فهرست مطالب

نشریه بهداشت مواد غذایی
سال نهم شماره 3 (پیاپی 35، پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهنوش پارسایی مهر*، حمید استاجی، اشکان جبلی جوان، فرشته عرب، آزاده سلیمی، آزیتا فرکی، منصوره کنعانی صفحات 1-12
    شیر شتر یکی از منابع مهم تغذیه ای از نظر پروتئین، ویتامین و مواد معدنی می باشد که برای سلامتی مفید و حائز اهمیت است. هدف از انجام این تحقیق بررسی کیفیت میکروبی، ویژگی های شیمیایی و بررسی حضور باکتری های اسید لاکتیک در شیر شتر می باشد. در این مطالعه تعداد 24 نمونه شیر شتر از دامداری های شهر سمنان در طول یک ماه به صورت تصادفی جمع آوری و در شرایط سترون در کنار یخ به آزمایشگاه بهداشت مواد غذایی منتقل شد سپس به منظور بررسی خصوصیات شیمیایی و میکروبی مورد آنالیز قرار گرفت. میزان pH درصد پروتئین و درصد چربی به ترتیب در دامنه 6 تا 6/6 ، 1 تا 3 درصد و 2 تا 5/3 درصد به دست آمد. میزان متوسط تعداد کلی باکتری های هوازی، انتروکوکوس، میکروکوکوس، باکتری های اسید لاکتیک هوازی و بی هوازی و کپک و مخمر به ترتیب 0 شیر شتر یکی از منابع مهم تغذیه ای ازنظر پروتئین، ویتامین و مواد معدنی می باشد که برای سلامتی مفید و حائز اهمیت است. هدف از انجام این تحقیق بررسی کیفیت میکروبی، ویژگی های شیمیایی و بررسی حضور باکتری های اسیدلاکتیک در شیر شتر می باشد. در این مطالعه تعداد 24 نمونه شیر شتر از دامداری های شهر سمنان در طول یک ماه به صورت تصادفی جمع آوری و در شرایط سترون در کنار یخ به آزمایشگاه بهداشت مواد غذایی منتقل شد سپس به منظور بررسی خصوصیات شیمیایی و میکروبی مورد آنالیز قرار گرفت. میزان pH درصد پروتئین و درصد چربی به ترتیب در دامنه 6 تا 6/6، 1 تا 3 درصد و 2 تا 5/3 درصد به دست آمد. میزان متوسط تعداد کلی باکتری های هوازی، انتروکوکوس، میکروکوکوس، باکتری های اسید لاکتیک هوازی و بی هوازی و کپک و مخمر به ترتیب 06/0±08/6، 72/0±66/3، 06/0±14/4، 42/0±24/5، 35/0±18/5، log cfu g-1 15/1±84/3 به دست آمدند. قابل ذکر است که کلی فرم و انتروباکتریاسه از هیچ یک از نمونه های شیر شتر جدا نشد. استافیلوکوکوس اورئوس با دامنه log cfu g-1 78/2 تا 49/4 جدا گردید. علاوه بر این، شناسایی جدایه های باکتری های اسید لاکتیک از طریق تعیین توالی16s rDNA صورت گرفت. براین اساس، جدایه ها متعلق به لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس پاستوریانوس، انتروکوکوس فسیوم و انتروکوکوس فکالیس بودند. نتایج حاصل از این مطالعه تنوع میکروبی را در شیر شتر نشان داد. 6/0±08/6، 72/0±66/3، 06/14±0/4، 42/24±0/5، 35/18±0/5، log cfu g-1 15/84±1/3 به دست آمدند. قابل ذکر است که کلیفرم و انتروباکتریاسه از هیچ یک از نمونه های شیر شتر جدا نشد. استافیلوکوکوس اورئوس با دامنه log cfu g-1 78/2 تا 49/4 جدا گردید. علاوه بر این، شناسایی جدایه های باکتری های اسید لاکتیک از طریق تعیین توالی16s rDNA صورت گرفت. براین اساس، جدایه ها متعلق به لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس پاستوریانوس، انتروکوکوس فسیوم و انتروکوکوس فکالیس بودند. نتایج حاصل از این مطالعه تنوع میکروبی را در شیر شتر نشان داد.
