فهرست مطالب

مدیریت کسب و کار - پیاپی 32 (زمستان 1395)

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 32 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بهنام اسماعیلی فر*، نیلوفر شیرازی صفحات 7-19
    تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و تعهد سازمانی کارکنان «شرکت بیمه ایران»صورت گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، زمینه یابی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان« شرکت بیمه ایران »است که در سطح شهر تهران مشغول فعالیت هستند. مدل تحقیق با نمونه ای متشکل از 250 نفر از کارکنان «شرکت بیمه ایران» و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی موردسنجش قرار گرفت. برای سنجش ویژگی های شخصیتی از پرسشنامه NEOPI-FF و تعهد سازمانی از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر استفاده شد. برای بررسی و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون کولموگروف اسمیرنف، r پیرسون و رگرسیون خطی ساده و آزمون اسپیرمن بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی (برون گرایی، سازگاری، مسئولیت پذیری، عصبیت، پذیرش تجارب جدید) با تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و ضعیفی وجود دارد.
    کلیدواژگان: شخصیت، تعهد، تعهد سازمانی، کارکنان، بیمه ایران
  • زهره دهدشتی شاهرخ*، علی محمدی صفحات 21-43
    نگاهی به روند صنعت بانکداری ایران نشان می دهد که این صنعت در کمتر از یک دهه گذشته از یک صنعت انحصاری و کنترل شده، در حال تبدیل شدن به یک صنعت شدیدا رقابتی است. بر اساس آمارهای «بانک مرکزی»، تاسیس بانک ها و موسسات مالی جدید در حال افزایش است. معنای این واقعیت رقابتی تر شدن بیش از پیش صنعت خدمات بانکی و سخت تر شدن جذب و حفظ مشتری توسط بانک ها است. بدیهی است که در این فضا بانک ها و موسساتی موفق تر خواهند بود که به مقوله تاثیر محیط فیزیکی و محیط اجتماعی بر رضایت و وفاداری مشتریان به طور جدی تری توجه نشان دهند؛ بنابراین در پژوهش حاضر با فرض وجود رابطه میان محیط اجتماعی و محیط فیزیکی و رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان، به بررسی رابطه بین این متغیرها در شعب «بانک ملت» شهر تهران پرداخته شده است. بدین منظور برای پاسخگویی به سوالات تحقیق، داده های موردنظر با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق نمونه ای 292تایی، گردآوری شد. برای تحلیل داده ها و بررسی روابط میان متغیرهای گوناگون نیز از نرم افزار های آماری SPSS 22 و  PLS استفاده شد. نتایج از چارچوب مفهومی کلی تحقیق و فرضیات آن حمایت می کند و نشان می دهد محیط اجتماعی و محیط فیزیکی به صورت مستقیم بر رضایت مشتریان و به صورت غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی رضایت مشتریان بر وفاداری مشتریان در «بانک ملت» شهر تهران تاثیر می گذارد. بر اساس یافته های پژوهش محیط اجتماعی که متشکل از احساسات بارز کارکنان و جو مشتریان است بر رضایت و وفاداری مشتریان تاثیر دارد. احساسات بارز کارکنان و جو مشتریان هر یک به تنهایی بر رضایت مشتریان تاثیر نداشته اند؛ ولی این دو متغیر بر وفاداری مشتریان تاثیر دارند. محیط فیزیکی که متشکل از عوامل محیطی و عوامل طراحی است بر رضایت و وفاداری مشتریان تاثیر دارد. عوامل محیطی بر رضایت مشتری تاثیر نداشته، ولی بر وفاداری مشتری موثر است. در «بانک ملت» شهر تهران، متغیر محیط فیزیکی به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر رضایت مشتریان تاثیر بیشتری بر وفاداری مشتریان نسبت به تاثیر متغیر محیط اجتماعی به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر رضایت مشتریان دارد. متغیر محیط فیزیکی تاثیر بیشتری بر متغیر رضایت مشتریان نسبت به تاثیر محیط اجتماعی بر رضایت مشتریان دارد
    کلیدواژگان: محیط فیزیکی، محیط اجتماعی، رضایت مشتریان، وفاداری مشتریان، بانک ملت تهران
  • حمیدرضا کردلویی*، فائزه ذوالفقاری صفحات 45-61
    در سال های اخیر با توجه به میزان افزایش استرس و بحران های مالی در جهان، عملکرد فعالیت ها و بازارهای مالی به خصوص بانک ها که از اصلی ترین بازارهای اقتصادی هر کشوری هستند تحت تاثیر قرار گرفته است. در این پژوهش با توجه به اهمیت این موضوع به بررسی اثرات پویای استرس مالی بر عملکرد صنعت بانکداری ایران پرداخته خواهد شد. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است و برای بررسی میان متغیرهای مستقل و وابسته از روش آماری خود رگرسیون برداری استفاده شده است. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، داده های مربوط به صورت های مالی بانک های عضو «سازمان بورس و اوراق بهادار تهران» از سال 1389 تا سال 1394 به صورت دوره های 6 ماهه که در سال های نامبرده فعالیت داشته اند به کار رفته است. یافته های حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد که معیارهای استرس مالی بر معیارهای عملکرد بانک ها در بازار سرمایه ایران تاثیرگذار هستند.
    کلیدواژگان: استرس مالی، بحران مالی، صنعت بانکداری، خود رگرسیون برداری، بازده حقوق صاحبان سهام
  • احسانه نژاد محمد نامقی*، نصرت الله شادنوش، داریوش غفاری صفحات 63-79

