فهرست مطالب

رسانه و فرهنگ - سال نهم شماره 1 (بهار و تابستان 1398)
  • سال نهم شماره 1 (بهار و تابستان 1398)
  • تاریخ انتشار: 1398/06/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • علیرضا آل بویه، محمد سلیمی*، فاطمه جمشیدی صفحات 1-19
    بازی های رایانه ای به عنوان یک رسانه، از اجزا یا زیرسیستم هایی تشکیل شده اند. تجزیه این بازی ها به اجزاء و لایه های تشکیل دهنده آن، می تواند دقت در پژوهش های اخلاقی درباره بازی ها را ارتقاء بخشد. این مقاله برآن است تا با تحلیل بازی های رایانه ای و پژوهش های صورت گرفته درباره آنها، لایه هایی برای بازی ها تعریف کرده و به منظور تبیین این لایه ها، نمونه هایی از بازی ها و مسائل اخلاقی مرتبط با آنها را بررسی کند. در یک تقسیم بندی می توان هدف، داستان، مکانیک، تعامل و نماد را به عنوان اجزا و لایه های تشکیل دهنده بازی های رایانه ای به شمار آورد. دستاورد این پژوهش علاوه بر تسریع و دقت بخشی به داوری های اخلاقی، کمک می کند تا لایه هایی که ظرفیت بیشتری برای بحث های اخلاقی دارند، مشخص شوند و گامی در مسیر ایجاد نقشه ای برای پژوهش های اخلاقی در این نوع بازی ها برداشته شود و حتی به عنوان رویکردی برای شناخت دیگر موضوعات و مسائل اخلاقی بسط داده شود.
    کلیدواژگان: تحلیل لایه ای، بازی های رایانه ای، داوری اخلاقی
  • صدیقه ببران، سعید ناظمی* صفحات 21-41
    در عصر حاضر که جوامع با پدیده های تازه ای در حوزه ارتباطات رو به رو هستند لزوم بازنگری کلی به مباحث جانبی رسانه ها از جمله اخلاق رسانه ای احساس می شود. طنز اگرچه موضوع جدیدی در تاریخ اجتماعی ایران نیست ولی در عرصه ی رسانه ای، از پیشینه ی کمتری برخوردار است. حضور این تازه وارد جدید به روزنامه ها، مسائل جدیدی را با خود به همراه آورده است. با ظهور نشریات و طنزنویسی در آن ها قواعد جدیدی باید پایه گذاری شود که در آن روزنامه ها علاوه بر رعایت حقوق مخاطب و شهروندان از دایره اخلاق اجتماعی نیز خارج نشوند. در این مقاله پس از تعاریفی در حوزه های طنز و اخلاق رسانه ای  به جایگاه و نقش اخلاق رسانه ای در زمینه طنز مکتوب اشاره می کنیم و با طرح فرضیه هایی آن را از نظر می گذرانیم.  در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و  پرسشنامه ها در بین تمام کسانی که در مطبوعات سراسری به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند توزیع شده است.
    کلیدواژگان: اخلاق رسانه ای، طنز، کاریکاتور، حریم خصوصی، آزادی بیان
  • زهره بیاد*، سید بیوک محمدی، ناهید موید حکمت صفحات 43-64
    در این پژوهش تلاش شده است، مسائل اجتماعی نهفته در فیلم های مستند دو دهه ی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران (1357)، مورد شناسایی قرار گیرد. هدف، پاسخ به این پرسش است که با توجه به نسبی بودن مسائل اجتماعی نسبت به زمان و تغییرات در نوع نگاه و ارزش های مطلوب، در اثر دگرگونی های بزرگ اجتماعی، چه تغییری در دید نسبت به مسائل اجتماعی رخ داده است؟ روش شناسی پژوهش مبتنی بر پارادایم روش تحقیق کیفی بوده و از تکنیک های تحلیل محتوا، با رویکردی نشانه شناسانه بهره گرفته شده است. در این پژوهش بیست و هفت فیلم، مورد بررسی قرار گرفت که سیزده فیلم مربوط به قبل و چهارده فیلم دیگر مربوط به بعد از انقلاب اسلامی ایران می باشد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در فیلم های مستند دوره بیست ساله قبل از انقلاب اسلامی ایران، به مسائلی از قبیل نابرابری، معضلات شهری (فقر، بیکاری، بی سوادی، انبوهی جمعیت، ترافیک، آلودگی محیط زیست، حاشیه نشینی، کمبود مسکن و بهداشت) و سنت گرایی، پرداخته شده است. در دوره بیست ساله بعد از انقلاب اسلامی، مسائلی همچون معضلات شهری (فقر، بیکاری، بی سوادی، انبوهی جمعیت، ترافیک، آلودگی محیط زیست، حاشیه نشینی، کمبود مسکن و بهداشت)، نابرابری آثار اجتماعی انقلاب(تشتت آراء و ایدئولوژی گرایی)، آثار جنگ، رابطه ی انسان و طبیعت (سختی های مبارزه با طبیعت)، سنت گرایی و نیز بیماری مشاهده می شود. علی رغم مشاهده مشابهت مسائل مطروحه به لحاظ گونه شناسی، در دو دوره مورد بررسی، که اغلب مربوط به معضلات جوامع در حال توسعه می باشد، تفاوت های عمده ای از نظر نوع نگاه، ریشه یابی، طرز تلقی، برخوردها و شیوه ارائه راهکار، در فیلم های مستند مورد بررسی، به چشم می خورد.
