فهرست مطالب

علوم و فناوری دریا - سال بیست و سوم شماره 91 (پاییز 1398)

فصلنامه علوم و فناوری دریا
سال بیست و سوم شماره 91 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید محمدرضا موسوی میرکلایی*، مریم صفری صفحات 1-9
    در این مقاله یک بلوک مبدل سریال به موازی یک پردازنده FFT 8 نقطه ای با استفاده از تکنولوژیum CMOS 13/0 ارائه شده است. به دلیل مزیت های بسیار مدارهای حالت جریان نسبت به مدارهای حالت ولتاژ، در این طراحی سعی شده است که از این گونه مدارها استفاده شود. بنابراین در این بلوک ابتدا باید ولتاژ ورودی را به جریان تبدیل نمود و سپس برای موازی کردن نمونه ها از مدار نمونه بردار جریانی استفاده کرد. به منظور قرار گرفتن 8 نمونه به صورت همزمان در ورودی مدار FFT از دو سری مدار نمونه بردار جریانی استفاده شده است. این بلوک توانایی تولید نمونه ها را به صورت همزمان و با مصرف توان کمتر و همچنین با سرعت بیشتر دارد. علاوه بر این، برای داشتن هر دو پیک مثبت و منفی سیگنال در خروجی مدارهای نمونه بردار، ساختار مدار آینه جریان کلاس AB به کار رفته است. توان مصرفی مدار مبدل ولتاژ به جریان تقریبا mW 3 و هر مدار نمونه بردار uW 120 است. همچنین توان مصرفی کلی این بلوک mW 5 است. فرکانس dB 3 مدار مبدل ولتاژ به جریان طراحی شده در فرکانس MHz 125 قرار دارد که این موضوع فرکانس نمونه برداری را به این فرکانس محدود می کند. البته فرکانس مورد نظر ما MHz 4 است که برای کاربرد مقابله با اختلال در گیرنده سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) مناسب است.
    کلیدواژگان: پردازنده FFT 8 نقطه ای آنالوگ، مبدل ولتاژ به جریان، نمونه بردار جریانی، آینه جریان کلاس AB
  • کریم اکبری وکیل آبادی*، عباس حسن آبادی صفحات 10-16
    آبشستگی در حقیقت جابجایی ذرات توسط جریان از محل استقرار اولیه آن ها به مکان دیگری است. وقوع پدیده ی آبشستگی در اطراف سازه های هیدرولیکی، یکی از اصلی ترین عوامل تخریب این سازه ها بوده و هر ساله باعث اعمال خسارات فراوان مالی در جهان می شود. اکثر مطالعات در شرایط مختلف آزمایشگاهی روی بستر ماسه ای و برای شرایط تعادل آبشستگی ارائه شده است و کاربرد این روابط برای شرایط طبیعی دریا، عدم اطمینان هایی را در برآورد مقدار آبشستگی به همراه دارد. بدیهی است استفاده از یک روش بدون توجه به شرایط حاکم بر آن روش، مناسب نمی باشد. در بسیاری از موارد نیز می توان از مدل های فیزیکی و روش های عددی برای تخمین عمق آبشستگی کمک گرفت. در مطالعه حاضر پروفیل آبشستگی توسط مدل عددی بررسی شده است. یکی از مهم ترین اهداف این تحقیق ارائه الگو و طرحی در جهت پیشگیری، کنترل و بهینه سازی آبشستگی در سازه های دریایی مخصوصا موج شکن ها و اسکله ها می باشد. بررسی عوامل مختلف تشدید آبشستگی و راه کارهای کاهش تاثیر این عامل از مهم ترین اهداف این تحقیق می باشد.
    کلیدواژگان: دینامیک سیالات محاسباتی، آبشستگی، موج شکن، اسکله
  • کامبیز طباطبایی اردکانی*، کمال میرزایی صفحات 17-23

