فهرست مطالب
نشریه مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق
پیاپی 39 (بهار و تابستان 1398)
- تاریخ انتشار: 1398/06/01
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحات 5-26
دین اسلام به عنوان شریعت جامع و جاودانه در آیات قرآن کریم و احادیث معصومان: به عنوان دینی آسان و همراه با تسهیل معرفی شده است و ادله بسیاری نیز این سمحه و سهله بودن دین را تایید میکنند. تردیدی نیست مهمترین بخش دین که مرتبط با افعال مکلفین است، احکامی است که در دوران غیبت توسط مجتهدان از منابع اولیه استنباط شده و در اختیار مقلدان قرار میگیرد. در عصر حاضر با توجه به فاصله زمانی فتاوا از زمان صدور آیات و روایات و نیز عوامل مختلف دیگر، فقه اسلامی به ویژه فقه امامیه با صعوبت و سختی - حداقل در برخی موارد خود- روبهرو شده است. این صعوبت ضمن ناکارآمد نشان دادن فقه برای پاسخگویی به نیازهای معاصر انسانها، با روح حاکم بر فقه یعنی تسهیل بر مکلفین نیز سازگاری ندارد. در این نوشتار به بررسی اجمالی برخی عوامل تاثیرگذار در صعوبت برخی فتاوای فقهای امامیه پرداخته شده است. نتایج این تحقیق به طلاب جوان و فضلایی که در آستانه اجتهاد قرار دارند کمک میکند که خود را ملتزم به روح حاکم بر فقه بدانند و گرههای صعوبت را از برخی فتاوا بگشایند.
کلیدواژگان: فقه، فقه امامیه، فتاوای فقها، روح حاکم بر فقه -
صفحات 27-44
نهاد حقوقی خرید دین در حقوق ایران به موجب ماده 98 قانون برنامه پنجم توسعه به طور رسمی در نظام حقوقی کشور مورد شناسایی قرار گرفته است. نهاد مذکور با پیشینه فقهی طولانی از نهادهای مورد اختلاف در فقه امامیه است. در مورد ماهیت و وضعیت حقوقی این نهاد بین فقهای امامیه اختلاف نظر شدید وجود دارد. اختلاف نظر مراجع و فقها در خصوص ماهیت و وضعیت حقوقی این نهاد، شبهاتی را در این خصوص مطرح کرده و نحوه استفاده از آن، همچنان محل اختلاف است. شناخت آثار این قرارداد و تفسیر روابط حقوقی طرفین آن منوط به توصیف حقوقی صحیح و شناخت دقیق وضعیت حقوقی آن میباشد. در خصوص ماهیت این نهاد حقوقی میتوان گفت تا قبل از سال 1389 بیع تلقی میشد، ولی با تصویب قانون برنامه پنجم توسعه اگرچه از نظر تحلیلی بیع محسوب میشود، ولی به عنوان عقدی معین شناخته شده و احکام و آثار خاص برای آن در نظر گرفته شده است. در رابطه با وضعیت حقوقی این نهاد حقوقی پس از تجزیه و تحلیل اقوال مختلف فقهی این نتیجه حاصل شد که از بین اقوال مختلف فقهی، نظریه صحت مطلق قرارداد خرید دین، مبنای قانونگذار در پذیرش آن بهعنوان یک ابزار مالی جدید در سیستم بانکی قرار گرفتهاست.
کلیدواژگان: خرید دین، تنزیل، حقوق بانکی -
صفحات 45-66
«شخص حقوقی» مفهومی پذیرفته شده در حقوق است که درستی آن از منظر شرع محل اختلاف است؛ گروهی از علما وجود آن را در شرع منکر شده و آن را از قیدوبند احکام شرع معاف می دانند. برخی دیگر هر چند می پذیرند در فقه غیر از اشخاص طبیعی، امور دیگری هم موضوع حق و حکم قرار گرفته است، اما مصادیق نوین شخص حقوقی را شرعی نمی دانند و در نهایت طیفی دیگر مدعی شرعیت شخص حقوقی در تمامی مصادیق آن هستند. نگارندگان این سطور هرچند نظر دسته اخیر را نظری صحیح می دانند، اما تمامی ادله ارایه شده از سوی آنها را مثبت مدعا نمی دانند. شاید علت تشتت آراء در موضوع مورد بحث، همین ضعف دلایل ارایه شده باشد. اموری مانند اطلاق لفظی ادله بیع، تایید مصوبات مربوط به شخص حقوقی از سوی شورای نگهبان و بنای عقلا به عنوان دلیل مستقل از منظر نویسندگان این مقاله مورد پذیرش نبوده و تنها الغای خصوصیت و بنای عقلایی که مورد تایید شارع قرار گرفته را دلیل ادعای خود می دانند.
