فهرست مطالب

سراج منیر - سال نهم شماره 33 (بهار 1398)

نشریه سراج منیر
سال نهم شماره 33 (بهار 1398)

  • بهای روی جلد: 120,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1398/09/25
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سرمقاله
  • گفت و گو
  • مقالات
  • رضا گشتیل صفحات 17-36

    یکی از ادله مهم و پرکاربرد اهل سنت در باب فقه و اعتقادات، «اجماع» است. در اصطلاح، اجماع به معنای اتفاق نظر مجتهدان یک عصر است. در مواردی می بینیم برخی مولفان برای افحام خصم، از اجماع استفاده ابزاری نموده و در مقام تحقیق، از آن سوءاستفاده کرده اند؛ زیرا ابطال اجماع به جست وجو در کتب متعددی نیاز دارد و این کار برای هرکسی میسر نیست. یکی از این مدعیان دروغین اجماع «ابن تیمیه» است. وی در بسیاری از مسائل مدعی اجماع شده است و این رویه، در کتاب منهاج السنه النبویه بیشتر به چشم می خورد. آنچه پیش رو دارید تحقیقی است درباره مبانی ابن تیمیه در باب اجماع و پاره ای از اجماعات ادعایی او در کتاب منهاج السنه النبویه در باب فضایل اهل بیت).

    کلیدواژگان: اجماع، ابن تیمیه، فضایل اهل بیت(، منهاج السنه النبویه
  • رسول خورسند صفحات 37-52

    در قرن هشتم هجری، ظهور ابن تیمیه با دیدگاه های جدیدی که برخلاف دستورات اسلام و سیره مسلمانان بودند، باعث شد علمای جهان اسلام به پا خاسته تا از گسترش این تفکرات جلوگیری کنند. از جمله این علما، علمای بزرگ و صاحب نظر شافعی مذهب هستند که از زمان حیات ابن تیمیه تاکنون، علیه او موضع گرفته اند. آنان با استفاده از ابزارهایی از قبیل مناظره، تالیف کتاب، و نیز ردیه نویسی در بعضی موضوعات خاص مانند شد رحال، توسل و همچنین استغاثه به پیامبر$، به معرفی انحرافات فکری و شخصیتی ابن تیمیه اقدام نموده و به مقابله با وی پرداخته اند.

    کلیدواژگان: ابن تیمیه، علمای شافعی، تقابل، شد رحال، توسل
  • رضا پورعلی سرخه دیزج صفحات 53-72

    به اعتقاد سلفیه جهادی هر مسلمانی که به دستورات الهی بیان شده در قرآن و سنت عمل نکند، کافر است و از دین خارج می شود. در مقاله پیش رو با روش توصیفی تحلیلی، با استفاده از مبانی فکری سلفیه به بررسی این دیدگاه سلفیه جهادی پرداخته شده و روشن گردیده است که اولا: به اتفاق علمای اسلام اگر عمل نکردن به دستورات الهی بیان شده در قرآن و سنت به دلیل عدم اعتقاد به آن دستور یا به دلیل انکار آن باشد، می تواند موجب کفر و خروج از اسلام شود؛ اما اگر کسی به خاطر جهالت، سستی و تنبلی، ترس، مصالح فردی یا مصالح نفسانی از عمل به برخی از دستورات الهی اجتناب ورزد، هرچند عمل وی از مصادیق کفر اصغر است، نمی توان وی را کافر و خارج از دین اسلام دانست و نمی توان عمل او را از مصادیق کفر اکبر به شمار آورد. ثانیا: سلفیه جهادی «التزام حاکمان کشورهای اسلامی به مصوبات مجالس قانون گذاری و پارلمان ها» را از مصادیق عمل نکردن به دستورات الهی دانسته اند؛ در حالی که دلیلی بر این مسئله وجود ندارد و حاکم می تواند با این قید که مصوبات مجالس در صورتی لازم الاجرا هستند که با شرع مقدس اسلام منافات نداشته باشند، هم به آن مصوبات ملتزم شود و هم به دستورات الهی عمل کند.