    با توجه به محبوبیت و استفاده روز افزون از وسایل دیجیتال در زندگی روزمره بشر و همچنین گسترش به اشتراک گذاری تصاویر در شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، فلیکر، اینستاگرام و غیره و همچنین بارگذاری فیلم های مختلف در این شبکه ها، استفاده از تصاویر دیجیتال مخصوصا در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است که در میان این تصاویر، درصد بالایی مربوط به تصاویر چهره انسان است و در مواردی از قبیل پایش تصویر برخط، تعامل انسان و ماشین، ردیابی شخص در ویدئو، بازیابی تصویر چهره افراد مجرم، کنترل تردد کارکنان سازمان و تفکیک دوست از دشمن در پایگاه های نظامی (از قبیل نیروی دریایی و...) کاربردهای فراوانی دارد. بنابراین دقت و سرعت بازیابی در این مسئله حائز اهمیت است. در این مقاله دو روش برپایه الگوی دودوئی محلی ارائه شده است که در نهایت با تشخیص لبه ترکیب می شود. برای افزایش سرعت روش ترکیبی پیشنهادی بصورت موازی در محیط CUDA C++ اجرا شده است. در این مقاله میزان دقت و سرعت بر روی مجموعه داده های مختلف ارزیابی شد و بطور متوسط زمان پردازش در GPU تا حدود 19 برابر در مجموعه دادهی با 1024 عکس در مقایسه با CPU کاهش یافت. نتیجه حاکی از این تحقیق بدین صورت بود که هرچه حجم مجموعه داده بزرگتر شود تاثیر موازی سازی بهتر است. بنابراین متغیرهایی که برای این مسئله ذکر می شود عبارتند از:1- دقت کار 2- زمان اجرا 3-مقیاس پذیر بودن سیستم

    کلیدواژگان: پردازش موازی، پردازنده گرافیکی، بستر CUDA، بازیابی تصویر چهره
  • آیدا سهیلی فر، سید امیر رضا ابطحی*، فرزاد حقیقی راد صفحات 24-32

    زنجیره تامین، زنجیره ای است که کلیه فعالیت های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی مصرف کننده را در بر می گیرد. از مهم ترین اجزای زنجیره تامین، تامین کنندگان هستند. انتخاب تامین کننده مناسب از دشوارترین و مهم ترین مسائل زنجیره تامین است. انتخاب تامین کننده مبنایی برای پیشبینی و ارزیابی پتانسیل تامین کنندگان برای ایجاد یک رابطه ی مشترک است. از آنجا که در محیط های به سرعت در حال تغییر معیارهای اقتصادی به تنهایی برای ارزیابی تامین کنندگان مناسب نیست، بنابراین باید مفهوم زنجیره پایدار را در نظر گرفت و انتخاب تامین کننده مبتنی بر ابعاد پایداری صورت گرفته شود. یکی از هزینه های اساسی صنایع دریایی کشور خسارت ها و هزینه های خوردگی است. به همین منظور در صنایع دریایی کشور جهت جلوگیری از خوردگی کشتی ها از مواد شوینده و شیمیایی استفاده می شود. جلوگیری از خوردگی کشتی موجب رشد در صنایع کشور، افزایش عمر کشتی و کاهش هزینه ها می شود. بنابراین انتخاب محصول و ماده با کیفیت در صنعت کشتی سازی امری مهم است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف رتبه بندی تامین کنندگان شرکت تولیدکننده محصولات شیمیایی در زمینه صنعت کشتی سازی، پتروشیمی و سایر صنایع با در نظر گرفتن معیارهای پایداری انجام گرفته است. تحقیق حاضر با مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان نیازمندی های مشتریان و معیارهای پایدار تاثیرگذار در انتخاب تامین کننده شناسایی شد. در نهایت با استفاده از FQFD به رتبه بندی تامین کنندگان پرداخته شد

    کلیدواژگان: زنجیره تامین، زنجیره تامین پایدار، انتخاب تامین کننده، گسترش عملکرد کیفیت فازی
  • فرامرز نصری*، پیمان اخوان، مرتضی پیری صفحات 32-48

    چکیده در دو دهه ی اخیر اجتماعات کاری به طور فزاینده ای مورد توجه محققین و فعالان مدیریت دانش واقع شده است. گواه این مسئله تعداد بالای چاپ مقالات علمی پژوهشی در سطح بین الملل در این زمینه و پیاده سازی آن در سازمان ها و شرکت های متعدد است که نشان دهنده ی کاربردی بودن این موضوع می باشد. اجتماعات کاری، گروهی از اعضای سازمان هستند که مسائل، علایق و دانش عمیق خود را به وسیله ی تعامل پیرامون یک موضوع با یکدیگر به اشتراک می گذارند. مفهوم اجتماعات کاری به این دلیل توسعه داده شده است که نشان دهد یادگیری یک تجربه اجتماعی است. بر این اساس اعضای سازمان زمانی یک تجربه را به بهترین شکل یاد می گیرند که با افرادی که در آن زمینه دارای مهارت و دانش هستند در تماس باشند. شناخت عوامل موفقیت اجتماعات کاری، می تواند تاثیر مهمی در بهبود فرایند اشتراک و یادگیری سازمانی داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی عوامل موفقیت اجتماعات کاری در سازمان های فناوری محور ایران، سعی در توسعه ی ادبیات مدیریت دانش و بومی سازی آن در این حوزه داشته است. به منظور بررسی این عوامل از گروهی 13 نفره از خبرگان و از روش دلفی فازی استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که عوامل موفقیت اجتماعات کاری در سازمان های فناوری محور در ایران در دو بخش عوامل موفقیت درونی شامل ده عامل و عوامل موفقیت بیرونی، شامل یازده عامل است.

