فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 27 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نصرت الله شادنوش، فریده عظیمی، مصطفی توکلی*، حق دوست کوریجانی کیانوش صفحات 9-26

    پارک ها و فضای سبز شهری از جمله کاربری هایی است که توزیع و پراکنش آن در سطح شهر اهمیت زیادی دارد. با توجه به توزیع نامناسب پارک ها و فضای سبز شهرداری منطقه 10، در این تحقیق تلاش شده است ضمن تدوین بانک جامع اطلاعات مکانی پارک ها و فضای سبز شهرداری منطقه 10، وضعیت دسترسی به تمام سطح منطقه بر اساس استانداردهای موجود بررسی شده است و پس از تعیین مناطق، کمبود و با درنظر گرفتن سایر عوامل شهری موثر در مکان یابی، با ارائه الگویی مناسب، درپی توزیع بهینه پارک ها در شهرداری منطقه 10با استفاده از  GISاست. برای نیل به این هدف از معیارهای واقع شدن در زمین های با کاربری مناسب مانند تراکم جمعیت، کمبود فضای سبز، مراکز آموزشی و فرهنگی و دسترسی به شبکه ارتباطی استفاده شد. سپس، برای هر یک از عوامل تاثیرگذار در مکان یابی پارک ها لایه های اطلاعاتی در محیط  GISتهیه و برای هر یک از لایه ها وزن دهی انجام شد. سپس به منظور الگوسازی، به هر یک از لایه های اطلاعاتی بر اساس میزان اهمیت آن ها در مکان یابی پارک ها با استفاده از مدل AHP[1] (فرآیند تحلیل سلسله مراتبی) وزن مناسبی اختصاص داده شد. نتایج تلفیق لایه های اطلاعاتی، انتخاب مکان های مناسب برای احداث پارک است.

    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات جغرافیایی، مدیریت، مکان یابی، پارک، مدل AHP
  • قاسمعلی بازایی، ندا رضاییان* صفحات 27-46

    پژوهش حاضر رتبه بندی عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان بانک شهر از ارائه خدمات و رابطه آن با وفاداری به برند (مطالعه موردی: بانک شهر شعبه تهران) را بررسی می کند. مدل مفهومی تحقیق از 7 متغیر ارزش ادراکی خدمات کارکنان، ارزش ادراکی تجهیزات و امکانات فیزیکی، ارزش ادراکی خدمات، ارزش ادراکی دسترسی خدمات، ارزش ادراکی هزینه خدمات، ارزش ادراکی ترفیع ها و ارزش ادراکی فرایند ارائه خدمات تشکیل شده است. نوع تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان بانک شهر است که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران تعداد350 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بررسی نتایج نشان داد که میان ارزش ادراکی عوامل آمیخته بازاریابی و رضایت مشتریان، همچنین بین رضایت مشتریان از خدمات بانک و وفاداری آن ها به برند بانک، ارتباط معناداری وجود دارد؛ همچنین از بین متغیرهای آمیخته بازاریابی، بالاترین اولویت را متغیر ارزش ادراکی خدمات کارکنان با میزان میانگین 23 / 6 و ارزش ادراکی فرایند ارایه خدمات پایین ترین میزان میانگین را به میزان 48 / 1 دارا هستند.

    کلیدواژگان: آمیخته بازاریابی، بازاریابی خدمات، رضایت، مشتری، وفاداری
  • ماندانا بیات*، علی باباییان، امیر گروسی صفحات 47-63
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه و بررسی یافته های پژوهش های پیشین در قالب مبانی نظری تحقیق، چارچوب موردنظر ارائه شده است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری داده ها در زمره تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی محسوب می شود. به منظور بررسی میدانی در تحقیق حاضر، از جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمان فنی و حرفه ای استان تهران که تعداد آن ها 1300 نفر هستند، استفاده شده است. حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران تعداد 297 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه است که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ تایید شده است. برای تحلیل ابعاد چارچوب مفهومی جهت سنجش رابطه از ضریب همبستگی پیرسون، جهت سنجش تاثیر متغیرها از تحلیل رگرسیون استفاده شد و جهت اولویت بندی عوامل موثر از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که غنی سازی، اجرای نظام پیشنهادها، تیم سازی و مشارکت کارکنان بر توانمندسازی کارکنان موثر است و در نهایت نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد که به ترتیب تیم سازی، اجرای نظام پیشنهادها، غنی سازی شغلی و مشارکت کارکنان در اولویت است. یافته ها حاکی از این است که عوامل شناسایی شده بر توانمندسازی کارکنان موثر است و در سازمان تاثیر بسزایی دارند.
    کلیدواژگان: غنی سازی، اجرای نظام پیشنهادها، تیم سازی و مشارکت کارکنان، توانمندسازی
  • سید کامران نوربخش، نفیسه رستمی* صفحات 65-80