    کلیدواژگان: ابن تیمیه، سلفیه جهادی، عدم تبعیت از احکام الهی، کفر
  • احمد سیاح صالحی صفحات 73-89

    «سب» به عنوان مصداق تام بغض، از ابتدای زندگی بشر تاکنون در بین مردم شایع بوده است و عده ای برای نشان دادن بغض و کینه خود به جریان یا اشخاصی خاص، به این اقدام مبادرت می ورزند. یکی از این موارد، سب صحابه پیامبر$ است که در این مقاله سعی بر این است با استفاده از روش تحلیلی توصیفی دیدگاه فقهای احناف را درباره ساب صحابه با بهره گیری از متون فقهی آنان بررسی، و روشن نماییم. اگر ساب صحابه جمیع صحابه یا بعضی از آنها را به دلیل صحابی بودنشان سب یا تکفیر کند، فقهای مذهب حنفی همانند دیگر مذاهب اهل سنت حکم او را کفر می دانند؛ ولی اگر فردی صرفا بعضی از صحابه را به دلیلی غیر از صحابی بودن سب یا تکفیر کند، مشهور فقهای حنفی حکم او را کفر نمی دانند و فقط معتقدند که وی فردی فاسق، مبتدع، ضال یا باغی است. درباره ساب شیخین نیز فقهای مشهور حنفی حکم تکفیر چنین فردی را رد کرده و حکم او را همانند ساب صحابه دانسته اند.

    کلیدواژگان: ساب صحابه، ساب شیخین، تکفیر صحابه، فقه حنفی
  • ابراهیم کاظمی صفحات 91-111

    درباره رابطه مفهومی «ایمان» و «عمل» دیدگاه های مختلفی بیان شده است. برخی مانند خوارج راه افراط، و برخی مانند مرجئه راه تفریط را پیموده اند. جستار حاضر درصدد بیان بررسی دیدگاه ابن تیمیه در این زمینه برآمده است و می توان از ظاهر کلمات ابن تیمیه سه نظریه را استخراج کرد: 1. رکن بودن مطلق عمل برای ایمان؛ 2. تلازم بین ایمان و عمل؛ 3. تقسیم اعمال به باطنی و ظاهری و ادعای رکنیت اعمال باطنی. در این صورت، عمل قلبی، جزء ایمان خواهد بود؛ اما اعمال ظاهری لازمه جداناپذیر ایمان هستند. جمع بندی دقیق سه نظریه به جزء بودن عمل برای ایمان ختم می شود و با دقت عقلی، نظریه سوم به همان نظریه اول برمی گردد. با این بیان، ابن تیمیه اعمال ظاهری را در ظاهر، داخل در مفهوم ایمان ندانسته است؛ اما لازمه ای جدایی ناپذیر برای اسلام قرار داده که همان جزئیت عمل را نشان می دهد. این در حالی است که شیعه و ائمه مذاهب اربعه نظری برخلاف نظر ابن تیمیه دارند و عمل را داخل در مفهوم ایمان ندانسته اند.

    کلیدواژگان: ابن تیمیه، ایمان، عمل، رابطه ایمان و عمل
  • مجتبی محیطی صفحات 113-132

    حکومت وهابیت از نظر تاریخی به سه دوره مختلف تقسیم می شود. وهابیان در دوره اول (1157-1234ق) جنایات بی شماری مرتکب شدند. بیشتر این جنایات، در منطقه نجد رخ داد. از مهم ترین جنایات وهابیت در این دوران، می توان به قتل و غارت مردم ریاض، حریملا، قطیف و احسا اشاره کرد. در این مناطق، وهابیان چند هزار نفر را کشتند و اموال آنان را غارت کردند. ابن بشر، تاریخ نگار وهابی، بیشتر این جنایات را با عنوان «فتوحات» ذکر کرده است. این پژوهش با روش توصیفی و با تاکید بر کتاب ابن بشر، جنایات وهابیت را ذکر نموده و سپس با استفاده از دیگر منابع، عمق جنایات آنان را تبیین کرده است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی مستقل در رابطه با جنایات وهابیت در منطقه نجد نوشته نشده است، اهمیت چنین پژوهش بیشتر قابل درک است.

    کلیدواژگان: جنایات وهابیت، کشتار مردم ریاض، وهابیت، محمد بن عبدالوهاب، نجد، ابن بشر، عنوان المجد، آل سعود
  • گزارش ها
  • مجید حیدری صفحات 133-137
  • رضا پورعلی سرخه دیزج صفحات 139-155
  • صفحات 157-160
|
  • Reza Gashtil Pages 17-36

    One of the best reasons that the Sunni sect of Islam mention in their jurisprudence and theology is "consensus". In technical terms, the consensus is agreement of the scholars of a particular subject. In some instances, scholars misused from this term and just tried to confute their rivals. Confuting the consensus is a hard task and inquire searching so many sources and this is not an easy work. One of the scholars who claimed consensus but did not proved it, is Ibn Taymiyyah. In his famous book, "Minhaj Al-Sunnah Al- Nabaviyyah" he claims that we have consensus in some cases. In this research, his principles about consensus is discussed. In this book, he alleges that the ahlulbayt virtues is not so important and other disciples had virtues as well.

