فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 30 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/04/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حمیدرضا کردلویی*، فاطمه آسیایی طاهری صفحات 1-18
    بحران های مالی اخیر  نمایان گر این مطلب می باشند که، استرس های فزاینده  در بازارهای مالی از اهمیت زیادی جهت تحلیل و پیش بینی فعالیت های اقتصادی برخوردار هستند.به طور کل اگر چه استرس مالی به طور مستقیم قابل مشاهده نیست ولی می تواند در بسیاری از متغیر های بازار مالی منعکس شود و قادر است خود را به طرق مختلف در یک سیستم مالی نمایان کند و منجر به گسترش بی ثباتی گردد و اختلال را از یک بازار به بازاری دیگر بکشاند.بر این اساس در این مقاله به تعیین شاخص استرس مالی در بازارهای بانک ، ارز و بیمه پرداخته و مطابق با ادبیات پژوهش به بررسی اثر گذاری استرس مالی یک بازار  بر شاخص استرس مالی در سایر بازارهای فوق الذکر  با استفاده از مدل خود رگرسیون برداری VAR می پردازیم..به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، اطلاعات  ماهانه مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی مهرماه سال1388 تا اسفند ماه 1394 مورد استفاده واقع شد. در نهایت نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد در  ایران میان استرس مالی و برخی از بازارهای مورد بررسی با وقفه  3ماهه روابط معنا داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: استرس مالی، شاخص استرس مالی، بازار بانکی، بازار ارز، بازار بیمه
  • مهدی شکیب* صفحات 19-36

    این تحقیق در راستای اهداف و سیاستهای تعیین شده وزارت نفت و با عنوان«بررسی راهکارهای لازم جهت افزایش خلاقیت کارکنان با رویکرد کایزن(بهبود مستمر) در شرکت پالایش گاز پارسیان»  انجام گرفته است. به این منظور ابتدا مهم ترین مولفه های کایزن بوسیله بررسی ادبیات پژوهش و اخذ نظرات کارشناسان وخبرگان امر،استخراج شد.روش نمونه گیری این تحقیق بر اساس نمونه گیری تصادفی و حجم جامعه در شرکت پالایش گاز پارسیان (372نفر) می باشد، طبق فرمول کوکران حجم نمونه این جامعه  برابر با 189 نفر می باشد. به منظور بررسی روایی سوالات پرسش نامه از روایی ظاهری (بهره گیری از نظرات خبرگان امر)و نیز روایی سازه - واگرا بوسیله  تکنیک تحلیل عاملی تاییدی (توسط نرم افزار لیزرل) استفاده شد. به منظور بررسی پایایی سوالات پرسش نامه از روش آلفای کرونباخ (نرم افزار SPSS) استفاده گردید. با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری روابط بین متغیرها پژوهش بررسی،و میزان تاثیر هر کدام از آنها بر خلاقیت کارکنان تعیین و سه فرضیه تایید و دو فرضیه رد شد.

    کلیدواژگان: خلاقیت، کایزن، همکاری متقابل مدیریت کارکنان، نظام آراستگی محیط کار، نظام پیشنهادات
  • فرهاد نژادایرانی*، حسن خلیل زاده شهانقی صفحات 37-58

    فرآیند برنامه ریزی استراتژیک و محصول آن، بعنوان یک برنامه مدون در هر حوزه ای بسترساز رشد، تنظیم کننده فعالیت ها و حتی روابط و ضوابط می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت اجرای برنامه های استراتژیک دانشگاه ها و ارائه الگوی مناسب برای افزایش موفقیت اجرای این برنامه های استراتژیک می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری و پردازش اطلاعات و ماهیت، توصیفی پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است.جامعه آماری این تحقیق، شامل 350 نفر از مدیران ، سرپرستان ارشد و سرپرستان دانشگاه های دولتی شهرستان ارومیه شامل دانشگاه ارومیه و دانشگاه صنعتی ارومیه می باشد. بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه لازم 184 نفر تعیین گردیده که برای احتیاط، 200 نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده است . رتبه متغیر های تحقیق به ترتیب ارزیابی صحیح محیطی، مشارکت تیمی کارکنان، تعهد سازمانی، وجود پایگاه داده ها و MIS مناسب، مدیریت تغییر، آگاهی مدیران ارشد، مشارکت مدیران ارشد و پذیرش کارکنان به دست آمده است.

