فهرست مطالب

مجله مطالعات و تحقیقات ادبی
سال ششم شماره 1 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اعظم پوینده پور*، سید مهدی خیراندیش، سعیده سامع صفحات 7-29

    به دیده ادیب پیشاوری هیچ یک از شاعران بزرگ این دیار، با همه عظمتی که دارند، در میدان سخن، همتا و هماورد استاد توس نیستند. از آن گروه، فقط دو سخنور بزرگ شیراز سعدی و حافظ توانسته اند گوی سبقت از دیگران بربایند و توسن تیزپای را تا به نزدیک تک سوار توس برسانند. این ارادت ادیب به فردوسی باعث شده است که بر کمتر شعری از ادیب پرتوی از ابیات شاهنامه نتافته باشد. لطف این اشعار را کسانی به حد کمال می فهمند و می چشند که با مضامین شاهنامه به خوبی آشنا باشند. در این مقاله به بررسی میزان تاثیرپذیری ادیب از شعر فردوسی پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: فردوسی، شاهنامه، ادیب پیشاوری، قیصرنامه
  • امین رحیمی*، حجت الله امیدعلی صفحات 27-50

    محمدعلی بهمنی از نام آورترین غزل سرایان معاصر است. زبان عاطفی و گیرای او مخاطبان زیادی را جلب کرده است. هدف این مقاله این است که زبان شعری بهمنی را بکاود و شگردهای مهم زبانی در ساختار ادبی شعر بهمنی را کشف کند که او را با اقبال عمومی مواجه ساخته است.  روش تحقیق در این مطالعه توصیفی تحلیلی است که پس از مطالعه اشعار بهمنی و نمونه برداری انجام شده است. دستورمندی جملات بهمنی، بسامد بالای واژه های امروزی و زنده اجتماع و موسیقی غنی و فزاینده در غزل های بهمنی ازجمله دلایلی است که باعث زیبایی و دلنشین شدن شعر او می شود. بهمنی با مهارتی درخور، زبان زنده و جاری مردم را به خدمت غزل درآورده و از قابلیت های چندگانه تصویری، عاطفی و موسیقایی این گونه زبان نهایت استفاده را برده است.

    کلیدواژگان: محمدعلی بهمنی، غزل معاصر، زبان، ساختار نحوی، واژگان، موسیقی
  • محمدشفیع صفاری*، محمدباقر شهرامی صفحات 51-68

    منظومه خسرو و شیرین نظامی بهترین منظومه عاشقانه او و جزء بهترین داستان های عاشقانه شعر فارسی است. از رموز موفقیت آن، نحوه استفاده مناسب نظامی از عناصر داستان در این منظومه در قیاس با مقلدانش و دیگر داستان پردازان شعر کهن فارسی است، به طوری که اگر اثر نظامی را با دیگر شاعرانی مقایسه کنیم که در ادبیات کهن منظومه های عاشقانه سروده اند ارزش کار نظامی مشخص می شود. ازجمله ویژگی های مثبت به کاربردن عناصر داستان در منظومه خسرو و شیرین نظامی پردازش عنصر لحن است. در این مقاله به بررسی این عنصر در داستان خسرو و شیرین نظامی می پردازیم و به جهت مشخص کردن کیفیت کار نظامی، عنصر لحن در این منظومه را با عنصر لحن در منظومه شیرین و خسرو امیرخسرو دهلوی که به زعم تمام پژوهشگران بزرگ ترین مقلد نظامی در خمسه سرایی است مقایسه می کنیم.

