فهرست مطالب

مدیریت کسب و کار - پیاپی 20 (زمستان 1392)

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 20 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/10/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیدکامران نوربخش، هدی اسمعیلی* صفحات 9-22

    مقاله حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی نحوه عملکرد سیستم مدیریت ارتباط الکترونیکی با مشتری در شعب بانک تجارت استان تهران با استفاده از کارت امتیازی متوازن تدوین شده است. در این ارتباط، در گام اول با توجه به چهار بعد اصلی کارت امتیاز متوازن شامل مشتری، مبادلات داخلی، مالی و نوآوری و یادآوری، پرسشنامه ای مشتمل بر 31 پرسش در دو بخش تهیه شد؛ سپس با استفاده از نرم افزار لیزرل، اطلاعات حاصل از پرسشنامه تحلیل شد. نتایج مطالعه نشان داد که بانک تجارت با انجام برنامه ریزی های کاربردی می تواند سطح معناداری از بهبود را از منظر چهار دیدگاه کارت امتیازی متوازن تجربه کند که ماحصل آن آگاهی از وجود شرکت (برند)، افزایش مقدار تبادلات مشتری، افزایش نرخ استفاده از فناوری های جدید در مقایسه با رقبا را افزایش می دهد و بهبود کیفیت خدمات را موجب می شود.

    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتری، کارت امتیازی متوازن، ارزیابی عملکرد، بانک تجارت
  • بهرام خیری، مریم عبدلی* صفحات 23-36

    در سال های اخیر پیشرفت مربوط به تکنولوژی اطلاعات، موجب تحول صنعت بانکداری در حوزه بانکداری الکترونیک شده است. خصوصا پیشرفت در تکنولوژی بی سیم و ارائه بانکداری موبایل، انعطاف پذیری زمانی و مکانی در استفاده از خدمات بانکداری را برای مشتریان فراهم آورده است. از این رو، هدف از این تحقیق، شناسایی و تعیین عوامل کیفی موثر بر ترویج بانکداری موبایل در سیستم بانکداری با استفاده از معادلات ساختاری می باشد. برای شناسایی عوامل کیفی موثر از300 نفر مشتری در بین یک بانک دولتی (ملی) و سه بانک خصوصی (پارسیان، اقتصاد نوین و سینا)، در شهر تبریز بهره گرفته شد. در این تحقیق، ابتدا از تحلیل عامل اکتشافی برای تعیین عوامل کیفی موثر بر ترویج بانکداری موبایل استفاده شد که چهار عامل کارکردگرایی، خدمات مشتری، محتوا، طراحی واسط انتخاب شد که سپس از بسته نرم افزاری لیزرل برای تعیین میزان تاثیر هریک از عوامل تعیین شده استفاده شد که یافته های پژوهش حاکی از آن است که خدمات مشتری را به عنوان عامل مهم تاثیرگذار بر اثربخشی بانکداری مویابل تعیین شد.

    کلیدواژگان: بانکداری موبایل، معادلات ساختاری، کارگردگرایی، خدمات مشتری، محتوا، طراحی اواسط
  • محسن تنانی، مینا سلیمانزاده* صفحات 37-57

    مدیریت نقدینگی به معنای پیش بینی حجم تقاضا برای وجوه و تامین مقادیر کافی وجوه برای جوابگویی به این نیازها است. در این پژوهش، مدیریت نقدینگی با لحاظ شاخص های ریسک نقدینگی به صورت مطالعه موردی در بانک ملت مورد اندازه گیری و تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. تحقیق پیش رو از نوع کاربردی است و به اندازه گیری میزان مطلوب نقدینگی بانک ملت با استفاده از مدل برنامه ریزی آرمانی طی سال های 1391 - 1392 می پردازد. در این تحقیق صورت های مالی بانک مورد بررسی قرار می گیرد، در پایان برای بررسی مدل نقدینگی به دست آمده، پرسش نامه ای توسط 30  نفر از خبرگان و استفاده کنندگان بانک ملت تکمیل شد. جهت بررسی اولویت نسبت های نقدینگی موثر بر نقدینگی، جداولی طراحی و اولویت نسبت ها با توجه به رتبه بندی معیارهای قضاوتی ترجیحات به کمک کارشناسان و مدیران با تجربه بانک نمره گذاری شد. در این پژهش، از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP و نرم افزار EXPERT CHOICE برای تعیین ضرایب نسبت ها در تابع هدف استفاده شد. در نهایت مدل برنامه ریزی آرمانی با استفاده از نرم افزار GAMS حل شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان مطلوب نقدینگی در بانک طی سال های مورد بررسی با میزان واقعی آن در حال حاضر تطابق دارد.