    کلیدواژگان: مساله اجتماعی، فیلم مستند، دگرگونی اجتماعی
  • سید محمد حسینی معصوم*، سیده تکتم حسینی صفحات 65-76
    هدف این پژوهش بررسی کاربرد تابوهای زبانی در سخنرانی ها و مناظره های سیاسی و مذهبی در رسانه و مقایسه تنوع این دو است. داده های این پژوهش از طریق تلویزیون و یا آرشیوهای اینترنتی برنامه های صدا و سیما گردآوری شده و میزان کاربرد تابوهای زبانی و حوزه های واژگانی تابوها در گروه سیاسی و مذهبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد استفاده از تابو در سخنرانی های تلویزیونی هر دو گروه سیاسی و مذهبی صورت می گیرد و هر دو از تابوهای حوزه ی واژگانی عمومی بیشتر از سایر حوزه ها استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که سخنرانان سیاسی در تلویزیون احتیاط بیشتری در کلام خود به کار می برند، اما گروه مذهبی استفاده بیشتری از تابوها می کنند. بیشترین تابوی به کاررفته توسط گروه مذهبی مربوط به حوزه واژگانی عمومی و حیوانات بوده است و کمترین تابوی به کار رفته مربوط به حوزه واژگانی روانی-جسمی و خانواده بوده است. بیشترین تابوی بکار رفته توسط گروه سیاسی مربوط به حوزه عمومی و کمترین تابو در حوزه جنسی و حیوانات بوده است.
    کلیدواژگان: تابو، تلویزیون، سخنرانی سیاسی، سخنرانی مذهبی
  • حمید رضا رادفر* صفحات 87-107
    همواره استفاده از منابع اطلاعاتی و آثار علمی، هنری و فرهنگی در فضاهای مجازی و رعایت مسائل حق مولف درگیر با آنها چالش برانگیز بوده است. در این میان هم باید صاحبان محتوای دیجیتالی را راضی نگه داشت و هم متقاضیان آنها را در بهره گیری مناسب از منابع منتفع ساخت. در میان انواع رسانه ها و وب سایت های حاوی منابع و آثار مشمول قوانین حق مولف، شاید کتابخانه های دیجیتال بیشترین چالش را داشته باشند، چراکه هم حاوی منابع فراوانی هستند که قوانین حق مولف را در پیش روی خود دارند و هم مشتریانی که انتظار دارند بهترین منابع را در راستای رفع نیازهای اطلاعاتی آنها در اختیارشان قرار دهند. لذا راهکارهایی که این کتابخانه ها برای مواجهه با این چالش در پیش می گیرند می تواند مناسب برای سایر موراد و موسسات ارائه دهنده محتوای دیجیتال باشد. در این مقاله به روش مروری ابتدا به مطالعه و بررسی موضوع حق مولف در فضای مجازی و مسائل مربوط به آن پرداخته شده و سپس روش ها و راهکارهای ممکن برای حمایت از حقوق مولف برای  منابع دیجیتالی که کتابخانه های دیجیتال و سایر مراکز مشابه می توانند از آنها بهره گیرند مورد اشاره قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: حق مولف، فضای مجازی، کتابخانه های دیجیتال، محتوای دیجیتال
  • امیرعبدالرضا سپنجی، سارا عسکر نیا* صفحات 109-125
    در سال های اخیر تمرکز بر اخلاق و رفتار حرفه ای از سوی سازمان ها به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته شده است. پرداختن به وضعیت اخلاق حرفه ای در حوزه فعالیت های روابط عمومی که حیطه ی کاری شان در بردارنده عمل، احساسات، عواطف و در یک کلام افکار عمومی است و خود نشان از اهمیت والای روابط عمومی دارد، از منظر درون و برون سازمانی، قابل بررسی و تامل می باشد. روش مطالعه در این مقاله، تحلیل مضمونی محتوای(Thematic content analysis) کتب و پژوهش های حوزه روابط عمومی و ارتباطات است که نتایج آن با مطالعه کتابخانه ای30 مقاله و پایان نامه استخراج شده است. لازم به توضیح است از آنجا که