فهرست مطالب

صنعت لاستیک ایران - پیاپی 94 (تابستان 1398)

نشریه صنعت لاستیک ایران
پیاپی 94 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/05/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • شبنم عزالدین، علی عباسیان* صفحات 3-14
    تنظیم مناسب فشار باد تایر و حفظ آن یکی از عامل های مهم تاثیرگذار بر عملکرد تایر و مصرف بهینه ی سوخت خودروست. تایری که فشار باد آن کم باشد، نمی تواند شکل خود را حفظ کند و در تماس با جاده، تخت تر از حد قابل قبول خواهد بود. فشار کم باد تایر باعث انحراف بیشتر تایر در زمان چرخش می شود که این مساله گرمای درونی تایر را افزایش داده و سبب افزایش مقاومت غلتشی و افزایش مصرف سوخت تا 5 درصد خواهد شد. عامل های گوناگونی چون دما، زمان تنظیم فشار باد، بار اعمال شده روی تایر در سرعت های بالا و عملکرد تایر در سطح های خشک و خیس، عامل هایی تاثیرگذار بر فشار باد تایر هستند. در شرایط ایده آل، فشار باد تایر در هرماه حدود psi 1 کاهش می یابد؛ این بدان معناست که اگر فشار باد تایر برای مدت زمان 2 تا 3 ماه تنظیم نشود، ممکن ست تایر پس ازآن مدت، 2 تا psi 3 کاهش فشار را تجربه کند. ازاین رو، به منظور اهمیت موضوع، روش هایی برای پایش فشار باد تایر ایجادشده اند. یکی ازاین روش ها، سامانه ی TPMS است که روشی برخط، برای پایش فشار باد تایر نصب شده روی خودروست. روش آزمون دیگری به نام ASTM F-1112 نیز برای ارزیابی آهنگ کاهش فشار باد تایرها پیش از نصب روی خودرو تعریف شده است. مطالعه ی حاضر، مروری بر عامل های موثر بر کاهش فشار باد تایر و روش های ارزیابی مقدار حفظ فشار باد تایر است.
    کلیدواژگان: فشار باد تایر، حفظ فشار باد تایر، آستری داخلی تایر، نفوذپذیری هوا
  • عباس محمدی*، یاسر امانی صفحات 15-26
    در پژوهش حاضر و با توجه به اثر های معنادار نوع کائوچوی مورداستفاده بر ویژگی های کیفی و عملکردی فراورده های ماسک محافظ، به ویژه طول عمر انبارداری فراورده، به ارزیابی مقایسه ای کائوچوهای مهندسی به عنوان مهم ترین متغیرهای طراحی در فرمول بندی آمیزه های لاستیکی موردنیاز پرداخته شده است. برای این منظور، با استخراج 13 معیار ارزیابی (شامل هشت معیار فنی، دو معیار اقتصادی و سه معیار مشعوف ساز)، ماتریس ارزیابی و نمودار رادار متغیرها، تشکیل و با تعیین شاخص جذابیت هر گروه از این معیارها، به غربال کائوچوهای مورداستفاده در فراورده های ماسک دنیا پرداخته شده است. بر پایه ی دانش و تجربه های تولیدکننده ی فراورده های ماسک، شاخص جذابیت معیارهای فنی، اقتصادی و مشعوف ساز به ترتیب برابر با 60%، 30% و 10% تعیین شد. ارزیابی فنی کائوچوهای موجود، بیانگر پتانسیل یکسان کاربرد تمامی کائوچوهای موردبررسی ست. اگرچه، توجه هم زمان به ملاحظه های فنی و اقتصادی تولید ماسک در داخل کشور، بیانگر آن است که جذابیت کاربرد کائوچوهای موردبررسی، از ترتیب پلی ایزوپرن (کائوچویی طبیعی)، کلروپرن، اتیلن پروپیلن دی ان، پلی ایزوبوتیلن، پلی سیلوکسان و آکریلونیتریل بوتادین پیروی می کند.
    کلیدواژگان: کائوچوهای مهندسی، غربال گری، ماسک محافظ، معیارهای ارزیابی، نمودار رادار
  • محمدرضا فتحی، محمد کریمی زارچی*، مهدی صفری زارچ صفحات 27-37

