فهرست مطالب

مطالعات اسلام و روان شناسی - پیاپی 24 (بهار و تابستان 1398)

نشریه مطالعات اسلام و روان شناسی
پیاپی 24 (بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رضا شریعتی*، مهدی افخمی اردکانی، حسین حبیبی تبار صفحات 7-26

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه فضیلت سازمانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی و سبک زندگی اسلامی در قالب یک مدل علی بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق در بر گیرنده کارمندان پژوهشگاه صنعت نفت بوده است که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات و داده های پژوهش با بکارگیری 165 پرسشنامه توزیع و جمع آوری و با نرم افزارهای SPSS و Smart PLS تجزیه وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که سبک زندگی اسلامی بر روی سرمایه اجتماعی اثر مثبت و معناداری دارد. رابطه مثبت و معنادار میان سبک زندگی اسلامی با سرمایه اجتماعی تایید نشد. سرمایه روان شناختی رابطه مثبت و معناداری با سرمایه اجتماعی دارد. سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری با فضیلت سازمانی دارد. سرمایه روان شناختی رابطه مثبت و معناداری با فضیلت سازمانی دارد.

    کلیدواژگان: سرمایه روانشناختی، سرمایه اجتماعی، فضیلت سازمانی، سبک زندگی اسلامی
  • سلمان قاسمی*، محمود اصفهانیان، عباس پسندیده، علی دلاور صفحات 27-47

    این پژوهش با هدف طراحی، ساخت و هنجاریابی پرسش نامه رضایت اززندگی مبتنی بر دیدگاه اسلام انجام شده است. در همین راستا مولفه های اصلی مفهوم رضایت اززندگی به روش تحلیلی توصیفی از منابع اسلامی استخراج شد و براساس داده های به دست آمده و نظر کارشناسان، 62 گویه آماده شد. پس از اجرای مقدماتی بر 30 نفر از افراد نمونه، تعدادی از گویه ها حذف و در نهایت پرسش نامه ای 48 گویه ای با عنوان اختصاری «راز» (رضایت اززندگی)، بر روی نمونه 255 نفری مورد تحلیل عاملی قرار گرفت و سه عامل به دست آمد. این عامل ها با آلفای کل 92/0 به ترتیب عبارتند از: خیریابی رضامندانه (آلفای کرنباخ: 90/0)، عملکرد رضامندانه (آلفای کرنباخ: 84/0) و واقع گرایی رضامندانه (آلفای کرنباخ: 77/0). براساس نتایج بدست آمده، این سه عامل را می توان به عنوان سه ضلع یک مثلث در نظر گرفت که مثلث رضایت اززندگی بر روی قاعده واقع گرایی رضامندانه استوار شده است

    کلیدواژگان: رضامندی، رضایت اززندگی، خیرباوری، پرسش نامه رضایت اززندگی
  • زهرا کاویانی *، مسعود جان بزرگی، داود تقوایی صفحات 49-69

    هدف پژوهش، پیش بینی «حرمت خود کودکان» بر اساس «فرزند پروری والدین» و «پایبندی مذهبی مادران» بود؛ از کلاس های چهارم و پنجم ابتدایی شهر قم، 350 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که به «مقیاس عزت نفس» روزنبرگ (1965) و مادرانشان، به پرسشنامه های «پایبندی مذهبی» جان بزرگی (1388) و «سبک فرزند پروری» بامریند (1973) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها، از طریق همبستگی و تحلیل مسیر، نشان داد که «فرزندپروری مقتدرانه»، «حرمت خود» فرزندان را افزایش داده ولی «فرزند پروری سخت گیرانه و سهل گیرانه»، اثر معنی داری بر «حرمت خود» فرزندان نداشته اند. «پایبندی مذهبی» مادران، «حرمت خود» فرزندان را افزایش و «دوسوگرایی مذهبی» و «ناپایبندی مذهبی مادران» آن را کاهش داده است. این دو متغیر بر اساس الگوی تحلیل مسیر به طور غیرمستقیم بر سبک فرزندپروری و از آن طریق بر حرمت خود فرزندان تاثیر دارد. با توجه به معناداری این الگو، می توان این دو متغیر را در سطح علی برای متغیر وابسته تبیین کرد. بنابراین میزان پایبندی مذهبی به عنوان متغیر مثبت و دوسوگرایی مذهبی به عنوان متغیر منفی، سبک فرزندپروری را متاثر و بدین ترتیب حرمت خود کودکان را ارتقاء یا تقلیل می دهد

