فهرست مطالب

نشریه مطالعات هنر اسلامی
پیاپی 35 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/01
  • تعداد عناوین: 16
|
  • مهدی پیرحیاتی، بهنام پدرام*، علیرضا انیسی صفحه 1

    استان لرستان در غرب ایران با دارا بودن رودهای پرآب و به دلیل قرار داشتن در مسیرهای باستانی بین پایتخت های دوران مختلف، ارتباطات دایمی بین این مناطق را از طریق احداث پل هایی عظیم برقرار می کرده است. ناشناخته ماندن هویت و ارزش والای این آثار برای جامعه بومی، کشور و جامعه بین الملل، تخریب این آثار و محیط طبیعی وابسته به آن توسط مردم بومی و گردشگران[1]، نبود برنامه مطلوب و بودجه لازم حفاظت و نادیده انگاشتن بستر طبیعی پل ها[2]در امر حفاظت، همگی باعث شده که این آثار ارزشمند در معرض تخریب قرار گیرند. بر این اساس هدف پژوهش مذکور شناسایی منظرفرهنگی پل تاریخی کشکان و چالش های حفاظت از آن بوده تا بتواند در راستای فهم حفاظت از این اثر قدمی موثر بردارد. در پژوهش پیش رو گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی (در مسیر رودخانه کشکان[3]) انجام گرفت.پل کشکان به دلیل قرار گرفتن بر مسیر راه های متعدد باستانی، دارا بودن ریشه های معماری ساسانی و معماری منحصر به فرد به عنوان نمونه مطالعاتی انتخابو چالش های حفاظت از منظرفرهنگی آن از طریق روش تحقیق کیفی، تحلیل داده ها و کدگذاری به دست آمدند.
    استان لرستان در غرب ایران با دارا بودن رودهای پرآب و به دلیل قرار داشتن در مسیرهای باستانی بین پایتخت های دوران مختلف، ارتباطات دایمی بین این مناطق را از طریق احداث پل هایی عظیم برقرار می کرده است. ناشناخته ماندن هویت و ارزش والای این آثار برای جامعه بومی، کشور و جامعه بین الملل، تخریب این آثار و محیط طبیعی وابسته به آن توسط مردم بومی و گردشگران[1]، نبود برنامه مطلوب و بودجه لازم حفاظت و نادیده انگاشتن بستر طبیعی پل ها[2]در امر حفاظت، همگی باعث شده که این آثار ارزشمند در معرض تخریب قرار گیرند. بر این اساس هدف پژوهش مذکور شناسایی منظرفرهنگی پل تاریخی کشکان و چالش های حفاظت از آن بوده تا بتواند در راستای فهم حفاظت از این اثر قدمی موثر بردارد. در پژوهش پیش رو گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی (در مسیر رودخانه کشکان[3]) انجام گرفت.پل کشکان به دلیل قرار گرفتن بر مسیر راه های متعدد باستانی، دارا بودن ریشه های معماری ساسانی و معماری منحصر به فرد به عنوان نمونه مطالعاتی انتخابو چالش های حفاظت از منظرفرهنگی آن از طریق روش تحقیق کیفی، تحلیل داده ها و کدگذاری به دست آمدند.
    [1]-بر هم زدن ناخودآگاه منظرفرهنگی پل ها
    [2]-منظرفرهنگی پل ها
    [3]-پل های موجود بر روی رودخانه کشکان عبارتند از: پل هیزه، پل دختر، پل کلهر معمولان، پل کشکان، پل شینه قلایی، پل های کاکارضا، پل قلعه قنبر و پل هرو (پرویز، 88:1380). از میان این پل ها، پل کشکان، به علت داشتن کالبدی سالم و بازسازی در قرون اولیه دوران اسلامی (قرن چهارم هجری) از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    کلیدواژگان: منظرفرهنگی، پل های تاریخی لرستان، کدگذاری داده های کیفی، چالش های حفاظت، پل ساسانی- اسلامی کشکان
  • آمنه گلستان، مهران هوشیار صفحه 26

    روند تحولات سبکی و شکلی قلم نستعلیق از آغاز شکل گیری تا اواسط دوره قاجار با فراز و فرودهایی تدریجی تداوم داشت، اما هم زمان با ورود و رواج چاپ سنگی در شهرهای مختلف ایران و قابلیت ها و محدودیت های این صنعت نوظهور برای نگارش متون فارسی، تغییراتی در فرم حروف ایجاد شد. بسیاری از خوشنویسان در این دوره به استنساخ و کتابت سنتی ادامه دادند و معدود هنرمندانی نیز نظیر محمدرضا کلهر با تغییر در شیوه کتابت خود به جهت همگامی با فناوری جدید، زمینه شکل گیری سبک دوره سوم قاجار را فراهم نمودند. این پژوهش بنیادی با منطق اجرایی تطبیقی- تحلیلی و جمع آوری داده ها به روش کتابخانه ای- میدانی در صدد مقایسه ساختار حروف و کلمات قلم نستعلیق در نسخه چاپ سنگی"سفرنامه خراسان" با نسخه مرکب نویس"سفرنامه قم" و هم چنین تاثیر صنعت چاپ بر شیوه خوشنویسی دوره قاجار است. نتیجه بررسی ها نشان داد، کلهر نسخه "سفرنامه خراسان" را با زاویه قلم گذاری 64 درجه، تعداد سطرهای بیشتر در هر صفحه، توجه به کل گرایی، سهولت در خوانش متن و هم چنین علامت گذاری در شروع جملات و روی اسامی خاص، کتابت کرده است. ویژگی های سبک دوره سوم از جمله ضخیم نویسی حروف و کلمات، اجرای قوی تر دندانه ها و مواصلات در این نسخه دیده شد اما جمع نویسی شاکله حروف و کلمات که از ابداعات کلهر و تاثیرات چاپ سنگی به شمار می رود، در نسخه "سفرنامه قم" نیز مشاهده شد. به نظر می رسد اصلاحات منتسب به کلهر که در آثار سایر خوشنویسان هم عصر با او نیز دیده می شوند، در واقع مقدمه و پیش درآمدی بر سبک دوره سوم بوده اند.

    کلیدواژگان: دوره قاجار، قلم نستعلیق، چاپ سنگی، محمدرضا کلهر، محمدحسین شیرازی
  • پیمان علیزاده اسکویی، اسماعیل بنی اردلان*، کامران افشار مهاجر، محمد رضا شریف زاده، محمدجواد صافیان صفحه 49

    یکی از مباحث ارزنده ای که در فلسفه کانت به آن پرداخته شده، امر «والا در نقد قوه حکم» است. به زعم کانت والا بر تصورات نامحدود و نامتناهی چون زمان، مرگ، فضا و عالم روحانی اشاره دارد، والا اشاره بر عظمتی داردکه برتر از هر مقایسه ای و ماورای هر قیاسی است. این عظمت شگفت انگیز می تواند قابل اطلاق بر عملی اخلاقی، عظمت اندیشه ای ناب و یا اشاره بر عظمت اعیان طبیعی مانند طوفانی سهمگین یا اقیانوسی بی کران و حتی عظمت اثری هنری باشد. پژوهش مبتنی بر روش توصیفی _ تحلیلی با استدلال استقرایی بوده و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بهترین نمونه امروالا را می توان هنر مذهبی کلیسا دانست که والایی را به بهترین شکل به ظهور می رساند و نقاشی دوره گوتیک در مقایسه با نقاشی دوران بیزانس، نمونه ای از این هنر است که جایگاه ذهنی امر والای کانت به وضوح در آن دیده می شود.

