فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 24 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید جلیل میرمیران، سمیه دژیار* صفحات 9-20
    توسعه فعالیت های کارآفرینانه می تواند به رشد نوآوری، ایجاد محیط رقابتی، توسعه اقتصادی و ایجاد شغل در یک جامعه کمک کند. سازمان ها باید شرایطی را فراهم کنند که در کل سازمان، جو و روحیه کارآفرینی حکم فرما شود و افراد بتوانند به طور فردی و گروهی، در سازمان به فعالیت های کارآفرینانه بپردازند. در این پژوهش، به بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی پرداخته شده است و اهمیت عوامل موثر با روش های تصمیم گیری چند معیاره، مشخص شده است. با توجه به موارد مذکور در این پژوهش تلاش شده است تا در مطالعات کتابخانه ای و میدانی انجام شده عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی تشریح و اهمیت هر یک از عوامل موثر با روش AHP و استفاده از نرم افزار اکسپرت چویس مشخص شود. مطابق نتایج این تحقیق، عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی به ترتیب عبارت اند از: رهبری، منابع انسانی، نوآوری، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، نوسازی راهبردی، کسب وکار جدید و ریسک پذیری.
    کلیدواژگان: کارآفرینی سازمانی، عوامل سازمانی، گرایش کارآفرینانه
  • جلال حقیقت منفرد*، فاطمه کریمی صفحات 21-48

    هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی ابعاد «مدیریت زنجیره تامین سبز» در صنعت فراساحل و متعاقبا شناسایی زیر شاخص های ابعاد عملیاتی پژوهش جزو اهداف فرعی شناسایی شده است. جهت تحقق اهداف و پاسخ به سوال های پژوهش، این پژوهش در سه فاز انجام شده است. در فاز اول با مطالعه متون علمی و کسب نظر خبرگان صنعت فراساحل (ساخت دریای آزاده دریایی و عملیات پوشش لوله و لوله گذاری)، شاخص های موثر بر مدیریت زنجیره تامین سبز بر اساس چهار بعد مشارکت سازمان، مدیریت چرخه عمر محصولات، بازیافت محصولات و مدیریت تامین کنندگان (25 گویه) شناسایی و مبنای تهیه پرسشنامه اول قرار گرفت. پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین میانگین جامعه و میزان اهمیت ابعاد و شاخص ها، 4 بعد و 12 شاخص از میان 25 شاخص انتخاب شد. در فاز دوم بر اساس تکنیک دیمتل ضمن تعیین تاثیر ابعاد و شاخص ها، شبکه علی و معلولی حاکم بر عوامل شناسایی و جانمایی شبکه ترسیم شد. درنهایت در فاز سوم نتایج بر اساس تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای با هدف تعیین میزان ارجحیت هر بعد و شاخص نسبت به بعد یا شاخص دیگر و ارجحیت این معیارها نسبت به هدف، وزن ابعاد و شاخص ها تعیین و اولویت بندی شد. نتایج نشان دهندده آن است که ابعاد مدیریت تامین کنندگان و مشارکت سازمانی و شاخص های مشارکت کارکنان و ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان به ترتیب بیشترین وزن و بالاترین اهمیت را در این صنعت دارند. این پژوهش برای نخستین بار در راستای شناسایی و بررسی عوامل موثر بر مدیریت زنجیره تامین سبز در صنعت فراساحل انجام شده است.

    کلیدواژگان: مدل فرآیند تحلیل شبکه ای، تصمیم گیری چندشاخصه، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تامین سبز، تکنیک دیمتل
  • مهرداد حسن زاده دوگوری، لیلا سیدرضوی* صفحات 49-70

    امروزه وجود رابطه قوی با مشتریان مهم ترین رمز موفقیت در هر کسب وکار است. از این رو، مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری یا به اختصار CRM که به معنی تلاش سازمان جهت ایجاد و ارائه ارزش به مشتری است، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای بسیاری از سازمان ها راه اصلی برای اجرای مدیریت ارتباط با مشتری استفاده از نرم افزاهای کاربردی در قالب مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری (e-CRM) است. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای فنی و سازمانی مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری بر جذب مشتری در بیمه ایران شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت روش انجام تحقیق، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارشناسان و مدیران ستادی بیمه ایران شهر تهران است و ابزار اندازه گیری این پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته که شامل 5 عامل از جمله اجرای فنی، اجرای سازمانی، حمایت کارکنان، حمایت مدیریت و جذب مشتری است. بر این اساس جهت آزمون مدل در جامعه آماری، پرسش نامه مرتبط با این عوامل تهیه شد. روایی پرسش نامه توسط 20 نفر از صاحب نظران و خبرگان و اساتید و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ با اعتبار 964/0 محاسبه شد. پرسش نامه ها توزیع و جمع آوری و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند، تجزیه وتحلیل به دو صورت آزمون های توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت و نتایج تحقیق نشان داد که میان اجرای فنی و سازمانی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری و جذب مشتری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری، جذب مشتری، بیمه
  • بهروز قاسمی، مهتاب علامه* صفحات 71-97
    با توجه به روند توسعه اقتصادی در سراسر دنیا و اهمیت بانکداری در فعالیت های اقتصادی و بازرگانی، امروزه بسیاری از صاحب نظران در حوزه بانکداری به بررسی مقوله ریسک، بازده و انواع درآمدها پرداخته اند. در تحقیق حاضر، تلاش بر این است که به بررسی رابطه بین نسبت درآمدهای عملیاتی بانک ها با بازده و ریسک آن ها، طی بازه زمانی 5 ساله از سال 1387 الی 1391 پرداخته شود. جامعه آماری شامل بانک های موجود در ایران (خصوصی و دولتی) است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 10 بانک اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سامان، سرمایه، تجارت، سپه، صادرات، ملت و ملی در نظر گرفته شده اند. روش تحقیق، کاربردی از نوع توصیفی و همبستگی است. ابتدا داده های اولیه از صورت های مالی بانک های منتخب استخراج و از طریق نرم افزار Excel تخلیص و محاسبات لازم انجام شد؛ سپس با استفاده از روش داده های تابلویی (پنل دیتا) با الگوی اثرات ثابت از روش حداقل مربعات دو مرحله ای در نرم افزار اقتصادسنجی Eviews از طریق آزمون های سنجش پایایی متغیرها، ماتریس همبستگی، F لیمر (چاو)، هاسمن و  T-studentتجزیه و تحلیل شد. نتایج مبنی بر تائید رابطه معنادار بین درآمد عملیاتی بانک ها با بازده و ریسک آن ها است.
    کلیدواژگان: درآمدهای عملیاتی، درآمدهای غیرعملیاتی، بازده و ریسک
  • جمشید صالحی صدقیانی، مریم اخوان خرازیان، مریم احمدی طاهری*، امیر حاتمی صفحات 99-108