    کلیدواژگان: فرزندپروری، حرمت خود، پایبندی مذهبی، ناپایبندی مذهبی، دوسوگرائی مذهبی، آموزش و پرورش
  • محمدتقی تبیک صفحات 63-93

    هدف پژوهش حاضر، «تبیین مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی» بود. روش پژوهش حاضر، «توصیفی- تحلیل مفهومی» بود. یافته ها نشان داد که، 1. «نیت»، متاثر از سه گروه عوامل است: الف. عوامل درون فردی بنیادین که عبارتند از: «انواع روح»، «مزاج و طبایع»، و «گرایشات فطری»؛ ب. عوامل درون فردی فرایندی که عبارتند از: «نظام شناختی- عقیدتی» و «نظام طرحواره های عاطفی-هیجانی»؛ ج. «عوامل برون فردی» که شامل محیط، و شرایط فرهنگی است؛ 2. از دیدگاه منابع دینی، جلوه های انگیزش را در سه دسته می توان قرار داد: الف. «جلوه های رفتاری»، مثل عمل صالح (شاخص تلاش)، صبر و بردباری (شاخص استقامت)، و گزینش گری معیارهای دینی (شاخص انتخاب)؛ ب. «سطح مشغولیت و آمیختگی»، مثل یاد آخرت (مشغولیت شناختی)، تجربه هیجانات مختلف از قبیل خوف، حزن و... (مشغولیت هیجانی)، و دلسوزی در هدایت مردم (عاملیت اجتماعی)؛ ج.«قلب سلیم»، که مهم ترین دستاورد و نتیجه نظام انگیزش دینی است و تاثیر متقابل بر نظام های شناختی و عاطفی ما دارد

    کلیدواژگان: نیت، روح، فطرت، مزاج، عقل، نظام شناختی-عقیدتی، طرحواره های عاطفی-هیجانی، قلب سلیم
  • عباس بخشنده بالی صفحات 95-115

    هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه کندی و سهروردی در باب پیشگیری و درمان حزن عرفانی و حزن دنیائی است؛ حزن عرفانی، موجب می شود سالک به مرتبه ای فراتر باور داشته و برای وصول به آن تلاش نماید. کنترل حزن دنیوی در روان شناسی به صورت ریشه ای بررسی نمی شود؛ لکن فیلسوفان مسلمان با توجه به مبانی عقلی که ریشه در آموزه های دینی دارد، راهکارهایی ارائه کرده اند. این پژوهش کتابخانه ای و اسنادی که به روش توصیفی-تحلیلی سامان یافته، با تمرکز بر آثار کندی و سهروردی به پیشگیری و درمان بنیادین حزن پرداخته است. یافته های پژوهش حاکی از وجود راه حل منطقی و البته قابل تطبیق بر متون دینی در آثار این دو می باشد. هر یک از کندی و سهروردی عامل اصلی حزن را اشتباه انسان ها در جهان بینی مادی و زمین گیر شدن انسان در مادیات می دانن

    کلیدواژگان: کندی، سهروردی، نفس، حزن، سرور
  • لیلا امیری وانانی، غلامرضا نیکراهان، مجید صدوقی * صفحات 117-144

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش «قدرشناسی مبتنی بر قرآن» بر «شادی»، «رضایت از زندگی» و «امید» دانش آموزان، با طرح پیش آزمون پس آزمون باگروه کنترل و پیگیری بود. تعداد 75 نفر دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرکرد با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های«امیدواری» اشنایدر، «رضایت از زندگی» داینر و «شادکامی» آکسفورد بود. گروه های مداخله بصورت هفتگی یا روزانه آموزش قدرشناسی را دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس ترکیبی نشان داد: 1. تاثیر آموزش قدرشناسی بر امید و شادی در مرحله پس آزمون و پیگیری معنادار بود؛ 2. تفاوت معناداری در رضایت از زندگی گروه ها دیده نشد؛ 3. تمرین روزانه قدرشناسی (به خلاف تمرین هفتگی)، افزایش قابل ملاحظه در میزان شادی گروه ها را نشان داد