    Keywords: consensus, Ibn Taymiyyah, virtues of ahlulbayt, Minhaj Al-Sunnah Al-Nabaviyyah
  • Rasool Khorsand Pages 37-52

    In the eighth century (Hegri), Ibn Taymiyyah opposing the mainstream Muslims and their way of lives, has raised so many problems. So many scholars from all over the Muslim world have tried to refute his views. The Shafi'i scholars mainly disagree with Ibn Taymiyyah views and have spoken out in this regard. They have written so many book, booklets and so on to disprove his ideas on preparation to travel to holy places, supplication and appealing for help from the Holy prophet Muhammad. The Shafi‘i scholars consider Ibn Taymiyyah as an apostate and try to confront with his deviations. In this article, this issue in a descriptive – analytic method is discussed.

    Keywords: Ibn Taymiyyah, The Shafi‘i scholars, Confrontationpreparation to travel, Supplication
  • Reza Poor Ali Surkhe Dizaj Pages 53-72

    Salafi Jihadism claims that if the Muslims do not practice the Sharia will be unbeliever and is outside of religion. In this article, with descriptive-analytic method, considering the Salafism school of thought, the Jihadi ideas will be criticized. The results are as the following: firstly, we can allege someone and call him or her an unbeliever if he confess obviously that I do not believe on them. However, if this act is as a result of ignorance, idleness, fear, benefits and so on, we cannot call him an unbeliever, although he is sinful but this person is not outside the circle of Islam. Secondly, the Jihadists believe that one of the senses of disobeying the Sharia is "committing to the rules passing in Islamic parliaments". While there is no reason for this verdict. If the rules passing in congress do not collide with Sharia, we can enact to both parliament rules and Sharia.

    Keywords: Ibn Taymiyyah, Jihadi Salafi, unbeliever, disobeying the Sharia
  • Ahmad Sayyah Salehi Pages 73-89

    Cursing as a sign of total hatred is common among the people from early times. Some for showing their discontentment curse others. One of the senses of cursing is swearing the companion of the Holy prophet Muhammad. In this article, with descriptive-analytic method, the viewpoint of Hanafi school of thought in this issue, referring to their sources will be discussed. If someone curse the companion of the Holy prophet just because he is a disciple, in this case he/she will be called an unbeliever and is outside of Islam circle, according to Hanafi scholars and the other main stream Sunni Jurisprudents. But if someone swear on a companion not because he is a disciple – maybe he committed a sin – in this case the Hanafi Jurisprudents do not exclude him from Islam's circle. They call him as sinner. The Hanafi Jurisprudents maintain that there is no distinction between Abu-Bakr and Omar in this case and if someone cure them, he will confront with the same punishment.

    Keywords: Cursing the companion, Cursing the Sheikhayn, Accusing the Companion to Heresy, Hanafi School
  • Ebrahim Kazemi Pages 91-111

    There are several opinions about the relation between 'belief' and 'action'. We have some who are extremists like "Khavarej" and "Morjee", two opposite sides in this realm. In this paper, the writer is going to view the Ibn Taymiyyah ideas in this case. We can say that there is three principles in his views: 1- the action is necessary for a secure faith. 2- There is a correlation between faith and action. 3- The action is divided into superficial and in depth, for an in depth action the faith is necessary. Hence, the superficial action is a necessary part of faith. Having a closer look at Ibn Taymiyyah views, we can conclude that he believe in correlation between faith and action. In fact, the third principle refer to the first one. Although Ibn Taymiyyah tries to divide the faith in two parts, he maintain that faith cannot be separated from action. Nevertheless, Shia and other Muslim sects believe that action is not a necessary element in faith.

    Keywords: Ibn Taymiyyah, Faith, Action, the Relation betweenaction, faith
  • Mujtaba Muhiti Pages 113-132

    We can divide the Wahhabism ruling into three periods. In the first period (1157-1234) they committed so many crimes. Most of these atrocities we done in Najd region. Some examples of these crimes are as the following: killing and robbing the people in Riyaz, Huraimela, Ghatif and Ahsa. In this region wahhabists murdered so many people and robbed their properties. Ibn Beshr, the famous historian, named this atrocities "victories"! this article with a descriptive – analytic method is going to investigate in these crimes. The main source in this essay would be the Ibn Beshr's history book. Of course, other secondary sources also is used to clarify the depth of wahhabists. Regarding that this essay is novel and no one else did not write about this topic so far, we can understand the significance of this research.

    Keywords: Wahhabists Atrocities, Killing People in Riaz, Muhammad Ibn Abdulwahab, Ibn Beshr