فهرست مطالب

بررسی های بازرگانی - سال هفدهم شماره 97 (مهر و آبان 1398)

دو ماهنامه بررسی های بازرگانی
سال هفدهم شماره 97 (مهر و آبان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هلیانه ملکی پور، نیلوفر شادمهری* صفحات 8-19
    مراجعه به رستوران ها نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و به تبع آن تعداد رستوران ها نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. به همین دلیل جذب مشتری و تبدیل آنها به مشتری های وفادار برای رستوران دارها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، رسیدن به ویژگی های مبلمانی است که در فضاسازی رستوران مورد استفاده قرار گیرد و بتواند در ایجاد دلبستگی نسبت به رستوران نقش جدی ایفا کند، به نحوی که در مشتریان برای مراجعات بعدی ایجاد وفاداری نماید. در این پژوهش که یک پژوهش کاربردی و کیفی است، روایی و پایایی ابزار پیمایش توسط روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ سنجیده شده و یافته ها با نرم افزار spss22 تحلیل شدند. با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه 45 نفر از افرادی که بیش از دو بار در ماه به رستوران می روند، 10 نفر از کارکنان رستوران که بر رفتار مشتریان تسلط داشتند و 50 ساعت-نفر رفتارنگاری مراجعین به رستوران در دو منطقه شمال و شمال غرب تهران و مطالعه بر روی مسیرهای حرکتی آنها انجام گرفت. نتایج حاصله نشان داد، برای حصول هدف، لازم است مبلمان دارای 12 ویژگی باشد که می توان آنها را در سه گروه: وجود شرایط راحت و آرام بخش، امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و ایجاد داستان هایی با تم عاطفی بین مراجعین و فضای رستوران، دسته بندی نمود. (05/0>p)
    کلیدواژگان: رضایت مشتری، روایت گری، مبلمان رستوران، وفاداری مشتری
  • مهدی بشیرپور*، محمود محمدیان صفحات 20-32
    بازاریابی سبز، یکی از مفاهیم نوین بازاریابی است که پل اشتراکی بین منافع جامعه و منافع شرکت می باشد و علاوه بر سودآوری بر حفظ محیط زیست نیز تمرکز دارد. اما برای نهادینه سازی دیدگاه های مرتبط با این نوع از بازاریابی لازم است که دیدگاه های جامعه به سمت مصرف کالاهای سبز سوق پیدا کند. در این مقاله، به بررسی عوامل موثر بر خرید کالاهای سبز پرداخته و شش عامل شناسایی شدند که شامل آمیخته بازاریابی سبز، رضایت مندی از محصولات سبز، دانش محیط زیستی، توصیه شفاهی استفاده از محصولات سبز، برندسازی سبز و فشارهای اجتماعی برای مصرف کالای سبز بودند. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی - همبستگی بوده است. برای بررسی تاثیر عوامل با استفاده از پرسشنامه، رفتار 384 نفر از شهروندان شهر تهران که سابقه استفاده از کالای سبز داشته اند بررسی شد. نتایج نشان داد که همه عوامل در تمایل مشتریان به مصرف کالاهای سبز موثرند اما دانش محیط زیستی نقش مهم تری را در این زمینه ایفا می کند
    کلیدواژگان: بازاریابی سبز، برند سازی سبز، دانش محیط زیستی
  • رسول نظری*، مهرالسادات قفقازی صفحات 33-44

