فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 29 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مستانه غنجی*، زهرا خشنودی فر صفحات 1-17

    هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار های کوچک و متوسط کارآفرین در بخش کشاورزی، در شهرستان فراهان، استان مرکزی بود. پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 356 نفر موسسان کسب و کار های کوچک و متوسط کارآفرین در استان مرکزی(شهرستان فراهان) بود که بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب، 100 نفر از جامعه تحقیق، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که در میزان موفقیت کسب و کار های کوچک و متوسط کارآفرین، عامل های توانایی رقابت با سایر کسب و کار ها، کیفیت محصولات و توانایی مقابله با رویدادهای غیرمنتظره، سه اولویت اول اثرگذار و سخت گیری زیاد بانک ها در پرداخت تسهیلات، عدم پرداخت به موقع اعتبارات و مشکلات بروکراسی اداری به ترتیب اهمیت به عنوان مشکلات راه اندازی این کسب و کار ها مطرح می باشند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای عملکرد بانک کشاورزی، ویژگی های کارآفرینانه موسسان کسب و کارهای کوچک و متوسط، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی و ارتباطی و مدت فعالیت کسب و کار بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته، موفقیت کسب و کار های کوچک و متوسط کارآفرین در بخش کشاورزی، داشته که در مجموع 8/77 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می نمایند.

    کلیدواژگان: کسب و کار کوچک و متوسط، کارآفرینی، بخش کشاورزی، عوامل موفقیت
  • آرمان احمدی زاد*، گلاله باغبانیان، زهرا امینی، نادیا شبرند صفحات 19-33

    رقابت شدید، عدم اطمینان و ناپایداری محیط کسب و کار در سطح جهان، الزامات نوینی را برای شرکت هایی که علاقه مند به بقا و رقابت در این محیط پیچیده و ناپایدار هستند، پدید آورده است. بنابراین راهبرد فروش یک شرکت در مجموعه ای از فعالیت ها و تصمیم های مرتبط با تخصیص منابع کمیاب فروش درگیر می شود تا بتواند روابط با مشتریان را بر مبنای ارزش هر یک از آنان برای شرکت مدیریت کند. پژوهش پیش رو، باهدف بررسی تاثیر راهبرد فروش بر ایجاد مزیت رقابتی شرکت های شهرک صنعتی سنندج طراحی و اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران عامل و مدیران فروش شرکت های فعال در شهرکهای صنعتی سنندج با تعداد 265 نفر بود که تعداد 157 نفر از آن ها مطابق فرمول جامعه محدود کوکران به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه از نظر روش، از انواع پژوهش های توصیفی، از نوع همبستگی، از منظر هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی است. برای سنجش مفاهیم اساسی پژوهش، به ترتیب پرسش نامه های استاندارد تاثیر راهبرد فروش  شامل 21 سوال و ایجاد مزیت رقابتی 20 سوال به کاربرده شد. پایایی پرسش نامه ها به روش آلفای کرونباخ برای دو متغیر اشاره شده به ترتیب برابر با906/0 و 930/0 محاسبه گردید. یافته های نهایی پژوهش حاکی از تاثیر راهبرد فروش با ضریب 88/و ابعاد آن شامل بخش بندی مشتریان با 82/0، هدف گیری بازار با 72/0، اهداف ارتباطی و الگوی فروش با 78/0 و استفاده از کانال های فروش متنوع  با 65/0 بر مزیت رقابتی تاثیر داشتند.

