فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 18 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدعلی افشار کاظمی، موسی پور مدرسه سر چشمه* صفحات 9-24

    امروزه شرکت های خودروساز به دنبال تامین کنندگانی هستند که از لحاظ قیمت، کیفیت، تحویل به موقع و بسیاری از عوامل دیگر در میان گروه تامین کنندگان در رده بالاتر قرار داشته باشند. تامین کنندگان خودروساز عناصر کلیدی و مهم در کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان هستند، بر این اساس ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان با توجه به معیارهای مطلوب، به یکی از ارکان اساسی تصمیم گیری در مدیریت زنجیره تامین تبدیل شده است. ازاین رو در این پژوهش با استفاده از نرم افزار داده کاوی کلمنتاین به انتخاب متغیرهای مناسب و استفاده از تکنیک های داده کاوی مبادرت شده است. مقاله حاضر بر اساس هدف آن، پژوهشی کاربردی محسوب می شود و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی مدل سازی است. متغیرهای مناسب از میان متغیرهای مندرج در مقالات علمی استخراج شده و سپس با استفاده از الگوریتم کامینز وی دومرحله ای ارزش گذاری شده اند. متغیرها با استفاده از نرم افزار ابتدا ارزش گذاری و سپس درجه اعتماد بودن آن ها سنجیده می شود و درنهایت با مقایسه این دو الگوریتم باهم خوشه بندی تامین کنندگان خودروساز صورت می گیرد. نتایج به دست آمده حاکی از صحت و دقت استفاده از روش های داده کاوی در خوشه بندی تامین کنندگان خودروساز است. متغیرهای به دست آمده از الگوریتم کامینز در بررسی متغیرها نشان دهنده توانایی بیشتر این الگوریتم از بقیه الگوریتم های خوشه بندی است.

    کلیدواژگان: تامین کنندگان، داده کاوی، خوشه بندی، کامینز، دو مرحله ای
  • جواد عباسی، نجمه جنوبی* صفحات 25-44

    اهمیت روزافزون بانکداری نوین در نظام اقتصادی، تحول و حرکت بانک ها در جهت تنوع کسب وکارها و مهم تر از همه نیاز های متنوع مشتریان سبب به وجود آمدن خدمتی نو به نام مدیریت ثروت و بانکداری اختصاصی شده است. مدیریت ثروت خدمتی است که در آن، خدمات متنوع مالی و سرمایه گذاری و همچنین خدمات ویژه بانکی به مشتریان ثروتمند و افراد با خالص ثروت بالا ارائه می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر نگرش مشتریان ثروتمند نسبت به خدمات مدیریت ثروت انجام شده است. این تحقیق از جنبه نوآوری اولین پژوهش در حوزه خدمات مدیریت ثروت در ایران است. چارچوب تحقیق بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده فیش بین و آجزن بوده و بر همین اساس، جهت بررسی عوامل موثر بر نگرش مشتریان ثروتمند از 3 سه مولفه برقراری رابطه، منعطف بودن خدمات و اعتماد استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را مشتریان ثروتمند بانک پاسارگاد در شهر تهران تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه یی چند مرحله یی نظرات 200 نفر از آن ها گردآوری گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد که درنهایت آزمون فرضیات نشان داد عا مل برقراری رابطه بیشترین تاثیر را بر نگرش مشتریان ثروتمند داشته و پس از آن عوامل اعتماد و منعطف بودن خدمات در رتبه های بعد قرار داشتند. مطابق با نتایج به دست آمده و با توجه به برنامه ریزی بانک ها در ایران برای شروع ارائه این خدمت توصیه هایی کاربردی جهت موفقیت در این حوزه ارائه شده است.

    کلیدواژگان: مدیریت ثروت، بانکداری اختصاصی، مشتریان ثروتمند، نگرش
  • غلام رضا هاشم زاده خوارسگانی*، سعید حاجی زاده صفحات 45-59