    کلیدواژگان: شیر شتر، خصوصیات شیمیایی، باکتری های لاکتیک اسید
  • احسان سرلکی، محمد ابونجمی* صفحات 13-36
    صالت سنجی یک مسئله مهم در کنترل کیفیت، بهداشت و ایمنی مواد غذایی است. شناسایی و تعیین تقلب در مواد غذایی به منظور بررسی اجزای آن ها، کیفیت و صحت و اطمینان از ایمنی ماده غذایی و رضایت مصرف کنندگان نیاز به توسعه روش های تحلیلی نوین و موثر دارد. فنون انگشت نگاری شامل انگشت نگاری کروماتوگرافی، انگشت نگاری الکتروفورز، انگشت نگاری طیف سنجی و انگشت نگاری حسگرهای الکترونیکی هستند. در حال حاضر از میان این فنون، روش های کروماتوگرافی مایع (LC)، کروماتوگرافی گازی (GC)، طیف سنجی های مادون قرمز نزدیک (NIR) و مادون قرمز متوسط (MIR)، رامان (Raman)، تصویربرداری ابر طیفی (HSI) و رزونانس مغناطیسی هسته (NMR) به عنوان ابزارهای تحلیلی مرسوم موجود هستند و برای جلوگیری از تقلب مواد غذایی به کار گرفته می شوند. فنون NIR، MIR و Raman و هم چنین فنون انگشت نگاری حسگر-مبنا (بینی الکترونیکی (E-Nose)، زبان الکترونیکی (E-Tongue) و چشم الکترونیکی (E-Eye))، دارای مزایای بسیار مهمی از قبیل آنالیز سریع، پیشرفته و غیر-مخرب با هزینه های پایین هستند. انگشت نگاری مواد غذایی در ترکیب با ابزارهای شیمی سنجی یک تکنیک ارزشمند برای تشخیص تقلب و کنترل مواد غذایی به شمار می آید. در این مقاله مروری، انواع فنون انگشت نگاری مورداستفاده در شناسایی و تشخیص تقلب برای آنالیز اثرانگشت مواد غذایی موردبررسی قرار گرفته است و بر مزایا و معایب هر یک از فنون پرداخته شده و یافته های مقالات اخیر برای این فنون در حوزه اصالت سنجی مواد غذایی مرور و موردبحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: اثرانگشت مواد غذایی، اصالت سنجی، تقلب، روش های تحلیلی، شیمی سنجی
  • آلودگی فلزات سنگین و ارزیابی سلامتی برخی برنج های وارداتی و کشت شده پایین دست رودخانه کارون (مطالعه موردی: شهرستان شادگان)
    آتنا اسکندری، مریم محمدی روزبهانی*، خوشناز پاینده صفحات 13-24

    فلزات سنگین از جمله مهم‌ترین آلاینده ها هستند که از راه های مختلف به خاک نفوذ کرده و از آن طریق به محصولات کشاورزی راه پیدا می‌کنند. این پژوهش با هدف تعیین غلظت فلزات سنگین در برنج کشت شده پایین دست رودخانه کارون واقع در شهرستان شادگان و ارزیابی ریسک مصرف آن‌ها با برنج های وارداتی هندی انجام شد. بدین منظور 4 مزرعه در روستای ام الغزلان (حدفاصل اهواز دارخوین) در نظر گرفته شد. نمونه های خاک و برنج محلی در آذرماه 1396 از دو نقطه موجود در هر مزرعه با 3 تکرار جمع آوری شدند و در مجموع جامعه آماری تعداد 24 نمونه برنج کشت شده و 24 نمونه خاک را در برگرفت. دو نوع برنج وارداتی هندی نیز با 3 تکرار مورد آزمایش قرار گرفتند. میانگین غلظت فلزات سنگین سرب، نیکل، آرسنیک و کادمیوم در برنج های مزارع پایین‌دست رودخانه کارون به‌ترتیب 40/60، 05/28، 43/23 و 26/14 میلی گرم بر کیلوگرم و در برنج های