    در کسب وکار امروزی، رضایت مشتریان مولفه اصلی موفقیت سازمان محسوب می شود. بازاریابی در سیر تکامل خود در مرحله ای قرار گرفته است که یافتن مشتری جدید تنها هدف بازاریابی نیست و تمرکز اصلی آن بر مدیریت تقاضا از طریق رشد و حرکت مشتریان در نردبان وفاداری است. امروزه نظام بانکی به عنوان قسمت بزرگی از بخش پولی و یکی از اجزای اصلی چرخه اقتصادی کشور در رشد و توسعه کشورمان نقش مهمی را ایفا می کند. بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری جهت حفظ جایگاه رقابتی خود نیاز مبرم به مشتریان راضی و خشنود دارند. بدین منظور استفاده از سیستم های جدید بانکی، اعطای تسهیلات و مشارکت در اجرای طرح های کلان در سیستم بانکی باید تامین کننده رضایت مشتریان بانکی باشد. این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و میدانی در جهت سنجش میزان اثرگذای عوامل موثر بر رضایت مشتریان از خدمات بانکی با توجه به سنجش کیفیت خدمات مبتنی بر مدل سروکوال در شعب موسسه اعتباری توسعه شهر تهران انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر با توجه به هدف از نوع توصیفی و با توجه به جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه از نوع پیمایشی است. جهت تجزیه وتحلیل داده میزان پراکندگی پاسخ دهندگان از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه ها از روش های کای دو و آزمون دو جمله ای استفاده شده است. نتایج این نشان می دهد که هر پنج متغیر قابلیت اطمینان، پاسخ دهی، تضمین، همدلی و جنبه های ملموس بر رضایت مشتریان اثر مثبت دارد و همه فرضیه های تحقیق تایید شده است.

