فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 31 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سحر شریفی، محمد عبدالشاه*، ونوس رحمتی گواری صفحات 7-25
    صنعت بانکداری در ایران با وجود بانک های خصوصی و همچنین اصلاح برنامه های بانک های دولتی رقابتی تر شده است. منطق استراتژی جدید به دنبال خلق ارزش، برای سازمان ها است که با نوآوری همراه است. آفرینش یک بازار جدید که در آن هیچ رقیبی وجود ندارد همان استراتژی اقیانوس آبی است که رویکرد جدیدی از استراتژی و نوآوری محسوب می شود. هدف از این پژوهش، تدوین استراتژی بانک های نوظهور با استفاده از اقیانوس آبی در «بانک پاسارگاد» است. نوع تحقیق کاربردی است و جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه صورت گرفت؛ سپس با استفاده از ماتریس QSPM، جذاب ترین استراتژی ها (خلق خدمات متنوع با ارائه خدمات بانکداری سیار و بالا بردن بهره وری، خلق خدمات متنوع با ارائه خدمات خود دریافت ها و بالا بردن بهره وری، افزایش امنیت و کاهش سوءاستفاده از اطلاعات با پیاده سازی نرم افزارهای به روز، پیاده سازی سیستمی برای به روز کردن تاریخ انقضای کارت های اعتباری همچنین پرداخت آنلاین ارز) الویت بندی شدند. با کمک الگوی چهار اقدامی، نتایج زیر حاصل شد: حذف (تاخیر در ارائه خدمات، ترس از شکست، بی اعتمادی)، کاهش (هزینه های جانبی، کاهش فعالیت های ناکارآمد، نرخ بهره) افزایش (افزایش امنیت، افزایش سهولت کار، افزایش پاداش، افزایش پوشش پرداخت، افزایش سطح علمی کارمندان) خلق (خدمات متنوع و چندگانه، طبقه بندی مشتریان، خلق فضای کاری مثبت، ایجاد سیستم های پیشرفته برای به روز شدن اطلاعات، خلق بانکداری سیار، تهیه خود دریافت).
    کلیدواژگان: اقیانوس آبی، اقیانوس قرمز، نوآوری ارزش، خدمات بانکی، الگوی تصمیم گیری چهار اقدامی
  • بهروز قاسمی، فاطمه آخوندی* صفحات 27-42

    امروزه برند دیگر تنها یک ابزار کارآمد در دست مدیران نیست. برند یک الزام راهبردی است که به سازمان ها در جهت خلق ارزش بیشتر برای مشتریان و همچنین ایجاد مزیت های رقابتی پایدار کمک می کند. برند می تواند خالق مسائلی چون سنجش میزان وفاداری مشتریان، عکس العمل های کششی در قبال تغییر قیمت و ارزیابی نگرش های بازار در سازمان باشد. در این تحقیق، مفهوم برند خصوصی، به ویژه در محصولات «فروشگاه های اتکا» مطالعه می شود. و یک مدل از برند خصوصی که توسط بائو مطرح شده است در جامعه ایرانی مورد آزمون قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مشتریان «فروشگاه های اتکا» است که به صورت نامحدود در نظر گرفته شده و از 332 نفر به عنوان نمونه استفاده شد. برای بررسی روایی تحقیق بر اساس مدل مورد استفاده، اعتبار محتوایی صوری به کار رفت. روش تحقیق  حاضر، توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی است که برای بررسی فرضیه ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر استفاده شد و