وارداتی به‌ترتیب با مقدار 77/57، 24/23، 79/15 و 76/9 میلی گرم بر کیلوگرم وزن خشک به‌دست آمد. مقادیر جذب روزانه فلزات سرب، کادمیوم، نیکل و آرسنیک در چهار مزرعه آزمایش شده، بالاتر از برنج وارداتی بود. بالاترین شاخص جذب روزانه در برنج وارداتی مربوط به فلز سرب (70/90) و کمترین میزان این شاخص با (33/15) به فلز کادمیوم اختصاص داشت. مقادیر جذب روزانه فلزات نیکل و آرسنیک در رتبه های دوم و سوم قرار داشتند. در برنج مزارع مورد بررسی کمترین میزان جذب روزانه مربوط به فلز کادمیوم و در مزرعه شماره 1 (16/17) و بالاترین میزان این شاخص مربوط به فلز سرب و در مزرعه شماره 4 (31/98) اختصاص داشت. در مجموع مخاطره مصرف برنج های محلی نسبت به برنج های وارداتی هندی بیشتر برآورد شد.

    کلیدواژگان: آلودگی خاک، ارزیابی ریسک، برنج، رودخانه کارون، فلزات سنگین
  • مریم رویان*، مریم هاشمی، صیقلانی رامین، حسین علایی صفحات 49-63
    پروبیوتیک ها به عنوان استراتژی کنترل زیستی پاتوژن های گوارشی مشترک منقله از غذا در ارتقاء امنیت غذایی مصرف کننده مورد توجه هستند. هدف از این پژوهش بررسی خصوصیات پروبیوتیکی و توانایی مهار پاتوژن های گوارشی منتقله از غذا توسط باکتری های اسید لاکتیکی جدا سازی شده از مجرای گوارش مرغ های بومی بود. در این مطالعه توانایی تحمل اسید و صفرا در 216 جدایه اسید لاکتیکی بررسی گردید و 13 جدایه برتر به منظور توالی یابی ژن 16 S rRNA انتخاب شدند. سپس توانایی مهار پاتوژن های گوارشی مشترک بین انسان و طیور توسط جدایه های  انتخابی بررسی گردید. بررسی ژن 16S rRNA در این مطالعه مشخص نمود که تمامی جدایه های  متعلق به جنس های لاکتوباسیلوس بودند. از سیزده جدایه جدا شده، 7 جدایه متعلق به گونه لاکتوباسیلوس روتریal ((Lactobacillus reuteri، 3 جدایه لاکتوباسیلوس کریسپاتوس (Lactobacillus crispatus) و 3 جدایه لاکتوباسیلوس سالیواروس (Lactobacillus salivarius) بودند. تمام جدایه ها قادر به تحمل3= pH به مدت  3 ساعت و توانایی تحمل 3/0 درصد صفرا بودند. از میان جدایه های مورد بررسی، 3 جدایه متعلق به گونه L.salivarius و یک جدایه متعلق به گونه L. reuteri، از توانایی بهتری جهت مهار پاتوژن های گوارشی مشترک بین انسان و طیور برخوردار بودند. این مطالعه مشخص نمود که پتانسیل پروبیوتیکی مناسب در شماری از جدایه های لاکتوباسیل جداسازی شده از روده مرغان بومی ایران در شرایط برون تنی (in vitro)، آن ها را تبدیل به کاندیدهای مناسبی در ترکیب مکمل های پروبیوتیکی جهت ارتقاء امنیت غذایی مصرف کننده پس از انجام آزمایش ها درون تنی (in ovo) می نماید.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، پاتوژن های گوارشی، توالی یابی 16 S rRNA، لاکتوباسیلوس، مرغ بومی ایران
  • زهرا ارجایی، سید شهرام شکرفروش، سعید حسین زاده* صفحات 65-77
