فهرست مطالب

مدیریت کسب و کار - پیاپی 28 (زمستان 1394)

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 28 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علیرضا عدلی*، طهمورث سهرابی صفحات 1-21

    هدف این تحقیق شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش و نیز شناسایی روابط بین آنها در بانک مسکن بود. 75 نفر از مدیران، معاونین و کارشناسان فناوری اطلاعات بانک مسکن در این تحقیق مشارکت داشتند. با بررسی 26 مطالعه در زمینه مدیریت دانش، 16 عامل کلیدی موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش شناسایی شدند. برای غربال و شناسایی عوامل مهم در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک مسکن، از روش دلفی فازی استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که تمامی 16 عامل تایید شدند. به منظور شناسایی روابط بین عوامل، از روش مدلسازی تفسیری ساختاری استفاده شد. براساس نتایج تحلیل داده ها، مدل عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش برای بانک مسکن استخراج شد که دارای هفت سطح است. براساس این مدل، پنج عامل زیرساخت سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تعهد و حمایت مدیریت و استراتژی و اهداف سازمان نقش کلیدی در پیاده سازی مدیریت دانش دارند.

    کلیدواژگان: تحلیل دلفی فازی، عوامل کلیدی موفقیت، مدلسازی تفسیری- ساختاری، مدیریت دانش
  • هرمز مهرانی*، منصوره صادقی صفحات 23-39

    عدالت محوری یکی از جدیدترین مباحث مطرح شده در حوزه مشتری مداری است. این مسئله، بویژه در ارائه خدمات اینترنتی که خدمت دهنده و خدمت گیرنده تعامل رودررو ندارند حائز اهمیت بیشتری است. فاکتورهایی که خارج از کنترل سازمان ها می باشد، تولید و ارائه خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از خدمات مبتنی بر فرد می باشند که نیازمند روابط متقابل متنوعی با مصرف کننده و هماهنگی بین خدمات دهنده های مختلف می باشد.لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر رعایت عدالت در ارائه خدمات بر رضایت مشتری با نقش میانجی اعتماد و ارزش ادراک شده در بانکداری اینترنتی در میان مشتریان بانک سپه در شعب شمال شهرتهران می باشد.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی است و جامعه ی آماری آن ،کلیه مشتریان شمال شهر تهران در سال1394 می باشدکه از خدمات مختلف بانکداری اینترنتی بانک سپه خدمات دریافت کرده و کمتر از یک ماه از زمان دریافت خدمات آن ها گذشته است. به دلیل نامحدود بودن جامعه ی آماری ،تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،384 نفر بوده است.ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بوده که از پرسشنامه ژئو و چن(2012) استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ همه آن ها بالای7/0بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری مبتنی بر نرم افزار smartplsاستفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که بین عدالت سیستماتیک بر روی رضایت مشتریان،عدالت سیستماتیک بر روی رضایت مشتریان با نقش میانجی اعتماد مشتری و بین اعتماد مشتری بر روی ارزش ادراک شده توسط مشتری در بانکداری اینترنتی رابطه معناداری وجود دارد اما وجود رابطه بین عدالت سیستماتیک بر روی رضایت مشتریان با نقش میانجی ارزش ادراک شده مشتری در بانکداری اینترنتی تایید نشد.

    کلیدواژگان: عدالت، رضایت مشتری، اعتماد، ارزش ادراک شده
  • ناصر آزاد، محسن صیدی*، بهمن نقدی صفحات 41-57