از ساب گروپ آنالیز برای بررسی تعدیل گری ارزش ادراک شده بین متغیر میانجی و وابسته بهره گیری شد. بر اساس نتایج، تاثیر مستقیم تصویر ذهنی از فروشگاه، علامت محصول مورد تایید قرار گرفت و تاثیر تغییر کیفیت بر کیفیت ادراک شده رد شد. همچنین یافته ها نشان داد که ارزش ادراک شده در بین متغیر میانجی و وابسته رابطه تعدیل گری دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت برند، برند خصوصی، کیفیت ادراک شده، قصد خرید
  • بهروز رشیدی، محمد سهرابی* صفحات 43-62
    در نظام اسلامی با توجه به والایی ها و منزلت های انسان، مدیریت اعمال می شود. در مدیریت اسلامی اصل تکامل انسان ها است؛ اما در این برداشت از مدیریت هرگز انگیزه های مادی نادیده گرفته نمی شود. مدیریت در نظام اسلامی متکی بر دو پایه «تعالی» و «تولید» است. تولید تا زمانی دارای ارزش است که در خدمت «تعالی» انسان باشد از این منظر ارزش های دینی بر مدیریت اسلامی حاکمیت دارند. در عصر اطلاعات و ارتباطات با تبلیغات از طریق رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی، فرهنگ غربی بر جوامع دیگر تحمیل می شود که از آن به «امپریالیسم فرهنگی» تعبیر می شود. ازآنجاکه اصالت فایده، حاکم بر این نوع تبلیغات است با مدیریت اسلامی تفاوت ماهوی دارد. به طورکلی عصر اطلاعات در خدمت اهداف کاپیتالیستی و ارزش های مصرفی قرار دارد؛ درحالی که مدیریت اسلامی بر مبنای ارزش های الهی و انسانی است.
    کلیدواژگان: مدیریت، اسلام، غرب، عصر اطلاعات، فناوری ارتباطی
  • علی نویسی، احسانه محمدنژادنامقی، نصرت الله شادنوش* صفحات 63-73
    در دنیای امروز برندها نقش بسیار موثری در امور جاری و روزمره مردم دارند. تحقیقات نشان می دهد، کسب و کارهایی موفق تر بوده اند که در برند سازی موفق عمل کرده و دارای برندی قوی، شناخته شده و معتبر هستند. یکی از شاخصه های اصلی برند ها، شخصیت برند است که از نظر محققان از عوامل موثر بر خریداران محصول یا خدمت آن برند است. با نگاهی به دنیای سیاست نیز می توان دریافت که در کشورهایی با نظام انتخاباتی پیشرفته احزاب و گروه های سیاسی که توانسته اند برند خود را به عنوان یک برند قوی با شاخصه های مشخص مطرح کنند در دستیابی به اهداف خود نیز موفق بوده اند. تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف نشان می دهد که همانند برندهای محصولات و خدمات، شخصیت برندهای سیاسی نیز می تواند باعث جذب رای دهندگان و نهایتا رای دادن آن ها به آن گروه یا حزب سیاسی باشد. در این راستا با توجه به کمبود تحقیقات در زمینه بازاریابی سیاسی و همچنین برندهای سیاسی در ایران، در این پژوهش ضمن بررسی مفهومی شخصیت برند سیاسی و اجزای آن، مدلی فرضی برای ارتباط بین شخصیت برند سیاسی (به عنوان یکی از شاخصه های اصلی برند)، قصد رای دهی شهروندان و همچنین ارزش ویژه برند سیاسی در کشور ایران در نظر گرفته شده که لازم است در آینده به بررسی صحت و سقم این مدل پرداخته شود.