    گیاهان دارویی بومادران (Achillea millefolium) و کتیرا (Astraglus gossypinus) به علت خواص درمانی متعدد در منطقه خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد. حضور میکروب های اندوفیت در گیاهان دارویی در سال های اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. اندوفیت ها باکتری ها و کپک هایی هستند که درون بافت گیاهان حضور دارند و علاوه بر فوایدی که برای گیاه دارند حاوی ترکیبات زیست فعال موثری می باشند. در این تحقیق باکتری های اندوفیت از گیاهان دارویی بومادران و کتیرا جداسازی شدند. اثر ضدباکتریایی و ضدکپکی آن ها با روش انتشار دیسکی بر روی استافیلوکوکوس اورئوس (ATCC 6538)، اشریشیا کولای (ATTC 35218)، سالمونلا تیفی موریوم (ATCC 14028)، لیستریا مونوسیتوجنز (PTCC 1163) و آسپرژیلوس نایجر (PTCC 5154) مورد بررسی قرار گرفت. باکتری هایی که اثر ضدمیکروبی داشتند از طریق تعیین توالی ژن16S rDNA، خصوصیات بیوشیمیایی و آنزیمی مورد شناسایی دقیق تر قرار گرفت. باکتری های جداسازی شده از گیاه بومادران و کتیرا به ترتیب باسیلوس سافینیس و باسیلوس پومیلوس بودند که اثر مهاری روی کپک مورد آزمایش را داشتند. باسیلوس سافینیستوانایی تخمیر قندهای گلوکز، ساکاروز، لاکتوز و مانیتول را داشت. در حالی که باسیلوس پومیلوس جداسازی شده از گیاه کتیرا تنها گلوکز را تخمیر کرد و دارای آنزیم های اکسیداز، کاتالاز و آمیلاز بود.
    کلیدواژگان: باکتری اندوفیت، کتیرا، بومادران، باسیلوس سافینس، باسیلوس پومیلوس
  • محمد احمدی*، بهروز اکبری آدرگانی، المیرا دهقانی، فائزه شیرخان صفحات 75-87

    آلودگی مواد غذایی با فلزات سنگین یک نگرانی جهانی است. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان فلز سنگین سرب و برخی از عناصر مغذی مانند کلسیم و آهن در خمیر مرغ تهیه شده به‌روش دستی و مکانیکی می‌باشد. بدین منظور چهار لاشه مرغ به‌طور دستی و چهار لاشه به‌صورت مکانیکی کاملا استخوان‌زدایی شد. اندازه‌گیری غلظت عناصر در این نمونه‌ها به‌روش هضم خشک و توسط دستگاه جذب اتمی انجام شد. میانگین غلظت عناصر سرب، کلسیم و آهن به‌صورت میلی‌گرم بر کیلوگرم خمیر مرغ محاسبه و گزارش گردید. میانگین غلظت سرب در خمیر مرغ تهیه شده به‌روش دستی 94/2 میلی‌گرم بر کیلوگرم و در خمیر مرغ تهیه شده به‌روش مکانیکی 79/3 میلی‌گرم بر کیلوگرم بوده است. میانگین غلظت کلسیم در خمیر مرغ دستی و مکانیکی به‌ترتیب 78/65 و 83/275 میلی‌گرم بر کیلوگرم می‌باشد. هم‌چنین میانگین مقدار آهن در خمیر مرغ دستی و مکانیکی به‌ترتیب 21/4 و05/23 میلی‌گرم بر کیلوگرم بود. در مجموع، اختلاف معنی‌داری بین میانگین غلظت سرب، کلسیم و آهن در خمیر مرغ تهیه شده از کل لاشه وجود داشت (05/0p <). میانگین عناصر سرب، کلسیم در تمام خمیر مرغ‌های مورد مطالعه از حد مجاز 1/0 و 100 میلی‌گرم بر کیلوگرم در نظر گرفته شده بر اساس ضوابط بین‌المللی کدکس و سازمان بهداشت جهانی بیشتر است. مقادیر این عناصر و اختلاف آن‌ها در دو نوع خمیر مرغ مورد مطالعه می تواند در کشف نوع خمیر مرغ به‌کار رفته در فرآورده‌های گوشتی استفاده شود.

