالیز، تحلیل، و بررسی  هر یک از مراحل یک زنجیره تامین می باشد. ارزیابی یک زنجیره به صورت "جعبه سیاه" به منظور مدیریت آن نمی تواند اطلاعات دقیقی برای تعیین استراتژی و هدف گزاری ارایه دهد. لذا لزوم به استفاده از  تکنولوژی ها و ابزارهای جدید جهت تحلیل کل زنجیره و هر یک از مراحل آن احساس شده است. در برآوردن این نیاز تکنیک تحلیل پوششی داده ها بسیار تاثیر گذار بوده است. در این تحقیق به معرفی مدل جدیدی برای ارزیابی کارایی سود در یک زنجیره تامین با خروجی برگشت داده شده به مراحل قبل (به علت عدم برخورداری از کیفیت مطلوب) پرداخته شده است.  در مثال کاربردی داده هایی از شرکت های نساجی در نظر گرفته شده و مدل ارزیابی کارایی سود در زنجیره تامین معرفی شده برای آن ها اجرا و کارایی کل زنجیره و هر یک از مراحل آن بررسی شده است.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین، تحلیل پوششی داده ها، کارایی سود، محصول برگشت داده شده، شرکت های نساجی
  • مجید هلالی فرد، حسین وظیفه دوست* صفحات 173-199

    هدف از این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر رضایت مشتریان از خدمات اینترنتی شرکت مخابرات (مطالعه ای بر مشتریان مخابرات شهرستان سبزوار) می باشد. پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از حیث روش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری تمامی مشتریان مخابرات شهرستان سبزوار که از خدمات اینترنتی این شرکت استفاده می کنند است، تعداد تمامی مشتریان بیش از 18000 نفر می باشند؛ که با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونه گیری تصادفی ساده تعداد نمونه آماری 405 نفر انتخاب شد. داده های موردنیاز پژوهش نیز به روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است که پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ به ترتیب برابر (956/0) به دست آمد که مورد تایید است. همچنین، برای آزمون سوال های این تحقیق از مدل تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل و آزمون تی استیودنت و آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده گردید؛ که نتایج حاصل، نشان دهنده این است که ابعاد 10 گانه سرعت اینترنت، تعرفه و قیمت بسته های اینترنتی، هدایا و جوایز خرید بسته های اینترنتی، کیفیت خدمات اینترنتی، پشتیبانی و حمایت اپراتورها، در دسترس بودن اطلاعات، امنیت اپراتور، اعتماد به خرید الکترونیکی، سهولت خرید بسته های اینترنتی و داشتن کارمندان متخصص، به ترتیب عوامل موثر بر میزان رضایت مشتریان از خدمات اینترنتی شرکت مخابرات می باشند. درنهایت پیشنهاد هایی در همین زمینه ارائه گردید.

    کلیدواژگان: رضایت مشتریان، خدمات اینترنتی، شرکت مخابرات