کلیدواژگان: شخصیت حقوقی، شرعیت، بنای عقلا، اهلیت تملک، مصادیق نوین شخص حقیقی -
صفحات 67-94
هر یک از فقیهان امامیه در تاریخ فقه و فقاهت شیعی دارای نقش بده اند، اما بعضی از آنان به دلیل برجستگی در یک یا چند بعد نقش چشمگیری ایفا کرده اند. علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء از فقیهانی است که به دلیل برخورداری از ویژگی های متعدد، در تاریخ عصر اخیر در جهان اسلام درخشید. شناسایی ویژگی های او در عرصه فقاهت و تبیین هر کدام با استناد به آثار و تالیفات وی موضوع این مقاله است. «دفاع از مبانی و احکام شریعت»، «باور به توانایی فقیه حاذق در کشف ملاکات احکام»، «توجه به عناصر زمان و مکان در اجتهاد»، «نگاه اجتماعی در فقه»، «شجاعت در نقد و حریت در رای»، «دفاع مستند از فقه امامیه»، «توجه به روح و باطن احکام»، و بالاخره «تفکیک جایگاه عرف از جایگاه شرع» از جمله ویژگی های فقه کاشف الغطاست. مجموعه این ویژگی ها به علاوه «برخورداری از روح تعامل با دانشمندان فرق، مذاهب و ادیان دیگر» و «حضور مستمر در عرصه اجتماع و سیاست» او را از فقیهان معاصرش ممتاز ساخته و عنصری تاثیرگذار در امت اسلامی و حتی پیروان ادیان دیگر گردانید.
کلیدواژگان: فقه، تاریخ فقه شیعه، مشرب فقهی، شیخ محمدحسین کاشف، الغطا -
صفحات 95-112
امروزه جرایم غالبا به صورت گروهی و سازمانیافته واقع میشوند، به طوریکه این نوع جرایم به سبب اوصاف خاص آنها، تهدیدی اساسی برای جوامع داخلی و بینالمللی به شمار میروند و از همین رو، ریشهیابی آن در منابع فقهی حایز اهمیت است. یافتههای پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از جمعآوری اطلاعات کتابخانهای به دست آمده است که سعی شده سازمانیافتگی جرم را به طور موردی در توطیه «افک» که از مهمترین جریانهای سیاسی ضد حکومت پیامبر9در صدر اسلام است، مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که اگرچه تمامی اوصاف و مقومات سازمانیافتگی در توطیه افک قابل جستجو نیست، ولی با توجه به قید عصبه در توطیه افک، اوصاف اساسی سازمانیافتگی قابل استنباط است و از آن میتوان به عنوان نشانه و ردپایی از سازمانیافتگی جرم در منابع فقهی اذعان کرد.
کلیدواژگان: توطئه افک، جرم سازمان یافته، فقه جزایی، تبانی، عصبه، اشاعه فحشا -
صفحات 113-128
هرگاه چند عامل، خسارتی را ایجاد کنند، مسئله تعیین ضامن و تقسیم مسئولیت بین عوامل بروز میکند که در فروض مختلف قابل تصور است. فقها و حقوقدانان جهت تفکیک مباحث، اصطلاحات خاصی را جعل کردهاند و به تعریف آنها پرداختهاند که به دستهبندی مطالب کمک کرده است. از میان اصطلاحات مورد اشاره «سبب» جایگاه ویژهای دارد. هرگاه چند «سبب» خسارت واحدی را به وجود آورند، اجتماع اسباب واقع میشود. فقها و حقوقدانان، اجتماع اسباب را در دو فرض مورد بررسی قرار دادهاند که عبارتاند از اجتماع طولی اسباب و اجتماع عرضی اسباب. در این تقسیمبندی، نویسندگان معیار طولی و عرضی بودن اجتماع اسباب را مشخص ننموده و صرفا به مصادیق و حکم آن اشاره کردهاند. از استقرای مصادیق اجتماع عرضی اسباب در متون فقهی و حقوقی، به نظر میرسد میتوان دو معیار همزمانی در ایجاد عامل تلف و تجزیهناپذیر بودن عامل ایجاد تلف را به عنوان ضابطه عرضی بودن اجتماع اسباب دانست و سایر مصادیق را از نوع اجتماع طولی اسباب محسوب نمود.