    کلیدواژگان: خمیر مرغ، سرب، کلسیم، آهن، روش دستی و مکانیکی
  • مریم جلیلی*، فلور کیانی صفحات 79-90
    کیفیت شیر خام بر کیفیت فرآورده های آن تاثیر دارد. هدف این مطالعه بررسی در این بررسی تعداد 600 نمونه شیر خام از 5 دامداری صنعتی و 5 مرکز جمع آوری شیر (در طی دو فصل تابستان و زمستان) در شهرستان خرم آباد در سال 1396 آباد تهیه شد. مقدار آفلاتوکسین M1 با استفاده از روش کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا (HPLC) در 40 نمونه (از هر دامداری در هر فصل دو نمونه) اندازه گیری گردید. همه نمونه ها ازنظر آزمون های اسیدیته، دانسیته، پروتئین، درصد آب، پروتئین، چربی و شمارش کلی میکروبی ارزیابی شدند. نتایج نشان داد مقدار آفلاتوکسین M1 در شیرهای فصل زمستان اندکی بالاتر از فصل تابستان بود گرچه این اختلاف معنی دار نبود. از بین 40 نمونه موردبررسی، در 5 نمونه (5/12 درصد) آفلاتوکسین M1 از حد مجاز تعیین شده در استاندارد ملی ایران (ng/ml 50) بالاتر بود. مقدار چربی، پروتئین و دانسیته در نمونه های شیر فصل زمستان بیشتر از فصل تابستان بود (05/0P<)، اما اختلاف معنی داری بین نمونه های شیر دامداری های صنعتی و مراکز جمع آوری شیر وجود نداشت. تعداد 93 درصد نمونه ها در فصل زمستان و 100 درصد نمونه ها در فصل تابستان، آلودگی بیش ازحد مجاز تعیین شده در استاندارد ملی داشتند. با توجه به نتایج این بررسی، برای کاهش بار میکروبی شیر خام باید روش های مناسبی به کار گرفته شده و به دامداران آموزش های لازم در خصوص نحوه دوشش و نوع تغذیه دام ارائه شود و علاوه بر آن نمونه های شیر حتما باید ازنظر مقدار آفلاتوکسین M1 نیز موردبررسی قرار گیرند.
    کلیدواژگان: آفلاتوکسین M1، شیر خام، ویژگی های شیمیایی، ویژگی های میکروبی، دامداری
  • سجاد فاریابی، زهرا غفوری*، هادی حق بین، رضا بدیعی، محسن قربیانی صفحات 91-98
    آلودگی منابع پروتئینی حیوانی به فلزات سنگین یک تهدید بزرگ برای انسان بوده و چنانچه حیوانات به مدت طولانی در معرض این فلزات قرار گیرند، متحمل اثرات زیان باری خواهند شد. پرندگان به آلاینده های محیط زیست حساس تر از سایر مهره داران هستند. مطالعه با هدف تعیین غلظت سرب در بافت سینه و کبد مرغ در بعضی از مزارع پرورش طیور استان های قم و سمنان صورت گرفت. مجموعا 50 نمونه از مزارع پرورش طیور در حال تولید به صورت تصادفی انتخاب گردید و پس از انجام هضم اسیدی، میزان غلظت سرب آن ها توسط دستگاه جذب اتمی با کوره اندازه گیری شد. بر اساس آنالیز آماری تفاوت معنی داری بین شهر ها دیده نمی شود. مقایسه میان حد مجاز استاندارد بین المللی سرب در بافت مرغ (1/0 میلی گرم بر کیلوگرم) با مجموع نمونه های عضله کبد (08/0± 40/0 میلی گرم بر کیلوگرم) و عضله سینه (07/0± 28/0 میلی گرم بر کیلوگرم) به دست آمده در مطالعه حاضر، تفاوت معنی داری را نشان می دهد (05/0>P). آلودگی سرب بافت های خوراکی مرغ یک خطر بالقوه برای سلامت را نشان می دهند، به ویژه برای کودکان، افراد با سنین حساس و بانوان باردار که ممکن است بارها مصرف کرده و میزان سرب بالاتر از توصیه شده در روز را وارد بدن کنند. نتایج مطالعه حاضر بسیار بالاتر از مقدار تخمینی جذب شده هر عنصر توصیه شده برای گوشت مرغ می باشد، لذا آلودگی سرب بافت های خوراکی مرغ یک خطر بالقوه برای سلامت را نشان می دهند، به همین دلیل نظارت بر غلظت این عنصر و توجه بیشتر به آن از الزامات بهداشت می باشد.