    در دنیای امروز استفاده از اینترنت، ابزاری روزمره تلقی می شود و انسان ها دائما با آن سروکار دارند. افراد به طور مستمر در اینترنت به دنبال علاقه مندی های خود می گردند و از آن به عنوان ابزاری کلیدی در بخش های مختلف روزمره خود استفاده می کنند. در کشورهای مختلف دنیا بر اساس میزان پیشرفت زیرساخت های فناوری از این ابزار توانمند در بخش های مختلف استفاده می کنند. بخشی از این کاربرد مختص به شبکه های اجتماعی است که علاوه بر به اشتراک قرار گرفتن فعالیت های روزانه افراد با دوستانشان بر سبک زندگی، لباس پوشیدن، غذا خوردن، تفریحات و حتی قصد خرید آن ها نیز اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین امروزه متخصصان امور بازاریابی و فروش نگاه ویژه ای به این رسانه دارند. این پژوهش قصد دارد با توجه به بررسی اثربخشی شبکه های اجتماعی بر نگرش مصرف کننده از دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری ارتباط این اثربخشی بر قصد خرید کاربران را بررسی کند؛ بنابراین مدل مفهومی با الهام از پژوهش های انجام شده در این بار، ارائه شئ و فرضیه های مطرح شده با توجه به محدودیت های موجود مورد کنکاش قرار گرفت

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، قصد خرید، نگرش مصرف کننده، تبلیغات
  • مهدیه شیخ پور، سنجر سلاجقه*، حسین شریعت صفحات 81-96

    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ابعاد مسئله یابی بر میزان اجرای خط مشی ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیدگاه کارکنان بوده است. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی - همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان این وزارتخانه بود و نمونه گیری در مرحله نخست به صورت خوشه ایو سپس به روش تصادفی ساده انجام شد که درمجموع تعداد 510 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amos انجام شد.یافته ها، نشان داد که بین رویه مستقیم غیرمستقیم مسئله یابی با میزان اجرای خط مشی های عمومی در هر سه حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی رابطه مثبت وجود دارد؛ همچنین در مسئله یابی به روش مستقیم، پیشی گرفتن سایر کشورها و در مسئله یابی به روش غیرمستقیم، مسئله یابی از طریق کارکنان، بالاترین رتبه را داشته است.

