فهرست مطالب

مجله مدیریت کسب و کار
پیاپی 8 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اسماعیل نجفی، مهدی یزدانی، الهه شریعتمداری سرکانی*، مصطفی مردی صفحات 1-27

    از جمله مسائل مهمی که دانشگاه های کشور با آن مواجهند، نبود سیستم های منسجم ارزیابی عملکرد است. هر نظام آموزشی و پژوهشی پویا برای کنارآمدن با تغییر و تحول، به ارزیابی عملکرد نیازمند است و یکی از اجزای مهم ارزیابی عملکرد، اندازه گیری کارایی است. تحلیل پوششی داده ها تکنیکی ریاضی و مدیریتی برای ارزیابی کارایی واحدهای تصمیم گیری با ورودی ها و خروجی های چندگانه است و می تواند در اندازه گیری کارایی بخش های مختلف دانشگاه ها به کار گرفته شود. با این وجود، این مدل کلاسیک فقط واحدها را به دو گروه کارا و ناکارا تقسیم بندی می کند و امکان رتبه بندی کامل آن ها را ندارد و این نقص عمده ای برای این روش محسوب می شود. در نتیجه روش های ترکیبی نظیر تحلیل پوششی داده ها و فرآیند تحلیل شبکه ای برای از بین بردن این محدودیت طراحی شده اند. در این مقاله با کمک مدل ترکیبی DEA-ANP یک مطالعه محاسباتی جامع برای مقایسه کارایی دو حوزه آموزشی و پژوهشی 17 دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برای سال تحصیلی 1389-1388 انجام شده است. نتایج نشان می دهد که مدل استفاده شده مدل مناسب و کارایی برای ارزیابی سازمان ها و موسسات مختلف است.

    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، کارایی، تحلیل پوششی داده ها، فرآیند تحلیل شبکه، رتبه بندی
  • شهلا سهرابی، سید محمد علوی صفحات 24-37

    در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر متغیرهای نمای سایت، پیمایش سایت، محتوی سایت، قابلیت اعتماد و متغیرهای فنی بر جذابیت وب سایت های تجارت الکترونیک پرداخته شد. پرسشنامه ای متشکل از 24 سوال به رویت جمعی از استادان رشته مدیریت و صاحبنظران رشته تجارت الکترونیک رسید و روایی آن اثبات شد. برای اثبات پایایی نیز پرسشنامه میان 35 نفر از نمونه آماری منتخب (مشتریان شرکت هایی که در زمینه وب سایت های تجارت الکترونیک فعال هستند) توزیع گردید و مقدار آلفای کرانباخ بدست آمده، حاکی از تائید پایایی تمامی متغیرها و کل پرسشنامه بود. با استفاده از نرم افزار LISREL تاثیر مثبت و معنی دار متغیرها بجز متغیر پیمایش سایت بر جذابیت وب سایت های تجارت الکترونیک تائید شد و با بکارگیری آزمون همبستگی پیرسون نرم افزار SPSS، رابطه میان متغیرهای مختلف بررسی شد که میان متغیرهای قابلیت اعتماد با نمای سایت با (0.329-) و قابلیت اعتماد با محتوی سایت با (0.545-) رابطه معکوس وجود داشت. نتایج سایر روابط موجود میان متغیرها مثبت و معنادار بوده است.

    کلیدواژگان: جذابیت وب سایت، تجارت الکترونیک، نمای سایت، پیمایش سایت، محتوی سایت، قابلیت اعتماد، متغیر فنی
  • مهرزاد مینویی، میر فیض فلاح شمس، مرضیه صالحی، حجت الله کاویانی صفحات 38-70

    یکی از ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری کمک به استفاده کنندگان در پیش بینی جریانات نقد آتی ورودی به واحد اقتصادی و به تبع آن پیش بینی بازده سرمایه گذاری است .طبق مفروضات بازار کارا در سطوح ضعیف کارایی ، اطلاعات حسابداری می تواند با بازده رابطه معنی داری داشته باشد. در این تحقیق رابطه بین برخی از نسبت های مالی و بازده سهام در بازار بورس تهران برای سال های 1387 الی 1389 مورد بررسی قرار گرفته است. نسبت های مورد بررسی از پنج گروه نسبت های فعالیت ،نقدینگی سودآوری ، ساختار سرمایه ، ریسک اعتباری بودند .بازده سهام برای یک دوره سالیانه ارائه شده است. برای آزمون فرضیات در ارتباط با وجود رابطه خطی از تحلیل همبستگی استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها برای کل بانک ها نشان داد که بین نسبت های فعالیت ،نقدینگی، سودآوری، ساختار سرمایه، ریسک اعتباری با بازده سهام بانک ها رابطه معنی داری وجود ندارد .