    کلیدواژگان: پرورش طیور، فلزات سنگین، جذب اتمی، سرب
|
  • M. Parsaeimehr *, H. Staji, A. Jebelli Javan, F. Arab, A. Salimi, A. Faraki, M. Kanaani Pages 1-12
    Camel milk is considered as the most important sources of nutrition in terms of protein, vitamins and minerals, which is important for health. The aim of this study was to evaluate the chemical properties, microbial profile and the presence of lactic acid bacteria in camel milk. In this study, 24 samples of camel milk from Semnan's livestock farms were collected randomly in a month and were taken to the Food Health Laboratory under aseptic condition and then analyzed for chemical and microbial characterization. The percentage of protein, pH and fat percentage are in the range of 1 to 3 percent, 6 to 6.6 and 2 to 3.5 percent respectively. The average logarithm number of aerobic bacteria, enterococcus, micrococcus, aerobic and anaerobic lactic acid bacteria and mold and yeast were 6.08± 0/06, 3/66± .072, 4.14± 0.06, 5/24± 0.42, 5.18± 0.35, 3/84± 1.15 log cfu g-1, respectively. It should be noted that coliform and Enterobacteriaceae were not isolated from any of the camel milk samples. Staphylococcus aureus was isolated from 2.78 to 4.49 cfu log g-1. In addition, identification of isolates of lactic acid bacteria was performed by sequencing of 16s rDNA. Accordingly, the isolates belong to Lactobacillus casei, Lactobacillus pasturianus, Enterococcus faecium and Enterococcus faecalis. The results of this study showed the microbial diversity in camel milk.
    Keywords: Camel milk, chemical analysis, Lactic acid bacteria
  • E. Sarlaki, M. Aboonajmi * Pages 13-36
    Authentication is an important issue in quality control, hygiene and safety of food products. Detection and identification of food adulterants require the development of novel and effective analytical methods for verification of composition, quality and authenticity to ensure food safety and consumers satisfaction. Fingerprinting techniques involves chromatographic fingerprinting, electrophoretic fingerprinting, spectroscopic fingerprinting, and electronic sensor fingerprinting. Liquid chromatography (LC), gas chromatography (GC), near-infrared (NIR) spectroscopy, mid-infrared (MIR) spectroscopy, Raman spectroscopy, hyperspectral imaging (HSI) and nuclear magnetic resonance spectroscopy (NMR) are already common techniques and they will utilize to food fraud prevention. NIR, MIR and Raman spectroscopic techniques as well as sensor-based fingerprinting (E-Nose, E-Tongue and E-Eye) have the great advantage of providing fast, high throughput, and non-destructive analyses with limited costs. Food fingerprinting combined with chemometric techniques represents a valuable tool for fraud detection and control of food products. This review paper details the fingerprinting techniques applied in the detection and identification of adulteration to obtain food fingerprints, emphasizing the advantages and drawbacks of each technique, as well as review and discuss the reported studies in which these techniques have been applied in the area of food authentication.