    افزایش تعدد عوامل تعیین کننده موفقیت در بازار، حضور و ظهور رقبای قدرتمند و تازه وارد متعدد، تغییر مداوم سلایق مشتریان و افزایش سطح انتظارات، باشگاه های ورزشی را با مخاطرات متعددی روبه رو کرده است. بنابراین، امروزه داشتن هوشمندی رقابتی اساس بقای باشگاه های ورزشی است. هدف از پژوهش حاضر، اثر هوش رقابتی بر بازارگرایی و کارآفرینی در باشگاه های خصوصی اصفهان بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی است که از نظر استراتژی توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است، ضمن اینکه جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری کلیه مشتریان باشگاه های خصوصی اصفهان در سال 1395 به تعداد 750 نفر بودند. با استناد به فرمول کوکران تعداد 254 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های هوشمندی رقابتی نواک (2012)، کارآفرینی کردنائیج (1388)، بازارگرایی نرور (1990) استفاده شد. پس از تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط متخصصین، پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (90/0، 91/0، 92/0) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش تحلیل مسیر معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته ها حاکی از آن است که برازش مدل ساختاری ضرایب t برای تمامی رابطه های تحقیق بیشتر از 96/1 به دست آمده است (37/6، 10/2، 69/11)، می توان مناسب بودن برازش مدل معادلات ساختاری را تایید نمود. به طور کلی می توان اذعان نمود مدیران باشگاه ها باید از هوشمندی رقابتی برخوردار بوده و بازارگرایی و رویکردهای کارآفرینی را برای بقای باشگاه خود مد نظر قرار دهند.

    کلیدواژگان: هوش رقابتی، بازارگرایی، کارآفرینی، باشگاه خصوصی، ورزش
  • سید امید آقامیری*، عباس بیدگلی صفحات 45-59

    در بسیاری از شرکت ها، همیشه پس از یک فروش ناموفق، میان واحد فروش و بازاریابی بحث و جدلی به وجود می آید. فروشندگان، بازاریابان را متهم به برنامه ریزی اشتباه می کنند و بازاریابان، فروشندگان را مقصر می دانند که نتوانسته اند ارتباط موثری با مشتریان برقرار نمایند که فروش با شکست مواجه شده است. در نتیجه یک عدم هماهنگی میان دو واحد در شرکت به وجود می آید و تنها نتیجه آن، افزایش هزینه های ورود به بازار، کاهش سهم فروش و... می باشد. در این جاست که کاتلر و همکارانش پیشنهاد دادند که باید یک ارتباط جدید میان این دو واحد در شرکت ها به وجود آید تا با استفاده از تجربیات این دو واحد، برنامه ریزی های دقیق تری برای فروش محصولات صورت پذیرد. کاتلر پیشنهاد می دهد که در قدم اول باید ارتباط بین این دو واحد بیشتر شود. سپس افراد این دو واحد در شرکت با یکدیگر ادغام شده و با بررسی عملکرد آنان و راه اندازی سیستم مشترک ارزیابی عملکرد، ارتباط یکپارچه بین این دو واحد ایجاد شود و بدین ترتیب بتوانند در یک محیط رقابتی با سایر رقبای خود رقابت نمایند.

    کلیدواژگان: فروش، بازاریابی، قیف خرید
  • سید محمدرضا داودی*، محسن احمری، الهام غلامیان صفحات 60-79

    مسئولیت اجتماعی شرکت ها در دهه اخیر به مساله غالب و مسلط حوزه اداره شرکت ها تبدیل شده است و شرکت های بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی خود می بینند. مسئولیت اجتماعی شرکت ها به فرایندهای کسب و کار یکپارچه، با ایجاد شیوه های نوآورانه در آنها، به ایجاد بهبود در سازمان کمک می کند. این بهبود داخلی را می توان به عنوان یک بهبود در بهره وری و کنترل از طریق آموزش و درک مشارکت کارمند ایجاد نمود. به علاوه، این بهبود، مستلزم بهره برداری از هم افزایی و مزایای ناشی از یکپارچه سازی سیستم های مختلف مدیریت می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی یکپارچه سازی سیستم های مدیریت مسئولیت شرکت ها (CSR) بر عملکرد کارکنان عملیاتی پتروشیمی مارون ماهشهر است. جامعه آماری پژوهش کارکنان عملیاتی بوده و نمونه با فرمول کوکران 348 نفر تعیین گردید. داده ها با پرسشنامه طیف لیکرت جمع آوری گردید. روایی از نوع تحلیل عاملی تاییدی و پایایی با آلفای کرونباخ به میزان 91/. مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و Lisrel تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش بیانگر آن است که یکپارچه سازی سیستم های مدیریت مسئولیت اجتماعی بر ارتقاء و جهش سازمانی، بهبود داخلی سازمان و عملکرد اقتصادی تاثیر مثبت دارد.