کلیدواژگان: سبب، مباشر، اجتماع اسباب، سبب عرضی، مسئولیت مدنی -
صفحات 129-150
به موازات پیشرفت فناوری، شاهد تغییر و تحول در روشها و وسایل تقابل، ناهنجاریها و ارتکاب جرم در حوزههای فرهنگی، عقیدتی، مذهبی و... در جوامع امروز هستیم. وقوع این رویداد، منجر به پیدایش مدلهای جدید و بالطبع آثار متنوع در نحوه تحقق اعمال غیر متعارف یا به تعبیری دیگر ارتکاب جرایم شده است. این تحولات، چالشهایی را در زمینه معیارهای تحلیل و تشخیص جرایم مدرن و سنتی از باب مهیت، عناصر تشکیلدهنده جرم، وسایل ارتکابی و... به وجود آورده است. در این میان، مداقه در تحقق جرم سبالنبی بالاخص از مجرای فضای سایبری(مجازی) و وجوه تمایز آن با جرم توهین به غیر سب، موید مدعای فوق است. در این مقاله، مطالعه در باب مفاهیم و مبانی این جرم در حوزه فقه و حقوق از مسیر تمسک به اطلاق آیه 108 سوره انعام، ماده 26 قانون مطبوعات، ماده 513 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی(مصوب 1375) و اقوال فقها انجام شده است. نتایج و یافتههای حاصل از بررسیهای انجامشده در این پژوهش، ضمن اثبات قابلیت تحقق جرم سبالنبی در فضای مجازی، وجه تمایز آن با فضای واقعی را از نظر وسیله ارتکاب تبیین مینماید.
کلیدواژگان: سب، ساب النبی، توهین به مقدسات، فضای سایبری
-
Pages 5-26
Islam as a comprehensive and eternal Sharia is introduced in Qur’an and Hadiths of the infallibles as an easy taking religion, and several reasons prove this quality of the religion. There is no doubt that the most important parts of the religion which deal with the acts of the people are the jurisprudential laws that are elicited from the early sources by the scholars (Mujtahids) and offered to their followers in the Absence era. In the present time given the long interval between the Fatwas and emergence of the Qur’anic verses and the Hadiths and some other factors, the Islamic jurisprudence especially it’s Shi’a branch has faced difficulties at least in some cases. This difficulty in addition to showing inability of the Islamic jurisprudence to respond to the needs of the contemporary mankind contradicts with the soul of the Islamic jurisprudence that is leniency for the people. The present paper has studied some factors taking effect on the difficulty of some Fatwas of the Imamiah Jurists. The conclusions of the research can help the young clergies and those who are near to reach Ijtihad (scholarship in jurisprudence) to be committed to the soul of the Islamic jurisprudence and remove difficulties of some Fatwas.
Keywords: jurisprudence, Imamiah jurisprudence, Fatwas of the jurists, soul of the jurisprudence -
Pages 27-44
The legal institution of “debt buying” in the Iranian law system is officially recognized by article 98 of the “fifth program for development law”. This institution with a long jurisprudential precedence is the subject of disagreements in Imamiah jurisprudence. There are serious disagreements about the nature and the legal status of the institution among the Imamiah jurists. These disagreements have led to some doubts about it, and the way of its application is still the subject of controversies. Knowing the consequences of the contract and interpretation of the legal relation between the parties are depending on the accurate legal description and true understanding of its legal status. As to the nature of this legal institution it can be said that it was known as “sale”, but after enacting of the “fifth program for development law” it is described as a definite contract with its special rules and results, although analytically it is still a sale. As to the legal status of the institution after analyzing the different jurisprudential ideas we concluded that the idea of absolute validity of the contract of buying of debt has been the basis of accepting it as a new monetary tool in the banking system by the lawmaker.
Keywords: buying of the debt, discount, banking law -
Pages 45-66
“Legal person” is an accepted concept in law that its accuracy from perspective of Sharia is in dispute. Some of the Islamic scholars deny its existence in Sharia and hold it is free from Sharia conditions. Some others although accept that in the Islamic jurisprudence things other than real persons are also subject of canons and rights, they deny religiosity of the new forms of legal person. And finally some others claim that all forms of legal person are in accordance with Sharia. The authors although accept the last idea, do not believe that all of their arguments are able to prove their claims. The main cause of differences of the ideas on the issue may be the weakness of the reasons propounded. Reasons like lexical absoluteness of the reasons of sale, confirmation of the laws about legal person by the Guardian Council and the manner of the reasonable are not accepted as sufficient reasons by the authors of the paper. Only removal of exclusivity and the manner of the reasonable which is confirmed by the establisher of Sharia (Share’) are accepted as reasons.