    کلیدواژگان: امر والا، کانت، نقاشی گوتیک، نقاشی بیزانس، هنر مذهبی
  • مریم چرخچیان* صفحه 70

    معماری اسلامی ایران به عنوان بخش عظیمی از هویت، تاریخ و فرهنگ این سرزمین، همواره الهام بخش بسیاری از هنرمندان و معماران این مرز و بوم بوده است. بنابراین، احیاء ارزش های این معماری در فضای امروز و زنده نگاه داشتن این میراث ارزشمند مستلزم شناخت ویژگی ها و مولفه های شاخص آن است. مطالعات صورت گرفته در این حوزه نشان می دهد معماری اسلامی از سه جنبه عناصر معنایی، اصول مشترک طراحی در سرزمین های مختلف و نیز عناصر و مولفه های کالبدی آن قابل بررسی است. این در حالی ست که مخاطبین این هنر عمدتا به عنصر کالبد این معماری توجه دارند و بنابراین با بهره گیری از این عناصر کالبدی که ریشه در تصاویر ذهنی آن ها دارد می توان فضاها و بناهایی خلق نمود که با تداعی این معماری محملی برای انتقال معانی ارزشمند آن به نسل های آینده باشد. با این هدف، در این تحقیق سعی گردیده از طریق پیمایش تداعی های ذهنی و دستیابی تصاویر ذهنی مخاطبین معماری اسلامی به شناخت مولفه های آن دست یابد. مقاله حاضر از طریق مصاحبه با 137 نفر از فارغ التحصیلان رشته معماری که با این فضاها آشنایی دارند اجرا گردید و ضمن استخراج تداعی های ذهنی و دریافت اولین تصاویر ذهنی آن ها به بررسی عوامل متمایزکننده این معماری پرداخته است. نتایج حاکی از آن است که نحوه طراحی، عنصر فضا و نور، تزیینات، عناصر کالبدی، یادمان ها و مقابر و عامل معنویت از جمله عواملی هستند که به عنوان اولین عنصر تداعی کننده مورد توجه قرارگرفته اند که در این میان بیشترین تداعی ها به عنصر تزیینات اشاره دارد. علاوه براین، بیشترین تصاویر ارایه شده توسط مشارکت کنندگان مربوط به مساجد و بناهای مذهبی است.

    کلیدواژگان: معماری اسلامی، تداعی معانی، تصویر ذهنی، عنصر کالبدی، فضا و نور، تزئینات
  • مهدی امرائی، مرتضی افشاری*، خشایار قاضیزاده صفحه 99

    امروزه با تکامل ابزار سنتی و به کارگیری ابزارهای جدید در منبت، هنرمندان توانسته اند علاوه بر حفظ ارزش های سنتی و بومی نهفته در هنر منبت، موجبات افزایش دقت و ظرافت در آفرینش تولیدات خویش را فراهم آورند؛ شناخت و معرفت نسبت به اهمیت ذاتی ابزار و مواد در هنرهای سنتی و لزوم پایبندی و تخلق به آداب هنرمندی موجب شده تا گام مهمی در تربیت و پرورش هنرمندان و خلق آثار بدیع و بازیابی هویت فرهنگی و ملی جامعه ایران برداشته شود. پژوهش حاضر با تکیه بر نقش ابزار در توسعه و تحول هنر منبت معاصر با حفظ ارزش های بومی انجام گرفته است؛ این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی به تاثیر ابزار در تحولات منبت معاصر می پردازد و جامعه آماری بر اساس آثار شاخص منبت در ایران با تکیه بر هنرمندان معاصر تهران انتخاب گردیده اند. نقش ابزار در این تحولات به گونه ای است که می توان به ظرافت در برش آثار مشبک منبت، سهولت و تنوع دسترسی به انواع بافت، رنگ و کیفیت چوب، یکنواختی و ظرافت در تهیه چوب با ابعاد مختلف، تحول در به کارگیری اتصالات دقیق، تحول در ساختار تولیدات به ویژه آثار ظریف، به کارگیری ابزار دقیق در اجرای منبت متناسب با فرم و ظرافت اثر و نقش ابزار بر تغییر بستر و به طور خاص اوج گیری منبت معاصر اشاره کرد. همچنین مقایسه جسورانه آن ها با آثار شاخص تاریخ منبت ایران در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: تحولات، ابزار و تکنیک، منبت معاصر، تهران
  • نرجس کیخا، مسعود اکبری زاده صفحه 121

    ادبیات معاصر یک منبع بسیار غنی درباره ی موضوع زن به حساب می آید و طبیعی است اشعاری که زنان در این حوزه سروده اند مستلزم توجه و تعمق بیشتری است. این مقاله در نظر دارد به روش تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و ترجمه ی متون به موضوع تصویر استعاره ای زنان در شعر دو نویسنده و شاعر برجسته ایرانی و عرب؛ فروغ فرخزاد و جمانه حداد را مورد مطالعه قرار دهد و ذهنیت شاعران مذکور را در این باب تبیین نماید.
    فروغ فرخزاد یکی از بهترین شاعران زن در ایران است که به جرات می توان گفت تا کنون هیچ شاعری در شعر نو با او برابری نکرده است. اشعار او به طرز خارق العاده ای تمامی مفاهیم مربوط به زن در شعر معاصر را در خود جای داده است. او عشق و اندوه و شادی و یاس را به زیبایی از دیدگاه خود در شعر منتقل کرده است. جمانه حداد نیز شاعر عربی است که؛ زبان درونمایه ی اشعارش به اشعار فروغ فرخزاد شباهت دارد. این شباهت به دلیل حس زنانه و انتقادهایی که از وضعیت زنان در جامعه است که در شعر هر دو شاعر دیده می شود. زبان بی پرده ی زنانه ی هر دو شاعر، شعرشان را منحصر به فرد و خاص کرده است که هر کدام به نوعی از آن بهره گرفته اند.