    در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می شود و موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این دارایی ها بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه فکری بر بهره وری دانش در سازمان های رسانه ای انجام شده است. مطالعه موردی این تحقیق، معاونت رسانه های مجازی سازمان صدا و سیما است. برای انجام تحقیق، 162 نفر از مدیران و کارشناسان معاونت رسانه های مجازی سازمان صدا و سیما به روش نمونه گیری ساده گزینش شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 50 سوالی که پایایی آن بررسی شده بود، استفاده شد. بررسی و تحلیل داده ها با معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS انجام شد. نتایج بررسی مدل نشان داد که مدل تحقیق از برازش مطلوب برخوردار است. همچنین با توجه به نتایج تحلیل مسیر، سرمایه فکری سازمانی بر بهره وری دانش در سازمان های رسانه ای تاثیر مثبت و معنادار دارد.

    کلیدواژگان: سرمایه فکری، بهره وری دانش، معادلات ساختاری
  • عباس صالح اردستانی، محمدرضا صادقی مقدم، سید یاسر مهدی ابوترابی فرد* صفحات 109-137
    هدف این تحقیق، ارائه مدلی برای بازاریابی احکام اسلامی مبتنی بر اصول بازاریابی اجتماعی است. این پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقیقات بنیادین و از لحاظ روش تحقیقی، جزء تحقیقات کیفی است. محقق با مراجعه به 8 نفر از خبرگان و 17مصاحبه با استفاده از روش تحقیق نظریه داده بنیاد اقدام به شناسایی 104مشخصه در 19مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی کرده است. پاسخ دهندگان در پاسخ به سوالات مرتبط با هر یک از ابعاد مدل به تشریح وضعیت بازاریابی احکام اسلامی پرداخته اند. در تجزیه وتحلیل داده های کیفی از روش سه مرحله ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده می شود. برای کشف نحوه ارتباط مقوله ها با یکدیگر، محقق از مدل پارادایمی بهره می برد. استفاده از رویکرد روش تحقیق کیفی در حوزه بازاریابی احکام اسلامی یکی از نوآوری های این تحقیق است. از سوی دیگر، با انتخاب روش تحقیق نظریه داده بنیاد، پدیده مورد مطالعه در زمینه و محیط مورد نظر به خوبی مدل می شود. در این تحقیق برای حصول مدلی که بتواند علاوه بر جنبه توصیفی تا حدودی جنبه تجویزی نیز داشته باشد، سعی شده است با انتخاب خبرگانی که در جامعه اتفاق نظر مثبت بر آن ها در حوزه بازاریابی و تبلیغات احکام اسلامی وجود دارد به سمتی حرکت شود تا وضعیت مطلوب مدل شود.
    کلیدواژگان: احکام اسلامی، بازاریابی اجتماعی، نظریه داده بنیاد
  • نصرت الله شادنوش* صفحات 138-149
    به دلیل ضرورت دستیابی به سازمان برتر، در مسیر رسیدن به تنها سازمان مناسب، تغییر و تحول امری اجتناب ناپذیر است. دنیای پیشرفته کنونی که در کنار هر شناختی با مجموعه ای از شناخته ها مواجه است که با پای تدریجی پیشرفت علمی و مواجهه با انبوهی از ناشناخته های رو به گسترش نمی توان شاهد تحولات مناسب بود. اکنون به انهدام خلاق، نوآوری و ابداع نیاز است؛ ولی در حوزه های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی چگونه شاهد خلاقیت خواهیم بود؟ برای دستیابی به این هدف مهم، ضمن تامین شرایط لازم برای ایجاد خلاقیت و نوآوری، چگونگی آموزش آن نیز امری قابل تامل در ایجاد سازمان خلاق خواهد بود. انهدام خلاق مستلزم اقدامات علمی از نوع شناسایی عوامل شکننده خلاقیت و همچنین شناخت فرصت های لازم در ایجاد ابداعات است. در این راستا، به یادگیری و یاددهی مستمر و مکرر نیاز است.
    کلیدواژگان: خلاقیت، نوآوری، انهدام خلاق، تحول و تغییر سازمان، سازمان مناسب، خلاقیت سازمانی، فرهنگ سازمانی و سازمان های نوآور