    با توجه به تحولات کسب وکار و لزوم پاسخگویی به نیاز مشتریان، شرکت ها و سازمان ها به چابکی در زنجیره تامین نیازمندند این موضوع نه یک مزیت بلکه یک الزام است. شرکت های توزیع دارویی توجه چندانی به این مسائل و ترسیم و توسعه زنجیره تامین خود ندارند. چابکی، توانایی پاسخگویی سریع به تغییرات و عامل اصلی موفقیت و بقای بنگاه های امروزی است. از طرفی فناوری اطلاعات نیز ازجمله عوامل مهم و ضروری دستیابی زنجیره تامین به چابکی است. زنجیره تامین چابک زنجیره ای است که نسبت به بازار به شدت حساس است و نیازهای مشتریان را دریافته و به تغییرات به صورت سریع، ساده و قابل پیش بینی و با کیفیت بالا پاسخ می دهد. این تحقیق به دنبال ارزیابی تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر چابکی زنجیره تامین دارویی است. در این تحقیق مفهوم تکنولوژی اطلاعات مطالعه و تاثیر آن بر متغیرهای چابکی زنجیره تامین در مورد شرکت های توزیع و پخش دارویی (مطالعه موردی شرکت مکناف) موردبررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان از آن دارد که بین فناوری اطلاعات و چابکی زنجیره تامین ارتباط معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، چابکی زنجیره تامین، انعطاف پذیری، سرعت و شایستگی زنجیره تامین
  • غلامعلی رمزگویان، شادان وهاب زاده، نسیم سمیعی صوفی* صفحات 61-83

    این تحقیق به بررسی تاثیر گردش شغلی مدیران شرکت ایران خودرو تهران بر انگیزش آن ها پرداخته است. هدف از این تحقیق پیش رو، بررسی این فرضیه است که آیا اقدامات مرتبط با چرخش شغلی بر انگیزه افراد، تاثیر مثبت خواهند داشت یا خیر. نتایج این تحقیق تاییدی است بر تاثیر این مقوله در ایجاد انگیزش. جامعه آماری این تحقیق مدیران (معاون، مدیر، رئیس، مسئول، سرگروه) شرکت ایران خودرو تهران می باشند. ازآنجاکه تعداد مدیران شرکت ایران خودرو 220 نفر است، لذا با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه یی اقدام به جمع آوری داده ها شد. در این تحقیق از طریق پرسشنامه تعداد 138 مدیر موردبررسی قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از جدول توزیع فراوانی، آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که چهار فرضیه اول مطرح شده در تحقیق تایید و فرضیه آخر رد می شود. یعنی کاهش یکنواختی، افزایش دانش/ مهارت/ قابلیت، آماده سازی شرایط برای مدیریت، تعیین سمت و شغل مناسب به عنوان نتیجه یی از گردش شغلی بر روی انگیزش تاثیر می گذارد و توسعه روابط اجتماعی به عنوان نتیجه یی از گردش شغلی بر روی انگیزش تاثیر نمی گذارد. بر اساس تحلیل رگرسیون مشخص شد که تعیین موقعیت مناسب شغلی بیشترین تاثیر و افزایش دانش/مهارت/قابلیت کمترین تاثیر را روی انگیزش می گذارد. همچنین در تحلیل همبستگی پیرسون بین کاهش یکنواختی، افزایش دانش/ مهارت/ قابلیت، آماده سازی شرایط برای مدیریت، تعیین سمت و شغل مناسب، توسعه روابط اجتماعی و انگیزش رابطه مستقیم و معنا داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: طراحی شغل، چرخش شغلی، انگیزه، عملکرد کارمندان، توسعه شغلی
  • غلامرضا زمردیان_نعیمه قربانی و اجارگاه* صفحات 85-100

    زمان، پدیده ای لغزنده، فرار، غیرمحسوس و ناپایدار است و سرمایه ای بی شکل و بی وزن است که باید آن را حس کرد و به دام انداخت. ازاین رو ضرورت دارد که با تغییر نگرش و برداشت خود نسبت به زمان آن را سرمایه ای محدود، اما دست یافتنی و مهار کردنی تلقی کرد (به پژوه، 1380). مدیریت زمان در حقیقت، مدیریت زندگی، مدیریت فردی و مدیریت بر خود است. این پژوهش سعی دارد تا به بررسی تاثیر مدیریت زمان بر فرآیندهای مدیریت دانش در آموزش وپرورش و به ویژه در مدارس دوره متوسطه بپردازد؛ بنابراین پس از بیان ادبیات نظری در ارتباط با فرآیندهای مدیریت زمان و تاثیر آن بر مدیریت دانش و ارائه مدل مورداستفاده، ضمن بررسی متغیرهای تحقیق پس از ارزیابی روایی و پایایی پرسش نامه نسبت به توزیع آن را در جامعه موردنظر مبادرت و آنگاه از طریق رگرسیون و با استفاده از نرم افزارهای SPSS فرضیات تحقیق ارزیابی و عوامل اثرگذار رتبه بندی شده است. بر اساس آزمون فرض های انجام شده همه متغیرهای مدیریت زمان رابطه معنا داری با مدیریت دانش دارند و از لحاظ اولویت بندی، رهبری دارای بیشترین اولویت و برنامه ریزی در رتبه دوم قرار دارد و دو متغیر کنترل و سازماندهی از اولویت یکسان برخودارند.