    کلیدواژگان: یکپارچه سازی سیستم های مدیریت، مدیریت استاندارد، مسئولیت اجتماعی شرکت ها، پتروشیمی مارون ماهشهر
  • اصغر اختری، هما درودی* صفحات 80-97

    با توجه به اهمیت بالای صادرات برای اقتصاد کشور و همچنین نقش پررنگ کاربردهای رسانه های اجتماعی در بیشتر زمینه ها به خصوص بازرگانی و تجارت، از این رو پژوهش حاضر به بررسی نقش عوامل موثر در پذیرش و قصد استفاده از رسانه های اجتماعی با توجه به نقش تعدیلی وابستگی به صادرات در شرکت ها و صنایع صادراتی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران بخش بازرگانی و صادرات شرکت های صادرکننده در استان زنجان می باشد. در تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و برای آزمون فرضیه های مدل از تکنیک مدل سازی ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد متغیر اعتقاد به قابلیت های رسانه های اجتماعی بر روی متغیرهای نگرش به رسانه های اجتماعی و قصد استفاده از رسانه های اجتماعی تاثیر مثبت معنی داری دارد. همچنین نگرش به رسانه های اجتماعی نیز بر روی متغیر قصد استفاده از رسانه های اجتماعی تاثیر مثبت معنی داری دارد. اما نتایج به دست آمده نشان می دهد که در شرکت های مورد مطالعه متغیر تعدیل گر وابستگی به صادرات بر روی روابط بین سایر متغیرها تاثیر مثبت معنی داری ندارد

    کلیدواژگان: اعتقاد به قابلیت های رسانه های اجتماعی، نگرش استفاده از رسانه های، قصد استفاده از رسانه های اجتماعی، وابستگی به صادرات
  • احمد یعقوبی فرانی*، مهسا معتقد صفحات 98-114

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهایی برای توانمندسازی تعاونی های طیور در استان همدان به شیوه تحقیقات پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق 54 نفر از اعضای هیات مدیره تعاونی های طیور بودند. پرسشنامه مهم ترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر بود که روایی آن توسط متخصصان فن مورد تایید قرار گرفت و برای بررسی پایایی آن نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که رقم میانگین 85/0 به دست آمد. روش ها و تکنیک های آماری مورد استفاده در این تحقیق مشتمل بر روش های توصیفی و تحلیلی بود که در قالب نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL8.8 انجام شد. با بهره گیری از تکنیک  تحلیل عاملی، راهکارهای توانمندسازی تعاونی های طیور در چهار دسته کلی شامل « اصلاح نظام های حمایتی »، « توانمندسازی مدیران تعاونی ها »، «توسعه آموزش و تحقیقات » و «اصلاح ساختار تولید و مصرف » دسته بندی شدند که در مجموع 56 درصد از تغییرات واریانس متغیرهای مربوط به راهکارهای توانمندسازی تعاونی های طیور را تبیین نمودند. به منظور بررسی اعتبار سازه ای پرسشنامه و برازش الگوی اندازه گیری سازه «راهکارهای توانمندسازی تعاونی های طیور» داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار LISREL8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شاخص های نیکویی برازش برای سازه «راهکارهای توانمندسازی تعاونی های طیور » (RMSEA=0.011, AGFI=0.90, GFI=0.86) تناسب کامل الگو با داده های مشاهده شده را تایید نمودند. بر مبنای یافته های تحقیق، توصیه هایی برای اصلاح و تقویت نظام های حمایتی، مدیریت تعاونی، مدیریت نظام تولید و بازاریابی و بهبود بهره وری ارائه شده است.