    کلیدواژگان: مزیت رقابتی، راهبرد فروش، فروش
  • محمد جواد گل زاده*، جمشید عدالتیان شهریاری صفحات 35-53
    از آنجاییکه روش بسترسازی تفکرات نوآورانه و تغییر و بهبود فرهنگ سازمانی نهادینه شده نقش مهمی در موفقیت برنامه ها ایفا می کند. هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر تاثیر فرهنگ سازمانی با رویکرد نوآوری بر موفقیت استراتژی سازمان و همچنین تعیین روابط بین این عوامل می باشد. علی رغم اهمیت نوآوری تاکنون کمتر به مطالعه و پژوهش بنیادی جهت نوآوری و فرهنگ سازمانی پرداخته شده است نمونه آماری این تحقیق265 نفر از کارکنان و کارمندان بخش ستادی شرکت پارس خودرو بودند . که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. که از میان 350 پرسشنامه توزیع شده، نمونه انتخاب شده است. مدل معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار ایموس برای بررسی روابط میان سازه های این تحقیق به کار گرفته شد. یافته های تحقیق بیان می دارند که فرهنگ سازمانی برنوآوری سازمانی تاثیرمستقیمی دارد و همچنین نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری سازمانی و فرهنگ سازمانی تاثیر مستقیمی بر موفقیت استراتژی سازمان دارد . نتایج پژوهش پیش رو عبارتند از: الف) فرهنگ سازمانی بر روی نوآوری کارکنان تاثیرگذار است و ارتباطشان به صورت مثبت و مستقیم میباشد، ب) نوآوری بر روی موفقیت استراتژی سازمان تاثیر مستقیم دارد و ارتباطشان به صورت مثبت و مستقیم میباشد، ج) فرهنگ سازمانی بر موفقیت استراتژی سازمان تاثیرگذار است و ارتباطشان به صورت مثبت و مستقیم میباشد.
    کلیدواژگان: موفقیت استراتژی سازمان، فرهنگ سازمانی، نوآوری سازمانی
  • حسن الماسی، معصومه اکبرزاده* صفحات 55-70
    این تحقیق با هدف بررسی و شناسایی موانع و مشکلات استقرار بودجه ریزی عملیاتی در اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان تهران در سال 1393 به انجام رسیده است. نوع تحقیق با توجه به هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می باشد که با استفاده از مطالعات میدانی به بررسی وضعیت موجود پرداخته است. جامعه آماری مورد نظر مدیران و کارشناسان بودجه و مالی اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان تهران شامل 48 نفر می باشد، ابزار اندازه گیری، پرسشنامه 36 سوالی به همراه سوالات ویژگی های فردی و شخصی بوده است که با ضریب آلفای کرونباخ 728/0 پایایی آن اثبات و روایی آن نیز طبق نظر اساتید فن مورد تایید واقع شده است. در این تحقیق، جهت تجزیه و تحلیل داده ها و مشاهدات از شیوه های توصیف آماری از قبیل جداول توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی مانند میانگین، میانه و مجموع و شاخص های پراکندگی مانند واریانس، انحراف معیار، برد، مینیمم، ماکزیمم و انحراف استاندارد بهره گیری شده است. در بخش استنباط های آماری جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون t و آزمون فریدمن استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها نشان می دهد که عدم توانایی، عدم اختیار و عدم وجود شرایط پذیرش بودجه ریزی عملیاتی مانع از استقرار این روش بودجه ریزی در سازمان موصوف می باشند.
    کلیدواژگان: بودجه بندی بر اساس عملکرد، مدل شاه، توانایی، اختیار، پذیرش
  • نصرت الله شادنوش*، احسان معینی صفحات 71-93

    حمل و نقل هوایی نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی کشورها دارد، بدین لحاظ رقابت در این عرصه همواره رو به افزایش بوده و این تغییرات موجب شده است تا مبحث ارزیابی عملکرد خطوط هوایی و اطلاع از وضعیت رقبا مساله بسیار مهمی قلمداد گردد. از جمله مفاهیمی که سابقه طولانی در علوم مختلف داشته و اندازه گیری و تحلیل آن به منظور دستیابی به بهترین عملکرد در واحدهای مختلف مورد توجه قرار داشته، کارایی است. این تحقیق بر آن است تا با بدست آوردن کارایی شرکت های هواپیمایی مسافربری ایرانی و با استفاده از مدل مناسب تحلیل پوششی داده ها(DEA) نسبت به رتبه بندی آن ها اقدام و مسیر توسعه را برای قرار گرفتن واحدهای ناکارا بر مرز کارایی تعیین نماید. شاخص های مورد توجه در این تحقیق تعداد صندلی در اختیار، تعداد پرسنل در اختیار، مسافر کیلومتر حمل شده داخلی و مسافر کیلومتر حمل شده بین المللی است. ضمن محاسبه کارایی 12 شرکت هواپیمایی مسافربری فعال در سال 1393 و رتبه بندی آن ها، مسیر توسعه و شرکت های مرجع جهت افزایش کارایی شرکت های ناکارا نیز مشخص شدند.