    کلیدواژگان: مشارکت مدیران ارشد، تعهد سازمانی، مشارکت تیمی کارکنان، ارزیابی صحیح محیطی
  • ابوالفضل سهرابی*، مهدی روح الامینی، سیدمحمود حسینی امیری، بهمن نقدی صفحات 59-75
    محیط بین المللی گردشگری تغییرات اقتصادی و اجتماعی را ایجاد نموده که منجر به عدم اطمینان بیشتری گردیده است. چنین تحولاتی الزاما نیاز به بهبود مستمر در کیفیت و پایداری سیستم خدماتی را در صنایع گردشگری امری ضروری می سازد. هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت کیفیت و مسائل زیست محیطی بر مزیت رقابتی موسسات هتل داری می باشد. روش تحقیق آن توصیفی - پیمایشی و از نوع اسنادی - میدانی است و جامعه آماری این پژوهش را مدیران عالی و میانی موسسات هتل داری در مناطق شمالی ایران تشکیل می دهد. که برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 224 نفر از مدیران هتل ها به روش تصادفی ساده جهت انتخاب تعیین شدند. جمع آوری داده ها از دو طریق کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و روایی همگرایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در بررسی و تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است.
    یافته های پژوهش در مجموع نشان می دهد که شدت رابطه عملکرد زیست محیطی با مزیت رقابتی تمایزی در میان سایر روابط معنی دار حاکم بر مدل ساختاری پژوهش از بالاترین سطح برخوردار بوده است. همچنین عملکرد زیست محیطی و عملکرد کیفی خدمات هتل نیز رابطه معنی دار مثبتی با مزیت رقابتی هزینه ای داشته اند و از طرف دیگر مدیریت کیفیت هتل نیز بر عملکرد کیفی خدمات هتل و مدیریت زیست محیطی هتل نیز رابطه معنی دار داشته است.
    کلیدواژگان: مدیریت زیست محیطی، مدیریت کیفیت، عملکرد کیفی، مزیت رقایتی، نعت هتل داری
  • علی شفیعی*، وحیدرضا میرابی صفحات 77-95
    خرید تفننی از جمله مباحث مهم در میان محققان رفتار مصرف کننده می باشد و با توجه به اینکه این نوع خرید در محدوده وسیعی از کالا و خدمات اتفاق می افتد و بسیاری از فروش های خرده فروشان متاثر از آن می باشد توجه به این نوع خرید و عوامل موثر بر آن ضروری می باشد. در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر خرید تفننی در فروشگاه های رفاه شهر تهران پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان خانم فروشگاه های رفاه شهر تهران بودند که از جامعه آماری مورد نظر با توجه به جدول مورگان به شیوه نمونه برداری تصادفی خوشه ایاز تعداد 386 نفر پرسشنامه وصول گردیده و بوسیله مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ادراک از محیط فروشگاه بر جستجوی فروشگاهی و همچنین انگیزه خرید تفننی موثر است. همچنین گرایش به خرید تفننی بر جستجوی فروشگاهی موثر بوده و تبلیغات نیز انگیزش خرید تفننی را تحت تاثیر قرار می دهد. متغیرهای انگیزه خرید تفننی و جستجوی فروشگاهی نیز بر خرید تفننی موثر است. اما تاثیر متغیرهای جستجوی فروشگاهی و گرایش به خرید تفننی بر انگیزه خرید تایید نگردید.
    کلیدواژگان: خرید تفننی، گرایش به خرید تفننی، جستجوی فروشگاهی، تبلیغات شفاهی، ادراک از محیط فروشگاه
  • نادر غریب نواز*، غلامرضا زمردیان، فریده اصلانی صفحات 97-109
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر یادگیری هدف مدار از طریق متغیرهای (سطح هدف، برنامه ریزی مناطق فروش، برنامه ریزی مشتریان و تلاش) و کنترل های فروش از طریق متغیرهای(رسمی و غیر رسمی) در صنعت مواد غذایی انجام شده است . از این رو از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی و از نظرنوع پیمایشی می باشد. این پژوهش دارای 6 فرضیه اساسی می باشد. جامعه آماری این پژوهش مدیران فروش، سرپرستان فروش و کارشناسان فروش صنایع مواد غذایی می باشد. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 384  نفرمی باشد. برای تست نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف و برای بررسی پایایی پرسشنامه ها از آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار لیزرل انجام گرفت. از پرسشنامه برای جمع اوری اطلاعات استفاده گردید. پس از تجزیه و تحلیل داده ها تمامی فرضیه های تحقیق مورد پذیرش قرار گرفت و مدل ارائه شده توسط محقق با اطمینان بالا مورد تائید قرار گرفت و نتیجه گرفته شد، یادگیری هدف مدار از طریق متغیرهای (سطح هدف، برنامه ریزی مناطق فروش ، برنامه ریزی مشتریان و تلاش) و کنترل فروش از طریق متغیرهای (رسمی و غیر رسمی) تاثیر غیر مستقیمی بر اثر بخشی فروش دارد و پیشنهاد مهم این تحقیق در این صنعت همت گماشتن مسئولان به یادگیری های فردی و سازمانی از جمله یادگیری های تک حلقه ای و چند حلقه ای با هدف گذاری به موقع ،  مناسب،  برنامه ریزی برای فروش و مشتریان  که موجب بهره وری در بخش فروش شوند.
    کلیدواژگان: یادگیری هدف مدار، کنترل فروش رسمی و غیررسمی، اثربخشی فروش
  • محمود معین الدین، محمدرضا دهقان بهابادی، محمد خواجه سروی*، نفیسه آشناه صفحات 111-127

    نیاز به بهای تمام شده دقیق و به موقع مدیران را بسوی روش های نوینی چون هزینه یابی فعالیت محور سوق داده است. این مطالعه به تعیین سرانه عملکردی بیمه درمانی براساس روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در اداره کل بیمه خدمات درمانی استان یزد، طی سال 1393 می پردازد. ابتدا هزینه درمانی انجام شده براساس روش رهگیری مستقیم، به گروه های مورد نظر اختصاص یافت. سپس هزینه های سربار بر اساس روش ABC به این گروه ها تخصیص یافته و بهای تمام شده خدمات ارائه شده محاسبه و در پایان نیز حق سرانه عملکردی بیمه درمان، با تقسیم مجموع هزینه ها بر تعداد جمعیت بیمه شده تحت پوشش هر گروه تعیین شد.بر اساس یافته ها، مجموعه فعالیتهای اداره مورد مطالعه، در 12گروه کلی قابل ارائه است. سرانه عملکردی بیمه درمان، بین گروه های مورد مطالعه از  50466 ریال در گروه زیر یکسال زنان تا  698202 ریال در گروه 85 تا 90سال مردان در نوسان بوده و بالاترین سرانه درمانی در خدمت بستری جنس زن بین سنین  70 تا 75 و  مردبین 75 تا 80  به ترتیب به مبلغ 384147 و 453372 ریال می باشد.

    کلیدواژگان: هزینه یابی بر مبنای فعالیت، سرانه عملکردی، بیمه درمان، بهای تمام شده