فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 51 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدعلی مهدوی ثابت، سامان عبدالهی* صفحات 9-33
    اطفال ضعیف ترین عضو جامعه هستند که سلامت روح و جسم آنان، ضامن تعالی کشور است؛ اما وقتی همین اطفال مورد خشونت های بی رحمانه قرار می گیرند، اثرات منفی بر طفل و جامعه خواهد داشت. از جمله خطرات بالقوه در مورد کودکان، شیوع پدیده خشونت علیه آنان است؛ خشونت در قبال اطفال دارای عوارض جسمی؛ جنسی و روحی جبران ناپذیری است. افزایش این پدیده در خانواده ها و لزوم حمایت از آسیب پذیرترین و بی پناه ترین گروه اجتماع، بررسی این پدیده و اتخاذ راهکارهایی برای پیشگیری از آن را ضروری می نماید. آن چه بیش از پیش ضرورت آن احساس می شود، انجام تغییرات و اصلاحات اساسی در حوزه قانونگذاری به منظور اتخاذ یک سیاست جنایی پیشگیرانه هماهنگ، منسجم و افتراقی در راستای جلوگیری از خشونت های جنسی؛ جسمی و روانی اطفال بزه دیده است؛ بر این اساس، به منظور تدوین یک سیاست جنایی جامع و کارآمد که بتواند طیف گسترده کودکان و نوجوانان بزه دیده، شاهد جرم، در معرض خطر را شامل شود، دست اندرکاران سیاست جنایی کشور، باید با بهره گیری از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد برنامه ای مدرن در پیشگیری غیرکیفری از خشونت علیه اطفال را ساماندهی کنند و از طریق این برنامه ریزی حداقل رفاه را در تامین نیاز های ضروری کلیه آحاد جامعه از جمله کودکان و نوجوانان فراهم نمایند؛ سپس با عنایت ویژه به اقشار آسیب پذیر اجتماعی که مصداق بارز آنان کودکان و نوجوانان در معرض خطر، قربانی و شاهد جرم هستند، با برنامه ریزی اصولی اقدامات موثری برای جلوگیری از سقوط ایشان در ورطه بزهکاری با رویکرد سیاست جنایی پیشگیرانه اقدام نمایند.
    کلیدواژگان: سیاست جنایی، خشونت علیه اطفال، کودک آزاری، پیشگیری از بزه دیدگی
  • محمد خالدیان* صفحات 35-59

    پژوهش حاضر با هدف آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی بر تاب آوری و سازگاری اجتماعی درافرادمعتاد انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل افراد معتاد مرکز متادون درمانی ترک اعتیاد شهرستان قروه (نیکو سلامت) در سال 1392 بود. حجم نمونه ابتدا تعداد 90 نفر از افراد معتاد مراجعه کننده به کلنیک ترک اعتیاد بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد، سپس بر اساس نمرات پرسشنامه تعداد 30 نفر از این افراد که در پرسشنامه های تاب آوری و سازگاری اتجتماعی پایینترین نمرات را گرفتند انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. این پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. گروه آزمایش تحت 9 جلسه دو ساعته معنویت قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه سازگاری اجتماعی (SAS) ، و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) استفاده شد و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزش معنویت با تاکید بر آموزه های دین مبین اسلام به طور معنی داری در ارتقا میزان تاب آوری و سازگاری اجتماعی در افراد معتاد موثر است.

    کلیدواژگان: آموزش معنویت، تاب آوری، سازگاری اجتماعی، معتاد
  • یونس صحرانورد نشتیفانی *، حسن ملکی، ایراندخت فیاض، جمشید رضوانی صفحات 61-85

    بدون تردید، آموزش مهارت های زندگی یکی از موضوع های بسیار مهم است که نظام های آموزشی توسعه یافته به آن توجه ویژه دارند و معمولا آن را در برنامه درسی ملی جای می دهند. مهارت های زندگی تغییر رفتار یا رویکرد تحول رفتار است که با در نظر گرفتن تعادل در سه زمینه دانش، نگرش و مهارت مشخص شده است. مهارت های زندگی به طور اساسی قابلیت هایی هستند که به کارآیی و سلامت ذهنی در افراد جوان کمک می کنند تا با واقعیت های زندگی مواجه شوند. با این تفاسیر، هدف این مقاله تبیین و بررسی جایگاه مهم آموزش مهارت های زندگی در سیستم آموزشی به عنوان یک عامل پیشگیری از جرم و رفتارهای پرخطر است. مطالعه حاضر که با استفاده از روش بررسی اسنادی- تحلیلی انجام شد. به این نتیجه رسید که اجرای هدفمند برنامه آموزش مهارت های زندگی در مدارس و تاثیر آن بر ارتقاء سطح سلامت روان نوجوانان باعث کاهش احتمالی جرم، رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی و در نهایت تاثیر غیرمستقیم بر امنیت جامعه می شود. در پایان پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.

