فهرست مطالب

مطالعات پیشگیری از جرم - پیاپی 52 (پاییز 1398)

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 52 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • کرامت الله راسخ*، سمیه محمودی میمند صفحات 9-28

    هدف مقاله بررسی عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر بزهکاری جوانان حاشیه نشین شهر کرمان است. حاشیه نشینی یکی از مسائل عمده کلان شهرها فقط در کشورهای امریکای لاتین و آفریقا نیست، بلکه بسیار از شهرهای بزرگ در خاورمیانه ازجمله شهرهای بسیاری در ایران نیز درگیر این مسئله هستند. کرمان یکی از این شهرها است. روش پژوهش پیمایشی است، البته از روش های کتابخانه ای نیز استفاده شد. اطلاعات موردنیاز به صورت نمونه گیری در دسترس با توزیع پرسشنامه در بین 242 نفر بزهکار حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین شهر کرمان که در کانون اصلاح تربیت به سر می بردند و سابقه ماندن در کانون اصلاح و تربیت رادارند، جمع آوری شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین متغیرهای دوستان ناباب، گرایش مذهبی، محل سکونت و نقش خانواده و بزهکاری در میان جوانان حاشیه نشین رابطه وجود دارد. با تحلیل رگرسیونی مشخص شد که متغیر مستقل گروه دوستان بیشترین تاثیر را بر بزهکاری جوانان دارد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بزهکاری جوانان حاشیه نشین یکی از مسائلی است که کشور در ارتباط با جوانان در سال های آینده با آن درگیر خواهد بود.

    کلیدواژگان: بزهکاری جوانان، حاشیه نشینی، عوامل اجتماعی، کرمان
  • صیاد درویشی*، اکبر رضازاده، سید مهدی جلیلیان صفحات 29-50
    زمینه و هدف

    اقدامات و تدابیر پیشگیری وضعی با هدف مداخله در شرایط و وضعیت جرم به منظور حذف فرصت ارتکاب جرم انجام می پذیرد. لذا این پژوهش باهدف شناسایی عوامل موثردر پیشگیری وضعی ازسرقت کابل های برق شهرستان ایلام انجام گرفته استروش شناسی: تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت تحقیق، توصیفی-تحلیلی می باشد.از نظر روش تحقیق آمیخته می باشد.جامعه آماری، شامل 15نفر ازخبرگان و متخصصین حوزه کشف جرم می باشد، که به طریق کیفی از طریق مصاحبه عمیق در شناسایی مولفه های موثر در پیشگیری از سرقت وضعی اموال دولتی(کابل های برق) همکاری نمودند و نظرات مستخرجه آنها به طریق کمی در قالب یک پرسشنامه برای 40 نفر نمونه از کارکنان آگاهی طراحی گردیده و به عنوان مولفه های نهایی درپیشگیری از سرقت وضعی اموال دولتی(کابل های برق) تعیین گردیده اند. جهت روایی پرسشنامه از نظرات اساتید راهنما، مشاوره و متخصصین استفاده شده است و برای تعیین پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(83/0)محاسبه گردید. برای آزمون داده ها، از نرم افزار21 spss و Lisrelاستفاده شده است.

    یافته ها

    یافته ها نشان می دهد که عوامل فنی با میانگین رتبه 58/1 کمترین تاثیر و عوامل زمینه ای با میانگین رتبه 52/2 بیشترین تاثیر بر پیشگیری وضعی ازسرقت کابل های برق شهرستان ایلام داشته است.

    نتایج

    با توجه به نتایج حاصله، عوامل ساختاری و فنی و زمینه ای و زیرساخت های آن از مهمترین عوامل موثر برپیشگیری وضعی ازسرقت کابل های برق شهرستان ایلام می باشد که مساعی مدیران سازمان برای رفع مشکلات و جلوگیری از گسترده شدن آسیب ها را می طلبد.