    کلیدواژگان: رضایت مشتری، سروکوال، انتظارات مشتری، اندازه گیری کیفیت خدمات
  • علی اسماعیل زاده مقری، حمیدرضا کردلویی، مریم نوری* صفحات 81-99
    با توجه به پیشرفت فناوری و شرایط جدید محیط کسب وکار و افزایش نسبت هزینه های سربار به هزینه های مستقیم تولید، محاسبه دقیق قیمت خدمات و محصولات به عنوان یکی از ابزارهای رقابتی سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است. این پدیده نیاز به روش های نوین هزینه یابی را که با استفاده از آن ها هزینه های سربار با دقت بالایی تخصیص داده شوند را افزایش داده است. مدل زمان گرا که مدل ساده شده هزینه یابی بر مبنای فعالیت سنتی است، با استفاده از معادلات و محرک های زمانی، تخصیص های سربار را اصلاح و بهای تمام شده محصولات و خدمات را به طرز صحیحی گزارش می کند. همچنین این مدل با اندازه گیری ظرفیت بلااستفاده و هزینه آن، مدیران را در امر ارزیابی عملکرد بخش های سازمان یاری می کند. در این تحقیق سعی شده است با استفاده از اجرای مدل «هزینه یابی بر مبنای فعالیت زمان گرا» در یک سازمان خدماتی (بانک سینا)، طرحی برای محاسبه قیمت تمام شده خدمات بانکی ارائه شود و قیمت تمام شده خدمات بانکی محاسبه شود، برای جمع آوری اطلاعات لازم برای اجرای مدل از مصاحبه با کارکنان نمونه و پرسشنامه استفاده شده است. پس از اجرای مدل، قیمت تمام شده هر فعالیت اصلی و هر خدمت محاسبه شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در حدود 48 درصداز زمان عملی کارکنان بلااستفاده است و در واقع 48 درصد از هزینه های سازمان به هدر می رود؛ همچنین بر اساس نتایج قیمت تمام شده خدمت تنها به تعداد تکرار فعالیت ها و حجم تولید وابسته نیست و به زمان تولید و نرخ هزینه ظرفیت نیز وابسته است.
    کلیدواژگان: هزینه یابی بر مبنای فعالیت زمان گرا، هزینه یابی بر مبنای فعالیت سنتی، ظرفیت بلااستفاده
  • حسین وظیفه دوست، سید مهدی نامجوی*، عبدالله جاسبی، رضا رادفر صفحات 101-117
    پژوهش حاضر به شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت پروژه های شاخص سازمان مهندسی و عمران شهر تهران پرداخته است. نوع تحقیق گذشته نگر، به لحاظ هدف، کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه متخصصان دست اندرکار در حوزه پیمانکاران، مشاوران و کارفرمایان پروژه هایی است که از بین تعداد زیاد پروژه های سازمان، بر اساس نظر خبرگان سازمان و بر اساس ملاک های اهمیت پروژه به لحاظ بهره برداری (مثلا ترافیکی)، اهمیت پروژه به لحاظ وضعیت فناوری و اهمیت پروژه به لحاظ حجم ریالی قرار دارد، به عنوان شاخص تشخیص داده شد که تعداد آن ها در بازه زمانی مدنظر، بالغ بر 15 پروژه عمرانی شاخص است که عملا تعداد 220 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS، لیزرل و سوپر دسیژن انجام شده است. بر اساس نتایج عوامل فردی، سازمانی، محیطی و ماهیت پروژه که در مجموع دارای 25 شاخص مورد تایید بوده اند، عوامل کلیدی موفقیت پروژه شناخته شدند. نتایج بررسی به کمک سوپر دسیژن نیز نشان داد که عامل محیطی دارای بیشترین وزن و سایر عوامل به ترتیب اولویت، عوامل فردی، سازمانی و ماهیت پروژه است.
    کلیدواژگان: پروژه، موفقیت و شکست پروژه، عوامل کلیدی موفقیت، پروژه های عمرانی
  • مریم رضایی*، سیدمحسن سیدعلی اکبر، امیرعباس شجاعی صفحات 119-139
    در سال های اخیر، شرکت ها راهبردهای مدیریت زنجیره تامین را به طور جدی در سازمان خود به کار گرفتند. مدیریت دانش یک توانمندساز مهم در مدیریت زنجیره تامین و یک عنصر حیاتی در محیط های سازمانی است که تراکم اطلاعات و فرهنگ های چندگانه به چشم می خورد. در این مطالعه ابتدا با مرور مبانی نظری و با اتکا به رویکردهای منبع محور به بررسی ویژگی ها و شاخص‏های مدیریت دانش و زنجیره تامین چابک در یک سازمان تولید لیزرهای صنعتی پرداخته شده است. در این راستا، پرسشنامه ای با توجه به مبانی نظری و نظر خبرگان مبنی بر 11 عامل (4 عامل مربوط به مدیریت دانش و 7 عامل مربوط به زنجیره تامین چابک) و 54 سوال (26 سوال مدیریت دانش و 28 سوال زنجیره تامین چابک) و با استفاده از طیف لیکرت با دامنه 5 تایی طراحی شد. از 260 پرسشنامه توزیع شده، 246 پرسشنامه جمع آوری شد. با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 4 عامل با عناوین حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی، فرآیندهای دانش، فناوری اطلاعات برای عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش و 4 عامل با عناوین ارتباط با تامین کنندگان، تولید به موقع، سبک مدیریت مشارکتی و توانمندسازهای بهبود مستمر برای زنجیره تامین چابک نامگذاری شد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، عوامل کلیدی موفقیت، زنجیره تامین چابک، تحلیل عاملی اکتشافی