    کلیدواژگان: فروغ فرخزاد، جمانه حداد، شعر نو، تصویر استعاره ای
  • احمد محمدی، حسین اردلانی* صفحه 141

    ریالیسم به مثابه جریانی در هنر نقاشی حضور خود را در دهه های اول و دوم قرن نوزدهم اعلام کرد. بنیانگذار این نحله هنری، نقاش سنت شکن فرانسوی «گوستاو کوربه» بود. هنرمندان ریالیسم با گسست از قواعد معهود هنرمندان زمانه خود و عطف توجه به موضوعات روزمره مردم، بروز شور اجتماعی، نگاه نقادانه به طبقات بالای جامعه و نهایتا انعکاس زندگی واقعی مردم به دور از رویاپردازی ها و اغراق های رمانتیک، مولفه های زیبایی شناسانه خود را بنا نهادند و به سبب همین گرایش جامعه محور، با اقبال عامه مخاطبین روبرو شدند. به تعبیری ماهیت عینیت گرایانه و اجتماع محور ریالیسم، زمینه های حضور زنده و پایدار آن را تا زمانه معاصر نیز تداوم بخشیده است. از این منظر بررسی مولفه های زیباشناسی یاد شده خاصه در هنر نقاشی و بیان بازتاب آن در آثار «گوستاو کوربه» از آن حیث واجد موضوعیت است که خصایص زیباشناختی ریالیسم بیش از عناصر زیباشناسی نقاشی های آبستره و معاصر مورد توجه مخاطبین عام جامعه ما قرار گرفته است. نوشته هایی از این دست می تواند بستر و زمینه ای مناسب جهت ورود علاقمندان هنر به آثار مدرن تر را فراهم آورد. در پژوهش حاضر ضمن معرفی تاریخچه ای از ریالیسم و بیان مختصات زیبایی شناختی آن، تلاش می شود شماری از برجسته ترین تابلوهای «گوستاو کوربه» از جمله «سنگ شکنان»، «تدفین در اورنان» و «خانم های دهکده» از روزنه مولفه های زیبایی شناسی ریالیسم مورد بررسی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: مولفه های زیباشناختی، رئالیسم، نقاشی، گوستاو کوربه
  • غلامحسین خمر*، دکتر حبیب جدیدالاسلامی، مصطفی سالاری صفحه 166

    یکی از تغییرات بنیادین که در دو دهه اخیر در بررسی و تحلیل آثار هنری به ویژه شعر به وجود آمده، بهره گیری از دستاوردهای دانش روان شناسی است. در میان نحله های متعدد این دانش، مکتب روانشناسی انسان گرایانه اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا به توصیف مولفه های مثبت انسانی می پردازد و الگویی برتر از نوع بشر و توانایی های او ارایه می دهد. در واقع، انسان گرایی، انسان و خودآگاهی را در مرکز توجه می داند و باور دارد که اشخاص حق آزادی، خودشکوفایی و رفتار اخلاقی دارند. در این میان، آبراهام مزلو که سرشناس ترین شخصیت مکتب انسان گرایی است، با نظریه خودشکوفایی تحولی ژرف در این گرایش به وجود آورد. تجربه اوج یا عرفانی، یکی از مولفه های پانزده گانه نظریه اوست که نمود آن در آثار ادبی ایی که بن مایه ای عرفانی دارند، به روشنی دیده می شود. خوانش متون ادبی با عنایت به مولفه تجربه اوج، بخش های پنهان سطح فکری مولفان آثار را آشکار می کند و به جنبه های مغفول مانده آن می پردازد. ملامحسن فیض کاشانی یکی از شخصیت های ادبی-عرفانی برجسته در گستره ادب فارسی است که در آثار خود به ویژه دیوان اشعار به انسان و نیازهای او توجه شایانی نشان داده است. بازخوانی دیدگاه های او بر اساس نظریه مزلو، در پی بردن به الگوی انسانی مورد نظر فیض کاشانی موثر است. نتایج تحقیق حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی نگارش شده است، نشان می دهد که شاخصه هایی چون: «گشوده شدن افق نامحدود در برابر دیدگان»، «وجد و حیرت شدید و احساسی فرامکانی و فرازمانی»، «احساس یکپارچگی و بی خویشتنی» و «گرایش به شعر، عرفان و مذهب»، در آزمودنی های مزلو و تجربه های تبیین شده از سوی فیض کاشانی مشابه بوده است. همچنین، تجلی این شاخصه ها در هنر اسلامی نمود بارزی یافته است.

    کلیدواژگان: ملامحسن فیض کاشانی، مزلو، انسان گرایی، زیبایی شناسی، هنر اسلامی، شعر
  • جواد نوبهار* صفحه 205

    هرات در دوره ی شاهرخ تیموری یکی از پر رونق ترین دوره های هنری ایران را در خود ثبت کرده است. شناخت دلایل شکوفایی نقاشی در این دوره، ضرورت این پژوهش را ایجاب می کند. موفقیت نقاشی در هر دوره ای برآیندی از دو عامل مهم است. اول عوامل بیرونی همچون حمایت های حکومتی و رونق اقتصادی، دوم عوامل درونی که روابط میان عناصر سازنده ی نقاشی را دربر می گیرد. این نوشتار که پژوهشی تحلیلی و توصیفی است، ناظر بر عوامل درونی، یعنی عملکرد ساختاری آثار دو تن از نقاشان مکتب هرات خواهد بود. به نظر می رسد نقاشی هرات، شکوفایی و درخشندگی خود را مرهون آثار نقاشانی است که ساختار بصری در آن ها از نقاط مهم پایداری و تاثیرگذاری آثارشان است. ریتم، تعادل، هندسه و حرکت، چهار عنصر مهم ساختار بصری هستند که کیفیت عملکرد آن ها فضای خاص هر نقاشی را شکل می دهد. بدیهی است که این چهار عنصر، عملکردی یکسان در آثار نقاشی نداشته و بعضی از آثار بیشترین تاثیر تصویری خود را بر مخاطب از طریق ریتم و تعادل به دست می آورند. کما اینکه برخی دیگر از آثار از طریق هندسه و حرکت این امر مهم را به انجام می رسانند. نتیجه ی حاصل از این پژوهش نشان می دهد که ساختار بصری از مهم ترین عوامل موثر در شکوفایی آثار میرخلیل مصور و مولانا علی بوده و کارکردی متفاوت در آثار این دو نقاش ارایه می دهد. هدف این مقاله که با تکیه بر نظریات جیورجیو کپش در حوزه ی ساختارهای بصری و به روش کتابخانه ای صورت خواهد گرفت، تحلیل و تبیین ساختارهای بنیادی سه اثر از دو تن از نقاشان دوره ی هرات است، تا از این طریق بر اهمیت کارکرد ساختار نقاشی در شکوفایی نقاشی دوره ی هرات که امروزه در حوزه ی نقاشی کم تر به آن پرداخته می شود، تاکید شود.