    کلیدواژگان: پیشگیری وضعی، عوامل زمینه ای، عوامل ساختاری، عوامل فنی، سرقت کابل های برق
  • حاجیه رجبی فرجاد*، فریبا شایگان صفحات 51-68

    هدف پژوهش بررسی اقدامات کلانتری در جهت افزایش امنیت عمومی و بهینه سازی روند اجرای امور کلانتری در افق 1404 بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع کیفی است که شامل، روش زمینه یابی از نخبگان و روش کتابخانه ای و اسنادی جهت استخراج نظرات علمی درخصوص روش های افزایش امنیت عمومی استفاده شده است. جامعه آماری شامل نخبگان، صاحبنظران و مسوولین ذیربط روسای سر کلانتری ها و نیز کلانتری های تهران درخصوص افزایش امنیت عمومی بوده است، حجم نمونه در مصاحبه با نخبگان و مسوولین درحد اشباع مدنظر بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه حضوری نیمه ساخت یافته بوده است و تجزیه و تحلیل آن بصورت متن آورده شده است.نتایج تحقیق حاکی از آن است که سه مقوله آموزش و اطلاع رسانی، اقدامات تعاملی و جلب همکاری و اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی ازجمله اقداماتی است که در کلانتری ها باید صورت گیرد. علاوه برآن، 22 اقدام از سوی پاسخگویان در زمینه بهینه سازی روند اجرای امور در کلانتری ها در افق 1404 پیشنهاد شد که مهمترین آنها، استفاده بهتر از فن آوری های پیشرفته خصوصا در بخش اطلاعات و عملیات بود. همچنین سایر اقدامات مورد نیاز بهینه سازی در افق 1404 در چهار مقوله دسته بندی شده که دسته اول، به بهینه سازی اقدامات ارتباطی و الکترونیکی، دسته دوم، به بهینه سازی امکانات و تجهیزات، دسته سوم به بهینه سازی نیروی انسانی و بکارگیری پرسنل متخصص و دسته چهارم به وظایف و ساختار کلانتری ها برمی گردد .همچنین برای افزایش امنیت عمومی کارکنان کلانتری ها در افق 1404 اقداماتی در پنج دسته بندی، اقدامات مادی، قضایی، معنوی، آموزش، سازمانی و ساختارگنجانده شده است.

    کلیدواژگان: اقدامات کلانتری، آموزش و اطلاع رسانی، اقدامات تعاملی، اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی، افق1404
  • محمدعلی عامری* صفحات 69-102
    هدف از این تحقیق بررسی ابعاد و مولفه های تهدید نرم ، تبیین نقش فرهنگ و مهندسی فرهنگی در مقابله با این تهدیدها ، احصاء راهبردهای انتظامی تبیین شده در نقشه مهندسی فرهنگی کشور و نقش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مهندسی فرهنگی جهت مقابله با تهدیدهای نرم و ارائه راهکارهای لازم در این زمینه می باشد . این تحقیق از بعد هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای راهبردهای انتظامی نقشه مهندسی فرهنگی کشور بوده که برای تایید اعتبار آن از روش محتوایی و برای تعیین پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده که مقدار آن 86/0 برآورد شد . در این پژوهش برای آزمون فرضیه ها از نرم افزار spss و آزمون های آماری t و همبستگی پیرسون استفاده شده ، جامعه مورد مطالعه فرماندهان ، روسا و مدیران فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعم از روسای کلانتری ها ، مسئولین مراکز مشاوره و کارشناسان حوزه اجتماعی آن یگان بوده که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده، حجم نمونه 120 نفر تعیین و از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیده اند.هر سه بعد فوق در پیشگیری از تهدیدهای نرم موثر بوده و در این بین ترویج و گسترش قانون گرایی با رویکرد انتظامی بیشترین تاثیر و بعد از آن به ترتیب ارتقاء سطح امنیت عمومی و اجتماعی و سپس گسترش و ترویج نظم و انضباط با رویکرد انتظامی بر پیشگیری از تهدیدهای نرم تاثیرداشته اند.
    کلیدواژگان: تهدید، تهدید نرم، فرهنگ، مهندسی فرهنگی، پیشگیری انتظامی
  • پرویز سبحانی* صفحات 103-126
    پلیس، سازمانی اجتماعی است که در کنار وظیفه ی خطیر تامین نظم و امنیت، خدمات متنوعی را به شهروندان ارایه می کند. در معرض دیدبودن ماموریت های این سازمان سبب شده تا همواره مورد ارزیابی جامعه قرار گیرد. بروز برخی کژکاری ها، سوءرفتارها و موارد متعدد فساد از جانب برخی از کارکنان پلیس سبب می شود تا افراد جامعه این مسایل را به کل سازمان و یا حتی سیستم اجرایی کشور نیز تعمیم دهند. پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی به واکاوی پدیده ی فساد در میان کارکنان پلیس می پردازد. این پژوهش با رجوع به آرا و نظریات نظریه پردازانی چون روباک و بارکر، پانچ، سید و بروس و سایرین، به ترتیب به تحلیل نوع شناسی فساد، فساد خرد و کلان، نظریه ی سیب های اندک و دیگر آرا می پردازد. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که عواملی چون شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه، گزینش و استخدام سلیقه ای و رابطه ای به دور از رعایت قوانین و مقررات، عدم تناسب میان حقوق و مزایای دریافتی و رفاه اجتماعی، پایبندی به قاعده ی رمزگان سکوت در میان کارکنان، فقدان نظارت صحیح در بروز و تشدید فساد در سازمان پلیس نقش تعیین کننده دارند. در نهایت، راهکارهای لازم برای مقابله با معضل فساد در سازمان، حول پنج مفهوم نظارت بر فرآیند گزینش و استخدام، آموزش و نظارت، استفاده از رویکرد چماق و هویج، هدایت و راهبری مقتدر و درگیرکردن جامعه ارایه می گردد.
    کلیدواژگان: فساد، پلیس، جرم، پیشگیری، نظارت
  • حسین حسنی ساطحی* صفحات 127-162
    زمینه و هدف