    کلیدواژگان: قدرشناسی، آیات قرآن، شادی، رضایت از زندگی، امید، دانش آموزان دختر، دوره دوم متوسطه
  • محمدحسن ملایی *، فریبا یزدخواستی صفحات 145-156

    هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل علی رابطه ی بین «مذهب»، «سرسختی روانشناختی»، «دنیاگرایی» و «حل مسئله» در سربازان بود. از بین جامعه آماری (سربازان پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان) با روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 110 سرباز با سنوات خدمتی متفاوت، انتخاب شده و به پرسشنامه های «دنیاگرایی» (مسد)، «سرسختی» اهواز (AHI، «دینداری»خدایاریفرد و «تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی» (SPSI-R) پاسخ دادند.یافته ها نشان داد که: 1. «مذهب» به طور مستقیم بر «حل مسئله» اثر می گذارد؛ 2. «مذهب» از طریق «افزایش سرسختی» و «کاهش دنیا گرایی» نیز بر «حل مسئله» اثر می گذارد. بنابر این می توان نتیجه کلی گرفت که مذهب نقش مهمی در رویارویی با استرس های زندگی دارد و می تواند اثر بحران های شدید زندگی را تعدیل کند

    کلیدواژگان: مذهب، سرسختی روانشناختی، دنیاگرایی، حل مسئله، سربازان
|
  • Reza Shariati *, Mahdi Afkhami Ardakani, Hossian Habibitabar Pages 7-26

    The aim of the present study was to investigate the relationship among organizational virtue, social capital, psychological capital, and Islamic lifestyle in the form of a causal model. The purpose of this study is applied and it, which is based on the structural equation modeling, is a descriptive-correlational research in terms of collecting the data. The population was Research Institute of Petroleum Industry's employees who were selected by the simple random sampling. 165 questionnaires were distributed and the data were analyzed by SPSS software and SmartPLS. According to the results, Islamic lifestyle has a positive and significant effect on psychological capital. There is not a positive and significant relationship between Islamic lifestyle and social capital. Psychological capital has a positive and significant effect on social capital. There is a positive and significant relationship between social capital and organizational virtue. There is a positive and significant relationship between psychological capital and organizational virtue.

    Keywords: psychological capital, social capital, organizational virtue, Islamic lifestyle
  • Salman Qasemy *, Mahmood Esfehanian, Abass Pasandideh, Ali Delavar Pages 27-47

    This study has been conducted with the aim of designing, constructing, and standardizing a life satisfaction scale from the viewpoint of Islam; thus, the main components of life satisfaction were extracted from Islamic sources by an analytical-descriptive method and then 62 statements were provided by the data and experts' ideas. Some of those statements were omitted after its primary performance in a 30-people sample and finally, a factor analysis of a 48-statement scale called LS (Life Satisfaction) was carried out in a 255-people sample and three factors were obtained. These factors, with a total alpha of 0.92, are, respectively, as follows: satisfactory benevolence (Cronbach's alpha: 0.90), satisfactory performance (Cronbach's alpha: 0.84), and satisfactory realism (Cronbach's alpha: 0.77). According to the results, these three factors can be considered as the three sides of a triangle that the triangle of life satisfaction is based on the principle of satisfaction realism

    Keywords: satisfaction, life satisfaction, benevolence, life satisfaction scale
  • Zahra Kavyani *, Masuod Janbozorgi, Davod Taqvaee Pages 49-69

    The aim of this study was to predict children's self-esteem based on parents' parenting styles and mothers' religiosity. 350 students were selected among fourth and fifth grade elementary school students in the city of Qom by the cluster sampling. They answered Rosenberg's (1965) self-esteem scale and their mothers responded to Janbozorgi's (2009) religiosity questionnaire and Baumrind's (1973) parenting style questionnaire. Analyzing the data by the correlation and path analysis demonstrated that authoritative parenting style increases children's self-esteem and authoritarian and permissive parenting styles have not any significant effect on children's self-esteem. Mothers' religiosity increases children's self-esteem and mothers' religious ambivalence and their irreligiosity decrease children's self-esteem. Based on the pattern of path analysis, these two variables indirectly affect parenting style and as a result influence children's self-esteem. Regarding this significant pattern, these two variables can be explained for the dependent variable at a causal level. Therefore, religiosity as a positive variable and religious ambivalence as a negative variable influence parenting style and as a result increase or decrease children's self-esteem