    کلیدواژگان: آموزش مهارت های زندگی، پیشگیری، نوجوانان، رفتارهای پرخطر، امنیت اجتماعی
  • حمیدرضا میرحبیبی * صفحات 62-79

    این پژوهش با هدف بررسی اقدامات پیشگیرانه در مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی ورودی به استان کرمان در سال 1395 انجام شده است. روش تحقیق به صورت توصیفی/ تحلیلی بوده، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان فعال در امر مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی با سابقه کاری حداقل 3 سال به تعداد 110 نفر می باشد که به صورت تمام شمار انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 26 سوالی با روایی 89/0 و پایایی 887/0 استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss20 انجام گرفته و از آماره های توصیفی و استنباطی مثل آزمون T تک نمونه، فریدمن و Anova استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که اقدامات پیشگیرانه (اجتماعی، وضعی و کیفری) در مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی ورودی به استان کرمان موثر می باشند. اولویت اقدامات پیشگیرانه در مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی ورودی به استان کرمان به ترتیب اقدامات پیشگیرانه اجتماعی، کیفری و وضعی می باشد.

    کلیدواژگان: اقدامات پیشگیرانه، مبارزه، قاچاق، کالای دخانی، پیشگیری اجتماعی، پیشگیری وضعی، پیشگری کیفری
  • مریم فضل الله تبار لداری، میثم شیرخدایی * صفحات 81-99

    تعداد زیادی کالا و خدمات هستند که ممکن است تقاضا برای آنها از نقطه نظر صلاح و سلامت مصرف کننده، صلاح و سلامت جامعه و صلاح و سلامت عرضه کننده آن، ناسالم تشخیص داده شوند، که به عنوان کالاهای مضر شناخته می شود. یکی از این کالاهای مضر دخانیات می باشد که مصرف آن در بین جوانان و نوجوانان و به خصوص دانشجویان گسترش یافته است. بر همین اساس در این پژوهش سعی به شناسایی عوامل موثر در گرایش به مصرف دخانیات در دانشجویان مازندران شده است و همچنین سعی شده است برای پیشگیری و مبارزه با این عامل که زمینه ساز برای بسیاری از جرایم و بزهکاری ها است راه کارهای ضدبازاریابی و پیشگیرانه ارائه شود. بر همین اساس برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار smart pls استفاده شده است.با توجه به بررسی های انجام شده خانواده، دوستان، شخصیت و وضعیت اقتصادی در گرایش به مصرف دخانیات در بین دانشجویان دانشگاه مازندران موثر است.

    کلیدواژگان: کالاهای مضر، گرایش به مصرف دخانیات، دخانیات، پیشگیری، ضدبازاریابی
  • علی جسارتی* صفحات 101-124
    طی دو دهه اخیر تحلیل جغرافیایی بزهکاری و سعی در علت شناسی عوامل فضایی بروز ناهنجاری های اجتماعی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی و تکنیک های آماری و گرافیکی برای مقابله و پیشگیری در مدیریت انتظامی و امور پلیسی اهمیت یافته است. شناسایی عوامل محیطی و مکانی بروز جرم و سعی در از بین بردن این عوامل و یا کاهش آثار آن، مهم ترین راهکار پیشگیری از وقوع ناهنجاری ها شناخته شده است. تحلیل های مکانی- زمانی دو بعد مهم از وقایع مجرمانه است. این نوع تحلیل، اطلاعات ارزشمندی را برای حل مسائل و پاسخ به مشکلات امنیتی و انتظامی تدارک می بیند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل الگوهای مکانی و زمانی ارتکاب جرم سرقت در محدوده شهرداری منطقه 2 و حوزه استحفاظی کلانتری پرواز کلان شهر تبریز انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش ترکیبی از روش های توصیفی، تطبیقی و تحلیلی است. برای تحلیل آماری و گرافیکی داده های بزهکاری از نرم افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) که تحت عنوان سامانه تحلیل جغرافیایی جرم توسط ناجا در کلانتری ها پیاده سازی شده است، استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مجموعه جرائم سرقت است که در بازه زمانی پژوهش در محدوده مورد مطالعه به وقوع پیوسته است. یافته های پژوهش نشان می دهد الگوهای مکانی و زمانی وقوع سرقت که توسط سامانه ارائه می شود با الگوهای واقعی و میدانی هم خوانی دارد و سامانه تحلیل جغرافیائی جرم از کارایی لازم در تحلیل الگوها و شناسایی کانون های جرم خیز برخوردار است.
    کلیدواژگان: سامانه اطلاعات جغرافیایی، سرقت، کانون های جرم خیز، الگوهای زمانی و مکانی
  • سید محمد جعفر رضوی اصل، شهرداد دارابی * صفحات 125-146

