فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 10 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نورمحمد قیاسوند صفحات 11-34

    از مباحث مهم دهه های اخیر در اقتصاد جهان و ایران موضوع خصوصی سازی و کاهش حجم فعالیت های اقتصادی دولت بوده است. خصوصی سازی در ادبیات اقتصادی به عنوان یک سیاست اقتصادی جهت تعادل بخشیدن میان فعالیت های دولت و سایر بخش های اقتصادی، با هدف ایجاد شرایط رقابت کامل و حصول کارایی اقتصادی و اجتماعی بیشتر تعریف شده است. در این تحقیق تلاش می شود موانع و مشکلات اجرای اصل 44 قانون اساسی در موسسات مالی و اعتباری بطور موردی موسسه مالی و اعتباری قوامین، بررسی شود. این بررسی شامل دو فرضیه اصلی (درونی و بیرونی) و 9 فرضیه فرعی (4 فرضیه فرعی مرتبط با موانع درونی و 5 فرضیه فرعی مرتبط با موانع بیرونی) است. تحقیق حاضر از نظر نوع، کاربردی مقطعی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیق اکتشافی محسوب می گردد. شایان ذکر است که جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش مدیران عالی شعب موسسه مالی و اعتباری قوامین در شهر تهران (51 مدیر عالی) به علاوه 10 نفر از کارشناسان سازمان خصوصی سازی است و به دلیل اندک بودن تعداد جامعه، برای نمونه از شیوه سرشماری استفاده شده است. یافته های تحقیق که از یک نمونه 61 نفره و از طریق بررسی اسناد و مدارک، پرسشنامه و مصاحبه حاصل شده است، نشان می دهد که جامعه مورد پژوهش در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی با موانع درونی (ساختار، سطح تعهد کارکنان و فرهنگ درون سازمانی) و موانع بیرونی (فرهنگی ؛ سیاسی؛ اقتصادی، اجتماعی و قانونی) مواجه است.

    کلیدواژگان: خصوصی سازی، خصوصی سازی مالکیت، خصوصی سازی مدیریت، موسسات با مالکیت دولتی، کوچک سازی، موسسه مالی و اعتباری
  • هرمز مهرانی، حمیدرضا سعیدنیا صفحات 35-53

    امروزه بازاریابی داخلی به یکی از استراتژی های محوری و حیاتی بسیاری از شرکت های خدماتی مبدل گشته است، مفهوم بازاریابی داخلی حاکی از این است که یک شرکت خدماتی موفق، ابتدا باید شغل را به کارکنان بفروشد و موجبات رضایت از شغل آنان را فراهم کند و آنگاه می تواند خدمات را به مشتریان عرضه نماید، در این راستا تلاش تحقیق بر این است تاثیر عوامل مختلف بازاریابی داخلی را بر کیفیت خدمت رسانی کارکنان به مشتری در شعب بیمه آسیا مشخص نماید. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شعب شرکت بیمه آسیا در تهران را دربرمی گیرد. روش نمونه گیری از نوع طبقه یی نسبی و در هر طبقه تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است، برای سنجش پایایی از روش دونیم کردن و برای آزمون سوالات تحقیق و بدست آوردن نتایج از ضریب همبستگی اسپرمن و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که همه عوامل بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمت رسانی کارکنان به مشتری در شعب شرکت بیمه آسیا، در کل نمونه آماری، تاثیر مثبت دارند. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده اولویت عوامل به ترتیب توانمندسازی کارکنان، کاهش فاصله طبقاتی، پاداش، آموزش، تسهیم اطلاعات و امنیت شغلی بوده است.