    Keywords: parenting, self-esteem, religiosity, irreligiosity, religious ambivalence, education
  • Mohammadtaqi Tabik Pages 63-93

    The purpose of this research was to explain a functional model of motivation based on Islamic sources. It applied a descriptive-conceptual methodology. The findings showed that 1) intention is effected by three groups of factors: a) basic intra-personal factors including the types of souls, temperament and nature, and inner trends; b) process intrapersonal factors including cognitive-ideological system and emotional schema system; c) extrapersonal factors which include environment and cultural situations; 2) the effects of motivation can be divided into three groups from the viewpoint of religious sources: a) behavioral effects such as good deed (a criterion of attempt), patience (a criterion of resistance), and the selection of religious criteria (a criterion of selection); b) the level of involvement such as remembering the Hereafter (cognitive involvement), the experience of different emotions including fear, sadness, and so on (emotional involvement), and empathy for guiding people (social agency); c) healthy heart which is an important result of religious motivation system and has an effect on our cognitive and emotional systems

    Keywords: intention, soul, Fitrat, temperament, reason, cognitive-ideological system, emotional schemas, healthy heart
  • Abas Bakhshandeh Baliy Pages 95-115

    The purpose of this research is to investigate Kennedy's and Suhrawardi's philosophical approaches to the prevention and treatment of mystical and worldly sorrow. The mystical sorrow makes a mystic believe in a higher level and try to achieve it. In psychology, controlling the worldly sorrow is not analyzed basically, but Muslim philosophers have suggested some solutions based on the rational principles rooted in religious teachings. This library and documentary research, organized by a descriptive-analytical method, examined the fundamental prevention and treatment of sorrow with an emphasis on Kennedy's and Suhrawardi's works. According to the findings, there is a logical solution, which is also compatible with religious text, in works of these people. They both believe that the main factor of sorrow is human's mistake in material worldview and his/her involvement in material aspects

    Keywords: Kennedy, Suhrawardi, self, sorrow, happiness
  • Lala Amiri Vanany, Qolamreza Nikrahan, Majid Sadoqi * Pages 117-144

    The present research aimed to investigate the effectiveness of gratitude education based on Quran and its schedule on happiness, life satisfaction, and hope among students and it was conducted with a quasi-experimental method and pretest-posttest design with a control group and a follow-up phase. 75 second grade high school girl students were selected in the city of Shahrekord by the convenience sampling and they were randomly placed in two test groups and one control group. The research tool included the questionnaires of Schneider''s hopefulness, Diner''s life satisfaction, and Oxford happiness inventory. The intervention groups were received weekly or daily gratitude education. The analysis of combined variance shows that a) the gratitude education had a significant effect on hope and happiness in posttest and follow-up phases; b) there was not a significant difference among the groups in terms of life satisfaction; c) the daily gratitude exercise (unlike weekly exercise) considerably increased the level of happiness in groups

    Keywords: gratitude, Quranic verses, happiness, life satisfaction, hope, girl students, second grade high school
  • Mohammadhasan Mallee *, Fariba Yazdkhasti Pages 145-156

    This research aimed to study a causal model of the relationship among religion, psychological hardiness, worldism, and problem-solving among soldiers. 110 soldiers with different service years were selected by the simple random sampling among the population (soldiers of the Fourth Base of Air-Force in the city of Isfahan) and responded to worldism questionnaire (MASAD), Ahvaz Hardiness Inventory (AHI), Khodayarifard's religiosity questionnaire, and Social Problem-Solving Inventory-Revised (SPSI-R). The findings showed that a) religion directly affects problem-solving; b) religion also influences problem-solving by increasing hardiness and decreasing worldism. As a result, religion has an important role in facing life stresses and it can adjust the effects of severe crises in life

    Keywords: religion, psychological hardiness, worldism, problem-solving, soldiers