    امروزه یکی از جرایم ارتکابی در استان چهارمحال و بختیاری که به عنوان یکی از چالش های مهم مطرح شده، پدیده قتل و جرایم ارتکابی بعد از آن از جمله سرقت، نزاع دسته جمعی، قتل انتقام جویانه است. در سالیان اخیر روند رو به رشدی را دنبال کرده است که معلول علل و عوامل مختلفی می باشد و عواقب و پیامدهای ناگواری برای استان به دنبال دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر عملکرد پلیس در پیشگیری از پیامدهای ناشی از قتل در استان چهارمحال و بختیاری است.

    روش شناسی

    روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت به صورت توصیفی و اکتشافی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه فرماندهان و مدیران فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری و بازپرسان قتل هستند.

    یافته ها

     یافته های این پژوهش حاکی از آن است که پلیس با بهره گیری از روش های پیشگیری، نقش مهمی در پیشگیری از جرایم ناشی از قتل در استان چهارمحال و بختیاری دارد و بطور کلی چهار نقش اطلاعاتی، کنترلی، تعاملی و مقابله ای به عنوان نقش های پلیس در پیشگیری از پیامدهای ناشی از قتل در استان چهارمحال و بختیاری مشخص گردیدند.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده که نقش اطلاعاتی در اولویت اول، نقش تعاملی در اولویت دوم، نقش کنترلی در اولویت سوم و نقش مقابله ای در اولویت چهارم قرار دارند لذا هریک از نقش های چهارگانه دارای سه عامل موثر هستند.

    کلیدواژگان: قتل عمد، پیشگیری وضعی، پلیس، پیامدهای قتل عمد، چهارمحال و بختیاری
  • ابراهیم قربانی* صفحات 163-186