    کلیدواژگان: نظامی، خسرو و شیرین، عنصر لحن، امیرخسرو دهلوی
  • فاطمه کلاهچیان*، قدرت الله ضرونی صفحات 69-88

    یکی از دست مایه های اصلی شاعران در لحظات آفرینش شعر، بهره گیری آنان از طبیعت، اقلیم و فرهنگ محیط است که به اشکال گوناگون بر شعر آنان سایه می افکند و در تکوین آثارشان سهمی عمده ایفا می کند. محمد علی بهمنی، یکی از شاعران توانای معاصر است که به گواهی آثارش توانسته است از تصاویر و مفاهیمی سخن براند که در کنار آن ها حضوری تجربی داشته؛ آن ها را در اعماق جان خویش احساس کرده و توانسته است پیوندی شگرف میان عواطف درونی اش با پدیده های بیرونی و طبیعی برقرار کند. بهمنی که سال هاست زندگی خویش را در اقلیم جنوب سپری می کند، به خوبی محیط خاص جنوب، آب و هوا و مظاهر فرهنگی مربوط به آن دیار را در شعر خویش جلوه داده است. در این مقاله، در پی پاسخ به این پرسش بوده ایم که دریا به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های اقلیم جنوب، چه تاثیری در تکوین اشعار محمدعلی بهمنی داشته است؟ با بررسی همه دفترهای شعری بهمنی به این نتیجه رسیده ایم که دریا نقش و حضوری گسترده و تعیین کننده در شعر بهمنی دارد و شاعر با ایجاد پیوندی ژرف میان جنبه های درونی و عواطف گوناگون خویش با دریا، به مثابه پدیده ای بیرونی و محیطی، به گونه های مختلف از مفاهیم و پدیده های مرتبط با آن در شعر خویش استفاده کرده است.

    کلیدواژگان: شعر معاصر، محمدعلی بهمنی، اقلیم جنوب، دریا
  • محسن محمدی فشارکی*، فضل الله خدادادی، یوسف افشارنیا صفحات 89-109

    سابقه گروتسک در غرب، به عنوان سبکی هنری، دست کم به ابتدای دوره مسیحیت در فرهنگ رومی برمی گردد؛ آن هنگام که در یک نقاشی واحد، انسان، حیوان و گیاه را با هم می آمیختند. درواقع گروتسک تجلی این دنیای پریشان و ازخودبیگانه است، یعنی دیدن صحنه های آشنای جهان با دیدی که آن را عجیب جلوه دهد، به طوری که مضحک و ترسناک نیز باشد یا اینکه هر دو کیفیت را هم زمان در نظر مخاطب پدید آورد.  این کلمه در زبان فارسی به معانی مختلفی چون، مضحکه، مسخره، خنده آور، نابه هنجار، عجیب و غریب، نامعقول و ناساز است. یکی از قالب هایی که گروتسک در آن به کار رفته، داستان است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از روش کتابخانه ای به بررسی و تحلیل عناصر ساختاری گروتسک در برخی داستان های ایرانی و خارجی می پردازد. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد داستان های گروتسک به دو دسته: الف) داستان های گروتسک با محتوای خنده و ترس؛ ب) داستان های گروتسک با محتوای وحشت و تنفر تقسیم می شود. داستان های گروتسک در ادبیات داستانی فارسی با ادبیات غرب به لحاظ ساختار متفاوت است. در داستان های فارسی فضاسازی و اتفاقات کلی است که درقالب داستان تشکیل فضای گروتسکی می دهد، درحالی که در ادبیات غرب یک صحنه آنی و گذرا باعث ایجاد فضای گروتسک می شود.

    کلیدواژگان: گروتسک، نابه هنجاری، ناهماهنگی، گروتسک ایرانی
  • وحیده نوروززاده چگینی*، الهام مریمی صفحات 111-131