    کلیدواژگان: بازاریابی داخلی، کیفیت خدمت رسانی کارکنان به مشتری، امنیت شغلی، آموزش، پاداش، تسهیم اطلاعات، توانمندسازی کارکنان، کاهش فاصله طبقاتی
  • کامبیز حیدرزاده، بیتاالله اکبری مقدم، مولود بکتاشی صفحات 55-73

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مدگرایی بر رفتار خرید تفننی مبتنی بر مد در میان دانشجویان است. با توجه به افزایش شگرف درآمد و موجودی افراد و نقش برجسته خریدهای تفننی در بازارهای مصرفی و اقتصاد بازار، شناسایی عوامل موثر بر رفتار خرید تفننی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر برمبنای هدف، کاربردی و برمبنای روش در زمره پژوهش های توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش در شهر قزوین انجام شده است و دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد قزوین جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند. تعداد 377 پرسشنامه تصادفی - طبقه یی متناسب با حجم جامه، بین دانشجویان توزیع و جمع آوری شد، جهت آزمون فرضیه ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که از میان عوامل موثر بر رفتار خرید تفننی، دو عامل مدگرایی و تمایل به مصرف لذت جویانه به طور مستقیم بر رفتار خرید تفننی تاثیر داشته است. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد می شود مدیران فروش و بازاریابان با استفاده از استراتژی های پیشرفته بازاریابی فرصت های فروش بیشتر از طریق ارائه محصولات مد روز و جدید و از نقطه نظر لذت طلبی برای مشتریان خود ایجاد کنند و بر افزایش خریدهای تفننی مشتریان بیفزایند.

    کلیدواژگان: خرید تفننی، مدگرایی، هیجان مثبت، تمایل به مصرف دلجویانه
  • حسین صفرزاده، کبری مرادی صفحات 75-102

    با توجه به تغییرات سریع دنیای تجارت و اهمیتی که برند به عنوان یک عامل سرنو شت ساز در سازمان ها دارد، تاثیر یک برند از شرکت در ذهن مشتریان و بالاخره، جایگاهی که شرکت می تواند با توجه به عامل مهم برند کسب کند، این بررسی در زمینه برند مداری و تاثیر آن بر عملکرد سازمان صورت گرفت است. ضمن بررسی عواملی که می تواند برند مداری را تحت تاثیر قرار دهد. موانعی که عامل بازدارنده ایجاد برند در سازمان ها است و شاخص های دیگری چون نوآوری ، تمایز برند، عملکرد برند ، عملکرد شرکت و برندمداری تعریف و اثر آن ها بر یکدیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه پژوهش حاضر که شرکت های شیرینی و شکلات شهر تبریز است که ضمن انتخاب نمونه 205 نفری از مدیران فروش آن ها داده های لازم با استفاده از یک پرسشنامه گردآوری شده است. طبق نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات، تاثیر برند مداری در سازمان به عنوان یک استراتژی بازاریابی از طریق ایجاد نو آوری ها و تمایز در برند که به افزایش عملکرد برند منجر و مآلا به بهبود عملکرد شرکت می انجامد، مورد تایید قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: برندینگ، برند مداری، بهبود عملکرد، عملکرد برند، نام و نشان تجاری، علامت تجاری
  • محمود دانیالی ده حوض، سید حسن حاتمی نسب، اسماعیل زارعی صفحات 103-130

    مبدل شدن به سازمانی یادگیرنده به عنوان یک استراتژی موثر در بهبود عملکرد و توسعه کسب و کار به نظر می رسد که با نوآور پذیری و نوآور بودن تعامل ارتباط تنگاتنگ دارد. در این مقاله ما مفهوم جدیدی به نام کارآفرینی دانش (شامل ابعاد: آگاهی محیطی، تلاش تحلیلی، تعهد به پروژه های جدید و دامنه ریسک پذیری و ارتباطات) را به عنوان یک توانمندی سازمانی در شناسایی ارزش دانش حاصل از یادگیری سازمانی و تطبیق رفتار نوآور با این ارزش، مد نظر قرار داده ایم. بدلیل اینکه ارتقای سطح کارآفرینی دانش، به افزایش سطح نوآور پذیری منجر می شود که بالطبع نوآوری را در پی خواهد داشت، لذا در این پژوهش کارآفرینی دانش به مثابه متغیر میانجی در نظر گرفته شد. جامعه تحقیق مجموعه شرکت های صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس می باشد. در مرحله اول، با 22 نفر از مدیران و خبرگان حوزه صنعت برای تدوین یک ابزار مناسب، مدل اولیه کارآفرینی دانش و فرضیات تحقیق مصاحبه حضوری صورت گرفت. مرحله دوم، ابزار تدوین شده تحت نظر 47 پاسخگو به تایید نهایی رسید. نهایتا، 78 شرکت برای بررسی مدل پیشنهادی انتخاب و اطلاعات مورد نیاز اخذ گردید. نتایج تجزیه و تحلیل از کارآفرینی دانش به عنوان یک قابلیت سازمانی در ارتباط با یادگیری سازمانی و نوآوری، حکایت دارد.