    کلیدواژگان: ساختار بصری، ریتم، تعادل، میرخلیل مصور، مولانا علی، هرات
  • زهیر واثق عباسی *، رضا مهرآفرین، سیدرسول موسوی حاجی صفحه 233

    «کوه اوشیدا» (کوه خواجه) در دشت سیستان، به دلیل موقعیت استراتژیک و منحصر به فردی که دارد، از دیرباز تا به امروز، به صورت متناوب مورد استفاده قرار گرفته است. در دامنه جنوب شرقی این کوه، آثار قلعه ای مشاهده می شود که پس از ورود و استیلای مسلمانان بر منطقه، به «قلعه کافران» شهرت پیدا کرده است. بر اساس کرونولوژی نسبی انجام شده بر روی نمونه های سفالین دو دوره استقراری در این قلعه مشخص شد، دوره نخست از سده سوم قبل میلاد تا پایان دوره ساسانی را در بر می گیرد و دوره دوم مربوط به سده ششم تا هشتم هجری قمری است.
    در پژوهش پیش رو که از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است، وضعیت گچ بری های کاخ کوه خواجه، که از لحاظ شکل به سه گروه مدور، مربع و کنگره دار تقسیم می شوند. بر اساس گزارش های باستان شناسی مورد بررسی قرار گرفتند. یک تاریخ متقن و مورد قبول، برای این گچ بری ها وجود ندارد و از سوی دیگر مطالعه تطبیقی جامعی نیز پیرامون آن ها صورت نگرفته است؛ علاوه بر مطالعه معماری، بیش از صدها گچ بری از محوطه های مختلف دوران تاریخی، مورد مشاهده، بررسی و مقایسه گونه شناختی قرار گرفتند و مشخص شد که این گچ بری ها شباهت بسیار زیادی به گچ بری های محوطه های ساسانی بیشاپور، حاجی آباد و کیش دارند. نکته دیگری که باید بدان توجه شود، الحاقی بودن رواق های بخش شمالی حیاط است که گچ بری های کاخ کوه خواجه بر روی آن ها قرار گرفته که مطمینا در دوره دوم ساخت و ساز در کاخ کوه خواجه، به بنا اضافه شده اند؛ این موضوع گواه و شاهدی محکم بر ساسانی بودن این گچ بری هاست.

    کلیدواژگان: اوشیدا (کوه خواجه)، کاخ کوه خواجه، گچ بری، گونه شناختی، تاریخ گذاری، دوره ساسانی
  • ندا یانس، کامران پاشایی فخری*، پروانه عادل زاده صفحه 262

    جنبش فمینیسم با داعیه دفاع از حقوق زنان یکی از مباحث بحث برانگیز عصر حاضر است که در دهه های اخیر تحولات گسترده ایی را در مفاهیم گوناگون ایجاد کرده است. امروزه، نظریه فمینیسمی مجموعه ای از نحله های فکری، احزاب سیاسی و انواع و اقسام گرایش های ذهنی و رفتاری زنان است که در حوزه های مختلفی از جمله آثار هنری و ادبی نیز ورود یافته است. این چالش همواره در ذهنیت تاریخ هنر و زیباشناسی وجود داشته است که باید هنر زنان را در خلق آثار هنری و ادبی به رسمیت شناخت و بر این نکته تاکیید دارد که خلاقیت هنری زنان در طول تاریخ نادیده گرفته شده است. بنابراین، این جنبش راهکارهای مختلفی را در خلق این آثار به کار بسته است و با ورود تفکرات و ایدیولوژی های فمنیستی سعی در بروز و ظهور این امر داشته است. از جمله گرایش های فمنیستی که در هنر هنرمندان معاصر ایران تاثیر شگرفی بر جای گذاشته، جریان فکری پست مدرنیسم است. که دریچه ایی تازه برای انعکاس تفکر فمینیستی در هنر و ادبیات ایران گشوده است. از این منظر، این جستار به شیوه توصیفی مبتنی و مطالعات کتابخانه ایی بر رویکردهای فمینیستی و عطف توجه به زیبایی شناسی آثار هنری و ادبی زنان، به تحلیل انعکاس تفکرات و زیبایی شناسی فمینیستی می پردازد. نتایج این تحقیق نشان دهنده تاثیرات عمیق تفکرات فمنیستی با رویکرد پست مدرنیسم در جریان پدیدار شناسی آثار هنری و ادبی است، که در آثار هنرمندان معاصر مشهود است.

    کلیدواژگان: جنبش فمینیسم، رویکرد پست مدرنیسم، زیبایی شناسی فمینیستی، آثار هنری و ادبی
  • فروزان بیرانوند*، عباس ملک حسینی صفحه 291

    شهر مفهومی جامع و متشکل از جنبه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و محیطی است. این ابعاد در ارتباط متقابل با یکدیگر، ویژگی ها و هویت خاصی را به شهرها می دهند که عاملی برای شناسایی شهر محسوب می شود.
    شهر خرم آباد، مرکز استان لرستان، با پیشینه با ارزش تاریخی و فرهنگی و قرارگیری بر بستری از عوامل و شرایط محیطی مساعد، دارای هویت منحصر به فردی است. قرارگیری این شهر در دره ای قیفی شکل با جهت شمالی – جنوبی در قلب رشته کوه های زاگرس (محاط میان رشته کوه ها) و در میان منابع آبی غنی (رودخانه و چشمه)، ویژگی های خاصی را به این شهر و به ویژه محدوده مرکزی آن داده است. نگاهی به جغرافیای طبیعی شهر خرم آباد نشان گر این نکته است که عامل امنیتی در شکل گیری آن دارای نقش مهمی بوده و هسته اولیه این شهر به صورت ارگانیک و در مجاورت قلعه فلک الافلاک شکل گرفته است . این ویژگی ها به همراه موقعیت ارتباطی این شهر (واقع شدن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب کشور) تاثیر به سزایی در جهت گیری توسعه کالبدی آن داشته است.
    بنابراین پیدایش و تکوین این شهر به طور عمده متاثر از ویژگی های طبیعی ، تاریخی و نیز موقعیت استراتژیک این شهر بوده است.

    کلیدواژگان: شهر خرم آباد، هویت، توسعه پایدار، قلعه فلک الافلاک
  • ستار زلفی، شهربانو دلبری*، اردشیر اسدبیگی، محمود مهدوی دامغانی صفحه 319

    در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات و تصاویر آن به روش کتابخانه ای و مجازی جمع آوری شده، تعدادی از نگاره های نسخ خطی مکتب قزوین با مضمون شیعی مربوط به دوره ی صفوی معرفی شده اند. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این است که قصه های برگرفته از قرآن، وقایع و آموزه های اسلام و تشیع، که به شکلی صریح یا نمادین بیانگر حقیقت و حقانیت تشیع هستند، شاکله ی اصلی این نگاره ها را می سازند و مضامین و مفاهیم کانونی و مهم تشیع مانند حق جانشینی و امامت حضرت علی (ع) به انتخاب خداوند، عصمت امامان شیعه، باور به کرامات و معجزات امامان، باور به شفاعت امامان و بیان شان و جایگاه قدسی ایمه، در نگاره های این نسخه ها بازنمایی شده اند.هنرمندان به وجود آورنده، این آثار با اجتناب از روش واقع گرایانه و با به کارگیری نشانه ها، نمادها و تمهیدات تجسمی و تصویری، توانسته اند باورها، روایت ها و مفاهیم رمزی و معنوی را در قالب تصویر به تجسم درآورند و نگاره های شیعی را از نگاره های مذهبی متمایز سازند. همچنین شمایل و چهره ی شخصیت های مقدس شیعه را به شکلی نمادین و با عناصر تزیینی خاص به تصویر کشیده و بر جایگاه بی بدیل و قدسی ایشان تاکید نمایند و مخاطب را به شناخت وجه معنوی و کمال باطنی ایشان هدایت کنند.