    Keywords: Food Fingerprints, Authentication, Food Adulterants, Analytical Techniques, Chemometrics
  • Health assessment of heavy metals pollutions in some of imported and cultivated rice of Karoon River (Case study: Shadegan city)
    A. Skandari, M. Mohammadi Rozbahani*, Kh. Payandeh Pages 13-24

    Heavy metals are one of the most important pollutants that enter the soil in various ways and thus reach agricultural crops. The aim of this study was to determine the concentration of heavy metals in rice grown in farms of Karoon River (from Shadegan city) and to compare their risk assessment with Indian imported rices. To this end, four farms were studied in the village of Umme-Ghazlan (Ahvaz-Darkhovein), and the samples were taken during December 2017. Local soil and rice samples were collected from two points in each farm and three replications were used to determine the concentrations of heavy metals. A total of 24 cultivated rice samples together with 24 soil samples were obtained. Two samples of imported Indian rice, were also tested with 18 replications. The mean concentrations of heavy metals of lead, nickel, arsenic and cadmium in rice samples of downstream farms of Karoon River were 60.40, 28.05, 23.44 and 14.26 mg/Kg, respectively. The contamination levels in the case of imported rice samples were 57.77, 23.24, 15.79 and 9.76 mg/Kg dry weight, respectively. EDI values ​​of lead, cadmium, nickel and arsenic metals among the four tested farms were higher than imported rice. The highest index of EDI in imported rice was related to lead (90.70) and the lowest one was to cadmium (15.33). EDI values ​​of nickel and arsenic were in the second and third ranks. Among the farms, the lowest index of EDI (17.16) was related to cadmium (farm 1) and the highest level (98.31) was related to lead (farm 4). Based on the results, the risk of local rice samples were estimated higher than India's imported ones.

    Keywords: Soil Pollution, Risk Assessment, Rice, Karoon River, Heavy metals
  • M. R. *, M. Hashemi, R. Seighalani, H. Alaie Kordghashlaghi Pages 49-63
    Probiotics as replacement for growth promoter antibiotics and foodborne pathogens bio-control strategy are attractive in broiler chicken industry and improve consumer food safety. This research was designed to investigate the probiotic properties of lactic acid bacteria isolated from the digestive tract of local domestic chickens in Iran. In this study, the ability to tolerate acid and bile in two 216 isolates of lactic acid bacteria was investigated and 13 superior isolates were selected to be identified using the 16 S rRNA gene sequencing. After that, the ability of 13 selected lactobacilli isolates to control foodborne pathogens was studied. The results of the 16S rRNA gene sequencing showed that all isolates belonged to the Lactobacillus species. Of the 13 isolates, 7, 3 and 3 isolates belonged to Lactobacillus reuteri, Lactobacillus crispatus and Lactobacillus salivarius, respectively. All of these isolates were able to tolerate pH = 3 for 3 hours and 0.3% bile salts. Three isolates belonging to L. salivarius were more effective to inhibit common Zoonoses bacteria. This study revealed that the in vitro favorable probiotic potential in some isolated lactobacilli from the native chicken digestive tract from Iran, introduce them as good candidates in probiotic supplements to improve food safety of consumer after conducting in vivo tests.
    Keywords: Intestinal pathogens_Iranian Native chicken_Lactobacilli_Probiotic_16 S rRNA sequencing
  • Z. Erjaee, S.S. Shekarforoush, S. Hosseinzadeh * Pages 65-77
    Yarrow (Achillea millefolium) and tragacanth (Astragalus gossypinus) are medicinal plants in the Middle East which have been used for medical purposes. The presence of endophytic bacteria in the medicinal plants has been recently focused by many researchers. Endophytes are bacteria and fungi in the inner parts of the plant tissues which in addition to their benefits for the plants, contain effective bioactive compounds. In this research, endophytic bacteria were isolated from yarrow and tragacanth. Their antifungal and antibacterial activities against Staphylococcus aureus (ATCC 6538), Escherichia coli (ATTC 35218), Salmonella Typhimurium(ATCC 14028), Listeria monocytogenes (PTCC 1163) and Aspergillus niger (PTCC 5154) were assessed using disk diffusion method. Bacteria having antimicrobial activity were further identified by 16S rDNA, biochemical characteristics and enzyme activities. The bacteria isolated from yarrow and tragacanth were found as Bacillus safensis and Bacillus pumilus, respectively. These isolates showed inhibitory effects against the tested fungi. B. safensis could ferment D- glucose, sucrose, mannitol, and lactose. The activities of oxidase, catalase, gelatinase, protease, and amylase enzymes were also investigated. B. pumilus could only ferment D-glucose and represented the activities of oxidase, catalase, and amylase.
