فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 15 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • خدابخش داشگرزاده، فریده حق شناس کاشانی، شاهپور مهدی نژاد صفحات 9-34

    این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تفکر استراتژیک مدیران بر توانمندسازی کارکنان در سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. جامعه آماری کارکنان و مدیران اداره کل و شعب تابعه به تعداد 259 نفر که بر اساس نمونه گیری طبقه بندی تصادفی، 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. مدل مورداستفاده در تفکر استراتژیک مدیران مدل 5 عاملی جین لیدکا است که تمرکز بر هدف از مهم ترین نظرهای وی بوده است و توانمندسازی کارکنان از مدل لیتگو گرفته شده که اصلی ترین عنصر تغییر را انسان می داند و جهت غلبه بر فرهنگ های سنتی تشکیل گروه نظام های کیفی را مطرح می کند. روایی پرسشنامه توسط استادان محترم راهنما و مشاور تایید شد. پایایی سوال های تحقیق نیز با آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است این آزمون بر روی 30 نفر از کارکنان و مسوولان تامین اجتماعی استان و شعب تابعه بررسی شد و مسوولان طبق نتیجه مستخرجه از نرم افزار آماری spss میزان پایایی سوالات تفکر استراتژیک مدیران و توانمندسازی کارکنان به ترتیب 95/0 و 90/0 به دست آمده که این نتایج حاکی از قابلیت اعتماد بالای این سوال ها برای سنجش متغیرهای تحقیق است. داده های این پژوهش با استفاده از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی موردبررسی و تجزیه وتحلیل قرار گرفته است، بدین ترتیب که برای توصیف نظرات نمونه آماری از آمار توصیفی استفاده شد و فرضیه های تحقیق بر اساس نتایج به دست آمده با استفاده از آمار استنباطی (رگرسیون دومتغیره آر. پیرسن) مورد آزمون قرار گرفته است. در این پژوهش 11 فرضیه به آزمایش گذاشته شد که تمام فرضیات مورد تائید قرار گرفت و در بین آن ها فرضیه نگرش سیستمی مدیران بر توانمندسازی کارکنان بالاترین و فرضیه تفکر استراتژیک مدیران بر حس مالکیت کارکنان کمترین تاثیر را داشته است؛ و نهایتا از بررسی به عمل آمده این نتیجه حاصل گردید که متغیر تفکر استراتژیک مدیران بر توانمندسازی کارکنان در سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: توانمندسازی نیروی انسانی، توانمند سازی کارکنان، تفکر استراتژیک مدیران، مدیریت استراتژک
  • حسین مهرمنش، عباس صالح اردستانی، امین پاشایی هولاسو صفحات 35-57

    مقاله حاضر نتایج تلاشی را ارائه می دهد که با هدف شناسایی و رتبه بندی معیارهای انتخاب تامین کنندگان در فرآیند مدیریت زنجیره تامین انجام شده است و به این پرسش ها پاسخ می دهد که «در انتخاب تامین کنندگان چه معیارهایی موردتوجه قرار می گیرند؟» و «هر یک از معیارهای انتخاب تامین کنندگان در چه رتبه ای قرار می گیرند؟» برای پاسخ به این پرسش ها، با بررسی ادبیات موجود در حوزه مدیریت زنجیره تامین، چهار فرضیه تدوین و به آزمون گذاشته شد. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته و جامعه آماری آن صاحب نظران و خبرگانی بودند که علاوه بر آشنایی با مدیریت زنجیره تامین با صنعت نیز آشنایی داشتند که تعداد 85 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه یی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته متشکل از 23 گویه استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ برای سوالات آن برابر 85/0 است؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه یی و برای اولویت بندی معیارها از آزمون فریدمن استفاده گردید عمده ترین نتایج این پژوهش به قرار زیر است: کیفیت، تحویل به موقع، قیمت، شهرت عرضه کننده و روابط بلندمدت با عرضه کنندگان از مهم ترین معیارهایی است که در انتخاب تامین کنندگان مدنظر قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تامین، انتخاب تامین ککندگان، معیار اقتصادی، معیار قابلیت اعتماد، معیار آشنایی، معیار ظرفیت عرضه کننده
  • مهدی کریمی زند، امیر حاج سلمانی، محمد حاتمی صفحات 58-71