    کلیدواژگان: اشتراک دانش، اجتماعات کاری، عوامل کلیدی موفقیت، دلفی فازی
  • محمد حسین خانجانی*، مسلم شریفی نیا، سعید حاجی رضایی صفحات 49-60

    جلبک‏ها مهمترین تولید‏کنندگان اولیه هستند که بطور کلی به دو زیر گروه میکروجلبک (میکروسکوپیک) و ماکروجلبک (ماکروسکوپیک) تقسیم بندی می‏شوند. جلبک‏های دریایی منابع مهمی از ترکیبات فیتوشیمیایی با خواص آنتی اکسیدانی هستند که در داروسازی، مصارف پزشکی، صنعت تغذیه انسان، دام و آبزیان بصورت مستقیم و غیرمستقیم نقش دارند. میکروجلبک‏ها به عنوان منبع تغذیه‏ای مهم برای مراحل ابتدایی رشد و توسعه لارو آبزیان محسوب می‏شوند. بسیاری از فرآورده‏ها مانند کاروتنوئید، فیکوبیلین، اسیدهای چرب غیراشباع، پلی ساکاریدها، ویتامین‏ها و مولکول‏های فعال بیولوژیکی که برای استفاده در سلامت انسان و آبزیان مهم هستند، در جلبک‏ها شناسایی و جداسازی شده است. اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره PUFA (ایکوزاپنتاانوئیک اسید (EPA،3n-20:5) و دیکوزاهگزاانوییک اسید (DHA، یا 3n-22:6) برای متابولیسم بدن در انسان بسیار مهم هستند. جلبک‏های کلروفیت و بریوفیت برای استخراج این اسیدهای چرب سالم و ضروری مورد استفاده قرار می‏گیرند، ترکیبات زیست فعال و فیتوشیمیایی موجود در جلبک سبب می‏شود که بعنوان یک ترکیب بسیار مفید در صنایع غذایی، دارویی و پزشکی شناخته شوند. ماکرو و میکرو جلبک ها منابع ژنتیکی و تنوع زیستی وسیعی داشته که اهمیت آنها را افزایش می دهد. آنها در صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی، پزشکی کاربرد دارند، همچنین به دلیل ارزش غذایی بالا، داشتن مواد معدنی و کمیباب، پروتئین بالا و اسیدهای چرب غیراشباع در تغذیه انسان، دام و آبزیان مورد استفاده قرار گرفته اند. از این رو در مطالعه حاضر خواص، پتانسیل و کاربرد جلبک‏ها بحث شده است.

    کلیدواژگان: فیتوپلانکتون، علوم شیلاتی، جلبک، کاروتنوئید، آبزی پروری
|
  • S. M Mousavi *_M. Safari Pages 1-9
    In this paper, a serial to parallel block for a 8-FFT processor in 0.13 um CMOS technology is presented. Because of more advantages of current mode circuits compared to voltage mode counterparts, in this design, it has been made effort to utilize these merits. Then, at first input voltage signal should be converted to current signal to be processed in current mode. After that, to parallel current signal the current mode sample and hold is employed. Two banks sample and hold are placed in proposed block diagram to synchronize 8 samples at the FFT input. The suggested serial to parallel block has the capability of producing the required samples at the same time with lower power consumption and higher speed. Also, because of applying the class AB current mirror the sample and hold is able to convey both peaks of the signal. It is shown that the power consumption of voltage to current converter is about 3 mW and each sample and hold draws 100 uA of 1.2 V power supply. Moreover, the whole block has approximately 5 mW power consumption. The 3dB frequency is placed at 125 MHz which impose limitation on sampling frequency of sample and hold circuit. In our application that is jamming mitigation in Global Positioning System (GPS) this limitation can be ignored because of low intermediate frequency (4MHz) of GPS.
    Keywords: Analog 8-FFT processor, Voltage-current converter, Current mode sample, hold, Class AB current mirror
  • K Akbari Vakilabadi *, Abbas Hasanabadi Pages 10-16
    Scour is in fact the displacement of particles by flow from their initial location to another location. The phenomenon of scour around hydraulic structures is one of the main causes of their destruction and causes huge financial losses worldwide every year. Most of the studies have been carried out in different laboratory conditions on sandy bed and for scour equilibrium conditions and application of these relationships to natural sea conditions has uncertainties in estimating scour value. Obviously, it is not appropriate to use a method without regard to the conditions governing it. In many cases, physical models and numerical methods can also be used to estimate the scour depth. In the present study, the scour profiles are investigated by numerical model. One of the most important goals of this research is to provide a model and plan for prevention, control and optimization of scours in marine structures, especially breakwater and docks. Investigating different factors of scour intensification and ways to reduce its impact is one of the most important goals of this study.
    Keywords: Computational fluid dynamics, Scouring, wave breaker, jetty
  • Kambiz Tabatabaei Ardakani *, Kamal Mirzaie Pages 17-23

