فهرست مطالب

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 26 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/18
  • تعداد عناوین: 5
|
  • سخن نخست
  • ابوالفضل زینتی*، علیرضا اسقانیان، حسن ظهور صفحات 1-8

    امروزه بسیاری به دلیل مشکلاتی از قبیل معلولیت، نابینایی، برخی نارسایی های عصبی و... توان جابجایی بدون کمک دیگران با تکیه بر توان بدنی خود را ندارند. این پروژه در ارتباط با طراحی وسیله ای با عنوان تنابر تعریف شده است.تنابر نام وسیله ای است که به منظور کمک به بیماران هدف و به ویژه معلولانی که در جابجایی مشکل دارند، تعریف شده است. مهم ترین معیارهای مرتبط با طراحی این وسیله که رعایت آن‎ها به طرح اعتبار می بخشند. عبارتند از: ایمنی طرح، کاربردی بودن آن، سبک بودن دستگاه، هزینه ساخت و نهایتا زیبایی ظاهری. در این پروژه طراحی مکانیزم اولیه، علل انتخاب آن به عنوان مکانیزم هدف، مباحثی چون پایداری و تحلیل تنش، سیستم بالابر و در انتها سیستم چرخش مورد بررسی قرار گرفته است که هر کدام فصلی را به خود اختصاص داده اند. به طور خلاصه با تکیه بر معیارهای طراحی و مطالعه بر روی طرح های مشابه و انجام محاسبات دستی یک مکانیزم چهار میله ای به عنوان مکانیزم پایه انتخاب شده است که از جنس آلومینیوم بوده و عکس های مربوطه به مکانیزم و ابعاد دقیق تر در متن گنجانده شده اند.

    کلیدواژگان: سیستم بالابرنده، سیستم چرخش، نقاط دقت، پایداری، تنابر، مکانیزم 4 میله ای
  • مسعود پیردستان* صفحات 9-18

    توسعه دانش و توانایی بشر برای افزایش بهره برداری از محیط و منابع آن و از نگاهی دیگر نگرانی به پایان رسیدن منابع طبیعی و برهم خوردن تعادل فرایندهای حیاتی کره زمین، پژوهشگران را بیشتر از گذشته متوجه محیط زیست و فاکتورهای اثرگذار و اثرپذیر آن کرده است. صنعت بانکداری نقش بسیارمهمی در رشد و توسعه اقتصادی و حفاظت از منابع پایه و کاهش آثار مخرب زیست محیطی دارد. ازاین رو مدیریت زنجیره تامین سبز از دغدغه های مهم صنعت بانکداری و بانک سپه شده است و شناسایی عوامل موثر بر سبز سازی مدیریت زنجیره تامین ضروریست. در این پژوهش، عوامل موثر بر مدیریت زنجیره تامین سبز بر اساس پژوهش های گذشته دسته بندی و در شش بعد بر اساس نظر کارشناسان مشغول در بانک سپه ارزیابی و با استفاده از روش تاپسیس اولویت بندی شده است. نتایج بررسی حاکی از این است که از عوامل شناسایی شده عواملی چون: ترویج فرهنگ سبز، آلایندگی آب، خاک و هوا ، رعایت استانداردهای لازم، ایجاد ، آموزش و ارائه الگوهای مصرف صحیح انرژی ، بازیافت پسماندها و ضایعات، مدیریت کیفیت جامع محیطی حمایت از زنجیره تامین سبز توسط مدیران ارشد، بررسی تحلیلی ، فراهم سازی محیطی ، سیستم های کنترلی و نظارتی استفاده از فناوری های جدید، وجود ضوابط و در آخر بررسی تحلیلی مداوم وضعیت ، تمام مراحل عملیات فرآیند تولیدی کاری اتوماسیون و ماشین های اداری اثر بیشتری بر مدیریت زنجیره تامین سبز درصنعت بانکداری ایران و بانک سپه دارد