    علوم انسانی مجموعه ای از معارف ازجمله سیاست شناسی و فنی و نظیر آن است و زیرشاخه های آن به قدری متعدد است که نمی توان فهرست مستوفایی از آن ها ارائه کرد. به تعبیر دیگر علوم انسانی معارفی است که موضوع تحقیق آن ها فعالیت های مختلف بشر است که روابط افراد با یکدیگر و روابط این افراد با اشیا را در برمی گیرد. مراکزآموزش عالی ارکان مهم توسعه علوم انسانی سهم عمده ای در گسترش و بررسی  این تعاریف دارند. می توان وظیفه دانشگاه را شرح اصول و مبانی دانش دانست که با ایجاد روحیه تامل گرا نظریه پرداز و خلاقیت علمی در افراد این وظیفه را تحقق می بخشد. بعد از جنگ جهانی دوم و اهمیت یافتن استفاده از وسیله به جای هدف، دو روایت مشروعیت بخش دانش یعنی نظریه پردازی و رهایی بشر اعتبار  خود را از دست داد و پیامد مهم آن از بین رفتن مشروعیت نظریه پردازی در دانشگاه بوده است تا آنجا که امروزه وظیفه آموزش عالی به جای تربیت محقق صرفا انتقال دانش و تربیت مدرس شده است. در این مقاله به آسیب شناسی نوع استفاده از برخی ابزارها (به ویژه روش های آماری برای شرح و نه گسترش و نه گسترش) مفاهیم علوم انسانی پرداخته می شود. ابزارهایی مانند روش های آماری، کاربرد زیادی برای عینیت بخشیدن به مفاهیم علوم انسانی یافته اند. تا آنجا که امروزه در تحقیقات علوم انسانی عموما جزو لاینفک تحقیقات و حتی تنها ملاک تصمیم گیری به حساب می آیند. این درحالی است که استفاده از روش های آماری در همه موارد نتیجه بخش نیست و نمی توان به تنهایی از طریق یک نمونه آماری یک مفهوم اساسی و مطرح را بررسی کرد. در این مقاله به مواردی از این نوع اشاره و راه کارهایی برای استفاده مناسب از این روش ها ارائه شده است. روش بررسی در این پژوهش مطالعه کتابخانه یی و مقایسه دو کتب تجربه گرایی انتزاعی و اثبات گرایی بوده است و یافته های این بررسی در قالب نتایج و پیشنهادها ارائه می شود.

    کلیدواژگان: علوم انسانی، روش های تحلیلی، تجربه گرایی انتزاعی، اثبات گرایی
  • سینا نعمتی زاده، احمد عبدالوند صفحات 72-85

    نظر به اهمیت EPS برای سهامداران به عنوان یکی از شاخص های کلیدی عملکرد بانک ها (در این تحقیق: بانک دی) بررسی میزان تاثیرگذاری استراتژی های ژنریک بر روند مقادیر این شاخص می تواند توان بانک را در کنترل EPS مناسب به منظور جلب رضایت سهامداران  به اثبات رساند.  لذا در این پژوهش، متدولوژی نیل به اهداف تحقیق از دو خواستگاه مستقل محقق شد. روش نخست: اخذ نظرات ادراکی مدیران و کارشناسان بانک راجع به موضوع تحقیق بود که به وسیله پرسشنامه ای محقق ساخته انجام شد و نتایج، حاکی از وجود رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته است. در روش دوم، محققان با استخراج و پردازش اطلاعات عملکردی بانک در چند دوره مالی (پس از تاسیس بانک) و مقایسه آن با 7 بانک خصوصی برتر ایران، مجموعه شاخص های مبتنی بر هر یک از استراتژی های ژنریک سه گانه شناسایی شد که درعین حال با مقادیر متغیر وابسته تحقیق دارای رابطه همبستگی داشته باشند اگرچه روش دوم مستقیما در آزمون فرضیات تحقیق مورداستفاده قرار نگرفت؛ بااین حال ضمن تایید فرضیات، کاربرد آن به عنوان ابزار مناسب بانک در هدایت موثرتر درآمد هر سهم از طریق اجرای استراتژی های ژنریک موردتایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: استراتژی ژنریک، استراتژی تمرکز، استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه، در آمد هر سهم
  • بهرام خیری، فرییده حق شناس، مریم خواجوی صفحات 86-114