تحقیقی با عنوان اخلاق حرفه ای در روابط عمومی در جستجوهای صورت گرفته یافت نشد، نگارندگان تحقیق خود را از بین مقالاتی با مضامین اخلاق حرفه ای و ارتباطات سازمانی که دربردارنده عملکرد روابط عمومی سازمان ها نیز می باشد، مدنظر قرار داده است. لازم به ذکر است که به موضوع اخلاق حرفه ای در حوزه روابط عمومی از دو منظر روابط درون و برون سازمانی نگاه شده است. یافته های مقاله نشان می دهد از بعد برون سازمانی روابط عمومی ها برای رسیدن به مرز ماندگاری و پایداری در افکار عمومی باید صداقت، امانت و حقیقت را، که اساس یک ارتباط اخلاق مدار است، رعایت کنند. در همین مسیر، عدم تعهد به اجرای اخلاق و رفتار حرفه ای نیز تهدیدی برای مرگ سازمان                    تلقی می شود. در تحقیقات صورت گرفته در زمینه اخلاق حرفه ای سازمان ها، بر دوری از پنهان کاری و تمرکز بر اصل صداقت در روابط عمومی ها تاکید شده است. همچنین از بعد درون سازمانی نیز یافته ها نشان می دهد که ساختار سازمانی یکی از عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای بوده، از نظر کارکنان مهم ترین عامل ضعف اخلاق، بی عدالتی های موجود در محیط کار است. از دیگر موارد یافته شده دراین بررسی، توجه کمتر به جو اخلاقی و                          اخلاق حرفه ای در محیط های سازمانی و وجود تبعیض نیز به عنوان مانع بزرگی در برابر تحقق اهداف سازمانی مطرح شده است.
    کلیدواژگان: : اخلاق حرفه ای، ساختار سازمانی، صداقت و امانت داری، بی عدالتی، روابط عمومی
  • مصیب سروستان*، محمود کریمی علوی، سیده زهرا اجاق صفحات 127-156
    سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی در ایران، علیرغم ادعای  نظام فرهنگی کشوردر حمایت ازاین گونه سینمایی، همواره با چالش های جدی روبرو بوده است.  فیلم سینمایی رستاخیز، یکی از چندین فیلم دینی در ایران است که با وجود اخذ مجوزهای لازم برای اکران عمومی از مقامات سینمایی کشور، براثر اختلافات و حواشی بهوجود آمده پیرامون آن توقیف شد و همچنان (تا زمان انتشار این مقاله)، سرنوشت نامعلومی دارد. مسئله محوری در این تحقیق، مواجه با یک پدیده متناقض نما در ژانر دینی سینمای پس از انقلاب است. از یک طرف، سینماگران به تولید فیلمهای دینی تشویق می شوند و از طرف دیگر، وجود ناهماهنگی ها و موانع مدیریتی و ساختاری موجب هدر رفت وقت، انرژی، بودجه  سازندگان فیلمهای دینی و  منابع کشور می شود. این تحقیق در نظر دارد، با استفاده از نظریه کنش ارتباطی هابرماس و روش تحلیل محتوای کیفی، چالش های پیش روی فیلم های دینی را بامطالعه موردی فیلم رستاخیز مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد.  برای این منظور، سه گروه موثر و دخیل در سرنوشت این فیلم، یعنی؛ فقها، مسئولین فرهنگی/هنری و سازندگان فیلم شناسایی و دسته بندی شده اند. در فرایند تحلیل، اظهارات هر گروه کدگذاری، مقوله بندی و پس ازآن مضامین حاصل از مقوله ها  مورد شناساییقرارگرفته و در پایان، یافته های تحقیق  براساس نظریه کنش ارتباطی هابرماس، جمع آوری و جمع بندیشده اند. یافته های پژوهش حاکی از فقدان ارتباط و گفتگوی موثر میان گروه های دخیل در سرنوشت فیلم رستاخیز بوده، و نیز نشان می دهند که  اظهارات این کنشگران از کنش راهبردی پیروی می کنند. درنتیجه، به علت فقدان عقلانیت ارتباطی در اظهارات و تعاملات میان سه گروه کنشگر، تفاهمی بر سر نمایش فیلم رستاخیز بهوجود نیامده است.