    Keywords: Endophytic bacteria, Yarrow, Tragacanth, Bacillus pumilus, Bacillus safensis
  • M. Ahmadi *, B. Akbari Adergani, E. Dehghani, F. Shirkhan Pages 75-87

    Heavy metal contamination of foods is an issue of global concern. This study was conducted to determine the concentration of Lead, Calcium and Iron in chicken paste prepared by manual and mechanical methods. For this, in eight chicken were bought from the daily market and four samples deboned by hand and the other four chicken were minced completely. The concentration of the elements was performed through dry-ashing and flame atomic absorption spectroscopy. According to the results, the average amount of lead in the manual method was 2.94 mg/kg and the mechanical method was 3.79 mg/kg. The average amount of calcium by the manual and mechanical method was 65.78 and 275.83 mg/kg, respectively. In the case of iron, it was estimated as 4.21 and 23.05 mg/kg, respectively. A significant (p < 0.05) difference was observed between the average concentrations of lead, calcium, and iron achieved from manual and mechanical methods. The results revealed that the lead contents in all of the analyzed chicken paste samples and calcium content in mechanically deboned ones exceeded the approved limits set by International Codex and WHO (0.1 and 100 mg/kg). Moreover, the iron content in all of the samples was lower than the limit recommended by WHO/FAO. The concentration of these elements and their difference in the two chicken pastes can be used in discovering the type of chicken paste in meat products.

    Keywords: Chicken paste, Lead, Calcium, Iron, Manually, mechanically method
  • M. Jalili *, F. Kiani Pages 79-90
    The quality of raw milk plays an important role in the quality of the dairy products. The current study was aimed to investigate the quality of raw milk. Six hundred samples were collected from 5 industrial farms and 5 milk collection centers in Khorramabad city during the summer and winter (300 samples in each season). The amount of aflatoxin M1 was measured by high performance liquid chromatography (HPLC) in 40 samples (4 samples from each livestock). All of the 600 samples were investigated in terms of acidity, density, protein, water percent, protein, fat and total bacteria count. The results showed that in 5 samples out of the 40 (12.5%), the aflatoxin M1 was higher than the permitted level in national standard (50 ng / ml). The amount of fat, protein and density of samples collected in the winter was higher than those collected in the summer (P
    Keywords: Aflatoxin M1, &quot, raw milk&quot, chemical characteristics, microbial characteristics, livestock
  • S. Faryabi, Z. Ghafuri *, H. Haghbin, R. Badiei, M. Ghorbiani Pages 91-98
    Poultry meat is considered as a source of animal protein with high biological amino acids, many vitamins and minerals. Food contamination, including animal protein sources of heavy metals is a major threat to humans and animals for a long time, if exposed, will likely detrimental effects. The aim of this study was to determine the concentration of lead in breast and liver tissues in poultry farms in Qom and Semnan provinces. A total of 50 samples of poultry production fields were randomly selected. After acid digestion, the standard method was to measure their lead concentrations by atomic absorption by furnace. Based on statistical analysis, there is no significant difference between cities (P≥0.05). Comparison between International Standard lead Allowance in Chicken Tissue (0.1 mg / kg) and Total Liver Muscle (0.40 ± 0.08 mg / kg) and Breast Muscle (0.28 ± 0.07 mg / kg) The results of the present study showed a significant difference (P≤0.05). The high levels of lead in the internal organs of the chickens could have come from of anthropogenic activities in the environment, feeds and water fed to the chickens. Lead contamination of the chicken tissues is a potential public health hazard. Therefore, monitoring the concentration of this element and paying more attention to it is a requirement of public health.
    Keywords: aviculture, Heavy metals, atomic absorption, lead