    توسعه و گسترش فناوری منجر به وجود آمدن سبک زندگی جدیدی در افراد شده است. این موضوع علاوه بر نکات مثبت، موجب شده که محیط مجازی بستر مناسبی برای شکل گیری اعمال مجرمانه جدیدی شود. مقید به وسیله بودن جرایم سایبری برعکس غالب دیگر جرایم راه را برای اجراسازی تدابیر پیشگیری وضعی هموار ساخته است. بنابراین پیشگیری وضعی از جرایم رایانه ای بر دیگر اقسام پیشگیری برتری داشته و اجراء آن می تواند رشد روزافزون جرایم رایانه ای را متوقف سازد. بر اساس این سخن یافتن موارد پیشگیری وضعی در نص ماده های قانونی برای شناخت آنها و تقویت آن و بر طرف سازی نقاط ضعف تدابیر وضعی اهمیت دو چندان پیدا میکند. این نکته حائز توجه است که فناوری خصوصا در حوزه رایانه و فضای مجازی به صورت روزآمد در حال دگردیسی می باشند، بنابراین هماهنگ سازی قواعد و اصول قانونی با چنین سرعت تغییری، نیازمند بررسی و برنامه ریزی های دقیق تر نسبت به سایر حوزه ها را طلب می نماید. موضوع این نوشتار، بررسی دو قانون دادرسی الکترونیکی و آیین دادرسی جرایم رایانه ای برای یافتن موارد دشوارسازی ارتکاب جرایم رایانه ای که از جمله اقدامات پیشگیری وضعی از جرم تلقی می شوند؛ خواهد بود.

    کلیدواژگان: پیشگیری وضعی، دشواری ارتکاب جرم، دادرسی الکترونیکی، آیین دادرسی جرایم رایانه ای
|
  • Mohammad Khaledian * Pages 35-59

    The current research aimed to investigate effectiveness of training of spirituality with emphasis on Islamic Teachings on resilience and social adjustment in addicts. The population under study consisted of addicts in the Drug Treatment Methadone Therapy Center (Nikoosalamat) in the city of Ghorve in 2013. The sample size was at first comprised of 90 addicts referring to the said Drug Treatment Clinic which was obtained via simple random sampling. Thereafter, based on the inventory's scores, the number of 30 people who had received the lowest scores in the Resilience and Social Adjustment Scales was selected and placed in two experimental and control groups randomly. This research was experimental with pretest and posttest along with a control group. The experimental group received 9 two-hour sessions of spirituality therapy, whereas the control group received no such intervention. To collect data, Social Adjustment Inventory (SAS), and Connor and Davidson Resilience Scale (CD-RISC) were applied and to analyze data, Covariance Analysis was used. Findings revealed that spirituality therapy was found to be highly effective on resilience and social adjustment in addicts.

    Keywords: spirituality training, Resilience, social adjustment, addicts
  • Younes Sahranavard Nashtifani *, Hasan Malaki, Irandokht Fayyaz, Jamshid Rezvani Pages 61-85

    Abstract undoubtedly, life skills training program is one of the critical topics that developed educational systems have special consider to it. And typically place within national curriculum. Life skills are behavior change or approach of behavior transformational that identified with consider balance in tree field of knowledge, attitude and skill. Basically, life skills are capability that help to efficiency and mental health of adolescent until the confront with life realties. Therefore, the aim of this article was explanation and review important position of life skills training in educational system as a prevention factor of crime and risk behaviors. The current study implemented with documental- critical method. Results suggested accomplishment of life skills training program in schools and also effect have mental health of adolescent bring to reduce crime, risk behaviors and social damages and the final, informal influence have to society security. At the end this article offers some application suggestions.