    کلیدواژگان: نقدینگی، مدیریت نقدینگی، مدیریت ریسک، برنامه ریزی آرمانی، تحلیل سلسله مراتبی
  • بهروز قاسمی، مینا جمشیدی اوانکی، سارا هژبریان* صفحات 59-73

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازارگرایی خرده فروشی بر کسب رضایت اقتصادی و اجتماعی عوامل مرتبط (با نگرش بر روابط کانال خرده فروشی) است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع تحقیق همبستگی است. در این مطالعه برای جمع آوری داده ها از روش تحقیق میدانی و به کارگیری پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری مدیران فروشگاه زنجیره یی رفاه در شهر تهران است. در این تحقیق، به دلیل محدود بودن حجم جامعه، حجم جامعه با حجم نمونه برابر است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن توسط تعدادی از متخصصان جامعه آماری و استادان بازاریابی تایید شد است. پردازش داده ها از طریق نرم افزار اس پی اس اس انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از تاثیر مثبت بازارگرایی خرده فروش بر هوش بازار تامین کننده، هوش بازار تامین کننده بر عملکرد تامین کننده، بازارگرایی خرده فروش بر عملکرد تامین کننده، هوش بازار تامین کننده بر رضایت اقتصادی و اجتماعی خرده فروش، رضایت اقتصادی بر رضایت اجتماعی خرده فروش است.

    کلیدواژگان: بازار گرایی، خرده فروشان، تامین کنندگان، رضایت اقتصادی، رضایت اجتماعی
  • مینا جمشیدی اوانکی، فرانک زند نامدار، فاطمه رهگذر* صفحات 73-97

    مسوولیت اجتماعی شرکت ها امروزه نقش ارزشمندی در بنگاه های اقتصادی ایفا می کند و توجه فزاینده ای را به دست آورده است؛ درحالی که بسیاری از مطالعات تاثیر مسوولیت اجتماعی شرکت ها را بر روی مصرف کنندگان مورد بررسی قرار داده اند. تحقیقات اندکی تلاش نموده اند تاثیر مسوولیت اجتماعی شرکت ها در درک کارکنان از سازمان، از دیدگاه بازاریابی رابطه مند مورد بررسی قرار دهند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر نقش مسوولیت اجتماعی شرکت ها بر کیفیت و نتیجه رابطه کارکنان با سازمان است. در این تحقیق، براساس مدل کارول، چهار بعد از مسوولیت اجتماعی شرکت ها (مسوولیت اقتصادی، مسوولیت قانونی، مسوولیت اخلاقی و مسوولیت بشر دوستانه)استفاده شده است و منظور از کیفیت رابطه، اعتماد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان و نتیجه رابطه، تعهد سازمانی است. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه از کارکنان شرکت های صنایع غذایی در شهرک صنعتی نصیرآباد مستقر در شهرک های صنعتی استان تهران جمع آوری شده است. به منظور توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای تحلیل آن و آزمون فرضیه ها از آمار استنباطی استفاده و از روش مدل یابی معادلات ساختاری و با بهره گیری از دو نرم افزار Spss و Lisler کمک گرفته شده است. یافته های حاصل نشان می دهد همه ابعاد مسوولیت اجتماعی شرکت ها تاثیر مثبت و مستقیمی بر روی کیفیت رابطه کارکنان با سازمان دارند؛ اما تاثیرات آن ها یکسان نیست. به گونه ای که مسوولیت های بشردوستانه و اخلاقی بشترین تاثیر را بر اعتماد سازمانی دارند و مسوولیت های اخلاقی و قانونی نیز بیشترین تاثیر را بر رضایت شغلی می گذارند. همچنین، کیفیت رابطه بر نتیجه رابطه تاثیر بسزایی می گذارد و اعتماد سازمانی نسبت به رضایت شغلی بیشترین تاثیر مثبت و مستقیم را بر تعهد سازمانی می گذارد. علاوه براین نتایج، ابعاد مسوولیت اجتماعی شرکت ها تاثیر مثبت ولی غیرمستقیمی را بر نتیجه رابطه (تعهد سازمانی) نیز دارد. در این زمینه مسوولیت های اقتصادی، قانونی و بشردوستانه بیشترین تاثیر را بر تعهد سازمانی از طریق واسطه اعتماد سازمانی می گذارند و تنها بعد مسوولیت اخلاقی بیشترین تاثیر را بر روی تعهد سازمانی از طریق واسطه رضایت شغلی دارد.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی شرکت ها، اعتماد سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی
  • سهیلا سردار*، صدیقه پاپی صفحات 97-119