    کلیدواژگان: فیلم رستاخیز- نظریه کنش ارتباطی- مسئولین- فقها- سازندگان فیلم رستاخیز
  • علی شرقی، جمال الدین مهدی نژاد، راحیل ندومی* صفحات 157-177

    مکان صرفا نقطه‏ای خاص بر سطح زمین نیست، موقعیتی است که ارزش‏های انسانی و تصاویر ذهنی در بستر آن شکل می‏گیرند. امروزه رشد میزان استفاده از فضای مجازی و انتقال کنش‏های انسانی و تعاملات اجتماعی از جهان عینی به مجازی نمایانگر گسترش هرچه بیشتر گذران زمان افراد در جهان مجازی است. این پژوهش مقایسه‏ای بین مکان عینی و مجازیاست و به دنبال آن است که قابلیت تبدیل شدن فضای مجازی به مکان و وجود حس مکان در آن را بررسی نماید. در این راستا پس از پرداختن به مفهوم مکان، پدیده فضای مجازی و امکان تبدیل آن به مکان مجازی بررسی شده و روند ادراک مکان و مطابقت آن با مکان مجازی مورد توجه قرار  گرفته است ؛ پدیده حس مکان، سطوح آن و سپس امکان تجربه حس مکان و سطوح آن در جهان مجازی مطالعه شده و در نهایت پس از بررسی عوامل تشکیل دهنده حس مکان، به مقایسه‏ای تطبیقی بین حس مکان عینی و مجازی پرداخته است. و نتیجه  نهایی اینکه، گرچه فضای مجازی قابلیت تبدیل شدن به مکان را داراست، اما حس مکان به طور کامل در آن تجربه نخواهد شد.

    کلیدواژگان: حس مکان، ادراک حس مکان، مکان عینی، مکان مجازی
  • مریم صانع پور* صفحات 179-200
    تمرکز مقاله حاضر بر این نکته است که رسانه های جهانی عصر ارتباطات دیجیتال می توانند نقش تعیین کننده ای را در ایجاد صلح، محرومیت زدایی، و توسعه در سراسر گیتی بازی کنند،مشروط به آن که روزنامه نگاران و خبرگزاری های دنیای مجازی به اخلاقی جهان وطنانه ای  بند باشند؛ اخلاق جهان وطنانه ای که مبتنی بر یک جهان وطنی فراملی - فرافرهنگی باشد و در عین حال با وطن پرستی های ملی گرایانه منافاتی نداشته باشد.تحقق این امر مستلزم آن است که اصحاب رسانه های جهانی، علائق ملی گرایانه شان را به گونه ای متعصبانه، در تقابل با ملی گرایی سایر هموطنان جهانیشان قرار ندهند.در این مقاله همچنین تمایز «جهانی سازی استعماری»امپریالیسم غربی، با «جهانی شدن پسا استعماری» در عصر ارتباطات، تبیین می شود و با تکریم حیات انسانی و به رسمیت شناختن همه فرهنگها، و بر اساس ارزش های مشترک انسانی، یک گفتمان جهان وطنانه برای رسانه های مجازی ترسیم می شود که علائق ملی گرایانه مختلف را دربر می گیرد و نیز صدای محرومان و ستمدیدگان را به گوش عدالت خواهان جهان می رساند تا زمینه مشترک همفکری و همکاری شهروندان دنیای مجازی رادر جهت رفع تبعیضها،گسترش نیکوکاری ها، و آزادی بیان، در میان ملت های مختلفی که یک وطن واحد جهانی دارند، شکل دهد.
    کلیدواژگان: جهانی سازی استعماری - جهانی شدن پسا استعماری - اخلاق جهان وطنانه - دنیای مجازی - وطن پرستی
  • رزیتا عزتی قادی*، نادر جعفری هفتخوانی صفحات 201-225

    این مقاله به مطالعه نحوه بازنمایی فرهنگ بدن درمجلات عامه پسند زنان می پردازد.در بحثبدن و چگونگی مدیریت آن نقش محوری رسانه ها در گسترش توجه و علاقه مردم به بدن های شان قابل توجه است. بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی ابعاد و مولفه های فرهنگ بدن و نحوه ی بازنمایی فرهنگ بدن در مجلات عامه پسند زنان است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی شماره های سال 1393 مجله زندگی ایده آل به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. یافته های تحقیق نشان داد که فرهنگ بدن دارای چهار بعد «خودآرایی و تزئین، خودمراقبتی یا کنترل بدن، بدن فناورانه و بدن سرمایه ای» است که از میان آنها «بعد خودمراقبتی و کنترل بدن» از بیشترین حجم و فراوانی مطالب برخوردارند.