    کلیدواژگان: مسئله یابی، مسئله یابی رسمی، خط مشی، اجرای خط مشی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • وحیدرضا میرابی*، علی شفیعی صفحات 97-107
    در بازار رقابتی کنونی تنها تولیدکنندگانی می توانند موفق شوند که بتوانند عوامل قابل کنترل، یعنی عناصر آمیخته بازاریابی را به خوبی ترکیب کنند. آمیخته بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت آن ها را در هم می آمیزد تا پاسخگوی بازار هدف باشد. آمیخته بازاریابی دربرگیرنده همه کارهایی است که شرکت می تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا برای محصولاتش اثر بگذارد. این موضوع به خصوص در بازاریابی صنعتی با توجه به محدودتر بودن مشتریان نسبت به بازار مصرف کننده و همچنین تصمیم گیری عقلانی آنان اهمیت بیشتری دارد. در این تحقیق با توجه به موارد پیش گفته و همچنین اهمیت صنعت آلومینیوم با توجه به اینکه این فلز پس از فولاد، بیشترین تولید و مصرف را در جهان دارد و میزان مصرف آن به تنهایی از مجموع فلزات غیرآهنی دیگر بیشتر است، به گونه ای که آن را فلز قرن 21 نامیده اند، به بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر بازاریابی صنعت آلومینیوم در «شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)» پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان، کارشناسان و توزیع کنندگان «شرکت آلومینیوم ایران» بودند که از جامعه آماری موردنظر با توجه به جدول مورگان به شیوه نمونه برداری تصادفی طبقه ای از تعداد 384 نفر پرسشنامه دریافت شد که فرضیات تحقیق با توجه به نرمال نبودن داده ها به وسیله آزمون های ناپارامتریک نسبت (دو جمله ای) و فریدمن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد «شرکت آلومینیوم ایران» در عناصر محصول، قیمت، توزیع و ترویج به صورت معنا داری نامناسب است؛ همچنین با توجه به مقایسه عناصر آمیخته بازاریابی مشخص شد که عملکرد محصول در میان عناصر آمیخته بازاریابی عملکرد بالاتری دارد.
    کلیدواژگان: بازاریابی صنعتی، آمیخته بازاریابی صنعتی، آلومینیوم
  • شهاب کسکه*، داوود شوکت آبادی صفحات 109-127
    ماندگاری پویا و رو به رشد سازمان های امروزی، در گرو تصمیمات مناسب، به موقع و اثربخش است که این امر از طریق رهبری هوشمندانه و مبتنی بر تصمیمات استراتژیک حاصل خواهد شد. در این راستا، پژوهشگران در این تحقیق به دنبال ارزیابی و شناخت عوامل موثر بر هوش استراتژیک مدیران در رسانه ملی هستند. این تحقیق از نظر نوع و ماهیت، تحقیقی توصیفی تحلیلی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. روش جمع آوری داده ها میدانی و پیمایشی (با استفاده از پرسشنامه) و از نوع فرضیه آزمایی است. در این تحقیق، مدل معرفی شده با استفاده از نمونه ای 218تایی و روش های از حداقل مربعات جزئی (PLS) و تحلیل سلسله مراتبی فازی بررسی شد.یافته های حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که هوش هیجانی با 127/0=β؛ خلاقیت با 214/0=β؛ خرد و عقل با 152/0=β؛ هوش عملی با 214/0=β؛ هوش فرهنگی با 163/0=β و هوش اجتماعی با 260/0=β، جزو ابعاد هوش استراتژیک هستند و فرضیه های پژوهش تایید می شوند. نتایج اولویت بندی معیارها نیز نشان می دهد که هوش هیجانی دارای بیشترین وزن و اهمیت است و خلاقیت کمترین وزن و اهمیت را دارد. با تعمیم یافته های حاصل از تحقیق می توان گفت: «هوش هیجانی، خلاقیت، خرد و عقل، هوش عملی، هوش فرهنگی و هوش اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر هوش استراتژیک دارند». این پژوهش برای مدیران این حقیقت را روشن می سازد که آن ها با سرمایه گذاری بر هوش هیجانی، خلاقیت، خرد و عقل، هوش عملی، هوش فرهنگی و هوش اجتماعی نه تنها ضرر نمی کنند؛ بلکه به یک مزیت رقابتی از طریق بهبود هوش استراتژیک مدیران نیز دست می یابند.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، خلاقیت، خرد و عقل، هوش عملی، هوش فرهنگی، هوش اجتماعی، هوش استراتژیک