    امروزه اعتیاد زنان نهادها و سازمان های زیادی را درگیر خود نموده و مردم و مسئولین را با چالش هایی روبه رو کرده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش برنامه های فرهنگی- ورزشی در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر زنان می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و از نوع تحقیقات کاربردی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان دستگاه های عضو کمیته مقابله با مواد مخدر و به تعداد 120 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تمام شمار، تعداد 120 نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب و پرسشنامه ی محقق ساخته تحقیق با ضریب پایایی 908/0 را تکمیل نمودند. به منظور تحلیل و بررسی متغیرهای پژوهش، از نرم افزار تحلیل آماری SPSS و و آزمون آماری خی دو و به منظور رتبه بندی متغیرها از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد تمام مولفه های موثر بر پیشگیری از اعتیاد (1- انجام مستمر و منظم فعالیتهای ورزشی، 2- احداث و توسعه محیط-ها و مراکز فرهنگی ورزشی، 3-تبلیغات میدانی، رسانه ای و آگاهسازی، 4- استفاده از ظرفیت کنفرانس ها و مسابقات ورزشی) در پیشگیری از اعتیاد زنان تاثیرگذار بوده که بیشترین تاثیر مربوط به تبلیغات میدانی/ رسانه ای و آگاهسازی با میانگین 39/3 و کمترین تاثیر مربوط به انجام مستمر و منظم فعالیت های ورزشی با میانگین 14/1 می باشد. نتایج نشان داد که برنامه های فرهنگی- ورزشی نقش بسزایی در پیشگیری از اعتیاد زنان دارند. لذا این تحقیق می تواند ضمن ارائه تصویری روشن از وضعیت اعتیاد زنان، سهم عمده ای در سازوکار تدوین برنامه های پیشگیری از رشد مصرف مواد مخدر در بین این قشر از جامعه داشته باشد.

    کلیدواژگان: اعتیاد زنان، مواد مخدر، سوء مصرف، پیشگیری، برنامه های فرهنگی- ورزشی
|
  • Keramatollah Rasekh *, Somayeh Mahmudi Meymand Pages 9-28

    The aim of the study is to investigate the involvement of youth in crime acts under slum dwellers to Kerman city (Iran) in 2015. Slum is not just a problem for Meterpols in Latin America and Africa, but it is a challenge for all countries in Asia. Iran is one of them.The data were collected from 242 adolescents who are sedentary in the juvenile detention camps at this time. The research method is survey and the data were collected by standardized questionnaires. The sample was selected using randomized and snow-ball method. For the analysis of the data, we use the analysis of variance test, regression analysis, path analysis with two correlation coefficients (Pearson r). The results of the study show that: there is a meaningful relationship between the educational level of the responders, city, county friend, religious tendency and family role and participation in acts of crime. We concluded that slum`s life of young people is one of the hard problems that confronted the country in relation to young people in coming years.

    Keywords: „Kerman“, “slum dwellers”, ” social factors”, “juvenile delinquency”
  • sayad darvishi* Pages 29-50
    Background and Aim

    Positive preventive measures and measures are taken to intervene in crime situations to eliminate the opportunity for crime. The purpose of this study was to identify the effective factors in preventing the theft of electrical cables in Ilam city.

    Methodology

    The purpose of the present study is applied and descriptive-analytical in terms of the nature of the research. The research method is mixed. The statistical population includes 15 experts and experts in the field of crime discovery. Through in-depth interviews, they collaborated in identifying the effective components in preventing state property theft (power cables) and their opinions were quantified through a questionnaire designed for a sample of 40 conscientious staff and as final components. Prevention of state theft (power cables) has been determined. The validity and reliability of the questionnaire were evaluated using the opinions of supervisors, consultants and experts, and reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient (0.83). SPSS 21 and LISREL were used to test the data.

    Findings

    The results showed that technical factors with average rating of 1.58 had the least effect and background factors with average rating of 2.52 had the most effect on preventing the theft of electrical cables in Ilam city.

    Results

    According to the obtained results, structural, technical and contextual factors and its infrastructures are the most important factors in preventing the situation of Ilam city cables burglary, which the organization managers are trying to solve problems and prevent widespread damage. He wants.