    کلیدواژگان: تعاون، توسعه تعاونی، تعاونی های طیور، توانمندسازی، استان همدان
  • محمد رضا رخیده*، عباس ابراهیمی، احمد خمش آیا صفحات 115-130

    امروزه شرکت های کوچک و متوسط(SME) به عنوان عامل رشد کشورها معرفی می شوند. یکی از مهم ترین مفاهیم موجود در این شرکت ها مفهوم مدیریت تداوم کسب وکار (BCM) است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف ایجاد درک بهتری از نحوه کارکردBCM توسط این شرکت ها و نیز نشان دادن نیازهای کمک به آن ها است. هدف از این پژوهش، شناسایی مولفه های تداوم کسب وکار شرکت های کوچک و متوسط (در سطح شهر تهران) با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری از این مولفه هاست. با مصاحبه مدیران شرکت های تولیدی موادغذایی، ماشین آلات ایران خودرو و با همکاری اساتید دانشگاه تهران که بر موضوع پژوهش تسلط علمی و عملی داشتند، بهره گرفته شد. نتایج مدل سازی ساختاری تفسیری نشان داد که عامل کار تیمی، مسئولیت پذیری و پاسخ گویی و مدیریت اجرایی دارای بالاترین تاثیر و کمترین وابستگی را در بین سایر عوامل دارا هستند.

    کلیدواژگان: تداوم کسب وکار، مدلسازی ساختاری- تفسیری، شرکت های کوچک و متوسط
|
  • Helianeh Malekipour, Niloofar Shadmehri * Pages 8-19
    The visit to restaurants has grown significantly over the past. As a result, the number of restaurants has also increased significantly. For this reason, attracting customers and turning them into loyal customers for restaurant owners is very important. Restaurants use a variety of ways to build loyalty to visitors, including services and food quality. Diversity and plenty of restaurants, Reveals the need for strategies to increase clients for their managers. To compete in this market, it is necessary to pay attention to the other factors than just food quality, likes environmental design of the restaurant and restaurant’s atmosphere. The studies were conducted in this qualitative applied research, with the aim of investigating the factors creating loyalty in customers for frequent recourse to a restaurant. The validity and reliability of the survey were measured by intra-rater reliability and Cronbach’s Alpha coefficient and the data was analyzed with SPSS22. 45 peoples who visited the restaurant more than twice a month were surveyed by interview and questionnaire, also 50 man-hours observing the route and behaviors of 30 groups referring to the restaurant in the north and northwest of Tehran. The behaviors of the referrers were examined; their positions and how they use the restaurant furniture were recorded by the designer. The results showed that the existence of comfortable and tranquilizing conditions, the possibility of communicating with each other and the creation of stories that have an emotional theme between the customers and the restaurant space can reach us to the purpose. For this purpose, the shape of the table should be round or of a similar shape, so as to minimize the distance between people. Furniture must involve the emotions of individuals. So that people will come back to the restaurant to repeat the feeling of pleasure. (p<0.05)
    Keywords: Customer Satisfaction, Narrative, Restaurant Furniture, Customer Loyalty
  • MAHMOD MOHAMMADIAN Pages 20-32
    Green Marketing is one of the new marketing concepts that is a bridge between the interests of the community and the company’s interests and it also focuses on the profitability of environmental protection. To institutionalize the attitudes associated with this kind of marketing, it is necessary to create attitudes toward consumption of green goods in society. In this paper, we have investigated the factors influencing the purchase of green goods, and identified six factors that include green marketing mix, satisfaction with green products, environmental knowledge, word of mouth for purchasing green products, green branding and social pressures for green products consumption, for investigating the effect of these factors on consumer behavior 384 citizens of Tehran was investigated and the results indicated that all factors are effective in the tendency of customers to use green goods, but environmental knowledge plays a more important role in this field. Finally, the ranking and proposed strategies for each of these factors were presented in the research conclusion section.
    Keywords: Green marketing, Green Branding, Environmental Knowledge
  • RASOL NAZARI *, MEHROSADAT GHAFGHAZI Pages 33-44

    Rising of Success factors in the market, emerging of new story competitors, changing of customers tastes and rising of their expectations have treats sports clubs. With regard these situations, competitive intelligence could has an important rule in survive of the sports clubs. The aim of this study is to evaluate the impact of competitive intelligence on marketing and entrepreneurship, using the Isfahan sports clubs case. From methodological point of view, this study is based on descriptive and field method. Statistical population of study is total of 750 customers of clubs in 1395 (2016). 254 people are selected in terms of Morgan table and Structural equation are used for analyzing the results. The final result of study shows competitive intelligence has positive impact on performance of sport clubs.