    Keywords: life skills training, prevention, Adolescents, Risk behaviors, social security
  • Mirhabibihamidreza * Pages 62-79

    Smuggling is a deadly disease for the economy of any country and it makes the economic and commercial policies of the governments ineffective or less effective.A group of materials that are smuggled to the country are narcotic materials, especially cigarettewhich have targeted the younger generation who arethe potential forces for the future of country and it aims at making them addicted to other drugs too. Therefore, it is necessary that the responsible institutions have more control and at least in order to maintain health of the citizens seriouslyfight with smuggling. Thus, this study aimed to examine the preventive measures to combat the smuggling of narcotics materialswhich were enteredto Kerman province in 2016. The research method was descriptive-analytic and the statistical population included 110 experts who have been active in fighting against smuggling narcotics materialsand they had bachelor degree and3 years experiencein combating with smuggling. So, a sample size of 110 people was chosen through a survey. To collect the data,a 26-item questionnaire with 0.89 validity and 0.887 reliability was used. Data analysis was done by SPSS20, descriptive and inferential statistics such as mean, standard deviation, one-sample T-test, Friedman and ANOVA. The results showed that preventive measures (social, situational and criminal) were effective in fighting against smuggling narcotic materials entering to Kerman province.Priority of preventive measures in fightingwith smuggling narcotic materialsentering to Kerman province are respectively social, criminal and situational preventive measures while this priority is not statistically significant.

    Keywords: preventive measures, smuggling, narcotic materials, social prevention, Situational Prevention, Criminal Prevention
  • Maryam Fazlollahtabar Ledari, meisam shirkhodaie * Pages 81-99

    A large number of goods and services are which may be From the viewpoint of health of consumer and interests, Community health and Supplier Health, Demand for them detected Unhealthy that Known as harmful goods. One of these harmful products is tobacco that its use among young people and especially students expanded. Accordingly, in this study tried to identify factors affecting the trend in tobacco among students in university of Mazandaran and also has been tried to prevent and combat this factor Anti-marketing and preventive solutions be presented. For data analysis smart pls software is used. According to surveys conducted Family, friends, and the status of economic affect in tendency to smoking among students of Mazandaran University.

    Keywords: Harmful goods, Tend to consume tobacco, Tobacco, prevention, Anti-Marketing
  • Ali Jesarati * Pages 101-124
    During the last two decades, the geographical analysis of delinquency and attempting to identify the spatial factors of social anomalies have been important using the GIS and statistical and graphical techniques for coping and preventing police and police administration. The identification of environmental and spatial factors of the crime and trying to eliminate these factors or reduce its effects is known as the most important preventive method for the occurrence of abnormalities. Spatial-temporal analysis is two important dimensions of criminal events. This kind of analysis provides valuable information for solving problems and responding to security and law enforcement problems. The present study was conducted with the aim of analyzing the spatial and temporal patterns of theft of crime in the area of ​​Municipality of Zone 2 and the area of ​​police control of Tabriz Metropolis. The purpose of this study is to use a descriptive, comparative, and analytical method. For statistical analysis and graphic data of delinquency data, GIS software, which is implemented under the name of Geographical Analysis of Crime by Naja in police stations, has been used. The statistical population of this research is the collection of robbery crimes that occurred during the period of research in the studied area. The research findings show that spatial and temporal spatial patterns proposed by the system are consistent with real and field patterns, and the geographic analysis system of crime has the necessary efficiency in analyzing patterns and identifying massive corpora.
    Keywords: GIS, Stealing, crime centers, temporal, spatial patterns
  • Seed Mohammad Jafar Razavi Asl, Shardad Darabi * Pages 125-146

    Development of technology causes a new Method in People’s life. Rather than Positive Points, this Field Provides a Suitable base for new Criminal Acts. Necessity of a Tool for a Cybercrime, not like most of the Crimes, provides a Smooth way to Perform Situational Prevention Policies. So Situational Prevention is better than the other Prevention Methods and its Performance Stops Increasing range of Cybercrimes. So finding Situational Preventions is Statutory Articles and amplifying them and removing their blind spots in more important. One important point is that technology especially in Computer and Cyber field has an updating metamorphosis. So coordinating statutory laws and principles by such a rapid change, needs a more careful planning than other fields. In this article we review electronic procedural law and cybercrime procedural law to find new way for compounding committing cybercrimes which is part of situational prevention policies.

    Keywords: Situational prevention”, “Difficulty of committing”, “Electronic procedural law”, “Cybercrimes procedural law