    کلیدواژگان: این مقاله به مطالعه نحوه بازنمایی فرهنگ بدن درمجلات عامه پسند زنان می پردازد.در بحثبدن و چگونگی مدیریت آن نقش محوری رسانه ها در گسترش توج، خودمراقبتی یا کنترل بدن، بدن فناورانه و بدن سرمایه ای است که از میان آنها بعد خودمراقبتی و کنترل بدن از بیشترین حجم و فراوانی مطالب برخوردارند
  • نعمت الله فاضلی، عاطفه اقایی*، معصومه شفعتی صفحات 227-254
    با ظهور پسامدرنیسم در حوزه پزشکی، تفسیرهای جدیدی از مفاهیم سلامت و رویکردهای آن پدید آمد. یکی از روش های درمانیکه با تفسیرهای پست مدرنیستی تناسب دارد، طب مکمل و جایگزین است.با نقصان حضور انواع مختلف طب مکمل  به خصوص موسیقی درمانی در دانشگاه ها و کمبود کلینیک های موسیقی درمانی در فضای اجتماعی ایران، در فضای مجازی شاهد ظهور سایت ها و وبلاگ هایی با موضوع موسیقی درمانی هستیم. با توجه به این محدودیت ها، آنچه قابل تامل است نقش فضای مجازی در ایجاد فرصتی برای حضور گفتمانی است که به حاشیه رانده شده است. این امکان حضور در فضای مجازی در شرایط محدود حضور در فضای فیزیکی نمودی از پست مدرن شدن است. مسلما محدودیت های فضای واقعی بر کیفیت حضور موسیقی درمانی در فضای مجازی ایران هم تاثیر می گذارد. لذا این پرسش ها مطرح می شود که چگونه موسیقی درمانی در فضای مجازی معرفی می شود؟ در معرفی موسیقی درمانی - به عنوان یکی از انواع طب مکمل-  در فضای مجازی بر چه ابعادی تاکید می شود؟ و چگونه این ابعاد در تقابل با پزشکی مدرن قرار می گیرند؟ روش تحقیق در این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی است. جامعه هدف پژوهش عبارت است از وب سایت های ایرانی فعال در رابطه با موسیقی درمانی. روشنمونهگیری،نمونهگیرینظری (هدفمند) است و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. مطالعه و تجزیه و تحلیل 11 سایت مورد بررسی، نشان داد این سایت ها بر هفت بعد (مقوله) کلان از موسیقی درمانی تاکید می کنند تا آن را به مخاطبان معرفی کنند که عبارتند از: «بعد علمی»، «بعد تاریخی»، «کارکرد درمانگری»، «بعد توانمندسازی»، «مزیت بهداشتی سلامت»، «جامعیت کاربرد» و «جهانی بودن موسیقی درمانی». از این میان، موسیقی درمانی با تاکید بر برخی ابعاد تلاش می کند تا با نزدیک کردن خود به پزشکی مدرن بر اعتبار خود افزوده و در مقابل با تاکید بر برخی ابعاد دیگر، به رقابت با پزشکی مدرن می پردازد. هرچند پزشکی مدرن در فضای مجازی با گفتمان های رقیب مواجه شده و گفتمان های خاموش پزشکی مانند موسیقی درمانی توانسته اند از این فضا برای رقابت با پزشکی مدرن و حضور در عرصه سلامت استفاده کنند، اما آنچه به عنوان طب مکمل می شناختیم نیز دچار تحول شده و از پزشکی مدرن تاثیر یافته است.
    کلیدواژگان: فضای مجازی، طب مکمل، طب جایگزین، پزشکی مدرن، پست مدرنیسم پزشکی
  • کاظم موذن*، محمد مهدی فرقانی صفحات 255-291
    هدف این مقاله شناخت میزان تحقق بخش هایی از مباحث نظری و دغدغه های مطرح شده درباره پدیده آمیختگی سیاست و سرگرمی در برنامه های سیاسی سرگرم کننده در شبکه های تلویزیونی فارسی زبان با تمرکز بر مخاطبان جوان این برنامه ها است. محقق با بهره گیری از سه مفهوم «اطلاعات-سرگرمی»، «سیاست-سرگرمی» و «نرمخبر» و دو نظریه «کاشت» و «استفاده و رضامندی» به الگوی مفهومی و نظری دست یافته و بر اساس آن به تحلیل مخاطبان جوان این برنامه ها در شهر تهران در زمینه میزان مصرف، ویژگی های جمعیت شناختی، علاقمندی به سیاست، انگیزه های مصرف، نحوه پیگیری، استفاده از منابع جایگزین اخبار و اطلاعات، مشارکت سیاسی و گرایش سیاسی مورد تحلیل می پردازد. بخشی از مهم ترین نتایج پژوهش نشان می دهد که برنامه های سیاسی سرگرم کننده عمدتا به صورت مستقیم در تلویزیون دیده می شوند و برنامه های پخش شده از تلویزیون داخلی محبوبیت بیشتری دارند. «اطلاع از رویدادها و اخبار» و «سرگرمی و گذران اوقات فراغت» مهم ترین انگیزه های مخاطبان از تماشای این برنامه ها بوده است. میزان مصرف برنامه های سیاسی سرگرم کننده با استفاده از منابع جایگزین اخبار و اطلاعات رابطه مستقیم دارد. تقریبا هیچ مخاطبی وجود ندارد که از این قبیل برنامه ها به عنوان تنها منبع اطلاعات و اخبار استفاده کند. بین میزان مصرف برنامه های سیاسی سرگرم کننده و میزان مشارکت سیاسی مخاطبان رابطه وجود دارد اما به لحاظ مفهومی و نظری، تاثیرگذاری تماشای برنامه های سیاسی سرگرم کننده بر میزان مشارکت سیاسی منتفی است. به صورت کلی نمی توان از تاثیرگذاری مشخصات جمعیت شناختی (جنسیت و تحصیلات) بر میزان تماشای این برنامه ها سخن گفت، اگرچه این رابطه درباره برخی از برنامه ها وجود دارد. یافته ها در مجموع نشان می دهند که بیشتر «افراد علاقمند به سیاست» برنامه های سیاسی سرگرم کننده را پیگیری می کنند. میزان مصرف برنامه های پخش شده از شبکه های ماهواره ای در میان مخاطبان حامی جریان اصلاح طلب و میزان مصرف برنامه های پخش شده از صداوسیما در میان مخاطبان حامی جریان اصول گرا بیشتر است.