    Given the growing popularity and use of digital devices in human daily life; an increase in image sharing on social networks such as Facebook , Flicker, Instagram as well as loading various clips on such networks , the utilization of digital images has sharply increased, particularly in the last decade, among them, a high percentage belongs to human face images(approximately above 60%) what matters here is face image retrieval using high accuracy feature extraction methods. The more precise method, the more time it requires to be processed. in this paper we plan to execute numerous high accuracy feature extraction methods in face image retrieval like LBP and its variants, HOG, SIFT, SURF and in some case the combination of above mentioned methods by suitable coding on GPU in order to examine the impact of processing speed and its accuracy compared to the CPU and propose the best method for it

    Keywords: parallel processing, GPU, CUDA, Face Image Retrieval
  • A Soheilifar, Amir Reza Abtahi *, Farzad Haghighi Rad Pages 24-32

    In sustainable supply chain management, supplier selection based on sustainability criteria is among the most important problems. Sustainability is considered as a key element in competitive advantage. There are many methods in the field of supplier selection. Some of these methods are the analytical hierarchical process, the best-worst method, the topsis method, mathematical programming, Quality Function Deployments (QFD), and a combination of these methods. In the QFD method, the characteristics of the product to be purchased from the supplier are identified and then seek to determine the supplier's assessment criteria. In this study, the performance of four suppliers in chemical industry has been evaluated using fuzzy quality function deployments in two phases.

    Keywords: supply chain, sustainable supply chain, Supplier Selection, Fuzzy Quality Function Deployment
  • F Nasri *, P Akhavan, M Piri Pages 32-48

    Abstract In thelast two decades, communities of practice (CoPs), are increasingly considered by knowledge management researchers. As for the evidence, representing theapplicability of this issue, the large number of international scientific published papers and their implementation in organizations and companies should be mentioned. CoPs are groups of people who share a concern or a passion for something they do and learn how to do it better as they interact regularly. CoPs were developed because they represented that learning is a social experience. Accordingly, organizational staffs can learn a practice on the best while having regular contact with those who have the best skill and knowledge in that field. Identifying the critical success factors (CSFs) of CoPs can have a significant effect on improving organizational learning and knowledge sharing. Having the main purpose on investigating and recognizing the CSFs of CoPs in Iran’s technology based organizations, this research is trying to develop and localize knowledge management literature. In order to investigate these factors, a panel of thirteen experts and fuzzy Delphi is used. The results show that CSFs of CoPs in Iran’s technology based Companies are divided into two parts named internal and external success factorsrespectively including ten and eleven factors.

    Keywords: Knowledge sharing, Communities of practice, critical success factor, Fuzzy Delphi
  • M. H. Khanjani *, M Sharifinia, S Hajirezaee Pages 49-60

    Algae are the most important primary producers that, generally, classified into the two subgroups of microalgae (microscopic) and macroalgae (macroscopic). Seaweeds are important sources of phytochemicals with antioxidant properties that are directly and indirectly involved in pharmaceuticals, medical applications, human nutrition, livestock and aquatic life. Microalgae are considered as an important source of nutrition for the early stages of the growth and development of aquatic larvae. Many products, such as carotenoids, phycobilin, unsaturated fatty acids, polysaccharides, vitamins and biologically active molecules that are important for use in human and aquatic health, have been identified and isolated from algae. The long chain unsaturated fatty acids PUFA (eicosapentaenoic acid (EPA, 3n-20: 5) and dicosohexaenoic acid (DHA, or 3n-22: 6) are crucial for human metabolism. Chlorophyte and bryophyte algae are used to extract these healthy and essential fatty acids. Bioactive and phytochemicals compounds found in the algae make them a very useful compound in the food, pharmaceutical and medical industries. Macro and microalgae have vast genetic resources and high biodiversity that increase their importance. They are widely used in various cosmetics, health and medical industries, as well as because of their nutritional value, high levels of minerals, protein, and unsaturated fatty acids have been used in human, animal and aquatic nutrition. So the properties, potential and uses of algae are discussed in the present study.

    Keywords: Phytoplankton, Fisheries Sciences, Algae, Carotenoids, Aquaculture