    هدف این پژوهش با عنوان بررسی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم مدیریت کیفیت جامع و قابلیت بازاریابی الکترونیک بر عملکرد نوآوری محصول در شرکت های تولیدکننده محصولات زود مصرف (FMCG) در تهران و اصفهان، بررسی این نکته است که چگونه مدیریت کیفیت جامع، بازارگرایی و تکنولوژی گرایی، شرکت ها را قادر می سازند تا در جهت بهبود عملکرد نوآوری محصول برتری کسب کنند. نتایج نشان می دهد که دارا بودن قابلیت بازاریابی الکترونیک در تلاش شرکت ها برای تولید محصولات زود مصرف متنوع، ضرور است. بخصوص اینکه این تحقیق مدلی را ارائه و مورد آزمایش قرار می دهد که بازاریابی الکترونیک را با ملحوظ داشتن هم زمان تکنولوژی، تجارت و منابع انسانی در نظر می گیرد که این عوامل زمانی که به خوبی با هم ترکیب شوند عملکرد نوآوری محصول را تحت تاثیر قرار می دهند.  پژوهش حاضر بر اساس روش های توصیفی، پیمایشی، همبستگی وکاربردی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان ارشد شرکت های تولید کننده محصولات زود مصرف در شهر تهران و اصفهان است. بدین منظور داده های تحقیق از شرکت های تولید کننده مواد غذایی همچون شرکت زمزم، پاک، پگاه، مهرام، آیدا و اصالت و شرکت تولید کننده مواد شوینده گلرنگ، جمع آوری شده است. داده های پژوهش بوسیله پرسشنامه، از نمونه ای به اندازه 194 نفر گردآوری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که مدیریت کیفیت جامع و بازارگرایی بر عملکرد نوآوری محصول تاثیر مثبت می گذارد. تاثیر تعدیلی محیط رقابتی بر رابطه بین بازارگرایی و قابلیت بازاریابی الکترونیکی و هم چنین بر رابطه بین تکنولوزی گرایی و قابلیت بازاریابی الکترونیک بسیار ضعیف است.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، تکنولوژی گرایی، قابلیت بازار یابی الکترونیک، محیط رقابتی، عملکرد نوآوری محصول
  • سیدعلی اکبر افجه، مهشید خیر اندیش صفحات 115-130

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و کارکردهای جمعی منابع انسانی با عملکرد نمایندگان فروش انجام شده است. به منظور پاسخگویی به آزمون فرضیه ها، 65 نمونه به تصادف از نمایندگی های شرکت بیمه ایران در سطح شهر تهران انتخاب و برای جمع آوری اطلاعات تحقیق از راهبرد پیمایش با استفاده از رویکرد پرسشنامه استفاده شد. به منظور تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و تعیین ارتباط سرمایه اجتماعی و کارکرد های جمعی منابع انسانی با عملکرد نمایندگان فروش بیمه، از روش تحلیل رگرسیون استفاده شده است. مهم ترین نتایج حکایت از این داشت که بین کارکردهای جمعی منابع انسانی و عملکرد نمایندگان فروش بیمه رابطه خطی و مثبت وجود دارد و زمانی که سرمایه اجتماعی پایین باشد، میتوان از کارکردهای جمعی منابع انسانی در جهت تقویت عملکرد استفاده کرد. اندازه شبکه ارتباطی و استحکام روابط بر عملکرد نمایندگان تاثیر زیاد داشتند؛ اما محدوده شبکه ارتباطی بر عملکرد تاثیر نداشت. از بین کارکردهای جمعی منابع انسانی، همکاری تیمی در مقایسه با همکاری همکاران و همکاری خانوادگی تاثیر بیشتری بر عملکرد داشت