    کلیدواژگان: اطلاعات- سرگرمی، سیاست-سرگرمی، نرم خبر، من وتو، صدای آمریکا، صداوسیما
|
  • Alireza Alebouyeh, Mohammad Salimi *, Fatemeh Jamshidi Pages 1-19
    Computer games, as a medium, consist of components or subsystems. Analysis of these games to its constitutive components or layers, can improve accuracy in ethical research about the games. This article intends to analyze computer games and also conducted researches about them, define layers for them and to explain these layers, survey examples of Games and ethical issues related.The goal, story, mechanic, interaction and symbols can be classified as a layer constituent computer games. Result of this paper improve the speed and accuracy of Ethical Judgment and also a.[appear Potential of ethical issues in layers of games] or b.[determine the layers that have more potential for ethical issues]. also Layer Analysis can be an approach for Ethical Judgment in other subjects and dilemmas.
    Keywords: Layer Analysis, Computer Games, Ethical Judgment
  • Sediqe Babran, Saeed Nazemi * Pages 21-41
    Although satire is not a new issue in Iran's social history, it enjoys a shorter background in the realm of media. Naturally, the presence of this newcomer in newspapers, has brought new issues alongside itself. Experts have considered two main features or purposes for satire. One is criticism and the other modification. The latter can be considered the result of the first, if everything ends up fruitfully. These two purposes can be thought of as the most effective functions for satire, though overgeneralization cannot be done in this regard either. However, a satirist should be familiar with media ethics, freedom of press, and privacy. He should also know the functional concept of satire and apply criticism and modification principles to his writings. In the present research, we have discussed the effect and role of media ethics in the field of written satire of nationwide journals so as to have paid the due attribute from this viewpoint as well. Media theories, the fundamental theories of ethics and media, and normative theories of media have been used in this research. The research method was measurement and the means of data collection was questionnaire. The statistical community which has been considered totally consists of 84 members composed of journal satirists and caricaturists throughout the country.
    Keywords: media ethics, Satire, Caricature, privacy, Freedom of press
  • Zohreh Beyad *, Seyed Biuk Mohammadi, Nahid Moayed Hekmat Pages 43-64
    In this research it has been attempted to identify the hidden concepts and issues in documentaries during two decades before and after Iran Islamic revolution. The purpose of this research is responding to this question:Considering the relativeness of social matters comparing to the time, what kind of change have happened in people’s points of view, desirable values and consequently the definition of social problems and issues?The films are analysed with 3 approaches:Functionalism, Conflict, deviation, from another point, the relationship between art and society is important, considering the elements of representation and power and reality.The research methodology is based on qualitative research and utilizing content analysis and narrative analysis with semiology approach.In this research 27 films were surveyed which 13 films are related to before Iran Islamic revolution and 14 films are related to after Iran Islamic revolution.The conclusions indicate that the main similarities researching problems and issue in the two periods are:The problems facing developing societies (poverty, unemployment, illiteracy, population growth, traffic, environment pollution, slum dwelling, shortage of house and hygiene and injustice) and main differences are related to revolutions social effects (dispersed view, ideological opinions) war, relationship between human being and nature and illness. Although regarding typology there are noticeable similarities in problems in the two periods however from different points of view, there are some great differences regarding finding roots, attitudes and tanking actions and finding solutions
  • Seyed Mohammad Hoseini Masom *, Seyede Toktam Hoseini Pages 65-76
    An interesting aspect of sociolinguist investigations is the variation of the codes of conduct that different linguistic communities apply in their use of unfavorable or vulgar words when they talk about certain topics. The present study seeks to compare the usage of verbal taboos in the lectures delivered by political and religious figures. The data were collected from television and internet and the taboos were extracted from the two sets of lectures. The results indicated that both groups made use of taboos in their speeches and in both, the general taboos ranked first in frequency. The significant finding is that political lecturers are more cautious with their words, while their religious counterparts use taboos more freely. In the religious group, general and animal taboos ranked highest and psycho-physical and family taboos ranked lowest. In the political group, however, general taboos ranked highest, and sex and animal taboos ranked lowest
    Keywords: taboo, television, political lecture, religious lecture
  • Hamidreza Radfar * Pages 87-107
    There is a continuous challenge in use of information resources and scientific, art and cultural works and their copyright problems. To encounter  this challenge need to satisfy both of the copy right owners of digital contents  and the users who wants these contents.  Between medias and websites that contain digital contents under copyright laws, digital libraries maybe have more hardship about this problem; because they have numerous digital contents and resources and also have to response their users that expect receive the best resources to satisfy their information needs. Therefore the solutions that digital library use to encounter this challenge is useful for other cases that present digital content. In this article after reviewed  about the subject of copy right and the problems about it and digital libraries, tried  to present solutions for protection the copyright of  digital contents  that can used by digital libraries and another similar cases.