    کلیدواژگان: نسبت های مالی، بازده سهام، روابط خطی و غیر خطی
  • الهام فریدچهر صفحات 71-88

    مدیریت استراتژیک بازاریابی با تضمین ایجاد ارزش برتر در پیشنهادهای یک شرکت برای مشتریان هدف، به روشی که شرکت را در تامین اهداف استرات‍ژیک یاری رساند، به نتیجه می رسد. حداکثرسازی ارزش، برای مشتریان هدف، اصل اساسی است که به عنوان اساس همه فعالیت های بازاریابی به کار می رود. مدیریت ارزش در همه جنبه های طراحی یک استراتژی و تاکتیک های آن نفوذ می کند. موفقیت تجاری تنها زمانی می تواند تامین شود که ارزش پیشنهاد شده به مشتریان هدف، به حداکثر رسیده باشد. شکست در ایجاد ارزش برای مشتریان هدف، ناگزیر به یک مبادله بازاریابی غیرموثر و شکست در بازار منجر می شود. از این رو مدیریت ارزش مشتری یک عامل اساسی در تعیین استراتژی شرکت است. چرا که مشتریان منبع نهایی ارزش برای شرکت هستند، مدیریت ارزش مشتری برای موفقیت شرکت ضرورت دارد. بدین ترتیب هدف این تحقیق طراحی مدل و ابزاری موثر برای ارزیابی ارزش دریافت شده مشتری در حوزه خدمات بانکداری است. بدین منظور برای تعیین ابعاد ارزش دریافت شده از دیدگاه مشتری خدمات بانکی، به تهیه پرسشنامه ای بر اساس مقیاس گلوال مبادرت و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی به تبیین ابعاد ارزش دریافت شده مشتری در خدمات بانکی پرداخته شده است. براساس یافته های تحقیق سه بعد: ارزش کارکردی، ارزش پولی و ارزش روان شناختی شناسایی شده است که تعیین کننده ارزش دریافت شده از مشتریان خدمات بانکی استان تهران است.

    کلیدواژگان: ارزش دریافت شده، مشتریان خدمات بانکی، ارزش کارکردی، ارزش پولی و روان شناختی
  • حسین اب، نجمه جمالی صفحات 89-116

    پژوهش حاضر به دنبال شناسایی ابعاد و شاخص های موثر بر هر یک از ابعاد برون سپاری فرایندهای سازمانی است، تا با ارائه یک مدل تصمیم گیری با رویکرد استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، تصمیم گیرندگان را در انتخاب بهترین روش برون سپاری یاری نماید. روش تحقیق از نظر روش، پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، 30 نفر از مدیران و کارشناسان متخصص بخش برنامه ریزی و کنترل تامین شرکت مهندسی و ساخت پره توربین(مپنا) در نظرگرفته شده است. افزایش اثربخشی،بهبود پاسخ گویی و افزایش انعطاف پذیری در مقابل نوسانات بازار و تقاضاهای متنوع و موارد دیگر از جمله دلایلی است که سازمان ها را بسوی برون سپاری فعالیت های خود سوق می دهد. با استفاده از تکینک گروه اسمی ، ابعاد برون سپاری فرایندهای سازمانی شناسایی گردید.ابعاد مورد ارزیابی برون سپاری فرایندهای سازمانی عبارتند از : کیفیت، ریسک اقتصادی و فنی، تحویل و تکنولوژی. یافته های پژوهش نشان داد که : 1. ابعاد کیفیت، ریسک اقتصادی و فنی، تحویل و تکنولوژی در برون سپاری فرایندهای سازمانی اهمیت یکسان ندارند. 2. بعد ریسک اقتصادی و فنی، مهمترین بعد در برون سپاری فرایندهای سازمانی شرکت است. 3. مهمترین شاخص در برون سپاری فرایندهای سازمانی از منظر بعد ریسک اقتصادی و فنی، شاخص «شرایط سیاسی و اقتصادی» است. 4. مهمترین شاخص در برون سپاری فرایندهای سازمانی از منظر بعد کیفیت، شاخص «کیفیت خدمات» است. 5. مهمترین شاخص در برون سپاری فرایندهای سازمانی از منظر بعد تکنولوژی، شاخص «تکنولوژی ساخت» است. 6. مهمترین شاخص در برون سپاری فرایندهای سازمانی از منظر بعد تحویل، شاخص «پاسخ گویی سریع» است. و در نهایت بهترین روش برون سپاری، با توجه به بعد ریسک اقتصادی و فنی روش برون سپاری پیمانکار طرف سوم است.

    کلیدواژگان: برون سپاری، ابعاد برون سپاری، روشهای برون سپاری، تصمیم گیری چند شاخصه
  • حسن مهرابی، م مینویی، مرضیه ابریشم چی صفحات 117-141

    در این مقاله نقش اقلام تعهدی در تشریح کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است و رابطه بین کیفیت سود از طریق اقلام تعهدی و اجزای تشکیل دهنده آن با بازده عادی سهام مورد مطالعه قرار گرفته است. نمونه مورد بررسی شامل 109 شرکت در طی دوره زمانی 1387- 1383 است. اقلام تعهدی به اجزای اختیاری و غیراختیاری تفکیک شده است. برای تعیین رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام سه فرضیه مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که بازده سهام شرکت ها، تحت تاثیر میزان اقلام تعهدی و اجزای مربوط به آن قرار می گیرد. به عبارت دیگر بین بازده شرکت هایی که اقلام تعهدی آن ها به کمترین و بیشترین میزان گزارش می شود، اختلاف معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت سود، اقلام تعهدی، جریان های نقدی عملیاتی، اجزای اختیاری و غیراختیاری اقلام تعهدی