    کلیدواژگان: شخصیت برند سیاسی، ارزش ویژه برند سیاسی، قصد رای دهی، حزب سیاسی
  • علیرضا صالحی*، میر فیض فلاح شمس، قاسمعلی بازایی صفحات 75-127

    ازآنجاکه مدیریت ارتباط با مشتری و همچنین مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری می تواند عملکرد و کارایی سازمان را بهبود ببخشد، این تحقیق درصدد است با بررسی ارزیابی عملکرد شعبه های «بانک سینا» و رتبه بندی این شعبه ها میزان اهمیت معیارهای ECRM را مشخص کند. به وسیله تعیین درجه اهمیت این معیارها می توان عملکرد بانک را موردبررسی قرار داد و نسبت به تقویت نقاط قوت و کاهش و از بین بردن نقاط ضعف اقدام کرد. در این تحقیق با ترکیب تکنیک ارزیابی متوازن و تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره، عملکرد شعبه های «بانک سینا» موردمطالعه قرار گرفت و از چهار منظر مالی، ارتباط با مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری، بررسی و رتبه بندی شد. با توجه به وزن دهی به معیارها و زیرمعیارهای تعیین شده و استفاده از تکنیک AHP و TOPSIS امکان رتبه بندی شعبه ها فراهم شد تا بتوان عملکرد آن ها را مقایسه کرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است شعبه هایی که از معیارهای ارتباط با مشتری، حفظ و مراقبت از مشتری، ایجاد رابطه قوی با مشتری و همچنین توجه به رشد و یادگیری سازمانی خود اهمیت بیشتری می دهند، موجب رضایت مشتریان و همچنین کارکنان خود می شوند و در نتیجه عملکرد بهتر و مطلوب تری دارند.

    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، AHP، TOPSIS
  • نیلوفر کیا، مهدی کریمی زند* صفحات 129-144
    در این پژوهش، عوامل موثر بر کیفیت وب سایت دیجی کالا و تاثیر آن بر اعتماد و رضایت مشتری و در نهایت تاثیر مجموعه این عوامل بر قصد خرید مجدد مشتریان این وب سایت بررسی شد. نتایج نشان داد که عوامل راحتی خرید، سودمندی اطلاعات، امنیت تراکنش و ارتباط با مشتری بر کیفیت وب سایت موثر هستند. به علاوه نتایج نمایانگر این است که در میان متغیرهای تعیین کننده کیفیت وب سایت، ارتباط با مشتری بیشترین تاثیر و طراحی سایت کمترین تاثیر را بر کیفیت وب سایت داشته است. نتایج پژوهش همچنین نشان دهنده عدم تایید ارتباط مثبت و مستقیم کیفیت وب سایت با قصد خرید مجدد مشتری است؛ به عبارت دیگر، کیفیت وب سایت از طریق بالابردن رضایت مشتری و اعتماد مشتری، بر قصد خرید مجدد تاثیر می گذارد؛ بنابراین کیفیت وب سایت می تواند یکی از عوامل مهم برای بالابردن قصد خرید مجدد باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت وب سایت، رضایت مشتری، اعتماد مشتری، قصد خرید مجدد، معادلات ساختاری
  • زهرا غلامی، ناصر یزدانی*، مصطفی قاضی زاده صفحات 145-164

    ارتباط بین نقش های اجتماعی، سیاسی، محیطی، اقتصادی در تجارت رو به افزایش است، چالشی که شرکت ها با آن روبه رو هستند این است که باید هم زمان به افزایش سودآوری و پاسخگویی به انتظارات اجتماعی جدید و سپس مدیریت هم زمان این دو پیامد به ظاهر متناقض دست یابند که نیازمند توسعه استراتژی های کاربردی است و اثرات مثبتی هم بر جامعه و هم سازمان دارد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر ترجیح نام تجاری هتل های «استقلال» و «آزادی» شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا، پیمایشی و روش جمع آوری داده ها، میدانی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان هتل های «آزادی» و «استقلال» تهران بوده است. نمونه آماری 384 نفر و روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه متیو تینگ چیولیو و همکاران (2014) و مارتینز دل بوسکو (2013)، استفاده شد. آمار توصیفی برای توصیف وضعیت آزمودنی ها به کار رفت و در قسمت آمار استنباطی از روش معادلات ساختاری برای معناداری فرضیه ها استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت، شامل مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به محیط زیست، نسبت به جامعه و نسبت به ذی نفعان بر ترجیح نام تجاری تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی شرکت، کیفیت ادراک شده نام تجاری، ترجیح نام تجاری، هویت پذیری مشتری از شرکت