    Keywords: copy right, virtual space, digital libraries, digital content
  • Amir Abdoreza Sepanchi, Sara Askarniya * Pages 109-125
    In recent years, the focus on professional ethics and behavior has been recognized by organizations as a necessity. Addressing the state of professional ethics in the field of public relations activities whose scope includes action, emotions, emotions, and in a word of public opinion, demonstrating the high importance of public relations, from the perspective of Inside and outside the organization, consider and reflect.The method of study in this article is Thematic content analysis of books and public relations and communications research. It should be explained that since no research on professional ethics in public relations was found in the searches, the authors of their research were excluded from articles on corporate ethics and organizational communication that included the performance of public relations organizations. Also, consider.It should be noted that the issue of professional ethics in the field of public relations has been looked at from the perspective of internal and external organizational relationships. The findings of the article show that from an external organizational perspective, public relations must respect honesty, trustworthiness, and truth, which are the basis of an ethical relationship, in order to reach the boundary of sustainability in public opinion. Along the way, non-compliance with professional ethics and behavior is also considered a threat to the organization's death. Research into the professional ethics of organizations has emphasized the need to avoid secrecy and focus on the principle of honesty in public relations. From the intra-organizational perspective, the findings also show that organizational structure is one of the factors influencing professional ethics. Other findings found in this study include less attention to ethical climate and professional ethics in organizational environments and discrimination as a major obstacle to achieving organizational goals.
    Keywords: Organizational structure, honesty, trustworthiness, injustice, public relations
  • Mosayeb Sarvestan *, Mahmoud Karimi Alavi, Seyede Zahra Ojaq Pages 127-156
    Religious cinema after the Islamic revolution in Iran, despite claims by the country's cultural system and in support of these cinematic species, always with serious challenges. Doom, the movie is one of several religious film in Iran is that there's been a dispute with the riverbank and its perimeter was banned and continues to be, an unknown fate. The research plans, with using the theory of communicative action and qualitative content analysis method of habrmas, the challenges facing the religious film bamtalah item analysis and evaluation about the resurrection movie.For this purpose, the three groups involved in the fate of this effective film, namely the cultural authorities of the artistic/uzma; and the creators of the film have been identified and classified. In the process of analysis, statements of each group coding, categories and categories of themes after discovery and in the end, the findings of the research based on the theory of communicative action habrmas, collects and Collectors.
    Keywords: Communication action, Officials, them
  • Ali Sharghi, Jamaledin Mahdinejad, Rahil Nadoomi Pages 157-177

    Place is not essentially a specific point on the Earth, it is a position in which human values and mental images form. Nowadays, increasing usage of virtual space and transforming human actions and social interactions from real world to virtual one show the increase of time spent in cybernetic world. This study compares the concept of physical and virtual places. It also aims to investigate capability of the conversion of virtual space to virtual place and the possibility of existing sense of place in it. In this regard, after addressing the concepts of place, virtual space and the possibility of transforming cyberspace to cyberplace, perception of place and it’s compatibility with virtual place is reviewed. Succeeding, the phenomenon of sense of place, its levels and then the probability of experiencing them in virtual world is studied. Lastly, after perusal of sense of place components, the comparative comparison between real and virtual sense of place will be cited. Finally, it is concluded that although virtual spaces have the capability of becoming a place, the sense of place cannot be experienced completely in it.