    Keywords: Condition Prevention, Background Factors, Structural Factors, technical factors, Power Cable Theft
  • Hajieh Rajabi Farjad *, Fariba Shayegan Pages 51-68

    The purpose of the study was to investigate the measures taken by the police in order to increase public safety and optimize the process of execution of police affairs in the 1404 horizons. The research is applied in terms of purpose and in terms of qualitative method, which includes the elite approach and library and documentary methods for extracting scientific opinions about methods of increasing public security. The community was composed of elites, experts and relevant authorities of head of headquarters and Tehran's police stations about increasing public security. The volume has been considered in interviews with elites and officials at saturation level. The data gathering tool has been semi-structured interviews and its analysis is presented in text.The results of the research indicate that the three categories of education and information, interactive actions and cooperation and information and operational actions are among the measures that must be taken in the police station. In addition, 22 responses were proposed by the respondents in optimizing the process of conducting affairs at the police stations at 1404 horizons, the most important of which was the better use of advanced technologies, especially in the information and operations sector. Also, other optimization measures in the 1404 horizons were grouped into four categories

    Keywords: Police actions, education, information, Interactions, operational actions, Horizon 1404
  • Mohammad Ali Ameri * Pages 69-102
    This study is applicable by its objective and has surveying method for data gathering. The tools were researcher made questionnaires based on policing strategies of the state cultural engineering map which its validity has been proved by content method and also its durability by the Cronbach’s alpha coefficients estimated nearly about 0/86. SPSS software, statistical T tests and also Pearson correlation coefficient have been utilized for examining the study hypothesis. The study populations were police managers and leaders of Tehran sheriffs, authorities and experts of social counseling centers of police departments. Cochran formula has been used to determine sample size which about 120 people has been chosen by random selection.
    Findings
    All of three dimensions mentioned above, had an effective role on soft threats prevention. Promoting and expanding of legitimacy and after that, improving public and social security level and promoting law and order by policing approaches have the most impacts on soft threats prevention.
    Keywords: Threats, Soft Threats, Culture, cultural engineering, police proactive activities
  • Parviz Sobhani * Pages 103-126
    Police is a social organization that along with its important duty which is affording discipline and security, presents various services to the citizens. Because of expressive nature of the missions of this organization, it’s always evaluated by society. Occurring some malfunctions, misbehaviors, and different cases of corruption on the side of some police personnel has led to this fact that people generalize it to the whole organization and even the executive system of the country. The present article uses qualitative approach and analyze the phenomenon of corruption among police staff by means of phenomenological method. This article referring to theories of some theorists such as Roebark and Barker, Punch, Syed and Bruce and others analyzes corruption typology, macro and micro corruption, theory of few apples and so on. The results show that some factors such as social and economic conditions of society, taste-relational selection and recruitment far from terms and conditions, unbalance between salary and social welfare, commitment to the codes of silence, lack of true supervision are influential in reinforcement of corruption in police organization. Finally, the approaches necessary to combat corruption in the organization of police go around concepts such as true supervision over recruitment, education and supervision, using stick and carrot approach, strong navigation and management and involving society.
    Keywords: Corruption, Police, Crime, prevention, supervision
  • Hossein Hassani Satehi* Pages 127-162
  • Ebrahim Ghorbani* Pages 163-186

    Statistics show that the rate of the women involved with the problem of addiction is on the rise in recent years and also the problems arising from those institutions and many organization’s involved in Iran's our people across the country , and the authorities has faced challenges. The aim of this study was to investigate effective methods of prevention of drug addiction in the city of Urmia are women. The study was a descriptive survey and the statistical population included all experts applied research and anti-drug police Urmia city, the Coordinating Council, Social Welfare, University of Medical Sciences, Narcotics Anonymous and 120 people The use of sampling all, 120 people joined the population and become completed a self-made questionnaire research with 908/0 reliability. For the purposes of assumptions and variables for analysis and research, statistical analysis software SPSS and chi-square test and Friedman test was used to rank variables. The findings show that all factors affecting the prevention of addiction (continuous and regular sports activities, construction and development environments and cultural centers, sports, athletics advertising, media and awareness, capacity utilization conferences and sports events) in prevention women. The greatest impact on the field of advertising / media and awareness with an average of 3.39 and the lowest impact on the continuous and regular physical activity is with an average of 1.14. The results show that this research could provide a clear picture of the situation of female drug Urmia city.

    Keywords: women Addiction, Drugs, Abuse, prevention, sports, cultural program