    کلیدواژگان: تشیع، صفویه، منابع تاریخی، نسخ خطی
  • منصور مره یی، حبیب جدیدالاسلامی* صفحه 347

    فریب و نحوه رفتاری فریبکاران در دو کتاب شاهنامه و تاریخ بیهقی که از آثار وزین ادب و هنر فارسی هستند، به وضوح نمایان است. نیرنگ در بخشهای حماسی اسطورهای و تاریخی شاهنامه به کار رفته است که به نظر می رسد در بخش حماسی آن با انگیزه واهداف شخصی و انسانی و ملی ، بیشترین کاربرد را دارد. برخلاف معنای متعارف نیرنگ که مفهومی منفی دارد؛ در شاهنامه جنبه ها و مفاهیم مثبت آن را می توان مشاهده کرد. آیا فریب بر اثر رفتار شخصیت های بانفوذ سیاسی چون: محمود، مسعود و بوسهل... است که در دوره ای بر اریکه ی قدرت و هدایت جامعه تکیه زده، به حکمرانی پرداخته، به فریب روی آورده و توانسته اند از بروز آشوب جلوگیری کنند یا اینکه محمودیان با تضریب و فریب سبب عزل طرفداران مسعود شده و نوعی بی ثباتی و اضطراب را گسترش داده اند. در این دو اثر ادبی گاهی فریبکاری ها موجب هلاک عامل آن شده و در مواقعی نیرنگ های افراد به حالت خنثی درآمده و زیانی نداشته است. وقتی به درستی و حق بینانه به حقایق می نگریم، درمی یابیم که انسان هایی بوده اند که به انجام اعمال و غدرشان توجه نکرده و اگر اندیشیده اند، به ضرورت و بی تاثیر بوده است. در این نوشتار سعی می شود به نوع فریب و حیله و هدف نیرنگ بازان پرداخته شود. نگارنده بنا به اقتضای هر خدعه ای نکات اخلاقی، معرفتی، سیاسی و اجتماعی را برای حظ و تنبه درج کرده تا چراغ راه هدایت رهروان حقیقت باشد.

    کلیدواژگان: شاهنامه، تاریخ بیهقی، حماسه، اسطوره، تصویرسازی، فریب
  • کبری میرکمالی*، ملک محمد فرخزاد، رضا حیدری نوری صفحه 368

    رتوریک را مترجمان اغلب به بلاغت، معانی و بیان، خطابه و سخنوری ترجمه کرده اند. یونانیان فن خطابه را «رتوریکا» و خطیب را «Rhetor»، می نامیدند. همان گونه که زیبایی حاصل از یک معماری، مجموعه زیبایی بخش های گوناگون آن است، زیبایی و رتوریک شعر هم حاصل زیبایی واحدهای ساختاری آن از جمله توجه به ساختار آوایی و استفاده از فنون و روش هایی است که تاثیرات زیبایی شناختی آوای کلام را برجسته تر و بیشتر می سازد. در غزلیات مولانا چنان آفرینش های شاعرانه و پردازش های هنرمندانه و ظرایف گوناگون هنری دیده می شود که چیرگی مولانا را هم در بیان مفاهیم و هم در به کارگیری زبان به خوبی نشان می دهد؛ تسلط مولانا بر زبان سهم به سزایی در هنرمندی و خلاقیت ادبی او دارد. مولانا به عنوان یکی از برجسته ترین شاعران و عارفان ایرانی از عوامل و عناصر آوایی زبان در جهت موسیقایی ساختن کلام خود و در نتیجه تاثیر بیشتر آن بر مخاطب، بسیار هنرمندانه بهره برده است، وی با شناخت ظرفیت های زبانی به ویژه در حوزه آواشناسی ضمن خلق تصاویر و تناسب موسیقیایی به انتقال مفاهیم به خوبی توجه کرده است. تا جایی که می توان مشخصه بارز شعر او را، گزینش و انتخاب عناصر صوری مناسب در جهت القای معنای شعری، دانست؛ به گونه ای که غزل او نه تنها ابزاری مناسب و کارآمد برای انتقال مفاهیم والا در اندیشه عرفانی اوست، بلکه محملی زیبا و موسیقیایی برای تحت تاثیر قرار دادن احساسات و عواطف زیبایی پسند مخاطب است. نتایج این پژوهش که به شیوه کتابخانه ای و براساس روش توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است، حاکی از آن است که مولانا خوشه های آوایی را در تمام سطوح واجی، واژگانی و نحوی به صورت مناسب و به جا به کار گرفته است.

    کلیدواژگان: رتوریک، زیباشناسی، غزل، مولانا، ساختار آوایی، قالی صفوی
  • طاهره جعفری مقدم، منیژه فلاحی*، ملک محمد فرخزاد صفحه 396

    یکی از روش های فن بیان، کاربرد استعاره به معنای کلی آن؛ به کار بردن یک واژه یا عبارت به جای عبارت دیگر بر اساس شباهت بین آن ها است. کاربرد استعاره به عنوان پدیده ایی زبانی به طور عام و در زبان ادبی به طور خاص نیست، بلکه پدیده ایی شناختی و ذهنی است و آنچه در زبان ظاهر می شود، صرفا نمودی از این پدیده ذهنی است. از طرف دیگر، این بیان شناختی و ذهنی از افکار را می توان در چارچوب گفتمان انتقادی و نقد زبانشناختی تحلیل و تفسیر کرد. کاربرد استعاره های توصیفی و بصری در اشعار نیما یوشیج و مهدی اخوان ثالث می تواند یکی از نمونه های رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی از دیدگاه فرکلاف باشد. بر این اساس، اگرچه که رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی رابطه زبان، قدرت، ایدیولوژی و گفتمان را در اولویت قرار می دهد، اما ادبیات ملت ها را نیز می توان در چارچوب گفتمان انتقادی و نقد زبان شناختی تحلیل و تفسیر کرد. در این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانه ایی انجام شده، پس از مطالعه غزلیات این دو شاعر، موارد استعاره های توصیفی و بصری اشعار مشخص شده و از نظر کمی و کیفی مورد مطالعه قرار گرفته شده است. در نهایت، از تطبیق اشعار نیما و اخوان می توان چنین نتیجه گیری کرد که کاربرد استعاری از وضعیت و شرایط سیاسی و اجتماعی غالب در اشعار اخوان ملموس تر است. با توجه به تحلیل بینامتنی ذکر شده، هر دو شاعر متاثر از شرایط حاکم بر فضای اجتماعی و سیاسی بوده اند. اما، در اشعار اخوان این نگاه آشکارتر است.