    Keywords: Sense of Place, Perception of Sense of Place, Real Place, Virtual Place
  • Maryam Saneapour * Pages 179-200
    The Article is about this matter that Global media in the virtual space, plays an important role for creation of peace, and it can be opposition to injustice throughout the world. So it is necessary that journalists and news services have responsibilityfor cosmopolitan ethics. This cosmopolitan approach to ethicscanbeinclusive ofpatriotic interests. This article also explains aboutdifference between “colonial globalization” and “postcolonial global being” in the virtual world.Then The Author concludes that virtual world is a context for representation of humankind cultures throughout the worlds and a context for synergy of them.  So this articlestates about a cosmopolitan doctrine for virtual media by respectability for human life throughout the world and respecting to all of cultures. Cosmopolitan ethics for global media causes common intellectual and practical communication around the world for creation of a peacfull and just life for humankind
    Keywords: colonial globalization- postcolonial global being– cosmopolitan ethics – virtual world_patriotic
  • Rozita Ezati Qadi *, Nader Jafary Haftkhani Pages 201-225

    Body and how to manage it to one of the major issues in modern society and has become an important social and cultural studies. Given the central role of the media in today's world people are interested in expanding their body is striking in this study is an attempt to represent the culture of women's bodies are examined in popular magazines. The purpose of this research is to identify different dimensions of body culture, and knowledge representation body culture in popular women's magazines. So popular among women's magazines, the largest of the ideal life, and through the various issues of this magazine, using random sampling numbers for 1393 are that the method of content analysis. The study has two main questions: What are the different dimensions of the concept of body culture? And literature in popular women's magazines represent the body's dimensions and elements of culture? The results show that the culture of the body in response to the first question has four dimensions including "self-assembled and decorated, self-care or control body, the body and the body's technological capital" and the eight components of which are linked in response to the second question, "then self and control of the body "and the component" physical and mental health "of the highest volume and frequency of their contents.

    Keywords: Body culture, Representation, Popular magazines, Cultural study
  • Nematolah Fazeli, Atefe Aghai *, Masome Shafati Pages 227-254
    New interpretations of the concept of health and its approaches have been developed with appearance and rise of post modernism in medical science. Complementary and alternative medicine is one good sample of the therapy methods which match the postmodern interpretations. Due to the lack of existence of different types of complementary medicine specifically the music therapy in the universities and shortage of music therapy clinics in the Iranian society, we are facing appearance of websites and blogs on the subject of music therapy in the cyberspace. Considering these limitations, the cyberspace has a considerable role in creating an opportunity for the presence of a discourse which is otherwise marginalised.The possibility of the existence in the cyberspace while there is limited chance of presence in the physical world is a sign of post modernism.The limitations of the real world will of course have an effect on the quality of development of music therapy in the Iranian cyberspace. Therefore the following questions are asked that how the music therapy is introduced in the cyberspace, which characteristics of the complementary medicine are more focused on in the introduction of music therapy in the cyberspace and how these characteristics interact with the modern medical science?The research method adopted in this study is the analysis of quality content. The target research society is the Iranian websites active in the field of music therapy. The sampling method is theoretical (targeted) sampling which was undertaken until the theoretical saturation was reached. Study and analysis of the 11 websites under assessment showed that these websites focused on 7 fundamental characteristics of music therapy for its introduction to the audience including the scientific, historical, therapy, empowerment, healthcare benefit, application integrity and globalisation. Music therapy while trying to gain credit by getting close to the modern medical science, competes with it by focusing on some of its other characteristics and dimensions. Although modern medical science is facing some rival discourses in the cyberspace and silent discourses like music therapy have been able to use this space to compete with modern medical science and be present in the health space, what we used to know as complementary medicine has also been revolutionised and affected by the modern medical science.
    Keywords: cyber space, complementary medicine, music therapy, modern medicine
  • Kazem Moazen *, Mohamad Mehdi Forghani Pages 255-291
    The purpose of this paper is to find out the extent of realizing some of the theoretical issues and concerns about integrating politics and entertainment in political programs in Farsi-language television. Using the three concepts of "infotainment", "politainment" and "soft news" and the two theories of "cultivation" and "use and satisfaction", the researcher achieved the conceptual and theoretical model and analyse young audiences of These programs in Tehran in terms of consumption, demographic characteristics, interest in politics, consumption incentives, how to track, use alternative sources of news and information, political participation, and political tendency. Part of the most important research results show that political entertainment programs are mostly seen directly on TV, and broadcasts from domestic television are more popular. "Notification of events and news" and "Entertainment and spending leisure time" have been the most important motivations for the audience to watch these programs. The amount of political entertainment utilization is directly linked to the use of alternative sources of news and information.
    Keywords: infotainment, politainment, manoto, voa, irib