    کلیدواژگان: مدیریت زمان، مدیریت دانش، برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل
  • بهرام خیری، نینا سادات میران* صفحات 101-122

    هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات سبز است. امروزه گرم ‎تر شدن کره زمین، افزایش میزان گازهای گلخانه یی، ایجاد شکاف در لایه ازن به وسیله گازهای کلروفلوئوروکربن، نابودی جنگل ها و انقراض گونه های جانوری نگرانی نسبت به وضعیت محیط زیست را افزایش داده است. گرچه به نظر می رسد عموم مردم دغدغه محیط زیستی داشته باشند ولی رفتارهای همسو با آن نشان نمی دهند یکی از این رفتار ها خرید محصولات سبز یعنی محصولاتی است که ضرر کمتری به محیط زیست وارد می کند. علاوه بر این اطلاعات ناکافی مربوط به قصد خرید محصولات سبز بین مصرف کنندگان مانع اصلی برای بازاریابان داخلی و بین المللی در تدوین استراتژی بازاریابی در تولید محصولات سبز بوده است. در این پژوهش از تئوری ارزش مصرف نیز جهت بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات سبز استفاده شده است. جامعه آماری مورد استفاده در این پژوهش، مشتریان فروشگاه هایپراستار شهر تهران هستند. حجم نمونه، 384 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. همچنین برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شده و از مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) بعنوان یک تکنیک تحلیل چند متغیری برای آزمون میزان وابستگی روابط بین متغیرها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که ریسک ادراک شده بر اعتماد و قصد خرید سبز تاثیرگذار است در صورتی که ارزش ادراک شده بر اعتماد و قصد خرید سبز تاثیر چندانی ندارد. همچنین اعتماد و نگرش زیست محیطی بر قصد خرید سبز تاثیر دارد ولی نگرانی و دانش زیست محیطی بر قصد خرید سبز تاثیر چندانی ندارند.

    کلیدواژگان: بازاریابی سرد، رفتار مصرف کننده، محصولات سبز، محیط زیست، قصد خرید
  • امیرهمایون سرفراز، علی صدیقی زاده، بهزاد عبدالحمید، سید رضا میرغفاری* صفحات 123-159

    استراتژی های کسب وکار هر بنگاه اقتصادی در سطوح سازمان (Corporate)، واحدهای کسب وکار (SBU) و واحدهای عملیاتی (Department)، مبنایی است برای تصمیمات کلان، به خصوص اولویت بندی در تخصیص منابع است در این تحقیق، مدل برنامه ریزی استراتژیک در صنایع نفت و گاز- حوزه پیمانکاری پارس جنوبی با رویکرد به روش هیبریدی ارائه می شود که حاصل ترکیب یکپارچه و نظام یافته ای از مدل های موجود است. نتایج حاصل از اجرای مدل مذکور به صورت تحقیق موردی ارائه شده است که در این خصوص پس از تعیین کمیته های برنامه ریزی استراتژیک در سطوح عالی، تخصصی و اجرایی، فعالیت های مرتبط به شرح زیر صورت گرفت: تدوین ماموریت، تعیین اهداف بلندمدت، بررسی عوامل داخلی، بررسی عوامل خارجی، تهیه ماتریس SWOT، تدوین استراتژی ها این مقاله بر اساس نتایج حاصل از برنامه ریزی استراتژیک در شرکت های پیمانکاری پروژه های فراساحل پارس جنوبی شامل طراحی، تامین، ساخت، نصب سکوها و متعلقات مربوط و نیز لوله گذاری دریایی حاصل گردیده است. درنتیجه تعداد 22 مورد استراتژی شناسایی گردیده است.

    کلیدواژگان: استراتژی، ماتریس نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید (SWOT)، عوامل بحرانی موفقیت (CSF's)، مدل تجزیه وتحلیلPESTLE، ماتریس بررسی مقایسه یی رقابت (CPM)