    کلیدواژگان: اسرعاره توصیفی و بصری، تحلیل گفرمان انرقادی، نورمن فرکلاف، نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث
|
  • Mehdi Pirhayati, Behnam Pedram*, Alireza Anisi Page 1

    Lorestan province in west of Iran, with its rich rivers, established links between the capitals and important cities of Iran during different periods. The need for quick and easy access and permanent communication between these areas with rich rivers and deep valleys, has led to the construction of huge bridges. The undiscovered identity and value of these works for the indigenous people of the region, the country and the international community, destruction of the works and the natural environment associated with it by indigenous people, Absence of the program and the necessary funds for conservation and restoration by trustees, to ignore the natural environment and the natural context of bridges in conservation, all have made these valuable properties destroyed. Accordingly, the purpose of this study was to identify the cultural landscape of the studied bridges and their challenges of conservation in order to provide a basis for a systematic model to conserve them. In this research, information gathering was carried out in the form of library and field studies, and four important bridges were identified on the Kashkan River. Ultimately, the Kashkan Bridge was chosen as a case study due to its location on ancient routs, Sassanian architecture roots and unique architecture. In the following, conservation challenges of cultural landscape of Kashkan historic bridge were identified, analyzed and categorized using qualitative research method, data analysis and its related coding.

    Keywords: Cultural Landscape, Historical bridges of Lorestan, Qualitative data coding, challenges of conservation, Kashkan Historical Bridge
  • Ameneh Golestan, Mehran Houshiar Page 26

    Nastaliq script has gradually fluctuated from the beginning until the middle of Qajar era. Simultaneously with the prevalence of lithographic printing in cities of Iran, some changes were made in shape of letters thanks to limitations of this emerging industry for writing Persian texts. While majority of calligraphers persisted to use their traditional writing style, a few number of artists such as Kalhor, however, developed a new method which resulted in creation of a special style appeared in the third period of Qajar era. The present study, analyzing library sources and also applying field research techniques, has endeavored to compare the shape and structure of letters and words of Nastaliq script in lithographic print of SafarName –ye- Khorasan (book of voyage to Khorasan) and manuscript of SafarName –ye- Qom (book of voyage to Qom) in comparativedescriptive method. The findings show that Kalhor's transcription of SafarName –ye- Khorasan, which has been written with the pen angle of 64°, includes more lines per page and the beginnings of lines and also proper names have been indicated in it by some marks. The readability of the script has been considered in the process of writing the mentioned work and the features of writing style in third period of Qajar are obviously manifested in it. Moreover, the shrinking form of letters and words, which has been of Kalhor's innovations reflecting the impacts of new method of lithography, is also found in the manuscript of SafarName –ye- Qom. These and other similar reforms attributed to Kalhor or created by the effects of lithographic printing, are found in other contemporary calligraphers' works as well and have been a prelude to dominating writing style of the third period of Qajar era.

    Keywords: Qajar era, Nastaliq script, lithographic printing, Mohammad Reza Kalhor, MohammadHossein Shirazi
  • Peyman Alizadeh Oskuie, Esmaiel Baniardalan*, Kamran Afshar Mohajer, Mohhamad Reza SHarifZadeh, Mohhamadjawad Safian Page 49

    The sublime is at the heart of Kant's aesthetic philosophy. According to Kant it refers to infinite and infinite conceptions such as time, death, space, and the spiritual world; it refers to greatness that is superior to any comparison and beyond any deduction. This marvelous greatness can be attributed to moral action, the grandeur of pure thought, or the greatness of natural lords, such as the enormous storm or ocean of infinity, and even the greatness of a work of art. The research is based on a descriptiveanalytical method with inductive reasoning and data is collected via library research. The results of the study demonstrate that the theory of the sublime is best presented in the religious church art; moreover, the paintings of the Gothic period compared to the Byzantine period is a representative of this art that undoubtedly remarks Kant's theory of the sublime.

    Keywords: Sublime theory, Kant, Gothic painting, Byzantine painting, religious art
  • Maryam Charkhchian Page 70

    Islamic architecture as the symbol of identity, history and culture of this wide land has always been inspiring to many artists and architects. Therefore, restoring the values of the architecture as a valuable heritage depends on understanding of its different features and elements. In this regard, study on the Islamic architecture can focus on its meaning, design principles and physical elements. As the audiences of this art mostly concern with its physical aspects, using these elements based on their mental images can lead us to create spaces and buildings that can transfer the same valuable meanings to future generations. With this aim, the research tried to achieve audiences’ images from Islamic architecture by surveying their mental associations. Totally, 137 graduated of architecture participated and described their first mental associations and the first picture that they had in their mind about Islamic architecture. The results indicates design approach, light and space, decorations, physical elements, monuments and temples, and spirituality; were the most important associated elements and decoration was the first element among other mentioned elements. In addition, the mosques and religious buildings were the subject of most of collected pictures from participants.

    Keywords: Islamic architecture, mental association, mental image, physical element, space, light, decorations
  • Amrai Mehdi, Morteza Afshari*, Khashayar ghazizadeh Page 99

    Nowadays, with the development of traditional tools and the use of new tools in embossing, artists have been able to provide precision and elegance in the creation of their products, in addition to preserving the traditional and indigenous values embedded in embossing arts. Traditional arts and the necessity of adhering to and observing the artist's traditions have taken an important step in nurturing artists, creating exquisite works and restoring the cultural and national identity of the Iranian society. The present study is based on the role of tools in the development and evolution of contemporary wooden inlaid art while conserving ethnic values; this research is based on a descriptiveanalytic method and seeks to study the impact of tools in contemporary inlaid developments. The statistical population was selected based on the wooden inlaid artworks of contemporary Tehran artists. The role of tools in such phenomena is that it can aid with delicacy in creating cutes in wooden inlaid artwork and offer a variety of access to diverse types of wood texture, color and quality, uniformity and elegance in the preparation of wood with different dimensions, transformation in the use of precision connections, alteration in the structure of the products, especially fine works. Furthermore, the use of precision tools in executing inlaid artworks in proportion to the form and elegance of the work and the role of the tools in altering the base of the work are all features of the flourishment of contemporary inlaid art. Correspondingly, such artworks are boldly compared to the masterpiece counterparts in Iranian art history.

    Keywords: changes, tools, techniques, contemporary inlaid art, Tehran
  • Narges Kikha, Masoud Akbari Zadeh Page 121

    Contemporary literature is a very rich resource in regard of women; hence, poems by female poets composed in this field require further deliberation. This article intends to study the metaphorical image of women in the poetry of two prominent Iranian and Arab writers and poets; Forogh Farokhzad and Jama'ah Hadad and their approach regarding their poetry via an analytic study through the use of library data and translated material. Forough Farrokhzad is one of the preeminent Iranian female poets in which no other contemporary poet can be paralleled to her in the realm of modern poetry. Her poems exemplify all concepts of womanhood in contemporary poetry conveying love, sadness, joy and despair beautifully from her unique point of view. Jama'ah Haddad is also an Arabic poet whose language of poetry carefully resembles the poetry of Forough Farrokhzad. This closeness is due to the feminine sense and criticism of the status of women in society that is found in the poetry of both poets. The outspoken feminine language of both poets has made their poetry exceptional and distinct.