    تحقیق حاضر با هدف مقایسه کارایی کانال های مستقیم وغیرمستقیم بازاریابی بیمه در ایرانانجام شده است. پس از بررسی مطالعات انجام شده پیشین، متغیرهای تحقیق تعیین شدند. برای ارزیابی کارایی کانال های بازاریابی از تلفیق روش فرایند تحلیل شبکه یی  ANPو تحلیل پوشش داده ها DEA و از مدل CCR جهت سنجش کارایی عملیاتی واحدهای تصمیم گیری استفاده شده است. روش تحقیق براساس هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها توصیفی است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های بیمه که در سال1390در ایران فعالیت داشته اند می باشد. درابتدا پرسشنامه تحقیق بین مدیران ارشد شرکت های بیمه توزیع شده و سپس بااستفاده از فرایند تحلیل شبکه یی وزن متغیرها تعیین شد. بعد از نرمالیزه کردن داده ها با استفاده از تحلیل پوشش داده ها نتیجه تحقیق حاکی از این مطلب شد که کارایی کانال غیرمستقیم بیشتر از کارایی کانال مستقیم بازاریابی بیمه در ایران است.

    کلیدواژگان: بازاریابی، بیمه، کارایی، کانال مستقیم، کانال غیر مستقیم
  • محمود محمدی، حامد آسمانی کلجاهی*، عباسعلی یزدی صفحات 119-136

    در سال های اخیر استفاده از فناوری شناسایی به وسیله امواج رادیویی (RFID) به منظور ردیابی هر قطعه در مدیرت انبارها به بخشی از زنجیره تامین بسیار حیاتی مبدل شده است؛ از این رو در این تحقیق سیستم انبارداری سنتی و سیستم انبارداری نوین همراه با معیارهای موثر بر انبارداری از طریق تکنیک تحلیل سلسله مراتبی ارزیابی و رتبه بندی می شود. در این ارتباط ابتدا مدل تحقیق بر اساس مدل لین و طراحی و با بهره گیری از نظرات کارشناسان مجرب نهایی می شود و آنگاه گزینه های استفاده از سیستم انبارداری سنتی و نوین با استفاده از 5 معیار اصلی و 18 زیر معیار مربوط با بهره گیری از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت گزینه های حاصل رتبه بندی می شود. نتایج تحقیق نشان داد که سیستم انبارداری نوین بر سیستم انبارداری سنتی ارجح است. اولویت معیارهای موثر بر سیستم انبارداری به ترتیب، «هزینه»، «عملکرد»، «قابلیت اطمینان»، «امنیت و استانداردهای بین المللی» شناسایی شده اند. روش مورد استفاده در این تحقیق از نظر گردآوری داده ها توصیفی - اکتشافی بوده است و با توجه به محدودیت آن به مدیریت انبارهای مناطق عملیاتی مطالعه موردی محسوب می شود. این پژوهش با حمایت شرکت انتقال گاز انجام گرفته است.

    کلیدواژگان: فناوری شناسایی به وسیله امواج رادیویی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، انباردار