    محمدتقی بهار و حافظ ابراهیم از معروف ترین شاعران ایران و مصر هستند که کمتر کسی با اشعار آن ها ناآشناست. شاعرانی مردمی که دل در گرو وطن داشتند و هدفشان آزادی و سربلندی میهنشان بود. آن ها از اینکه کشورشان را در دست استبداد و حکومت های بیگانه می دیدند، دلشان به درد می آمد و سعی می کردند با حداکثر توانایی خود، درد دل خود را با زبان شعر به گوش خاص و عام برسانند. با توجه به وطن پرستی بهار و حافظ ابراهیم، در این مقاله کوشیدیم که درکنار بیان مختصری از زندگی و سبک شعری این دو شاعر، درون مایه وطن و ملی گرایی را از خلال اشعارشان بیابیم و با مقایسه دیدگاه های آن دو نشان دهیم که شاعران مردمی با هر زبان و دین و فرهنگی که باشند، باز هم در عشق به وطن و بیزاری از تسلط بیگانه همدل و هم زبان هستند.

    کلیدواژگان: ملک الشعراء بهار، حافظ ابراهیم، وطن، آزادی
  • مهوش واحددوست*، فرشته شیخ الاسلامی صفحات 133-153

    این تحقیق کوشیده است اشعار فروغ فرخزاد را به لحاظ نمود تفکر زنانه بررسی کند. به این منظور نخست تاثیر وضعیت زندگی شخصی و تاریخی عصر فروغ بر او مطالعه شده است. آثار شعری فروغ دربردارنده مسائل مربوط به زنان عصر اوست. از آن گذشته احساسات زنانه که ناشی از روح ظریف زن است در شعر او نمودی آشکار دارد. انواع «عشق» مانند عشق به جنس دیگر (بیشتر با دیدی تمسخرآمیز و انتقادی)، عشق مادرانه، عشق به جامعه انسانی و موضوعاتی از قبیل اعتراض به فرهنگ مردسالاری، اسارت و حقارت زنان در دوران گذشته و عصر شاعر، از برجسته ترین درون مایه ها و موضوعات شعر فروغ به شمار می آید. برای تحلیل و توجیه ویژگی ها و موضوعات معمول در شعر فروغ از پاره ای نظریه های روان شناسی مانند نظریات فروید و یونگ نیز استفاده کرده ایم، و نیز به دیدگاه های برخی ناقدان فمینیست چون رزمری تانگ و ژاک لکان استناد کرده ایم.

    کلیدواژگان: فروغ، نقد زن محور، روان شناسی زن، عشق، اعتراض
|
  • Azam Pooyandepoor *, Seyyed Mahdi Kheyrandish, Saideh Same Pages 7-29

    None of the major poets of Iran, according to Adib Pishavari, despite their greatness, is greater than Ferdowsi, the Master of Tus. Of these poets, only the two great poets of Shiraz, namely Saadi and Hafiz, have been able to overtake the others and come close to Ferdowsi. This devotion of Adib made almost all his poems to take the colour of the verses of Shahnameh.Indeed he appreciates the poetry of Adib who knows well the content and language of Shahnameh. This article is an attempt to study the influence of Ferdowsi on the poetry of Adib Pishavari.

    Keywords: Ferdowsi, Shahnameh, Adib Pshavari, Qeysarnameh
  • Amin Rahimi *, Hojjat Allah Omid Ali Pages 27-50

    Mohammed Ali Bahmani is one of the most famous sonneteers in contemporary Persian literature and his emotional and attractive language has charmedmany readers. The aim of this article is to study Bahmani's poetic language and to investigate the important techniques that play an essential role in the literary structure of his poems and have made him so popular. The research method in this study is both descriptive and analytic, that is, the researchers have selected and studiedsome of the poet’s lyrics.It is concluded that Bahmani's syntax, the high frequency of his modern and commondiction, and the rich and pervasive music of his language are some of the causes which have made his poems charming and fascinating. Moreover, Bahmanishows a remarkable abilityto usethe living and current language of the society and common people and displays anadmirable skill in manipulating the images, emotions and music of this language in his poetry.