    امروزه کارکنان نقش مهمی در تحقق اهداف سازمانها، به ویژه کیفیت خدمات آنها دارند. بنابراین حفظ و نگهداری کارکنان بیش از پیش مورد توجه سازمانها قرار گرفته است. از این رو در دهه های اخیر مباحث مربوط به بازاریابی داخلی و نگاه به کارکنان به عنوان مشتریان داخلی مطرح شده است. بازاریابی داخلی را می توان تلاش شرکت برای ارضای نیازهای کارکنان”موثر بر مشتری “(بری و همکاران، 1976) و یا مدیریت اثربخشتر زنجیره ارزش- خدمت و ارتباطات بین همکاران (گامسون، 1987) تعریف نمود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازاریابی داخلی و مولفه های آن ((متغیر مستقل)) برمیل به ماندگاری((متغیر وابسته)) کارکنان سازمان های دولتی شهرستان ایلام می باشد. با توجه به عنوان پژوهش، هفت فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی در نظر گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 1200 نفر از کارکنان ادارات ایلام می باشد و نمونه ای با حجم 193 نفر از کلیه پرسنل به طور تصادفی طبقه ای نسبی به روش توصیفی استفاده شده و از جهت نوع نیز جنبه کاربردی دارد. از روش کتابخانه ای و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. تعدادی از صاحب نظران و اساتید مدیریت به اتفاق، روایی پرسشنامه را تایید نمودند. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در این پژوهش پایایی پرسشنامه را مطلوب نشان داده است و پس از بررسی اطلاعات موجود به این نتیجه رسیدیم که رابطه مثبت ومعنی داری بین متغیر مستقل ((بازاریابی داخلی)) و متغیر وابسته ((میل به ماندگاری)) وجود دارد. در پایان با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهادهایی در این زمینه ارائه می شود.

    کلیدواژگان: بازاریابی داخلی، مشتریان داخلی، ادراک حمایت سازمانی و میل به ماندن
  • محمداسماعیل فدایی نژاد*، محمدرضا حمیدی زاده، راضیه سادات موسوی صفحات 59-77
    هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر دو متغیر حجم کل زیان و زمان سپری شده در موقعیت زیان بر سازگاری سرمایه گذار و به تبع آن تاثیر سازگاری بر تصمیمات آتی سرمایه گذار است. هنگامی که سرمایه گذار با زیان سازگاری می یابد، نقطه مرجع ذهنی وی کاهش می یابد، این تغییر در نقطه مرجع فرآیندی پویاست که با هر بار دریافت اطلاعات رخ می دهد. تغییر پویا نقطه مرجع، همراه با تغییر در انتظارات نسبت به عملکرد آتی سهم  بر تصمیم نگهداری یا فروش سهم تاثیر می گذارد. در این پژوهش روابط هر یک از این متغیرها همراه با روابط درونی آنها در شرایط آزمایشی پویا  با بهره گیری از نسل دوم معادلات ساختاری روش حداقل مربعات جزئی بررسی شده است. نتایج نشان داد که افزایش حجم زیان و زمان سپری شده در موقعیت زیان سبب سطح سازگاری بالاتر می شود، که این سطح سازگاری بالاتر به طور غیر مستقیم از طریق تاثیر بر انتظارات بر نوع تصمیم (تسلیم/نگهداری) موثر است.
    کلیدواژگان: سازگاری، تصمیم فروش، مالی رفتاری خرد، حداقل مربعات جزئی
  • محمدرضا حسین زاده مقدم* صفحات 79-88
    از آنجا که در محیط تجارت امروزی افراد و دانش آنها به عنوان حیاتی ترین دارایی سازمان محسوب می شوند ، بدیهی است که هر شرکتی باید نسبت به آن با اطلاع و آماده پذیرش تغییرات جدید باشد . آگاهی و درک جهت گیری های جدید ، نه فقط برای متخصصان فناوری اطلاعات لازم است ، بلکه مدیران نیز می بایست از آنها باخبر باشند. برخورداری از بصیرتی پویا نسبت به محیط و عکس العمل سریع به چالش های موجود و در حال شکل گیری ، می تواند بقای شرکتهای امروزی را برای دوره ای بلندمدت بیمه کند .برنامه ریزی به عنوان بخشی از عملیات تجاری،فرایندی است که در یک فعالیت اقتصادی غیرقابل صرفنظر بوده و هرگز پایان نمی پذیرد. برنامه ریزی و تهیه طرح تجاری در مراحل اولیه هر فعالیت کارآفرینانه نوپا و هنگامی که کارآفرین قصد دارد طرح یک فعالیت اقتصادی مقدماتی را آماده نماید بسیار مهم است. لزوم اینکه کارآفرین درک و احساس مشخص و قابل استنادی از بازار، محصول تولیدی یا خدمات ارائه شده، تیم مدیریت و نیازهای مالی فعالیت کارآفرینانه داشته باشد ضرورت تهیه یک برنامه جامع که تمام قسمت های فرایند کسب وکار مورد نظر را در بر داشته باشد، مشخص می کند. بطور کلی هدف از تهیه طرح تجاری فراهم کردن راهنما و ساختاری برای کارآفرینان و مدیران است تا در محیط بسیار متغیری که با آن روبرو هستند قادر به فعالیت موثر گردند.
    کلیدواژگان: فرآیندکسب و کار، عملیات تجاری، طرح تجاری، تشریح کسب و کار، دانش و فناوری اطلاعات
  • علیرضا امیرکبیری، حمید صادقی* صفحات 89-110