    Keywords: Forough Farrokhzad, Jama'ah Haddad, New Poetry, Metaphorical Image
  • Ahmad Mohammadi, Hossein Ardelani Page 141

    Realism as a trend in the art of painting declared its presence in the first and second decades of the nineteenth century. The founder of this artistic genre was French painter Gustav Corbé. Artists of Realism break the eternal rules of the artists of their time and focus on everyday issues, social excitement, critic the upper classes of society an ultimately reflect the lives of people destitute of romantic dreams and exaggerations build their aesthetic components and through this community-oriented tendency, they encounter the popular appeal of the audience. In the sense of the objectivist and societal nature of realism, its vibrant attitude has continued and sustained until contemporary times. From this point of view, the study of the aforementioned aesthetic elements, especially in the art of painting, and its reflection in the works of Gustav Corbé, has the potential to raise the aesthetic features of realism more than the aesthetic elements of contemporary abstract painting. Writings of this kind can provide a suitable context for art lovers to appreciate and encounter modern artworks. In this paper, while introducing a history of realism and expressing its aesthetic coordinates, we attempt to highlight some of the most prominent works of Gustav Korbe paintings, including "Crusaders", "Burial in Uranus" and "Ladies of the Village" from the viewpoint of aesthetic components of the realistic trend.

    Keywords: Aesthetic Components, Realism, Painting, Gustav Korbe
  • Gholamhossein Khammar*, Habib Jadidolislami, Mustafa Salari Page 166

    One of the fundamental changes that have taken place in the last two decades in the study and analysis of artworks, especially poetry, is the utilization of psychological knowledge gains. Among the many facets of this knowledge, the school of humanistic psychology is of particular importance because it describes positive human components and provides a superior model of humankind and its abilities. In fact, humanism sees humanity and self-awareness at the center and believes that individuals have the right to liberty, selfactualization, and moral behavior. In the meantime, Abraham Maslow, the most prominent figure in the school of humanism, made a profound change in this tendency with the theory of self-actualization. The mystical or spiritual experience is one of the fifteen components of his theory that are clearly seen in literary works that have such foundations. Reading the literary texts with regard to the component of peak experience reveals the hidden parts of the authors' intellectual level of work and deals with its neglected aspects. Mullah Moshsen Feiz Kashani is one of the prominent literarymystical figures in Persian literature who has shown great interest in his works, especially the Divan of Poems to man and his needs. Reinterpreting his views based on Maslow's theory is effective in understanding the human model of Feiz Kashani. The results of the present study, written by a descriptive-analytical method, display such indicators as "unlimited horizons opening to the eyes", "intense ecstasy, transcendental and emotional astonishment", "sense of integrity and the unspeakable" and "tendency to poetry, mysticism and religion "have been similar in Maslow's subjects and the experiences explained by Feiz Kashani. Also, the manifestation of these characteristics in Islamic art has become prominent.

    Keywords: Mullah Mohsen Feiz Kashani, Maslow, Humanism, Aesthetics, Islamic Art, Poetry
  • Javad Nobahar Page 205

    Herat has documented one of the most thriving Iranian art courses during the Shahrokh period. Understanding the motives for the flourishing of paintings of this period necessitates this research. The success of painting in any given period is a consequence of two significant factors. First, external causes such as government support and economic prosperity, and second, internal influences that include the relationships between the constituent elements of the painting. This paper, with an analytical and descriptive approach, will study the internal factors, namely the structural performance of the works of two painters from Herat School. Herat's paintings seem to have their splendor and brightness due to the painters whose visual structure is one of the most important and enduring points of their work. Herat's paintings seem to have their splendor and brilliance due to the painters whose visual structure is one of the most imperative and enduring points of their work. Rhythm, balance, geometry and motion are four important elements of the visual structure whose quality of performance forms the specific space of each painting. Obviously, these four elements do not have the same function in the paintings, and some of them have the most visual impact on the audience through rhythm and balance. As some other works do, it is through geometry and motion that this is important. The results of this study show that the visual structure is one of the most important factors in the flourishing of the works of Mirkhali Mosavar and Molana Ali and endures a different function in the works of these two painters. The purpose of this article, which is based on Giorgio Copch's theories of visual structures and is carried out via library research, is to analyze and explain the basic structures of three works by two Herat painters; thereby to emphasize the importance of the function of the structure of painting which is less discussed today in the field of this art.

    Keywords: Visual structure, Rhythm, Balance, Mirkhali Mosavar, Molana Ali, Herat
  • Zahir Waqs Abbasi*, Reza Mehr Afrin, Seyed Rasoul Mousavi Haji Page 233

    "Oshida Mountain" (Mount Khajeh) has been used intermittently in the Sistan Plain because of its unique strategic position. In the southeastern slope of the mountain, there is a fortress trace that became known as the "Castle of the Disbelievers" after the arrival and conquest of the region. Based on the relative chronology of the pottery specimens of the two settlements in this castle, the first period dates from the third century BC to the end of the Sasanian period, and the second period is from the sixth to the eighth century AH. In the present study that follows a descriptive-analytical type of research, the stucco casts of the Khajeh Mountain Palace, which are divided into three groups: circular, square and congressional are investigated on the basis of archaeological reports. There is no plausible history for these stucco designs and no comprehensive comparative study has been carried out; in addition to architectural studies, more than hundreds of stucco art from various historical sites have been observed, identified and compared. These artworks were found to be very similar to the plaster castings of Bishapour of the Sassanid era, Hajiabad and Kish. Another point to note is the addition of porches on the north side of the courtyard on which the Khajeh Palace stucco designs are mounted and they were certainly added during the second phase of construction and this embarks the fact that they were added during the Sassanid era.

    Keywords: Oshida (Mount Khajeh), the Khajeh Mountain Palace, Stucco designs, Typology, Dating, Sassanid Period
  • Neda Yans, Kamran Pashai Fakhri*, Parvaneh Adelzadeh Page 262

    The feminist movement with its assertion to defend women's rights is one of the most controversial topics of the modern era that has evolved widely in recent decades in a variety of contexts. Today, feminist theory is a collection of intellectual minds, political parties, and all genera of mental and behavioral tendencies of women that have been incorporated into various fields, including works of art and literature. The challenge has constantly existed in the history of art and aesthetics to recognize women's power in the creation of art and literary works and to emphasize the fact that women's artistic creativity has been overlooked throughout history. Therefore, this movement has employed various strategies in the creation of these works and has attempted to emerge with the introduction of feminist thoughts and ideologies. Among the feminist tendencies that have had a significant impact on the art of contemporary Iranian artists is the postmodernist intellectual trend. A new door has been opened to reflect feminist thought in Iranian art and literature. Hence, through a descriptive method and by the use of library research, this paper seeks to study and analyze feminist approaches in aesthetic features of women’s artistic and literary artwork. The results of this study show the profound effects of feminist thinking on the phenomenology of postmodernism in art and literature, more evident in the works of contemporary artists.