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، کارکردهای جمعی منابع انسانی، نمایندگی بیمه، عملکرد
  • یونس بادآور نهندی، ملیحه ابراهیم پور، حسین ارغوانی صفحات 131-155

    مقاله حاضر، متضمن فرآیند و نتایج بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش و معیار های ارزیابی عملکرد شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران است. در این مقاله برای ارزیابی مدیریت سرمایه در گردش از دوره تبدیل وجه نقد، دوره وصول مطالبات، دوره پرداخت بدهی، دوره گردش موجودی کالا و خالص سرمایه در گردش و برای سنجش عملکرد از بازده دارایی </strong> ها، بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت Q توبین، بازده سهام، سود هر سهم،  نسبت قیمت به سود هر سهم، نسبت قیمت به ارزش دفتری، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار استفاده شده است. در این بررسی 113 شرکت در طول دوره 1385 تا 1390 به عنوان نمونه در نظر گرفته شده، از الگوی پانل با داده های متوازن استفاده شده است. نتایج آزمون ها نشان می دهد که بین مدیریت سرمایه در گردش و معیارهای ارزیابی عملکرد مالی (حسابداری، ترکیبی، مالی، اقتصادی) شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه ای وجود ندارد.

    کلیدواژگان: مدیریت سرمایه در گردش، ارزش افزوده بازار، ارزش افزوده اقتصادی، نسبت کیوتوبین، داده های پانلی
  • ماهرخ مختاران، جواد دوستی، میثم فخاریان، محسن شعبانلو صفحات 156-180

    وفاداری مشتری یکی از عوامل کلیدی تعیین کننده در عملکرد مالی بلند مدت سازمان ها است. این امر برای کلیه سازمان های خدماتی که در پی سودآوری از طریق وفادار نمودن مشتریان خود هستند بسیار مهم و قابل توجه است. در این تحقیق، تاثیرکیفیت خدمات بر ارزش خدمات درک شده، رضایتمندی مشتری، وفاداری مشتری (تمایل به بازدید مجدد هتل و ارتباطات شفاهی مثبت) در هتل های 4 ستاره شهر تهران بررسی شده است. مطالعه حاضر، تحقیقی توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است و جامعه آماری آن کلیه مشتریان هتل های 4 ستاره تهران هستند. حجم نمونه 401 می باشد و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. در تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که کیفیت خدمات، تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش درک شده و رضایت مشتری دارد. ارزش درک شده نیز تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت و وفاداری مشتری دارد و همچنین رضایت مشتری، تاثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتری دارد. همچنین نتایج نشان داد که مدل تحقیق برازش مناسبی با داده ها داشته است.

    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، ارزش خدمات درک شده، رضایتمندی مشتری، تمایل به بازدید مجدد هتل و ارتباطات شفاهی مثبت
  • بهروز قاسمی، احمد مظفرآبادی صفحات 181-201