    Keywords: Mohammed Ali Bahmani, Modern Sonnet, Language, Syntactical Structure, Diction, Music
  • Mohammad Shafi Saffari *, Mohammad Bagher Shahrami Pages 51-68

    Khosrow and Shirin is Nizami’s best lovepoem and is considered one of the best love stories in Persian literature. One of the most important reasons of Nizami’s success in this poem is his appropriate employment of the elements of narrative in comparison to his imitators and other writers of verse narrativesin the past. Tone is one of the important elements which distinguish Nizāmi’s work. In this article attempt is made to compare the element of tone in Nizami’sKhosrow and Shirin and this element in the poem with the same title by Amir KhosrowDihlavi, who is according to most scholars is the greatest imitator of Nizami in his five famous poems.

    Keywords: Nizami, Khosrow, Shirin, Tone, Amir Khosrow Dihlavi
  • Fatemeh Kolahchiyan *, Qodrat Allah Zarouni Pages 69-88

    One of the main achievements of Persian poetry is the use of subjectivity in literary creation. In other words,contemporary Iranian poets try to speak in their poetry of those concepts and images that they have experienced in their life, such as nature, environment and culture. Bahmaniis one of these subjective poets who employs his experiences in his poetry and speaks of the climate, environment and culture of the South. The sea has a special place in the poetry of Bahmani and is used in its different forms and contexts. This article is an attempt to show the reflection of the sea in the poetry of Bahmani and also investigates its role in the development of his poetry.

    Keywords: Contemporaneous Poetry, Mohammad Ali Bahmani, Southern Region, sea
  • Mohsen Mohammadi Fesharaki *, Fazl Allah Khodadadi, Yousof Afsharnia Pages 89-109

    Grotesque as a form of art existed since the early period of Christianity in Roman Culture when the human, the animal and the plant were mixed together ina single painting. Indeed the grotesque is the manifestation of the world distracted and alienated, that is, to see the familiarworld as terrifying or ridiculous or both.In this genre the artist tries to convey to his audience the two conflicting feelings of fear and joy simultaneously. Hyperbole, dissonance, and absurdity are some of the important elements of the grotesque. One of the forms of the grotesque is the story. Thisresearch attempts in a descriptive-analytical method to study the grotesque in Iranian and foreign novels and show their differences in this regard.

    Keywords: Grotesque, Absurdity, Incongruity, Iranian Grotesque
  • Vahideh Norouzzadeh Chegini *, Elham Maryami Pages 111-131

    Mohammad TaghiBahar and Hafiz Ibrahim are the most famous poets of Iran and Egypt whose poetry is loved and appreciated by most readers. They liked their countries and their dearest wishes were to see the freedom of their country and the glory of their people.It was a cause of great sorrow and pain for them to see their country in the hands of tyranny and foreign governments.Therefore, they tried to compose poems that convey messages to both the public and the elites. This article is an attempt to show the patriotism of Bahar and Hafiz Ibrahimin their poems and to compare the views of the two poets. Moreover, it is shown that despite their different nationality, languages,religious beliefs and culture they are all the same in love with their country and they hate any foreign domination.

    Keywords: Bahar the Poet Laureate, Hafiz Ibrahim, Patriotism, Freedom
  • Mahvash Vaheddoost *, Fereshteh Sheykholeslami Pages 133-153

    This paper is an attempt to consider the presence of feminine thoughtsin Forugh's poetry. The article investigates the influence of her personal life and also her age on her poetry.In her poetry Foroughdeals withissues related to women of her time and feminine feelings that rise from women’s sensitive soul. She also deals with different kinds of love in her poetry, such as love of the opposite sex (mostly satirical and ironical), motherly love, and love of all people. She also looks critically at patriarchal culture and the captivity and inferiority of women in the past and present. The researchers have cited some psychological theories, like those of Jung and Freud, and also refer to some feminist critics, such as Rosemarie Tong and Jacques Lacan to study and analyzeForugh's poetry.

    Keywords: Forough, Feminist Critics, Psycology, Wemon, Love, Protest