Keywords: legal personality, religiosity, manner of the reasonable, capacity of possession, new examples of legal person -
Pages 67-94
Each one of the Shiite jurists have played a role in the history of jurisprudence, but some of them due to outstanding in some aspects have played more important roles. Allamah Shaikh Muhammad Hussain Kashif Al-Ghita is one of the jurists that due to their several characteristics have shined in the last period of history of the Islamic world. Introducing his characteristics in the field of jurisprudence and explaining them with reference to his works is the subject matter of the paper. Defending the bases and canons of Sharia, believing in the ability of the skilled jurist to elicit the criterions of the canons, considering the factors of time and place in Ijtihad, having a social attitude in jurisprudence, courageousness in critique and liberty in idea, reasonable defending of Imamiah jurisprudence, considering the soul and inside of canons and finally separating the position of costume from the that of Sharia are some of the characteristics of his jurisprudence. These characteristics in addition to enjoying the mentality of cooperation with the scholars of other sects, schools and religions and the continuous presence in the society and politics have distinguished him from other contemporaneous jurists and introduces him as an effective figure in the Islamic Ummah and even among the followers of other religions.
Keywords: jurisprudence, the history of Shia jurisprudence, jurisprudential attitude, Shaikh Muhammad Hussain Kashif Al-Ghita -
Pages 95-112
Crimes nowadays are mostly committed organized and in groups so that these crimes due to their special characteristics are considered as substantial threats to the national and international societies, and therefore finding the roots of their criminalization in the jurisprudential sources is important. The findings of this research are attained by an analytic-descriptive method by collecting library information. We have tried to analyze the quality of being organized crime in the case of “Efk” (defamation) which was one of the most important political movements against the rule of the Holy Prophet Muhammad (PBUH) in the early years of Islam. The result of the research shows that although all the characteristics and components of organized crimes are not found in the above mentioned case, the substantial characteristics of these crimes can be elicited due to the condition of “Asabah” in the case, and this can be considered as a trace of organized crimes in the jurisprudential sources.
Keywords: conspiracy of efk, organized crime, Criminal jurisprudence, conspiracy, Asabah, spread of depravity -
Pages 113-128
When more than one cause inflict damage, the problem of determining the liable and sharing the liability among the causes arise that can have several forms. In order to separate and categorize the issues jurists and lawyers have created and defined special terms. Among the above mentioned terms “cause” has a special position. When more than one “cause” inflicts damage the problem of assembly of the causes arise. The jurists and lawyers have discussed the problem of assembly of the causes in two forms: longitudinal assembly and transverse assembly. In this categorization the scholars have not determined the criterion of being transverse or longitudinal; they have merely named its examples and canons. By exploring the examples of transverse assembly in jurisprudential and legal texts it seems that two criteria can be considered for determining transverse assembly: coincidence of the causes and inability of dissociation of the causes. Other forms of assembly are longitudinal.
Keywords: Cause, principal, assembly of the causes, transverse cause, civil liability -
Pages 129-150
Alongside progresses in technology we observe evolutions in the methods and means of confrontations, anomalies and committing crimes in cultural, ideological, religious, etc. fields in the societies of today. This phenomenon has led to emergence of new models and different results in the ways of perpetrating crimes. These evolutions have created challenges in the criteria of distinguishing the modern crimes from the traditional ones in the aspects of nature, components, means of crimes, etc. concentrating on the perpetration of the crime of insulting the Prophet in the cyber space and its differences with the crime of disrespect other than insulting proves this claim. The present paper has studied the concepts and bases of this crime in the jurisprudence and law by reference to the absoluteness of verse 108 of Surah Al-An‘am, article 26 of the press act and article 513 of the part T’azirs of the Islamic punishment act (1375) and the ideas of the jurists. The findings of the research in addition to proving the capability of perpetrating the crime of insulting the Prophet in the cyber space explains the differences between the cyber space and real space as to the means of crime.
Keywords: insulting, insulting the Prophet, blasphemy, Cyber Space