    این مقاله با استفاده از مدل کلر در ارزش ویژه برند و همچنین بر پایه مقاله علمی پژوهشی " ارزش ویژه برند شرکتی و وفاداری در بازارهای B2B که در کشور فنلاند انجام شده است و با استفاده از مدل اصلاح شده مبتنی بر مدل ارائه شده اولیه، در پژوهش مذکور و مبتنی بر کار پژوهش تدوین شده است. هدف های نظری این تحقیق عبارتند از بررسی رابطه بین ارزش ویژه برند داده پردازی با آگاهی از برند، تصویر برند و وفاداری به برند آن. پس از تنظیم فرضیه های تحقیق، بر مبنای مقاله اصلی، پرسشنامه ای متشکل از  13 سوال که 4 بعد آگاهی از برند، تصویر برند، ارزش ویژه برند و وفاداری به برند را می سنجد و با گزینه  هایی بر اساس مقیاس 7 رتبه یی لیکرت طراحی گردید. سپس بین 152 نفر از کارمندان و مدیران و برخی از مشتریان توزیع و جمع آوری گردید. سپس با تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده از پرسش نامه نتایج زیر حاصل شد:1- آگاهی از برند داده پردازی بر ارزش ویژه آن تاثیری ندارد.2- تصویر برند داده پردازی بر ارزش ویژه برند آن تاثیر مثبت دارد.3- ارزش ویژه برند داده پردازی بر وفاداری به آن تاثیر مثبت دارد. نتیجه قابل توجه این پژوهش آن است که اولا، در مقاله اصلی، مدل اولیه ای که توسط پژوهش محققان اصلی تائید نشده و منجر به اصلاح مدل توسط ایشان گردیده بود، در این پژوهش و جامعه آماری آن، مورد تائید قرار گرفت. ثانیا در مدل های ارزش ویژه برند آکر، کلر که اساسا در بازارهای مصرفی ارائه شده است و در آن ها آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند تاثیر مثبت دارد، در این پژوهش تاثیر آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند، تائید نشده است.

    کلیدواژگان: ارزش ویژه برند، ارزش ویژه برند شرکتی، آگاهی از برند
  • فرهاد دهدار، طیبه آئینی صفحات 202-223

    شاخص نسبت کفایت سرمایه از محرک های مهم در فرآیند سودآوری موسسات مالی و بانک‏ها محسوب می شود. از این رو تحقیق حاضر به بررسی عواملی می پردازد که در تعیین شاخص سنجش سلامت بانک یا نسبت کفایت سرمایه بانک ها موثر است. بدین منظور با استفاه از سیستم نمونه گیری تصادفی ساده تعداد چهارده بانک دولتی و غیردولتی طی بازه زمانی پنج ساله 1385 تا 1389 به عنوان نمونه آماری تحقیق از بین شبکه بانکی کشور انتخاب گردید. در این پژوهش شاخص سنجش سلامت مالی بانک یا نسبت کفایت سرمایه به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای اندازه بانک یا لگاریتم حجم دارایی های درآمدزا و عملیاتی، سهم تسهیلات اعطایی به بخش های مختلف اقتصادی، کشاورزی، بازرگانی، صنعت، خدمات و صادرات در چارچوب عقود اسلامی با بازدهی ثابت (عقود مبادله یی) و عقود با بازدهی احتمالی (عقود مشارکتی) ازکل دارایی های عملیاتی و درآمدزا، اندوخته زیان تسهیلات اعطایی، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و سهم تامین مالی از محل سپرده های مدت دار در ساختار سرمایه بانک یا نسبت اهرم مالی به عنوان متغیر مستقل درون سازمانی در قالب پنج گزاره پژوهشی مختلف در الگوی رگرسیونی چندگانه مبتنی بر داده های پانلی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها نشان داد که متغیرهای اندازه بانک، سهم تسهیلات اعطایی به بخش های مختلف ازکل دارایی های عملیاتی و درآمدزا، نرخ بازده ارزش ویژه، اندوخته زیان تسهیلات اعطایی و سهم تامین مالی از محل سپرده های مدت دار در ساختار سرمایه بانک یا نسبت اهرم مالی، رابطه منفی و معنی داری با نسبت کفایت سرمایه دارند.

    کلیدواژگان: نسبت کفایت سرمایه، تحلیل پانلی، ریسک اعتباری، بانک های ایران