    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها، کارایی خطوط هوایی، شرکت های هواپیمایی مسافربری ایرانی
  • امیر مناجاتی پور* صفحات 95-109
    پژوهش حاضر در جهت رابطه بین هوش رقابتی با عملکرد بازاریابی در بانک اقتصاد نوین می باشد. برای این منظور الگوی ساختاری مشخصی را از دیدگاه مدیران و کارکنان در بانک اقتصاد نوین به آزمون خواهد گذاشت. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و مبتنی بر روش های مدل سازی معادلات ساختاری در حالت زمینه یابی است. داده های موردنیاز، از طریق پرسشنامه استاندارد هوش رقابتی و عملکرد بازاریابی از نمونه ای 291 نفری از مدیران و کارکنان بانک اقتصاد نوین می باشد که به روش نمونه گیری خوشه ایجمع آوری گردید. ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، پایایی مناسبی را برای پرسشنامه نشان داد. آزمون مدل مفهومی با روش حداقل مربعات جزیی و آزمون همبستگی متغیرها و با به بکارگیری نرم افزار SMART-PLS انجام شد. نتایج فرضیات اصلی نشان می دهد که بین هوش رقابتی و عملکرد بازاریابی در بانک اقتصاد نوین شهر تهران رابطه وجود دارد. نتایج فرضیات فرعی  نشان می دهد ابعاد هوش رقابتی (هوش بازاریابی، هوش رقبا، هوش تکنولوژیکی و هوش راهبردی) با عملکرد بازاریابی رابطه معنی داری دارد.
    کلیدواژگان: هوش بازاریابی، هوش رقبا، هوش تکنولوژیکی، هوش راهبردی و عملکرد بازاریابی
  • سیدکامران نوربخش* صفحات 111-130
    گام اساسی در برقراری مدیریت بهینه ارتباط با مشتری با توجه به متفاوت بودن ماهیت کاری در شرکتهای گوناگون، شناسایی عوامل موثر بر عملکرد CRM و شاخص های مربوط به هر عامل می باشد. لذا در این تحقیق، در راستای سنجش بلوغ سازمان در استقرار CRM، ابتدا عوامل اصلی موثر بر عملکرد CRM در صنعت لوازم کودک شناسایی گردید. شاخص های تبیین کننده هر عامل استخراج شد و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به رتبه بندی عوامل و شاخصهای شناسایی شده پرداخته شد و سپس وضعیت بلوغ سازمان مورد مطالعه در ارتباط با استقرار CRM تحلیل گردید. طبق نظریات معتبر و جدید، عوامل اصلی موثر بر سنجش بلوغ سازمان در استقرار CRM، به سه عامل فرآیندها، منابع انسانی و تکنولوژی تعریف گردید. اولویت بندی عوامل اصلی موثر بر استقرار CRM و همچنین رتبه بندی شاخص های مربوط به سه عامل اصلی در راستای پیاده سازی موفق CRM نیز انجام گردید. به منظور سنجش بلوغ سازمان در استقرار CRM، از آزمون نسبت (دو جمله ای) استفاده گردید. به جز شاخص فناوری اطلاعات و مدیریت دانش که از مقدار مفروض سطح بلوغ سازمان (5/12) کمتر میباشند، سایر شاخص ها از جمله استراتژی، فرآیند سازمانی، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی و مدیریت تغییر، سازمان مورد تحقیق در صنعت لوازم کودک، به بلوغ در استقرار CRM  رسیده است.
    کلیدواژگان: فرآیند سلسله مراتبی، مدیریت ارتباط مشتری، معیار رضایت مشتری، شاخص رضایت مشتری