    توجه به مدیریت زنجیره ی تامین، گامی مهم برای حرکت به سمت پایداری در کسب وکار است، چراکه مدیریت زنجیره ی تامین تمامی مرحله های تولید -از ابتدا تا مدیریت پایان عمر فراورده- را برمی گیرد و بنابراین تلفیق بحث های پایداری در زنجیره ی تامین، تاثیر زیادی در بهبود پایداری کسب وکار دارد. مدیریت زنجیره ی تامین پایدار، ادغام استراتژیک و شفاف سه بعد پایداری، در راستای دست یابی سازمان به هدف های مسوولیت پذیری اجتماعی، محیطی و اقتصادی ست. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و ارزیابی شاخص های عملکردی زنجیره ی تامین پایدار است. جامعه ی آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان شرکت لاستیک یزد در استان یزد است و تعداد نمونه ی آماری انتخاب شده 52 نفر است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها در این پژوهش، از روش تاپسیس فازی استفاده شده است. نتیجه های پژوهش نشان می دهد که از بین شاخص های اقتصادی، “افزایش سودآوری”؛ زیست محیطی، “مصرف انرژی و آلودگی ایجادشده”؛ و اجتماعی، “مسوولیت پذیری اجتماعی شرکت” دارای بالاترین اولویت هستند. در پایان پژوهش، پیشنهاد های اجرایی و پیشنهاد هایی برای پژوهش های آینده ارائه شده است.

    کلیدواژگان: مدیریت زنجیره ی تامین پایدار، صنعت لاستیک، شاخص های عملکردی، تاپسیس فازی (FTOPSIS)
  • هاشم معزز، محمد رضا فتحی*، امین افتخاری صفحات 38-51

    در دنیای رقابتی امروز و حضور رقیبان فعال در صنایع گوناگون، به ویژه در صنعت پلاستیک، فعالیت های نگه داری و تعمیرات، اهمیت بسیاری دارند و درصورتی که فعالیت های نگه داری و تعمیرات به درستی انتخاب و اعمال نشود، می تواند آسیب های جدی بر سازمان وارد شود. به همین دلیل انتخاب یک استراتژی مناسب نگه داری و تعمیرات اهمیت فراوانی دارد. زمانی می توان به بهترین شکل فعالیت های نگه داری و تعمیرات را سازمان دهی کرد که استراتژی نگه داری و تعمیرات برای هر تجهیز انتخاب شود.در این پژوهش با بررسی صنعت پلاستیک تلاش شده است تا استراتژی های نگه داری و تعمیرات مناسب برای تجهیزات و قطعه ها را بر اساس شرایط سازمان انتخاب کند. در این راستا ابتدا لیستی از تجهیزات و معیارهای مناسب برای بررسی، با کمک گرفتن از خبرگان نگه داری و تعمیرات در صنعت پلاستیک و هم چنین مرور مطالعه های پیشین گردآوری شده و با نظرخواهی از افراد متخصص نهایی شد. در این مطالعه استراتژی های نگه داری و تعمیرات اصلاحی، نگه داری و تعمیرات پیش گیرانه، نگه داری و تعمیرات بهره ور جامع و نگه داری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان موردارزیابی قرارگرفته اند. در گام بعد پس از تعیین معیارهای مناسب، با استفاده از روش بهترین و بدترین، وزن های هر معیار و هم چنین وزن های استراتژی های موردبررسی در هر یک از معیارها محاسبه شده است. سپس با استفاده از این وزن ها و درنظر گرفتن محدودیت هایی، یک مدل برنامه ریزی آرمانی برای انتخاب استراتژی مناسب برای هر تجهیز ارائه شده است. درنهایت با استفاده از این مدل برنامه ریزی آرمانی، استراتژی مناسب برای هر یک از تجهیزات و قطعه ها انتخاب شده است.