    Keywords: Competitive Intelligence, Marketing, Entrepreneurship, Private Clubs, Sport
  • Seyed Omid Aghamiri *, Abas Bidgoli Pages 45-59
  • Sayyed Mohammad Reza Davoodi *, Mohsen Ahmari, Elham Gholamian Pages 60-79

    Corporate responsibility of companies has become as an important issue during the last decade. Large companies take into candy the social responsibility as an important element of their strategy. This responsibility helps the company to improve it's business performance processes using the new methods which finally resulted in improve of it's productivity. The aim of this research is to investigate the impact of integration of corporate social responsibility on performance of employers in Mahshahr Petrochemical Company. 348 person, as sample size, is determined using the Cochran formula.  To collect data, a questionnaire along a factor analysis and reliability method was used using the alpha-Cronbach method. Data analysis is done using SPSS software and Lisrel software. The results of the research hypotheses show that the integration of social responsibility management systems has a positive role in organizational promotion, organizational improvement, internal promotion of the organization and the economic performance of technology companies.

    Keywords: Integration of management systems, standard management, Corporate Social Responsibility, Mahshahr Maroon Petrochemical
  • Asghar Akhtari, Homa Doroudi * Pages 80-97

    The purpose of this study is to determine the role of factors having effects on acceptance and usage of social media since export industry plays a key role on the economy and social media are having noteworthy effects on today's business. Statistical population of our research includes executives of active Commerce and Export Departments in Zanjan Province. Descriptive statistical methods were used for data analysis and structural modeling technique with partial least squares approach is used to test the model hypotheses. Results of the study show that the variable of belief in social media capabilities has a significant positive effect on the variables of social media attitude and intention to use social media. Moreover, the attitude toward social media has a significant positive impact on the intention to use social media. However, the results show that in the studied companies, the export-dependent moderator variable does not have a significant positive effect on the relationships among other variables.

    Keywords: Beliefs on capabilies to social media, Beliefs on usage of social media, Intention to use of social media, Export dependence
  • Ahmad Yaghoubi Farani *, Mahsa Motaghed Pages 98-114

    This study aimes to find solutions for empowering Poultry cooperativesin in Hamedan province. Data are collected from 54 Members of the Board of Poultry cooperatives in Hamedan province. Data collection tool is a questionnaire that its validity is confirmed by panel of experts and the reliability is tested by cronbach's alpha coefficient (α=0.85). According to factor analysis results, main solutions for empowering Poultry cooperatives are classified in four factors such as: “Reforming supportive systems”, “Empowering managers”, “Developing Education and research” and “Modifying production and consumption structure”. These four factors totally could explain 56% of the variances of the strategies for empowering Poultry cooperatives. Also confirmatory factor analysis with LISREL showe the good fitness of model (RMSEA=0.011، AGFI=0.90 GFI=0.86). According to research finding, some solutions are recommended for modifying supportive system, empowering cooperation management, redesigning production and marketing system and improving productivity in Poultry cooperatives.

    Keywords: cooperation, cooperation development, poultry cooperatives, empowerment, Hamedan province
  • Mohammadreza Rokhide *, ABBAS EBRAHIMI, AHMAD KHOMESHAYA Pages 115-130

    Nowadays, Small and Medium-sized Enterprises (SME) are introduced as a growth factor for countries. One of the most important concepts in these companies is the concept of Business Continuity Management (BCM). Therefore, the present study aims to provide a better understanding of how BCM works by these companies and to demonstrate their need for assistance. The purpose of this research is to identify the components of business continuity of small and medium enterprises (in Tehran) using an interpretive structural approach of these components.. Data come from interviews with the managers of food manufacturing companies, Iran Khodro Machines and with the professors of the University of Tehran, which had a scientific and practical mastery of the subject matter. Interpretative Structural Modeling results showed that teamwork, accountability and accountability and executive management have the highest effect and the least dependence among the other factors.

    Keywords: Business Continuity, Structural-Interpretative Modeling, Small, Medium Enterprises