    کلیدواژگان: مدیریت سبز، زنجیره تامین سبز، فرهنگ سبز، بانک سپه، تاپسیس
  • علی دهقان ابنوی، امیر کریمیان طرقبه*، جعفر قاجار، علی منتصری صفحات 19-24

    خواص پتروفیزیکی سنگ مخزن از عوامل مهم و تاثیرگذار در مدیریت و صیانت از مخازن هیدروکربوری به شمار می رود. مطالعه تراوایی به دلیل این که عامل انتقال جریان در مخزن است، نقش کلیدی در مدلسازی ، از بین خواص پتروفیزیکی مخازن و برداشت اقتصادی از منابع هیدروکربن دارد. بدلیل این که تروایی تنها در چاه های دارای مغزه وجود دارد لذا از روش های مختلفی همچون روش واحدهای جریانی و نمودارهای چاه پیمایی برای تعیین آن در چاه های مختلف استفاده پیوستگی و ویژگی های پتروفیزیکی و زمین ، می شود. یک واحد جریانی بخشی از مخزن است که به طور عمودی و جانبی شناسی تاثیرگذار بر جریان سیال در آن واحد ثابت است. در این مطالعه که بر روی یکی از میادین گازی ایران انجام شده واحد جریانی با روش های آنالیز هیستوگرام، نمودار احتمال نرمال و 0 است، با استفاده از مفهوم واحدهای جریانی تعداد نمودار بر حسب تخلخل نرمالایز شده مقادیر تراوایی تخمیین زده شد و مقدار اختلاف بین تراوایی مغزه و تراوایی حاصل محاسبه شده است. لذا استفاده از مفهوم واحدهای جریانی 6/818 درصد با ضریب همبستگی 1/90 از واحدهای جریانی دقت بالایی در تخمین تراوایی ارائه می دهد.

    کلیدواژگان: میدان گازی، تخمین تراوایی، واحدهای جریانی
  • یلدا احمدی*، محمد سمیع پورگیری، نصرالله مجیدیان صفحات 25-40

    در این پژوهش، شبیه سازی فرآیند کلاوس با خوراک دهی مستقیم در یکی از فازهای پالایشگاه گازی عسلویه انجام شد. با استفاده از نرم افزار شبیه سازی Aspen HYSYS مدل سازی سینتیکی واکنش های انجام شده در دو بخش کوره و راکتورهای کاتالیستی اجرا و نتایج حاصل از آن با داده های تجربی مقایسه گردید. نتایج حاصل، نشان دهنده دقت قابل قبول شبیه ساز به منظور پیش بینی محصولات خروجی از کوره و راکتورهای کاتالیستی است، به طوری که خطای نسبی جریان خروجی از کوره حدود 1/0 درصد و برای راکتورهای کاتالیستی اول و دوم به ترتیب 12/0 و 14/0 درصد می باشد. به منظور دست یابی به درصد بازیابی بیشتر گوگرد در واحد موجود، بهینه سازی پارامترهای مهم فرآیندی انجام شد. در این بهینه سازی پنج متغیر مستقل شامل (دمای خوراک ورودی، میزان هوای ورودی و میزان سوخت ورودی به کوره، دمای ورودی به راکتور کاتالیستی اول و دوم) و چهار متغیر محدود کننده شامل (نقاط شبنم در جریان های ورودی و خروجی برای راکتور کاتالیستی اول و دوم) در نظر گرفته شد. با توجه به آنالیز حساسیت انجام شده نتایج بهینه سازی قابل پیش بینی بود و میزان بازیابی موثر گوگرد در کوره و راکتورهای کاتالیستی اول و دوم به ترتیب 42/1، 14/9 و 31/9 درصد افزایش یافت. در پایان، میزان بازیابی کلی در این فرآیند نیز حدود 2 درصد افزایش یافت.

    کلیدواژگان: بازیابی گوگرد، فرآیند کلاوس، نرم افزار Aspen HYSYS، کوره، راکتور کاتالیستی