    Keywords: Feminist Movement, Postmodernist Approach, Feminist Aesthetics, Worksof Art, Literature
  • Forouzan Biranvand*, Abbas Malek Hosseini Page 291

    A city is a comprehensive concept comprised of various cultural, social, economic, historical and environmental aspects. These interconnected dimensions give specific attributes and identities to cities, which is the key to identifying urban areas. The city of Khorramabad, the capital of Lorestan province, has a unique distinctiveness bestowing a rich historical and cultural background and a host of favorable environmental factors and conditions. Located in the North-South funnel-shaped valleys at the heart of the Zagros Mountains (inscribed between the highlands) and among the rich water resources (rivers and springs), this city has distinct features, specifically its central range. A look at the natural geography of the city of Khorramabad indicates that security plays an important role in its formation and that the core of the city is organically formed in the vicinity of the Falak-al-Aflak castle. These features, along with the communication status of the city (located on the north-south route), have had a significant impact on the direction of its physical expansion. Thus, the genesis and development of the city was largely influenced by its natural, historical, and strategic features.

    Keywords: Khorramabad City, Identity, Sustainable Development, Falak Al-AflakFortress
  • Sattar Zolfi, Shahrbano Delbari*, Ardeshir Asadbigi, Mahmoud Mahdavi Damghani Page 319

    In this descriptive-analytic study with data and images collected through library and virtual methods, a number of Shi’ah themed manuscripts of the Qazvin school have been introduced. The results of this study indicate that the stories derived from the Qur'an, events and teachings of Islam and Shi'ism, which explicitly or symbolically represent the truth and legitimacy of Shi'ism, constitute the main frame of these images. In addition, the important concepts and notions of Shi'ism such as the right of succession and Imamate of Prophet Ali (PBUH) chosen by God, the infallibility of the Shiite Imams, the belief in the miracles and wisdoms of the Imams; also the intercession of the Imams and the expression of the dignity and status of the Imams, are represented in these paintings. Artists who have created such works have been able to visualize coded and spiritual beliefs, narratives, and concepts by avoiding a realistic approach and by applying symbols, signs and visual and tangible arts; moreover, Shi’ah paintings are distinguished from religious paintings. They have also portrayed sacred figures and icons of Shi’ah Islam in a symbolic manner with the use of special decorative elements, emphasizing their unique and sacred status and directing the audience to their spiritual and intrinsic perfection.

    Keywords: Shi’ah, Safavid era, historical sources, manuscripts, Qazvin school
  • Mansour Morrei, Habib Jadidolesmali * Page 347

    The act of deception and behavior of the deceivers is clearly evident in the two books of Shāhnāmeh and Bayhaqi History which are among the many rich works of Persian literature and art. Hoax is applied in the epic-mythical and historical sections of the Shāhnāmeh and appears to have the most usage in the epic section along with personal, humane and national motivations and objectives. Contrary to the conventional meaning of deception which bears an undesirable denotation, its positive features and concepts can be perceived in the Shāhnāmeh. Is the deception caused by the behavior of influential political figures such as Mahmoud, Massoud, Abu Sahl Zawzani and others who have ruled, dealt with and managed to prevent chaos in the society or have the Mahmoudians have forced the dismissal of Masoud’s supporters and spread instability and anxiety? Deception in the two mentioned literary works at times deceive the perpetrator or the deceit becomes neutralized with no harm made. When the truth is glanced upon in a fair and honest way, it is discovered that there are people who do consider their deeds and if so it would have been of necessity and ineffective. In this paper, it is sought to decipher the type of hoax and deception carried out by the deceivers and their possible aims. The author has inserted moral, epistemic, political, and social points to protect and punish as to serve as a guiding light for the followers of truth.

    Keywords: Shāhnāmeh, History of Bayhaqi, Epic, Myth, Illustration, Deception
  • Kobra Mirkamali, Mohammad Farokhzad, Reza Heydari Nuri Page 368

    Translators often translate rhetoric as rumor, semantics, sermon, or eloquence. Romans called oratory and orator as rhetorica and rhetor respectively. As the beauty of an architecture is the product of the exquisiteness of its different parts, rhetoric and aesthetic aspects of poetry is also the result of the aesthetics of its structural units, including the attention to the phonetic structure and the use of techniques and methods that enhance the aesthetic effects of the vocal of speech more and more. Jalal ad-Din Muhammad Rumi (Mawlana)’s skill in expressing concepts and using language is shown in his sonnets by utilizing poetic creations and artistic processing as well as various figures of speech. The mastery of Mawlana on language has a great contribution to his artistic personality and literary creativeness. As one of the most prominent Iranian poets and mystics in Iran, Rumi has skillfully used the phonological elements of the language to musically create his own words and, as a result, has had a greater impact on the addressee. By using his knowledge of language capacities especially in the field of phonology, he has not only made music and formed pictures but also has paid special courtesy to transfer the necessary concepts to the addressee. Hence, Mawlana’s prominent and distinguishing feature in this field is his selection of appropriate formal elements in order to induce his poetic meanings in a way that his sonnets are not only regarded as a suitable tool to transfer the supreme concepts of his mystic thought, but also as a kind of musical tool to impress the aesthetic emotions of the addressee. Results of this research, which are based on a bibliographic and descriptive-analytical method, show that Rumi has used phonetic clusters at all phonological, lexical and syntactical levels appropriately.

    Keywords: Rhetoric, Aesthetics, sonnets, Rumi, Phonetic Structure, Safavid Carpet
  • Jafarimoghadam Tahere, Falahi Manijeh*, Farokhzad Malek Mohamad Page 396

    One way of expressing technique is to use metaphor in its general sense - to use one word or phrase instead of another based on the similarity between them. The use of metaphor as linguistic phenomena is not general in the literary language but specifically cognitive and mental occurrences, and what appears in language is merely a manifestation of this mental phenomenon. On the other hand, this cognitive and subjective expression of thoughts can be analyzed and interpreted in the context of critical discourse and linguistic criticism. The use of descriptive and intuitive metaphors in the poems of Nima Yushijj and Mehdi Akhavan Saleh can be one of the examples of critical discourse analysis approach from Fairclough's perspective. Accordingly, although the approach of critical discourse analysis prioritizes the relation of language, power, ideology, and discourse, the literature of nations can also be analyzed and interpreted within the framework of critical discourse and linguistic criticism. In this descriptive-analytical research based on library studies, after studying the poems of these two poets, the descriptive and visual metaphors of the poems have been identified and quantitatively and qualitatively studied. Finally, by comparing the sonnets of Yushiij and Akhavan, it can be concluded that the metaphorical application of the prevailing political and social conditions and conditions in the Akhavan’s poems can be more conclusive. According to the above-mentioned intertextual analysis both poets have been influenced by the governing social and political conditions; however, this is more evident in the poetry of Akhavan.

    Keywords: Descriptive, Visual Metaphor, critical discourse analysis, NormanFairclough, Nima Yooshij, Mehdi Akhavan Saleh