    کلیدواژگان: نگه داری و تعمیرات، برنامه ریزی آرمانی، روش بهترین و بدترین، صنعت پلاستیک
  • حسین عباسی اسفنجانی* صفحات 52-65
    این پژوهش باهدف بررسی ابزارهای ارتباطات بازاریابی صنعتی و کاربرد این ابزارها در شرکت ها و کسب وکارهای صنعتی انجام شده است. برای این منظور، از روش تجربی و مطالعه ی موردی چندگانه برای بررسی وضعیت موجود ارتباطات بازاریابی دیجیتالی  (DMC) در شش شرکت صنعتی استفاده شد. برای افزایش اعتبار سازه ی پژوهش و به منظور به دست آوردن نتیجه ای دقیق تر و کاهش سوگیری ها از فن مثلث بندی استفاده شد. داده های موردنیاز پژوهش با انجام مصاحبه در کارگاه های آموزشی و نیز از سایر منابع اطلاعاتی موجود جمع آوری شد. هم چنین، تحلیل داده ها با استفاده از استدلال قیاسی و روش مضمون سازی  طی یک فرایند سه مرحله ای کاهش داده، نمایش داده و تایید نتیجه ها انجام پذیرفت. یافته های پژوهش سه دیدگاه موجود در ادبیات پژوهش را شناسایی کرد. نخست این که هرچند DMC یکی از مهم ترین ابزار ارتباطات بازاریابی صنعتی ست، ولی شرکت ها هنوز از ظرفیت آن به طور کامل استفاده نمی کنند. دوم، این که شرکت ها از DMC برای آسانی و افزایش ارتباطات با مشتری، پشتیبانی فروش و ایجاد آگاهی استفاده می کنند. سوم، شرکت ها از ابزار رسانه های اجتماعی به عنوان بخشی از DMC به اندازه ی ابزارهای دیجیتال سنتی استفاده نمی کنند. ارتباطات بازاریابی دیجیتالی، برای دست یابی هدف های مختلف بازاریابی، ازجمله ایجاد آگاهی نسبت به برند، افزایش فروش، پشتیبانی از فروش و بهبود ارتباط با مشتریان موجود، فرصتی را فراهم می سازد. برای دست یابی به هر یک از این هدف ها، ابزارهای مختلف DMC موردنیاز است.
    کلیدواژگان: بازاریابی صنعتی، ارتباطات بازاریابی دیجیتال (DMC)، کسب وکارهای صنعتی، برندسازی، کانال های بازاریابی، رسانه های اجتماعی
  • احمد عربشاهی کریزی*، عاطفه زینلی صفحات 66-80
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی سرمایه ی اجتماعی با جو سازمانی ست. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش و ماهیت توصیفی- پیمایشی ست. جامعه ی آماری پژوهش، کارکنان بانک ملی شهرستان های کاشمر و بردسکن است و نمونه ی آماری از راه فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی تعیین شده است. روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه های استاندارد است و پرسش نامه ی جو سازمانی هالپین و کرافت و پرسش نامه ی سرمایه ی اجتماعی ناهاپیت و گوشال مورداستفاده واقع شده است. برای تایید روایی، پرسش نامه به رویت استادان رسید و برای تایید پایایی نیز به محاسبه ی آلفای کرونباخ اقدام شد. آلفای کرونباخ در پرسش نامه ی جو سازمانی مقدار 70/0 و در پرسش نامه ی سرمایه ی اجتماعی مقدار 88/0 به دست آمده است که نشان از پایایی قابل قبول پرسش نامه ها دارد. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه وتحلیل با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است. در آمار توصیفی شاخص های مرکزی و پراکندگی محاسبه شده است و در آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه ی بین متغیرهای پژوهش و آزمون فرضیه ها استفاده شده است. محاسبه های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شده است. نتیجه ها نشان می دهد که رابطه ی بین سرمایه ی اجتماعی و جو سازمانی مستقیم و معنادار است. هم چنین بین بعدهای ساختاری، شناختی و ارتباطی سرمایه ی اجتماعی با جو سازمانی، رابطه ی مستقیم و معناداری برقرار بوده است.
    کلیدواژگان: سرمایه ی ارتباطی، سرمایه ی شناختی، سرمایه ی ساختاری، سرمایه ی اجتماعی، جو سازمانی