    کلیدواژگان: کارآفرینی دانش، نوآوری، یادگیری سازمانی، مزیت رقابتی
  • خدابخش داشگرزاده، منوچهر جفره، محمد عقبایی صفحات 131-165

    در این تحقیق ، هفت عامل : فناوری اطلاعات ، مدیریت منابع انسانی ، حمایت مدیریت ارشد ، استراتژی ها و سیاست های دانش محور ، پاداش کارکنان ، اشتراک و تسهیم دانش و فرهنگ سازمانی تعیین شده اند که بر یادگیری سازمانی موثر و با محدوده تحقیق متناسب است. بر همین اساس عوامل مذکور ، بعنوان متغیر مستقل و یادگیری سازمانی، بعنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفته اند . برای ارزیابی و اندازه گیری متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق، شاخص هایی با نظر خبرگان و متخصصان در زمینه موضوع پژوهش، انتخاب و تعیین شده اند که بر اساس شاخص های مذکور، سوالات پرسشنامه برای توزیع در بین افراد نمونه آماری طراحی شده است. برای تعیین حجم نمونه از روش خوشه یی چند مرحله یی استفاده شده است . روش این تحقیق از لحاظ هدف،کاربردی بوده و از جنبه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و همبستگی و از نوع میدانی است. تحلیل آماری با استفاده از آزمون های T تک نمونه ای ، رگرسیون خطی ساده ، رگرسیون خطی چندگانه و تحلیل واریانس با آزمون ترکی و برای برازش مدل تحقیق از تحلیل مدل معادلات ساختاری انجام شده است. بر اساس نتایج که به هنگام بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته بصورت تک تک و بدون تعامل و ارتباط عوامل با یکدیگر ، همه هفت عامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش تاثیر مثبتی بر یادگیری سازمانی دارند؛ اما هنگامی که تعامل و ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته با یکدیگر و بطور همزمان مورد بررسی قرار می گیرد، تنها سه عامل استراتژی ها و سیاست های دانش محور ، مدیریت منابع انسانی و استفاده از فناوری اطلاعات باعث افزایش یادگیری سازمانی را موجب می شوند.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، استراتژی ها و سیاست های دانش محور، یادگیری سازمانی، اشتراک و تسهیم دانش، حمایت مدیریت ارشد
  • زهره حاجیها، حسنعلی اخلاقی صفحات 167-186

    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر درصد سهامداران نهادی و درصد اعضای غیرموظف هیات مدیره به عنوان ابزارهای نظارتی راهبری شرکتی بر هزینه سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستای پاسخگویی به پرسش های تحقیق دو فرضیه تدوین شده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از داده های ترکیبی و اطلاعات مالی 65 شرکت نمونه طی دوره زمانی 1381 الی 1388 استفاده شده است. برای تعیین نوع داده های ترکیبی از آزمون هایF - لیمر و هاسمن و برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های F فیشر و t استیودنت استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که در سطح کل جامعه نمونه بین درصد سهامداران نهادی و درصد اعضای غیر موظف هیات مدیره با هزینه سرمایه رابطه منفی وجود دارد. همچنین آزمون فرضیه های تحقیق در بین صنایع مختلف به نتایجی متنوع منتهی گردید. این نتایج بیانگر اهمیت کیفیت ابزار های نظارتی راهبری شرکتی در کاهش هزینه سرمایه شرکت است.

    کلیدواژگان: هزینه سرمایه، سهامداران نهادی، درصد غیر موظف اعضای هیات مدیره