    پژوهش حاضر به تبیین ارتباط ممکن بین استقرار سیستمهای مدیریت دانش و بهبود مربوطه در سطح کلی تعالی سازمانی در یکی از ادارات بخش عمومی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، می پردازد. این مطالعه به عنوان یک تحقیق تجربی بر مبنای یک طرح توصیفی همبستگی اجراء گردید. جامعه آماری را روسای ادارات، معاونین، کارشناسان اداره تعاون استان تهران تشکیل می دادند که از میان آنها 384 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه مدیریت دانش و پرسشنامه تعالی سازمانی جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از آزمونهای همبستگی و تحلیل واریانس در محیط نرم افزار 22SPSS استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها به طور کلی موید وجود رابطه مثبت و معنی دار سیستمهای مدیریت دانش و ابعاد آن (اکتساب، تسهیم، کاربرد دانش، و ایجاد دانش) با تعالی سازمانی در اداره تعاون استان تهران بود.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، تعالی سازمانی، عملکرد سازمانی، اداره کل تعاون استان تهران
  • مصطفی قاضی زاده*، ناصر یزدانی، مرضیه مصطفایی صفحات 111-132

    پیشبرد فروش یک بخش مهم و رو به رشد از هزینه های بازاریابی  رابه خود اختصاص می دهد. به همین دلیل تعجب برانگیز نیست که سازمان ها تمایل به فهم این مسئله دارند که چگونه مصرف کنندگان این ابزار بازاریابی را ارزیابی می نمایند.هدیه  تبلیغاتی یکی  از ابزارهای پیشبرد فروش است ،که بصورت رایگان یا به قیمت نسبتا پائینی در ازای خرید یک یا چند کالا یا خدمات ارائه می شود.هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ابعاد گوناگون هدیه تبلیغاتی برقصد خرید است.روش تحقیق توصیفی- همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و روش جمع آوری اطلاعات میدانی بوده است..طرح عاملی مورد استفاده در این مطالعه ،یک طرح  2×2× 2با 8 سناریوی متفاوت بود.عامل های این طرح شامل سه متغیر محصول(لذت بخش وکاربردی)،هدیه(لذت بخش وکاربردی) ونگرش برند(قوی وضعیف) می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان لوازم دیجیتال(صوتی تصویری) در شهرتهران بوده است. نمونه آماری 254نفربوده است از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت آزمودنی ها  و در قسمت آمار استنباطی از  روش معادلات ساختاری جهت معناداری فرضیه ها استفاده گردید.نتایج نشان داد که جذابیت هدیه برارزیابی مشتریان از هدیه تبلیغاتی موثر است.هم چنین  تاثیر تمایل به معامله بر سرگرمی وبیان ارزش(منافع لذت بخش)تایید شده است.بیان ارزش وسرگرمی نیز بر ارزیابی کلی مشتریان اثر دارد ودرنهایت ارزیابی کلی مشتریان برقصد خرید موثر واقع شده است.

    کلیدواژگان: پیشبرد غیر پولی، هدیه تبلیغاتی، لذت بخشی محصول، نگرش برند ورفتار مصرف کننده